REKLAMA

Alicja Grawon-Jaksik: Trzeba zmienić system zatrudnienia w polskim filmie

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-03-31 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:13 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Alicja Grawon-Jaksik, Prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. Rozwiń »

Alicja Grawon- Jaksik: "Na teraz kilkanaście produkcji filmowych i serialowych zostało przerwanych. w najtrudniejszej sytuacji są ludzie, którzy pracują na planie na tzw. dniówki, trzeba też już po kryzysie zmienić w końcu system zatrudniania na umowy o dzieło w polskim przemyśle filmowym, trzeba ludziom zagwarantować ubezpieczenie." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Alicja g jak krzyk prezes krajowej Izby producentów audiowizualnych witam serdecznie dobry wieczór państwu witam i na początek oczywiście pytanie obowiązkowe jak pani znosi ten trudny czas kwarantanny myślę, że tak jak wszyscy jesteśmy w pewnej ciągłej niepewności, ale z drugiej strony w działaniu dosyć intensywne, bo jest dynamicznie, a i okres kwarantanny jest Rozwiń » oczywiście trudne dla nas wszystkich pewnie rodzinnie jako nowa sytuacja natomiast te branżowe jest to bardzo intensywny czas prac różnych konsultacji starania o to, żeby czas po kwarantannie był dobrym czasem dla rynku audiowizualnego filmowego, jaki świętowanie przypomina bardzo wiele szczerze mówiąc myślę, że lista jest w długach akt natomiast fakt, że stacje które, które nie mogliśmy się spodziewać, która nas wszystkich zaskoczyła, ale jednocześnie sytuacja którą, ale trzeba bardzo rozsądnie i z i w sposób praktyczny chce poradzić, dlatego że, a sytuacja przejściowa, a bardzo sobie życzyła, żebyśmy myśleli o tym jak odpowiedzieć na pytanie o rzeczywistość, która nas czeka potem, a wyruszyli po kwarantannie pani została prezesem krajowej Izby producentów audiowizualnych 9 miesięcy temu myślę, że takiej sytuacji tak jak pani mówi nic nie spodziewał chyba nawet kino katastroficzne nie przewidziało tego co co w tej chwili dzieje ciężkie decyzje rozmowy rozumiem, że za panią i przed panią czy uda się ochronić może takie pytanie ogólne na początek kino przed skutkami zarazy będziemy się bardzo starali tutaj używam liczby mnogiej, dlatego że faktycznie sytuacja, a jest do bardzo dynamiczna i dla nas wszystkich nowa, ale faktycznie dotyczy całego rynku zatem te próby rozmowy prowadzone są równolegle we wszystkich organizacjach ze wszystkimi instytucjami, które zajmują się wspieraniem sektora filmowego, dlatego że coś znaczy być nie może to znaczy jesteśmy zespołem naczyń powiązanych i dlatego tak ważne jest to, że w tym momencie wszyscy musieliśmy dostały wspólnie zastanawiamy się nad tym co można zrobić, jakie to, a mogą być rozwiązania które, która zwyczajnie uchronią nas w jaki sposób tak jak jest możliwe od konsekwencji i Korona wirusowych w branży filmowej też szerzej branży kultura ile jest narażona w bardzo bezpośredni sposób ile na skutki ile filmów musiało przerwać zdjęcia i reprodukcji musiał zostać przerwany ze względu na koronę wirusa pani ma takie dane na dzień dzisiejszy danych mamy sporo my Instytut filmowy myślę, że każdy z organizacji te dane są bardzo różne w tym sensie, że musimy rozgraniczyć kilka sytuacji Stanów faktycznych przerwanych produkcji, czyli takie, które były na planie zdjęciowym, a ich zakończyły na na ten moment jest przynajmniej kilkanaście mam namyśli produkcje filmowe serialowe to są te, które prowadzone były przez producentów zrzeszonych krajowych producentów, choć wizualny, ale ten, kto na to pytanie trzeba sobie też powiedzieć nieco szerzej to znaczy w bardzo wiele projektów było po okresie przygotowania czy takim rozwoju Development działa i produkcji miały zaraz chodzić na zdjęcia one również są wstrzymane są typowe dla dla produkcji filmowej to, że ten okres wiosenno-letni bardzo intensywne i szereg planów było także planowanych na maj na czerwiec lipiec sierpień one wszystkie w tej chwili stoją razem, a tych produkcji filmowych fabularny serialowych także reklamowych jest około 200 ponad 200 z tego co, a zebrał Instytut filmowy, a grupujący te dane z rynku bardzo dynamicznie intensywnie w ostatnim czasie natomiast liczba oczyści się zwiększa tygodnia na tydzień natomiast z danych dotyczących naszych członków planów zdjęciowych, które były w odpowiedzi przerwały no to jest co najmniej kilkanaście tego rodzaju przypadku na ile ludzi zostało finalnie bez pracy no to jest oczywiście kwestia skali, a i, a i tego, że każdą taką 1 produkcję należałoby przemnożyć przez 80150 osób, dlatego że plan zdjęciowy, a to jest ekipa na planie to są twórcy są też szereg firm powiązanych podwykonawczych, które świadczą różnego typu usługi na rzecz produkcji filmowej myślę, że możemy liczyć w tysiącach w tej chwili oczywiście na pierwszym planie tak najbardziej newralgicznym momencie są ekipy i ci, którzy pracują wnioskował przy produkcjach, a dlatego, że ich codzienna praca została przerwana drastycznie nie wiadomo, kiedy się znowu, bo to może być mają może być czerwiec, ale równie dobrze może być jakiś się termin późniejszy myślę, że ten znak zapytania dla nas jest najtrudniejsze jest największym wyzwaniem jeśli chodzi o, a przygotowanie konkretnych rozwiązań osłonowych dla tych branż między chwilę od tych rozwiązaniach rozmawiamy, ale jeszcze chcę wspomnieć no taki niechlubny przypadek, który wydarzył w środowisku filmowym mianowicie byli tacy, którzy mimo pędem plan organizowali m.in. Patryk Vega odmówiliśmy w kulturze osobistej również pisaliśmy o tym na stronie tokfm PL jak pani ocenia takie zachowanie no tutaj wspólnie z innymi organizacjami branżowymi już od samego początku zwracaliśmy bardzo dużą uwagę na odpowiedzialność społeczną i w ogóle na takie kwestie związane z c z sytuacją, w której jak obywatele jesteśmy wszyscy razem natomiast jedno chciałabym bardziej dosyć wyraźnie to znaczy co nas ogranicza jako o, a tych, którzy prowadzą jakąś aktywność zawodową są przede wszystkim wytyczne rządowe, a związane z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemiologicznego zatem wszystko to co jest poniżej tych kryteriów jest nie jest zabronione, więc oczywiście nie mówię o tym, planie dlatego myślę, że należałoby zostawić akurat ten konkretny przykład poza nawiasem tutaj jesteśmy tego samego zdania natomiast wiem o tym, że wykonują się jakieś takie działania na, a mniejszej skali jakieś prace produkcyjne no tutaj rzeczywiście myślą też w pewnym łańcuchu i o tym, żeby zachować ciągłość do tras bardzo ważna także po to, żebyśmy szybko wrócili do pracy także o to, żeby twórcy szybko, a mieli zajęcia, a krótko mówiąc, żeby rynek się toczą i pracował w miarę normalnie to ty drugie pół roku jak dobrze pójdzie to no to takie działania w tej chwili się toczą w niektórych miejscach szczególnie działem reklamy, gdzie jest broni na skalę produkcyjną harmonogram prac natomiast niewątpliwie nie znam 1 planu zdjęciowego w tej chwili filmu fabularnego, które poza tym przykładem, ale szczególnie takie, które są realizowane w Polsce także wsparcie Instytutu, które miałyby się odbywać w tej chwili no tutaj wracamy bardzo o dużą uwagę, a nad tą właśnie odpowiedzialność społeczną pamiętajmy o tym, że plan zdjęciowy to jest takie miejsca, gdzie w 1 czasie spotyka się bardzo wiele osób nie mamy możliwości kontrolowania ich nieustannie zabezpieczenia taki sposób, żeby być stuprocentowo pewnymi a, a myślę, że dla wszystkich przedsiębiorców dla producentów bardzo ważna jest to, żeby dołożyć wszelkich starań, by jak najszybciej wrócić do normalnej pracy zawodowej no właśnie po toteż, żeby wrócić jak najszybciej do normalnej pracy PiS powołał zespół do spraw kryzysu branży filmu kinematograficznego panie z członkiem tej grupy to może przejdźmy do konkretów czy już jakieś konkretne kroki zostały podjęte przyznacie, że tak tutaj cieszy bardzo zaangażowanie i wielu stron dosyć aktywne działania zarówno tego głównego sztabu jak i podgrup, które się ukonstytuowały, a w ramach prac nad konkretnymi tematami z 1 strony Instytut już w tej chwili zapowiedział kilka zmian, a mieliśmy w zeszłym tygodniu projekt zmian do specustawy dotyczące tych części demograficznej już w tej chwili część zasad wewnętrznych Instytutu została uelastycznia ona pod kątem tego, żeby zapewnić, a filmowcom producentom twórcą lepsze warunki do realizacji projektów ubiegania się nowe środki np. Development, który wydaje się w tej chwili takim rozwiązaniem mogącym pozwolić na pewne prace na tym etapie rozwoju projektu, a ani wchodzenie na plan zdjęciowy właśnie też stypendia scenariuszowe tak także stypendia scenariuszowe, choć nie jest to jeszcze potwierdzone jeśli się nie mylę wczoraj były obrady rady Instytutu, która swoich kompetencjach ma zatwierdzanie takich zmian program operacyjny czy takiego wewnętrznego regulaminu PiS-u no i zdaje się, że tych propozycji zmian było dosyć sporo dlatego jeszcze finalnie to nie zostało letnie też mogę być tak kolokwialnie natomiast myślę, że rozmowy idą bardzo dobrym kierunku jeśli chodzi o interes taki szeroko pojęty całej całego sektora co jest dla mnie osobiście bardzo ważne, żebyśmy pamiętali właśnie o tym, że każdy z tych działań drobnych konkretnych rozwiązań ma wpływ na cały pejzaż, a filmowy natomiast ta specustawa która, a była procedowana ostatnio w sejmie dzisiaj ma być procedowana w Senacie zawiera m.in. pewną zmianę czasową dotyczącą obowiązku, a wyświetlania filmów w kinie jako pierwszą w polu co otwiera nieco, a drzwi do tego, żeby w tym czasie, kiedy kina są zamknięte jest to decyzja administracyjna, czyli coś czym nie możemy jak polemizować ani po prostu musimy czekać aż sytuacja się unormuje to ten to ten zapis ten pomysł pomaga tym firmom, które w tej chwili miały wchodzić do tłumu od tego zapisu, jeżeli pani pozwoli zaczniemy kolejną część naszej rozmowy naszego spotkania na Skypie gościem kultura osobista jest Alicja Graf von jak się prezes krajowej Izby producentów audiowizualnych za chwilę wracamy teraz czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska moim gościem 8 kultura osobista jest dzisiaj Alicja g jak się prezes krajowej Izby producentów audiowizualnych witam serdecznie raz jeszcze o trudnej sytuacji kinematografii w dobie Korona wirusa i o tym co może też przynieść przyszłość dzisiaj jest panią Alicją rozmawiamy minister kultury przyjął zmiany w ustawie o kinematografii dopuścił prawnie sytuacji, w której pierwszym polem eksploatacji pełnometrażowej fabuły może być Jordi to decyzja, którą należało podjąć, żeby ratować firmy, które nie mają szans na dystrybucję kinową to decyzja, która na pewno powinna była zostać na czas określone w związku z tym, że na nich działają, a jest szereg tytułów, które zostały bez możliwości za premierowe Ania tak wyrażę, czyli możliwość odbycia kinowej premiery, więc tak jest to jakieś rozwiązanie tymczasowe, żeby umożliwić tym filmom dystrybucja do kiedy ten zapis będzie funkcjonował pani myśli trudno powiedzieć to znaczy mnie udało się znaleźć takiego doprecyzowania specustawy natomiast w innych przypadkach rozwiązań dla innych branż często pojawia się taki termin, a na czas ogłoszenie stanu zagrożenia epidemiologicznego wprost np. 12 miesięcy, a tutaj, a myślę, że jest to o tyle dynamiczne, że bardzo zależy od sytuacji rynkowej, jakiej będziemy po Koronowie ruszę tu powstanie po otwarciu kina będzie musieli wszyscy bacznie obserwować jak wygląda sytuacja, a frekwencji w kinach to znaczy czy nasz widz wrócić do wróci w jakiej skali czy od razu różne przykłady zagraniczne pokazują, a że bywało z tym różna w Chinach, kiedy otwarto kina nikt do nich nie przyszedł rozumiem, że tego boi się środowisko w Polsce oczywiście ja może bowiem także, że ten widz jest bardzo ważny, dlatego że każdy bilet zasila budżet m.in. Instytutu, czyli tego miejsca, które w tej chwili dla nas kluczowe jako miejsce różnych rozwiązań takich osłonowych dla branży, a jest to też, że ma, ale pieniądze na produkcję kolejnych tytułów, czyli np. tworzenia miejsc pracy dla twórców umożliwiania w ogóle ryzyk realizacji kolejnych filmów i to, jakiej skali widz zwróci jest dla nas kluczowe jeśli chodzi o tempo dochodzenia do jakiej normalnej sytuacji jako sektor wśród zapisów planowanej pomocy jest też taki, aby w okresie, kiedy kina zostały zamknięte nie płaciły czynszów tak to jest problem rzeczywiście podnoszone kilkukrotnie na 1 z podgrup w ramach tego sztabu kryzysowego i on jest bardzo zasadne zarówno w kontekście kin studyjnych małych kin często samorządowych, ale często prywatne jedno calowych mniejszych miastach jak dużych sieci kinowe, które wynajmują powierzchnie od centrum handlowych, a w związku z tym koszty stałe są bardzo wysokie to, czego myśl bowiem jako producenci wydaje się, że to, a jest dosyć spory kłopot to są zatory płatnicze i problem w haśle, czyli jest z płynnością finansową, a firma tego, że część naszych partnerów inwestorów tych osób podmiotów, które w dużo stają się ze swymi prywatnymi pieniędzmi do produkcji filmowej, że oni z obawy związane z sytuacją będą się wycofywać z projektu i to się trochę dzieje takie widzimy pierwsze reakcje otoczenia filmowego przez Instytut nie daje 100% finansowania na na firmy w związku z tym ta kwestia myślenia horyzontalnego o tym, że sytuacja, w której kina zostaną zwolnione z pewnych obowiązków, które mogą sprawić, że będą bardzo złej sytuacji finansowej jest w interesie całej branży, bo nam zależy na tym, żeby jak unormuje lekko sytuacja kina było otwarte, żeby widz nie wrócił, żeby kino było otwarte musimy też zadbać o to, żeby i na studyjne, ale też większa chciały także zachęcać dział współdziałać z nami, by ten widz np. w ramach jakich działań kampanii marketingowych wrócił kupił bilet, żebyśmy szybko wrócić do pewnej wiem, że stać, że mają państwo taki plan, aby w ogóle ruszyć jakąś społeczną akcją, która będzie miała na celu właśnie przekonać ludzi rzeki są bezpieczne tak to drugi element tej grupy podgrupy kinowej wydaje się bardzo słuszne zresztą zaproponowany przez same China to znaczy z 1 strony oczywiście kampania, a społeczna, a wreszcie kina, która będzie zachęcać ludzi do, a do wychodzenia z domu do oglądania filmu, ale z drugiej strony bardzo ważna, które też się widocznie w tych krajach, które przeszły przez tę fazę Koronowie Osasunę krótko, mówiąc że bardzo ważnymi praca nad tym, żeby zapewnić bezpieczeństwo, a takie poczucie bezpieczeństwa poprzez wskazanie na torze w danym miejscu dane nasze trzyma konkretnych procedur przeprowadza konkretne ruchy, które zabezpieczają przed ewentualnym wirusem czy kontaktem z jakimi się z chorobotwórczymi elementami, czyli taka walka powiedziałbym inka obawami, które każdy z nas ma a kiedy dochodzimy do sklepów w tej chwili, ale przeciwna zostanie nawet Korona wirus oficjalnie gdzieś tam zostanie zamknięty zakończone to tutaj obawa to jest ewidentne zostanie w nas na długi czas w związku z tym takie działania miękkie wydają się bardzo istotnej cieszy inicjatywa i pomysłu Chin w tym kierunku zdecydowano już to samo twórcach porozmawiajmy w dokumencie opublikowanym po państwa spotkanie, które miało miejsce 20marca czytamy kołem ratunkowym dla artystów będzie opracowana przez ministerstwo kultury ustawa o statusie artysty PiS dołoży wszelkich starań do jej szybkiego wdrożenia w życie czy pani w ogóle te obietnice wierzy przecież przepychanki odnośnie tej ustawy, które trwają od miesięcy dziś tego czasu właściwie nie ma już czasu nie ma przepychanki trwają od kilku miesięcy, ale oczywiście, że wierzy, dlatego że ja w ogóle jestem zwolennikiem prowadzenia działań zawsze, a nawet trudnych sytuacjach i takim znakiem zapytania, bo też musimy na tym polega nasza praca mówi o organizacjach społecznych i tych występujących w imieniu twórców producentów czy w ogóle szerzej innych zawodów filmowych, a jest to bardzo ważny temat bardzo istotne, dlatego że specyfika branży opiera się o prace na umowach o dzieło zlecenie działalności gospodarczej nagminne jest to, że w czwórce i a także członkowie ekip nie są ubezpieczeni, a zdrowotnie nie mają innych ubezpieczeń społecznych to jest temat wałkowany od lat rzeczywiście jest taki moment, w którym zderzamy się z konkretnymi skutkami braku takich regulacji zabezpieczeń, więc wydaje się, że nie ma lepszego momentu, żeby te, żeby do tych rozmów wróci dlatego, że to jest żywa potrzeba ludzka teraz to znaczy musimy liczyć z tym moim zdaniem rzeczywiście przez plan zdjęciowy będzie trwał, a kilka miesięcy gdzieś tam roboczo bardzo na naszych spotkaniach w Instytucie padła data 0, a 1lipca, czyli zakładamy, że do 1lipca, a będziemy stać jako rynek w związku z tym do tego czasu to jest naprawdę minimum minimorum, a bardzo wiele osób zostanie bez takich podstawowych zabezpieczeń czy pomocy finansowej to jest bardzo ważny temat, bo to jest szeroka grupa tych najbardziej twórczych, a członków takich, którzy pracują przy kinie, więc jak mówiono Niewiem ile z tych rozwiązań tam bardzo dużo pomysłów także na poziomie legislacyjnym osłonowych ile uda się przeprowadzić, dlatego że każda ze branża ma w tej chwili sporo kłopotów PiS zgłasza po a jakie środki na na fundusze, ale prawda jest taka, że to powinno być organy dawno, a i nie ma lepszego momentu to 1 faktycznie projektowych działań, a teraz taki się wydaje ministerstwo kultury to bardzo osobiście, choć nie był bezpośrednio udział w tych rozmowach, które się będą toczyć się minister jeszcze jakieś ważne postulat może zostały przedstawione, których nie zdążyliśmy powiedzieć proszę przypomnieć bardzo wiele jest takich postulatów dotyczących ubezpieczania to znaczy zorganizowania ubezpieczenia dla filmowców oraz jakich funduszy pozwalających właśnie na finansowanie na płynność finansową produkcji po co, żebyśmy mogli szybko wrócić na plany zdjęciowe to są bardzo ważne kwestie zarówno na poziomie krajowym jak międzynarodowe, a on ma 2 aspekty życia ten wymiar finansowy jest oczywista, ale właśnie też taki powiedziałabym emocjonalną, a duchowe w tym sensie, że żaden z producentów, a nie wejdzie na plan, a mając, nawet jeżeli będzie decyzja o tym czy informacja oficjalna rządowa, że oto Korona wirusa nie ma już w Polsce, a żeby wyjść na plan bez pewnej obawy o takiej odpowiedzialności za innych, których tam jednak zapraszamy do współpracy tak samo z drugiej strony, że członkowie ekipy twórcy będą mieli te same obawy, bo każdy z nas nie ma ludzkiej z ubezpieczenia a, czyli możliwość ubezpieczenia, bo w tej chwili Towarzystwa, które są co na rynku mają wręcz klauzulę wprost mówiące o tym, że takie ubezpieczenia nie obejmują spraw związanych z epidemiami wirusowymi, gdyby się udało taki krok w przedsięwzięciu z pomocą Instytutu właśnie ministerstwo myślę, że było bardzo przydatne i na bardzo pożądane przez całą branżę problem jest ogólnoświatowy no dawno nie byliśmy w takiej sytuacji żeby, żeby coś nas tak ogólnoświatową zjednoczyło jakimś takim no problem ogromnym europejscy filmowcy zaapelowali do komisji Europejskiej o pomoc pani ma nadzieję że, że Europa filmowo się również zjednoczy jakieś wspólne rozwiązania zostaną podjęte nie tylko mam nadzieję, ale nawet wiem, że coś już dzieje jesteśmy po ścisłym kontakcie z, a organizacjami rozsianymi, a we wszystkich krajach europejskich Polska Akademia filmowa tak działa bardzo intensywnie z Europejskiego producenta i wiele pomysłów, które są proponowane na tych grupach roboczych jest samymi pomysłami z tymi proponowanymi na arenie międzynarodowej komisji Europejskiej a dlaczego dlatego tak musi być, bo jesteśmy zespołem na czym powiązane i cały ekosystem filmowy w Europie w tej chwili zmaga się z tym samym wyzwaniem różnej skali różnej intensywności, bo w niektórych krajach no ta epidemia przyszła szybciej ma znacznie większe konsekwencje w tej chwili niż u nas, ale nie wiemy, jaka będzie sytuacja na na naszym rynku stąd te działania muszą się odbywać na poziomie europejskim tak, żeby był jednolita albo zbliżone przynajmniej w większości krajów oczywiście różni się wymiar finansowy, który już zależne od sytuacji każdej z każdego z krajów członkowskich mamy taką informację, że rządzenie miński przyznał 50 miliardów euro na pomoc właśnie twórcom, a na filmowym, a no to myślę, że to są takie kwoty, które robią wrażenie na nas ogromna natomiast jeśli chodzi o system i mechanizmy tych narzędzi czy czy działań one są bardzo podobne no bo my wszyscy jesteśmy w podobnej sytuacji jeśli chodzi o, a układ 4 struktura branż zimowych, czego w takim razie życzyć środowisku filmowemu dzisiaj przede wszystkim w tym trudnym czasie Solidarności również w Solidarności przede wszystkim, ale też spokoju, a w czasie planowania mądrych kierunków działań i przeprowadzania mądrych, a taki podział zrównoważonych długofalowych, a zmian, które utrzymają równowagę w tej branży, czyli pozwolą nam z wejść w świat pokorą na wirusie, w którym po kilku kilkunastu miesiącach będziemy mogli już wrócić do zupełnie normalnego funkcjonowania tego nam wszystkim bardzo życia życzy nam wszystkim także energii do tego żeby, żeby działać tutaj bardzo mocno, a dyskutować wypracowywać przydatne rozwiązania bardzo panie dziękuję goszczą kultury osobistej była Alicja Graff jak się prezes krajowej Izby producentów audiowizualnych bardzo dziękuję życzę zdrowia oczywiście ta energia, której pani mówiła nawet dziękuję trudnym czasie dziękuję bardzo, pozdrawiam z państwa, gdy usłyszenia teraz znajdą lepsze w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array