REKLAMA

"To jest absurd. Nie da się prowadzić dydaktyki zdalnie, jeśli nie ma dostępu do internetu."

Połączenie
Data emisji:
2020-03-25 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Maciej Broniarz Uniwersytetu Warszawskiego administrator grupy facebookowej IT dla edukacji dzień dobry dzień dobry będziemy oczywiście mówili o tym jak też to IT dla edukacji powinno wyglądać choćby od strony infrastruktury, żeby to rzeczywiście miało szansę zadziałać, bo trzeba pamiętać o tym, wiedzieć o tym, że dzisiaj dzieci powinny się uczyć dzieci młodzież powinna się uczyć zdalnie i to jest ta ten Rozwiń » tryb, w którym wystawione będą ceny, w którym się sprawdza obecności także szkoła przeniosła się do sieci i teraz pytanie jak ta sieć powinna wyglądać od strony nauczycieli od strony uczniów, żeby w ogóle to nauczanie było efektywne od tego może byśmy zaczęli od to co się dzieje w tym momencie i to co się dzieje przez ostatnie 2 tygodnie to jest z 1 strony okazanie dosyć dużego problemu infrastrukturalnego w Polsce tego jak bardzo tak naprawdę Polski rząd nie był przygotowany na to, żeby nagle te zajęcia toczyły się w wersji online dzisiaj system librus, który w większości szkół używanego taki kanał kontaktu między rodzicami uczniami nauczycielami przestał działać pisze nie dziwię przy obciążeniu które, które spotkało, ale z drugiej strony to jest bardzo fajny przykład tego jak bardzo społeczeństwo zarówno rodzice nauczyciele czy wykładowcy akademiccy u integruje się angażują się w obliczu tego co się dzieje tak naprawdę, poświęcając swój wolny czas po to, żeby te zajęcia odbywały się jak najlepiej normy w założyliśmy nawet na Uniwersytet taką grupę wsparcia dla wykładowców, żeby tak prawdę pokazać jakiem uczelnia ma w ofercie narzędzia IT do do pracy zdalnej taktyki zdalnej, a potem, jakby troszeczkę za czasem pienia sprawiły pytania od wykładowcy, że dzieci w szkołach mają podobny problem założyć drugą grupę dedykowaną do szkół mamy tam w sumie ponad 31000 osób i problemy szkół są dwojakie z 1 strony szkoły nie mają absolutnie żadnych systemu nauczania zdalnego to znaczy pomimo tego, że duzi dostawcy usług chmurowych oferują różne fajne rozwiązanie dla dydaktyki, które są bezpłatne to bardzo dużo szkół w Polsce tego nie ma wdrożonego i przy dużym wsparciem informatyków nie tylko Uniwersytetu, ale również bez spoza hurtowo niemalże te systemy są do szkół uruchamiane, ale jeszcze podstawowy problem znaczeń nauka zdalna wymaga dostępu do internetu i jeżeli mamy sytuację 1 w Warszawie kilka godzin duzi dostawcy usług mają problemy całe dzielnice to proszę sobie wyobrazić co się dzieje w mniejszych miejscowościach na wsi, gdzie ten dostęp do internetu tak czy owak, bo najlepsze, a po prostu w tym momencie wielokrotnie gości nie da się wprowadzić takie zdanie jak nie ma w domu internetu nie, ale tak samo zaśpiewać taktyki zdalnie przy czteroosobowej rodzinie rodzice mają pracować zdań dzieci mają dalej uczyć rodzina posiada 1 komputer, a to jest bardzo częsty przypadek w tym momencie pojawia się problem czy gdyby dlaczego tego kontra żyjemy czy teraz mamy przed godziną robi swoje rzeczy potem dziecko wybiera lekcję, którą ludzie potem drugie dziecko w Generali krzepić to jest absurd coraz więcej takich sygnałów, że to jest absurd słyszymy, ale jeszcze zastanawiam nad inną rzeczą to znaczy czy ktoś dawało zorganizować inaczej, bo sytuacja jest absolutnie wyjątkowa nigdy nie mieliśmy do czynienia z czymś takim, więc pytanie czy tutaj były jakieś alternatywy czy są jakieś szanse na to, żeby to uprościć albo odciążyć te łącza także od strony technologicznej to znaczy ja rozumiem, że jutro na wielu nie konsultował z nami tego, kiedy przyjdzie natomiast patrzącego z perspektywą niewysoki Warszawskiego mamy ponad 7000 pracowników 701000 studentów, więc to jest takie średnie wielkości miasto, gdyby cała rozmowa na temat zajęć zdalnych wprowadziła tak naprawdę tego jak realizować pokazała się uczeniem były od ręki dysponuje całkiem sporym zasobniki różnych narzędzi do robienia wideokonferencja dostęp do pokazywania dalej tablic do prowadzenia zdalnie i seminariów z uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością teraz teraz tego byliśmy na to przygotowani tak naprawdę wprowadziła sieć dyskusja do tego jak jak upowszechnić, jakie przyjąć praktyki jakby, jaką taktykę nie ja zapraszam też za słowo bo gdyby byliście na to przygotowani, ale na co na to, że cały biznes przeniesie do sieci to nikt na to nie był przygotowany nie natomiast to jest kwestia tego na ile ktoś o tym, pomyśleć także miałam wrażenie, że w przypadku szkolnictwa średniego podstawowego, które zdobyło reformowane w zeszłym roku nie mogę tego wątku nie ruszył to znaczy rozmawiając ze szkołami problemy, jakie obszary zgłaszano takich szkoła posiada 1 adres mailowy na całą szkołę w albo np. że w miejscowości, w której ta szkoła jest większa ludzi nie ma dostępu do internetu do tego co tam po prostu nie ma komu się nie opłacało budować się w nadajników, ale są położenie także operatorzy komórkowi, jakby nie oferują tam internetu, bo nie, bo słusznie opłaty wcale nie są jeszcze jakieś szkoły na granicach Polski położone w górach tak dalej ska społeczność na mapy nadajników BTS nawet na granicy łódzkiego mazowieckiego tam po prostu plamy, gdzie nie ma internetu, bo nie jak też ma pecha mieszka w taki miejscowości to niestety jest podwójnie wykluczone i są takie straty, które łatwo nadrobić, czyli jeśli dobrze rozumiem co pan próbuje powiedzieć teraz można byłoby postawić taką tezę, że mimo tak, że mówimy o tym, że szkoła musi przygotowywać młodzież na konkurencję na rynku pracy, który już jest mocno taki splecione z internetem to właściwie myśmy pozwolili na to, żeby Polska szkoła się w tym interes internetem łączyła na różnych poziomach już teraz mówi nie chodzi tylko samo połączenie fizyczne tylko w ogóle też sposób myślenia edukacji tak punktowo to znaczy w niektórych miejscach to jest w innych nie zależy dziś trafi zależy, jaki człowiek zależy, jaki nauczyciel zależy czy złącze po prostu tak bardzo od przypadku w przypadku tak czy podobne problemy prawne, bo np. nauczyciele zadają pytania, a co w kontekście RODO ponoć co szkoły, które w ogóle są przygotowane do przetwarzania ma wydane później system elektroniczny nie mają do tego żadnych procedur i nagle ludzie boją się skażenia, która mimo zajęcia online to za chwilę ktoś się wygeneruje kontrolerzy przetwarzające dane niezgodnie z przepisami, bo nie potrafią należycie zabezpieczyć, bo przed trybuną na komputerze domowym, który też, jakby szczytem bezpieczeństwa nie jest najpewniej kolejny problem znaczy to jest 1 wielka partyzantka siedzibie jak ta partyzantka wygląda o to, że mówią nauczyciele tej grupy, którą pan prowadzi oznaczałby aspektom problemu jest dużo z 1 strony są nauczyciele, którzy by albo są już tyle samo wdrożenie technologicznie albo albo posłuchać pracują w szkole, która dysponuje takimi narzędziami oni stanowią jak np. robić bardziej aktywne zajęcia albo np. przekazywać materiały uczniom do pracy samodzielnej zastanawia się jak pracować z uczniami, którzy mają różne stopnie niepełnosprawności, bo jak też dzieci nie można absolutnie wykluczyć te wymagają zupełnie innych narzędzi natomiast po drugiej stronie są nauczyciele, którzy właśnie piszą jako nie mogą uruchomić sobie dowolną usługę surową, żeby zaoferować Polsce swoim pracownikom albo np. ktoś stanie pomocy wysłać np. kilka komputerów, bo jakaś szkoła boską, których nie posiada na wsi w domu nie mają sprzętu, które mogą pracować więcej to pokazuje niestety jest poziom rozwarstwienia, które w tym kraju jest poziom zróżnicowania będą tego, gdzie się urodziliśmy, ale rozumiem, że to są takie ci, którzy są w awangardzie ci, którzy chcieliby robić coraz bardziej atrakcyjne zajęcia to oni są głównie z większych ośrodków można tak postawić taką tezę to też byłoby, proszę bardzo, różnie, bo absolutnie widziałem wczoraj, by zespół nauczycieli z małej wsi pod Rawą Mazowiecką, który tak naprawdę, korzystając ze wsparcia z kilku osób nawzajem dzieli się wiedzą, ale też gotowy misji, bo sam jak takie zajęcia one poprowadzić, bo one odbyły angażujące dla dzieci, bo wbrew pozorom czasu matka dzieci szkół uległy moc czytamy w klasach 14 utrzymanie uwagi dziecka na kilka godzin tak naprawdę przy komputerze, gdzie nie ma tam gry czy firm, które dziecko żądanie takie proste i tak już takich małych miejscowości kierują się to też bym powiedziała tutaj tak naprawdę czynnik ludzki determinujący spróbujmy sobie może powiedzieć czy część naszych słuchaczy jak może wyglądać lekcja za pośrednictwem internetu, że jest dobrze przemyślana, jeżeli jest naprawdę no właśnie taka podziałem pomyślana pod to medium, bo to nie jest to samo co zrobienie wykładu w sieci to powinno mieć inne też środki dostępne tak działa również instytucja robi z moimi studentami prowadzę wykład ze studentami to niema takiego wielkiego problemu z utrzymaniem dyscypliny natomiast w przypadku np. dzieci niestety jest to problem tutaj wymagane jest zaangażowanie rodziców rozumiemy irytację rodziców, bo nagle oni mają swoją pracę, które muszą opanować dużo trudniejszych warunkach, czyli zdalnie, a dodatkowo jeszcze powinien opiekować dzieckiem, żeby na tym dystansie siedziało i uczestniczyło w tej lekcji ani minimalizować przeglądarkę dała sobie też w internecie Delekty działają fajnie wtedy, kiedy był też treści są na tyle atrakcyjnie przygotowane, żeby dzieci do tego przyciągnąć czerwone jedno dużych wydarzeń edukacyjnych opublikowało za darmo dla wszystkich dał się do pobrania dużą część swoich map i schematów pomocy naukowych czy po prostu elekcji był atrakcyjniejszy tylko posiadać sieć oddolnie i co się dzieje tak naprawdę w ostatniej chwili bez żadnego przygotowania bez koordynacji po stronie ministerstwa poprzedziło, jakiego problemu, żeby ministerstwo wpłynęło na wydawnictwa, zwłaszcza takie, których są mu długo na rynku często mają duży komponent państwowe do obrotu wprost był udostępnia za darmo dużej ilości materiałów, które posiadają to jest z 1 strony z drugiej strony, żeby porozmawiać z operatorami telekomunikacyjnymi ona szuka stworzeniu bardziej atrakcyjnych pakietów w ramach tego ludzie mają skoro jesteśmy w stanie dostać się 1 operatorów za kilka złotych pakiet nielimitowanego oglądania filmów 1 z serwisów streamingowych, dlaczego nie można zrobić usługi właśnie np. 10zł nielimitowanego dostępu do Platformy e-learningowe używanych obecnie polskich szkołach no właśnie, ale rozumiem, że właściwie myśmy nie traktowali e-learningu poważnie to jest dziś chyba ten kłopot się teraz musi to części ale, toteż są lata tak naprawdę zaniedbania 87 lat temu rozmawiam z kolegami z Stanów jednoczonych, którzy opowiadali jak oni realizują swoje Platformy nauczania na odległość, czyli Feliksa m.in. w tam koszty wytworzenia pojedynczego kursu zaczynają się kilkuset tysięcy dolarów, a my mówimy naszym nauczycielom, którzy zarabiają 2000 netto teraz proszę przez weekend ogarnąć cały portfel kursów od poniedziałku zacząć pomiar taki drobny fakt, że część czasu śledczy nie mają sprzętu otrzymają te panie mają kamery, żeby tutaj realizować no i w tym momencie to właściwie kończymy sprawę, bo jeżeli nie ma na czym NATO nie będzie tych lekcji i ich w kropkę no właśnie tutaj myślę, że problemu, bo jedni ludzie starali się sam organizować dystrybuować te materiały winny sposób widziałem szkołę jest uwagi na to jak mała miejscowość Delekty materiału są dystrybuowane między ludźmi, lecz kolejni ludzie przekazują sobie materiał dyskutowania i pewnie taka metoda, która nawet działa natomiast takie miejsca, gdzie faktycznie musi teraz rolę tej powiedziano nie da się po prostu się nie da i w tym momencie dzieci będą stratne przynajmniej kilka tygodni, jeżeli nie więcej tego dostępu do edukacji to w pewnym wieku jest dużym problemem Maciej Broniarz Uniwersytetu Warszawskiego administrator grupy facebookowej IT dla edukacji był z nami trzynasta 18 za chwilę informacji łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA