REKLAMA

Unijni przywódcy nie dogadali się w sprawie wspólnotowych "koronaobligacji"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-03-27 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dobry ponownie Sejm pracuje nad tarczą anty kryzysową wczoraj parlament Europejski się zebrał, choć oczywiście trudno nazwać takim zabraniem tradycyjnym rozumieniu tego słowa sali plenarnej w Brukseli było kilkoro posłów obrady prowadził Dawid soli szef parlamentu Europejskiego niedawno na domowej kwarantannie, ale posłowie przyjęli różnego rodzaju dokumenty, które również są związane z propozycjami wcześniej przedstawionymi przez komisję Europejską Rozwiń » właśnie dotyczącymi walki z epidemią i ochroną czy pomocą na tyle na ile Unia Europejska może to zrobić państwom w tym okresie właśnie trudnego trudnego kryzysu po południu odbyła się też rada Europejska taka wideo konferencyjna no i trzeba powiedzieć, że nie spełniła ona oczekiwań wielu co pokazuje, że rzeczywiście o ten element takiej wspólnotowości w tym trudnym okresie między szefami rządów łatwo nie będzie o tym, teraz będę rozmawiał z naszym kolejnym gościem jest pan dr Bartłomiej Nowak politolog ekonomista prezes grupy uczelni Vistula dzień dobry 1 państw ale zanim wreszcie teraz powiem trochę jak goście zwykle mówią, zanim odpowiem na pana pytanie jeszcze chciałbym powiedzieć coś innego chciałem pana zapytać pan przyjął informację o tym, że Boris Johnson okazuje się, że jest zarażony nieco wcześniej słyszeliśmy o tym, że myśl bardziej, więc ten główny negocjator nowych relacji Unii wielką Brytanią również ma Korona wirusa czy pana zdaniem ten termin do końca roku, o którym żeśmy już trochę zapomnieli dogadania się Unii wielką Brytanią jest w ogóle możliwe do utrzymania nie pan radę z przywódców oczywiście nie jest limitowany nakład na wirusa tylko, dlatego że jest przywódcą natomiast ja od początku twierdziłem, że ten termin z wielu względów jest nierealny, jeżeli chodzi o porozumieniu Wielkiej Brytanii z nią, dlatego że przede wszystkim takie negocjacje są bardzo kompleksowej zajmuje bardzo dużo czasu, a w szczególności jeżeli miałyby one dotyczyć sektora usług to były strasznie trudnej będą długo ciągnęły później musi to jeszcze ratyfikować się parlament Europejski i parlamenty prawdopodobnie państw członkowskich Unii Europejskiej, ale pan estetyce pojawią się jeszcze przed epidemią, a co dopiero teraz, tak więc ja jak twierdził jeszcze przed epidemią, że jest to w praktyce niemożliwe do osiągnięcia w tej chwili już coraz mniej prawdopodobne w związku z epidemią nikt nie będzie miał głowę do zajmowania się porozumieniem z wielką Brytanią, kiedy tak naprawdę wszystko płonie pod nogami mówi nie ma większego na koniec nie tylko z powodu tego, że barwnie i Johnson, ale też negocjator brytyjski mają makro wirusa rządowy 1 ligi płacze nie jest łatwa nowość nie jest łatwo porozumieć się między przywódcami państw i od razu właśnie chciałbym, żebyśmy to podkreślili, że te wszystkie od wielu już dni utyskiwania, że ta Unia Europejska działa tak jak działa albo, że niewiele robi tak dalej no to jest jedno i dzisiaj akurat chyba nie ma sensu do tego do tego wracać natomiast natomiast wczorajsza wideo konferencyjne rada pokazuje, że co do pewnych środków, które zdaniem jednych przywódców należałoby podjąć w związku z sytuacją to zdaniem innych absolutnie to nie wchodzi w grę szczyt zakończył się właśnie w tej najważniejszej sprawy, więc czegoś co się nazywa uwspólnotowienie długu właściwie taką konkluzją, że minister finansów mają 2 tygodnie, żeby coś jeszcze w tej sprawie zrobić, ale wydaje się, że będzie to trudne, choć sprawa głównie dotyczy państw strefy euro to oczywiście ich kondycja jest szalenie ważna też dla naszej gospodarki prosiłbym o wyjaśnienie, o co chodzi, dlaczego nie mogli się przywódcy porozumieć w sprawie takich obligacji Korona wirusowych jak się nazywa pan to pierwszy bardzo się też, że pan mówi o przywódcach państw ani Unii Europejskiej w nawet jak zawsze staram moim studentom, że Unia Europejska jest tylko o tym kiedy jej szybkim przywódcy państw chcą, żeby była w, więc tak naprawdę komisja Europejska w zasadzie zrobił zrobiła co mogła wykazała się dosyć dużą innowacyjnością w tych swoich działaniach biorąc pod uwagę, że w dziedzinie zdrowia publicznego na kompetencje wyłącznie wspierające państwa członkowskie może próbować koordynować ale, ale piłka leży całkowicie po stronie państw i przywódcy państw, jeżeli ktoś nawalił to właśnie przygód nie pani sobie z łatwością potrafi wyobrazić, że z punktu widzenia ograniczenia tego szoku, który przeżywamy i ograniczonego wymiaru gospodarczego, gdyby przywódcy mogliby, bo się skoordynować 3 rzeczach to te skutki byłyby o wiele wiele mniejsze dla całej Europy i 33 rzeczy to jest po pierwsze, polityka wroga publicznego w jaki sposób co obywatele mogą, jakie mają restrykcje przecież wielu jest 1 i by, a każdy kraj ma różne regulacje co jakiś sposób obywatele mogą się przemieszczać i jaki okres kwarantanny czy mają używać maszyn czynie w Czechach jest to np. obligatoryjne to jest pierwsza rzecz druga rzecz polityka zamykania granic i kontroli granicznych państwa członkowskie robiły to w ogóle bez uwzględnienia swoich sąsiadów bez żadnej koordynacji to jest polityka dotycząca strefy Schengen i jak najbardziej też popraw sobie wyobrazić, że minimum koordynacji między państwami powinno być wreszcie trzecie wreszcie jest polityka makroekonomiczna, gdzie też każde państwo na czele przecież z Niemcami oferowała jakiś swój pakiet ekonomiczny swoim gospodarkom, bo w ogóle nie myśląc o problemie corolla wirusa jako problem o problemie który, który jest globalnym regionalnym i wymaga też takowych odpowiedzi ma niezwykle silny efekt transmisyjne czyli, jeżeli w 1 kraju co się dzieje to on dotyka drugi kraj i toby to są takie ewidentne rzeczy do koordynacji, których niestety nie było dopiero teraz w komunikacie po szczycie Unii jest taki komunikat, że komisja Europejska została poproszona o to, żeby koordynować i otwieranie grali przywracanie wracanie strefy Schengen jak ten kryzys już wygaśnie czy, więc to jest mleko rozlało ja muszę powiedzieć, że to pokazuje jak bardzo potrzebujemy oczywistych rozwiązań takich wspólnych i tyle, mówi że na poziomie instytucji Europejskiej, ale ewidentnej koordynacji między państwami członkowskimi dialogi, które zajmują się taką teorią międzynarodowych grup dóbr publicznych ja się tym akurat zajmuje też sposoby koordynacji nauka posiada wiele odpowiedzi dla przywódców politycznych, które powinny być zastosowane, ale niestety jak przychodzi to dlaczego to każdy po prostu działa zupełnie na własną grę między, więc jest jednak taka uwaga w no i teraz bym walczył może do tego właśnie końca konfliktu 9 państw przeciwko pozostałym cały czas podkreślają, że chodzi tutaj strefę euro chodzi właśnie o to czy byłaby możliwość emisja obligacji no właśnie takich wspólnotowych szczególnie chodzi tutaj te państwa mocno o o to zabiegali Hiszpanie Włosi, którzy są mocno uderzeni przez kryzys, a jednocześnie wiadomo, że ich te gospodarki finanse publiczne nie są pewnie tak mocno jak chociażby chociażby Niemiec na temat wydają się, że warto o tym, będzie, bo to jednak już pokazuje że to efekt po tym, szczycie w tej sprawie właśnie pokazuje jak jako wspólnotowość nie jest łatwo po pierwsze to jest problem w sprawie jeszcze czasów kryzysu finansowego, kiedy mówimy o emisji euroobligacji one miały trochę mnie wtedy inny cel ze względu na kryzys finansowy, a teraz ze względu na kryzys gospodarczy nazywa się Korona obligacjami, ale tak naprawdę chodzi o to samo w ogóle nie dotyczy tylko 9 państw warstw pozostałe strefy euro, ale państw, które nie są w strefie euro, czyli Polski zwraca uwagę na to, że Polski premier podczas tej rady się chyba nie odezwał obecnie wiele i państwa, które nie są w strefie euro w zasadzie miały nic dopowiedzenia jak Polski jest to sytuacja niebezpieczna, że wszystkie rozwiązania, które tam są projektowane dotyczą strefy euro kim mogą nas omijać i jedno rozwiązanie, które jest, w którym my się pośrednio będziemy czuć dobrze, czyli większa rola Europejskiego banku inwestycyjnego, ale naprawdę nie będą w strefie euro mamy bardzo ograniczone możliwości liderem Stali jest grupa państw, która naturalnie chciałaby, żeby tek Korona obligacje Korona bądź jak pan, więc paliwa i one powstały, żeby w ten sposób finansować finansować możliwości możliwość ich dzisiejsi rozwoju gospodarczego na to nie zgadza się na czele z dniem Niemcy i Holandia, ale nie tylko jest duża grupa państw północnej tzw. ukryta za Niemcami Holandią, która nie chce nazywa wprost z Unią transferową, jakie było stanowisko Niemiec Holandii od zawsze w Holandii w sposób szczególnie mocny, ale w naszej części Europy chociażby to oni również która, która sprzeciwiała się tego typu rozwiązaniom później powstała taka grupa azjatycka pod przywództwem Marka Ruttego premiera Holandii, która była przeciwna jego rozwiązania to moim zdaniem nie zdarzy tego bardzo chciałbym makro grupa państw południowych, ale nie będzie zgody na na tego typu działania wydaje mi się nawet w okresie takiego kryzysu jak mamy to co jest bardzo charakterystyczne to trzeba powiedzieć, że to oczywiście nie jest problem nowy to co można, by najlepiej zrobić w takiej sytuacji, ale niestety takiej dyskusji w ogóle nie było to przekształcić Europejski mechanizm stabilności jest to fundusz, który ma wspierać gospodarkę i gospodarki państw strefy euro w okresie kryzysu właśnie teraz ma w tej chwili kapitalizacja bodajże 410 miliardów euro do około 500 miliardów na pewno trzeba będzie dołożyć natomiast jest skomplikowana procedura udzielania tej pomocy ja to również rząd rozbił się szczyt na tym szczycie tele szczycie były 2 sprawy, które zasadniczo różni państwa północy południa, więc pierwsza to, po którym które pan wymienił euroobligacje czy Korona obligacje, ale druga to również Rokita pomoc jest warunkowa Włochy zdecydowanie się sprzeciwiły, żeby warunkiem otrzymania tej pomocy były konkretne reformy potwierdza, że są tak dramatycznej sytuacji i to był też punkt sporu dlatego się państwa nie zgodzili, czyli te, czyli ten spór jest znacznie poważniejszy niż niszy nam się wydaje w razie ja ja bym proponował, żeby z Europejskiego mechanizmu stabilizacji co można dosyć szybko zrobić stworzyć projektowany już wcześniej Europejski fundusz walutowy to by spowodowało, że pomoc udzielana państwom w okresie kryzysu nie przychodzi później przez parlamenty poszczególnych państw członkowskich po, nawet jeżeli Włochy dostaną pomoc ponadto jeszcze musi zgodzić się podatnik niemiecki i jest pies pogrzebany w tych dyskusjach, bo pokazuje inny stosunek do tego jak ma wyglądać przyszłość strefy euro ja bym jeszcze do tego dołożył trochę inny obrazek, który w, który niedawno obserwowaliśmy, który był dla mnie przyznam bardzo smutny to był szczyt Unii Europejskiej poświęconych przyszłej perspektywie budżetowej nie wszyscy mieliśmy nadzieję, że przecież wielka Brytania wychodzi mamy tyle wezwali mnie stany Zjednoczone są zupełnie, gdzie indziej niż jeszcze jakiś czas temu gmina musi przygotować zmobilizować dodatkowe środki tymczasem to był szczyty, w którym grupa państw tzw. oszczędnych w ogóle nie chciała dyskutować czy to ma być powyżej 1% jak dawno przy szczytach unijnych nie pamiętam takiej dyskusji no, tym bardziej że tak naprawdę się właśnie rzucono jakieś tam kawałki po przecinku to naprawdę było żenujące jak jak to się na dodatek policzył w perspektywie 7 lat drobno i to nawet nie chodziło w ogóle nie wchodziło w grę uzupełnienie luki po Wielkiej Brytanii prawda tylko o to, żeby to był sztywne 1% i teraz taką postawą, kiedy mówimy o bardzo poważnym wyzwaniu i być może bardzo poważnym kryzysie to to ja muszę powiedzieć, że jest w pełni naprawdę zawiedziony, bo w ogóle takim brakiem zrozumienia dla sytuacji takim zupełnie do finalnym trzymaniem się z poprzednich, do których to kraj to jest zadziwiające może rzeczywiście Unia Europejska nic co wiadomo, że nikt tego nie chce, ale ale, ale zawsze tak takie pytanie zawsze pada prawda czy czy skala kryzysu albo albo to jak strasznie go mocno odczujemy pod każdym względem doprowadzi do tego, że właśnie te postawy pójdą w niepamięć czy odwrotnie czy te 3 czytał nam dzisiaj coraz bardziej robić taka narodowo Państwowa i i zamykająca się poszczególne państwa same w sobie, ale to to oczywiście się umawiamy w tej sprawie na kolejną już rozmowy, szczególnie że, że to są takie pytania bardzo perspektywiczny, choć europejscy przywódcy rozmawiali już w całej strategii wejścia ale, ale tak mówię to na następny raz, że muszę podziękować pięknie pan dr Bartłomiej Nowak politolog ekonomista prezes klubu uczelni Vistula był z nami piękne dzięki za chwilę informacje w okresach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA