REKLAMA

"Szkoła z TVP" - kolejna odsłona bylejakości państwa

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2020-04-04 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:32 min.
Udostępnij:

Fala nienawiści wylała się w internecie na nauczycielki biorące udział w programie "Szkoła z TVP". W programie próbujemy odpowiedzieć na pytanie dlaczego łatwiej jest krytykować ludzi, niż mechanizmy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i zaczynamy magazyn to sam Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie przydomowymi cofanie domowym studiu, ale już wcale nie takim prowizorycznym zdążyłem się przyzwyczaić i nadać temu domowego studia na studia nawet pewna cechy profesjonalną ości mam nadzieję, że to też będzie przekładało na jakość dźwięku, które państwo służą swoich odbiornika to jeszcze nie jest taka jakość najlepsza, jaką moglibyśmy zapewnić, ale pracujemy nad tym cały zespół Radia TOK FM Rozwiń » techniczne pracuje nad tym, żeby już wkrótce ten dźwięk, który państwo na słyszeli w sobotę w tych godzinach nie tylko oczywiście w sobotę w tych godzinach miał naprawdę taką jakoś nie pozostawiającą nic do życzenia Katarzyna Morawska jest dawczyni tego programu rzecz jasna realizuje do godziny dwunastej Maciej Gorczyński od 12, o czym jest bowiem będzie realizował Szymon Kulisz audycja no cóż za moment dr hab. Przemysław Sadura będzie państwa gościem Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego opowiemy czy porozmawiamy o szkole TVP i o tej potwornej fali hejtu, która wylała się nauczycielki i nauczycieli, którzy tam w tej w tym przedsięwzięciu wzięli udział niewątpliwie nie wygląda to najlepiej programem no cóż nie są nie są najlepszej jakości natomiast rzeczywiście reakcja zbiorowa to często wychodząca z kręgów osób, które uchodzą same siebie uważają za bardzo nowoczesna kulturalne i światowe no powiem szczerze mnie zmroziła ja w ogóle bardzo źle reaguje na wszelkie zbiorowa wyrazy niechęci na portalach społecznościowych nie tylko uważam, że należy tego wystrzegać to państwo chce przekazać gdzieś widzicie, że wszyscy goście śmieją to się z tego nie śmiejcie jeśli widzicie, że ktoś jest zbiorowo przez wszystkich atakowane to nie atakuj cienie przyłączają się do tego, bo nigdy nic dobrego z tego nie wynika z tej sytuacji, w której będziemy rozmawiali też z pewnością dobrego nie wynika, czego dowodem wywiad zamieszczony w Gazecie wyborczej 1 z nauczycielek, która odpowiada strasznym stanie psychicznym w jakim się z powodu tego hitu znalazła także apeluje do wszystkich nas opamiętaj się i opamiętajcie się nie róbmy tego, a o tym, o czym świadczy tam cała historia i co jest nie tak z tym przedsięwzięciem pod nazwą szkoła w TVP będziemy za moment Przemysławem Sadurą rozmawiać po godzinie 1140 Dariusz Siuda socjolog eseista założyciel wydawnictwa kultura mój serdeczny przyjaciel także będzie państwa gościem porozmawiamy o przejściach Darka z polską służbą zdrowia w czasie pandemii napisał tak bardzo przejmujący post na Facebooku, w którym relacjonował dzień po dniu zmagania z systemem i walka o zdrowie życie swojej mamy, która ciężko choruje na koronach wirusa, ale właśnie rykoszetem można powiedzieć to co się dzieje w trakcie pandemii także w nią uderzyło ten wpis no i zdobył potężną popularność przerażający był tak naprawdę pokazywał i pokazuje bezduszność bezwładność tego systemu, w którym funkcjonujemy na porozmawiamy sobie o tym, czego daliśmy się na doświadczył i co w jego przekonaniu no właśnie o świecie, w którym żyjemy mówi po godzinie dwunastej 20 Marcin Ilski niegdyś smutni trenerzy rozwoju osobistego dziś sceptyczni trenerzy trochę tych o tym co się z nami dzieje podczas tego całego dziwnego czasu, w którym jesteśmy co się z nami dzieje w kwarantannie w zamknięciu w tej sytuacji niepewności, a w tym poczuciu, że na dobrą sprawę nie wiemy ile potrwa nie wiemy jak się skończy nie wiemy czy świat, który znamy rzeczywiście definitywnie nie odszedł w przeszłość albo odchodzi właśnie na naszych oczach jak sobie z tym radzić chciałem powiedzieć, ale właśnie nie będziemy żadnych recept na radzenie sobie generować, bo może właśnie takie myślenie w kategoriach recept jest problemem tylko jeszcze bardziej frustruje się ciągle oczekuje, że recepta ma się pojawić odwraca nie ma po godzinie trzynastej Anna Łabuszewska tygodnika powszechnego z autorka bloga 17 mgnień Rosji będzie państwa gościem będzie rozmawiali o tym jak Rosja sobie radzić z epidemią Korona wirusa z delikatnym wspomnieniem Białorusi również, na której jak może państwo widzieli ich na takim nagraniu krążącym po internecie w ogóle nie ma żadnych rozmów, bo ich nie widać tak mi tak prezydent Łukaszenka skomentował całą tę sytuację no dobrze to jest plan na dzisiaj 1340 jesteśmy na antenie, a teraz już łączymy się z dr. hab. Przemysławem Sadurą z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego lokalu przez usłyszymy się ale, ale tak dobrze mamy na połączenia do doskonała jakość doskonała jakość no właśnie napisała tekst w krytyce politycznej szkoła TVP, czyli jak się kończy oszczędzanie na działania edukacyjne, w którym z 1 strony komentuje te fale hejtu potworną, która zalała nauczycielki występujące w tym projekcie, a z drugiej strony wskazuje, że tak naprawdę problem oczywiście jest systemowy i no chyba zawsze jest zły, ale tak naprawdę w ogóle nie chodzi o osoby, które w tym przedsięwzięciu w tym projekcie występują tylko chodzi o to, że ona jest nieprzemyślana nieprzygotowana nikt na dobrą sprawę ani w telewizji polskiej w ministerstwie edukacji nie postarał się, żeby tele edukacja mogła wyglądać w sposób profesjonalny i dobrze dopracowała dzień dobry tak do to dokładnie tak jak mówi się w ogóle, zanim za napisałem, a tekst w krytyce politycznej to najpierw tak bardzo emocjonalnie zareagowałem na falę hejtu, które się wówczas zaczynała pisemna Facebooku i może powiedzieć, że kiedy pisałem ten post broniący nauczyciele występujących w tych lekcjach, aczkolwiek nie broniących merytorycznego poziomu programów edukacyjnych zaproponowanych przez TVP tylko tylko przede wszystkim pokazujący, że to trochę inaczej należałoby krytykować to co zrobiła telewizja publiczna przede wszystkim nie indywidualizm owa tej odpowiedzialności nie uderzać w tych, którzy tak naprawdę są najmniej winni, czyli nauczyciele, którzy wzięli udział w jakimś zupełnie nieprzygotowanym przedsięwzięć kiedy, kiedy zdecydowałem się od wpisu miałem taką obawę, że za chwilę może się stać także ta fala hejtu, która dotyczy nauczycieli obejmie też mnie także bardzo łatwo przejść też od krytyki tych tych nauczycieli do do krytyki tych, którzy w ogóle chcieliby, jakkolwiek ich bronić i to pokazuje, że mamy też do czynienia z jakimś ogromnym problemem w wyładowania frustracji nagromadzonej teraz szczególnie mocno w czasie takiej ogólnonarodowej kwarantanny do takiego nieodpowiedzialnego była do bywania jej w internecie, bo to łatwo zrobić nie zawsze przeraża jest ta niezwykła czujność wyłapując co w internecie każdy najmniejszy błąd każde potknięcie każdy lapsus każde niepowodzenie i właśnie reagująca na to taki sposób to jest to jest straszne natura to przejmuje grozą tutaj no pojawiają jakieś takie mechanizmy z 1 strony nie wiem, jakiego instynkt stadny ego to znaczy dostajesz potwierdzenie tego, że ten twoją nawet nie wybredna krytyka czy żarty osób, którym coś tam nie wyszło są uzasadnione, bo przecież tak wiele osób to robi, a zarazem nie ma aż takiej informacji zwrotnej nie widzieć jak osoba się właśnie czuje, więc wyłącza się w pewnym sensie taka empatia to jest 1 rzecz druga rzecz to myślę, że no generalnie łatwiej jest krytykować poszczególne osoby niż krytykować jakieś takie bezosobowe mechanizmy, które stoją za tym co krytykujemy, więc jako socjolog mam trochę mam nie wiem wykształcony po prostu taki aparat do tego, żeby skupiać się na procesach na na nie wiem na systemach na instytucjach nie daje pewnie, tak więc pewnie jest mi też też łatwiej po prostu zobaczyć te mechanizmy, które za tym stoją, więc teraz będziemy tych mechanizmach rozmawiali tymczasową zrobimy trochę miejsca na antenie informacje i po informacjach zaraz wrócimy do tej rozmowy Przemysław Sadura jest państwa gościem na jesteśmy z powrotem dr hab. Przemysław Sadura Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego jest cały czas z nami raz jeszcze dzień dobry dzień dobry mówiłeś o mechanizmach, które stoją za tym wszystkim mechanizmach, które regulują pracę takich instytucji jak telewizja Polska Ministerstwo Edukacji Narodowej zaczęliśmy od tego, że problem jest tak naprawdę systemowych przypomnę mówimy o projekcie szkoła TVP i fali hejtu, która wylała się na nauczycielki, która w tym przedsięwzięciu biorą udział no to pomówmy w takim razie tych mechanizmach szerszych bardziej bardziej ogólnych jak rozumiem nie zgodzisz się z takim powiedzeniem, że to jest jakimś sensie obraz polskiej szkoły żona właśnie tak wygląda myśmy tylko dzięki telewizji zobaczyli to w sposób powszechny wszyscy no o oczywiście, że nie znaczy szkoła również tak wygląda natomiast szkoła polskie szkoły są niezwykle zróżnicowane i pracujący w nich nauczyciele to też przegląd bardzo różnych osobowości z całą nauczyciele, którzy co roku jest organizowany przez ZNP konkurs na nauczyciela roku i tam przegląd po prostu najlepszych nie mówię tylko samych zwycięstwach, ale ten konkurs gromadzi przykłady, a bardzo ciekawych inicjatyw pedagogicznych mamy nauczycieli dyrektorów szkół, którzy w publicznych placówkach pracują metodami Montessori mamy ludzi, którzy w, których nauczanie jest pasją, a z drugiej strony oczywiście mamy nauczycieli, którzy pozwalają sobie nałożyć na głowę kosz na śmieci tak albo spadają na pomysł, żeby zaklejać usta dzieciom od to są wszystko przykłady ostatnich 19 lat, które pokazują jak ta szkoła jest zróżnicowana i dlaczego akurat te przykłady miałyby pokazywać, jaka ona jest czy, gdybyśmy nie wiem zamiast lekcji geografii dla klas szóstych zorganizowali boja wiem taki wykład uniwersytecki w TVP i nie wiem próbowali pokazać podstawy ekonomii zaprosili jakiegoś wykładowcy to jakieś tam szkoły tak wyższej szkoły zarządzania i marketingu, który w stresie przed kamerą pomylił, by popyt podaż to powiedzielibyśmy że studia wyższe w Polsce czy uniwersytety właśnie tak wyglądają nie to jest oczywiście uogólnienie notuje jeszcze kwestia telewizji polskiej o tym, pisała w swoim tekście pisał też o tym w komentarzu dla Newsweeka Jakub Majmurek, bo przecież producentem tych programów jest telewizja Polska, która wydawałoby się ma doświadczenie w przygotowywaniu programów edukacyjnych rozrywkowych mogła zadbać o nadanie temu jakiejś formy, która byłaby elementarny sposób atrakcyjna tutaj oczywiście także wskazywano na błędy merytoryczne, które tam się pojawia to na błędy, które robili ci nauczyciele nauczycielki natomiast znowu to jest program, który nie jest emitowany na żywo ktoś ogląda też jakoś produkuje ktoś dopuszcza do emisji w związku z tym na trudno ogniskowa cała pretensje właśnie na osobach, które tam zostały też wciągnięta w tę sytuację wzięta w tę sytuację bez żadnego przygotowania bez żadnego obycia z kamerą to jest potwornie stresujące występowanie przed przed kamerami i jak ktoś zupełnie nie ma tego rodzaju doświadczenia to trudno, występując po raz pierwszy czy drugi na okazał się fantastycznym zwierzęciem telewizyjnym na bazie ma jakiś wyjątkowy wrodzony talent, więc to jest generalnie także chyba dużym stopniu kwestia odpowiedzialności telewizji polskiej oczywiście to wiadomo że, występując przed kamerą musisz użyć zupełnie innego warsztatu tak nie ma się, jeżeli nauczyciel jest przyzwyczajony do tego, że na współpracuje z grupą z klasą tak to tutaj stoi przed kamerą i nie widzi żadnych reakcji, jeżeli jest przyzwyczajony, że rzuca jakieś anegdoty żarty po to, żeby skoncentrować uwagę zupełnie inaczej wygląda, kiedy może zobaczyć reakcję osób, które z tobą są zupełnie inaczej kiedy, kiedy jesteś sam i czy kamery, więc tutaj też w ogóle zabrakło pomysłu czym te lekcje TVP mają być tak, bo do czym może być taka zdalna edukacja wydaje się, że na sensownie, gdyby ona była jakimś wsparciem dla nauczycieli tak rozumiem, że chodzi o to, żeby dotrzeć być może do tych, którzy mają ograniczone możliwości kontaktu z nauczycielami przez internet, ale jak ten kontakt tak czy inaczej nauczyciel ma chociażby mailowy, więc można było zaprosić profesjonalistów napisać dobre scenariusze zaprosić aktorów, którzy wcielą się w rolę nauczycieli w ciekawy sposób przedstawią dobrze profesjonalnie przygotowany materiał do tego telewizja mogłaby przygotować jakiś film, który by to ilustrowały, a nauczyciel mógłby prowadzić lekcje, odwołując się do tych materiałów tutaj z jakich powodów zdecydowano, że od chcemy inaczej chcemy zaprosić prawdziwych nauczycieli Okaj dobrze, ale wtedy trzeba było się zastanowić z kolei czemu Toma służyć tak czy to ma np. można było zrobić rodzaj jakiegoś takiego reali cisza zaprosić nauczycieli pokazać jak oni się w ogóle czują w tej sytuacji zapaści systemu edukacyjnego i prób przejścia na zdalne nauczanie, którego nikt tak naprawdę do tej pory systematycznie nie nie praktykował, więc nikt nie ma doświadczenia tak pokazać jak oni się uczą różnych narzędzi pokazać w ogóle w ten sposób, jakie są to narzędzia też, że normalnym jest nie wiem stres nawet kiedy próbuje przygotować lekcję nagrać ją na domowym komputerze czy audi oczy widzę i wysłać uczniom to wszystko można było pokazać tylko trzeba było to profesjonalnie zrobić tutaj mam wrażenie, że próbowano nie tyle wesprzeć nauczycieli albo też ich wspomóc przez pokazanie im narzędzi chodziło o to, żeby ich zastąpić i to świadczy o jakieś ogromnej arogancji telewizji, że ktoś, kto wymyślił, że za za grosze, bo jego poziom tych tych programów pokazuje, że nie zainwestowano w to ani dużych środków ani zbyt wiele czasu za grosze i w ciągu dosłownie kilku dni próbowano zastąpić polską szkołę komuś wydaje najwyraźniej, że tak się tak się da no to świadczy o w ogóle niezrozumieniu niezrozumieniu tego jak działa system edukacyjny niezrozumieniu w ogóle tego czym jest szkoła, ale też jakiejś ogromnej bucie arogancji wywiad, który w, którym wspominałem, który okazał dodatku białostockiej gazety wyborczej też dostępne oczywiście w internecie z 1 z nauczycielek które, które wzięły udział w projekcie szkoła TVP no w tym wywiadzie pani mówi po pierwsze o tym jak wygląda kulisty czy kuchnia tego produkcji tego tak tego programu w zasadzie brano osoby z łapanki nagrywane to wszystko było w ciągu 1 dnia przez 10 godzin jak mówi jak mówi pani Iza pragnąca zachować anonimowość rzecz jasna bez żadnego przygotowania właśnie nie miały możliwości skorzystania z takich materiałów, z których zazwyczaj korzystają przygotowując, prowadząc lekcje, dlatego że mogły używać tylko takich takich pomocy co, do których nie istnieje kontrowersja związana z prawami autorskimi, bo wykorzystywanie już na antenie w takim programie jakiż np. filmów edukacyjnych z YouTube albo jakiś tekst z internetu itd. wiąże się z koniecznością płacenia za prawa autorskie bez żadnego memorandum Integrale i tak to akurat telewizja publiczna miałaby zdaje się z czego zapłacić, bo jeszcze przed wybuchem pandemii rzutem na taśmy dostała kolejne 2 miliardy złotych, więc naprawdę nie wiem czy przelew jeszcze nie doszedł jakieś inne powody zdecydowały o tym, że akurat na tym programie postanowiono zaoszczędzić wielka szkoda ogromna strata bo te lekcje są naprawdę potrzebne i telewizja publiczna miała szansę, żeby wreszcie zrobić coś coś ważnego porządnego realizującego misję społeczną natomiast przykład pewnie trochę też pięknie jak będzie też zmiany, który w brodę po nie każda pensja za styczeń prezes OKS mam wrażenie, że to przykład trochę idzie Ministerstwo Edukacji Narodowej, które przygotowało kilka lat temu na kolanie reformy systemu edukacyjnego, która wywróciła system do góry nogami, więc im już tam pokazano, że no można szkołę zmieniać w ten sposób w bez bez środków i szybko i telewizja po prostu zrobiła dokładnie to samo tylko w tylko może mniejszej skali tak ja tutaj dużo rozmawiam na antenie Radia taki sam prezes Małgorzata Jacyna, która od lat powtarza, że swojego Instytutu oczywiście, która od lat powtarza, że są takie 2 zasadnicze obszary państwa społeczeństwa, które są warunkiem możliwości funkcjonowania w ogóle nowoczesnej nowoczesnej demokracji to jest służba zdrowia edukacja to są zupełnie centralne centralne obszary, które w Polsce są kompletnie po macoszemu traktowane i od lat niedofinansowane zostawione gdzieś na marginesie coś tutaj rzeczywiście takiego się odsłania w przypadku tej pandemii tu też Katarzyna Morawska pisze, że też ma takie wrażenie, że słania się Kisiela za byle jakości takiej prowizoryczną ości tego państwa, w którym funkcjonujemy w on jakoś tam wydaje się sprawdzać w warunkach, których mierzi mnie nie nie dzieją się jakieś nieprzewidziane sytuacje nie mają poważniejszych kryzysów natomiast kiedy tylko sytuacja komplikuje, kiedy następuje jakiś rodzaj kryzysu przeciążenia, kiedy trzeba nagle coś szybko zrobić albo jakoś zadziałać zareagować to właściwie mamy do czynienia z takim ujawnieniem się w jakiejś kompletnej bezwładności i to widzimy w przypadku służby zdrowia to widzimy w przypadku dzisiaj tego całego projektu szkoła TV weto widzieliśmy wcześniej w przypadku katastrofy smoleńskiej jest coś takiego głęboko bezpłatnego pod spodem pod tą całą fasadą funkcjonowania instytucji polskiego państwa co jakoś daje o sobie znać w takich momentach rzeczywiście państwo jego instytucja działają jakoś tak powiedział w oparciu o tymczasowe rozwiązania tak, kiedy przychodzi kryzys, który jest rodzajem stress testu dla poszczególnych systemów dla poszczególnych polityk publicznych dla poszczególnych instytucji, a nawet organizacji, a to one sobie z tym nie radzą, bo nie mają do czego się odwołać Jakub Majmurek w tym artykule w Newsweeku o lekcjach edukacyjnych dawał przykłady np. telewizji szwedzkiej, gdzie to jest cały program, który cała osobna stacja, która przygotowuje programy edukacyjne na bieżąco po prostu robiła to od lat w sytuacji kryzysu ma ogromny wybór materiałów, które można wyemitować można, by pokazać przykłady udanych programów edukacyjnych w w Niemczech Wielkiej Brytanii, ale to porównanie trochę nie ma sensu z tego powodu, że telewizja publiczna nie tylko za rządów Prawa i Sprawiedliwości no nie była niczym co przypominało, chociaż odrobinę BBC czy świecką czy niemiecką telewizję mamy mamy do czynienia z zapaścią nie tylko systemu edukacyjnego w tym momencie, ale mamy też do czynienia z takim obnażenie niemocy telewizji publicznej wyjdziemy kryzysu i jeżeli widzimy kiedyś w rządów Prawa i Sprawiedliwości się zastanowić w ogóle co taką instytucją jak jak TVP zrobić czy w ogóle potrzebujemy mediów publicznych, jeżeli nie potrafimy żaden sposób ich wykorzystać tak to czas organizowały misje społeczne postawimy kropkę bardzo dobre pytanie zadajmy sobie przemyślimy odpowiedzi dr hab. Przemysław Sadura socjolog Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego państwa gościem bardzo raz jeszcze dziękuję za rozmowę no a teraz jazda po teraz będą informacje po informacjach Dariusz mi się na będziemy rozmawiali na już dalej w kontekście Korona wirusa pandemii i dalej niestety w kontekście bezwładności państwa tym razem w obszarze służby zdrowia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA