REKLAMA

Areszt domowy i większa władza prokuratora. Co jeszcze ukrywa się w procedowanych przez Sejm projektach?

Światopodgląd
Data emisji:
2020-03-27 15:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd i przerwa swe tych obradach Sejmu zdalnych obradach Sejmu odbyło się pierwsze czytanie propozycji rządu wsparcia pracowników pracodawców gospodarki 10 minut przerwy i my wykorzystamy te 10 minut transmisji przerwę w transmisji połączyć się z dr. Łukaszem Chojniakiem dzień dobry panie doktorze dziś słyszymy dzień dobry spieszymy się połączyć się przez Skypea dr Łukasz Chojniak jest adwokatem związanym z katedrą kryminologii i polityki kryminalnej na Rozwiń » Uniwersytecie warszawskim posłowie dużo mówią, bo tę poświęcone są obrady tym kwestiom ekonomicznym wsparcie pracodawców pracowników, ale tak się składa, że przy każdej do tarczy anty kryzysowe jak nazywają rząd dopisano przepisy, które poszerzają bardzo władzy prokuratora i wprowadzają bardzo kontrowersyjne i budzące emocje również sprzeciw, że budżet czy krytyczną opinię Rzecznika Praw Obywatelskich i to wydaje się nie w porządku, że dzieje się dosyć niezauważenie i nie ma pan się do tego odnosi na co szczególnie pan zwrócił uwagę, bo tych zastrzeżeń jest więcej po pierwsze, chcę powiedzieć, że mnie to w ogóle nie dziwi niestety to z dużym bólem, dlatego że przypominam państwu historię warto się uczyć, a historia odprowadza dokładnie rok temu także dokładnie rok temu przez Polskę przetoczyła się szeroka dyskusja oczywiście pamiętamy temat pedofili nie ma państw pamiętacie w tamtym czasie rząd a, walcząc ze sprawą pedofili, zwłaszcza w kościele to był słynny trębacz z czerskich przygotował projekt nowelizacji kodeksu karnego, który był przedstawiany publicznie jako projekt odpowiadający na, a problem pedofilii w kościele on w ogóle nie tylko praktycznie przez ustawę o seksualnym, ale mówiąc wprost całkowicie wraca do góry nogami kodeks karny zaostrzał kary, które były wprowadzone do tego kodeksu karnego z nią w ogóle politykę karania i to się stało wszystko tak zupełnie znienacka, a stosuje spodziewane ten projekt w końcu finalnie po przyjęciu przez ten trafił do do Trybunału Konstytucyjnego co dzisiaj dzieje z podobną praktykę to znaczy mamy rzeczywiście gigantyczny problem dlatego nie ma co kopie kruszyć, bo się sytuacji szczególnej i na pewno jakieś rozwiązania legislacyjne są potrzebne ja może wprowadzone natomiast pod płaszczykiem tych tych rozwiązań, które są przyjmowane są wprowadzane są przepisy chociażby te, które pani wywoła, które dotyczą tzw. aresztu domowego czy prokurator będzie mógł orzec będzie mógł postanowić, że podejrzany będzie musiał być przez 3 miesiące w areszcie domowym i będzie taki rodzaj środka zapobiegawczego i rozwiązań IT rozwiązanie, a trzeba sobie jasno powiedzieć może budzić daleko idące wątpliwości oni można było podyskutować, bo to też nie jest tak Drodzy Państwo, że to rozwiązanie jest rozwiązaniem, które absolutnie nie może być przyjęte natomiast problem polega na tym, że ona się pojawia zupełnie niespodziewanie dotyczy materii kodeksowej Nikodem wcześniej nie informował nie bardzo wiadomo dlaczego to rozwiązanie jest jest wprowadzane i to budzi daleko daleko idące, dlaczego ludzi, jakie wątpliwości budzi wątpliwości tego, że to jest rozwiązanie, które daje mi poszerza tak naprawdę już tak nie niesamowicie szerokie kompetencje prokuratora w postępowaniu przygotowawczym w ogóle prokuratury jako takiej, która w swoim przeszła gruntowną reformę dziś prokurator, jeżeli chodzi o kompetencje naprawdę naprawdę naprawdę zyskuje zyskuje ogromne ogromne możliwości trzeba sobie trzeba sobie też powiedzieć, że to rozwiązanie niekoniecznie musi być rozwiązaniem niekonstytucyjnym takie głosy słyszałem nie musi być jedynie za niekonstytucyjną tego, że finalnie stosowanie tego środka będzie decydował sąd, ale pamiętajmy, że chociażby dzisiaj te sądy są w dużej mierze sparaliżowane z uwagi na to w jakim realiach funkcjonujemy, zanim sąd rozpozna takie zażalenie to trochę czasu może upłynąć oczy jak będzie faktycznie pozywany wolności co prawda warunki tego pozbawienia wolności będą lepsze aniżeli aresztu śledczego do tego nie ma wątpliwości, ale rzeczy trzeba nazwać po imieniu to będzie cały czas na cały czas pozbawienie pozbawienie wolności, więc na pewno takie rozwiązanie, żeby być wprowadzone do kodeksu karnego organ postępowania karnego to ich, bo powiedziano to bardzo wyraźnie to nie jest tak, że ona nie może być ono musi być przez stronę rządową dobrze uzasadnione i pamiętajmy, że to rozwiązanie nie jest rozwiązaniem incydentalnym to nie jest rozwiązanie, które przestanie obowiązywać, kiedy skończy się pandemia pandemia też w ogóle problem, który się pojawia wielu rozwiązań są przyjmowane pod pod hasłem walczymy z pandemią opłaca się rozwiązania, które będą od pandemii wierzę w to głęboko ile trwalsze, więc jeżeli tak jest zawsze wprowadzają one powinny w sposób odpowiedni przedyskutowane ja w ogóle mam jeszcze 1 problem to jest problem oceny formalnej i on już jest jak problem Konstytucyjny mianowicie regulamin Sejmu w ma wyraźnie wymaga, że materia regulowana w kodeksie w kodeksach materia kodeksowa musi być w sposób odpowiedni przedyskutowana w parlamencie nie może orzec takiej szybkiej ścieżki wydaje się, że w tej i zepchnięta w tę ustawę dotyczącą KOV 19 przejdzie ścieżkę błyskawiczną wejdzie w życie z dniem ogłoszenia co wydaje się, że jeżeli chodzi o te standardy legislacyjne zarezerwowane dla ustaw rangi kodeksowej, a no jest zdecydowanie zdecydowanie sprzeczne z wyznaczonym wcześniej warunkami które, którym parlamentarzyści muszą sprostać, zwłaszcza że rozumiem też ma działać na wniosek sądu lub prokuratora w zasadzie ma obowiązek sąd prokurator tak działać znaczek, by sąd to sąd stosuje te środki sam w postępowaniu przygotowawczym, jeżeli chodzi o postępowanie przed tym za to sądowy przepraszam temat, jeżeli chodzi o postępowanie przygotowawcze to postępowanie, w którym decyduje prokurator to oni stosuje natomiast w momencie, kiedy w momencie, kiedy stosuje taki podejrzany był bez prawa stosowano ten areszt domowy może się odwołać do sądu w środek jest natychmiast wykonalny ja powiem od razu jako adwokat widzę pewien problem, bo jeżeli nie od razu wykonalne to znaczy, że ten człowiek musi się od razu udać się tego domu w tym 2 pozostawać pani pewnie wiedzą, czego zmierzam pani redaktor ma 7 dni na złożenie zażalenia tak mam pytanie w jaki sposób ma zażalenie nadać na poczcie w a kiedy wiadomo wrócić do domu opuścić nie może i były to nie są rzeczy nie przez ich obrażenia nie są rzeczy nie do rozwiązania tylko, jeżeli się tak jak mówię głównie nieświadomie ja na chwilę zawieś znaczną rozmowę tych wątków jest więcej dr Łukasz Chojniak adwokat związany z katedrą kryminologii i polityki kryminalnej Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa gościem informacje po informacjach więcej komentarzy do podejmowanych właśnie bardzo ważnych daleko idących decyzji światło podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jest dr Łukasz Chojniak adwokat związany z katedrą kryminologii i polityki kryminalnej Uniwersytetu Warszawskiego dziś Sejm w tym nadzwyczajnym reżimie zdalnie przyjmuje pakiet ustaw nazywane antykryzysowym, ponieważ są rozwiązania, które mają wesprzeć pracodawców pracobiorców przedsiębiorstwa rynki instytucje finansowe, ale przy okazji jak alarmują prawnicy Rzecznik Praw Obywatelskich rząd zaostrza czy reformuje kodeks karny zaostrza kary, a nawet wprowadza de facto areszt domowy, o czym państwu dr Łukasz Chojniak opowiadał, zanim jeszcze wrócimy do tego co jest w tym w tej tarczy czy w tym pakiecie, o czym większość może z państwa nawet nie słyszała chciałam zapytać jak w ogóle doszliśmy do tego momentu, czyli o zmiany regulaminu, które miały miejsce wczoraj, które umożliwiły dzisiejsze zdalne obrady nie wiem jak pan ocenia całą procedurę nadzwyczajną też trzeba powiedzieć, bo warunki pracy wielu również sposób są nadzwyczajne nadużywa tego słowa niewątpliwie warunki pracy posłów są trudne Ano nic myślę, że te warunki są trudne dla wiele osób, bo obecnie niż więzienie mniejsze ryzyko podejmują osoby sprzedające towary w sklepie kierowcy autobusów w morze, bo można znaleźć się po prostu w nowej rzeczywistości ja oceniam zmiany w regulaminie Sejmu w sposób niezwykle krytyczny uważam, że właśnie pożegnaliśmy parlamentaryzm, jaki znaliśmy, a i uważam, że nie ma większego uzasadnienia znaczy taki sposób obradowania Sejmu mógłby być powinien być powiązany wyłącznie z wprowadzeniem znanych konstytucji Stanów nadzwyczajnych 1 ze Stanów nadzwyczajnych, jeżeli tego nie ma, a stan epidemii nie jest pan nadzwyczajne zdefiniowane w konstytucji nie ma także podstaw do tego, zwłaszcza że przypominam, że część sejmowa twierdzi, że 10maja możemy spokojnie iść głosować w wyborach, więc jeżeli tak wszystko w porządku nie ma podstaw, żeby Sejm nie mógł normalnie obradować, a jeżeli już wprowadzamy te taki taki sposób obrady mają tylko wtedy, kiedy rzeczywiście przechodzimy na, a stan nadzwyczajny co się wiąże ze wszystkimi konsekwencjami podstawowe wybory, które odbędą się w innym terminie i prawo do odszkodowania, żeby nie było wątpliwości za naruszenie praw wolności, które w tym czasie są immanentnie z takim stanem nadzwyczajnym związane głosowanie na tabletach pozbawia nas, a tak naprawdę transparentności procesu legislacyjnego tego do końca nie jest w stanie zweryfikować ten proces nie jest jasne nie wiadomo czy ktoś zdąży się zalogować się nie zdąży zalogować też będą powiązane z tym ogromne moim zdaniem problemy i trochę dziwię także nie ukrywam niektórym paniom panom posłom także jest to ze strony opozycji, którzy w dość moim zdaniem bezrefleksyjny sposób na to rozwiązanie na rozwiązanie przystali to nie chodzi o politykę, żeby nie było wątpliwości żadnych tu chodzi po prostu o jakość procesu legislacyjnego, który w takim ujęciu de facto traci swoją istotę, ale pytanie czy w takich okolicznościach jest alternatywa była alternatywa czy był inny scenariusz rozwiązania antykryzysowe są dramatycznie potrzebne pracodawcom pracownikom wiele osób zwraca uwagę na to, że i tak w sumie z opóźnieniem one będą Nora wchodzi w życie i reagować, jakby do wiele rzeczy, które uważaliśmy za niemożliwe dziś są możliwe, a nawet konieczne o czynienie garnku jazd, ale nie ma nie ulega wątpliwości, że po pierwsze, widzimy sami sobie radzić dobrze obradowania na miejscu, ponieważ są liczne sale sejmowe, a wydaje się, że można to było jeszcze bardziej rozdzielić, gdyby trzeba było takie rozwiązanie przeprowadzić da się to zrobić, a dzisiaj te są obecni parlamentarzyści w sejmie jak widać zagrożenia oczywiście jest, ale parlamentarzyści muszą zmierzyć potem nie jest bliski komentarz 1 z publicystów przepraszam pana nazwiska dlatego nie powołam wprost, ale 8 wypowiedział w ten sposób to też coś co mnie również śmieciarza z bycia posłem w ogóle być osobą, która pełni funkcję publiczną często wiążą pewne przywileje też, chociaż dzisiaj oceniamy często posłów krytycznie czy Bóg polityków, ale to zazwyczaj wiązało się z jakim się jakimś afrykańskim takim uznaniem społecznym powinno się być, ale są takie chwile i to jest ta chwila tylko się wiąże z ogromnym poświęceniem czasem także ryzykiem ten wybór, które w, którego dokonywali obecni parlamentarzyści na jesień ubiegłego roku, kiedy powiedzieli chcemy kandydować nie da się tylko wyłącznie z przywilejami, ale wiąże się także ze przyznaniem, a tego, że będę musiał będę musiała podjąć ryzyko, jeżeli tego sytuacja mojego kraju będzie wymagała dzisiaj wymaga tego sytuację kraju za uwagę że, chociaż parlament, bo niemiecki debatuje właśnie w ten sposób, że posłowie się rodzili, ale dane są na miejscu to nie jest kwestia tego rodzaju że, a tak to jest jakoś komfortu wygody, a można byłoby, gdyby można było tego wyścigu, choć oczywiście ryzyko o sens pandemii ludzie podejmują ryzyko nie tylko na własny rachunek, ale nie jak jesteśmy, tym bardziej od siebie zależni, ale ale, jakby rozumie istotę tego, o czym pan mówi dr Łukasz Chojniak jest państwa gościem jest tylko 1 wątek, bo wrócę do do uchwalania czy dyskutowanych właśnie w parlamencie tego pakietu antykryzysowego Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę na to, że ta ustawa, która wprowadza stanu nadzwyczajnego nie powinno ograniczać wyłącznie obywatelom ich praw taki sposób jak to się dzieje, kiedy w tym projekcie mówił pan o areszcie domowym zwraca uwagę na to, że te rozwiązania zostaną z nami na jeszcze po tym, jak pandemia ustąpi część wprowadzonych rozwiązań zdaniem RPO Rzecznika Praw Obywatelskich jest w ogóle uzasadniona na co jeszcze by pan zwrócił uwagę te 2 uwagi przepraszam dużych czasami musza pierwsza tu jest problem z jakością tego prawa to przynajmniej prawo stanowione w ustawie zwracam państwu uwagę na to, że obecnie żyjemy w w kraju, w którym minister zdrowia jednoosobowo w drodze rozporządzenia wprowadza zakaz wychodzenia z domu, czyli nie w drodze ustawy tylko ogranicza podstawową swobodę to się zbliża krakowskiego aresztu domowego oczywiście nie jest do końca samo, ale w drodze rozporządzenia ja nie jestem przeciwnikiem tego zakazu, żeby dobrze, że dobrze, by zmiany tylko, a jest jako prawnik używa mocnych słów przerażony, bo to wraca do góry nogami wszystkiego wszystko to, czego nas uczą studia pewnych wartości kanonów, że można do rozporządzenia przez jednoosobowy organ, jakim jest minister zdrowia zakazać obywatelowi wychodzenia zdrowa to się po wychodzenia z domu to się powinno wydarzyć w drodze ustawy natomiast, jeżeli chodzi o te rozwiązania tutaj widzimy to po pierwsze a ja bym chciał także do rynku i powiedzieć, że poza tymi rozwiązaniami zaś domowym są, za które jakby związane ze stanem epidemia są bardzo daleko idące, bo przykładowo ustawa przewiduje, że na czas zagrożenia epidemią z niego lub w stanie epidemii zajęte przedmioty do postępowania karnego, a to mogą być bardzo różne przedmioty dużej wartości, jakie dowody materiały, które są oceniane w postępowaniu karnym mogą być nieodpłatnie przekazane podmiotom leczniczym innym podmiotom w związku z tym stanem epidemii Drodzy Państwo jest pytanie przez de facto za jakiś czas może się okazać, że przedmioty należały do osoby, która została niesłusznie oskarżona powinny być zwrócone, bo osoba zostaje uniewinniona doszło tak naprawdę do konfiskaty mienia mogącego dość prowadzą, dlaczego zatem też ten przepis będzie tylko do stanu epidemii, jeżeli będziemy mieli tornada wichury jakieś inne powodzi, dlaczego w takim układzie ten przepis nie będzie mógł on zastosowania poza sprawą niedopracowane prawo pisane na kolanie prawo, które jest typową wrzutką, a które można pojawiła się zupełnie w ostatniej chwili i trawy, które ma się tak niejako prześlizgnąć trochę, a w tym całym zgiełku, który obecnie żyjemy powiem też otwarcie jak w pewnym strachu się wydaje niektóre jak pani pan posłów przed powiedzeniem nie z lęku o to, że będzie się oskarżonym działa się przeciwko pomocy, a wszystkim tym, którzy słusznie, walcząc o 19, ale pomoc dla tych, którzy walczą z 19 ryzykują zdrowiem życiem pomoc na wszystkich obywateli nie może uzasadniać działań, które daleko ingerują wolności obywatelskie, a walką z kobiet 19 nic wspólnego zupełnie nie mają bardzo dziękuję za komentarz też podniesie alarm ostrzeżenie Sejm to był dr Łukasz Chojniak adwokat związany z katedrą kryminologii i polityki kryminalnej Uniwersytetu w warszawskim Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA