REKLAMA

Świętujemy i #zostajemywdomu: dziś otwarcie kolejnych stacji II linii warszawskiego metra

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-04-04 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie zaprasza na drugą godzinę weekendowego ranka dzisiaj w Warszawie zostaną otwarte 3 stacje metra na woli Płocka Młynów księcia Janusza linia 2 wydłuży się o prawie 3,5km no bardzo się oczywiście z tego cieszy nie tylko warszawiacy budowa metra można wypowiedzieć taką inwestycją narodową, niemniej jednak wszystkie otwierane kolejne odcinki zawsze były również takim wydarzeniem medialnym politycznym, a nawet religijnym, bo wiemy często Rozwiń » przychodził jakiś ważny hierarcha i tropił, a tymczasem ze względu na oczywistą sytuację ta dzisiejsza uroczystość właściwie się nie odbędzie dlatego postanowiliśmy ją zrobić na antenie Radia TOK FM łączymy się teraz panem prof. Andrzejem Zawistowskim szkoła główna handlowa w Warszawie autor książki stacja plac Dzierżyńskiego, czyli metro, którego Warszawa nie zobaczyła dzień dobry panu dzień dobry mam nadzieję słychać dobrze świetnie słychać no właśnie napisał pan książkę zresztą, o której kiedyś i treści miałem przyjemność z panem rozmawiać na naszej antenie metro, którego Warszawa nie zobaczyła dzisiaj można powiedzieć nie zobaczymy przynajmniej niektórzy może zobaczą jeśli metrem na nowym odcinku pojadą chciałoby się powiedzieć Stolat prawie minęło od początków myślenia o metrze w Warszawie na myśli cieszymy że, że druga linia metra się trochę przedłuży pan też cieszy po pierwsze, ja miałem to szansa, że byłem nowych stacjach metra do wielkich pan powie jak ładne powiem tak bardzo ładne bardzo ładne bardzo funkcjonalne, ale przede wszystkim na bardzo solidnie zbudowane jak jak cała druga linia ma zresztą pierwsza też, ale na zmianę szczęście, że towarzyszyłem całej tej budowie, bo prowadziłem nadzór historyczne to się tak nazywało z ramienia muzeum powstania Warszawskiego nad rozbudową tego odcinka przez wiele lat i rzeczywiście widziałem jak powstają od po prostu dziury w ziemi, a właściwie braku tej dziury w 1 taki stary system budowę, że buduje od góry do komisji tak jak w pierwszej w pierwszej linii dziury, którą się odbudowuje stacje czy nawet w komisie stację od góry, a aktu należy droższe natomiast powiedział pan Stolat Warszawskiego metra ja bym podjął, nawet jeżeli chodzi o myślenie to jest trochę dłuższy proces, ale rzeczywiście w ubiegłym roku oprócz mojej książki ukazał się znakomita książka Jakuba Jastrzębskiego, który właśnie tak za taką zatytułował Stolat Warszawskiego metra od pomysłu do realizacji natomiast, jakbyśmy się uparli takimi koncepcjami pierwsza koncepcja, żeby Warszawa miała metra to jest koniec dziewiętnastego wieku, ale też oczywiście pomysły zgłaszane na odczytach wygłaszane na przemówieniach do jakiej grupy ekspertów, ale pierwsze takie konkretne próby rozrysował Ania jak Warszawa mogłaby funkcjonować metrem, jakie powinny być powinny powstać stacje jak budować to jest rok 19171518 w zasadzie ty, czyli jeszcze przed uzyskaniem przez Polskę niepodległości wtedy się ten pierwszy pomysł zaczął jakoś kontent konkretnie macie, ale proszę powiedzieć, bo to zabrzmiało bardzo ciekawie jak pan mówił, że był takim historycznym konsultantem przy budowie tego ostatniego kawałka metra to co to w zasadzie oznacza w praktyce oczywiście oprócz tej najważniejszej działalności, jaką prowadzi matka czy firmy, które które, które firmy, które wykonują na zlecenie Warszawskiego metra budowa to oczywiście przede wszystkim chciałbym podkreślić bardzo mocno niesamowitą rolę wykonuje nadzór archeologiczny archeolodzy, którzy nie tylko opracowują plany co może tam ewentualnie się znaleźć, ale po prostu osobna na budowie starają się nadzorować, żeby nic przy okazji budowy takiego metra nie zostało zniszczone i oni bardzo warto wiele rzeczy odnajdują to muzeum archeologiczne państwa w muzeum archeologicznym była swego czasu AK konferencję, gdzie pokazywano te elementy, które znają znajdowania sensu to drobny element jakiś monety są bardzo interesujące jak np. kule z 18003001. roku, czyli czasów, kiedy Rosjanie zdobywali Warszawę po powstaniu w czasie powstania listopadowego pani właśnie od strony zachodniej natomiast muzeum powstania Warszawskiego miało zadanie opracowywać historycznie ten temat ten teren, na którym prowadzona była prowadzona była budowa, żeby przewidzieć czy tam w tamtych miejscach można spodziewać się jakieś pozostałości po okresie powstania Warszawskiego czy czytał walk czy inne, a przecież Wola jest dosyć specyficznym miejscem, gdzie walki takie regularne walki powstańcze trwały dość krótko w sierpniu, ale przecież na tym terenie, przez które w części przechodzą te 3 dziś otwierane linie przecież miała miejsce eksterminacja eksterminacja gospodarze woli przeprowadzana najmu musieliśmy to jakiś sposób analizować czy tam, gdzie te prace są prowadzone może być jakieś niebezpieczeństwo napotkania czy to szczątków czy jakiś innych śladów czasów powstania powstania Warszawskiego no to już niech pan zdradzić czy rzeczywiście coś takiego tutaj było zimowe dni aż tak bardzo wchodzić szczegóły, tak więc będzie Warszawskiego metra i myślę, że gdzieś będzie niektóre rzeczy oczywiście nie mówię tutaj o samym powstaniu, bo tutaj tak jak powiedziałem już to już jest w zakresie Warszawskiego metra informowania natomiast, jeżeli były jakieś ciekawe odkrycia to metro samo przecież metro czy państwowe muzeum archeologiczne informowało przypomina swoim leśnym, który został znaleziony na stacji Płocka ja mam nadzieję tego nie wiem przyznam, bo jak od pewnego czasu już niema kontaktu z tą inwestycją był pomysł, żeby te fragmenty, które zostały odnalezione w jaki sposób eksponować na stacji ma jakąś gablotę czy za większość jego pomysł się powiódł, ale to była głośna sprawa właśnie odkrycie te tych fragmentów słonia leśnego, czyli potężnego zwierzęcia, bo i teraz jeszcze wrócę do pierwszego pytania czy po tej historii, którą właśnie pan bardzo ciekawie opisał opowiedział kiedyś na naszej antenie Stali metra w Warszawie, więc zarówno tych pracach w okresie przed drugą wojną światową, jaki potem po wojnie, kiedy również metro ze względu na czas, jakim było budowane miało pełnić rolę wojskową w rozumieniu właśnie schronu na wypadek jakichś wojny atomowej pamiętamy przecież to są czasy zimnej wojny czy dzisiaj można powiedzieć, że ta niemożność, która towarzyszyła budowie metra w Warszawie jest pokonana i że nareszcie budujemy metro w takim tempie normalnym dla normalnego kraju na to jest bardzo dyskusyjne wstępem do połowy jak popatrzymy jak powstają-li nie w innych miastach tak często powstają dużo szybciej my otwieramy co kilka lat pewne odcinki 23 stacje 4 czasami się zdarzy może natomiast są państwa, które budują miasta, które budowlą całe linie całe linie otwierają całe gotowe nieco więcej, budując myślą o kolejnych etapach to znaczy, gdy się stacje dla 1 linii czasami powstaje pod spodem 23 na kolejny przyszłości linii, które w ogóle jeszcze nie została rozpoczęta do normy po roku w Warszawie też tak mamy, bo przypomnę, że jest pierwsza stacja trzeci już wybudowana w trzeciej linii, której dopiero, do której dopiero przymiarki już pierwsza stacja tej linii istnieje, bo przecież stacja stadion Narodowy jest zbudowana w taki sposób, żeby była stacją przesiadkową i tam od razu peron dla trzecich dni został wybudowany stoi pusty tam wykorzystywane technicznie ale, ale jest natomiast oczywiście wszystko zależy od przede wszystkim prozaicznych spraw jest, jakim są pieniądze to znaczy to jest przełożenie na to, jakimi siłami dysponujemy i iloma tarczami TBM, czyli tymi tarciami, które drążą w tej chwili w tej chwili punktują tunele nie tylko metra na wykorzystywaniu różnych doraźnych tego typu inwestycji na rok Warszawy mamy budowę metra ile tych ile tych tarczy jesteśmy w stanie jesteśmy wstanie wpuścić konie ziemia i uruchomić, jeżeli mamy w tej chwili te bodajże 4 w tej chwili, jeżeli dobrze pamiętam to no to jesteśmy w stanie budować jak tak jak budujemy to tak jak robią tak no ale ważne co się dzieje ważne, że otworzyliśmy oto w ten sposób uroczyście 3 kolejne stacje metra drugiej linii w Warszawie za co panu prof. Andrzejowi Witkowskiemu ze szkoły głównej handlowej pięknie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA