REKLAMA

"Czeka nas szkoła dwóch prędkości". Od dziś edukacja przez internet jest obowiązkowa

Połączenie
Data emisji:
2020-03-25 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Iga Kazimierczyk prezeska zarządu przestrzeń Fund fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o edukacji przez internet edukacji, które dzisiaj jest obowiązkowa może zacznijmy od tego pytania które zresztą pojawiło się w poprzedniej rozmowie, ale tym razem adresuje do pedagog śpi, więc myślę, że ta odpowiedź może być trochę inna jak powinny wyglądać lekcje przez internet Rozwiń » lekcje online, żeby był rzeczywiście lekcjami one przede wszystkim powinny zakładać się odwoływać się też takiej wartości, które zapisane w konstytucji, czyli powinno opierać się na równym dostępie jeśli wiemy, że jest przynajmniej 8% szkół, które jest wykluczone z nauczania online robią nam się szkoły 2 prędkości to jest pierwsza sprawa druga sprawa one rzeczywiście powinny być lekcjami, czyli takimi zadaniami, w których jest jakiś kontakt interakcję z osobą nauczając chcą, a nie powinny być tylko delegowaniem różnych zadań takich domów formie Super rozrośnięte pracy domowej to jest zdaje się obecnie taka forma ratunkowa to znaczy to próbują robić nauczyciele, którzy być może nie radzą sobie z tą nową formą podawczą wiedzę, że tak powiem i właśnie w ten sposób próbują uczniów przekonać do tego, żeby pracowali, żeby pracowali sami, żeby zrobić coś sami tylko nie zawsze to się samodzielnie udaje, bo właśnie po to jest lekcja online, żeby nie trzeba było samemu rozwikłać tej zagadki, jaką jest zadanie domowe Otóż to się nie zawsze dzieje samo, ale nie zawsze też jest tak, że to jest to jest inwencja czy też taka inicjatywa po stronie nauczycieli, żeby realizować w ten sposób dlatego, że to musimy słuchaczom przypomnieć, że tak naprawdę do dzisiaj wszystkie te działania zadania które, które były realizowane online, ale były miał trochę dziwny status, dlatego że z tym zgodnie z poprzednim rozporządzeniem zawieszono zajęcia dydaktyczne wychowawcze w szkołach w związku z tym żadnych zajęć zasadzie prowadzić nie trzeba było, ale minister na konferencji prasowej powiedział, ale to nie jest czas wolny zorganizujcie jakieś powtórki, więc nauczyciele nie bardzo wiedzieli co mają zrobić to pierwsze lekcje pojawiło się już już i na samym początku po zawieszeniu zajęć teraz lekcje muszą być prowadzone, ale proszę państwa żyjemy w rzeczywistości, w której to dyrektor dostał w każdej szkole taki no dostał obowiązek realizacji rozporządzenia, które polega na tym, że lekcje i ocenianie muszą się odbyć, więc nie jest także nauczyciele rzeczywiście chcą zarzucić uczniów tylko oni bardzo często są zupełnie bezradni, ponieważ się, ponieważ są zobowiązani do tego, żeby te zajęcia prowadzić, a nikt im tak jak poprzedni ekspert o tym, mówił nikt im tego nigdy tak naprawdę nie wyjaśnił nie wytłumaczył jak cały ten proces organizować właśnie mnie ciekawi na ile we współczesnej pedagogice Polski mówi się o tym jak ile z nich powinien wyglądać na ile by ten temat jest już w Polsce opisany obeznany praktykowane na ile możemy powiedzieć, że takie programy były tworzone budowane czy też jest właściwie no powiedziałbym dość nowa nuta hala absolutnie nie jest temu absolutnie nie jest nowa to jest pieśń, która wypływa z ust nauczycieli już bardzo bardzo wielu lat tutaj takich przykładów z praktyki jest rzeczywiście bardzo bardzo bardzo dużą i mam takie takie wrażenie, że w zasadzie ministerstwo, gdyby chciało skorzystać z tych przykładów dobrych praktyk to miałby sprawę załatwioną zrobiono tylko niestety tu dochodzimy do do bardzo brutalnej, jakiej sytuacji, które rzeczywistość mówi sprawdzam czy na parę lat temu jak wzeszło w 2000 szesnastym roku dyskusja o reformie systemu edukacji grono ekspertów w zasadzie wszyscy eksperci, którzy zajmowali się tym tematem mówili to nie jest reforma my musimy zmienić zasadnicze fundamenty, na których jest oparta Polska szkoła i musimy uwzględnić to, że uczniowie żyją trochę innej rzeczywistości nie możemy udawać, że narzędzi multimedialnych w szkole nie ma musimy nauczyć z nich korzystać teraz co się stało co się stało, o czym mówił poprzedni poprzedni ekspert pan Maciej Broniarz, że przez weekend nauczyciele muszą ogarnąć uczenie online to powinna być prawdziwa reforma, odpowiadając na to pytanie wprost czy są dobre praktyki dobre przykłady są wystarczyłoby, żeby ministerstwo nie udawał, że ich nie ma tylko zaprosiło w tej chwili ekspertów, którzy robią i wspólnie wypracowali jakiś pomysł dla nauczycieli, ale i my wielokrotnie w tej audycji mówili o tym, że ta konieczność ta potrzeba unowocześniania nauczania bardzo często kończy się fetyszyzm racją tablicy multimedialnej, więc ja rozumiem, że to jest głębsze pytanie to byłaby pytanie trochę o to na ile w ogóle myśli myśleli perspektywicznie o polskiej szkole o nauczaniu tej dyskusji w zasadzie przez cały czas nie mamy rzeczywiście rozmawialiśmy wiele razy o tym na antenie, że takie pytanie o to jak uczyć w ogóle po co jest uczenie we współczesnym świecie, gdzie uczeń naprawdę ma 3 sekundy, żeby znaleźć sobie informacje w internecie nie potrzebuje do tego w ogóle nauczyciela takiej dyskusji w ogóle w zasadzie w systemie edukacji w Polskim systemie edukacji nie nie mieliśmy i ja ten ten wniosek formuje dosyć radykalnie nawet w tej chwili radykalni patrząc na to jak wyglądają zalecenia do pracy zdalnej dla uczniów Otóż proszę państwa dla uczniów przedszkole 13 w zasadzie nie trzeba robić nic to znaczy trzeba zapoznać się rodziców z tym, jaki materiał przewidziany do realizacji i koniec, czyli jak jest fakt, że przecież racja narzędziami multimedialnymi na stronie ministerstwa widzimy tylko linki, które od odsyłają nas do kolejnych zasobów multimedialnych, ale w zasadzie nie ma nawet krótkiej informacji na jakie aspekty takie wychowawcze czy intelektualne emocjonalne społeczne przy uczeniu online zwracać uwagę ten aspekt w ogóle istnieć to właśnie wytłumaczę co to znaczy, bo trochę też nie nie umiem tego zinterpretować teraz powiedziałaś przy przyuczeniu przyuczeniu nauczaniu z wykorzystaniem z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych i takiego kontaktu kontaktu za pośredniczenie przez media w zasadzie najmniej istotną kwestię sprawność techniczna, czyli taka, że ktoś, kto potrafi włączyć albo coś komuś chciało albo wyskakuje albo nie wyskakuje to jest rzecz, którą nawet nauczyciele, którzy do tej pory nie używali młodzi mediów są w stanie opanować naprawdę unikat jest bardzo dużo materiału w internecie to tylko można sobie z tym poradzić, bo wykonać telefon do przyjaciela syna koleżanki to będzie załatwione natomiast dużo ważniejszą kwestią są kompetencje emocjonalne społeczne, dlatego że uczenie online tak naprawdę wbrew pozorom jest trochę trudniejszą uczeniu, o ile oczywiście nie jest tak jak przez rozerwanie zadań niż 60 minut od pierwszymi zapowiedziami wojna będzie Jedynka to nie jest nauczanie to nie jest prawidłowo metodycznie prowadzone nauczanie zdalne to jest taki proces, w którym trochę trudniej się schować np. za plecami kolegi koleżanki, dlatego że jeśli mamy mamy wirtualne klasy to wszystkich nas widać jesteśmy eksponowanie zarówno jako nauczyciele, jaki ja jako uczniowie musimy rzeczywiście wykonywać zadania, które się, które się dzieją, ale przede wszystkim dzieje się to izolacji społecznej, a nie zapominajmy, że w uczeniu jednak najbardziej istotnymi im uczniowie są młodsi tym komponent uczeń jest bardziej istotne istotne są relacje społeczne inicjowanie relacji społecznych inicjowanie kontaktu dawanie uczniom jak najwięcej porad decyzyjności, bo nie mogli ze sobą porozmawiać wymienić informacjami zrobić coś razem w co przy uczeniu online, zwłaszcza takim, jaki mamy do czynienia w tej chwili to po prostu nam kompletnie wyparowuje z tej z tej przestrzeni czy dochodzi do pewnego paradoksalne go efektu, bo można, by powiedzieć tak uczelnie online to jest nowocześniejsza pełniejsza umożliwią pełne sale do ta nowoczesna fajna forma natomiast to co ty opowiadasz w tej chwili to jest właściwie dziewiętnasty wiek to znaczy to jest słuchanie nauczyciela, który mówi koniec to co się w tej chwili dzieje w zasadzie tak, ale nie klnie nie na tym powinna polegać nowoczesna edukacja zdalna czy nad nowoczesna edukacja łączono tak mimo plan Czarnik, czyli takiej formy uczenia, gdzie często, gdzie jest pomieszane dochodzi tu też tak naprawdę chodzi cały czas to samo, o czym, o czym pedagodzy pisali dziękuję dzieła wszystkie wszystkie te nurty które, które kwestionowały system szkolne tak jak on był 100 lat temu chodzi o autentyczny bezpośredni kontakt osoby uczącej się z osobą uczoną z osobą uczącą chodzi o to żeby, żeby jednak uczenie się było wymianą informacji, ale też przede wszystkim był oparty na autentycznej relacji teraz trochę niestety mamy do czynienia z taką sytuacją, w której w wielu szkołach klasach tej relacji nie było pani czy też nauczyć dzieci mówią swoje wnętrze bardzo często pani pani ciągle do nich gadał zadawała im jakieś prace i zadania, ale między nimi nie było żadnej chemii nie było między między nimi żadnej żadnej wymiany autentycznego kontaktu i to co było złe dla 3 tygodnie temu to jest jeszcze gorsze w tej chwili się zmniejszy to po prostu ping-ponga zadaniami, a ta pani mogła np. nie mieli z nimi chemii dlatego, żeby ich za dużo np. to prawda znacznych mogą się okazać, że grupa jest zbyt liczna i po prostu nie da się tego tak łatwo zrobić, czyli właśnie może być, że edukacja zdalna w tej formie, jakiej jest teraz na podbijać wszystkie kłopoty, z którymi szkoła się zmagała w tzw. normalnej sytuacji tak to co się dzieje w tej chwili bezlitośnie niestety obnaża problemy, które mieliśmy wcześniej problemy są 2 to znaczy po pierwsze, nasze nasze lekcje ciągle skonstruowane są w większości nie wszystkim jest naprawdę bardzo dużo szkół których, które dzieją się rzeczy piękne i godne naśladowania, ale dużej części szkół jeśli takie, jakby byśmy mieli za czas mówi odcięte od od nowych mediów internetu czynności wszystko wie mówi ten pierwszy problem drugi problem stoczą też poprzedni gość mówił też problem z równym dostępie do edukacji, czyli i tak miejsc szkoły 2 prędkości i nauczycieli 2 prędkości, bo ci, którzy są Super z nami w nowych technologiach uciął jednak swoją grupę trochę inaczej ci, którzy nie do końca podążają za trendami są ich efekty pracy są inne, a teraz się tylko wzmocniło mamy sporą grupę uczniów wiemy, że wykluczonych po prostu dostępu do lepszej nauki, ale teraz faktycznie z niej po prostu wyłączeni i ja rozumiem, że to jest też ten kłopot które, które w pewnym sensie też dawał o sobie znać wcześniej, bo to nie jest możliwe żebyśmy, gdyby faktycznie byłyby, gdyby rzeczywiście było zainteresowanie, jakim poziomie są wszystkie szkoły w Polsce, gdyby było myślenie o tym jak wyrównywać te poziomy to do takiej sytuacji nie doszło teraz nie doszło nie doszłoby do takich sytuacji jak był to rodzin ze stacji telewizji tele wizyjnych dyrektor zespołu szkół, bo osiedle zresztą całkiem niedaleko Warszawy mówił, że ma sporo sporą grupę uczniów, którzy tego nie mają nie mają sprzętu ja parę naście minut temu też stan 1 z grup facebookowych informację, że szkoła na warszawskim Mokotowie to nie jest takie miejsce, w którym się nic nie dzieje tak wydaje się, że to jest jednak taka droga dzielnica Warszawy szkole brakuje komputerów dla dla uczniów więc, żeby rzeczywiście porządna porządna reforma czy po porządna zmiana w ogóle kiedykolwiek aspektów funkcjonowania szkole ona wymaga przede wszystkim drobiazgowych informacji, z czym zaczynamy i to coś to co dzieje się w tej chwili oczywiście sytuacja wyższej konieczności tak, by nie dyskutujemy z tym, że coś trzeba zrobić, ale jako nauczyciel oczekiwalibyśmy ze strony ministerstwa ministerstwo wychodzi trochę ponad to co jest w rozporządzeniu na stronie internetowej jakość nauczycieli ten wspiera nie mówi tylko, że to wina samorządów tak, bo to się bezprawiu gra samorządy, czyli rozum właściwie jeśli chodzi o ministerstwo edukacji wsparcia w tej chwili zanadto nie ma no niestety nie ma czytanie to się powiedzieć stanowczością, że niestety nie ma za zagospodarowanie cudzysłów są uczniowie od czwartej klasy w górę dla przedszkolaków i dla uczniów pierwszej od pierwszej do trzeciej nie ma w zasadzie nic w dramatycznej sytuacji są ci, którzy będą zdawać za chwilę egzamin ósmoklasisty matura to właśnie to jest pytanie o to co z tymi egzaminami można w tej sytuacji zrobić czy ten rok szkolny nie powinien być np. dłuższy to nawet nie jest kwestia roku szkolnego tego czy on powinien być dłuższy, ale jak popatrzymy na harmonogram, który zamieszcza Centralna komisja Egzaminacyjna egzamin ósmoklasisty powinien rozpocząć 21kwietnia, czyli też proszę państwa 11 dni po tym, jak szkoły mają wrócić do normalnego funkcjonowania, ale tutaj ja jestem oczywiście laikiem nie pracuje w centralnej komisji Egzaminacyjnej, ale jeśli jesteśmy w stanie w ciągu ostatnich 2 tygodni zmobilizować się w różnych obszarach w różnych aspektach zrobić nawet zdalne posiedzenie Sejmu to zakładam, że można byłoby zrobić też egzamin ósmoklasisty w drugim terminie dodatkowym, które przez centralną komisję egzaminacyjną również przewidziane do 0102. 3czerwca wtedy termin ogłoszenia wyników lub 19czerwca termin termin ostatecznej formacji 26czerwca wszystko jest zaplanowane wystarczy po prostu zrobić to w drugim terminie proszę państwa pamiętajmy, że uczniowie ósmej klasy to są ludzie, którzy zgłoszą się rymują, którzy wiedzą, że ten egzamin o bardzo wielu rzeczach decyduje i pozwalamy na to, żeby on się odbył za 10 dni po tym, jak oni wrócą do szkoły, chociaż tak naprawdę w ogóle nie wiemy ani z nadwyżką wrócą jak możemy zostawić dzięki takim poczuciem czy to posiedzenie Sejmu zdalne się odbędzie to też osobna kwestia, ale rozumiem oczywiście do czego nawiązuje, że mamy takie ambitne plany, a tymczasem egzamin ósmoklasisty no cóż jakoś to będzie ja rozumiem, że właśnie ten sposób myślenia jakoś to będzie, które też no w pewnym sensie ściśle na tej sytuacji obecnie to jest kłopot tak to jest to rzeczywiście kłopot taki wieczór improwizacji niestety to co mówiliśmy, że przy początkach wprowadzania reformy edukacji, że niestety setki wydanych milionów na przesuwanie uczniów z budynku do budynku spowodują, że jeśli przyjdzie moment na porządną refleksję o tym co w tej edukacji zmienia nie będziemy ani czasu ani pieniędzy co się dzieje teraz, ale też takie krótkowzroczne planowanie improwizacja to oczywiście 1 aspekt tego problemu wydaje się, że teraz bardziej istotne jest to, że w tym systemie jednak ludzie im ciągle mówiąc o szkole Ciołek to jest ja o tym, mówi bez przerwy i w każdym z każdej możliwej sytuacji, ale to się ciągle nie zmienia od lat, kiedy ministerstwo wprowadza zmiany dotyczące uczniów w ogóle takich byłych uczniów w tych w tym systemie nie było znaczenia może doprowadzić do sytuacji w pełnym, którą uczniowie ósmej klasy mają czekać tydzień przed egzaminem 40 dni przed egzaminem czy będzie odwołany czy nie to są ich emocje to jest ich praca to jest ich wysiłek w to są poważne życiowe sytuacje dziękuję bardzo, Iga Kazimierczyk prezeska zarządu fundacji przestrzeń dla edukacji była z nami trzynasta 39 sporo informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!