REKLAMA

Stres może zagnieździć się w jelitach, również u dzieci. Jak go rozpoznać i jak reagować? [podcast sponsorowany]

Podcast specjalny
Data emisji:
2020-03-24 13:30
Czas trwania:
42:38 min.
Udostępnij:

Przybywa najmłodszych ze zdiagnozowanymi zaburzeniami psychicznymi. Ale nie zawsze problem od razu oznacza chorobę, podobnie nie każda sytuacja stresowa musi oznaczać poważniejsze kłopoty. Jak rozpoznać i jak reagować na stres u dziecka? Rozwiń »
Agata Misera, lekarz medycyny, psychiatra dziecięcy mówi o tym w rozmowie z Anną Stachowską.
Partnerem podcastu jest Sanprobi. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry witam bardzo serdecznie przy mikrofonie Anna Stachowska ze mną lek. med. Agata Mistera dzień dobry witam panią pani Agato dzień dobry dziś będziemy rozmawiać o tym jak pomóc dziecku przezwyciężyć stres pani Agata nasz dzisiejszy ekspert od 8 lat proszę państwa pracuje jako psychiatra dziecięcy w Berlinie, gdzie ukończyła studia medyczne we wszystkim co robi stara się widzieć drugiego człowieka jako pewną całość no i poszukuje cały czas nowych rozwiązań Rozwiń » posiada też proszę państwa czarny pas karate Shotokan jest utytułowaną zawodniczką i te elementy karate wykorzystuje właśnie w pracy z dziećmi i młodzieżą, łącząc te swoje 2 największe pasje i zgłębia taki świat mikro bio ty no i bada 8 ulgowo jelitową też sprawdza możliwości wykorzystania telemedycyny w opiece psychiatrycznej nad dziećmi młodzieżą dzisiaj będziemy wspólnie zastanawiać panią Agatą jak właśnie pomóc dziecku przezwyciężyć stres już na samą myśl o stresie to myślę, że dorosły zaczyna się stresować pani swego doświadczenia wie że, że liczba tych najmłodszych z problemami psychicznymi ciągle rośnie oddziały psychiatrii dziecięcej są przepełnione, skąd wg pani taki wzrost zaburzeń psychicznych dzieci tutaj powodów jest wiele na początek myślę warto wspomnieć o fakcie, że liczba zdiagnozowanych zdiagnozowanych chorób psychicznych dzieci młodzieży w Niemczech np. na przestrzeni ostatnich 10 lat wzrosła o 100%, czyli mamy 100% więcej dzieci niż jeszcze 10 lat temu, które rzeczywiście mają zdiagnozowane zaburzenie psychiczne trzeba tutaj zauważyć, że nie każdy problem dziecka jest od razu diagnozą to jest bardzo ważne rozróżnienie i tutaj mówimy tylko od diagnozy ach, oczywiście tych dzieci z problemami jest najprawdopodobniej jeszcze więcej niż 100% więcej niż 10 lat temu i tutaj powodów jest wiele na pewno, jeżeli mówimy o zdiagnozowanych zaburzeniach psychicznych to należy wspomnieć en o tym, że coraz więcej ludzi ma dostęp do pomocy psychologicznej psychiatrycznej poza tym jest dużo większa świadomość społeczna rodzice nauczyciele inni dorośli, którzy pracują z dziećmi są bardziej wyczuleni na różne problemy tych najmłodszych no i ME jest też tak, że te choroby psychiczne zaburzenia psychiczne czy w ogóle temat zaburzeń psychicznych wśród dzieci młodzież też dorosłych powoli przestaje być tematem tabu oczywiście nie można powiedzieć, że temat tabu w ogóle w tym en tutaj nie istnieje, ale ja też zauważa w swojej pracy, że z roku na rok jest coraz lepiej to powinniśmy się z tego cieszyć, że wizyta u psychiatry czy psychologa nie jest właśnie tak jak pani wspomniała tematem tabu, chociaż jeszcze tak ludzie chodzą do lekarza myślą, że od razu to dziecko będzie jako chory będzie musiał przyjmować jakieś leki tak naprawdę to jest zwrócenie się o pomoc o o to, żeby porozmawiać zobaczyć co się z tym dzieckiem dzieje czy wg pani stres może przerodzić w takie zaburzenia psychiczne to bardzo dobre pytanie, które dręczy tak naprawdę zarówno specjalistów jakich rodziców, a odpowiedź na to pytanie niestety nie jest taka prosta Otóż z tym jak sam sobie najprawdopodobniej nie przeradza się zaburzenie psychiczne, ale je na pewno ich takim nieodłącznym kompanem komponentem, który funkcjonuje we wszystkich zaburzeniach psychicznych i stres na pewno potęguje też objawy chorób czy zaburzeń psychicznych i może nieraz przyczynić do tego, że pewne objawy typowe dla np. pewnej grupy wiekowej pojawią się wcześniej udanego pacjenta lub będą obserwowane w takim większym natężeniu i tutaj widać to np. po dzieciach, które cierpią na różne zaburzenia psychiczne dziewczyn wykazują zaburzenia zachowania, że jeżeli te dzieci są zrelaksowane nie mają jakichś problemów aktualnie i czują się dobrze to ich zaburzenia zachowania są często mało lub nawet niezauważalne natomiast, jeżeli dzieci zestresowane i napięte mają taki kryzys emocjonalny do tego wszystkiego i właśnie tutaj dużo stresu swoje sytuacje, które znalazły to wtedy nie są w stanie skompensować ze swoich złych zachowań i pokazują właśnie takie zachowania zaburzenia zachowania lub inne objawy typowe dla danego zaburzenia psychicznego i tutaj w tym miejscu jeszcze koniecznie powiedzieć, że stres jego natężenie jest dla każdego człowieka absolutnie subiektywnym odczuciem i tak jak powody stresu tak samo od drugiego natężenia jest całkowicie indywidualne także takie stwierdzenia pytania, które często się słyszy, a nawet przecież samemu mówi typu czy ty się stresuję to w ogóle nie jest stresujące przecież przecież można bez problemu rozwiązać, dlaczego się tym przejmujesz na pewno naszemu rozmówcy nie pomogą, a wręcz przeciwnie mogą go zbić stropu mogą go zasłonić, a najczęściej zdanych wobec, dlatego że druga osoba nie może wiedzieć w jaki sposób my akurat w tym momencie ten stres odbieramy, a i teraz pan, jeżeli widzimy, że ktoś interesuje dużo lepiej byłoby powiedzieć o widzę, że się stresu jeszcze mogę jakoś pomóc albo jeszcze lepiej byłoby np. takiej osobie dać radę na takiej zasadzie, że obniży się stresuję jak ja się stresuje robi to to czytam to, dlatego że, o ile odczuwanie stresu jest bardzo subiektywne to metody radzenia sobie ze stresem mogą być wykorzystane tak naprawdę wszystko z tego i oczywiście, jeżeli do tej pory pytaliśmy czy mówiliśmy zdania typu nie stresu wszystko będzie dobrze nie ma co się przejmować to w ogóle nie jest stresujące to jest pewna zmiana wmyśleniu i zachowania na samy naj można również taka trudna lekcja empatii, ale na pewno się opłaca czy do tego dochodzi takie w ogóle taki ogólny rozwój tego młodego człowieka to co się dzieje z jego ciałem akceptacja no i też te problemy, które pojawiają się w szkole też z rówieśnikami też z rodzicami to jest taki to się właśnie chyba składa tak jak pani pani Agato natomiast reset Dante w najbardziej można powiedzieć tak naprawdę, że każda reakcja naszego mózgu to jest jest taki stres prawda, jeżeli mózg dostaje jakieś zadanie to można to zadanie nawet określić, że jest dla mózgu, jakiego rodzaju stres i teraz trzeba koniecznie zauważyć, że stres losowi nierówny mamy różne fazy stresu tak jak stres w tej pierwszej fazie jest bardzo pomocny jest motywujący można się lepiej kupić można lepiej wykonać zadania to jest taki dreszczyk emocji i tak wszyscy znamy tu jednak właśnie motywuje do do działań i do odkrywania świata i bycia coraz lepsze to, jeżeli taki stres osiągnie pewne natężenie, które dla danego człowieka jest za wysokie to zaczyna być właśnie problematyczne i to jest bardzo duży problem dzieci i młodzieży w naszych czasach teraz, które są narażone na niesamowicie wiele bodźców i te bodźce, które na te dzieci działa oddziaływują i tutaj mam oczywiście namyśli nie tylko szkołę nie tylko kłopoty z rówieśnikami, ale też dostęp do informacji, czyli internet smartfony telewizory komputery dzisiaj dostępne prawda dzieciom dostępnym ciągle online i i to prowadzi do tego, że nasz organizm nasz mózg jest w takim systemie katastroficznym prawda nikt z nas nie przeżył czy może bardzo mało u nas przeżyło na skład katastrofę lotniczą prawda, ale w każdym momencie wiemy co byśmy zrobili, jeżeli bylibyśmy w samolocie, by się zdarzyło to i to bardzo mało osób z nas na szczęście np. zostało zaatakowanych na ulicy, ale wszyscy mamy w mózgu nasz taki projekt katastroficzny ojej jak ktoś zaczepia ktoś za zaatakuje to zrobi to tamto, czyli jesteśmy cały czas w module stres i tak jest naszymi dziećmi czy możemy sobie z tym jakoś poradzić, bo przecież stresu się nie będziemy zawsze będzie w naszym życiu, jakby obecny jak my możemy sobie poradzić znaczy jak my jako rodzice możemy poradzić sobie z dziećmi, które są narażone na różnego rodzaju stresy właśnie też związany tak jak pani powiedziała z dorastaniem rówieśnikami też ze szkołą i naszymi wymaganiami wobec dzieci, bo jednak chcemy, żeby były dobrze wykształcone i też one czują presję tego, że muszą być coraz coraz lepsze absolutnie tak tutaj mogę nawiązać do pierwszego z pierwszego pytania, które pani dała w tym cyklu pytań Otóż jak my możemy poradzić sobie ze stresem wydaje się to być rzeczywiście takim 1 z najważniejszych pytań, jeżeli mówimy o stresie, a nawet jest takie stare powiedzenie szczęśliwi rodzice szczęśliwe dzieci inny jest bardzo wiele prawdy jest tak, że nasze dzieci potrzebują wzorców potrzebują modelu, na którym mogą uczyć mogą się dalej rozwijać i dorośli są właśnie takim modelem, więc jeżeli dorośli będą sobie w stanie poradzić ze stresem to dzieci automatycznie też uczą się różnych rozwiązań jak sobie z tym stresem poradzić niestety łatwiej coś takiego powiedzieć niż to zrobić jeśli wojna okazji codziennie, ale tutaj jest nie myślę znowu UE wiele problemów, o których można powiedzieć przede wszystkim, jeżeli mówimy o stresie dzieci szkolnych to trzeba zauważyć, że dzieci w szkole nie mają tylko stresu spowodowanego tym, że mają mieć dobre oceny nie tylko o tym, że chcą być wiadomo w swojej grupie akceptowani chcą mieć przyjaciół mają dzieci stres z nauczycielami mają dzieci stres, bo albo nie chcą tym nauczycielom podobać albo chcą, żeby rodzice z tymi nauczycielami w dobre, by byli dobrym kontakcie albo wręcz przeciwnie złem kontakcie poza tym trzeba zauważyć, że szkoła przestała być szkołą zamkniętymi drzwiami po godzinie piętnastej 2030 lat temu to co było w szkole w jakimś większym stopniu zostawało w szkole w tej chwili dzięki martwą żoną, a dzięki tym różnym dobrą taki no no współczesne w obecnym jest tak, że konflikty, które są w szkole one ciągną się dalej po lekcjach poza tym jest tak, że jeżeli dziecko ma np. odrabiać zadania domowe i wierze ojej muszą odrabiać zadania, bo inaczej będę mieć się w pana ministra z rodzicami inaczej będą nauczyciele, czyli te niezadowoleni czy litewska, które były kiedyś prawda one dalej w plus takie dziecko musi ciągle dokonywać wyboru no dobrze będę teraz odrabiać zadanie czy jednak będę uczestniczyć w rozmowie na etapie będą teraz odrabiać zadanie czy jednak zobaczy, jaki obrazek ktoś tam wstawił na instagram czy na Facebooka czy na inne od-do to dobrodziejstwo tak naszych czasów i są ciągle podejmowane decyzje pomiędzy tym moim moimi obowiązkami, a tym czy jestem online czy jestem w środku tego co dzieje się wśród moich znajomych i to prowadzi do takiego pod świadomego stres świadomego tak stresu można powiedzieć, a i to nie jest także dzieci nasza czy młodzież odbiera ten stres i jest tego świadoma tylko jest to takie pod drogowe można powiedzieć ze stosowanie, która polega na ciągłym dokonywaniu wyborów tak mamy bodźce tak jak pani wspomniała, które nas z każdej strony gdzieś tam no napotykamy na nie dodatkowo też rówieśnicy są wyzwaniem nauczyciele jak sobie w ogóle w tym w tym wszystkim poradzić tak jak pani wspomniane sobie dorośli nie radzimy jak pomóc też dzieciom, żeby no, jakby miał dokonywać tych wyborów, żeby też niwelowały ten stres w ogóle jak też rozpoznać u swojego dziecka takie niepokojące objawy, które już powinna jakoś zastanowić, jeżeli chodzi o to jak sobie z tym stresem poradzić to myślę, że kluczem do sukcesu mogą być proste zasady reguły, które wprowadza się w domu, które dotyczą rzeczywiście wszystkich domowników my bardzo często dzieciom czy rodzinom, które przychodzą do nas właśnie takim problemem, że gdzieś ten telefon ciągle leży na stole dzieci nie mogą się na gminnym skupić są zestresowane, bo boją się, że coś sprzedają jest taka prosta zasada, że np. danych godzinach nikt nie używa telefonu jest jakieś pudełko w domu czy miejska jak się wchodzi do domu zostawia się ten telefon i są takie wolne od od internetu czasem w domu tak powiem to już prowadzi do nabrania pewnych nawyków albo np. to, że przy stole nie używamy telefonu, jeżeli mówimy o tym, być cały czas online, a drugi ważny punkt to jest oczywiście kontakt między rodzicami, a dziećmi, jeżeli dzieci mają poczucie, że mogą powiedzieć nam swoich problemach kłopotach to nie zostają z nimi same i nie muszą pytać dr. Googlea i innych, bo w internecie co zrobić, jeżeli napotkają na jakieś trudności także to taka taki długi chwilę tego wszystkiego jak sobie z tym poradzić, a trzecim filarem jest duży problem tego, że zarówno dorośli jak dzieci nie potrafią się relaksować nie jesteśmy odzwyczaili się w ostatnich latach od robienia niczego nie robienie niczego jest odbierane przez dzisiejsze dzieci młodzież dorosłych jako niebywale stresująca aktywność jak np. będziemy na kanapie i przez pół godziny będziemy robić nic, czyli sieć, dlatego że atakują nas wtedy wszystkie katastrofy, który gdzieś tam przeczytaliśmy i tego trzeba się też nauczyć nauczyć można się tego rzeczywiście jest pomocą np. psychoterapeuty psychologa czy psychiatry dziecięcego czy dorosłego, ponieważ istnieje bardzo dużą metr metod relaksacyjnych ME, który właśnie sposób można się nauczyć bardzo łatwy sposób można już prowadzić tam na taki w Oslo w ciągu dnia, gdzie pomogą one nam się odstresować i zrelaksować także to takie, jakby miała nazwać 3 główne filary to nazwałabym je właśnie te bym wymieniła to pani też doświadczenia jako lekarza medycyny, ale też osoby, która no ze sportem jest dosyć mocno związana z karate jak pani mogę też wykorzystuje te techniki skoro jesteśmy w tych technikach związane z karate, czyli takim sportem wymagającym myślenia użycia siły, ale oczywiście też relaksacji wykorzystuje pani w swojej pracy właśnie psychiatra generalnie trzeba powiedzieć, że psychoterapii dzieci młodzieży trzeba być w ogóle bardzo kreatywnym i próbować na różne sposoby dotrzeć do młodych ludzi i wraz z mojego doświadczenia najlepszym mostem takim porozumienia są właśnie robi czy pasję i karate jest moją pasją, którą mam od dziecka już na studiach postanowiłam wypróbować czy wprowadzenie takich pewnych elementów wskazanych w kontaktach z dziećmi z dziećmi z zaburzeniami za zachowania, ale też dziećmi oczywiście zaburzeń zachowania czy czy też metody mogą tym dzieciom jakikolwiek sposób pomocniczy przyniesie rezultaty i bardzo szybko okazało się, że dzieci, z którymi wtedy spędzałam czas, bo wtedy Brzeźna student nie pomogą w prowadzeniu psychoterapii jako takiej, że okazało się, że dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w takich zajęciach i sprawiały wrażenia bardziej zrelaksowany bardziej wyważonych i później już tej prawdziwej pracy jako psychiatra dziecięcy psychoterapeuta to właśnie takie ćwiczenia oddechowe skupienie się na byciu tu i teraz kontrola ciała i tak naprawdę też umysłu to są MO metody, które pozwalają dzieciom lepiej poznać siebie i lepiej kontrolować myśli i emocje, bo tego dzieci muszą się nauczyć, a poza tym jest tak, że w karate pogląd obowiązują bardzo jasne zasady reguły, który tak naprawdę, jeżeli będziemy szczerzy coraz trudniej można się dopatrzeć na co dzień i jeżeli tutaj znowu weźmiemy pod lupę szkoły szkoły ostatnich lat i porównaniu ze szkołą 2030 lat temu to można zauważyć diametralne zmiany w strukturze szkoły i Terra te 2030 lat temu to przecież nauczyciel w szkole miał władzę niemalże absolutną, a to co mówił było dla większości uczniów w ogóle świętem i uczniowie nie byli zbyt często pytani o zdanie musieli się trzymać zasad reguł, a jeżeli łamali to musieli ponieść konsekwencje teraz w szkole mamy bardzo dużo wolności możliwości przecież dzieci są traktowane indywidualnie są pytana o zdanie są zapraszane do dyskusji i okresu motywowany do tego, żeby kreowały taką rzeczywistość wokół siebie rzeczywistość szkolną i jestem bardzo bardzo dużo dobrego pozytywnego, ale tak jak we wszystkim niestety zawsze jest coś za coś i jak w momencie, kiedy dajesz ludziom czy dzieciom daje się wolność no to automatycznie zabiera się granice granicę z kolei z 1 strony tak jak sama nazwa wskazuje ograniczają możliwości ograniczają danego człowieka, a nie dają też pewne poczucie bezpieczeństwa i Terra proszę zauważyć, że nie jest pan prosto znaleźć samego siebie wolności a tym bardziej nie jest prosta sprawa jeśli się jeszcze człowiekiem kim młodym niedoświadczonym i dopiero kształtują kształtujących tak naprawdę swoją osobowość swoje ja i tutaj oczywiście absolutnie nie mówię o tym, że należy do szkoły przywrócić apodyktyczny systemu uczeń ma tylko siedzieć słuchać trzymać zasady nic innego nie robić, ale też uważam, że pozbawienie całkowite młodych ludzi wszelkich zasad reguł i g jest dla nich szkodliwe i wymaganie tutaj wszystkich dorosłych jest moim zdaniem wspiera dzieci młodzież w tym, żeby potrafili sami wyznaczyć sobie granicznej, żeby tej wolności, która jest dancingu willi i wracając do karate to właśnie zbiegiem czasu naprawdę zauważyłam, że moi pacjenci, których wprowadziłam właśnie ten różne ćwiczenia elementy karate oni próbowali wprowadzać sprowadzali część naszych teoretycznych zasad do takich dożycia codziennego i taki sam pakiet, który składa się z technik rozróżnienia tak jak mówiłam relaksacji koncentracji uzupełniony o jasne proste zasady kara, które opierają się na samo dyscyplinie na szanowaniu się szanować drugiego człowieka na lojalność tak naprawdę stwarzaniu moim pacjentom przestrzeń do tego, żeby psychoterapeutyczne nie Zając już wtedy z innymi problemami i jeżeli tak moi pacjenci dzięki metodom karane są bardziej właśnie rozróżnienie będzie skupieni na sobie to mają więcej przestrzeni, żeby rozwiązać problemy, z którymi tak naprawdę do mnie przyszli tutaj od tych technikach relaksacyjnych oddechowych są jeszcze program progresywne jest jakiś technik technik auto geny te wizualizacje i inne jest muzykoterapia, czyli pani dostosowuje formy leczenia do danego dziecka, bo tak jak wspomnieliśmy każdy z nas zupełnie indywidualne, a teraz wróćmy jeszcze trochę do początku mamy dziecko obserwujemy dziecka obserwujemy dziecka dziś niepokojące objawy co powinno nas troszeczkę zaniepokoić zaniepokoić powinna nas każda zmiana 2 zachowaniu lub byciu naszego dziecka i nie mówimy tutaj o np. zmianie nastrojów która, jeżeli weźmiemy pod LUPA takiego 3 latka, który co 5 minut albo istnieje albo albo płacze albo coś go denerwuje albo coś go cieszy, bo to jest jakby to są normalne zmiany zachowania, które są związane z rozwojem, ale jeżeli mamy w domu dziecko, które jest, które zawsze było spokojne, które zawsze mogło się skupić, które po prostu było takim lekkim dzieckiem, że ktoś w nowych i nagle to nasze dziecko zupełnie jak zmienia swoją osobowość, którzy słowie oczywiście mówiąc, czyli nagle zaczyna być głośno zaczyna być kapryśne i ten stan nie mija po kilku kilkunastu dniach no może po miesiącu to powinno nas o zaciekawić nie mówię od razu zaniepokoić, ale zaciekawić i wiadomo pytamy dziecko wszystko z porządku czy to się zmieniło w szkole czy coś się zmieniło z kolegami itd. tak dalej i i tutaj rodzice mają dosyć dobre dosyć dobre poczucie czy coś złego dzieje się z ich dzieckiem czy nie i jeżeli słuchamy się w siebie swój instynkt to wtedy dość dość łatwo można rozpoznać czy ta zmiana jest czymś co nas niepokoi czy nie tak samo jest np. zjedzeniem, jeżeli my mieliśmy w domu do tej pory dziecko, które bardzo chętnie jadło wszystkiego próbowało nagle to dziecko nie ma, że z dnia na dzień, ale też czasem w przeciągu może kilku tygodni staje się wybredne staje się niejadkiem nie chce siadać do stołu to są takie znaki, które powinny nas gdzieś zaciekawić i może nawet zaniepokoić i tedy zawsze warto jest zapytać radę specjalistę czy wtedy warto iść do psychologa nie wstydzić nie wstydzić poprosić o pomoc tak, bo jednak nadal jest takie właśnie tu wspomniałem wcześniej, że no i dziecka musi jakiś problem to poważny, że tu psychologii co my powiemy innym itd. to trzeba być otwartym na człowieka jak to pani udział młodego człowieka, który dojrzewa no i może mieć różnego rodzaju no i pytania problemy teraz ważne jest też że, skąd my jako rodzice mamy wiedzieć, że np. takie nasze dolegliwości naszego dziecka takie żołądkową jelitowe mogą być też no bo dzieci różnie ten stres różni się o nich objawia oznaczają właśnie ten stres i np. kiedy mogą być zapowiedział, iż choroby np. taki strzeżonej, jeżeli dolegliwości żołądkowo-jelitowe utrzymują się przez jakiś czas i tutaj nie można powiedzieć to są czy to jest 5 dni 2 tygodnie czy miesiąc, bo tutaj znowu każde dziecko jest inne, jeżeli spojrzymy na tak, żeby podać przykład, jeżeli spojrzymy na zapalenie wyrostka np. gorączkowego to takie objawy mogą trwać kilka godzin i prowadzą do operacji prawda w innych przypadkach mogą one trwać tygodniami tak jak np. w przypadku różnych nietolerancji pokarmowych dlatego ciężko powiedzieć, jaki ile czasu muszą trwać to objaw, ale jeżeli one się utrzymują pomimo wdrożenia różnych takich domowych sposobów leczenia typu podania ciepłych Watry nie wiem położenia dziecka tak każda mama i tak mają jakieś swoje techniki prawda jak takiemu dziecku pomóc lub, jeżeli takie objawy suchej jakiś czas wracają należy wtedy obowiązkowo skonsultować się z lekarzem prowadzącym, czyli najczęściej jest to pediatra tutaj żeby, żeby przeprowadzić diagnostykę i dopiero po wykluczeniu przyczyną somatycznych, czyli właśnie w takich wynikających z choroby ciała wskazana jest konsultacja psychiatryczna lub psychologiczna absolutnie, jeżeli dziecko skarży się na bóle brzucha bóle głowy czy nudności czy jakieś inne takie objawy somatyczne nie można od razu spycha z tego wszystkiego na stres i mówić, a zestresowany to boli brzuch to jest bardzo ważne, żeby najpierw wykluczyć wszystkie możliwe do wykluczenia przyczyny są medyczne, jeżeli tutaj mamy zielone światło nie została znaleziona żadna przyczynach wtedy należy takim dzieckiem udać się właśnie do psychiatry dziecięcego psychologa psychoterapeuty, żeby przeprowadzić diagnostykę czy czy te objawy mogą mieć związek ze stresem lub z jakim jakimś innym no właściwie można gdzieś ze stresem tak, bo różne kryzysy emocjonalnej tak dalej to wszystko prowadzi do stresu także można to rzeczywiście tak ogólnie powiedzieć czy ma związek ze stresem i muszę powiedzieć w swojej pracy do tej pory spotkałam kilkoro dzieci, które u których, które np. nie chodziły do szkoły już od jakiegoś czasu lub chodziły bardzo sporadycznie i u tych dzieci nie została wcześniej przeprowadzona diagnostyka schematyczna i tylko wszyscy właśnie powiedzieli całe otoczenie dzieci to jest stres oni nie chcą chodzić do szkoły boją się ocen boją się tego tamtego u nas została wtedy przeprowadzona lekarska diagnostyka somatyczne okazało się, że dzieci miały rzeczywiście problemy trzeba ne, a u 1 dziecka z bólem głowy wykryto nawet poważniejszą chorobę i jeżeli IT te dzieci zostały wyleczone zostały poddane terapii takie są antycznej pediatrycznej i problemy szkolne zniknęły tak zaczęły chodzić do szkoły, bo rzeczywiście przestał boleć brzuch i mogą uczestniczyć normalnie zajęcia często sięgamy po różne takie no już poważniejsze, że tak powiem też forma leczenia, czyli rodzice boją się też wysłać dziecko do lekarza, bo jak pani wspomniała musi być oczywiście odpowiednia diagnostyka potem mogą dostać jakiś lekki psychotropowe też mają się spotkać z lekarzem jak pani też namówiła rodziców, którzy widzą już jakiś niepokojący objaw swoich dzieci że, żeby właśnie jednak poszli zdiagnozować, żeby tak zajęli się opiekowali tymi swoimi dziećmi trzeba koniecznie wiedzieć, że w leczeniu psychiatrycznym dzieci młodzieży centralną rolę odgrywa właśnie diagnostyka i psychoterapia i współpraca z najbliższymi te metody po jakieś sięga są bardzo indywidualnie dobrane dodanej do danej godziny, czyli nie tylko do dziecka, które przed nami siedzi, ale też do rodziców, bo taka terapia ma tylko łącznie sens, jeżeli można ją wprowadzić w życie i AM jest tak, że ta tt to leczenie farmakologiczne tak jak pani mówiła owe psychotropy w jakiś takich strasznych nazwach, które cały czas funkcjonują w głowach wielu rodziców jest taka ostatnia ostatnia deska, że tak bowiem w leczeniu psychiatrycznym dzieci i młodzieży mamy do czynienia oczywiście dużą grupą pacjentów, którzy leczenia, które po, którzy potrzebują leczenia farmakologicznego, ale największa grupa, jaka jest rzeczywiście największej grupie można pomóc w zupełnie innymi metodami i to można porównać z przeziębieniem, jeżeli nasze dziecko przeziębione i zabieramy je do lekarza do pediatry, ponieważ martwimy się, że coś z nim jest nie tak chcemy wiedzieć jest to coś poważnego, że trzeba to leczyć na skład potrzebujemy dziecku antybiotyku czy jest to przeziębienie, gdzie taki antybiotyk nie jest konieczny i dokładnie w ten sposób należy podchodzić, jeżeli mówimy o zaburzeniach zachowania u dzieci chodzi o to, żeby zdiagnozować i zobaczyć czy jest to problem na tyle poważny, że wymaga dalszego leczenia czy jest to problem mniej poważne, z którym często rodziny mogą poradzić sobie nawet same z pomocą jakieś kilku rat może tu można wprowadzić w życie także pewno tak, by to podsumowała i absolutnie nie chodzi tutaj o stwierdzenie się żadne nie jest także osoba, która wkracza do gabinetu psychologii i psychologa czy psychoterapeuty psychiatry dziecięcego, że jest obrazu chora psychicznie, że od razu musi do szpitala psychiatrycznego tak jak z katarem prawda i kaszlem każdy może oznaczać banalne przeziębienie, ale może oznaczać też tubek los to właśnie też z tych takich lekarstw czy bardziej suplementów diety dostępnych tak ogólnie na rynku mogą one mieć dobry wpływ na na florę bakteryjną naszych dzieci taka modna jest teraz nazwa psyche psychologii etyki panie na pewno spotka się z tą nazwą rozważamy czy one właśnie te psy robią etyki, który od dawna stosujemy morze wiemy o tym od niedawna są bezpieczne też dla naszych dzieci jak mogą też pomóc właśnie w radzeniu sobie z tym stresem wszechobecną, którym tutaj cały czas mówimy coraz więcej mówi się korzystnym wpływie probiotyków na pracę osi Nisko Lipowej i jak ta koncepcja osi mózgową jelitowej wyjaśnia, że Muz jelita nieustannie się ze sobą komunikują i komunikacja odbyła się fizycznie za pomocą np. nerwu błędnego, ale też za pomocą ważnego mediator, a pośrednikiem w tej samej komunikacji jest nikogo miota jelitowe te są to bakterie różne zresztą mikroorganizmy, które zasiedlają jelita i te badania naukowe pokazują, że ten skład mikrobioty jelitowej, czyli skład różnych mikroorganizmów, które mamy nie da, że może on mieć wpływ na samopoczucie, a nawet zachowanie i takie czynniki jak odżywianie z życia Ströer przyjmowane leki to właśnie takiej niektóre faktury, które wpływają na skład mikrobioty jelitowej, ponieważ ona się tak naprawdę ciągle zmienia różne czynniki wpływają na nasze jelita na stałe organizm w zależności w jakim jesteśmy wieku w jakim jesteśmy właśnie zestresowani czy nie jak się odżywiamy to w ten sposób nasze bakterie dopasowują się do od otoczenia i jak Wiedniem dzieci nasze niestety coraz częściej się odżywiają mają mało ruchu i warto jeszcze zastanowić nad tym jak ta NIK lubię projektować nasze dzieci wygląda czekają one w jelitach bakterii, które sprzyjają temu, żeby być zrelaksowany zadowolonym i wypoczętym i wraz z pełnym energii czy Mikruta dojelitowe organizmy, które mamy w jelitach dzięki doprowadzą do tego, że jesteśmy smutni nadal sami nie mamy siły oczywiście tak bardzo obrazkowe, więc i probiotyki już od dawna stosuje się modulacji mikrobioty jelitowej przy różnych schorzeniach potrzebnych, czyli przy takich różnych podoba żołądkową jelitowy nie jest na pewno tutaj mamy stosowanie probiotyków np. podczas terapii antybiotykiem, żeby dobrymi praktykami znowu w zasięgu stajenka jednak stosunkowo nowe odkrycia są właśnie psychologia antyki, o których pani mówiła i teraz psychologia tych dni to są bakterie probiotyczne, czyli te dobre bakterie, które odczują na oś zgodnie z ligową, a tym samym wywierają korzystny wpływ na takim szeroko pojęte zdrowie psychiczne, czyli nie można powiedzieć, że przychodzi piątek są lekiem na depresję czy lekiem na firmowanie tylko są to dobre bakterie, które pomagają w komunikacji między jelitem, a włoskie i pozytywnie wpływają na to jak się tak naprawdę czuję w jakiej kondycji psychicznej jest też jednak tylko piątek mającą działanie wielokierunkowe co oznacza, że wpływają one na różne funkcje i tak np. obniżają poziom kortyzolu we krwi, czyli pomagają najlepiej poradzić sobie ze stresem poza tym łagodzą one też dolegliwości żołądkowo-jelitowe, które sam stres wywołany dodatkowo u niektórych pacjentów zmniejszają one intensywność lęku i mogą też wspierać stabilność nastroju i są różne ścięty w Tychowie etyczne, ale 2 z nich przeszły już bardzo dużo badań właśnie w tym kierunku i 14 mają dość skomplikowana, ale myślę, że mimo wszystko miłe nazwy jest Lactobacillus serwety głosek SL 52 oraz zlikwidować 4 wglądu do Sejmu to 75 także długie skomplikowane nazwy, ale warto je zapamiętać i tak jak już mówiłam nie można powiedzieć, że przychód bio etyki są lekiem na całe zło, że pomogą czy rozwiążą wszystkie problemy, z którymi ludzie się borykają, ale na pewno mogą one skutecznie wspomóc leczenie mogą się przyczynić do lepszych wyników terapii i mogą pomóc tak jak już mówiłam lepiej, żeby lepiej się poczuć i mogą wpłynąć właśnie na to szeroko pojęte zdrowie psychiczne w tym dla aktywacji serwera Thecus Rosell 52 oraz willi wartej w Elblągu ze 175 to właśnie szczyty, które w tym kierunku już przeszły dużo badań, gdzie wiemy, że rzeczywiście dużo osób po przyjęciu takiej przychodni artykuł lepiej się poczują tak się zastanawiam może byśmy na koniec jeszcze tak podsumowały pani Agato, bo tutaj mówiliśmy różnych aspektach tego stresu dzieci najmłodszych o tym jak już rozpoznawać najmłodszych lat takie niepokojące sygnały, że trzeba otwarty na to nasze dziecko, żeby rozmawiać być blisko, żeby tak jak pani mówiła wprowadzić takie fantastyczne momenty w życiu, czyli bez dostępu do telewizora komputera, żeby skupić na tym, żeby tu i teraz w tych technikach różnego typu relaksacyjnych o tych różnych psyche bio etyka brzmiały tak to jeszcze wszystko ładnie jak pani pomogła jego jako lekarz medycyny i no psychiatra, które działa pracuje z dziećmi od wielu wielu lat wykorzystują też techniki właśnie karate, które jest pani pasją jak mogę tak to i tak dla rodziców, którzy nas teraz słuchają jakoś tak podsumować jeszcze, czyli jak my możemy pomagać naszym dzieciom przezwyciężać stres, jeżeli miałabym to podsumować co nie jest łatwe, dlatego że jest bardzo wiele aspektów to powiedziałabym myślę tym rodzicom czy tak powiedziałabym rodzicom, żeby mieli w sobie odwagę zmieniać samych siebie, żeby wiedzieli, że są dziećmi dla dzieci największym wzorem, z których na, które dzieci patrzą i od, których mogą się uczyć i żeby próbowali znaleźć trochę spokoju w tej w tej gonitwie dnia codziennego, bo spokojni szczęśliwi rodzice to spokojne szczęśliwe dzieci i żeby byli odważni i nie bali się pytania i proszenia o pomoc, dlatego że jesteśmy w UE psychologowie psychoterapeuci psychiatrzy dziecięcy jesteśmy grupą specjalistów, którzy są właśnie po to, żeby rodzicom i dzieciom w trudnych różnych sytuacjach pomagać i lepiej przyjść do nas 10× za często niż raz za mało bym powiedziała i ważny jest też tak jak pani tutaj już mówiła być otwarte na różne dobrodziejstwa naszych czasu ważne jest, żeby próbować, żeby spróbować właśnie włączyć czas wolny od telefonu w domu, żeby spróbować może włączyć takim takie przychody Motyki nie jest wszystko lekiem na całe zło to jest oczywiste, jeżeli rodzice mają jakiekolwiek pytania czy wątpliwości proszę, żeby do nas dzwonili przychodzili im bardzo bardzo chętnie pomożemy, bo lepiej jest pomoc na początku niż później leczyć z poważnych konsekwencji tego, że np. ktoś wstydził się zadzwonić do psychologa najważniejsze, żebyśmy po prostu byli zdrowi też psychicznie też zdrowi no po prostu, jeżeli chodzi o nasze organy ona drugi mózg, który się wspominaliśmy, czyli właśnie w tych elitach tego państwu chyba na koniec naszej rozmowy życzymy najbardziej, bo jak my będziemy spokojni także dzieci też będą spokojne, bo one przecież widzą jak sobie radzimy z tymi problemami to mamy nadzieję, że troszeczkę państwu ten temat rozjaśni byśmy wspólnie się, że pani Agata Mistera nasz dzisiejszy ekspert lekarz medycyny to pani Agata uczyniła proszę się orientować chodzić na strony internetowe szukać możliwości, ale najlepiej jak pani Agata mówiła udać się do lekarza, żeby zasięgnąć profesjonalnej metody no i wtedy będzie ona dostosowana do do do tego co akurat dziecku dolega i czym dziecko ma problem na pewno taka dobra diagnostyka zostanie zastosowana na odpowiednie leczenie, bo jak się okazuje wystarczy niewiele prawda przed często tak, a czasem trzeba więcej ale, żeby powiedzieć to tak jak już pani wspomniała też apeluje, czyli chodźcie do nas drodzy rodzice i razem znajdziemy jakieś dobre rozwiązanie to życzymy państwu tego, żeby te wszystkie problemy były coraz mniejsze a, żebyśmy sobie lepiej radzili w tym naszym świecie, gdzie stresu no nie da się uniknąć ale, żeby on był troszeczkę mniejszy tak zdecydowanie, żeby można byłoby lepiej poradzić tak jest przypomnę dzisiaj naszym gościem był lekarz medycyny i psychiatra dziecięcy Agata sera od 8 lat pracującego właśnie psychiatra dziecięcy w Berlinie tam też ukończyła studia i w bardzo się cieszymy pani Agata, że też podzieliła się z nami pani swoimi doświadczeniami swoją wiedzą na ten temat ma państwo cały czas zachęcamy do osiągnięcia po pomoc, jeżeli jest taka potrzeba rozmowy prowadziła Anna Stachowska do służenia państwu i jak ministerstwo państwu życzymy w życiu codziennym do widzenia Zwiń «
REKLAMA sanrobi
Przedłuż dostęp Premium taniej!