REKLAMA

Jak radzić sobie w zamknięciu przez dłuższy czas? Jak wspierać z dystansu seniorów?

Homo Science
Data emisji:
2020-04-04 13:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
25:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witamy w audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL, a naszym gościem jest dzisiaj zdalnie, bo przez Skypea psycholożka psychoterapeutka Dorota Minta dzień dobry Dorota prowadzi serię filmów poradnikowych pomoc psychologiczna w czasie epidemii na kanale Akademia NFZ, gdzie radzi ludziom Polakom jak mogą sobie radzić się z ze stresem i z obciążeniami rozmaitymi psychologicznymi w czasie epidemii i o tym, Rozwiń » chcielibyśmy porozmawiać o tych rozmaitych zjawiskach, które mają miejsce w sieci, ale też w świecie rzeczywistym, bo jednak ten świat rzeczywisty wciąż jednak istnieje i jakby postarać się znaleźć źródła rozmaitych zjawisk i pokazać w jaki sposób można wybrnąć z różnych trudnych sytuacji i Przeczewski pytanie takie co na tym etapie kwarantannę, który w tej chwili mamy jest twoim zdaniem największym problemem na co szczególnie może musimy uważać, bo to jednak bardzo zmienia co innego pierwszy tydzień, a co innego potem już takie trochę wpadnięcie w rutynę zmęczenie też dodatkowy stres związany z kolejnymi ograniczeniami co w tej chwili się dzieje, czego się spodziewać w najbliższych tygodniach nie wiemy to potrwa niestety nie wiemy może właśnie, żeby ochronić przed lękiem nie myślę za bardzo o tym ile potrwa, czyli skupmy się na tym co jest tu i teraz wiemy, że pierwszy tydzień był taki trochę rozrywkowy, bo to taka zmiana, bo nagle dzieci tego miały wakacje w ogóle wołał szkoły jeszcze nie do końca działały natomiast i wszyscy mówią, że pierwsze 2 tygodnie jest taki trochę okres podwyższonego poziomu adrenaliny takiego na nowo organizowania sobie życia, a czasem przychodzi znużenie i takie obniżenie nastroju ona z 1 strony trochę pomaga nam przetrwać ten inny stan obniżenie nastroju, bo po prostu spowalnia my tak wolniej robimy pewne rzeczy inaczej zapełniamy dzień, ale przychodzi znużenie zmęczenie myślę w dużym stopniu z 1 strony zagrożeniem chorobą, bo wzrost ten wzrost liczby zachorowań nie jest liniowy niestety, ale też przychodzi taki np. coś, czego może bardzo doceniamy czy brak kontaktów społecznych z innymi ludźmi, bo jeżeli pan jesteś specyficznej sytuacji, bo dużo pracujecie no ale też robić wywiady z ludźmi spotykaliście się jeszcze niedawno z czytelnikami waszej książki, więc było wokół was tłum ludzi inni nie siedzą w biurze mogą krzyknąć do kogoś z boku od cokolwiek tak kolegi przy biurku powiedzieć żart albo zapytać co sądzi tylko o projekcie co poznać, jakim kliencie, a w takiej sytuacji domowej zaczyna być coraz trudniejszym, że to jest 1 z większą rzeczy, która nam dokucza brak kontaktów społecznych, a najgorzej chyba mają nastolatką, a zdecydowanie nasze dzieci, które jedno wkracza w okres nastoletnia drugie już jest pełnowymiarowym nastolatkiem mają mają rzeczywiście ogromne ogromne trudności z tym, żeby wytrzymać bez fizycznych kontaktów z kolega z koleżankami kolegami, zwłaszcza córka trzynastolatka ona po prostu czuje potrzebę przytulania się do koleżanek jest taki okres, kiedy one są blisko siebie czy kontakt online jest w stanie, chociaż być namiastką takich kontaktów fizycznych jest trochę nie mamy wyboru, więc pozostaje na ten kontakt online paradoksalnie rodzicom wielu się wydawało, że dzieci są przyklejone dotarł do ekranów w ogóle nie potrzebują tego kontaktu albo było złudzenie nie tak, bo oni nawet drugi być ekranami, ale razem tak dziś tam być fizycznie myślę, że po trochę nas ratuje warto, żeby te kontakty online trochę inaczej zagospodarowywać, czyli np. żeby łączyć się jakoś razem ja NATO na film 1 z filmów, o których wspominacie mówiłam o tym, żeby np. zagrać Chińczyka znajomy tak 1 klasie to druga tam 1 telefon na na plansze, więc trochę o czasie nauczyć, bo chciały robić ruchy swoje i tych po drugiej stronie ekranu, ale jest inaczej nie wiem można obejść ten sposób urodziny połączyć ze znajomymi albo zrobić obiad rodzinny w taki sposób też pokazywać dzieciom podpowiada, że to może być tylko rozmowa można coś razem też robić zdalnie to też dodaje takiego dodatkowego aspektu wagi tym kontaktom przez internet, a jak w takim razie mają sobie radzić ludzie starsi, bo to jest podwójnie szczególna grupa szczególna, bo zagrożona bardziej samą chorobą, a więc też bardziej chroniona, ale też grupa ludzi, którzy zazwyczaj mają jednak inny styl kontaktów to są ludzie, którzy gdzieś tam wychodzą pogadają sobie z koleżanką czy nawet w kolejce czy coś, a do tego wszystkiego jeszcze dochodzi właśnie problem technologiczny na to co mówić np. tą grą Chińczyka ACS zresztą bardzo fajnym pomysłem Super wymaga pewnej kombinacji technologicznej tak natomiast no tu połączenie telefoniczne jest Tokai natomiast cokolwiek więcej nie zawsze, ale często jest problemem jak sobie najście do tego dochodzi kwestia oczywiście odwiedzin, które już w tym momencie całkowicie odpadają jak jak tym ludziom tego tym ludziom śledziła, a ja myślę, że starsze osoby są szczególnie trudnej sytuacji, bo tak jak powiedziałeś nim nie mają takich kompetencji cyfrowych bardzo często, choć nie zawsze można 80 latki szalejące w sieci i obsługują iPhona i jest tak też jest, ale większość jednak nie dla większości jest jedynym takim w tej chwili sposobu na komunikację jest telefon, więc to że, żebyśmy warto o tym, pamiętać, żeby dzwonić do tych starszych ludzi, ale też, żeby nasze rozmowy miał jakiś sens, czyli pytajmy jak się czujesz albo sobie radzisz albo czy wszystko uczciwie w porządku, bo to tylko może spędzać takie osoby obniżenie nastroju oni są bardzo zagrożeni depresją w ogóle starsze osoby szczególnie samotne są tak dużej gry w grupie ryzyka zachorowania na depresję, a ta sytuacja dla nich jest szczególnie trudna, bo nie pójdą do piekarni po bułeczki, bo nie pójdą do lekarza po badaniach, bo po receptę co dalej uwielbiają, bo to jest dla nich sposób na życie społeczne i jest dzwonimy do tych starszych ludzi pytają opowiadają co my robiliśmy zapytajmy co dzisiaj robią na obiad np. pytajmy też co sosu, czego słuchali albo co oglądali w telewizji, a propos epidemii często starsze osoby nie wszystko rozumieją czasami jakieś informacje są dla nich nadmiernie takie niepokojące, więc starajmy się przepytać uzmysłowił babcie czy dziadka czy ojca czy mamy na temat tego co widzieli co słyszeli ewentualnie do tłumaczyć wyjaśnić też myślę, że dobrym sposobem jest np. oglądanie jakiegoś ulubionego serialu takiej starszej osoby nawet jak go nie niespecjalnie lubimy to zróbmy to dla nich oglądajmy sobie serial i potem porozmawiajmy bohatera co tam to kto kogo rzucił to był niedobry itd. to też jest taki sposób przepraszam też dobrą rzeczą jest zrobienie czegoś takiego, jeżeli puszczam robimy zakupy te starsze sobie zostawiamy je na progu oczywiście nie wnosimy do mieszkania to napisze jakiś mały liści może w rękawiczkach, że było bezpiecznie można na pewno rękawiczkach, ale narysują tam serduszko kwiatek napiszmy coś do nich zadzwoni, żeby babcia podała nam przepis na ulubione ciasteczka, które potem zrobić z dziećmi w domu angażujemy ich takie rzeczy dzieją się, czyli bez trochę, a po pierwsze, potrzebni, a po drugie, że mieli poczucie, że uczestniczą w naszym życiu czy tak jak jest to zwyczajnie, a to nasze codzienne życie w rodzinach, które z reguły no są rozproszone rodzice w pracy dzieci w szkole przedszkolu i tu nagle sytuacja nietypowa, bo jesteśmy ze sobą wspólnie 24 godziny na dobę jak poradzić sobie taką sytuacją, kiedy nie do końca być może akceptujemy aż taką nadpodaż swojej obecności czy są jakieś możliwości od strony psychologicznej, które można, by wykorzystać, aby no i stworzyć sobie taki wentyl bezpieczeństwa to jest także w większości przypadków faktycznie spędzaliśmy ze sobą niewiele czasu, ale mieliśmy szybkie poranki i 34 godziny wieczorem koniec teraz bardzo duża myślę, że taką podstawową rzeczą, którą warto robić to jest zaplanowanie sobie każdego dnia maksymalnie 3 dni do przodu im nie planujmy tego co będziemy robić za 2 tygodnie za miesiąc w czasach kryzysu dobrze sprawować tak tu i teraz fajnym rozwiązaniem, które wie, że działa jest zrobienie np. tego, żeby na 1 kartce, którą dzielimy na 34 zależnie ile jest ich domowników napisać co każde w danym dniu planuje robić, ale zaznaczyć też tam wtedy, kiedy będziemy potrzebowali ciszy ze strony innych, bo np. mamy tak teraz rozmowę z kim z zewnątrz albo dzieciak ma właśnie lekcje online polskiego mówmy sobie o tym, tak fajnie zrobić spróbować przynajmniej raz dziennie zrobić sobie taką przerwę w ciągu dnia nauki pracy i zjeść drugie śniadanie albo wypić kawę herbatę myślę, że też bardzo wiele osób potrzebuje takiego takiej chwili odosobnienia, żeby po prostu pobyć sami ze sobą poczytać posłuchać muzyki słuchawkach, więc też tak zorganizujmy dom i też o tym, mówimy sobie nawzajem, że potrzebuje być sama co powiedział, że mamy ten nad podaż kontaktów z ma małą grupą ludzi no i też jesteśmy przymuszeni do akurat tylko do tych kontaktu, bo w tych społecznych więzi nie ma, więc myślę, że jeżeli będziemy ze sobą rozmawiać co my chcemy robić danym dniu co przeszkadza np. w tym co robi też inne to to jest szansa na to, że my przetrwamy wszystko jak sądzisz czy aktywność, która jest bardzo popularna wśród młodszych, zwłaszcza młodszych, czyli granie, zwłaszcza granie online grani z innymi to jest dobry bezpieczny sposób na nas tu nie chodzi o zajmowanie czasu, choć też kontakty międzyludzkie, bo młodzi ludzi ludzie w ten sposób również tezę podtrzymują kontakt jak normalnie siedzą sobie koło siebie grają na telefonach, ale są ze sobą tu nie mogą być ze sobą fizycznie, ale mogą ze sobą on-line, więc czy to jest bezpieczne i dobre wiadomości wiadomo, jaką reputację mają gry, a zła reputacja pewnie wynika z niewiedzy jak wiele złych reputacji ja bardzo często zachęca rodziców do tego, żeby sobie ciągnęli grę albo zobaczy pogra pokaz poprosi, żeby dziecko pokazało co grają na czym polega, bo rodzice mają taki często to właśnie zły obraz gier na pewno nie można przejąć, ale też jest także, grając w grę to co przecież powiedziałeś młodzi ludzie siedzą normalnie kosz koło siebie też komentują jak robią to zdanie to też są na czacie kamerka komentuje coś tam jeszcze rozmawiał oprócz tego grania minister na pewno sposób na NATO, żeby dzieci miały zachowały dziedziną młodzi dorośli też zachowały ten kontakt społecznej więzi społeczne to jest na pewno dla niej ważne też dobrze by było, żeby nie przesadzali także moi koledzy terapeuci uzależnień nie mieli po czasie epidemii nadmiaru pracy, ale też nie mówmy także koniec wystarczy ile możesz grać na całych komputer telefonie tylko oferujemy im coś innego jak rzeczy, które też mogą być zabawne, które mogą być użyteczne Niewiem każdego dnia ktoś inny odpowiada za zrobienie kolacji albo obiadu zróbmy coś razem myślę, że jest sporo sposobów pomiaru razem pokój nastolatka albo można zaproponować jak to carowi Piotrek, żeby pograć wspólnie z dzieckiem można pograć wspólnie można pograć z dziecka przyjacielem jego mama albo tatą na odległość i przy okazji też nam się uda trochę życia towarzyskiego zaliczyć też różne takie rzeczy wspólnie, które są fajne dla dzieci też pytajmy co oni chcą robić, bo prosili, żeby to dzisiaj oni zadbali o rozrywki dla całej rodziny staramy się też nie narzuca lepsze kilkanaście lat każde każde każe przymus wzbudza los przeciw, a czasem nawet agresywni zróbmy tak, żeby zostawić też wąską przestrzeń do propozycji dzieci nawet jak nam się wydaje może mało atrakcyjny, ale nie szkodzi tak minister Adam Babicz w drugiej części audycji na pewno będziemy jeszcze zapytać aktywność fizyczną i o jedzenie, bo to kompulsywne jedzenie teraz widać w różnych postaw ma w mediach społecznościowych, ale to będzie w drugiej części audycji to informacja Radia TOK FM zapraszamy witamy państwa ponownie druga część audycji Homo science i ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka i nasz gość zdalnie przez Skype psycholożka psychoterapeutka Dorota Minta dzień dobre, a rozmawiamy dziś o pomocy psychologicznej w czasie epidemii to jest tytuł serii filmów poradnikowych, które Dorota prowadzi na kanale Akademia NFZ na YouTubie, a my chcemy jak najwięcej wyciągnąć takich praktycznych informacji właśnie dla słuchaczy Radia TOK FM jak sobie w tych sytuacjach izolacji społecznej skutecznie radzić naj przyszła kolejna pytanie o aktywność fizyczną, dlatego że trochę zbladła jak słyszałam słowa ministra, który radził słowa premiera właściwie na rok minister minister, który radził, aby ograniczyć aktywność fizyczną do niezbędnego minimum trudno powiedzieć czym jest dla kogo niezbędne minimum co więcej nie budować formę tylko starać się jak jeszcze takiej formy przetrwalnikowe dociągnąć do końca epidemii i tu mam trochę byłam przerażona, bo jednak no potrzebnej mi osobiście jest ruch bardzo i trochę sobie nie wyobrażam tego, żeby póki można jeszcze wychodzić, żeby to była sytuacja, kiedy sama biegam po Polesie, który jest pusty, żeby to sytuacja komukolwiek zagrażała Dorota jaki, jaka jest rola ruchu właśnie w przetrwaniu sytuacji odosobnienia epidemii myślę, że minister pewnie chciał bardzo przekonać ludzi do tego, że byli ostrożni stąd lapsus, bo nie wierzę, że kardiolog nie jest zwolennikiem zdrowego ruchu to jest także ten ruch jest potrzebne, ale podstawy, bo nie ma osobno zdrowia psychicznego fizycznego jesteśmy całością tak jak nie działa 1 element to drugi też przestaje funkcjonować, więc najważniejsze, żebyśmy tego ruchu zażywali spokojnie w sensie takim bezpieczni patrzyli biegać samotnie niebie nie biegać tam, gdzie jest bardzo dużo ludzi na pewno można też uruchomić jednak ruch w domu przy otwartym oknie także było to faktycznie dobrych warunkach to wiecie doskonale, że jest mnóstwo trenerów, którzy łączą online wiem, że niektóre sieci siłowni też nadają ujęte w kanałach swoich zajęcia dla nich i misji joga pilates mnóstwo różnych rzeczy pewnie część niektórzy mają też sprzęty domowe do ćwiczeń jest też warto z tego korzystać może to też okazja do tego, żeby coś rozsądnego robić razem można poprosić, by dzieci np. wybierały dla każdego każdego dnia dla nas formę ćwiczenia co innego we wtorki, a co innego w piątki, tak więc to też jest coś co może zaangażować rodzinę wspólnie, czyli zajęcia gimnastyki, bo jakiś stałej porze, bo fajnie, żeby też była stała pora to też warto wspomnieć, że taki ustabilizowanie tego naszego rytmu dnia i rytmu biologicznego w kontekście zdrowia fizycznego bardzo pomaga poradzić sobie ze stresem lękiem, a więc śpimy do dwunastej zdejmujemy piżamę ubierajmy się ubrania oczywiście może nie garnitury krawaty, ale jeśli ktoś robi to tak, ale jednak takie, które okazują nam zmianę z nocy na dzień tak wiem, że to sama o tym w tym filmów wspominam po 1 pisarzy, mówi że musi rano nie zacznie pisać ubrać buty, że bez butów nie jest w stanie pisać kiedyś pracował jeszcze zawodowo teraz tylko w cudzysłowie oczywiście zajmuje się pisaniem musi ubrać buty faktycznie ubrania rzeczy, które są do kojarzy nam się z wyjściem z domu pomaga też trochę się zmobilizować w takim razie to jest 1 element, który jeszcze nie mówiliśmy, a jest bardzo istotny jak my będziemy sobie radzili po tym, wszystkim, bo o z 1 strony mówi, żeby nie myśleć, kiedy się skończy z tą możemy myśleć myśleć tak nie wiemy i tak przychodzą myśli w końcu się skończy i teraz co wtedy, bo może już czas się zacząć jakoś na to przygotowywać, a wiesz to jest także niestety im dłużej taka sytuacja trwa, ale też jak istnieje np. w naszym otoczeniu znajdą osoby, które zachorowały to obciążenie stresem jest większe i znajdujemy się 8 wszyscy w takim potencjalne zagrożenie wystąpieniem zespołu stresu pourazowego, czyli takiej reakcji naszego organizmu, która przychodzi jakiś czas po zakończeniu kryzysu, że może pojawić kilka miesięcy, ale nawet kilka lat po kryzysie, więc dbanie o kondycję fizyczną o dobre odżywianie oto, żeby się nie objadać np. o czym wspominała, a żeby np. właśnie wykorzystać ten czas na ułożenie sobie dobrej diety skorzystać z solidnych porad dietetycznych i układy i to mnie w sposób zrównoważony są bardzo ważną rzecz zrobienie rytmu dnia realizował stawianie sobie na każdy dzień jakiś celów do zrealizowania to mimo dużych celach tak, ale to może być Niewiem skatalogowanie pierwszego rzędu książek na regale macie katalog książek nie Papa może trzeba zacząć robić i też angażować do tego całą rodzinę założyć plik w komputerze albo wziąć notes i proszę bardzo, piękne zajęcie się na wiele tygodni własnym przypadku, a więc szukajmy takich rzeczy, które pokażą nam, że coś się na naszej mamy wpływ działa na pewno potrzebny w tym okresie jest sięgnięcie po techniki relaksacji takie, które są dla nas odpowiedni możemy słuchać muzyki relaksacyjnej możemy zrobić trening relaksacyjny medytować dbajmy o to swoją kondycję no to tyle co możemy teraz zrobić ważne, żebyśmy też obserwowali swoich bliskich i patrzyli czy nie zachodzą zmiany ich zachowaniu, bo to wymaga wsparcia nie da się sobie poradzić ze zespołem stresu pourazowego bez farmakologii psychoterapii to udział jasno powiedzieć, że jeśli po epidemii pojawia się na jakieś niepokojące zachowanie trzeba bardzo szybko, a ich do specjalisty wspomniała w trakcie swoje wypowiedzi o jedzeniu o tym, żeby je uporządkować, a obserwujemy i wśród znajomych i z doniesień w sieciach społecznościowych, że ludzie kompulsywnie się objadają przynajmniej na samym początku tak było kwarantanny tej takiej naszej przymusowej przymusowego uśmiechu uziemienia w domu czy to jest reakcja, która może pomóc człowiekowi czy raczej należy unikać takich sytuacji czy należy unikać natomiast jest to reakcja biologiczna zjedzenie dobrych rzeczy szczególnie słodyczy, a powoduje wyrzut hormonów szczęścia jest po prostu, dobrze więc wędrujemy sobie ten stres słodyczami niektórzy używkami ze równie niebezpieczne, więc też trzeba zachować czujność myślę, że takie znowu uporządkowanie świata, które też daje poczucie bezpieczeństwa również w obszarze diety jest ważne, czyli znowu możemy zacząć też wspierać wzajemnie w rodzinie nie to będzie także układamy sobie jadłospis patrzymy też na to co mamy w lodówkach, żeby nam się ta żywność, którą kupujemy niektórzy nadmiarze np. nie zmarnowała, tak więc myślę akurat na 2 dni do przodu 33 dni nawet do przodu, jeżeli chodzi o jedzenie nie ktoś kolejny będzie odpowiedzialny za kolejne interwały diety warto poszukać na stronach Niewiem na straty NFZ-u na stronach uczelni dietetycznych można znaleźć poradniki, które też w tym czasie pomogą na pewno trzeba pamiętać o zrównoważonej diecie na pewno trzeba kontrolować słodycze używki cukier daje złudzenie spokoju złudzenie, a przyjemności to ja w takim razie do tych poleceń łączyłaby stronę Narodowego centrum edukacji żywieniowej, gdzie są zebrane w bardzo fachowe porady na temat tego jak się odżywiać w jaki sposób dbać o swoje swoją kondycję również świetnym świetnym miejscem, gdzie są gotowe przepisy gotowe jadłospisy na cały dzień jesteś taka strona diety NFZ rewelacyjna bardzo prosta proste przepisy smaczne zrównoważone i tam jest krok po kroku jak co zrobić, więc też warto takich rzeczy korzysta znowu myślę u was to niema powodu, żeby o tym, żeby przypominać, ale może, tym bardziej uwadze, żeby przypominać o tym, żebyśmy korzystali ze sprawdzonych źródeł wiedzy nie opierają się na fajkach na jakiś dziwny teraz mnożących się w dwójnasób przewodnikach duchowych, którzy wymyślają dziwne rzecz to od razu polecimy nasza audycja w dni powszednie o godzinie po godzinie 1655 audycja fakt Niemiec tam staramy się rozbrajać właśnie codziennie takimi ty także też można słuchać bardzo dziękujemy naszym gościem była dzisiaj psycholożka psychoterapeutka Dorota Minta specjalistka właśnie w zakresie pomocy psychologicznej w takich trudnych czasach polecamy kanał Akademia NFZ, gdzie Dorota prowadzi serię filmów pomoc psychologiczna w czasie epidemii takiego tytułu tej serii szukajcie dziękuję bardzo, zdrowego dnia dziękuję dziękuję ja nie zapraszamy za tydzień na naszą audycję i życzymy państwu zdrowia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA