REKLAMA

iGeneration, czyli dzieci w czasach koronawirusa

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-03-27 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:04 min.
Udostępnij:

Jak radzą sobie dzieci skazane na zdalną edukację i zamknięcie w czterech ścianach? Czy przebywanie w domu jest im na rękę? Czy fakt, że bliska jest im wirtualna rzeczywistość, ułatwia im odnalezienie się w nowej sytuacji?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM piątkowy wieczór Radia TOK FM pora na rozmowę o młodzieży przy mikrofonie cały czas Hanna Zielińska teraz łączymy się przez skarb z Michałem Czajkowskim dobry wieczór dobry wieczór Michał Jankowski jest socjologiem ekspertem do spraw edukacji ekspertem cyklu konferencji dla nauczycieli szkoła podstawowa na czasie będziemy rozmawiać o tym czy rzeczywiście szkoła podstawowa i różne inne szkoły są dzisiaj na czasie co prawda czas przyspieszył jesteśmy Rozwiń » bardzo dziwnej czasoprzestrzeni, bo czas pędzi, ale jeśli chodzi o przestrzeń siedzimy cały czas w tym samym miejscu wielu państwa pewnie siedzi w domu i właściwie trwa 1 wielki dzień świstaka, ale nie dla młodzieży młodość cechuje się nieco innym odbiorem rzeczywistości nieco innymi potrzebami no i pojawia się pytanie na ile młodzież dzieciaki nastolatki odnajdują się w nowej rzeczywistości w szczególności na polu edukacyjnym, ale na takim polu generalnie rzecz biorąc ogólnym też będziemy się rozmawiać o pokoleniu, a i IAI Generation na początek oczywiście poproszę pana o wprowadzenie do tematu jakiż granice definicyjne, a Generation, czyli co dzieciaki pokolenie, a 1, lecz to jest taka nazwa, która została zaproponowana wprowadzona do ryzyka przez rząd będzie, ale w zasadzie to równie często mówi się na niej generacja Zet zdać z grubsza można powiedzieć ta część ludzi, którzy się jakoś urodzili pomiędzy 900607. rokiem 2010 z grubsza cały oddział tacy, którzy twierdzą, że 2012, a ja, ale zupełnie oczywiste zupełnie zrozumiałe, ponieważ pokolenie przechodzą jedno drugie miasto nie jest, więc i też nawet te różnice, które są na świecie nowe w Polsce pomiędzy różnymi miejscowościami regulaminu powoduje, że nawet trzydziestego samego rocznika wykazują czasem bardziej cech jakiegoś pokolenia są bardzo innego, więc tutaj też można być elastyczni, ale są ludzie, którzy do można, by powiedzieć pewien czas żyją tak dobrze, ale ciągle młodzi o jakąś taką można to tak nazwać sporną kwestią jest regeneracja, którą niektórzy badacze wyróżniają Kogeneracja harfa, czyli taka, która jeszcze młodsza natomiast trzeba będzie generacja czystą sieczkę należy postulat obnażał, o czym ludzie mają kilka małych kilkanaście lat 1220 aptek i czy oni się ukształtowały się generacja nie jest nie może być tak jak oni się szczególnie kształtowali, więc raczyć tych 10 dwunastolatka możemy bardziej myśleć przez pryzmat tej wiedzy, którą mamy, a ich interesie może może trochę oni są inni, ale oni są przecież tak bardzo inni od wieków, bo po prostu swojego etapu rozwoju nic takiego powodu, że chciała rozmów, że tam się nigdzie różne rzeczy organizuje też, że trudno dzisiaj porównywać 20 lat kami mówi, że ma jakąś inną Dental traci dobre świadczą oni w ogóle jeszcze tego obrazu świata do końca nie nabyli, więc nie możemy go bardzo oceniać na każde realizowaliśmy to są ci można powiedzieć dzisiaj prawie wszyscy świadomi swojego istnienia nie jakoś aktywnie praktykujących swoje istnienie młodzi ludzie takim przydziale przede wszystkim szkoły podstawowej szkoły średnie w największym uproszczeniu można, więc uznać że, a i Generation to są oczywiście tubylcy cyfrowi, ale to nie wystarczy, tyle że są to dzieciaki, które po prostu mają 101213 lat tylko rzeczywiście urodziły się niemal ze smartfonami w rękach tak jak Norwegowie rodzą się nartami na nogach rodzice tych dzieciaków spędzili młodość przy komputerze, odkrywając internet, a to są dzieciaki, które biegle posługują się narzędziem, jakim jest smartfon i teraz jeszcze 3 tygodnie temu na pewno miesiąc czy 2 miesiące temu ubolewali byśmy tutaj, że przecież to jest ogromny problem z uzależnieniem nadużywaniem nowych technologii widzimy już pewne zmiany w mózgach tych dzieci już nie mówiąc o innych zmianach pokrzywdzonych kręgosłupa też mówimy o konkretnych zaburzeniach psychicznych czy ryzyku, a dzisiaj, proszę bardzo, zapędzili my dzieci znowu przed ekrany przez smartfony przed tablety przed komputery trwa zdalna edukacja cała Polska czy też Europa w jakimś sensie świat jest zmobilizowany no i właściwie sami oczekujemy od tych naszych dzieciaków, że będą spędzać swoje życie edukacyjne teraz w tym świecie, od którego chcieliśmy ich dopiero co odciągnąć no to słusznie, ale ta ironia pozostaje po naszej stronie podzielili cierpienie z nich z jej powodu, ponieważ młodzież, bo odczuwa to trochę odwrotnie to znak dla oni się muszą osoby wszystkim pamiętać, że to jest trochę taka rzecz, że to to takie przeżycie tego cyfrowego tubylców to my mamy bardziej, kiedy do nich patrzymy, a oni nie mają jak człowiek się jak człowiek rodzi ktoś już jest na świecie to nigdy się nie będzie wydawał nowoczesnością w związku z tym, że to nie wydaje nowoczesności tylko normalnością oni zapłacą jakąś politowaniem na różne urządzenia i technologie powstałe wczasach, kiedy Jedynka była z przodu nazwie w numerze roku myśmy tam 1900700, które jest oni są z dwójką z przodu i te rzeczy, które powstały przed nimi tylko lub po prostu stoją archaiczne może nie, ale po prostu aktualne obecne naturalne po prostu to jest, więc więc, jakby ta nasza fascynacja technologią, którą byśmy poznawali odkrywali widzieliśmy różnicę to już nie jest do końca udziałem natomiast rzeczywiście teraz wydaje się, że oni dostali to, o czym marzyć w ogóle uwagi w internecie nosi okazuje, że to wcale nie jest Wajdy, a może inaczej, że oni tak w ogóle nigdy nie uważali tego co się ma po prostu uważali to coś naturalnego najprostszego najbardziej poręcznego wszystkich rozwiązań dla pewnych spraw natomiast w ramach interesu ogromnie tych dodatkowych rozwiązań jak np. możliwość porozmawiania z kim no ale zaraz dopiero co uzyskiwaliśmy siedzą w parku na ławce obok siebie wszyscy w pień smartphone siedzą na przerwie w szkole pod ścianą na korytarzu wysyłają sobie memy nie rozmawiają ze sobą i jak są z nami w domu ze starymi rodzicami siedzą w swoich pokojach przy komputerze lub przez martwą nie, a nawet jak zaprosimy ich skutecznie do siebie czy do salonu posiedzieć razem to zawsze przyjdą z tym smartfonem siedzą w tym smartfonie więc, dlaczego to nie jest dla nich raj na ziemi to oni siedzieli w tych smartfona głównie dlatego dalej tak jest, że to jest kontakt z ludźmi, ponieważ tam jest dużo ludzi, których zależy, ale fajne było to, że widywali się z tymi ludźmi w przestrzeni fizycznej, ale z niektórymi widywali się części z niektórymi rzadziej z dużą ilością musieli się widywać codziennie, bo chodzi do szkoły i trzeba było określoną godzinę przyjść spotkać to w ogóle był fajny i w ogóle fajnej na pewno będziemy się dalej podobnie natomiast oprócz tych ludzi, których nie ma dostępnych fizycznej, który się kontroluje 1 okiem uchem co mówił robią to jest jeszcze dostęp do swoich ludzi, których nie ma w tym miejscu i którzy nagle okazuje w tym takim wielkim społecznym eksperymencie, który prowadzimy, że to młodym ludziom potrzebni są jedni drudzy po prostu rzeczy potrzebne stan fizyczny kontakt potrzebne, bo poczucie obecności potrzebne są rozmowy potrzebne są wszystkie sygnały niewerbalne, które sobie grupa Polska klasa czy grupa kolegów czy przyznają wysyła, ale jednocześnie wszyscy przesyłają często w ogóle zabawne przesyłają sobie nawzajem rzeczy w tej sieci oznaczeniu siedzą fizyczne szliśmy naraz 1 zespół do wszystkich to samo tak i jakby to, że oni jednocześnie mają kontakt z kilkoma osobami koło siebie i już tam osobami dostępnymi przez Facebooka czy zupełnie inne narzędzia my społecznościowe to dla nich nie jest zdobyć odwracanie się od ludzi świata, gdyż pełniejsze wchodzenie pomiędzy ludzi świat i dotykowy takie odczucie, ale prawdę powiedziawszy to trochę taka sytuacja gdyśmy będziemy pewni kosmici, którzy porozumiewają się telepatycznie to my byśmy mieli wrażenie, że siostra straszne warunki nie ma tak się robi postęp nic tak pustelnicy zupełnie, bo to zupełne poszedł zupełne towarzyskie beztalencia po prostu siedzą patrzą, a oni tymczasem może być nieustająco porozumiewali wszyscy ze sobą tylko w kanale, którym nie odbiera tej tu mamy podobną sytuację tu mnóstwo równoległych kanałów komunikacji przecież poza pewnymi wyjątkami oni rozmowę z butami rozmawiają z nie rozmawiał, z czym nie jest człowiekiem tylko cały czas poprzez narzędzia utrzymują kontakt z ludźmi tylko rzeczywiście fizycznie to wygląda jak smartfon, a rzeczywistość jest kilkudziesięcioma osobami wykorzystał rzeczywistość powiedzmy istniejącą w przestrzeni cyfrowej w umyśle odbiorcy, a nie w świecie fizycznym, który może obserwować obserwator postronnych stypizowane w no i na ile pana wiedza ekspercka może nam teraz pomóc zrozumieć przedstawicieli, a Generation przedstawicieli gatunku, dla którego życie cyfrowy świat cyfrowy internet media społecznościowe jest naturalne środowisko życia wzrastania dojrzewania prowadzenia relacji jak się czuje taki nastolatek taka młoda osoba, kiedy do tego świata wkracza nauczyciel wkracza dorosły jakimiś archaicznymi metodami, wysyłając maile czy, prowadząc Legię przez telefon zaczyna mu tłumaczyć, że ja wydają się, że maili telefonów są jakieś wysokie może już rozpaczliwe i inne rozpaczliwe, ale z nami własnego domu z ostatnich dni znaczna część nauczycieli prowadzi zdalne nauczy nauczanie, wysyłając co kilkanaście godzin maila 1 z nauczycieli prowadzi lekcje głosowo wyłącznie przez telefon zdawania się z całą niedużą co prawda klasą i przez telefon w stylu zupełnie staro All z kultowym przez telefon sobie rozmawiają i robią wspólnie zajęcia no i teraz to jest nauczyciel, który przychodzi tym narzędziem do do dziecka zaś Generation dziecka, które jest u siebie w świecie cyfrowym to musi być niezwykle ciekawe dla dla dzisiejszej młodzieży to nagłe wtargnięcie do Rosy w ten świat odwrócenie proporcji jeszcze wtargnięcie w roli mentora w roli nauczyciela roli tego, który prowadzi tu 1 ważna uwaga takie części tego świata cyfrowego komputer mejl no to w zasadzie nie są jakieś części świata tego tak grubego, które młodzież chciałaby jakoś zawłaszczyć ona zupełnie bez buntu daje to dorosły bardzo wielu tych młodych ludzi nie mamy w ogóle jeśli ma to moje w systemie szkolnym był właśnie, żeby nauczyciele mogą korespondent bardzo do kontaktu z tymi z tymi gruntami, którzy uczą natomiast druga jest taka co zresztą różne badania, które zrobiłem nowości na marginesie pokazują trochę, ale taką rzecz, że dla dużej części tych młodych ludzi w ogóle komputer nie jest już czeka on rzeczy jest to niczym maszyna dopisania tak po prostu urządzeniem, które wiąże się z pracą, na której które pracują rodzice, którzy się wiąże z odrobieniem lekcji z nauką szkolną, ale to nie zmieni przedmiot pożądania to nie tylko narzędzie rozrywki smartfon, owszem jest nim pod warunkiem, że są to odpowiednia aplikacja, bo od września taka sama funkcja dzwonienia albo kalkulatora nie jest specjalnie atrakcyjna niespecjalnie pożąda natomiast druga rzecz można tylko powiedział to jest w ogóle kwestia tego Instytutu ingerencji, jakby to już nie jest jakoś tak nie rozwinie odczytywał do tego konkret to jest raczej także trzeba było 1 Kalou, który już dość dużo się działo spakować jeszcze całkiem drugą rzeczywistości to rzeczywistość edukacyjna i to co raczej obserwujemy to jest po pierwsze takie poczucie przez dom wśród młodzieży, że to kara jest niewystarczający, że w ogóle trudno się skupić trudno brać udział w tych lekcjach, że ten zawężony zredukowany kontakt wcale nie jest taki taki przyjemny wręcz odwrotnie, że bardziej wymagający po drugie, nagle pojawi się sytuacja, w której mamy ogromny niedobór przede wszystkim zasobów edukacyjnych to znaczy to nie jest dzisiaj tak naprawdę te bariery techniczne które, które napotkaliśmy to one wynikały nos przepustowości z możliwością wzięcia ruchu przez niektóre części sieci wynikały z takiego czegoś, czego chyba nikt nie przewidział, że to znaczy, że w wielu gospodarstwach domowych nauczycieli jest 1 komputer k i że nauczycieli jak ma prowadzić lekcje to jego dziecko nie będzie lekcji u innego nauczyciela, ale goście, czyli mamy tam po prostu troszkę za mało tego sprzętu dorożkę, czyli 3× za mało sprzęgu natomiast ważną rzeczą jest, że po pierwsze, szkoły wcale nie są tak źle przygotowane do korzystania z technologii cyfrowej chęć znaczy wewnątrz szkół były bardzo szeroki program program interaktywna tablica na różne programy, których celem było była taką zdobycz digitalizacji szkół le to co dzisiaj dużo większym wyzwaniem to jest dostępność dobrych wysokiej jakości materiałów edukacyjnych to znaczy w tym świecie cyfrowym dobrej wysokiej jakości materiały edukacyjne już to po pierwsze to jest tak, że ten świat cyfrowy rządzi się pewnymi swoje prawa, jeżeli chodzi o organizację teść to znaczy łatwo jest przejść z 1 treści do rzeczy dają się pogłębiać informacje dają się pogłębiać to co jest pewnym czasie nieuchronne w podręczniku to jest taka linearnej konstrukcji, bo podręcznik postronne są w określonej kolejności zapisanym tekstem, który też zorganizowane jako Strumień tak natomiast ze środków cyfrowym może mieć do czynienia z takimi elementami wiedzy, które są skonfigurowane różnie pomiędzy którymi można przejść różnej kolejności i oczywiście to możemy sobie np. sami przeżyć jak sięgniemy także Wikipedia to tam bardzo wiele mamy skrótów bardzo wiele słów jest były w takim kolorze, który sygnalizuje, że klikniemy pójdziemy dalej no ale Wikipedię jako zasób edukacyjny tak z punktu widzenia potrzeb szkoły to jest miejsce przerażające z mocy tam kompletnie nie wiadomo, czego trzeba nauczyć, czego już nie gdzie jest granica tej wiedzy, które dziecku naprawdę się reżim, a nie ma tam korelacji treści pomiędzy różnymi obszarami nie mają np. wspólnego języka wspólnego słownika nie ma takiej konwencji jak jakieś zjawisko nazywa choćby pojęcia matematyczne czy pojęcie geograficzne czy czy sposób opisywania zjawisk historycznych to mamy taki ogromny zasób, którym każdy napisał takie uważa to co uważał i przede wszystkim jednak bardzo ważna, że w ogóle każdy materiał edukacyjny to znaczy materiał edukacyjny trzeba przygotowywać z głęboką znajomością skali niewiedzy tego, kto z niego korzystać czy trzeba wiedzieć co ten ktoś wie, czego nie wie, czyli cały czas panu, że mój, że polskie szkoły są dobrze przygotowane do do tej sytuacji jeżeli, nakładając te bardziej, o których pan teraz powiedział no właśnie tu nie przede wszystkim nauczyciele nie mają tych materiałów tak, nawet jeżeli jesteśmy w stanie w ciągu powiedzmy 23 dni może tygodnia zdobycz platform, by przenieść kontakty nauczyciela na Platformy jakieś interaktywne takie Platformy komunikacyjne możemy przesyłać pliki no to jednak ogromnej części ten materiał, który łącznie wypracują to jest po prostu książka zamknięta za szybą tak, czyli w zasadzie podręcznik, którym uczeń mógłby wyjąć sobie papierowe w domu, bo akurat często ma tak oczywiście jest szkół, którzy w, których akurat nie zostawi posługę w szkole zresztą z ich strony było to całkiem bym powiedział przezorny proste, żeby się nie narazić na konieczność uczenia zostawili w szkole, ale w tej chwili do taksówek muszą tutaj wreszcie jakoś dotrzeć i oczywiście możliwe takie bardzo proste mechaniczne zdigitalizowane podręcznik natomiast to zmusza ucznia do tego, żeby osoby po prostu oglądał książkę zamiast czytać, bo robiliśmy granie tak widzi to jak powinna wyglądać trwać rok natomiast to jednak jest, kiedy paraliżujące dla sytuacji nauczenia cyfrowego, bo powiedzmy nauczyciel nie nie może pokazać ruchomego obrazu ma może w zasadzie wskazywać leżą w miejscach wciąż jednak ktoś ma kierować cezurą albo mówi do uczniów oni powinni śledzić na ekranie czy w ręku jak mają w ręku nie wiadomo śledzić podręcznik może nie powinni mieć tylko go słuchać, ale z kolei nie ma materiałów prezent tym bardzo nie ma nie ma czegoś mu wydać na ekranie pokazać jak problemy, gdyż sprawa poszukać materiałów przygotowanych choćby do nauki przez internet to, ale nawet prezentacji, które czasami widać w to one są tak zrealizowany, że przez twierdzi prezentującego przez obywatela widzimy to zwraca uwagę, że jakaś dynamiczna realizacja wymagająca kilku ujęć także nałożenie kilku obrazów nawet tego, że nie mamy, skąd tak czy nie mamy nuda mato Orka partyzantka amatorka to może zbyt surowo powiedziane no no jeśli chodzi o kontakt i poniesienia jeśli chodzi o poziom komunikacji nie mówię o zawartości merytorycznej tylko jeśli chodzi o narzędzia niektóre szkoły mają Platformy edukacyjne gotowe i znam takie szkoły i miały od dawna, bo np. współpracowały z rodzinami edukujące swoje dzieci domowo to jest po prostu za 1 kliknięciem przyłączenie się na tę Platforma, ale niektóre szkoły jedne właściwie odkrywają ten świat zupełnie od zera tutaj jest ten problem oraz pytanie czy aby nie jest czas na ekspercką rolę młodzieży w tej sytuacji dla mnie paradoksem jakąś satyrą wręcz na rzeczywistości to, że młodzież, która biegła świecie może nie prezentacji biznesowych, ale w świecie różnego rodzaju innych komunikatów nawet niech to będzie biegłość w toku o nasze morze bardzo przydać czy to nie jest, aby wreszcie moment na to, żeby nieco odwrócić role w szkole albo przynajmniej wprowadzić jakiegoś rodzaju proces współ uczenia się nawzajem od siebie przy towarzyszeniu osoby dorosłej, a nie właśnie prób wprowadzania z powrotem tej roli nauczyciela, który właśnie mówi naucza czyta pokazuje kieruje wzrok uwagę w konkretnym miejscu, a druga osoba ma być tylko biernym odbiorcą czy widzi pan tutaj szansę, na jaką się ekspercką rolę dla dla dzieciaków w tej sytuacji ekspercką, ale jeśli chodzi o to jak ta edukacja ma teraz wyglądać do eksperckiej to jest chyba troszeczkę pożyczkę przesadnie powiedziane może nie państwo jak pani mówiła to mnie, że wspomniana sytuacja z mojego własnego doświadczenia edukacyjnego jak zaczynam naukę w liceum to prawie na pierwszej lekcji okazało się, że trzeba przenieść 2 ławki to było oczywiste, że robił to chłopcy po prostu sił tak moralną uczyć razem oraz, ponieważ mamy takiego rodzaju wzorce kulturowe audytu, ale to był rok osiemdziesiąty szósty na to no chyba nie rozliczajmy nas z tych sportów to było dawno natomiast do czego zmierza no rzeczywiście, jeżeli chodzi o umiejętność użycia określonych na rzecz to uczniowie pewnie przewyższają nauczyciel, choć nie zawsze budzą się okazuje źle oni używają bardzo dobrze przygotowanym takim przyjaznym dla użytkownika środowisku, a więc no zresztą każdy, kto próbował sobie zainstalować jako aplikacja w telefonie to jest kilka kliknięć i w zasadzie to działa i potem dość łatwo zgadnąć jak do tego użyć skonfigurowanie jakiegoś systemu, który miał użyteczność edukacyjną może być trudniejsze natomiast to jest w ogóle 1 obszar i nie jestem będzie dokładnie tylko co pani mówi 1 obszar taki, że oni rzeczywiście mają ku biegłość w samej technologii no ale szkoła nie polega na tym technolog dyrektor to jest analogia do ławek to właśnie tak no oczywiście ktoś umie lepiej zainstalować program może go, instalując sterować nauczycielowi nawet albo poinstruować go przez telefon ma zrobić HOKEJ na potem pojawią się treści edukacyjne nie może być takim użytkownikiem, który testuje, który pokazuje euro x Uczniowski co działa co nie działa właśnie, które treści są najłatwiej przyswajalne o dotąd od wielu rzeczy bo, bo to, jeżeli chodzi o przyswajanie treści to nauczyciele mają w tej dziedzinie bardzo duże doświadczenie wiedzę, bo oni z grubsza, a nawet bardzo dokładnie przepraszam wiedzą, czego uczniowie uczą się łatwiej, czego to trudniej materia ma program jest pytanie jak się uczą nie tyle tak to jak teraz będą też pytanie czy w tym jak pakujemy całą szkołę do kabla internetowego i potem do takiego okienka ekranu toczono tam jakoś w miarę dobrze wygląda nieco zresztą w ogóle mieści no to rzeczywiście tego tego nauczyciele widzą, ale dowiedzą się tego wkrótce, kiedy będą musieli jakoś sprawdzić postęp tak będą jakieś przyrost wiedzy sprawić, by tu niewątpliwie tutaj rzeczywiście, jakby zależało na tym, żeby zawęzić pole, na którym odpowie panu to niewątpliwie tak, że uczniowie, zwłaszcza na poziomie i co, ale również starszych klas szkoły podstawowej dosyć dobrze dzisiaj potrafił powiedzieć, kiedy im się łatwo uczy, kiedy trudno im przyszło jak materiał był przyjemny taki materiał był taki pomocny nauczą się, kiedy łatwiej rozumieli, kiedy trudniej co więcej już i bez tej całej obecnej rewolucji związanej z systemem kontaktu ucznia ze szkoły no to w internecie mieliśmy całkiem dużo różnego rodzaju filmów serwisu strona najczęściej po prostu kanałów na YouTubie, w których różni nauczyciele czy też korepetytorzy czy też amatorzy czy tacy właściwie można tak powiedzieć no ludzie po prostu życzliwy edukacji tłumaczyli różne teść i niektórzy z nich nawet współpracującą współpracował wydawnictwa podręcznikowe, ponieważ rzeczywiście okazywało się nieraz i ile kiedyś badałem techniki pracy tych ludzi okazywało się nie raz, że oni umieją opowiedzieć coś w sposób dla ucznia znacznie bardziej przystępny ciekawy jazdy rzeczywiście ciut lepiej rozumie szybciej zaczną ruszył, więc uczniowie też umieją ocenić czy 8 pomaga czy nie tu na pewno taki element można powiedzieć weryfikacji poprzez informację zwrotną może się pojawić, bo rzeczywiście nie ma takiego takiej możliwości nawet chyba, żeby uczeń dzisiaj jakoś tak oceniał ten tradycyjny klasowo lekcyjny system pracy w no tam nie ma takiej przestrzeni, bo wszyscy robią to oczywiście poprawiają się techniki poprawia się podręczniki rozwija metodykę nauki przedmiotu to wszystko się dzieje, ale często w sposób dla ucznia niewidoczny natomiast no zdarza się częściej uczniowie, mówi że nauczyciel źle tłumaczy, że jest niezrozumiały, że lubili przedmiot wcześniej zmieniło się pani panu tego przedmiotu i nagle rozumiał gorzej, że do oka sprawia mniej satysfakcji, ale to takie rzeczy, które siedziały w szkole zawsze prawda natomiast tutaj mamy zupełnie nowy kanał komunikacji tak, owszem, uczniowie powinni móc oceniać narzędzia rozwiązania sposoby wieki przekazywana jest ankieta szczególnie tych sposobów może przybyć, ale tu jest 1 ważną rzecz sposoby obecne te najczęściej stosowane są dosyć ułomny i ocenianie ich surowe jest można być uzasadnione, ale nie będzie źródłem nowej wiedzy, ponieważ nawet czasami autorzy czy używający normą tych sposobów nauczyciele już wiedzą, że to nie jest doskonała natomiast stworzenie lepszych sposobów stworzenie lepszych materiałów edukacyjnych wbrew pozorom jest naprawdę drogi i czasochłonne i problem jest taki, że działamy nie w warunkach rewolucyjnych tylko rewolucyjnych wszyscy improwizuje i tutaj jest gra czas zbliżają się różnego rodzaju moment weryfikacyjne życie edukacyjnym nie wiadomo jak to przebiegnie jeśli chodzi o tegoroczne testy ósmą klasę listów egzaminy maturę no ale to jest to jest wojna czasy tutaj właśnie o te zasoby nie tylko pieniądze, ale też czas potrzebny na to, żeby te materiały, których pan mówi przygotować to jest ten problem, że obie strony improwizują no w tej chwili tak nie ma nie ma wyboru no to rzeczywiście to co dzisiaj można zrobić, toteż usprawnienie infrastruktury natomiast to jest bardzo doraźnej bardzo powierzchowne, a też trzeba powiedzieć że, zaczynając od takiego wątku, który troszkę pominęliśmy to znaczy czy młodzi ludzie dobrze się czują się budowa Otóż nie wróży źle i chętnie wróciliby do szkoły i tak w ogóle nie mówimy o takiej sytuacji, że trwale na wiele lat edukacja stanie się zdalna tylko mówimy o takiej sytuacji mamy teraz PiS, kiedy edukacja musi być wyłącznie zdalna, ale ona mamy nadzieję już niedługo powróci do swojej takiej tradycyjnej i choć z prawej fizycznej uczniowie znowu trafi do szkół natomiast pojawi się pytanie jak wykorzystać to gigant, a doświadczenie wielkie przeżycie tak i co zmienić, żeby w wypadku uczniów, którzy opanowują materiał wolniej są w danym czasie chorzy jakiś powodów nie mogą chodzić do szkoły wyjeżdżają albo cokolwiek jeszcze mają przecież dostęp do internetu właśnie, żebyśmy mieli dobrej jakości narzędzia do takiej nauki trzeba będzie jeszcze 1 rzecz nikt nie może obiecać, że ten nieszczęsny Korona wirus ten ostatni jego gatunku one raczej jest wręcz wręcz nawet tak przewidywalna, ale są raczej jest forpocztą już tak tak jest jest Olek wtyki pakiet powitalny ze strony mikrobiologii i może dać jeszcze 2 w związku z tym takie sytuacje, kiedy będziemy musieli jakoś reorganizować kontakt tak organizować pracę głośno jeszcze wydarzyć jak widać na technologie cyfrowe możemy liczyć oczywiście one były troszkę niedoceniany, bo dużo lepsze tak na co dzień jeszcze w edukacji są tradycyjne sposoby do ciągle chcemy to ma sens warto robić, żeby chodzić do szkoły spotykać się tam nauczycielem słuchać dzwonów nam przede wszystkim ważne są relacje międzyludzkie to jest oczywiste, że został niedawno wstąpienia liczny świat psychiczny tych młodych ludzi rozwija się w relacjach i w kontakcie nawet jak się wydaje, że wszyscy się zajmują czymś innym tonie cały czas aktywnie i tak można powiedzieć dużą wrażliwością przeżywają swój kontakt ze sobą i dziś tego wszystkiego no właśnie tutaj to tu jeszcze tu jeszcze się zatrzymajmy na tym kontakcie ze sobą, bo tutaj też ogromne wyzwanie dla dzisiejszej młodzieży być może też dla rodziców może nawet jakaś rola dla nauczycieli co z życiem społecznym w szkole czy tu jakikolwiek sposób możemy mówić o jakimś wsparciu, jakim przełożeniu tego na cyfrowe sposoby inne niż te, których młodzież korzystała dotychczas, bo to się okazuje niewystarczające pewnie większość z nas zdaje sobie sprawy pokazują też badania, że to co jest najważniejsze dla dzieciaków w szkole też to, o czym myślimy co, o czym pamiętamy to jesteście to jest często to jak się czuliśmy w szkole co się działo na przerwach co się działo między lekcjami to życie społeczne z życia to w latach jeszcze, że pani ze szkoły też poczucie takiej własnej tożsamości wartości to ogromnej mierze biorą bierze się jak sięgamy po wstecz pamięcią no i czy to się jeszcze ciekawego dla traktowania moim zdaniem to będzie może tak to ten ekspert, który prowadzimy to sytuacje, które jesteśmy pokazuje, że jesteśmy bardzo dalecy od przeniesienia życia społecznego do internetu w pełni i że być może nie będzie nigdy w pełni możliwe albo będzie bardzo trudno, bo otworzyliśmy całkowicie kanał cyfrowy na kontakty z tak to znaczy nikt nie ogranicza uczniów w kontakcie z cyfrowym z kolegami rówieśnikami znajomymi szkoły nie mogą robić to co ile chcą to natomiast oni mimo wszystko jest myślę czuję to wcale nie jest komfortowe coraz więcej szkół uruchamia program pomocy psychologicznej coraz więcej szkół już zauważa depresji obniżenia nastroju zmniejszenie motywacji różne niekorzystne psychiczne zjawiska raptem mamy 2 tygodnie izolacji i wydaje się, że raczej skoro to w wypadku takiej grupy, która znakomicie posługuje się kołem cyfrowy, czyli rozmawia, kiedy chcę, o czym chce potrafi gromko przecinkiem pauzą przerwą z partią 1 000 000 różnych obrazków czy MO Niko przekazać bardzo dużą emocji intencji uczuć w ogóle wszystkich tak, jeżeli grób taka grupa społeczna, która ma taką elastyczność otwartość zręczność komunikacji już cierpi brak kontaktu mówi, bo to znaczy, że tego się tak łatwo nie da amputować, że raczej nie możemy liczyć na to że, że ludzkość skali tankowiec kilku latki w digitalizację relacja także kilka 2 relacje tak komponent cyfrowa jest coraz bardziej taka powiedzmy sobie użyteczna elastyczna bogata różnorodna ciekawa, ale można powiedzieć teraz, że troszkę mamy taką sytuację nagle się okazuje, że te wspaniałe narzędzie cyfrowe korek, bo bagażnik na narty bez samochodu jednak, że to niema sensu to urządzenie jak nie mam samochodu pod spodem tym samochodem jest kontakt bezpośredni prawdziwe życie, jakby nie to nigdy nie wystarczy tak to będzie znakomity dodatek rozszerzenie funkcji rozszerzenie możliwości wzbogacenia świat, którego ludzie koło pięćdziesiątki tak jak ja młodość nie mieli natomiast to nie jest to nie zastępuje świata, gdzie nastąpi chyba tak trzeba powiedzieć, a ogromnym kosztem psychicznym, jeżeli dług co w takim razie z pojęciem tzw. czasu wolnego w sytuacji, kiedy cały ten okres w jakim teraz żyjemy wydaje się jakimś takim 1 punktem czasowym i dni przelewają się nawzajem 1 dzień drugi nie wiadomo co się kończy coś zaczyna, kiedy się kończy, kiedy zaczyna dzieci tracą rachubę czasu i też bardzo trudno jest czy trudniej niż wcześniej odróżnić aktywności szkolne pozaszkolne skoro wszystko dzieje się z poziomu własnego pokoju i własnego biurka nie ma już tych zajęć w tej chwili nie ma zajęć pozalekcyjnych sportowych czy tych których, które my pozwalały zająć się czym innym niż szkoła szkoły muzyczne działają podobnie jak szkoły tradycyjne cyfrowo, więc jeśli ktoś chodzi do szkoły muzycznej temat życie poza pozaszkolne formy szkoły muzycznej z bardzo podobne do zwykłego nauczania, ale co co się dzieje z pojęciem wolnego czasu nastolatków z pojęciem tego co coś co było dla nich tą przestrzenią wolności było dla nich tą przestrzenią właśnie budowania relacji budowania własnej tożsamości w oparciu czy odbiciu w przeciwieństwie do innych osób jak tutaj młodzież do tego podejmujecie podchodzi tu może zacząć złośliwe uwagi czynnym to pojęcie wolnego czasu nie do końca istnieje rozmawiam z takim młodymi ludźmi bytami co robić wolnym czasie to im nic Kana no bo wolny czas to wtedy jak się skończą zajęcia pozalekcyjne jak odrobi lekcje jakże spotkać ze znajomymi czy po prostu nie ma nic do roboty wtedy wolne, więc jeżeli pytamy o taką tradycyjną definicję czasu wolnego, czyli tego czasu poza pracą albo nauką Noto od tego czasu w ogóle nie ma to znaczy, bo inaczej jest ale kiedy nie można go użyć swobodnie, kiedy to nie jest czas wolności, kiedy nie można wyjść spotkać się poczuć się rzeszy ma ten czas wolny to tak jakby wcale nie było właściwie znaczy no bo czas wolny jak wiadomo jest przekleństwem, kiedy przybiera postać nut tak czy takim obecne przestrzeni w czasie, której nie ma czym nie da się czy fajny wypad oczywiście to pokolenie w specjalnie znaną no bo po pierwsze, dużo pracy w szkole po drugie, ma ogromną dostępności chętnie korzysta z zajęć pozalekcyjnych potrzecie ma dużą aktywność towarzyską po czwarte już przez chwilę nie ma co robić może siedzieć w telefonie toczyli w mediach społeczność także takie takie zupełnie z tradycyjne rozpaczliwe kompletne urządzenie się z kultem Che pustki raczej raczej się często nie zdarza, choć oczywiście jak spędzisz średnio godzinę czy 2 na przeglądaniu i to Canto to może może być nawet pół potem wyrzut sumienia, że ten czas właśnie zmarnował natomiast dzisiaj no o rzeczywiście wydaje się, że to kup to niemożność swobodnego dysponowania sobą niekorzystnie wychodzenia z domu zmienia miejsce dzisiaj jest to jest jest bardzo kłopotliwe bardzo nieprzyjemna bardzo negatywnie wpływa na ich nastrój natomiast ja bym chodził tak raczej to to klub tak samo, bo wśród milenialsów, czyli w starszej generacji, że takie myślenie kategorią czasu wolnego, czyli czasu odpoczynku co w ogóle nie boja tak zwolnienie nie bardzo tylko chęć oczywiście czasami są zmęczeni chcą po prostu odpocząć poleżeć tak warto to też jest także uważa, że to jest sposób spędzania czasu wolnego ta kategoria czasu wolnego wydają się w ogóle jest jakoś tak już dzisiaj troszeczkę archiwalna archaiczna tak natomiast rzeczywiście pytanie można, by zadać co w ogóle takim ich poczucie wolności, a to no to rzeczywiście to poczucie wolności dramatycznie ograniczone dzisiaj, ponieważ takie do wyspy sobie tym zajęcia, które moglibyśmy zakwalifikować do tego nie czasu wolnego zależy kształt dodatkowych czytanie książek, by wysuwanie jakieś robótki ręczne no to one raczej przyjmują postać hobby, które też praktykuję najchętniej z kimś albo poprzez chodzenie na jakich zajęcia albo uczelni czegoś to jest pokolenie bardzo pragmatyczne, które jeśli miałoby właśnie robić swetry na drutach tak z nudów to pójdzie na kurs pójdzie na zajęcia nauczy się dowie podniesie swój poziom kupi sobie albo poprosi rodziców raczej kupienie jakiś już bardziej profesjonalnych bardziej zaawansowanych narzędzi do praktykowania tego, by się naprawdę wyścigowych aut no to znowu wszystko jakoś odcięte, chociaż pojawia się coraz większa oferta zajęć internecie mamy tutaj usług aż przytłaczająca to jest jakiś cel tak, ale w celu to Sojusz jest taki portal został w ogóle bogaty zajęć poza realnych to się dowiedzieć czy Hagi portal strefa Zaj to potami po prostu nieprzebrane worek różnego rodzaju zajęć i już tam się też 2 oferty zajęć prowadzonych one na oczy letnie, ale jednak dla bardzo wielu ludzi no sama ta taka możliwość pójścia wyjścia zresztą do wielu rodziców, mówi że jednak życie jest obciążone koniecznością czy też powiedzmy KUL-u rozkoszna konieczność dość nazwijmy wożenia dzieci na zajęcia pozalekcyjne u dzieci, które interesują czymś co się wciąga w związku z tym chcą te zajęcia chodzić dla rodzica też upatrują w tym szansę na rozwój jakiś jakieś wsparcie rozwoju, więc też zainteresowani tym, żeby dziecko będzie chodziło, ale perspektywy dziecka jego czas wolny też już poza chęć no oczywiście są to, że to są kolejne obowiązki się oczywiście możliwe ani traktuje poważnie aktor ja pamiętam że, że wychodziłem po prostu pograć w piłkę podwórko rzeczywiście grało się tak jak się grało i żeby celem było samo granie i nie było trenera nie było korków nie było doskonalenia nie było egzaminów niewolników było oświetlonych północ, bo w latach, ale nie było też sprzedaje dziś rozgrywek, która ją natomiast dzisiaj dla dla jedenastoletniego chłopca granie w piłkę oznacza chodzenie jakieś klubu Dariusz szkółki jakoś taka nastąpiła profesjonalizacja tego oczywiście to jest znacznie raczej komercjalizacja chyba no komercjalizacja to ten od tej strony po prostu, że to są zajęcia najczęściej płatne, ale jednak ludzie lat dlatego za to płacą, żeby w tym wartość ta wartość polega na profesjonalizacji praktykowanie tego chłopca to znaczy jednak rodzice chcieliby, żeby dziecko jeśli ma się uczyć jeśli ma jeździć na nartach to nie wchodzi do szkół wycieczki jeśli ma grać w piłkę to nie wchodzi do szkółki piłkarskiej zamiast dysku z kolegami grać dla samej gry dla samej przyjemności może mamy szansę na powrót do do tych zajęć takich bardziej improwizowanych do do tego czasu spędzanego wg pomysłu potrzeb i zachcianek dziecka niezgodnie z tym przeładowanym planem szkolnym, a potem przeładowanym planem zajęć pozalekcyjnych może w tym kryzysie w jakim teraz jesteśmy może w tej stop klatce historycznej to jest moment, żeby zastanowić nad tym jak właśnie jest rola młodzieży, bo właściwie to jest smak życia, jakiego nie zna dzisiejsza młodzież to kopanie piłki z kumplami piłkę z kumplami na dziś na kawałku trawy pod blokiem może to jest szansa, żeby powrócić do takich najprostszych przyjemności czy to czy to jest wg pana jednak jakaż byłaby cofka cywilizacyjna wydaje się, że może nie placówka to przede wszystkim z punktu widzenia samej młodzieży jakieś ryzyko straty czasu to znaczy one oni jednak chcieli mieć poczucie postępu to bardzo silnie zakotwiczony, ale muszę powiedzieć 1 rzecz dość ważną te nasze Zetki czy Ireny to są w dużej części dzieci generacji i czyli tych ludzi, którzy mówiąc największym skrócie nie w pierwszym szeregu budowania aktualnej polskiej tak Polski kraju ambitnego rozwijającego siedzącego do przodu napiętego takiego zwartego i walczącego z o coś lepszego na przyszłość i rodzice przekazują dzieciom taką postawę w związku z tym, ale też dzieci w pełni akceptują rozmów, że jeżeli się czymś zajmujemy to po to, żeby czegoś nauczyć się zdobyć coś osiągnąć, więc mieć jakiś wyraźny wynik ani potrzeby po prostu spędzić jakiś czas no właśnie tu się pojawia pytanie czy nie potrzebujemy wreszcie przejść do epoki post wzrostu post konkurencji post wyniku post pościgu, że skoro ojciec matka ścigali się przez 20 lat korporacji zaczynali się po to, żeby miał teraz grał w płatnej prestiżowej szkółce PiS piłkarskiej, żeby z własnymi kolegami rywalizować bardzo ostro i skoro zaczynamy rozmawiać o tym, że dobrze byłoby ukrócić tę narrację o o o niego, jeżeli nie, ale ja mówię jak inni eksperci mówią, że warto byłoby ukrócić tę Pogoń za wzrostem PKB, bo to przyczynia się do generalnego globalnego kryzysu to może jest szansa na to, żeby w ogóle zmienić myślenie o tym jak jest rola, ale umowy, aby ryzyko takiej tezy, że walka o wzrost PKB przyczynia się do grupy kryzysu natomiast pan nie zaryzykował wielu ekspertów w ten sposób mówi no ale to właśnie no proszę sobie zapamiętał ze swoich studiów takie zdanie, które bardzo szanuję, że kryterium autorytetu kompromitują filozofa, więc poza chodzą sobie mieć własne zdanie ja bym początek jeśli było takie ryzyko, że to pokolenie będzie na próżno i sposób jałowy walczył o jakiś dobrobyt, który w zasadzie nie potrzeba to ryzyko właśnie ulatuje tak on na naszych oczach świadczy wali i otwierają się możliwość odbudowywania tego wszystkiego co właśnie za chwilę ludzie w związku z tym wszyscy, którzy martwili jeszcze dwa-trzy tygodnie temu można było się martwić, że rośnie pokolenie bez celu pokolenie, które odziedziczy świat zasobny uporządkowanych no właśnie te obawy się w zasadzie już ukazują niesłuszne, bo jest duże ryzyko duże niebezpieczeństwo żona dziedziczy świat zrujnowany, że będzie musiał odbudowywać to będziemy z powrotem schodzi na ścieżkę wzrostu i to i to i ten wzrost będzie jakoś tam może, więc tu właśnie trudno dzisiaj to jakoś tak specjalnie przewidywać natomiast druga jest tak jeszcze wydają się ważne jeśli chodzi o takich spojrzenie na przyszłość, że to jest pokolenie przynajmniej to jedno 10 pokolenie ZS broni, która akceptuje wartości swoich rodziców i chciałby po prostu dobrze zarabiać żyć dość komfortowo wierze to jest nie takie proste rzeczą dobrą pracę trzeba być społecznie jakoś tam zawodowo użytecznym stara się tak systematycznie odpowiedzialnie gromadzić te kompetencje i raczej ta ta aktualna sytuacja tworzy ogromny znak zapytania pamiętajmy, że jeszcze 2 miesiące temu żyliśmy tym, że płonie Australia tak właściwie nie pamiętam już o tym, właściwie nie pamiętamy o całym problemie rujnowania klimatu ono zresztą dużym stopniu się jakoś tak przerwało nie wiadomo czy na razie to widzimy czystsze powietrze nie jeszcze nie oznacza, że otrzymamy efekt cieplarniany przez 23 tygodnie nie pracowania Faber tak, ale niewykluczone, że to pokolenie będzie musiało nie tylko budować zamożność jakoś dobrobyt świata, ale w dodatku będzie musiało zrobić na bardzo surowych limitach emisji co 2, bo efekt cieplarniany się nie zatrzymał z powodu Kononowicz został źle, więc można powiedzieć tak myślę tak mamy lekką tendencję do martwienia się, że im bardzo dobrze, że mają taki zakład do pół realny ten świat za dużo mają takich niepotrzebnych celów ambicji, że właściwie to oni już tak jakby trwonią to radość życia na zdobywanie niepotrzebnych certyfikatów albo albo kolejnych nie znaczących dyplomów bardzo możliwe, że to, że to obca, że zaniepokojenie słusznym, że wcale nie należy się martwić niż oni marnują życia na jakąś zbędną Pogoń tylko trzeba zacząć martwić, że będą musieli bardzo odbudować trudniejszych warunkach niż niż poprzednie pokolenia mogły budować te zmartwienia pojawiały się już wcześniej, chociaż były to jednostkowe głosy mam namyśli np. głos Grety Thun Berg na ile wg pana wiedzy oglądu socjologicznego tego co pan wie o młodzieży będziemy mieć teraz do czynienia z pokoleniem takich postaw jak Greta Tymbark takich nastolatków, którzy narzut narzucają sobie samoograniczenia pogłębiają wiedzę jakoś na własną rękę i to oni wysuwają się przed szereg dorosłych po to, żeby ten świat zmieniać dla siebie dla swojej przyszłości jeszcze 23 miesiące temu Greta brak była równie podzielił również podziwiana co krytykowana czy niemal wyśmiewana dzisiaj wydaje się, że dzieciaki takiej postawie wobec świata postawie minimalistycznej postawie nastawionej właśnie na samoograniczenie pracę na rzecz środowiska, że to jest właściwie jedyna możliwa postawa dla dla młodzieży gdzieś w przyszłości nie wiem jak samoograniczenie to jest to może zależeć od warunków, które nie będą mieć wpływu tak natomiast na pewno jest to pokolenie o dużym poziomie odpowiedzialność poczucie odpowiedzialności i to nie tylko za siebie samych, ale właśnie za świat wizowych i można powiedzieć warunki, w których wszyscy funkcjonują i to jest na pewno cecha, która wyróżnia znaczy dużo bardziej poprzednie pokolenia myślały albo w kategoriach po prostu pomnażania zasobów do do poprawienia własnej sytuacji albo w kategoriach szukania własnej ścieżki, jakby tak pomiędzy niż parami znajdują świecie natomiast także Radia Zet tak racja liczę nie jest dużo bardziej odpowiedzialna i wspólnotowa tak zupełnie wbrew wszelkim pozorom wbrew pozorom, które wynika, które wyglądają jak smartfon tak tak dokładnie to by to ich oni duży poziom wrażliwości niepokoju przyszłość niepokoją świata to są raczej powody, dla których oni mają mają kłopoty z osobowością, a nie sam fakt że, żeby za dużo czasu spędzają w komputery telefony, choć rzeczywiście tam jest, żeby przestrzeń ryzyka uzależnienia od jest bardzo dużo różnych badań analiz, aczkolwiek chodzi o zmiany w mózgu to jest poszczą wypowiadają się, że czytanie książek też wywołuje zmiany myśmy po prostu nigdy tego nie realizowali, ale na szczęście łódzki sąd aktywny w związku z tym u tych ciał człowieka jak zaczną uprawiać sport albo środę wysiłku zmienia się nie tak jak dziś zwiększa się masa miejsc zmienia się rozpad tej masy podobnie jest trochę z złożył go rezerwowym, ale co to zapowiedź zmian też nie zdobyła patologii tak i tutaj tutaj zostawiamy naszych słuchaczy refleksję, bo otworzył przed nami kolejny bardzo interesujący ogromny temat być może do niego wrócimy być może uda nam się nagrać z panem kolejną rozmowę na ten temat tymczasem bardzo dziękuję za tę część wieczoru rozmawialiśmy o tym, jak, a Generation przeżywa obecny stan kwarantanny zagrożenia epidemią mego pandemii czym się w ogóle charakteryzuje i generycznego znajduje się w nowej też rzeczywistości edukacyjnej naszym gościem w tej części programu przez Skype był Michał Jankowski socjolog ekspert do spraw edukacji ekspert konferencji dla nauczycieli szkoła podstawowa na czasie dziękuję bardzo, za rozmowę dziękuję bardzo, a my zapraszamy państwa na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array