REKLAMA

Asteriks to symbol Francji. Wspomnienie Alberta Uderzo

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-03-29 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
18:10 min.
Udostępnij:

W wieku 92 lat zmarł współtwórca serii komiksów o Asteriksie. - Jego kreska to mistrzostwo, które wyrasta poza rzemiosło - mówił o Albercie Uderzo Jakub Demiańczuk z Tygodnika Polityka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie nie tylko dla porządku dla wyjaśnienia czy przypomnienia, ale też dla ucha do uhonorowania praw autorskich chcę powiedzieć, że zakończyłem pierwszą część spotkania z państwem w tym sensie, że nie ja zagrałem, ale skończyliśmy fragmentem znakomitego utworu bardzo znanego utworu Ludwika van Beethovena dla Elizy utwór ten jest uważany za 1 z najbardziej znanych w literaturze muzycznej tomik miniatur fortepianowych Beethovena skąpo Rozwiń » skomponował mniej więcej 1800 dziesiątym roku na fortepianie grał znakomity fiński pianista 38 letni Lang Lang w to tyle jeśli chodzi o o wyjaśnienia jeszcze związane z końcówką poprzedniej części teraz przechodzimy do kolejnej pretekstem do tej rozmowy jest wydarzenie można, by powiedzieć trochę smutne, ale mam nadzieję, że sama rozmowa troszkę poprawi nam humor mówię o tym, że w wieku 92 lat zmarł w swoim domu pod Paryżem Albert uderz co jak poinformowano od dawna poważnie chorował przyczyną śmierci nie była nie był Korona wirus to też zostało powiedziane w tym komunikacie Albert liderce to 1 z ojców 1 z najbardziej znanych na świecie komiksu Asterix no i teraz chcielibyśmy przywołać nieco przybliżyć państwu sylwetkę tego znakomitego twórcy artysty o włoską brzmiącym nazwisku Albert DRC pomoże nam to wszystko zrobić nasz gość pan Jakub Demiańczuk krytyk filmowy komiksowy tygodnik polityka dzień dobry panu dzień dobry to może najpierw wyjaśnijmy, dlaczego ten znakomity Francuz brzmi tak włoska uderza co dobrze jest włoska, ponieważ jego rodzice byli imigrantami z Włoch przeprowadzili się z Francją się urodził we Francji, ale urodził się jeszcze jako Włoch 1927 roku, a Frankiem Obywatelską dostał dopiero jako siedmiolatek bodajże w połowie lat trzydziestych, więc to jego głos com brzmiące nazwisko po prostu włoskim nazwiskiem tak samo jak polsko brzmiące nazwisko Rene gościnnego scenarzysty koniec kwesty większe nazwiskiem Polski świat gościnny był synem synem polskich Żydów, którzy wyemigrowali do Francji jeszcze jeszcze długo przed wojną no to w ten sposób przedstawił pan 2 najważniejsze postaci, które są związane z komiksem Asterix na oczywiście jak z komiksem to potem głośnymi znanymi na całym świecie filmami najlepiej przypomnijmy proszę pana przypomnienie jak panowie się spotkali jak się rodził pomysł, kiedy wszystko się zaczęło przy okazji to rzeczywiście ciekawe, że 1 z najbardziej francuskich produkcji mówiąc w skrócie znana na całym świecie została zrobiona przez Włocha i Rene gościnnego z polskimi korzeniami to prawdę pasteli jako jako symbol Francji zresztą był, bo czy to po przedstawieniu postać komisja właśnie na koniec najbardziej francuskich symboli nawet w pewnym momencie ukute zostało takie powiedzenie syndrom Asteriksa, które oznaczało takim bronienie własnych narodowych wartości wszelką cenę to aluzja oczywiście tego co tydzień na łamach komiksu czyli, czyli tej Kaliskiej wioski, która jako ostatnia podbitej przez Rzymian Galii stawia opór najeźdźcom, ale zapomina się rzeczywiście to jest, że to jest dzieło dzieło potomków imigrantów multi kulturowych, jakie pan całe francuskie społeczeństwo na oni poznali się na początku lat pięćdziesiątych zaczęli współpracę co ciekawe nie na łamach komiksu na dole na łamach magazynu kobiecego się sobą stwory i tam robili krótkie historyjki wspólnie i współpracy z natury dobrze układała się zaczęli pracować nad kolejnymi projektami tonach Felix tak naprawdę to jest, więc w tej artystycznej drogi po drodze Ude co ich gościny zrobili nic kilka innych dużych do 4 i pisze Janko pistolet kopa czerwoną skórę one się obie w Polsce dzięki środkom ukazały no jeszcze seria liczy junior pracowali razem robili razem komiksu dla zasłużonych magazynów komiksowych takich jak kartę, a potem Smaga pilot, który w tym zaczęła się właśnie przygoda z Feliksem i to był październik 1959 roku, gdy ukazał się pierwszy odcinek, bo to na początku był to komiks publikowany takich pojedynczych epizodach mama gość magazynu pilot no i ten 50 dziesiąty roku październik zmienił myślę oblicze Europejskiego komiksu ją oblicze francuskiego komiksu, a on się spodoba czytelnikom bardzo wysoki nie był na rząd międzynarodowym hitem, ale wszyscy przyszło czasem no i dowodem tego jak bardzo się iście to wszystko spodobało jak chwyciło jak ich ostrzec Czytelników dziecko we Francji to, że w zeszłym roku co rzeczywiście hucznie obchodzili 50 urodziny Asteriksa łącznie z przedłużeniem działalności park Asterix właśnie do października o to, żeby można było tę rodzinę świętować jak największym przytupem, ale oczywiście oni nie potrzebują okazji, żeby Maślice się zachwycać chwalić oto od i praktycznie od początku komiks o niezłomnych galach tu na do uważanych za coś co jest co wyrasta ponad przeciętną komiksową produkcję i rzeczywiście przez lata tej współpracy gościnnego WD co rynkom stało się proste przyjaciel i takich kulminacyjny moment taki przełomowy moment nastąpił podejrzeć premierze szósty części to był wtedy Kleopatra i to komik, który sprawił rzeczywiście Asterix przebił się prawie na całym świecie na pewno na pewno stał się hitem w Europie mamy oczywiście musieliśmy poczekać trochę dłużej na niego na to, żeby się część ukazały to to dolat dziewięćdziesiątych ale, ale wtedy właśnie przy okazji premier League tej lokaty to postaw ogólnoeuropejskich i jako pojawiać również część Europy no właśnie, a jak pan to tłumaczy ten ten fenomen, bo ja sobie tak wyobrażam, choć oczywiście jest to tylko taka imaginacji, że sukces we Francji tego komiksu musi wiązać m.in. z tym, że on był taki trochę ku pokrzepieniu serc, który właśnie pokazywał fajnie Francuzów, którzy tak sobie świetnie radzą zresztą świata od tamtego świata, tym bardziej że Francja zawsze była dosyć sceptyczna jeśli chodzi o wielką popularność i to co nazywano zalewem anglosaskiej kultury na kontynencie próbowała zawsze się bronić trochę przed hollywoodzką szmirę itd. itd. to, że to było francuskie to wystarczający powód do sukcesu czy również było istotne to, że to było jednak jakieś jakieś nowe jakiś zupełnie inne co co co powodowało, że potem się stało nie tylko francuskiej, ale świetnie odbierane na całym świecie ja myślę, że nie było tak bardzo zupełnie nowe inną obaj artyści odbijali się od pewnej tradycji, która zdążyła się z Francji pojawić się odwoływali się do takiego zakorzenionego w kulturze popularnej archetypu 2 bohaterów mały cwany wielki troskę mniej sprytnie tak zimą i samą jakoś specjalnie rozumiem nie grzeszy to, że to był francuski komik myślę, że nie wystarczyło, ale właśnie gościnnej UDT jako jako ludzi, którzy mieli poza francuskie korzenie mieli doświadczenia związane z tym zbyciem obcym tak naprawdę gościnnie także potomkiem polskich Żydów to jeszcze dzieciństwo spędził w Argentynie, więc w obcym dla siebie kryty bardzo bym jako młody chłopak i ofiarą anty włoskich sentymentów przypomnijmy, że jego młodych przypomnieć przypadała na czas, kiedy w głosie panią Mussolini, więc Francuzi specjalnie, bo mi wtedy nie szanowali ją nawet gdy miał francuskie obywatelstwo był atakowany za swoje włoskie pochodzenie, więc samo sensu stricto nie wystarczyła, ale oni Super rozegrali i pomysł pokazywania w krzywym zwierciadle różnych europejskich narodowości każdy kolejny Thomas Lipton tą są bardzo często wyprawy poza Kalisz nie poznają nowe narody spotykają się go tam spotykam się emerytami doczekały się ze starożytnymi mieszkańcami Hiszpanii Portugalii Korsyki tak dalej i kości i czerwcu kapitalnie ogrywali narodu narodowe stereotypy pokazywali tych bohaterów postać taktyczne, ale właśnie w krzywym zwierciadle wykorzystał, wykorzystując wszelkie jakiś obiegową opinię, które krążyły danych narodach, żeby stworzyć zapadającą w pamięć postaci tak jak np. brytów jest pragmatyczni gości są porywczy i skłoni do przemocy tak dalej dzięki temu, że każdy mógł się tak naprawdę i sposób przejrzeć ma stawić się on coraz większe rzesze Czytelników przy tym Francuzi wcale, czyli Galowie wcale nie byli pokazywani takiej Super ja się oni też mają swoje zamach na wagę zabawy przywary są czasami nie rozdaje ci zawsze odważnie oczywiście po zawsze wygrywają debatę wszystkich zawsze starszych wygrywają, ale przypomnijmy, że wygrywają po części dzięki sprytowi 4 cale znacznej mierze dzięki magicznym napoju przygotowanym przez drugiego panoramiczne napój, który daje im olbrzymią siłą dzięki czemu powstanie w pojedynkę rozbić cały Legion, więc ta uniwersalność sprawiła, że Feliks bardzo stał się popularny zresztą nawet parę lat temu pisał o tym ma dbać wybitna historyczka autorka i działaczką feministyczną tak książek wydawanych w Polsce ona właśnie zauważyła że, że każdy z narodów Afryki jest popularny właśnie widzi komiks jako wariację na temat swojej własnej historii starożytnej i tak mają Anglicy tak mają Niemcy i nawet Włoch jako jako spadkobiercy ziemianki są jednak szczególny charakterami się mają z tego radość, ponieważ Rzymianie wcale nie są obce jeśli to są to są raczej przeciwnicy pokazywani jako inne sympatyczne obudzono użyła jakiegoś określenia, które można, by tak przełączyć raczej źle pamiętam, że jedno ze zdań słynnych z komiksu to jest Ależ głupi ci Rzymianie, a oczywiście taka dzięki zmianie jedno jedno zdań, które często powtarza obelisk równo traci trochę siwe siłę rażenia, gdy pamiętamy, że obelisk również nie specjalnie nie mądry, chociaż bardzo dobrymi obrotu w tym bohaterem myślę myślę też skoro pretekstem naszej rozmowie jest śmierć Alberta de to, że warto zauważyć, że komisja się podoba również swojej formie graficznej, bo to jest perfekcyjna re KO humorystyczne a, ale jednocześnie realistyczna pewne drobiazgi jest komiks, który naprawdę nawet jeśli się nie kupuje jego humor, chociaż trudno tutaj wyobrazić, zwłaszcza kości, który pisał gościnnie to bywają naprawdę królami faktycznego dowcipu czasami trudno przykłada innego na inne języki ale, ale jednak są pełne humoru dowcipu komisji natomiast trudno sobie wyobrazić również to komuś się ten koniec nie podoba oni po prostu fantastyczny rysowany z tym udać coś troszkę zmienia to widać w pierwszej części przygodach gala Asteriksa i troszeczkę rozwijał troszeczkę bardziej na starość łagodny jeszcze bardziej pełen detali, ale naprawdę takie takie mistrzostwo kreski, które wyrasta ponad rzemiosło i staje się czymś rozpoznawalnym na pierwszy to należy, że jego zasługa stworzeniu tego świata i tym, że ostatnia zdobyła tak dużą popularność wszystko jest nie do przecenienia naturalnie no, tym bardziej że co tu dużo mówić oczywiście zasługa obu panów jest, że to powstało, że na da-li temu odpowiedni charakter natomiast no może przypomnijmy, że w 1977 roku René gościnny umiera i kolejne tomy Asteriksa Albert de co tworzy sam zresztą po pewnej przerwie on tam w 1 ze wspomnień mówi, gdy odszedłem po prostu się załamałem straciłem nie tylko najbliższego współpracownika, ale po prostu brata potrzebowała 2 lat silnego wsparcia rodziny nie mniejszego ze strony Czytelników, by znów wziął się do pracy tak to prawda to to to był to był na pewno trudny moment silny zmarł w czasie, gdy dyrektor rysował to, którego akcja toczy się w starożytnej bali on dokończył pomnik rysował nawet pewne jakieś takie elementy pożegnalne dosyć wzruszające dla dla Czytelników, którzy mogli znać kontekst i jakieś szczegóły życia w życie gościnnego, a i po pewnym czasie wrócił do Leeds to chcieli, że będzie pisał scenariusze sami to był niestety dosyć sza przyznać nieudany moment w historii tej chwili uda to zrobił solą odejść 10 tomów no i jakby ku pogorszenie jakości tej treści, bo oczywiście artystycznie one wciąż były fantastyczne, ale pogorszenie jakości jeśli było zauważalne i gdzieś w apogeum osiągnęło leżąc w tysięcznym piątym roku ukazał się albo gdy nie, bo spada na głos jeśli dobrze pamiętam tytuł, gdzie pojawiają się nawet kosmici to tak naprawdę dla wielu Czytelników moment takiego moją decyzję o pożegnaniu zostali na szczęście Rosja jeszcze odwrócił udać co to był jeszcze moment morderców twierdził że, że po jego śmierci nie będzie kolektorów 4 lipca w pewnym momencie jednak zmienił zdanie w mocno już strażaków postanowił przejść na emeryturę artystyczną, ale wybrał następców i komisarz te większe od jej nadzorem ukazują się znacie teraz nie, ale ukazują się do dziś, a on nadzorował ten proces i była taką osobą, która dawała ostateczny stempel akceptuje i usług kazał się 4 rysowany i pisanki nowych artystów to dla przypomnienia tylko, że minister jest scenarzystą nowych turystów, gdzie Konrad ilustratorem obaj zostali wybrani właśnie z namaszczeniem Robert Dudek, który chciał kontynuatorzy serii, jakby byli wierni temu co on i gościnny robicie dla świata, jakiego stopnia udało, więc w tej żyje mógł obchodzi właśnie dzięki temu 60 urodzin okolic, bo na pewno będą kolejne tamy, bo to jest to jest dzieło, które się nie starzeje, a tym bardziej, że trudno sobie wyobrazić Francję bez Asterixa bardzo panu dziękuję, że przypomnieliśmy dzisiaj tę znakomitą postać przy okazji pożegnaliśmy go daliśmy mu część pan Jakub Demiańczuk krytyk filmowy tygodnik polityka był był z nami teraz informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA