REKLAMA

Frustracja, problemy w domach, brak komputerów dla uczniów – za nami pierwsze dni obowiązkowego e-learningu

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-03-27 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:46 min.
Udostępnij:

O wnioskach z pierwszych dni e-learningu mówi Magdalena Kaszulanis - rzeczniczka prasowa Związku Nauczycielstwa Polskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry zaproszona popołudnie Radia TOK FM zapraszam w imieniu Bartłomieja pogranicznego, który audycję wydaje im Adama Hula, który ją realizuje przed nami kilka ciekawych tematów dużo oczywiście wątków związanych z dzisiejszą debatą sejmową dotyczącą pomocy dla przedsiębiorców, ale nie tylko i nie tylko te tematy podczas naszego spotkania właśnie zaczniemy od tematu, który myśli interesuje wszystkich tych, którzy od kilku dni próbują dziećmi no Rozwiń » właśnie to jest chyba największy problem z dziećmi realizować podstawę programową co narzucił jakimś sensie minister edukacji narodowej i 25maja to się dzieje w warunkach tzw. e-learningu no jest pytanie, jakie wnioski po tych kilku dniach czy to jakoś udaje czy nie czy te przewidywania ministerstwa, że 92% szkół jest gotowych do pracy zdalnej się potwierdzają, ale wszystkim się okazuje, że dzieci są gotowe do takiej pracy szczególnie te młodsze czy jest sprzęt czy działa itd. tak dalej to wszystko będą pytania do naszego pierwszego gościa jest pani Magdalena Kaszulanis rzeczniczka rzeczniczka prasowa związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobry pani dzień dobry witam państwa NATO może zaczniemy tak ogólnie najpierw jakoś to idzie wszyscy się bardzo starannej nauczyciele bardzo się starają rodzice i uczniowie, ale to były bardzo ciężkie i trudne 3 dni od środy zgodnie z rozporządzeniem ministra mamy obowiązek realizacji i podstaw programowych, czyli musimy obowiązkowo przerabiać ten materiał, który jest w podstawie programowej jako nauczyciele mamy kształcić zdanie to kształcenie odbywa się w domu w ciągu tych 3 dni przerobiliśmy jako nauczyciele rodzice bardzo dużo problemów technicznych logistycznych i sprzętowych był naprawdę do wszystkich bardzo stresujący czas tutaj się ogromne podziękowania należą i rodzicom zaangażowanym w większym o wiele większym stopniu niż dotychczas kształcenie swoich dzieci i nauczycielom, bo wszyscy zostawiliśmy pozostawieni sami sobie to nauczyciele sami musieli to kształcenie zdalne od strony technicznej sprzętowej od strony takiej infrastruktury rynkowej sami w ciągu kilku dni zorganizować, ponieważ nie było i nadal nie ma żadnych systemowych rozwiązań w zakresie kształcenia danego jako związek macie państwo informację czy rzeczywiście te optymistyczne dane ministerstwa zrobiony na podstawie ankiet, że w latach 92% szkół jest gotowy do takiej pracy czy to się potwierdzać czy może jest lepiej, a może gorzej jak to czy to wiadomo wiemy jak ankieta była przeprowadzona w czwartek dyrektorzy dostali informację, że od piątku do w godzinach porannych w piątek mają udzielić odpowiedzi jak szkoły przygotowały się na kształcenie czy do tego kształcenia zdalnego oraz jak i widzą możliwości rozwiązania tych problemów stąd bardzo dobry wynik, czyli było bardzo mało czasu na wypełnienie ankiety natomiast rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej mówią o tym, również rządowe statystyki i badania, bo pata pamiętamy badania ministra, a cyfryzacji z lipca ubiegłego roku, z którego wynika, że 16% Polaków nie ma dostępu to z internetu, a są problemy ze sprzętem ma, ponieważ albo tego sprzętu odpowiedniego w ogóle nie ma, a albo 1 gospodarstwie domowym, a jest niewystarczająca ilość komputerów, bo pamiętajmy, że oprócz dzieci również rodzice pracują zdania nie ma już mówiąc o tym, że jak rozumiem, bo to jest ciekawe, jeżeli jest kilkoro dzieci i one się uczą różnych klasach różnych przedmiotów na różnym poziomie to czy w ogóle to jest możliwe w takiej sytuacji, żeby kilkoro dzieci codziennie się w ten sposób przy pomocy tego sprzętu uczyło i dlatego wiemy co się dzieje w domach, ale bardzo często walka o komputer, a jest grafik, kto jakich godzinach może z tego komputera korzystać, bo zdarza się różnie 5 osobowej jest 1 komputer, a nie ma żadnych wystandaryzowane programów platform komunikatorów, które mogliby korzystać nauczyciele nauczyciele korzystają bardzo różnych narzędzi tych, które sami znaleźli w ciągu kilku dni w internecie nauczyli się obsługiwać narzędzia teraz proponują uczniom uczniowie, więc w ciągu 1 dnia korzystają często z kilku nawet 960 różnych komunikatorów i platform, ale musimy pytać o to chodzi o taką praktyczną rzeczywiście wracają właśnie do tej sytuacji gdzie, kiedy kilkoro dzieci w domu czy to jest także te lekcje no tak tak to nazwijmy one są jakość dziś podane, że o tej godzinie to będą lekcje dla piętnastolatków tam nie wiem z języka polskiego, a o innej godzinie będą lekcje z matematyki dla dziesięciolatków, żeby można było również w domu nad tą sytuacją zapanować czy tak nie jest, a i to może oznaczać konsekwencji, że uczniowie jakiegoś elementu tego programu nauczania, który jak mówiliśmy jest obowiązkowy od 2005. po prostu nie mają szans, żeby uczestniczyć w tym poziom życia jest wersja optymistyczna taką wersję, którą ministerstwo edukacji szkoły miały opracować w ciągu 2 dni nowy plan lekcji i nowe plany lekcji są dostępne najczęściej w dziennikach elektronicznych, ale z tego co wiemy już po tych 3 dniach dzienniki elektroniczne nie wytrzymały obciążenia sieci zawieszały się od środy 5 uczniowie mieli utrudniony, a także rodzice dostęp do tych z dzienników tam lekcje były rozpisane np. o godzinie dziesiątej rozpoczyna się lekcja online z języka polskiego, ale jeżeli nie można było się zalogować do wirusa to też był utrudniony dostęp do po tej lekcji w internacie, więc wszystko, a w tym tygodniu przypominało bardziej eksperyment poligon doświadczalny niż systematyczną obowiązkową naukę i realizację podstawy programowej, którą przypomnijmy, która jest krytykowana przez nauczycieli od 3 lat, bo 3 lata temu w ramach reformy Anny Zalewskiej to podstawa programowa została zmieniona jest przeładowana do tej pory normalne w takich szkolnych warunkach trudno ją było zrealizować, a dzisiaj te warunki mamy bardzo inne o wiele trudniejsze dlatego też wydaje się, że takim podstawowym krokiem, które powinno zrobić ministerstwo oprócz udostępnienia uczniom nauczycielom darmowego szybkiego internetu oraz sprzętu jest odchudzenie podstaw programowych, jeżeli mamy realizować musimy robić to mniejszy niż dotychczas zakresie, tym bardziej że chociażby ze względu na to, że właśnie ktoś stale i na bieżąco nie będzie w stanie śledzić tego typu lekcji no to również jego możliwości chociażby na egzaminach, bo ciągle mówi się, że te egzaminy odbędą no też jak jak weryfikować taką wiedzę jak wymagać od ucznia na egzaminie, który jest jak rozumiem w skali kraju no czegoś, czego w ogóle wielu dużo można samemu pracować tak ale, ale chyba nie wszystko można można samemu, ale przede wszystkim pod kątem tego materiału, który obowiązuje uczniowie nie wiedzą, a nieznających podstaw programowych nie mogą, a sami szukać tych wiadomości muszą być stałym kontakcie z nauczycielami od nauczycieli otrzymywać informacje jak i czegoś uczyć się, ale ten kontakt z przyczyn technicznych, bo nie ma sprzętu, bo jak się okazało nawet tam, gdzie jest dostęp do internetu sieć z powodu przeciążenia i zbyt dużego obciążenia się zawiesza ten kontakt jest utrudniony pytanie tutaj bardzo dużo przede wszystkim wątek Konstytucyjny dostęp do edukacji równy dostęp do edukacji, który w tej chwili właściwie nie funkcjonuje to mamy cały obszar polskie mamy całe obszary gmin wiejskich, które nie mają dostępu do szybkiego internetu tam uczniowie nie mają możliwości realizacji tej podstawy programowej, do której są zobowiązani nauczyciele to nauczycie pamiętajmy, że przed tym obowiązkiem realizacji podstawy programowej mieliśmy taki tydzień euforii w tym pierwszym tygodniu zamkniętych szkół i przedszkoli nauczyciele bardzo entuzjastycznie podeszli do tematu kształcenia zdalnego sami szukali informacji sami szukali Platformy, a i odpowiednich narzędzi materiałów takich, które chcieliby przesyłać uczniom, których chcieliby rozmawiać z uczniami mówili wtedy dużo bardzo o pogłębianiu relacji o budowaniu relacji o nawiązywaniu nowych kontaktów przez internet mówili o czasie, który jest właśnie teraz to dla uczniów, żeby omówić te tematy, które interesują, a potem ten przyszedł tydzień z rozporządzeniem obowiązkowej realizacji podstawy programowej i właściwie wszystkich nas dopadła tutaj taka duża frustracja z powodu niemocy niemocy sprzętowych internetowych, a są problemy od środy takimi podstawami jak połączenie się z uczniami są problemy w domach, ponieważ rodzice uczą się sprzętem dziećmi i wszystko to wygląda na chwilę obecną dosyć kiepską kolokwialnie no tak jeśli jeszcze pojawiają się takie problemy, o których mówi m.in. w rozmowie z oko Press pani Ewa rada nowi dyrektorka szkoły w Radowie małym odbieraliśmy telefony od rodziców, którzy mówili, że zwyczajnie nie mają pieniędzy, by wykupić dostęp do internetu naprawdę czasami szczególnie żyjące w dużych miastach i trochę w innych warunkach nie bierze pod uwagę, że takie rzeczy się ciągle zdarzają tak nie powinniśmy przyjąć takiej wielkomiejskiej perspektywy każdy Polski nastolatek ma telefon komórkowy z dostępem do internetu o swojej kieszeni naprawdę z tą jest bardzo dużo rodzin bez dostępu do internetu bez sprzętu i nauczyciele mówią o tym, zgłaszają ten problem, a są też bardzo zaniepokojeni, ponieważ takie zorganizowanie kształcenia obowiązkowego zdalnie wyklucza, a i tak już poczuć ową grupę osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej dlatego związek Nauczycielstwa polskiego od kilku dni apeluje do rządu przede wszystkim zapewnienie uczniom, a nauczycielom również po to, by mogli zdalnie pracować dostępu do bezpłatnego internetu na razie ten apel pozostaje bez żadnej odpowiedzi zgłosiła się 1 firm dostarczająca internet na rynku taką prośbę taką ofertą specjalną skierowaną właśnie do uczniów nauczycieli internet za złotówkę miesięcznie natomiast rząd nie zaproponował tutaj wiemy również o sprzęt, który Gowin, który to sprzęt powinni otrzymać uczniowie po to, a my mogli po prostu kształcić się, tym bardziej że jak obserwujemy i w Europie na świecie ta sytuacja się przedłużyć nie będzie kwestia dwóch-trzech najbliższych tygodni, ale raczej miesięcy, więc musimy patrzeć w takiej dłuższej perspektywie na to, aby zapewnić uczniom podstawowe warunki do kształcenia zdalnego obowiązkowe nieustannego kształcenia prowadzonego przez ministerstwo kilkakrotnie no właśnie, by można, by powiedzieć, że częściowo na państwa apel rząd odpowiedział czy ministerstwo w dość typowy dla siebie sposób było to podobno drugiego dnia obowiązkowego nauczania zdalnego pojawił się tzw. nowe rozwiązania i średnich możliwość bezpłatnego użyczenia uczniom nauczycielom sprzętu przez samorząd no oczywiście samorząd samorządy już też krzyczą w naprawdę nie dają rady z tymi obciążeniami teraz okazuje, że nie miałyby zapewniać zapewniać sprzęt został na minutę, ale tak samorządu, który miałby magazyny sprzętu strony podcienia i mogę teraz sprzętem dzielić się najbardziej potrzebującymi uczniami, choć daje oczywiście zacna, ale wątpliwe jeśli chodzi o możliwości realizacyjne pamiętajmy też, że samorządy w ostatnich 3 latach poniosła ciężaru finansowego wprowadzenia reformy Zalewskiej, a rząd przez ostatnie 3 lata zajmował się zamykaniem szkół ani inwestowaniem w edukację, więc te trzeba tutaj finansowe, a samorządów są bardzo duże jeśli chodzi o edukację no właśnie to wszystko jeszcze gdzieś tam w tle tych dodatkowych informacji chociażby dla 8 rasistów właśnie, że się szykują prawdopodobnie znów egzamin się odbędzie dziś wydaje się też wielkim wyzwaniem no to bardziej dla rodziców jest nowa sytuacja, bo konflikty nie tylko między dziećmi, kto ma mieć komputer i rodzicami, ale przede wszystkim właśnie przy odrabianiu lekcji w tak trudnych warunkach zawieszającego się z oprogramowania czy internetu to wszystko jest naprawdę wielkie wielkie wyzwanie dla każdej rodziny bardzo pani pięknie dziękuję pani Magdalena Kaszulanis rzeczniczka prasowa ZNP była z nami dziękuję pięknie rozmowa, a przed nami informacje w okresach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array