REKLAMA

Ludwik van Beetvohen. Był niepodległą naturą, robił co chciał

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-03-29 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry zapraszam na drugą godzinę weekendowego ranka, którą zaczęliśmy fragmentem słynnej ody do radości to jest oczywiście od pewnego czasu hymn Unii Europejskiej ale, ale przywołałem akurat ten fragment, aby nim zacząć drugą godzinę też m.in. tytuł, który oko chcielibyśmy dzisiaj kojarzyć no z czymś co jest bardzo potrzebne oda do radości warto zawsze posłuchać chodzi oczywiście słynną finałową kantatę z dziewiątej symfonii Ludwika van Rozwiń » Beethovena to był fragment wykonania brytyjskiej orkiestry ze słynnej Covent Garden dyrygował sir George Siarki węgierski dyrygent, który przyjął obywatelstwo brytyjskie znakomita znakomita postać no oczywiście rozmawiamy z 2 powodów pierwszy to jak wspominałem na początku naszego dzisiejszego spotkania może taka nie nierówna, ale rocznica śmierci van Beethovena dokładnie pogrzebu, bo właśnie 29marca miał miejsce pogrzeb Beethovena natomiast świat obchodzi oczywiście dzisiaj z trudnościami 200 pięćdziesięciolecie urodzin wielkiego kompozytora, a pani Dorota Schwartz man w ostatnim tygodniku polityka napisała świetny artykuł o wetowanie chcieli chciałbym teraz panią poprosić dzień dobry przede wszystkim dzień dobry o przybliżenie tej postaci, choć oczywiście no nie opowiemy co go życiorysu i niezwykle ciekawego wszystkich ludziach, którym zawdzięcza swoją możliwości realizacji swojego talentu ale gdyby pani miała właśnie powiedzieć dzisiaj, dlaczego poza samą muzyką powinniśmy coś wiedzieć ważnego życia Beethovena to na co pani wskazał na to, że był taką całkowicie niepodległą natura robiły cały właściwie chciał najbardziej i był w tym bardzo konsekwentny w bardzo zachęca do przeczytania właśnie mój artykuł, jeżeli na papierze data w internecie oczywiście, ponieważ tam właśnie opowiadam o tym jak traktował ze swoich użytkowanych przyjaciół sponsorów co się w ogóle nasuwają porównania moc Artem ma serce, który spędził w Wiedniu 11 lat zaledwie, a Beethoven dużo więcej, ponieważ zmarł mając lat 57, więc była też sporo 30 na 35 równa i był już taką znaną postacią stał się właściwie takim nad nimi w rodzaju celebryty nadal może nigdy nie był, gdyby nie to, że miary wieku i choroby niestety coraz trudniejsze stawały się jego kontakty z otoczeniem co też miało pozycji i na jego charakter na jego życie oczywiście no to cele jest też interesujący, że właśnie pani tekście czytam, że w jest taki moment, w którym młody Beethoven uczy się u Antonia Salieriego, więc status spółki to skojarzenie z mocy kartkę, tym bardziej tutaj robi się interesujące Salieri był znaną postacią wiedeńską bardzo oceniano był jeszcze nas wtedy starszym panem dojrzałym i realnym albo rządu też taką postacią z życia MoCarta, więc wszystkie te legendy, które mówiły o tym, że sali być może atrium certa nie mają wiele wspólnego z prawdą, bo nie było też płaca, choć jak pamiętamy głośny film Amadeusz to można przynajmniej z tego filmu, choć to fabuła wywnioskować, że po co było, bo Salieri jak filmowy przynajmniej nie znosił talent moc karta tańczenie bierzmy filmów, ale oczywiście film Harlana jako prawdy historycznej emocjach też nie był takim wariatem jak przedstawiano w tym filmie to problem zresztą, że będziemy fikcję tak będziemy bardziej rozmawiać o bezwzględnej realnych cyfrach uważa, że projekt 1 rzecz, która jest bardzo charakterystyczna w ogóle dla tamtych czasów, ale i dla życia Beethovena w szczególności to jest to co pani podkreśla rząd właściwie ciągle ma jakiegoś mecenas, że to jest ciągle sztuka, która jest możliwa do realizowania się realizowania przez twórcę, dlatego że jest jakiś no dzisiaj byśmy powiedzieli sponsor tak tak to zawsze do wtedy tak musiało być no tylko nadwozie i przy boku jakiegoś bogatego pana można stać się byłoby towarem na jeszcze takie czasy były jednolite wtedy już zaczynały się oczywiście koncerty publiczne, a one się właśnie zaczęły tak gdzieś w zbliżonym czasie natomiast jeszcze na tym nie można było tyle zarobić po prostu, chociaż też za życia, aby to wydatek bywało bardzo różnie, bo najpierw, gdy były takie czasy niedługo właśnie po jego przyjeździe do Wiednia, że tam była taka oaza spokoju, bo w Europie już była rewolucja francuska była i były wyburzane da po prostu stosunki to tam natomiast w Wiedniu jeszcze była przez jakiś czas spokojnie później tam zrobiło się ile i arystokracja też uważała książę latkowi musiał na kilka lat zawiesić wypłacanie pensji Beethovena owi, bo przecież ani się umówili i 3 w stroju trójkę ze będą płacić pensję za roczną Berlinowi, że bank nie jest do Wiednia taka historia, której pani też, że to jest historia bez precedensu, bo on otrzymał propozycję dobrej pracy ruska tak no i miał być tam nadwornym kapelmistrzem FK w Kassel dobrze płatna pensja właśnie można, by powiedzieć Super o ofertę jak na tamte okoliczności, a jednak właśnie ci wiedeńscy przyjaciele namawiają go, żeby został w Wiedniu o, tyle że że musieli zapłacić no tak w ten właśnie była no i teraz liście coś takiego chyba nie miało wcześniej miejsca w ale czy to oznacza, że zostaje w tym jedno tylko wyłącznie z tego powodu czy to jest także ten Wiedeń również jest ważny no tak jak dla innych muzyków wielkich, że jest coś w Wiedniu niezwykłego i dlatego Batora nastaje na pewno tak Night inna sprawa, że stała praca to jednak zawsze była zawsze była jednak jest czymś pożądanym dla artysty, bo na jej nie było wiadomo takie właśnie było przecież mocarstwem, że raz raz zarabia oraz nie zarabia zarabiał zarabiał nieźle w ogóle zresztą zarabiał lepiej niższy niż się potem mówiło apeli nie zmarł bynajmniej w ubóstwie natomiast jeśli chodzi o sam Wiedeń wiadomo było to środek na pewno była to bardziej atrakcyjne dla każdego muzyka być w centrum uwagi nie coś tam na jakim jest 2, że robić co prawda Beethoven też wina pewnie wolałby mieć spokój do kontrolowania, ale na to jest jeszcze inna sprawa na spokojny ta w ogóle z natury nie był no to proszę coś powiedzieć czym się to przejawia np. są także kilkadziesiąt razy się przeprowadzał w Wiedniu, mówi że nawet 80 chce mi trudno uwierzyć to znaczy, gdzie był to parę dni nawet jeszcze kilka lat no coś co co chciała pani zauważyć przy takim klub krótkim spotkaniu z Beethovenem jeśli chodzi właśnie jego muzyka czy to jest też coś takiego co co wyróżnia w rozumieniu, że często mówimy twórcy wyrastają poza epokę, w której funkcjonują zaczynają tworzyć coś co właśnie staje się dlatego genialny, ponieważ nikt wcześniej jeszcze czegoś takiego nie robił, choć czasami to jak wiemy niektórych twórców akurat dla niektórych twórców było to przekleństwo, bo współcześnie nie rozumieli takiej twórczości jak było Beethovena nabyła tak Beethoven właśnie momentami analizie, że jego utwory nie były zrozumiane do końca, ale co prawda był już postacią na tyle kochaną właśnie Wiednia, jeżeli na nawet jak nie rozumiano to wybacza no ale np. wielka fuga na kwartet smyczkowy to było coś, czego ówczesne czasy nie ludzie wcześniej mogli pojąć zresztą też na dziewiątą Stefania też było niełatwo ich różnymi innymi utworami rzeczywiście wyprzedzał epokę Anny można powiedzieć, że był 1 z tych co zapoczątkowali romantyzm 1800 drugi rok przywołuje pani ten fragment w swoim tekście w polityce pisze słynny testament hl gęś Tataj Haile statki High zresztą wtedy była miejscowość pod Wiedniem tych jest dzielnica jest jak coś to jest coś za ów czas jedności to jest to jest wstrząsający tekst, który pierwszy raz pisze o tym jak bardzo na jego życie ma wpływ właśnie początek głuchoty, a wtedy jeszcze trochę słyszał jak się do niego mówiła jak szybszy nie grało, ale już zadali miał poparty duże no i to sprawiało że, że na po prostu na na bardzo nieszczęśliwy można się też wyobrazić muzyk, który kuchnie zresztą nie tylko muzykę każdy, który traci słuch czuje się odcięty od świata także jest taki tekst, który pisał napisał na właśnie to chyba była taka terapia właściwie batalia Ano niby tak pisał do swoich braci w ogóle do otoczenia, ale potem ten rękopis po prostu przeleżało nie była niektórzy, ale akurat tę jego chorobę no dopisują do listy tego co twoi tworzyła Beethovena geniusza, bo jak rozumiem on potem nie, słysząc słyszał zewnątrz jeszcze tworzył muzykę no tak tak na każdy zresztą każdy dobry muzyk ma złą wewnętrznej może po prostu obrażać muzykę i każdy kompozytor też oczywiście oznacza oczywiście są tacy, którzy potrzebują instrumentu, żeby np. np. dziś fortepianu też tam czytam musi bardzo, a kiedyś napełni, ale finalnie ważne w każdym razie nie wszyscy tego potrzebują, ponieważ mogą zatem muzykę wyobraźni z bardzo pani dziękuję Dorota Schwartz man tygodnik polityka przypomniała nam, choć trochę postać Beethovena, ale więcej dużo więcej na ten temat w artykule pani redaktor, do którego odsyła dzisiaj już dziękuję za rozmowę zapraszam państwa na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA