REKLAMA

Czy i jak można uczyć lekarzy na odległość w czasie epidemii?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-03-29 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielne magazyny Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kończą się państwo ponownie naszym kolejnym gościem jest pani dr Antonina Doroszewski kierownik studium komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego po dyrektora centrum doskonalenia edukacji medycznej dzień dobry pani doktor dzień dobry dzień dobry pan dzień dobry państwu tematem naszej rozmowy będzie to jak zdalnie, bo żyjemy w czasach, kiedy porozumiewam się zdalnie nasza rozmowa jest tego najlepszym dowodem Rozwiń » uczyć lekarzy i komunikacji uczyć lekarzy komunikacji z pacjentem dotyczy to o takich w sprawie przekazywania niepomyślnych informacji bądź też takich, które w dalszej perspektywie mogą okazać się nie pomyślę ja pozwolę sobie pani doktor wrócić do tego co miało miejsce ponad rok temu Otóż 27lutego dokładnie wzięła pani udział w debacie o komunikacji w medycynie wtedy nikt nie miał w głowie Korona wirusa nikt o nim nie słyszał nikt też nie był w stanie przewidzieć, jakie skutki i rozmiar będzie miała ta epidemia teraz już pandemia rozumiem, że środowisko lekarskie do przygotowywało się na to co co nieznane środowisko lekarskie osoby zajmujące się kształceniu komunikacji myślę, że przygotowywaliśmy pracowaliśmy nad tym w jaki sposób możemy rozwijać kompetencje komunikacyjne lekarzy to jest temat, który od kilku lat bardzo intensywnie dyskutowany bardzo dynamicznie też wdrażane w ramach proszę bowiem skowyt zajęć na uczelniach medycznych myślę, że to co miało miejsce tam ponad rok temu tobą między wiele przejawów tych dynamicznych zmian związanych z tym, że zwrócono uwagę, że kompetencje komunikacyjne lekarze to jest podstawowe narzędzie, które lekarz posługuje na co dzień, które pozwalają mu dobrze wykonywać zawód, które pozwalają lepiej pomagać pacjentom, ale też tego te kompetencje pozwalają lekarzom lepiej dbać o siebie, bo sprawiają, jeżeli mamy korzystać na co dzień jakieś umiejętności i ma to być nasza umiejętność zawodowa no to, jeżeli mamy się posługiwać nie wiedząc jak nie będą do tego przygotowane nie mając przećwiczone umiejętności i mając przećwiczone tych Białek nie wiedzą w jaki sposób zachowywać się w określonych sytuacjach no to wtedy lekarze stają się bezradni muszą opierać się na swoim na swoich pomysłach takich, które dość chodź się pojawiają na swojej intuicji, więc jest wtedy wprowadzimy wtedy do takiej niebezpiecznej trudnej lekarza sytuacji dlatego uczy komunikacji dlatego przygotowujemy lekarze najpierw kształcenie podyplomowe później różne działania te są podejmowane kształcenie podyplomowe, aby te kompetencje, które są podstawowym narzędziem codziennej pracy, gdy służą do komunikacji z pacjentem do komunikacji ze współpracownikami były jak najlepiej nauczone w tym zakresie lekarze byli jak najlepiej przygotowań ta debata myślę, że wtedy dotyczyła przede wszystkim tego w jaki sposób na jakim etapie jesteśmy, jeżeli chodzi o kształcenie rozwijanie programów kształcenia w zakresie komunikacji i co jeszcze przed nami co jest wyzwaniem co na co powinniśmy położyć to znaczy oczywiście myślę o tym, wtedy, dyskutując o tym co jest wyzwaniem nie przyszło nam głowę, że wyzwaniem będzie refleksja nad ten być może nie tylko refleks, ale konieczność jakiś sposób prowadzić kształcenie i komunikacji, wykorzystując metody kształcenia to jest wyzwanie bardzo poważne, przed którym stoimy w tej chwili po, jeżeli nie podjąć tego wyzwania niż próbować w jaki sposób zrealizować, jeżeli uznać, że w komunikacji możemy uczyć tylko poprzez bezpośredni kontakt studentów ze sobą nauczycielem symulowanym pacjentem to wtedy musielibyśmy na ten moment zawiesić kształcenie czas mija jak 1 dzień drugi tydzień za chwilę nie trzeci tydzień do końca nie wiemy jak i tych tygodni kształcenie jest dla mnie i myślę, że ze wszech miar dobrze jest starać się to kontynuować, zwłaszcza użyteczną wiadomo kształcenie komunikacji jest kształcenie szewskim umiejętności to nie jest coś co możemy zrobić bardzo krótkim czasie to nie jest tak, że możemy założyć, że jak się skończy teraz główny często daje studentom tydzień oni się nauczą przejdą zdadzą egzamin i będą umieli to jest kształtowanie proces kształtowania umiejętności, które musi być rozłożone w czasie on musi wiązać z tym, że do pewnych umiejętności pewne umiejętności świeci się raz 1 w kontekście potężnie powtarza w innym kontekście itd. itd. w związku z tym teraz ten czas, który mamy no myślę, że koniecznie musimy też wykorzystać na to, żeby pomyśleć w jaki sposób kształcenie na odległość też trudności komunikacyjnych wdrażać myślimy od 2 tygodni w tej chwili skończyliśmy drugi tydzień zajęć w piątek tych taki zdalne oczywiście nasza pierwsza myśl była taka jak pewna wszystkich nauczycieli to nie da jak zrobić jak poprowadzić zajęcia na odległość była pierwsza myśl my mamy w tym pewne doświadczenie, dlatego że takie treści teoretyczne takich wstęp teoretyczny my mamy przygotowane w ramach e-learningu i od 2 lat już zajęcia w ten sposób wprowadzimy, więc alef to są treści teoretyczne i zawsze powtarzałam, że pewne treści możemy za pomocą e-learningu przygotować pokazać, bo ta komunikacja też jako nie może w praktyce to są umiejętności to podstaw tych umiejętności musi stać wiedza i zawsze powtarzałam rzeczywiście tę wiedzę i tę wiedzę możemy przekazać i no i uczyć za pomocą e-learningu, ale nigdy nie myślałam, że stanę przed wyzwaniem, które trzeba też rząd rozważy w jaki sposób można uczyć się umiejętności komunikacyjnych dowódcą muszę muszę przyznać, że to taki patrzą oczywiście okiem laika taki segment medycyny, w którym nie chodzi studentom już tylko o to by zaliczyć właśnie te umiejętności tylko po prostu ta umiejętność jest wręcz pożądana wszyscy no i pragną tego, bo za chwilę nie wiemy też przyszli medycy nie wiedzą, jakiej sytuacji znajdą i czego życie będzie od niego od nich wymagać my od 2 tygodni spotykamy się ze studentami tak jak dzisiaj panem i nadal może jesteśmy 2 różnych miejscach i studenci są bardzo przejęci sytuacją, która jest zarówno z punktu widzenia swojego procesu kształcenia, ale też z punktu widzenia swojego swojego zawodu zawodów, które przygotowują się studenci z rynną kontach, którzy muszą na szóstym roku mają głębokie głębokie poczucie, że po to, za chwilę może być mogą być problemy, z którymi będą musieli się zmierzyć mają dużo obaw co do tego w jaki sposób sobie poradzą, bo myślę zresztą te obawy to nie jest sytuacja, do której ktokolwiek się szykował i to nie jest i myślę, że 100 studentów to widać studentów dla komisji to wynika z ich momentów któremu, którym się znajdują, ale myślę, że personel też się do takich to nikt nie przewidywał, że tak taka sytuacja będzie miała miejsce i nawet jeżeli proces kształcenia w jakimś stopniu do takiej sytuacji przygotowuje to spłaty zawsze zaskakująca i zawsze jest sytuacja, która wiąże się z różnymi obawami z dużym ryzykiem z wieloma niepokojami jej w związku z tym pojawiają się różne emocje pojawia się potrzeba adaptacji do tej sytuacji co na zawsze będzie generowało bardzo trudnej sytuacji bardzo dużo różnych obaw i to bez względu na to jak personel będzie do tego przygotowana czy nie sądzi pani pani doktor, że w tej chwili nie tylko ci, którzy w przyszłości staną się przedstawicielami zawodu medycznego, ale także medycy z długoletnim doświadczeniem przechodzą na nowo elekcję komunikacji to dotyczy nie tylko kontaktu z pacjentem, ale teraz w dobie współczesnych mediów i tej informacji, która z kilka sekund w stanie dotrzeć do każdego na ziemi od lekarzy też pożądana brydżystą 15 komunikacji ze światem, bo przecież to właśnie przedstawicieli przedstawiciele branży medycznej w tej chwili są największymi autorytetami to to oprócz stanowisk instytucjonalnych to lekarze dziś kształtują naszą świadomość powodują jesteśmy spokojniejsi łącznie oczywiście, że tak może to jest to jest kształcenie w tej chwili, które się toczyć boju i wojów sprawdzenie swoich umiejętności i toteż pokazuje, że to umiejętności muszą być zresztą takim podstawowym włączane w tym podstawowy program program kształcenia, aby właśnie takiej kwoty, które się też znajdujemy to w jaki sposób lekarze komunikują się z pacjentami w jaki sposób lekarza komórką komunikują się ze współpracownikami, bo to też przecież w tej chwili cały szereg różnych trudności specyficznych sytuacji, które wymagają specyficznej komunikacji w zespole też czas na odległości, ale to jest też moment, w którym się okazuje, że ta umiejętność komunikowania społeczeństwu opon co dzieje się w systemie wyjaśniania pewnych kwestii związanych ze zdrowiem ma ogromne znaczenie i na pewno jest czas, w którym no tak komunikacja gdzieś staje się każdy w tym momencie w tym momencie widzi i docenia docenia też trudno tę potrzebę przekwalifikowania personelu medycznego w tym zakresie, a czy nie uważa pani doktor jesteśmy bardzo komfortowej sytuacji, że jeszcze jest czas miejsce na to by takie umiejętności choćby poprzez zdalne nauczanie w tej chwili przekazywać inne kraje wskaże tylko Hiszpanie czy Włoch na to czasu nie mają ten prąd jest tak szeroki tak potężne że, że w komunikacji należy zapomnieć po prostu trzeba ratować życie ja w ogóle jestem optymistką niektórzy uważają, że idealistą uważam, że zawsze czas na rzeczy, które są ważne Otóż wydaje niezbędne myślę, że trudno powiedzieć czym w tym momencie na pewno statystyki w Polsce są w tym momencie bardziej takich znacznie bardziej optymistyczne i być może może się wydawać, że do tego czasu w tej chwili jest więcej u nas niż wtedy włożyć w Hiszpanii nie wiem, bo tak jak personel medyczny oraz momencie też przygotowuje pracuje bardzo intensywnie ma bardzo wiele pracy to jest też pracę, której kraj nie jest bezpośrednio związana z pomaganiem chorym i ratowaniem życia, ale przeorganizować organizowaniem oddziałów szpitali, które pozwolą na dłuższą metę też pomagać jakoś lepiej zorganizować opiekę wszystkim chorym nie tylko chorym na koronę wirus, ale też na wszystkie inne choroby przygotowuje się personel też zakresie bardzo wielu różnych procedur, które są i wiadomo, że będą coraz bardziej potrzebne w związku właśnie z ryzykiem zakażenia miejsca tej pracy, którą w tej chwili personel w Polsce wkłada jest bardzo bardzo wiele myśleć o tym, pamiętać, że nie tylko praca taka na bezpośrednie na froncie pomocą Horna Korona wirusa, ale właśnie taka organizacyjna i ogromna praca na rzecz tego aby, aby pomagać i równie dobrze w SB bez przerwy inny chory, ale też pewne ograniczenia, które personel w tej chwili ma, dbając o to, żeby no jakimś stopniu ograniczyć pracę na światowych zespołów w taki sposób żegna się okazało, że cały zespół 1 oddziału musi pójść na kwarantannę, bo miał kontakt, więc tej pracy nie chciałabym tutaj, żebyśmy porównywali, gdzie tej pracy jest więcej bo gdy praca praca, która jest wykonywana przez personel jest gigantyczna, ale myślę że, toteż jest na pewno moment taki jak zawsze chciała jednak myśleć, że to jest moment nad tym na to, żeby się zastanowić w jaki sposób komunikować, dlatego że konsekwencje swojej komunikacji nawet w sytuacji bardzo trudnej mogą być jeszcze większe nad, jeżeli sytuacja jest trudna to zła komunikacja może żądać jeszcze gorsze konsekwencje dla wszystkich dla wielu stron, bo to wymóg mogą być poważne konsekwencje zarówno dla pacjentów, które źle informacja jest przekazywana to mogą być konsekwencje w postaci różnych błędów, które pojawią się w trakcie przekazywania informacji w ramach zespołu terapeutycznego to mogą być opacznie zrozumiane pewne treści przekazywane przez medyków w mediach np. właśnie w, o które które spowodują taki unijny jakich zachowania opinii publicznej, tak więc myślę, że to z tego względu w mojej perspektywy taką nikt na to komunikacji zawsze warto zwracać uwagę i zawsze gdzieś tam dołożyć do tego, żeby była ona efekty znam i właśnie służyła temu, żeby zapobiegać problemom problemy, które brak komunikacji albo zła komunikacja może generować i żeby pomagać minister to są 2 główne cele te 2 główne cele komunikacji z 1 strony pomaganie ludziom z drugiej strony zapobieganie szkodliwym konsekwencją braku w dobrej komunikacji, ale też pewną ten trzeci set trzeci cel ze zabezpieczanie w pewnym stopniu personelu medycznego tylko to jest chyba cel akurat, których największym stopniu, jeżeli nasze to już nie jest moment moment, które musimy korzystać z tych umiejętności to już w boju i to bardzo trudnej sytuacji to już pewne jest moment trudno warto, żeby we parlamentu umiejętności posiadał świadomość tego w jaki sposób, jakie są elementy tej dobrej komunikacji na co zwracać uwagę i w jaki sposób co przed tym na co uważać, bo może generować poważne konsekwencje nasza komunikacja była stuprocentowo skuteczna musi pani powiedzieć pani dr Antonina Doroszewski kierownik studium komunikacji medycznej Warszawskiego Uniwersytetu medycznego po dyrektora centrum doskonalenia edukacji medycznej był moim państwa 8 dziękuję pani bardzo te rozmowy dziękuję panu bardzo dziękuję państwu państwo zaproszono informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA