REKLAMA

Jak (nie)tańczyć podczas epidemii?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-03-25 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chciałem państwa, bo kości jest pan Jacek Przybyłowicz tancerz choreograf dzień dobry witam bardzo serdecznie dzień dobry wielokrotnie spotykaliśmy się opowiadał pan o swoim kalendarzu, który był zwykle pełen na dwa-trzy lata do przodu co się stało ostatnio czy ta pandemia wpłynęła także na pana kalendarz, a świat tańca chyba nabrał w tej chwili zupełnie innych torów na skierowane są inne tory wydają się, że wszyscy wstrzymaliśmy oddech i moje plany też w jaki Rozwiń » sposób zostały zamrożone, ale ja nie chciałbym bardzo stulecie nad sobą, ponieważ dotyczy wszystkich chyba ktoś chciałby kluczowym kluczowym problemem całej tej sytuacji, że nie wiemy jak w tej chwili procedować to co wydarzyło się stało się już Niewiem, kiedy będę w stanie odmrozić moje jak by propozycje artystyczne, które dostałem albo propozycje, które wystąpiłem w najbliższym czasie miał się odbyć w Operze wrocławskiej 1 najbardziej oczekiwanych premier nie tylko tego sezonu z ostatnich lat w Polsce, bo wieczór baroku na mur jest realizacją z udziałem 2 wybitnych choreografów i kradli i Marco GK artystów, którzy współpracują tak wielkimi instytucjami jak Opera paryska Opera berlińska wymieniać można marką GK po raz pierwszy oczekiwany jest w Polsce i pytanie teraz tak jest co z tymi panami dalej czy i w jakich okolicznościach będziemy w stanie kontynuować naszą pracę to jest pytanie, które staje przed światem tańca, ale bardzo taki drastyczny sposób dotyka pewnych form funkcjonowania instytucji kultury i muszę powiedzieć, że po raz pierwszy w życiu zdarzyło się zrealizować spektakl, który już złożony, który czeka na swoją premierę i ta premiera przełożona wstępnie my, choć zdajemy sobie z tego sprawę, że my raczej nieaktualne i mało prawdopodobne żadnej polskiej instytucji także najgorsze to co w tej chwili chyba nie odwołane plany tylko to co z tymi planami mogłoby się wydarzyć, żebyśmy znali dalszy ciąg jak harmonogram wydarzeń, które są progresywne mamy tutaj kilka warstw, bo też świata świecie tańca mamy, gdyby różne osoby mamy tancerzy i oczywiście są tacy, którzy są rozpoznawalni na całym świecie i mają intratne i interesujące propozycje, ale są tacy, którzy czekają jeszcze na zauważenie często, przemieszczając się z miasta do miasta mieszkając w akademikach i czekająca ten swój wielki dzień, kiedy w końcu ktoś zauważy, kiedy będą mogli tańczyć główne role mamy choreografów mamy w końcu instytucje kultury, o których pan wspomniał no i teraz świat trochę się zatrzymał i właśnie chyba nie bardzo można czekać tak czy coś trzeba robić w jaki sposób tańczyć samemu oczywiście można tak ale w jaki sposób tańczyć np. układy choreograficzne zespołowe w jaki sposób pracować z choreografem przecież, jeżeli nagle za Niewiem 2 tygodnie albo za miesiąc wszystko wróci do normy no to niemożna powiedzieć przepraszam bardzo, ale przez ostatni miesiąc leżałem w łóżku albo czytają książki, ale za 3 dni będę gotowy do zajęć no właśnie są pytania, które wszyscy w tej chwili szukamy odpowiedzi, przygotowując jednocześnie parę różnych możliwych parę możliwych wersji rozwoju wydarzeń te najbardziej optymistyczne, którą wszyscy liczymy, aczkolwiek nie jest to bata praw się, iż to jest to, że w ciągu 2 miesięcy czy 1,5 miesiąca będziemy już mieli tą świadomości wiedzę na poziomie epidemii logicznej, która umożliwi nam planowanie przyszłych planów artystycznych, ale ta choroba się okazuje pandemia jest demokratyczna dotyka nie tylko tych choreografów gwiazd choreograficznych, ale również tych, którzy zajmują się na co dzień materię tańca, jeżeli mówimy o występie zagranicznym zespołu, który dziś ma wyjeżdżać to w dzisiejszych czasach są to zespoły międzynarodowe, w których pracują ludzie z całego świata w związku z tym informacja o tym, że jakiś kraj ogranicza możliwość przekroczenia granicy dla obywateli poszczególnych państw absolutnie, jakby uruchamia pewne klocki domina uniemożliwiałby prezentacje spektakli za granicą oraz początku, że na początku w pierwszej fazie rozwijania się Korona wirusa właściwie niektóre kraje zawieszały możliwość wjazdu na swoje terytorium osób posiadających paszporty Włoch albo Hiszpanii w tej chwili to już, jakby jest inna faza rozwoju Korona wirusa, ale to dotyczy, jakby świata tańca, który świat mozaiki różnych nacji różnych paszportów, które uniemożliwiają, jakby koordynację prac projekt artystyczny jak przyznaje, że w najbliższym czasie miał jechać do Seulu w maju, a naszą przygotowane spektakle Harbin w Szanghaju Pekinie, które nad, którym pracowaliśmy właściwie od roku i to miał być spektakl Johana rybę na euro, którego rynki holenderską izraelski duet choreograficzny do tego miało być akceptowana szczęścia inna część ukraińskiego poza świętem wiosny również Graf karty my pracujemy nad tym w Operze wrocławskiej od roku praktycznie 1 z największych azjatyckich agencji Impresaryjnej już, jakby organizował tą trasę przygotowała ją w tej chwili czekamy na to co się stanie nie wiemy czy te wszystkie nasze plany zostaną odwołane czy mamy nadzieję, że jakiś możliwe do przewidzenia perspektywie będziemy mogli realizować nasze choreograficzne zaproszenie nie wiemy, jaka będzie procedura czy za chwilę Chińczycy, a Chiny Kanada pandemia, jakby przekroczyła granice chińskiej dotarła do Europy czy ten temat np. nie spowoduje tego, że my nie będziemy mogli wjechać oraz do Chin, ponieważ pandemia chcieli albo chcieli to jest pierwsze pytanie, kiedy czy w ogóle będziemy mogli wyjechać czy aż artystycznie pracownicy współpracownicy będą chcieli w ogóle wjechać będą takie warunki, w których będziemy mogli funkcjonować nie tylko w Polsce, ale poza polską także są to niezwykle skomplikowane tematy myślę, że czas mam nadzieję w jaki sposób podejmie nam podjęcie tych najważniejszych decyzji bezpiecznej decyzji dla nas wszystkich, ale ma jeszcze kwestie tego co w międzyczasie, czyli muzycy, którzy nie mogą teraz występować w salach koncertowych skrzykują się za pośrednictwem mediów społecznościowych przy użyciu nowych technologii i razem grają razem próbują, ale oni potrzebują się tylko słyszeć tutaj tak powiem to, że widzą jest jest dodatkiem miłym no ale tancerze, jeżeli chcą ćwiczyć jakiś układ grupowy, a do tego jeszcze pod okiem choreografa to jak to wygląda no właśnie nie ma odpowiedzi na to jakiś sposób można jak to sensownie przygotować indywidualny sposób układy grupowe, ale myślę, że nie dotyczy to tylko tancerze sportowców również muzyków w orkiestrach także jakiś sposób ten pierwszy okres to jest mantra zależni mądrej Formuły na funkcjonowanie ja przypomniałem sobie, że jak przestałem tańczyć tańczyłem kilkanaście godzin dziennie 6 dni w tygodniu za granicą bardzo zespole, który bardzo agresywny sposób, jakby utrzymywał swoich pracowników w ryzach także ja bym uzależniono pewnego wysiłku codziennego wysiłku i nagle sytuacja to przestałem tańczyć po pewnym szokiem dla mojego organizmu szokiem dosłownym to jest jakby syndrom odstawienia pewnego środka metaboliczne jego nie umiał sobie poradzić wyobraża sobie, że teraz zamknięci w przestrzeni między szafą, a lodówką ludzie, którzy są przyzwyczajeni do niezwykle intensywnego sposobu bycia nagle stają przed problemem w jaki sposób można kontynuować swą pracę na etapie treningów wytrzymałościowe ego kondycyjnego wytaczają zajrzeć do internetu, żeby znaleźć częściowo odpowiedzi na te pytania, że są różnego rodzaju bardzo ciekawe akcje, które chciał powiedzieć podejmowane, żeby jakiś sposób podtrzymywać zachęt 1 na duchu niedawno w co w stanach Zjednoczonych ktoś opowiadał o tym, że powstał taki projekt internetowy projekt choreografowie tancerze skrzyknęli się nagrać bardzo krótkie filmiki w jaki sposób, który zaangażował 40 osób 140 różnych ujęć, które zostały połączone 1 całość są pewnego rodzaju śmieszna opowieść o tym co można robić w domu bawiąc się taniec albo poruszają wokół materii tańca taka inicjatywa też padła w Polsce autorką jest Paulina Wycichowska nas zorganizowała taką akcję potem kwarantannie, który bardzo zabawne czy oczekujemy pewnej premiery tego filmu artystycznego, w którym zaangażowana jest ponad jak już ponad 100 tancerzy także są różne jest to zabawa pani dyrektor, jeżeli tak jest to zabawa jest zabawa, ponieważ jesteśmy w takim takim jasnym momencie, że właściwie zastanawiamy się jak nie poddać się utrzymać się w kontekście funkcjonowania na rynku nie zawracając sobie głowy pytaniami, na które nie możemy znaleźć się w tej chwili żadnej odpowiedzi do pana punktu widzenia to jest kwestia być może przesuniętych produkcji tak albo innych terminów czy, ale z punktu widzenia np. tancerzy, z którymi pan pracuje załóżmy, że za miesiąc wszystko wraca do stanu, który będzie można pracować no i teraz pan mówi no dobrze to pokażcie mi co przygotowaliście w tym czasie no ale jak to przecież my przez 2 miesiące mieliśmy możliwości korzystania z sali gimnastycznej nie ma możliwości do ćwiczeń po 910 godzin dziennie jesteśmy trochę innej kondycji, ale może do tego pytania czy też odpowiedzi na to pytanie powrócimy po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się nieuchronnie informację o godzinie jedenastej 20 już za kilka minut państwa i moim gościem jest choreograf pan Jacek Przybyłowicz wracamy po informacjach które państwa mają gości jest pan Jacek Przybyłowicz choreograf rozmawiamy o tym co się dzieje w świecie tańca przed informacjami pytałem co się dzieje właśnie z formą tancerzy co potencjalnie może się stać forum tancerzy, jeżeli nie będą spędzali czasu na siłowni czy Zacisze domowe albo internat hoteliki mieszkania to wystarczające miejsce, żeby np. za miesiąc za 2 miesiące zaprezentować się przed choreografem i powiedzieć jestem w doskonałej kondycji jest w doskonałej formie możemy kontynuować nie myślę, że do tego typu sytuacji nie będzie dochodzić w środku sezonu artystycznego w tej chwili jesteśmy w środku sezonu artystycznego czeka przerwa często nawet pismo mobilizująca, a przynajmniej odciążone organizm tancerza w stanie w ciągu 23 tygodni takiej przerwy się zrehabilitować, ponieważ marzec to taki okres, kiedy już jest bardzo duża ilość pewnych planów artystycznych w Tatrach wykonana często tancerze mają różnego rodzaju kontuzje, czyli taka przerwa techniczna i ze względów biologicznych jest jakby nawet często wskazana nie zawsze to możliwe z racji na pewne uwarunkowania repertuarowe bieżący kalendarz spektakli ja także nie obawiam, że tancerze i w ogóle artyści wrócą bez formy nad tą formą można popracować kwestia dwóch-trzech tygodni taki zespół zespół tancerzy powraca do własnej aktywności i pewnego poziomu artystycznego problemem zdecydowanie bardziej skomplikowany jest to czy uda nam się spotkać tych samych 2 w warunkach o powrocie czy, a obywatele różnych krajów tancerze z całego świata będą w stanie rozpocząć pracę w Polsce będą mogli przyjechać do Polski czy będą poddani rygorom kwarantanny to na pewno to są pewnego rodzaju takie pytania natury technicznej, na które nie mają sobie odpowiedzieć dzisiaj cieszę się, że chyba żaden Polski zespół baletowy w czasie rozpętania tej pierwszej głównej fali Korona wirusa nie był za granicą, bo przyjmują takie taką sytuację zastanówmy się na taką sytuacją, ale nie możemy wrócić do do swojego kraju tak np. 1 z krajów Azji południowo-wschodniej zdarzyło się, że granice kraju zostały zamknięte nie chcę mówić, jakiego kraju, ale populacja stosunkowo dużo tego obywatel tego kraju mieszka w Polsce co robił sytuacji mam cudzoziemców całego świata nie może wrócić do własnego kraju to jest pewnie jakiś chyba nawet mer który, który ma w głowie głęboko każdy, kto prowadzi zespół artystyczny także ja bardziej boi się uwarunkowań natury organizacyjnej niż tego, że tancerze będą też nie będą formie to jest najmniejszy problem, a pandemia czy Korona wirus jako inspiracja czy np. zastanawiał się pani już nad tym na jakąś choreografią inspirowaną właśnie tym, że jesteśmy od siebie oddaleni, że jesteśmy trochę w zamknięciu, że nie możemy razem przebywać, że trochę boimy się czy to czy to może być coś co inspiruje choreografie tak na pewno, ale jest pewnego rodzaju również się szukanie pewnej ucieczki z tej sytuacji to się znajdujemy czy może zdali zdarzyć za chwilę ja przyznaję, że i gali, którego zaprosiliśmy do współpracy nad wieczorem barką na mur miał lecieć do Tel Awiwu w niedzielę w międzyczasie w sobotę bawiliśmy się, że w nocy w sobotę na niedzielę Polska granica zostaje zamknięta nie wrócił w niedzielę żaden samolot również centrum miało odlecieć w związku z tym nastąpiła akcja poszukiwania drogi w jaki sposób może po w sobotę przekroczyć polską niemiecką granicę, żeby z Niemiec móc trafić do Izraela, gdzie przez pierwsze 2 tygodnie miał być poddany kwarantannie już miał plan de, żeby zamieszkał w domu, bo właściwie tego typu sytuacji nie ma właściwie żadnych takich wzorców, na podstawie których możemy powiedzieć, że okres to potrwa 2 tygodnie taki był pierwszy komunikat rozkazu pozwala się ogród w myśl znam od lat wydają się, że ten ten czas okres byłby na pewno bardzo twórczy w domu tej kwarantanny taneczne, aczkolwiek nie wiem czy czyta jest pomysł absolutnie nowatorski czy nie, ale mój inny przyjaciel serdeczne wybitnie utalentowany choreograf Emanuel gadki, gdyż miał taki projekt Tel Awiwie, który właściwie do pewnego razu choreograficzną powieścią w przygotowaną przez 5 choreografów kolegów choreografów dla 1 tancerza i taki oto sposób powstał spektakl, który łączy 5 atut w 1 wieczór choreograficzny wydają się, że może to być pewnego rodzaju podpowiedzią dla tych wszystkich choreografów, którzy stawią się co można zrobić tak tak krótkiej przestrzeni tak bardzo ograniczonych Epidemiologiczna technicznych warunkach, ale mogę sobie wyobrazić sytuację, w której przez za pomocą Skype, a kontaktujemy się ze sobą np. 5 albo 4 choreografów quada solą składającą się z 1 etiudy dla 1 wykonawcy możliwe, że jest to już temat, który dziś ktoś w tej chwili przygotowuje nie jest absolutnie nic co jest co co jest jakąś odkrywczą formą artystyczną, ale myślę, że taki festiwal w internecie czy prezentację za chwilę będziemy mieli możliwość oglądać także ta przyszłość jest naszą rzeczywistością substytutem to, czego najbardziej brakuje w całej tej sytuacji z kontaktów widok widoczność z widownią z publicznością, która tworzy pewnego rodzaju pomost pomiędzy wykonawcą a, a właśnie odbiorcą tego dane w razie dziękuję czy, jeżeli w czasie oglądania np. takiego spektaklu przez internet pewniejsze serduszka lub polubienia to nie jest to samo to jest inna energia tak to jest energia, tym bardziej że bierze jako odbiorca również bardzo wychodzi oglądać można realizacje kolegów albo osób, które taki sposób inspirują zawsze blisko wydają się to ta możliwość być oglądania czegoś na wyciągnięcie ręki niezwykłym błogosławieństwem jest w zwykłym niezwykłym darem no i poprzez ekran 14 calowy nie jesteśmy w stanie, jakby dotknąć tej materii tego, czego w tej zmysłowości, która dziś kryje się po drugiej stronie tego ekranu czy, w jakich drugie dno tego wszystkiego nie wiem, ale ta branża porno rozwiązała słynna kamerki internetowe to zmysłowe wydaje się rozwiązał być może ten czas na taniec jak miesięczny czy można 2 branże ze sobą porównywać, ale tu tutaj chodzi o ciało tak, ale nie inny sposób umysłowości zdecydowanie ja chcę coś powiedzieć, że powraca do tematu właśnie prace na pracy na na odległość choreograf możliwe, że tak takie takie próby będą kontynuowane wydają się jednak, że to dotyczy małych form nie wyobrażam sobie, żeby móc np. służą zespołową staną dziś tworzyć, jeżeli moim odbiorcom pewnych wytycznych choreograficznych i 1 tancerz ze względów jak sam bezpieczeństwa zdrowotnego także wydają się tutaj ograniczenie formy do pewnego minimalizmu jest jedno możliwą w tej chwili formą taką, której możemy funkcjonować mówić np. internetowym teatrze tańca, który nie jest atrakcyjne, ale możliwe, a to są pomysły są idee czy obserwuje pan toczy czy czy może pan też wyższy, gdyby takie projekty realizuje chociażby w nigdy, żeby trzymać tancerzy trochę na czubkach palców cały czas jesteśmy przygotowani na to, że za chwilę napłyną lepszego świata informacje, że dziś ten pakt chiński zacznie promieniować na resztę Europy również również w Polsce za 2 tygodnie może będzie na tle sytuacja pozytywnie się rozwijała się tego typu myśli pozostaną pewnego rodzaju fantazji choreograficznym rząd mamy jeżeli, jeżeli tak się stanie to nie wykluczam współpracy albo pracę na zasadzie robinia były interakcje i interaktywne projektów twórców z różnych dziedzin, którzy taki sposób za pomocą środków dostępnych technologicznie obecnie robią dlatego też spektakl wiem, że moim McGregor znany bardzo również w Polsce ceniony choreograf pracował nad swoim czasie nad pewną metodą programowania obrazu generowanego przez komputer pewnego bardzo ludzkiego jednak sposobu wprowadzania w ciało mechaniczne stworzone przez jakiś system komputerowy pewne choreograf, czyli tworzenia choreografii na jakiś powiedzmy to forma animacji, ale czy to jest pewnego rodzaju zabieg, który nas jako wdów z usatysfakcjonuje nie sądzę rozprawkę no tak to inaczej ogląda się nawet spektakl za pośredni sposób za pośredniczący tak czy też, kiedy oglądamy transmisje, a inaczej kiedyś uczestniczy jeszcze tak jak pan dyrektor lubi i sieć blisko tak rzeczywiście niezwykła magia przebywania z kimś, kto tworzy w tych warunkach tworzy się pewnego rodzaju wzajemna relacja, którą to chemia myślę, że kilkunastu czasem też często bardzo czują na swojej skórze będą nastanie już bardziej, że byłem przygotowany na to, że w tym roku rzuciliśmy się mój plan pracy w gospodarstwie straty wspólnej propozycji, która narodziła się rok przeszło rok temu już dawno się w jaki sposób przygotowałem teraz zastanawiam się w ogóle za rok, jeżeli utwór to pandemia nie przeniesie się z Europy dziś dalej w NATO wskazuje, że Ameryka jest wielkim rynkiem gdzie, gdzie temat zakażenia epidemii jest bardzo w tej chwili istotne czy w ogóle taka praca będzie możliwe albo kiedy w tak wielkim kraju w jakim są np. stany Zjednoczone będzie można powrócić do normalnej pracy nie wiem mam nadzieję, że Europa nie pójdzie tym tropem i że teatry zespoły europejskie nie będą powielać tego schematu, jakim w tej chwili zaproponowała Metropolitan Opera w nowym Jorku, która właściwie wstrzymała współpracę ze swoimi artystami także nie wiem czy jest tak źle czy na razie tak dobrze nie mam tych problemów Primal Fear Amerykanie dlatego przepraszam, że wychodzę troszeczkę poza nawiasem proszę wychodzić, ale wydaje się, że to jest moment dobra, żeby śmie my wszyscy w jakiś wspólnotowy sposób pomyśleli o naszej nie tylko branżowa Solidarność o tej Solidarności Klara jest pewnego powinna być pewnego rodzaju znakiem naszych czasów, żebyśmy myśleli o innych nie myślę tylko o tym, że ja patrzę spektakl ja straciłem premier wydaje się, że jesteśmy naczyń połączonych, w którym taniec w ogóle sztuka jest bardzo małym rynkiem tego co dzieje się wokół nas także to są pewnego rodzaju dylematy, które w mojej perspektywy są wielkim moim tylko dylematem natomiast oczywiście patrząc w skali skali społecznej są to praktycznie rzeczy, które dotykają każdego zegarmistrza szewca, a jeszcze bardziej dotykają tych, którzy mają własne przedsiębiorstwa nie, zajmując się żaden sposób sztuką, a którzy muszą utrzymywać rzesze swoich pracowników także ta presja taka zwrócenie na ślub, ale odwrotnie to działa też pracownicy otrzymują przedsiębiorstwo ani przedsiębiorstwa pracowników to tak można taką też użycie formułę w każdym razie bez pracowników nie ma jakby możliwość dokonywania pewnych przedsięwzięć również na poziomie na poziomie artystycznym i mamy nie mam tego chyba jeszcze w tej chwili takiej świadomości, że potrzebne są nam nowe wyzwania no ale to może właśnie tutaj leży pies pogrzebany panie dyrektorze, bo powracamy nawet myślę, że wszystkie nitki prowadzą 1 kłębi atak bez względu na to czy zaczniemy od kultury tańca muzyki czy pracy w sklepie pielęgniarki lekarze to gdzieś tam w końcu wszystkie wyniki zbiegają się i zastanawiamy się nad tym w jaki sposób ułożone jest świat to nie na poziomie filozoficznym tylko na poziomie ekonomiczne to znaczy kwestia wynagradzania pracowników tak kwestia milionowych odpraw czy milionowych bonusów czy milionowych pensji dla menadżerów, którzy przecież mieli uchronić nas przed no jak rozumiem takimi sytuacjami jak ta przed pytaniem, dlaczego firmy, które płacą podatki w rajach podatkowych nie zwracają się teraz o pomoc do rządów tych rajów podatkowych tylko zwracają się o pomoc do rządów, w których prowadzą działalność itd. itd. to są to są pytania, które dzisiaj się pojawiają w jaki sposób jest świat ułożony co jakiś sposób np. jest ułożona kultura w Polsce czy ten model, w którym tancerz choreograf dyrektor instytucji kultury działa tak jak teraz jest modelem dobrym czy model wynagradzania czy model zatrudniania to jest model właściwy i ja muszę powiedzieć w tej chwili są na stałe zatrudnione żadne instytucje kultury na zasadzie umowy o pracę w związku z tym wydaje się, że w sytuacji, w której część teatrów, a to pana wybór to jest mój wybór to są konsekwencje również mojego wyboru nie zamierzam biadoli, że nie chcę nigdzie zatrudniony na zasadzie umowy o pracę to jest mój wybór i to też tego typu sytuacji pandemii są pewnego rodzaju konsekwencje w pływające z podjęcia pewnych decyzji życiowych, do których nie mogę się na nikogo pretensji natomiast wydają się w tej sytuacji niektóre teatry, zwłaszcza duże instytucje nie, grając spektakl o dziwo w jaki sposób, oszczędzając swoje środki, które musieliby wydać na nagrania tzw. nagrania do własnych pracowników artystycznych pracowników również pionów technicznych to jest pewnego rodzaju światełkiem w tunelu, ponieważ możliwe, że w ten sposób, jakby kondycja fizyczna kondycja finansowa tych zespół zespołów nie ucierpi wręcz przeciwnie możliwe, że zostaną poczynione jakieś małe zapasy finansowe, które pozwolą na powrót do bardziej aktywnej formy funkcjonowania po zakończeniu tego zagrożenia epidemiologicznego nie wiem może zacząłem się tutaj chwileczkę, bo zbliżają się informacje, a chciałby do tego wątku powrócić po informacjach informacji o 1140 za chwileczkę studio pan Jacek Przybyłowicz tancerz choreograf wracamy po informacjach o czarach państwa i moim gościem jest pan Jacek Przybyłowicz choreograf rozmawiamy o tym jak wygląda sytuacja w tańcu przed informacjami mówiliśmy o instytucjach kultury i o tym, że z 1 strony część wpływów została odcięta w postaci wpływów np. za bilety no ale też jest trochę oszczędności dodatkowo mamy pracowników, którzy są na etacie tak czy pracownicy techniczni, ale też ni w niektórych instytucjach, jeżeli chodzi o to taniec mamy też tancerzy na etacie, ale mamy też tancerzy, którzy na etacie nie są są freelancerami no i teraz jak to wszystko wracamy do takich pytań myślę na poziomie systemowym jak na to teraz wszystko spojrzeć, żeby było dobrze następnym razem tak jak kogo jak wynagradzać kogo jak nie wynagradzać komu powiedzieć przepraszam to był twój wybór no to teraz trudno rozumiem, że choreograf, jeżeli decyduje się pracować na własny rachunek robi to trochę z inną świadomością i w innych w innym kontekście niż tancerz, który po prostu czasem nie ma innego wyjścia są to pytanie retoryczne jak przyznaje, że nie znajduje na nie odpowiedzi takiej, która by satysfakcjonowała całe środowisko są to bardzo trudne dylematy mogę patrzeć tylko w mojej perspektywy choreografa jako choreograf też współpracuje na stałe z paroma projektantem światła kostiumy logami mam też 2 stale stale współpracujący ze mną asystentki Kos projektanta scenografii tak to są ludzie, którzy to są naczynia połączone wszyscy gdzieś funkcjonujemy czasami na rynku tzw. niezależnym realizujemy projekt przy okazji choćby jakiegoś festiwalu, który zatrudnia tancerzy do pewnej projekt to pewnego projektu muzycznego albo choreograficznego światek dziś niezależne offowe czy teatry operowe mają wspólne miejsca, w których się spotykamy, ale mamy też troszeczkę inne swoje oczekiwania środowiskowe rzeczywiście bardzo trudnej sytuacji znaleźć tancerze, którzy nie są zrzeszeni, którzy szuka są tancerzami realizującymi różne projekty to jest sytuacja bardzo trudna i oni rzeczywiście pomaga jakiegoś wymagają pewnego środowiskowego strukturalnego wsparcia, ale dotyczy tancerzy dotyczy to również muzyków aktorów ja myślę, że każdy z nas powinien robić to co może ażeby przynajmniej z własnej perspektywy być świadomym odbiorcą projektów kulturalnych, które gdzieś w przestrzeni np. radiowej dzieją się, jeżeli możemy puszczać muzykę polską puszczałem muzykę polską, jeżeli możemy ściągnąć Polski zróbmy to, ponieważ w ten sposób przynajmniej część tego środowiska w jakiś dodatkowy sposób będzie ratyfikowana także nikt nie zastanawia się nad tym do tej pory, ponieważ mamy to nadzieję, że za 23 tygodnie będzie lepiej za miesiąc może 2 wrócimy na pracę, ale nie wrócił do pracy to te z strukturalne systemowe, jakby rozwiązania będą konieczne rozmawia pan z innymi choreografami rozmawia pan z innymi tancerzami co mówią co ich trapi co cieszy, bo być może są też jakieś pozytywne aspekty jedynym pozytywnym aspektem to jest to, że moja premiera w kontekście mojego ogródka wie, że premiera w forfaitingu 3 dla 13 to jest tytuł muzyczne spektaklu przygotowywanego do muzyki Pawła Mykietyna fantastycznej muzyki 1 z moich głównych wykonawców nabawił się przed końcem próby prób okresu prób bardzo ważnej poważnej kontuzji mam nadzieję, że wrócimy wróci do nas będzie w stanie kontynuować pracę mówią prawdę jest to bardzo trudny trudny okres ja mam świadomość dużą, że współczuje, że współpracuje z zespołem, które są zespołami repertuarowym zazwyczaj w związku z tym mają własną scena jest troszeczkę łatwiej, jakby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom jest to kwestia zaplanowania czy przeniesienia projektów jak ogromną prośbę taką wypływająca z całego środowiska, żeby nie nie odwoływać tych realizacji, które były zaplanowane po prostu przenieść w czasie tak, żebyśmy pracujący twórcy na jakimś spektaklami projektami mieli gwarancję tego, że te projekty zostaną w późniejszym czasie zrealizowane, a nie będzie tego typu sytuacji np. że spektakle, a przynajmniej w Polsce w tej chwili przed sam Ross odwołaniem zawieszenie działalności artystycznej przygotowane co najmniej 4 ja wiem 4 premiach choreograficznych, że premier, gdzie zostaną przesunięte, ale one odbędą to jest pewnego rodzaju no dla nas niezwykle trudne musimy się w jaki sposób tej nowej rzeczywistości odnaleźć, robiąc oczywiście sobie pewne plany na przyszłość, ale najgorsze planowanie w sytuacji, w której nie wiemy i w jakim kontekście w jakim kontekście czasowym mówimy panie dyrektorze drzwi pan też jakoś tak trochę smutno nie będę ukrywał tego słowa no tak nie są chyba dla nas wszystkich szczęśliwe czasy, ale wreszcie śmieje się sam do własnych myśli wierzeń w końcu nie mam pretekstu, żeby opóźniać napisanie doktoratu także może, że w tych czasach zajmie się choreografią, ale włos was własną doktoratem bardzo to brzmi mało optymistycznie, ale pomyślą sobie również, że dotyczy wszystkich uważam, że pytania włączone, że cena pisze doktorat tak jest może doktorat habilitację, czego potwór w tych okolicznościach komuś życie, ale zauważam też różnego rodzaju bardzo oddolny takie inicjatywy bardzo fajne np. jedynym zespołem teatrem tańca, który ma swoją pracownię krawiecką w kielecki teatr tańca im przewodził właśnie na Facebooku dowiedziałem się, że w pracowni krawieckiej szyją maseczki, które są rozdawane w ośrodkach w ośrodkach szpitalnych brawa dla Dyrekcji za pomysł wiem, że część teatrów operowych i różnych innych teatrów robi to, że ludzie są mają maszynę doszycia mogą być małe rzeczy, które są bardzo pozytywne zarażają pozytywnym wirusem toru metod nie poddają się po prostu taki właśnie o to chodzi panie, które można oczywiście, gdyby ze smutkiem podejść do tego, że trudno jest, ale też jakąś taką pozytywną energią dzielić, a propos doktoratu to tym, że w niektórych profesjach artystycznych nie trzeba pisać albo pisze mało pokazuje się nie film spektakl tak koncert pan musi założyć napisać może pan np. użyć jakiegoś spektaklu jako doktoratu jak to działa i nie będę robił doktorat, który sformował pewnej pracy na temat spektaklu, który właśnie przygotowała niedawno stosunkową w czerwcu po tym czasie tańca spektakl zaś 45 dla 45 lecie polskiego teatru tańca tak spektakl jubileuszowy, który powstał specjalnie na mały jubileusz założonego w 1500 osiemdziesiątym trzecim roku polskiego teatru tańca przez Conrada Drzewieckiego dyrektorem w tej chwili jest Iwona Pasińska, która taką polską Crump, jakby programową od objęcia swojej Dyrekcji prowadzi aspektach został nagrany niedługo na antenie pewnej naziemnej ogólnopolskiej telewizji o tematyce kulturalnej do 30 TVP kultura nie bójmy się tego tak jest, która ma w swojej ofercie bardzo dużo spektakli w tej chwili również nagrywa polskie spektakle widać to fantastyczne 3001. jeśli ktoś z państwa ma taką chęć obcowania z marca marca tak czy to będzie premiera właściwie premiera w czasie kontra pandemii 301marca 250 zaprasza i co pan pisał od cieki aspekt jest tutaj w tym doktoracie to fascynujące dla mnie jakiś sposób prace doktorskie rozprawy doktorskie wyglądają świecie artystycznym takie czym różnią np. już po wrześniu przeglądami pracą natomiast ja podatność spektakl, który przygotowałem jest pewnego rodzaju plastyczną choreograficzną muzycznym projektem zaproszono w został zaproszony może powiedzmy tak przez Dominika Lejmana wybitnego polskiego artysty wizualnego malarza, który chciał jakiś choreograficzną malarski projekt zrobić od lat wydają się poza całą to jest jakby wartością dodaną, która może odróżnia mój spektakl o tych, które wcześniej popełniłem muszę powiedzieć powstała cała w tej chwili galeria pewnych obrazów, na które narzucona jest jest wideo instalacja to tworzy pewną formę w zastanawiam się w jaki sposób możemy te spektakle uniformy plastyczną wideo video plastyczne w łączące formy plastyczną i choreograficzną połączyć to są zwykłe obrazy, na które jest pewnego rodzaju projekcja nagrania ze spektaklu pewnych ram bardzo małych bardzo małych form choreograficznych i to jakby tak Jaga galę forma plastyczna, które rozgrywać się powinna przed rozpoczęciem spektaklu dziś swoje przy wejściu szukamy dalej w tej chwili m.in. w Berlinie, ponieważ w domu pracuje głównie w Berlinie taka, żeby zaprezentować ten spektakl w wykonaniu polskiego państwa również w Berlinie połączyć tę formę plastyczną brak dziś przechodzi potem forma czysto choreograficzną publiczność przejdzie Zobacz 4 obrazy przechodzi później za pomocą różnych rozwiązań specyfik skoro graficznych na widownię i tam rozpoczyna się spektakl także bardzo interesuje połączenie różnych form plastycznych choreograficznych muzyczne, które taki sposób tworzą nową nową nowo może jakoś pewnego rodzaju nowy kontekst no i teraz w ramach tej rozprawy doktorskiej trzeba w tym uczestniczyć myślę tutaj komisji będzie musiał uczestniczyć w tym spektaklu wystarczy, że obejrzy w telewizji np. komisja proponuje się zobaczyć spektakl mam nadzieję, że planowane na jesień aspektach w Operze narodowej zostanie przełożony się festiwal tańca doroczne, jakie organizuje Polski balet Narodowy dyrekcja teatru wielkiego opery narodowej utrzyma program mi taką samą dojedzie mam nadzieję, że do tego czasu już ten temat, jakby pandę będzie nam tego trzymajmy czy rozumie, że zegar już tyka myślą o doktoracie tak myślał tylko od paru lat natomiast rzeczywiście ostatnie 2 lata były na tyle intensywne rzeczywiście mogłem tylko myśleć nie miał czasu nim zająć, a w tej chwili wydają się praca bez bez trwałego materiału, jakim jest inny wykonawca czy nikt inny instrument, jakim jest wykonawca jest jest właściwie substytutem pewnego procesu choreograficznego także oczywiście, jeżeli mamy coś innego nad możemy się skupić to róbmy to zanim uda nam się wrócić do tego co już robić najbardziej, czyli do życia po po zakończeniu tego trudnego dla nas wszystkich okresów pędem z takim, które opisuje jak przyszedł pomysł siedziała pod gruszą, kiedy nagle metodę czy też sposób pracy czy tak myślę, że sposób pracy na spektakl tu powstała praca, bo o tyle ciekawa wydaje się, że ja wychodzę z tego założenia, że najbardziej tematem tego spektaklu interesowało czy postanowią kupić pana dyrektora Pietrasa, który bił głośno brawo, więc myślę, że spektakl był wyjątkowy mam nadzieję, że spodobał się publiczności, jeżeli pan dyrektor Pietras uważa, że spektakl zasługuje na oklaski to jest niezwykle miło zapraszam wszystkich tych robionych znawców tańca, ale również publiczność, która jakiś sposób możemy od tej pory możliwości zetknięcia się z tańcem wdają się, że to jest właśnie może ten czas, kiedy mamy szansę odkrywania nowych pasji i skorzystają z tego także państwa różniły nie widzieli spektaklu w teatrze na żywo będą mieli możliwość 3001. zobaczenia tylko na ekranie telewizyjnym ten spektakl będzie zdecydowanie inny od tego, który zobaczy położyłem, ponieważ chorą praw przygotowuje spektakl, który zazwyczaj ogląda z rzędu nr 1 na samym środku centralnie natomiast sama maszyna, aby telewizyjna pewnego rodzaju ujęcia wybory ujęcia kamer kamer w 12 rysujący sprawia, że to jest jakby totalnie inna wariacja na temat spektaklu zrealizowanego przez choreografa jest to pewnego rodzaju współpraca między realizatorem telewizyjnym choreografem szukaliśmy tych tych różnego rodzaju kompromisów, które mam nadzieję, że udało się zrealizować bardzo dziękuję państwa i moim gościem był choreograf pan Jacek Przybyłowicz dziękuję serdecznie informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program, ale przed informacjami jeszcze nie ferie dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara dzielnie wspierała go Olga Majewska, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA