REKLAMA

Prawosławie i cielesność wiary w dobie koronawirusa: "To czas na szukanie nowych rytuałów"

OFF Czarek
Data emisji:
2020-03-25 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie początek bardzo państwu dziękuję za propozycje tematów, jeżeli ktoś czuje, że jeszcze coś do głowy to bardzo proszę pisać na adres czarek małpa TOK kropkę FM czarek małpa to kropkę FM czekam na propozycje tematów od państwa oczywiście nie wszystkie uda się zrealizować, ale te, które się da z przyjemnością będziemy nad tym pracować tymczasem przez skarb Rozwiń » łączymy się z dzisiejszym gościem, którym jest pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny dzień dobry witam serdecznie panie profesorze sięga w dzień dobry czy słychać niedobrze, bo nie wiem ta zaś słychać słychać pana profesora są bardzo dobrze dzisiaj o komunii prawosławnej, bo to Niewiem czy wszyscy się, choć wiedzą, ale jeżeli nie to teraz jest okazja, żeby się dowiedzieć prawosławni przyjmują komunię pod 2 postaciami chleba wina teraz profesora, czyli ten pieczony na zakwasie specjalny chleb czaszy zalewa się winem i potem rozumiem kapłan, który przystępuje do sakramentu tę pro sfory rozłożoną w czasie serwuje na Łysiec na tej samej łyżeczce dla wszystkich wiernych i nawet sobór biskupów, który wydał komunikat 17marca w liście podkreślał to, że należy zachować środki z ostro ostrożności mówił o tym, że spotkania poza salkach powinny się odbywać także, że środki dezynfekcji powinny być jednakowo podkreślał, że Boska Eucharystia jest boskim ogniem który, który spala wszystkie zło, a święta Eucharystii źródłem życia zdrowia duszy i ciała, wobec której żadna choroba nie ma mocy wiem, że ten wpis wywołał zdziwienie być może nie wiernych kościoła prawosławnego, ale u niektórych osób na zasadzie dobrze obrzędu obrzędami, ale jak to się ma do dzisiejszej sytuacji no sięgnął pan od razu do, jakby najgorętszego punktu nie problemu one to jest kwestia w ogóle co jaki mamy stosunek do sacrum w takiej w takiej sytuacji jak dzisiaj nie w tej sytuacji tej zarazy jak to się mówiło kiedyś i ja się to nie tylko problem prawosławny, chociaż ceny ten komunikat o mnie Soboru biskupów rzeczywiście na sposób podtrzymuje tradycyjny tradycyjny obrzęd jak i tradycyjne podejście on niezupełnie tradycyjne, bo jednak w rozmaitych księgach mnie stary nawet w księgach liturgicznych są rozmaite zastrzeżenia co robić np. w przypadku zarazy jakimś szpitalu co robić w sytuacji, kiedy Najświętszy sakrament ulega np. jakiemuś się zniszczeń jakich względów także te rzeczy nie jest to właśnie mnie dotyczy dotyczy, jaki mamy stosunek do materialnej substancji ssaków, więc to nie jest tak zupełnie że, że możemy możemy uznać, że Bóg chce uporać natomiast chcę powiedzieć, że ja oczek oczekuje się pewnie, że powiem, że nie jesteśmy nie do końca poradzili sobie z odpowiedzią kościoła cerkwi na zagrożenie, jakie wybuchło tak chyba nie do końca, ale kościół prawosławny jest pewną całością, która nie zorganizowana jurysdykcji, ale jednak jest taką wspólnotą i chcę podkreślić np. oszczędne kościoły już posunęły się dużo dalej myślę, że u nas też refleksja będzie się pogłębiać, bo u nas nie ma takiego takiego podejścia prawda jak się raz powiedziała niemożna tego zmienić na świat tak w Polsce obserwowana krytycznie sytuacja w Rosji zupełnie inna, dlatego że patriarchat moskiewski patriarcha zarekomendował, bo to nie jest chyba powiedział rząd podpisał zarekomendował takie taką instrukcję, w której te wszystkie sprawy substancja nie zostały bardzo pięknie ujęte tam mówi się np. o tym, że to przyjmowanie komunii pod postaciami trzeba zindywidualizować maksymalnie, więc pewne procedury no dezynfekcji odkażania po każdym w 1 ze wszystkiego zwrócił uwagę, że nie chodzi przecież tylko o o samo sam akt komunii świętej, ale również chodzi o całą masę, bo sam masywna taka sfera kontaktu sakralnego na Wschodzie cerkwi jest to bardzo równe taka fizyczność jest dużo bardziej rozwinięta np. przez państwo pewnie dzieli będą sekcja, że ciągle całuje się ikony, że ciągle jest jakiś na ścianie olejami, a myśmy np. ściek, który w zasadzie odbywa się też przez no używanie jakiś szczelnie nic wzywanie olejów pędzel do mniej Świętego krzyżma, które się im się używa dla wielu wiernych wszystkie te sprawy patriarcha moskiewski, bo on osobiście synod most jest jeszcze, że nie posunął do tego, ale on osobiście, a swojej diecezji moskiewski wydał taki właśnie taką instrukcję, żeby to wszystko zamienisz na produkty jednorazowe i a samą tę łyżka, o której pan wspomniał od kazać spirytusem specjalnymi ani po każdym wiernym tak intensywnie, a da polewać irytują takie opłaty które, które jest służą później do wytarcia usunąć wszystkie całowania kielicha dłoni głową sławiące jej ten można się można się wstrzymywać od całowania ikon krzyż np. kapłan kładzie na głowę zamiast dawać do pocałowania na koncerty i być taki zwyczaj poza tym jest też refleksja teologiczna dołączona do tego orędzia ram mówi przypomina takie podstawowe teologiczne nie analizy co to jest kuszenie pana, bo jest takie pojęcie chciałbym, żebyśmy też 2 słowa o tym, sobie powiedzieli nam, więc nieco poziom także ten kościół kościół rosyjski atak uchodzi za taki niezwykle tradycjonalistą np. wielkością rumuński poradni w ten sposób przybycie to jest bardziej adekwatna porada, ale nakazał odprawianie wszystkich liturgii na świeżym powietrzu tam, gdzie to jest jakby możliwa tam, gdzie nie no to ograniczenie ilości wiernych nadal, bo Libia świeżym powietrzu przed drzwiami drzwiami cerkwi nic nie jakimś nagłośnieniem jest jakimś lepszym rozwiązaniem niż chodzenie do tej samej często zatłoczonej chce do najbardziej radykalnie podszedł do tego patriarcha ekumeniczny patriarcha Konstantynopola, który zarządził zatrzymanie wszystkich liturgii c wspólnotach parafialnych natomiast mniejsi mają odprawiać w swoich wspólnotach wg rytuału natomiast bez dostępu wie i no jest w tym orędziu Konstantynopola taki rodzaj górnicy ze jedno nastały takie czasy, ale nie możemy nie możemy postąpić inaczej są to niektóre niektóre rozwiązania np. France we Francji kościół prawosławny posiada stosowne niejako musiały poddać się restrykcjom, które we francuskim prawodawstwie, które właściwie nie traktuje nigdy kościołów jakoś specjalnie nawet by specjalnie traktuje normalnie do takich powiedział tam jest ten nakaz, że wszystkie zgromadzenia i liczne postu mają być zamknięte wykluczone to jest kwestia co zrobić z klas, która dla, których przecież nie rozpuści się mnichów do domu tam właśnie jest jest zakazany też tak bardzo silny stan gotowości sceptycznie anty sceptycznych to w Moskwie i w Konstantynopolu został określony także jest jakaś próba próba wyjścia naprzeciw tej tragicznej sytuacji z tym, że chce także prawosławni mamy, ale wszyscy chrześcijanie mamy pewien problem psy cielesnością rytuał Banaś rytuały są cielesne może czas mniej cielesne, ale jednak jesteśmy chyba na to przygotowany nie przeglądałem także zalecenia to co oczywiście zalecenia sprzed roku, więc to są zalecenia metropolity Hilariona, który mówi o tym jak się przygotować do komunii jak przyjmować i podkreśla w tych swoich zalecenia, że jeżeli ktoś jest chory np. ma grypę to powinien zostać w domu sytuacja oczywiście komplikuje się, bo nie ma testów tak czy jest bardzo mało testów, więc to nie jest tak, jeżeli wierny podejrzewa, że ma grypę albo jest zarażony koronę wirusem to może sobie zrobić test albo może podejść do placówki, żeby zrobiła test potem będzie dobrze zostaję w domu, bo jestem zakażony dlatego tutaj sytuacja się komplikuje z 1 strony zalecenie, że jeżeli chory zostaje w domu, ale przecież zmagamy się także z tym, że te dzisiejsze zakażenia zarażenia mogą być bezobjawowe co znacznie utrudniałoby świadomość chociażby tego czy powinniśmy zostać w domu czy nie wylano też nasze skali polskiej bardzo jednak niszowy problem jakoś prawdopodobnie nabrzmiał na, tyle że będziemy musieli go rozwiązać wielkich notę jak w Rosji czy Rumunii tam oczywiście też on będzie na pewno te wspólnoty muszą rozwiązać jakoś, gdyż ten stan stan na możliwości zakazania dzisiaj już z mentalności ludzkiej na pewno nie zniknęli nie ta potrzeba unowocześnienia na pewno tutaj wystąpi natomiast Kieran w ogóle byśmy się zadawać pytanie, bojąc się w Polsce chce się odnieść też bezpłatnie lub innej Polsce że, o ile było tych takich postaw, że sacrum przecież jest po to, żeby ratować nas w takich sytuacjach, a nie po to, żeby go podać jakieś kontroli tak jak komunikację publiczną lekarz jest też, jakby w tej chwili kapłanem z językiem z tej z tej sytuacji zarazy do innych zupełnie zadań przez wszystkie przekazy kultury są takie lekarz mana raz daleka jest wyjęty z tego kapłan jest też tak lekarze i dzisiaj można to wszystko zakwestionować na zasadzie taki, że to jest jakiś zabobon prawda kapłan nikomu i tak nie pomaga tylko po prostu podtrzymuje otrzymuje państwo zakaże, a panie profesorze proponuję, żebyśmy do tego wątku powrócili po informacjach Radia TOK FM informację o kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwa i moim gościem przez Skype jest pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny wracamy po informacjach Radia TOK FM wcale i wracamy do naszej rozmowy bardzo dziękuje także za te najnowsze maile cały czas czekam na państwa maile czarek małpa to kropkę SM państwa i moim gościem przez Skype jest pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny przed informacjami proszę pan bardzo ciekawy temat w Polsce myślę, że bardziej dotyczy kościoła rzymskokatolickiego, ale pojawiają się głosy zdziwienia czasem oburzenia dlaczego, kiedy pewien, że przepisy, które ograniczają nasze życie naszą działalność to one inaczej traktują wiernych to znaczy, jeżeli chodzi o gromadzenie się to jest inna liczba osób niż np. jeżeli chodzi o uczestnictwo w obrzędach religijnych przed informacjami to pan interesującego wątku dla niektórych religijność może być zabobonem może być postrzegana jako zabobon, ale porównał pan lekarza, który lekarzem naszego ciała albo takim kapłanem, który sprawuje pieczę nad naszym ciałem do duchownego, który jest jak rozumiem w tym porównaniu z lekarzem duszy tak można i któż z nas wie, że dzisiaj mamy wielkie święto chrześcijańskie Zwiastowania prawdopodobnie też jakiś ułamek procenta w Polsce, o czym świadczy świadczy, że podlega no patrz głęboką sekularyzację chce być też dobrze czy źle jak tylko powiedzieć, że coś znika z naszego w naszej przestrzeni społecznej mentalnej jak np. jedno miałem wielką potrzebę tak jak już do apteki potrzebę fizyczną miałem również potrzebę, żeby pójście na nocne czuwanie, które trzeba tam po 1,5 godziny symbolicznym się nocne z okazji tego święta tak wziąłem swój samochód mój i sam pojechałem po pustych ulicach do cerkiewki, której było kilka osób, więc byliśmy naprawdę dużo więcej niż kilka metrów od siebie, po czym udałem się do domu to jest coś co dla mnie ma tę samą wartością pójście po zakupy ja muszę iść po zakupy tego jak tak, by wszyscy chętnie rozumiem jak chciał, żebyśmy ten aspekt sobie jak dziś zostawili zostawili również w tyle głowy, żeby nie było kompletnie wykończony natomiast nie ma jest pojęcie kuszenia suszenia pana Boga, który właśnie polega na tym, żeby na niego przerzucamy odpowiedzialność za to co robi ten słynny nie zna takie pojęcie prawda nie uczy nas na pokuszenie Ojczenasz czy też to się odnosi go nie jest tego słynnego kuszenia Jezusa Chrystusa, któremu Szatan kazał aż się teraz górę, bo przecież Bóg uratuje to jest często często postawa wielu duchownych niestety również, że o przecież Bóg to i tak załatwimy my musimy spełniać obrzędy przepisane przepisach stojący się podejście bardzo panie słuszne właśnie podpadające pod tą to ostrzeżenie nie muszę pana Boga to to co jest oświata szatanowi na to nie będzie musiał pana Boga twego i odnosi się do sytuacji narodu wybranego, który próbował Boga zmobilizować do tego, żeby dał wody dla i to, bo znaleźli się na pustyni w sytuacji, kiedy zaczyna brakować mnie sens chyba tego tego takiego ogromu gromkiego drogi też Bora Bóg dał wodę albo niech już pana Boga twego to zostało później jako taki taki taki prawda znana chrześcijańskiej tajemnicze taki nakaz jakby, że do spróbuj sam wobec znaleźć Mojżesz Mojżesz denerwował się na ludzi chcą tego, bo zamiast sami się zająć jakimś tam uporządkowaniem swoich spraw nie musimy pana Boga róbmy co się da chyba w tym duchu idą te rozmaite nie powiem, że akurat na Polski ale, ale no w Europie znane przykłady przykłady reakcji kościołów różnych na zagrożenie, że róbmy wszystko co do nas należy, bo nie wolno oczekiwać, że to uznana za to jest ta kwestia kuszenia wrócę na chwileczkę do tego, że pan profesor pozwoli pan powiedział wcześniej, czyli od nocnym czuwaniu tak pan poczuł, że pana dusza, którą poczuła potrzebę uczestniczenia w takim nocnym czuwaniu, ale żyjemy trochę w czasach, kiedy te nasze potrzeby powinny być ograniczane i teraz pytanie brzmi, gdzie przebiega granica, bo oczywiście osoba niewierząca, ale też bieżąca może powiedzieć piękny dzień słońce czuje potrzebę wyjścia na spacer czuje potrzebę przejścia się Polesie czuje potrzebę posiedzenia w parku czuje potrzebę pójścia do kościoła na nocne czuwanie albo po prostu kontemplacji ikon czy obrazów czy rzeźb no ale właśnie żyjemy w czasach, kiedy mówimy zaraz zaraz pewne potrzeby zawieszamy czy to są potrzeby konieczne oczywiście czy wszystkie wymagane dla ważnych źle, gdzie się mówi się przecież, że raz dziennie podobno obywatel ma prawo iść na spacer czy też zostało zmienione Niewiem poza tym np. mogę panu powiedzieć, że to nocne czuwanie jeszcze jeszcze było określone było bardzo takich no właściwych warunkach technicznych rozwiązań brałem natomiast już dzisiaj ranne nabożeństwo msza święta została odwołana została odwołana, więc nie sądzę żebyśmy, jakby przedkładali jako wierzący tylko pozwów w bieżącym również na przeżywać swoje potrzeby, bo nie są też bony były czy można było mierzyć w ten sposób są większe czy mniejsze jeśli chodzi o stopień potrzeby przebudowania niż pójście do sklepu to jest moja moja uwaga na te oczywiście np. ja się skupił też na bezpieczeństwie młodszego, ale łatwo jest władzom kościelnym coś zdecydować na tę jestem młodszy kler musi musi realizować te będą to jest przecież właśnie dla niego przede wszystkim wielkie zagrożenie ale, ale właśnie takie jak zagrożenie personelu biorące dań, do której jednak czasem się łóżko mojego domu patriarcha ekumeniczny Bartłomiej właśnie nadjechał Konstantynopola taką niezwykłą czułością zwrócił się nie na początku swojego orędzia do wszystkich, którzy muszą nas walka SEL aktywa SLD samo poświęcenie ja myślę, że jakimś stopniu jakiś mierzenie to oceniać, ale pracownik Biedronki dla mnie jest dzisiaj właśnie takim też kapłanem współczesności, który musi, bo inaczej ja nie będę mógł jakoś nic do garnka włożyć, więc jesteśmy kapłanami panie profesorze mu pozwu jest takie pojęcie powszechne kapłaństwo, które polega powszechnej odpowiedzialności też i więc choć nie wylewamy dziecka z kąpielą ktoś mówi nie zrozumie, że sprawy sacrum one jakoś ciągle są, chociaż są bardzo źle stawiany ciągle rozmawiamy w sieci czy jakieś pomyśleliśmy czy pan działa w sieci może nasza nasza myśl teologiczna jest niedojrzała wielu rozwiązań, które niektóre są, jakby czekają nas za za horyzontem, a może już dawno weszły w pole widzenia postaramy się ich niewidzialność są przykłady nie tylko na Wschodzie, ale na Zachodzie, gdzie kościoły jak nie chcą zauważyć tych w Polsce nadal są przykłady, gdzie staramy się to jednak rozwiązań prawosławni mają osoby takiej linii frontu, gdzie to wszystko co jest fizyczne przeżyciu religijnym będzie musiał jakoś być rozwiązane, bo ta fizyczność jest poddana w tej chwili coraz większe zagrożenia ograniczenia szczególnie w takich sytuacjach jak jak sytuacja zaraz my przedstawiamy na cmentarnych ze jedno mam nadzieję, że będzie szło dobrą stronę, jakkolwiek no bez bez wsparcia duchowego niektórzy ludzie będą się czuli również, jakby zagubieni osamotnieni przecenić tego nie mogą mieć bardzo się pytanie myślę o pewną dojrzałość wiernych, bo w niektórych kościołach wierni są uczeni tego, że decyzje o tym co jest dobre co jest złe czy co jest dopuszczalne co jest niedopuszczalne podejmuje, zanim ktoś inny kapłan biskup papież, jeżeli występuje w danej organizacji natomiast raczej odbiera im się możliwość decydowania o tym co jest dla mnie dobre co jest dla mnie właściwe, czyli jeżeli, więc proboszcz biskup kapłan powie tak można uczestniczyć we mszy świętej za pośrednictwem Radia telewizji no to uczestniczy ale, dopóki nie usłyszę tego no to nie bardzo wie tak czy mam wrażenie, że trochę wierni w niektórych przy kościołach zostali kupieni tak jest to jest jego wartość także, że my mamy ten problem na Wschodzie sprawę z fizyczności, która się tak jak w tej chwili staje niebezpieczna, a jednak jest ona w istocie pełne wiary religijnej, ale rytuał, bez którego chrześcijaństwo na Wschodzie jest jakby prawie niemożliwe na test na Zachodzie macie problem autorytetu problem problem władzy rzeczywiście jest jak pan mówi ciekawe ciekawe efekty są na świat prawosławni nie aktywnościach katolickiej można jak siedzącej rzecz prawosławni, pomimo że nie dostali w Polsce nastał jeszcze takiego wyraźnego wsparcia wsparcia może np. jakieś rozwiązanie chodzi o wstępie do komunii czy inne elementy fizyczności są podane w 1, bo niestety musi podać Wiera ja, ale czy zrobili po prostu zachowują się w tych seriach także jakoś nie gdzie są lekarz jest dużo mniej się takim, że tej gęstości rodzinie na dziś, jakby się rozproszy niżej stoją na zewnątrz pojawił się inicjatywy puszczania liturgii w internecie i jakby bez bez specjalnych konfliktów walki z jakim froncie ostrą rozwiązują to sami de bo jakby czują się też do tego upoważnienie my nie mamy tego tego poczucia, że zaraz wszystko musi zdecydować się era, czyli tutaj większa, gdyby możliwość rozumie w kościele prawosławnym wiernych, jeżeli chodzi o decydowanie o tym co jest dla mnie dobre właściwe to ta tak i to to uczucie do np. no ile ikon ktoś ma pocałować no jest jest jakby moją własną decyzją i to, że ludzie po prostu wiedzą, że teraz nie są i UPA i mienie będziemy mieli paska niedługo i był zwyczaj prawda całowania się trzykrotnego z tym pozdrowienia Chrystus zmartwychwstał myślę, że teraz ludzie będą sobie odległość to pozdrowienie przekazywać bez bez tego kontaktu fizycznego to jest tego nikt nas ile zdarzać, czyli taka działalność oddolna nie trzeba czekać należy z nich bardziej na Wschodzie rzeka ta natomiast natomiast powszechna powszechnie wysiłek jak nasze sacrum, w jakich formach ma się u nas w tej chwili zbliżać się przez Sobów do nas mówi jak mamy jak mamy organizować też, bo nasza realizacja przez państwo formy formę punkty są formami kultury, aby one są też śpiew światła rozmaite maluch malowidła budowa budowa pewnych przestrzeni zapachu mniej, ale to też wszystko nasza artystyczno kulturalne działalność, która jest wspólnotowa, ale też kulturowa myją myją tworzymy nowy prawdopodobnie panu jakieś nowe formy nowe formy będą potrzebne chociażby jak refleksja może działania w sieci jak w sieci będzie działo do nas Dallas pytanie panie profesorze myślę w takich trudnych czasach pojawia się właśnie co jest klucz co jest tą właściwą najważniejszą częścią bycia wiary coś tak, bo rozmawiamy dzisiaj o tym co się dzieje na liturgii tak ile fizyczności ile symboliki czy można to przenieść do sieci, ale przecież myślę sobie, że tak naprawdę to co chodzi oprócz tego, że ktoś ma pewne obowiązki pewne potrzeby jak uczestnictwo przyjmowanie sakramentów uczestnictwo we wspólnocie to to tym głównym obrazem powinno być to jakim człowiekiem jest czy jak działa w swoim życiu to jest przecież ten najważniejszy obraz to jest podejście etyczne pan jest jest jeszcze coś się też 1 z wymiarów oczywiście jest przede wszystkich tych orędzia, o których wspomnieliśmy na początku to jest zarówno w Polskim orędziu biskupów prawosławnych, jaki moskiewskim w postaci Politański, które stawałem pierwsza duża część jest mocno zwrócona właśnie na odpowiedzialność 1 za drugiego też na przedni element wspólnotowy na samo słowo kościół prawda no w oryginale, lecz jest tym co synagogę wersy no a co mają zrobić Żydzi prawda widzę takie pytanie od przyjaciela mam zrobić Żydzi, którzy mają prawie zapisane, że musi 10 osób nie wie jak obecnie powiek kodeks mówi będzie Real Real i regulował ana będzie miał prawo to, że to mieliśmy do tych wątków to, że to poszukajmy tych wątków po informacjach Radia TOK FM informacji o godzinie dziesiątej 40 już za chwilę państwa moim gościem przez Skype jest pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny wracamy po informacjach Radia TOK FM wczoraj państwa moim gościem przez Skype jest pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny rozmawiamy o tym co panująca wszem wobec pandemia zmienia także w życiu religijnym zastanawiam się panie profesorze co się dzieje w rozmowach wśród pana znajomych przyjaciół wśród wiernych wśród, bo oprócz oczywiście komunikatów Świętego Soboru biskupów no co się dzieje na tym poziomie najniższym, jakie są pana doświadczenia ma jednoczą się o właściwym do wstrząsającego no liturgia w ostatnią niedzielę właśnie tych kilkanaście 2030 osób może więcej jak niewiele więcej, czyli wszystkie, jakby rozrzedzenie rodzenie grupy ludzi jest duże no i jest młody duchowny, który jak państwo wiecie u nas jest ojcem rodziny, który no, bo każdy się każdy wierny jest prawda mniej zarażony narażony na niebezpieczeństwo niż ten jakby administrator Szafarz tak samo jak kasjer biorąc auto jest bardziej narażone niż przyjęte w bramce i są też inne sklepy tutaj tak o jego głosie, że nie doszło tak tak tak akurat ja mam pod domem dlatego przepraszam rzeczywiście będę pilnował tego zasady społecznej gospodarczej ja jednak teraz nie jakiś jakieś jedno ogarnęło mnie jakiś wzruszenie i podziw dla tego młodego człowieka, który w, który pokornie realizuje swoje zadanie, chociaż oczywiście jest narażony jest narażony wierni też w pokorze jakimś takim poczuciu poćwiczymy jak apokaliptyczny chyba one spokojnie spokojnie realizują realizują ten rytuał rytuał liturgii wspomniał łącznie jest oczywiście wtedy pytanie zaś z zewnątrz tylko, że ci ludzie przecież nie żyją nie żyją w swoim getcie oni się potem udadzą jakich środków komunikacji niż dadzą jakich sklepów i dzieci, choć jak i szkoły i dalej to jest oczywiste no chciałbym chciałbym tylko podkreślić, że to wydarzenie wydarzenie myśli niedzielnej o Mosze w zasadzie niewiele różni niewiele również chodzi o zagrożenie społeczne od zagrożenia w handlu komunikacji i to się przy założeniu, że pewne elementy rytuału będą bardziej restrykcyjnie poddane sterylizacji z 15 tak da, a będą tak sądzą już zdecydowanie są jest to jest to możliwości decyzji decyzji kapłana, który ją musi musi brać na siebie to jest oczywiście dość trudne, bo jak określano u nas u nas na Wschodzie jest taka, aby pewne na pewno większa większa wolność do własnej decyzji nie ma tego urzędu nauczycielskiego, ale jednak jesteśmy też w zachodnich wzorców zawsze najlepszy w moim przekonaniu nam się do tego takiego no dyrektywę dyrektywy mej mentalności, ale radzimy jak z tym myślę, że tak jak wielu ludzi kreatywnie rozwiązywać te położone są rozwiązywane, jakkolwiek uważam, że oczywiście zgromadzenia religijne są tak samo są tak samo miejsca zagrożenia jest zdecydowanie tak właśnie czy w tym duchu czy to jest też moment na to, aby jednakowo zostawiać decyzje wspólnotom czy to jednakowoż nie powinno być w trudnych czasach wyjątkowych czasach zdecydowane albo załatwione jakimś powiedziałbym dodał jednak całkowitym ograniczeniu czy zminimalizowanie pewnych rzeczy, bo mówimy dobrze w trosce o to zostawiamy decyzję, jakie środki wprowadzić może zaatakować po dziesiątym po każdym po piąty, a może wcale pokaźnym po każdym to jest wiara już już na to przykłady na okólnik który, który w Polsce, by został opublikowany niezrealizowany w każdej w każdej wspólnocie niejedno zgodnie z jakimiś racjonalnymi racjonalnymi przesłankami różnie zrealizowany Rosji np. są nawet znane takie wyraźne stwierdzenia rozmaitych zresztą parafii dziekan, że każdy musi realizować własną odpowiedzialność, ponieważ nie mamy tego tego Dryl takiej to prawda, że z przyczyn rozkazy trzeba robić w związku z tym jest jest przestrzeń otwarta i ona działa działa zdecydowanie nie zawsze to odda się bezkonfliktowo, bo jeżeli, jeżeli np. jakiś, jakim się jak wiemy jak takim wielkim klasztorze prawosławnym, który siedział za nic nie zmieni no to uda nie dojdzie do tego, że ludzi tam nie zobaczy obaj tyle może będzie musiał poprzeć, bo ludzie ludzie są u nas można, ale można się sprzeciw można nas sprzeciwić się wobec dobrej zmiany można się sprzeciwić wobec złej postawy, jakie głosy są wśród pana znajomych czy brakuje ludziom właśnie tego uczestnictwa tego, że dziś nie powinni się tak licznie gromadzić przynajmniej przez pewien czas po torze to, że pojawiło się mnóstwo tych inicjatyw takich osobistych co do nagrywania i dystrybucji tych materiałów i publicznych tak napoje nie w sieci to jest właśnie ten głos to jest tak jak wielu nauczycieli naukowców podjęło natychmiast się bez instrukcji działania zaradcze w sprawie w sprawie sprawdzenia, więc po zajęć akademickich czy to Terra i o teraz psychologicznej czy to pracy zdalnej tak w szkole nauczyciele uczą na małe dzieci w ten sposób, jeżeli się Doda próbują szukać na razie za każdy trochę na własną rękę, bo nasz system komputerowy chyba ogólne, by na komputeryzację ciąg okazało się jak jest niedostateczna każdy wie wyszukuje własnych metod radio TOK FM też co tutaj ta sprawa gratulacje, chociaż nie, dlaczego nam dopiero ten skarb trakcyjnych się udał, ale to jest szuka czekamy wszyscy to jest bierni robią to też jest konstruktywna odpowiedź natomiast co co się stanie, jeżeli będziemy rzeczywiście mieli katastrofę obronę zacznę się pojawiać być może będziemy potrzebowali więcej wsparcia duchowego kiedyś nie wiem kampania jednak jednak będzie chyba chciał wyjść poza rozumianą co no to jest pewien sposób zmiany panie profesorze, ale jeżeli ktoś w tej chwili np. potrzebuję typowej posługi kapłańskiej jest jak w domu starców i nagle czuję, że bardzo krytyczna zaczyna jego sytuacja chciałby się wyspowiadać przed śmiercią chce otrzymać ekrany ostatniego nastania Danuta to no to wtedy jest pytanie jak jakość Staniec czy będziemy związani co jakby się satysfakcjonuje tym, że uspokoi się tym Niemka Antoniego pszenicę przez skarb tak samo jak prawdopodobnie lekarz nie starczy jeśli przez najbardziej poprawy, lecz panie profesorze z el proszę proszę zobaczyć, że lekarze pielęgniarki ci, którzy są walczą w pierwszej linii mają albo powinni mieć albo mam nadzieję, że mają odzież ochronną maski rękawiczki tak dalej tak dalej i nawiązująca tai a, nawiązując do pana tego przykładu np. osoby, która potrzebuje ostatniego namaszczenia czy takie środki ochronne są zalecane czy w ogóle kapłani biorąc pod uwagę ta tak biorą też wprost napisane np. expressis verbis jest napisane w tej instytucji patriarchy Cyryla patriarchy moskiewskiego jest dokładnie tam wymienione w naszym polskim orędziu nie jest wymienione, ale nie jest prawnie zakazane, więc to jest cel historią takie takie pojemniki są przed oficjalnym ustawiane tajemnic i płynem pokazującym i to jest absolutnie widziałem też ludzi w maskach jest tak, że ich nie ma chyba wcale nie jest inny problem, więc to zdecydowanie nie jest nie jest jakoś wyjątkowo źle w tej dziedzinie użyli wyjątkowo dobrze, ale nie naprawia źle ważne są oczywiście żeby, żeby nasi pasterze i hierarchowie nie nie stawali nie stawali na straconej pozycji do tak bo, bo jednak to teologiczne rozważania co jest suszenie suszenie to jest jakby takie zabobony zabobony zdejmowanie z siebie odpowiedzialności przerzucanie jej na rzekome jakiś nieograniczone kompetencje fachu, które są też pomnik Kate logiczne umarzano bo to niech nie w takim razie nie w takim razie taki duchowny próbuje nałożyć ręce uleczyć tego człowiek, a jeżeli na świat domaga się sobą przystępował do sakramentu bez żadnych ograniczeń bez żadnych zmian bez żadnych adaptacji to pewnie też sprawdzi tej mocy swej duchowej Szafarz sakramentów czy również może na wsiach uleczyć oba węże nie może pożyczyć, żeby więcej pokory było w głosie kościoła w zasięgu bardziej potrzebne Otóż chcę powiedzieć, że wielkie centra nie centra prawosławia taką Opole pokazują chociaż, chociaż nie bez konfliktu, bo myślę że, że w Rosji, o ile wiemy jest sporo napięcia wokół tego chociażby to, że patriarcha moskiewski nie wydał tego, jaką decyzję na całą c, kiedy pan swoją diecezję w normalnym podejście każdy biskup zależnie od tego jak wysoko inną funkcję pełni tylko biskupem swojej diecezji, ale niemniej, niemniej świadczy o tym, że no nie wszyscy nie wszyscy okazali się tak postępu albo nie ma jednomyślności inni nie nie ma, ale też nie ma takiej potrzeby nie ma takiej potrzeby, bo to nie jest sprawa wiary bez prawa obrzędu która, która dla tradycji zawsze wprowadzanie dopuszczali ciągle wprowadza zmiany jest nawet niezauważalne, ale są nie myśli, że żyjemy żyjemy w kulcie zorganizowanym na sposób wśród tysięcy lat to jest oczywiście organizacja sprzed 10 najwyżej kilkuset lat ani nie starcza myślimy często oni jako bardzo więc, więc bo kreatywność kreatywność myślenia myślenia Teologicznego sił wiernych prawdopodobnie będzie bardzo silnie wybuchać w tej chwili czy sądzi pan profesor, że kiedy już ta pandemia się skończy to wszystko wróci do normy czy też do stanu sprzed pandemii czy będzie to jakiś element, który wprowadzi nową jakość nowy sposób myślenia myślę, że tak to zapewne prawosławnych w dziejach wrzątek fizyczność ona wyrazistą problem dla wielu ludzi no no np. chrzest przez zanurzenie całego ciała jest jest stwarza rozmaite rozmaite problemy również techniczne WSL uświadomić jak wygląda się przez zanurzenie tak dużej jak było kiedyś starożytności, kiedy katechumenów chodzili nago czy takich białych szatach do wody w histerię zadłużali się głęboko no to nie to jest obyczaj, który już gdzieniegdzie jeszcze zrealizowany nawet czasem do szeroko, ale to wszystko będzie musiał podlegać im się jakimś jakąś refleksję ocenianą są wielu wielu prawosławnych jest niszczonych przez bardziej symboliczne Polak Iwo dalej to jest jest inny przykład, żeby sieć nie nie koncentrować tylko na przykładzie Eucharystii jestem jest myślę ciasna na szukanie nowych rytuałów nadal oczywiście to nie znaczy, że byśmy uzupełnili realizował realizować tylko łącznie, aby takie dematerializacji tych rytuałów myślę, że nasza nasza potrzeba kulturowa świadczy o tym, że mnie nie godzi się scena mamy sieć mamy mamy jakby ten tak bez bez fizyczności tej tej cielesności bez ciele cielesny kontakt, niemniej cielesności potrzeby bardzo dużo jednak jednak chodzimy na rozmaite wydarzenia, gdzie tenże cielesność jest również zaktualizowanej tego nam bardzo braknie tego szukamy ja się liturgia się nie może obyć bez tego jakkolwiek, jakkolwiek nie były włączone jakieś nowe środki techniczne panie profesorze bardzo panu dziękuję pan prof. Michał Klinger teolog prawosławny był państwa i moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!