REKLAMA

Ponad 1,5 mln uczniów może mieć problemy z dostępem do edukacji

Światopodgląd
Data emisji:
2020-04-03 15:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światło podgląd Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie zapraszam państwa na światopogląd, w którym oczywiście porozmawiamy też o sensie bez sensie przepychanek i propozycji padających ze strony obozu rządzącego dotyczących wyborów prezydenckich to w dalszej części programu, dlatego że ludzie tracą pracę dziesiątki setki tysięcy dzieciaków są, tym bardziej w trudnej sytuacji w porównaniu do rówieśników w związku z tym, że nauczanie toczy się zdalnie, więc oby to Rozwiń » nie umykało naszej uwadze dzisiaj poświęcimy temu sporą część programu i zaczniemy od rozmowy z dr. hab. Michałem kierunki dobry dzień dobry witam połączyliśmy się przez Skypea dr habilitowany Michał Mac jest związany szefuje centrum analiz ekonomicznych, które przygotowało taki raport gdzie, opierając się o dane Głównego Urzędu Statystycznego no próbuje opisać sytuację, w której znaleźli się teraz uczniowie od tygodnia trwają nauczanie zdalne, które jak zresztą też podkreślacie w waszym raporcie w dużej mierze Ministerstwa Edukacji Narodowej zorganizowanie wszystkiego zrzuciła na dyrektorów dyrektorzy częściowo na oczywiście nauczycieli, a nauczyciele ostatecznie również na uczniów i rodziców i wiemy, że wczoraj miały miejsce próbne egzaminy on-line i okazało się, że Centralna komisja Egzaminacyjna nie była w stanie przygotować nowych arkuszy, więc rozczarowani uczniowie mówili, że duża część z nich znała egzaminy w tej chwili Polska Akademia Nauk związek Nauczycielstwa polskiego komisja koalicja Obywatelska chcę się opozycja organizacje pozarządowe i maturzyści proszą o to by powiedzieć co się stanie z egzaminem ósmoklasisty, który zaplanowany na 21kwietnia matury to 4maja i cały czas minister edukacji narodowej jak rozumiem liczy, że to nauczanie zdalne ma sens nie jest iluzją nie jest groteską jest czwartą jak na początek po prostu zapytam pana co pan sądzi o takim czy to można nazwać nauczaniem czy można próbować oceniać to potem na egzaminach co teraz dzieje na pewno ten sposób nauczania, w którym znalazło się ponad 4 pół 1 000 000 uczniów w Polsce to sposób, które jest bardzo nierówny dla różnych uczniów i generalnie rzecz biorąc dostęp do dobrej edukacji jest bardzo często zróżnicowane względem warunków dzieci względem edukacji rodziców, więc nigdy nie jest on tak do końca równe, a ta sytuacja, którą mamy teraz na trochę jeszcze bardziej te nierówności uwypukla to, że na to spojrzeli z o takiej strony warunków, jakiej uczniowie w Polsce mieszkają i wyposażenia jakie, jakim dysponuje ich jak ten, jakim dysponują ich gospodarstwa domowe, a może i wydane na początek podrzuca ponad 830 000 uczniów nie ma swojego pokoju w czasie kwarantanny de facto, bo w ogóle albo po tych pokojów mieszkania jest tyle samo co uczniów albo nawet jest ich mniej, a przecież są jeszcze inni członkowie rodziny prawdopodobieństwo, że są w domu w czasie kwarantanny jest większa mówi ma 830 000 uczniów, a ponad 1,51 000 0001 600 000 może mieć poważny problem uczestniczyć w zajęciach z powodów czysto technicznych część z nich w ogóle nie ma komputera w domu nie ma żadnego urządzenia, które może podłączyć do internetu część po prostu ma jakiś komputer, ale jest to za mało w stosunku 1 np. na 23 uczniów mówimy o ponad 1 000 0001 600 000 uczniów ma dziś jakieś ograniczenia jakiś problem i do tego szczyt no częściowo też pewnie pokrywa to 830 000, które prawdopodobnie w ogóle nie ma przestrzeni dla siebie jakiegoś pomieszczenia, które może się samo uczyć tajna, więc nauka w tych warunkach dla wielu będzie sporym wyzwaniem na pewno i trudno mówić o równym dostępie do edukacji w takich warunkach to oczywiście być może uda się nadrobić w przypadku roczników, które w, którym do ich w takich kluczowych egzaminów, które do tego okresu mają mają kilka lat natomiast uczniowie są w ósmej klasie maturzyści są bardzo trudnej sytuacji i no wydaje się że, że te egzaminy powinny albo zostać przesunięte dosyć kilka miesięcy być może na okres letni albo odwołane tak jak zostało to zrobione w wielkiej Brytanii i w przypadku matury międzynarodowe to powiedzmy, bo w ogóle wszyscy mówią o tym, że to jest w dużej mierze iluzja, że nie da się zorganizować przy takim wydziałem zapóźnienie cyfrowym wielu szkół nauczania, które ma, który sensowne, a szczególnie trudnych emocjach mówimy są ci, którzy mają ograniczenia związane ze sprzętem z powierzchnią mieszkaniową proszę wskazać, gdzie ktoś szczególny jest dzisiaj w trudnej sytuacji, bo wy wskazujecie pewne grupy rodziny gospodarstwa domowe, gdzie najtrudniej, tak więc jeśli chodzi o dostęp do takiego indywidualnego komputera co dużo trudniejszy dostęp jest wśród dzieci na wsiach, choć na oczach gospodarstwo domowe najczęściej komputer mają ale, ale w przypadku, gdzie nigdy więcej dzieci to on to nie każdy z dzieci ma indywidualny dostęp do komputera i tutaj też zróżnicowanie dość duże pomiędzy pełnymi rodzinami rodzinami samodzielnych rodziców, w których przypadku ten dostęp do komputera jest jest dużo bardziej ograniczone ponad 12% uczniów na wsiach samotnych rodziców nie ma dostępu do komputera wg danych 2018 roku no, więc pewne pewne trudności w tym przypadku nakładają na siebie pokazali również w naszym raporcie, że te lokalowe i techniczne problemy są dużo większym wyzwaniem dla uczniów z biedniejszych rodzin w porównaniu do tych z bogatszych rodzin dotyczy skoro dziś nie zaskakuje, ale ale, ale te liczby, które pokazujemy są takie bardzo wymowne w przypadku uczniów wydzielimy popowym populację na 10 grupach dochodowych od od 10% najbiedniejszych 10 najbogatszych i porównując te 2 skrajne grupy można powiedzieć, że ponad 10% w tej najniższej grupie uczniów nie ma dostępu do komputera, a ponad 30% prawie 13 może mieć problemy z dostępem do dywizji indywidualnym dostęp do komputera wśród uczniów w przypadku tych najbogatszych to jest około około 34% gospodarstw nie mają komputera i w około 10%, które mają ograniczony dostęp i teraz już tego nie analizuje czy w raporcie, ale proszę mnie poprawić możemy się domyśleć korelacji do tego jeszcze z tym, że wiemy, że duża część ze względu na bezpieczeństwo też nakazu ze strony władz pracowników próbuje jakoś organizować pracę w domu jest oczywiście trudne, jeżeli mieszkania są mniejsze jest dużo osób szczególnie dzieciaków no ale nie wszyscy pracują zdalnie zostają pracownicy ochrony zdrowia pracowników pracownicy sklepów poczty kurierzy, czyli statystycznie też pracownicy gorzej opłacani biorąc pod uwagę rynek pracy co będzie skorelować jeszcze nieobecność rodzica z tymi gorszymi warunkami do nauki w taką musi złożyć pamiętajmy, że wśród tych którzy, których rodzice pracują w domu no, jeżeli rodzice pracują, toteż nie mogą się czasu poświęcić uczniom, a najczęściej może dochodzi do tego, że muszą dzielić komputer łącze internetowe z uczniami, które akurat w tym czasie chcielibyśmy czy powinni dyskutować, jakie swoje problemy ze swoimi nauczycielami oczywiście musimy też pamiętać że, że na pewno jest grą nauczycieli w Polsce którzy znają bardzo dobrze warunki swoich uczniów i znają bardzo dobrze to te trudności przed którymi niektórzy z nich stają i pewnie jakoś starają się to kompensować albo i kontaktem telefonicznym albo jak najbardziej intensywnym indywidualnym kontaktem przez internet, więc też trzeba określić i na pewno docenić, ale ogólnie rzecz biorąc to na pewno będą grupy uczniów, które w, które szczególny sposób odczują trudności związane są zdolną zdolną nauką i w związku z tym w takich kluczowych momentach jak egzamin ósmoklasisty albo albo matura no myślę, że ciężko będzie o jakiś faktycznie sprawiedliwe sprawiedliwą ocenę wysiłków zdolności uczniów też na końcu pana poprosić o komentarz do tarczy tzw. tarczy pakietu anty kryzysowego no już minęło trochę dni od uchwalenia, więc też już jesteśmy bardziej czytanie i komentarze, ale właśnie z perspektywy też rodziców uczniów, czyli często pracowników no co jak pan ocenia skuteczność co znaczy tak różne padają słowa jakich pan użył ja podchodzę do tego taki sposób, że najważniejsze, że teraz przede wszystkim należą rzeczą również z punktu widzenia ekonomicznego jest opanowanie sytuacji sytuacji zdrowotnej po to, żeby mogli no gospodarkę Rosja będzie może raz już w złotych myśli pan, że biorąc pod uwagę pandemię i stan systemu ochrony zdrowia na okres za różne poważnie potraktować z system system opieki zdrowotnej powinien mieć taki otwarty otwarty dostęp do środków właściwie obecnie ograniczony, bo wszy, bo po zabezpieczeniu ubezpieczeń ubezpieczenie zdrowia pracowników służby zdrowia i tym samym zapewnienie skutecznej ochrony zdrowia dla wszystkich nas to jest to jest w ogóle priorytet co nie ma co w ogóle dyskutować, która taki mali, ale ta z punktu widzenia gospodarczego tak zostanie jak mogę na koniec reakcja jak ja podchodzę do tej do tej tarczy w taki sposób, że jest ona niespójna, że poziom hojności ci tej tej tarczy jest niespójny z oczekiwaniem, że to będzie krótki takich Huragan, który musimy szybko zareagować i za gasić pożar, a potem będzie już lepiej w związku z tym mam wrażenie, że rząd spodziewa się, że ten lock Down gospodarczy będzie trwał dłużej i szykuje się na konieczność wsparcia gospodarstw domowych i osób bezrobotnych, które po prostu będą tracić pracę na razie nie ma słowa bezrobotnych w całym tym pakiecie z tego co rozumiem realność jak rozumiem no rząd liczy na to że, że istniejące rozwiązania Nobel za działają na pewno na pewno, po czym potrzebny będzie pakiet skierowany do osób tracących pracę w dużo bardziej hojny będzie potrzebne rozbudowany pakiet, który powinien trafić na zasadzie funkcjonującej już w Polsce pomocy społecznej ta jak zmodyfikowany, który trafi do tych, które do rodzin, które po prostu mały krok został wykonany tak to sobie pozwolę podsumować, ale ciąg dalszy będzie musiał być na razie bardzo dziękuję dr habilitowany Michał Mac z centrum analiz ekonomicznych państwa gości Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA