REKLAMA

Jak branża motoryzacyjna walczy z koronawirusem?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-03-25 12:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze Noto zaczynamy raport gospodarczy 42 minuty po godzinie dziewiątej po dwunasty oczywiście Maciej Głogowski dzień dobry, a w raporcie gospodarczym krótki przegląd informacji rynkowych to co 20 rano zarobił teraz raczej już oddaje ponad 1,5% minus na indeksie 20 największych spółek w 1430 punktów w grze w tej chwili indeks szerokiego rynku WIG też na minusie także Frankfurcie też na minusie, chociaż te minusy zarówno w jego, jaki tekst to są w okolicach 7 Rozwiń » punktu sporu mogłoby być jeszcze informacji o tym co będzie się działo, ale najważniejsze to te, że czekamy na tarcia antykryzysową tzw. tarczę anty kryzysową, a gospodarka oczywiście nie czeka złoty w tej chwili po to, znaczy nie czeka, bo nie czekają procesy gospodarcze, które zachodzą, czyli to mrożenie gospodarki frank 4zł 30gr euro 456 funt 5EUR 5 nie funta nie widzę, ale widzę za dolara 4zł 21gr euro 456 frank 4zł 30 to rynkowej części raportu gospodarczego wszystko raport gospodarcze pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego jest gościem raportu gospodarczego dzień dobry dzień dobry branża Moto jest dotknięta Korona wirusem jak bardzo to najkrótsze stwierdzenie, dlatego że po pierwsze, stoją już praktycznie wszystkie fabryki produktu finalnego, czyli samochodów coraz więcej fabryk produkujących części po zespoły również staje te, które jeszcze produkują za chwilę pewnie przestaną produkować, bo nawet, jeżeli one są w stanie coś wyprodukować, nawet jeżeli działa logistyka to nikt w fabryce produktu finalnego nie będzie mógł tego odebrać tych wyprodukowanych części place, które na dilerskie, na których jeszcze są samochody stoją tak jak stały samochody, dlatego że nikt czy prawie nikt nie przychodzi kupić samochodu zamyka, czyli że zamykają salony już, czyli leży w tej chwili albo już zamykają salony mówimy na razie o sprzedaży oczywiście albo są na dyżurze 12 osoby przy czym z tego co koledzy mi przekazali to ruch jest w zasadzie znikome no to trudno się dziwić jest je zaleca część byśmy nie w miarę możliwości pozostawali w domach, a wręcz się już nie nie będziemy w tej audycji dyskutować o tym na ile sprawy jest rozporządzenie jak bardzo trzyma się lub nie trzyma logiki to to wieczorne rozporządzenie ministra zdrowia to mamy chodzić do pracy apteki po zakupy no ewentualnie do lekarza nigdzie nie ma tam mowy o samochodach czy pana zdaniem branża motoryzacyjna albo może raczej nie tylko zdaniem tylko z pana prognoz wynika co wynika ile osób straci pracę w branży motoryzacyjnej w tym roku dzisiaj nie jesteśmy w stanie tego powiedzieć natomiast jedno już wiemy, że w bardzo niedługim czasie to liczonym jako tygodnie nie miesiące bardzo dużo ludzi będzie traciło pracę dlatego, że jeżeli weźmiemy pod uwagę to, że w branży motoryzacyjnej w Polsce tej szeroko pojętej produkcji jest bezpośrednio zatrudnionych nieco więcej niż 200 000, jeżeli weźmiemy cały szerokie koło to tych tysięcy jest co najmniej kilkaset no to widać, że za chwilę producenci zaczną zwalniać, dlatego że nie jak długo można wytrzymać nie, produkując nic jak długo można wytrzymać, płacąc pensje dlatego tak ważna jest tak ważne jest to, żeby w tych rozwiązaniach mimo to apelujemy pracujemy bardzo bardzo intensywnie właściwie od czwartku już gdy, komentując kolejne nowe wersje tarcza anty kryzysowej wspólnie z 6 innymi organizacjami m.in. organizację, która skupia producentów paliw producentów owi AGD producentów opon chemię ani stworzyć wiąże się z rządu z wami rozmawia, a odbierane są nasze postulaty komentowane jako bardzo dobre bardzo rzeczowe natomiast no chcemy zobaczyć je jako akt prawny, dlaczego dlatego, że oczywiście małe średnie przedsiębiorstwa są niebywale ważne dla polskiej gospodarki, ale jeżeli ci wielcy i nawet nie myślę tylko branży motoryzacyjnej, ale nawet, jeżeli ci wielcy zbankrutują nie będą te małe średnie przedsiębiorstwa miały komu dostarczać swoich produktów branża motoryzacyjna co wielokrotnie podkreślałem wielokrotnie w czasie naszych rozmów panie redaktorze o tym, rozmawialiśmy jest niebywale zlokalizowaną częścią gospodarki i teraz kilka kluczowych rozwiązań dla nas i jest niebywale ważnych m.in. no właśnie pomoc finansowa wymierna pomoc finansowa dla producentów, jeżeli chodzi o płacenie pensji to są mechanizmy podatkowe to są mechanizmy ZUS-owskie to wreszcie elastyczny czas pracy wydłużenie tego elastycznego czasu pracy kiedyś produkcja wróci wtedy, kiedy produkcja wrzucania zdjęć to wróci panie prezesie, ale tam produkcja jeśli wróci powiedzmy pod koniec drugiego kwartału to bardzo optymistycznie teraz mówię na przełomie 0203. kwartału tego roku co będzie ze sprzedażą, bo to, że będziemy mieli recesję w sprzedaży to już wiemy to nie mam namyśli wyłącznie branży motoryzacyjnej no ale tym bardziej samochody to nie są takie dobra, które będziemy jako pierwszy kupować się, bo ludzie będą musieli ocenić, jaka jest przyszłość ich miejsca zatrudnienia, bo przedsiębiorcy będą musieli ocenić na ile mogą pozwolić sobie na tego typu typu zakup, który być może jest konieczne do prowadzenia tej działalności, ale nie musi odbyć się być może już za chwilę czy tuż po wznowieniu działalności, jaka jest perspektywa sprzedażowa dla branży motoryzacyjnej panie redaktorze najkrócej powiedziałbym nic dodać nic nas do tego co pan wspomniał, bo to prawda samochód to nie jest taki produkt, który kończy się z dnia na dzień, więc jeżeli nawet szybko, czego oczywiście wszystkim nam życie bardzo życie, jeżeli nawet szybko w ciągu kilku tygodni wróci względna normalność mówi względna normalność, dlatego że normalność w rozumieniu tej którą, która jeszcze była miesiąc temu to pewnie długo nie wróci choćby, dlatego że ludzie ciągle jeszcze będą się obawiali powrotu Korona wirusa, ale jeżeli nawet wrócił względna normalność to całą pewnością samochód nie będzie pierwszym produktem w związku z ciemny mało tego, że musimy wytrzymać ten pierwszy okres, kiedy nie nie ma produkcji, kiedy musimy płacić ludziom, a nie przychodzi ani nie nie wychodzą samochody z fabryki to potem jeszcze kolejnej tygodnie może miesiące będziemy musieli poczekać na powrót do względnej normalności, jeżeli chodzi o kupowanie samochodów oczywiście życie nie znosi próżni to nie jest także przez wiele lat nic nie będzie działo na pewno nie natomiast będzie może miesiąc może 2 może 3 może więcej, kiedy ludzie będą dokładnie tak jak pan powiedział przede wszystkim najpierw będą musieli rozejrzeć czy stać ich na to, żeby kupić ten samochód dość pocieszające jest tym wszystkim tylko 1 rzecz, że w Polsce jednak 34 pojazdów kupują firmy, a firma dzisiaj samochód naprawdę nie jest luksusem to naprawdę nie jest zabawka to nie jest zbytek to jest absolutnie niezbędne narzędzie do pracy przy czym oczywiście pewnie wydłuży czas używania samochodu pewnie te firmy, które miały w planie wymiany w 2020 roku część z nich wymieni może 2001. czyli kiedyś wróci, ale my będziemy podwójnie mnie mieli mieli podwójny problem po pierwsze, to, że pojazdy, które dzisiaj nie są wyprodukowane no ta przerwa produkcyjna nie jest przerwą nie przerwą nie zamierzamy je z przerwą która, która się pojawiła znienacka zakłady nie były do tego przed przygotowane, a po drugie, potem będziemy musieli też odrobić ten czas, czyli apel bardzo mocny do rządu branża motoryzacyjna, choć nie widać tego efektu np. tak jak było widać w przypadku hoteli, gdzie z dnia na dzień one opustoszały, ale i te hotele pewnie szybciej się zapewnią zapełnią u nas będzie nam ten czas przesunięty to też właściwie nie pozostaje nam nic innego jak tylko wyczekiwać i obserwować czy usługi hotelowe nie odbiją tak szybko jak pan powiedział, ale być może faktycznie szybciej niż się mniej niż branża motoryzacyjna, choć na razie pewnie pozostają będziemy mieli duże wątpliwości jak szybko te także i to wyjazdy krajowe powrócą, bo wydaje mi się, że nastroje także w tej branży nie są w tej chwili najlepsze proszę powiedzieć, jaka jest ta praktyka funkcjonowania branży motoryzacyjnej w Polsce no pan mówi o produkcji samochodów mamy kilka zakładów znanych Marek, które produkują tutaj, ale dzisiaj do tej pory w ogóle nie był kłopot jednak auta składa się w Polsce inne składa, że poza polską składa się części, gdzie produkuje części, które wysyłane są gdzieś dalej ten samochód później także na rynek Polski powróci no dobrze to co tak mniej więcej wygląda w dużym uproszczeniu część zakładów nie pracuje no, a my jako klienci czy potencjalni klienci nie idziemy do fabryki tylko idziemy do dilera to jest tak, że to są oddzielne firmy spółki dilerskie czy to jest także, jeżeli idziemy do dilera marki x to oni wszyscy są podłączeni pod wielkiego producenta właśnie tej marki czy prowadzą oddzielne firmy, jaka jest skala tego zagrożonego biznesu znowu niestety muszę powiedzieć, że bardzo duża, ponieważ firmy dilerskie bardzo bardzo znacznym stopniu to są niezależne przedsiębiorstwa niezależne przedsiębiorstwa od fabryki niezależne przedsiębiorstwa od przedstawiciela producenta w Polsce akurat mamy z do czynienia z dość specyficzną sytuacją, gdzie myślę koło ponad 90% tych przedsiębiorstw są firmy z polskim kapitałem firmy kapitałowo niezależne od producenta, czyli no rodzaj to nie jest dobre słowo ale, ale chciałem użyć słowa franczyza, czyli umowa podpisana z producentem z przedstawicielem producenta na polskim rynku, że diler ma prawo do sprzedawania produktów danej marki ma prawo do obsługiwania oczywiście obwarowane wieloma umowami norma jest mniejsza zdanie teraz sprzedawać to sam zostaje z własnym problemem, jeżeli okaże się, że nie ma sprzedaży to działa taka firma dokładnie wg normalnych zasad rynkowych natomiast ja już wiem, bo rozmawiałem z wieloma kolega z kolegami przedstawiciele producentów robią większości Marek już absolutnie wszystko, żeby utrzymać te sieci dilerskie, dlatego że nie no po pierwsze z ze zwykłej ludzkiej biznesowej przyzwoitości, bo skoro ktoś jest związany z marką przez lat 203315 no to należy zrobić wszystko, żeby go utrzymać to po pierwsze po drugie, jeżeli już tak jak powiedziałem kiedyś wróci tam najpierw względna, a potem normalność to zbudowanie sieci miałaby niebywale trudne w związku z tym wszyscy robią absolutnie wszystko, żeby te firmy utrzymać bardzo dziękuję za tę relację rozmowy pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, ma oczywiście zdrowia państwo życia to przede wszystkim bardzo dziękuję panu również kończymy raport gospodarczy jest dwunasta 56 o godzinie trzynastej w radiu taka sama informacja po informacjach audycja połączenie zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego kolejny raport gospodarczy już jutro po dwunastej 40, a także bardzo dziękuję Maciej Głogowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!