REKLAMA

Jak rozplanować jadłospis w czasie pandemii?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2020-04-05 12:20
Audycja:
Czas trwania:
18:30 min.
Udostępnij:

Jak zaplanować jedzenie na więcej dni, nie marnować resztek i wspomóc organizm w czasie pandemii tłumaczy dietetyczka kliniczna Beata Ślebzak-Cebula.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM w czasach Korona wirusa też jeść przecież trzeba pytanie tylko jak musimy o tym, wiedzieć robić to bardzo świadomie pani Beata Ślęzak cebula jest z nami dietetyczka kliniczna dzień dobry dzień dobre no właśnie nasza dieta może rozpoczniemy od ogólnego pytania powinna różnić w czasach Korona wirusa od tego co praktykowali my na co dzień kiedy, kiedy jeszcze po pierwsze nie zostaliśmy uziemieni, a po drugie, wszystko Rozwiń » mieliśmy na wyciągnięcie ręki myślę, że na to pytanie mamy 2 odpowiedzi, ponieważ tak naprawdę niewiele się zmieniło 8 naszym życiu oprócz tego, że dostaliśmy informacje związane z tym, że mamy właśnie epidemie koro na wirusa to poza tym w naszej kuchni nie powinno być większych jakiś specjalnie drastycznych zmian, bo ona o naszą odporność powinniśmy dbać zawsze czy to jest w sytuacji choroby czy sytuacji nawet najlepszej kondycji naszego zdrowia to tamten układ odpornościowy jednak południem być codziennie zasilane i odpowiednią dzbany przez każdą każdego człowieka od zawsze tak naprawdę moment, kiedy EUR rodzimy aż do naszej śmierci, czyli umówmy się, że jeśli ktoś powie specjalna dieta na ten moment to ja odpowiem, że wg praktyk wszystkich specjalistów na świecie do Ministerstwa Zdrowia tak naprawdę nie ma takiej diety, która by się nazywała typową dietą na teraz właśnie przeciwko przeciwko walce Korona wirusem odbija się dziwię rzecznik biznesu takiego nie zrobił proszę w reklamach telewizyjnych oraz każdy medykament jest reklamowany jako ten, który zabija wszystkie wirusy już tylko patrzeć, jakie artykuły higieniczne będą spożywane przez odbiorców, bo też wirusy zabijają tak na marginesie, ale trochę z panią niezgodę to dlaczego a to, dlatego że no jesteśmy nie wiem czy to jest uwarunkowanie społeczne w większości tacy, że jeśli nie nie wisi nad nami jakaś groźba to to raczej nie chcemy karnie wchodzi jakiś reżim, a teraz po pierwsze, że taka groźba wisi po drugie, powiedzieć sobie od następnego miesiąca następnego poniedziałku albo nowego roku raczej nie ma sensu po drugie mamy dość dużo czasu i też sporo ograniczeń, które na nasze nawyki żywieniowe mogą wpłynąć, a tak zdecydowanie przede wszystkim największym naszym ograniczeniem to jest nasz umysł, który nasza podświadomość, które za każdym razem kieruje człowieka właśnie takie ramy pt. musimy coś dla siebie właśnie w tym momencie zrobić właśnie teraz tak nasz mózg odpowiadano teraz niekoniecznie może później może jutro to jest w przypadku wszystkich diet to nie tylko, a teraz na dzisiaj jak zauważa u siebie w mojej długoletniej praktyce, że to się dzieje tak, że osoby, które przychodzą i co chcą zmienić mówią tak chciałabym przejść na dietę to ja raczej się zastanawiam czy nie lepszą, jakby nazewnictwa byłoby chciałabym zmienić swoje nawyki żywieniowe i to byłoby trafne no dieta kojarzy się czymś krótkotrwałym do osiągnięcia pewnego celu najczęściej modowego zdecydowanie tak natomiast gdy greckiego dieta oznacza zmianę nawyków żywieniowych niestety ten stereotyp panujący tutaj w społeczeństwie pośród nas wszystkich szczególnie kobiet, bo to jest największa grupa chyba osób, które przychodzą do mnie do gabinetu kojarzy się właśnie z drastycznymi zmianami, a tak naprawdę to jest kwestia indywidualna i każdy człowiek powinien sam ściśle ze sobą intuicyjnie też poniekąd trochę dopasowywać nos swój talerz swoją kuchnię do sytuacji, jakie się znajduje w tej chwili mamy właśnie taką sytuację tutaj raczej ja bym nie opierała się na jakiś drastyczny bardzo zmiana raczej na pomysł rynku i właśnie na włączeniu no naszej wyobraźni i zdrowego rozsądku, czyli trzymania się tak tej zmiany wprowadzania powolnych nawyków żywieniowych oczywiście od razu tego nie zrobimy już natychmiast, czyli dziś sobie wymyślamy, że od jutra i zazwyczaj ten pomysł od jutra wygląda, że jest to krótkotrwały proces, czyli od jutra do za tydzień prawda opóźnił się to skończy to w zasadzie jesteśmy z tego obowiązku zwolnieni no i tutaj kłania się Nisko właśnie ta zmiana długotrwała, jeżeli od zawsze pracujemy nad dna na zmianę nawyków żywieniowych to na zawsze ją jesteśmy w stanie utrzymać, bo to pewien proces, który niestety, ale niestety w naszej głowie zachodzi bardzo powolnie i ten nawet musimy codziennie w sobie wypracowywać, więc wydaje się, że bardzo dobry moment na to, żeby pomyśleć, bo mamy bardzo dużo czasu jedni powiedzą mamy dużo czasu i mamy Korona wirusa, więc jesteśmy bardzo zestresowani tą sytuacją i no nie możemy zbyt wiele zrobić, a drugi w tej sytuacji znajdzie bardzo dużo półprodukty pozytywów powiem mamy bardzo dużo czasu mam bardzo dużo czasu w związku z tym gettem czas poświęcić całkowicie sobie swoim zmianą w swoim transformacją i chociażby zmianą w kuchni prawda myślę, że dojdzie do wielu fundamentalnych zmian w nas śledzę media społecznościowe na Twittera chociażby tam wiele osób, choć to raczej miejsce, w którym rzadko pojawiają się takie wynurzenia użytkownicy zaczynają mówić właściwie pisać niepokoić, że stracili na wadze w czasie Korona wirusa zastanawiając się, że to nie jest konsekwencja stresu, ale za chwilkę co 1 dochodzi do wniosku, że właściwie stało się to w momencie, kiedy przestał żywić się na mieście kolby popieram polską gospodarkę przedsiębiorców z branży gastronomicznej i cenie tych, którzy serwują bardzo wartościowe zdrowe posiłki tak chyba i i u siebie nawet musi tutaj pozwolić sobie na odrobinę takiego wyznania osobistego dostrzegam, że spokojnie można stracić nawet zeszli się w domu, bo nie wiem czy zdrowie, ale na pewno wiem co sobie przygotowuje i chyba chyba mniej po prostu na pewno zdecydowanie wg mojego pojęcia jest przygotować sobie posiłek samemu bo, bo przynajmniej wiem co wiem, jakie produkty od samego początku, jakie produkty kupuje w sklepie, jakie produkty wybieram przyglądam się składowi tych produktów przynosi do domu odpowiednio przygotowuje, czyli podlegających obróbce wiem jak powinna wyglądać moja dieta nie jest ono zasadnie diety szablonowe, która została gdzieś tam znaleziona w sieci Google prawda, czyli ktoś gdzieś coś podał, więc drogą pantoflową to poszło potem, bo to jest bardzo popularne każdy powinien dokładnie sam wiedzieć dokładnie znać swoje parametry chociażby podstawowej przemiany materii czy całkowitej przemiany materii, bo to jest jakby tam baza do tego czy dieta powinna czy dieta każdego z nas dobrze zbilansowana i faktycznie jeżeli, jeżeli zostajemy w domu a, a w tym momencie jesteśmy w większości na zasadach Home Office większość z nas pan również tak samo jednak nie zwalnia nas obowiązku absolutnie omijania posiłku, czyli z lub zapominania o tych posiłkach celowego prawda, bo właśnie nie chce jeść, ale z drugiej strony mamy czynnik stresujący, które niestety odgrywa zasadniczą rolę chociażby właśnie przekłada się na to, że ten stres potęguje u nas podniesienie poziomu adrenaliny, a co za tym idzie natychmiastowo czy poziom poziom kortyzolu hormonu stresu, a to tym samym rzutuje na to, że np. obniża nam się pan chęć na na jedzenie i nie jemy zapominamy sten ta utrata wagi ciała jest chwilowa to później w momencie, kiedy wszystko wraca do normy każdej diecie to nie tylko w tym momencie każdy wiecie odbija się to tempo typowym efektem jo-jo, bo organizm musi nadrobić tę stratę, czyli nawet, pozostając w domu czy może ja bym powiedziała nie zostają w domu, tym bardziej powinniśmy znaleźć czas chęć i wolę na to, żeby te posiłki zjadać regularnie przygotowywać sobie 1 z takim trochę namaszczeniem w cudzysłowie powiedział, że tak tak, żeby było nam smacznie, żeby to sprawia on nam dużą frajdę dużą przyjemność nie tak kompletnie nie powinna się kojarzyć z żadnym wyrzeczeniem, chyba że jest to zalecenia dietetyczne konkretne do jakiejś jednostki chorobowej, która narzuca góry ograniczenia produktu mogą wtedy tak natomiast, jeżeli mamy możliwości zjedzenia każdego produktu, który mamy w tej chwili na rynku dostępne to raczej spadek na wadze no to tylko z powodu czynników stresujących i tych właśnie czynników, które wymieniłem nie całkiem prawdopodobne jest wśród Polaków też spora grupa, która ze względów chorobowych należy do grupy i największego ryzyka jeśli chodzi o koronę wirus ale, toteż grupa, która powinna odżywiać się w sposób inny niż wszyscy mam namyśli 89% społeczeństwa które, która narzeka na na cukrzycę i i co wtedy no tak tutaj mamy to tą grupę ryzyka to osoby starsze osoby schorowanej autoimmunologiczne mi się chorą uczelni choroby cukrzycy zdecydowanie, tak więc tutaj pierwsze kroki i ja też bije na alarm u siebie proszę nie eksperymentować tylko brudzi się bezpośrednio do specjalisty dietetyka o pomoc o dobry bilans diety o ułożenie odpowiednio podstawowych składników białka tłuszczy węglowodanów i zapewnienie stałego transportu tych tych właśnie mikro i makroelementów o to, żeby to odżywianie jednak było na właściwym poziomie, żeby nie dochodziło do to szczególnie u osób chorych na cukrzycę do spadku poziomu glukozy ciał, bo nadmiernego skoku, bo to też jak czynnik znowu tutaj wrócę do tego czynnika stresującego, które niestety jest w tej chwili wszechobecne ją trochę nakręca, jakby nas też tak po po bardzo duże mamy informację za nią w związku z tym denerwuje się osób, które są chore, tym bardziej jakby zmaga się ten czynnik i powoduje, że ta odporność Unii spada chociażby z tego powodu, więc ta dieta musi być wyraźnie zbilansowana nie nie ręki nie od kogoś nie kartki do kart nie na zasadzie drogi pan topowe jak to często bywa też, kiedy przychodzi do mnie pacjent mówi, bo koleżanka była pani pani dietę stosowała ta dieta przyniosła rezultaty, więc po miesiącu wiezie paszę dla posługi to tak nie działa każdy jest indywidualnym organizmem i dla każdego tak naprawdę ten garnitur, czyli dieta powinna być uszyta na miarę jego, jakby sytuacji, dopasowując do sytuacji, które się znajduje dla cukrzyków, tym bardziej to zapytam wobec tego panią takie najcenniejsze, bo inaczej tak jednak taki kluczy postępowania jeśli chodzi o planowaniu posiłków w tej chwili skazani jesteśmy w większości tylko na siebie generalnie myślę, że problemem jest dobór tych artykułów spożywczych no bo teraz po pierwsze nie mamy czasu na to, żeby zbyt wiele spędzać w sklepach po drugiej ze względów bezpieczeństwa raczej należy ograniczyć wizyty do Niemiec raz 2× w tygodniu co kupować mówiąc wprost w jaki sposób przystąpić do do zrobienia takiej listy no tak to jest bardzo bardzo ważne pytanie ja trochę przewrotnie powiem mamy tego czasu właśnie bardzo dużą na to, żeby to miejsce produktów dobrze dopasować ażeby tę listę produktów mieć to najpierw pierwsze kroki i to właśnie znowu jest zmuszona, żeby to powiedzieć pierwsze kroki jeśli ktoś nie wie no to o specjalistę dietetyka, który dokładnie taką listę zakupową przejadło spisie powinien dodać, ale teraz nie wolno wychodzić tak do tych zmian tak, ale mamy możliwości online to nie jest nic nowego przynajmniej w moim przypadku pracuje tak już 10 lat zarówno przyjmują GN jaki, jaki prowadzę konsultacje on-line, więc to nie stanowi żadnego kłopotu wysłanie diety pacjentowi na skrzynkę mailową też nie stanowi żadnego absolutnie kłopotu, więc jeżeli już mamy taką listę to te liście będzie bardzo wyraźnie przez dietetyka oznaczone co to na co ja bym zwróciła uwagę ja to jest przede wszystkim pula witamin wiadomym jest, że nagle się nawet dostałem komplet witamin witaminy z grupy, a witaminy z grupy c witaminy z grupy BRE witamina de no ale mamy to suplementację zewnętrzną czekamy na słońce na wiosnę się pojawi to będzie miała mniej zdecydowanie więcej wiadomym jest, że nie zaspokoi my tych potrzeb natychmiast już w przeciągu 1 znowu dnia prawda ta odporność naszego organizmu faktycznie zależy w dużej mierze od tego jak się osoba o odżywia i tutaj nie będzie nam sprzyjała ani drastyczna dieta ani przejadanie się, bo to wszystko może osłabiać aktywność komórek odpornościowych no i pracę układu immunologicznego te witaminy, które wymieniłam czyli, a c Bell 12 czy bez 6 witamina de, a także minerały, czyli żelazo cynk selen nie czy kwas foliowe one będą zdecydowanie poprawiały nam w odpowiednim czasie nie w przeciągu 1 doby ani Bóg do tylko jakimś określonym czasie będą wspomagały pracę układu immunologicznego i dzięki temu organizm będzie otrzymywał ciągle prawidłowy poziom białych krwinek limfocytów te i w ten sposób będzie miał siłę walczyć z wolnymi rodnikami ja bym tu stawiała jeśli chodzi o o witaminy, a szczególnie witaminy z grupy c na warzywa, które mamy w tej chwili w sezonie dostępne możemy kupić w sklepie może, ale faktycznie nawet raz tylko czy 2× w tygodniu wychodzą do sklepu pozwolić sobie na to, żeby on się w domu u nas pojawiły i one od zawsze poniedziałku do piątku są w stanie wytrzymać odpowiednio przechowywana też brukselka czy chrzan papryka czerwona papryka Zielona mamy ślina kalafior mamy mrożoną porzeczka czarna są truskawki mrożone poziomki kiwi cytryna grejpfrut pomarańcza to wszystko dostępne jak najbardziej Miami ze swojej strony przynajmniej ja w swojej okolicy nie widzę, żeby żeby, żeby tego brakowało bardzo ważna jest też odpowiedni o zaopatrzyć organizm beta-karoten mamy też dostępność marchewki czy może też szpinaku tego dużo też Sztadilów również czerwonej papryce nie mamy w tej chwili brzoskwiń, ale mamy melony pojawiają się pojawiają się gdzieniegdzie morale, ale też nie we wszystkich sklepach, ale korzystamy w tym momencie suszonych owoców jak najbardziej możemy sobie w tej formie również dostarczyć robimy zakupy pytał pan jak robić zakupy ja jednak nie jestem zwolennikiem kupowania dużej ilości Łukasz uczy swoich pacjentów, żeby starali się wybierać produkty, które no np. mogą troszeczkę dłużej poleżeć tak czy, żeby nie były bardzo dojrzała, czyli może być to nie dojrzały banan czy niedojrzała jeszcze papryka niedojrzałe kin liczenie dojrzałe awokado w tym momencie, jeżeli kupimy go w poniedziałek po np. do do piątku spokojnie po dojrzeje w domu ogląda, więc nie ma mnie nie będzie z tym jako takiego jako takiego kłopotu ważne jest też, żeby kupować na napad dużo rzeczy, bo to się wtedy marnuje no zdecydowanie to są nasze pieniądze wyrzucane do pieniądza do kosza tym samym czyli, wyrzucając jedzenie wyrzucamy pieniądze w związku z tym ważne jest, żeby nie przesadzać nie dostępność w tej chwili w sklepach produktów czy są to produkty, czyli jest to produkt z długim terminem przydatności prawda mamy kasze makarony ryż tylko znowu kupować tego podoba, bo 2 kartony, bo nie ma takiej potrzeby wszystkim we wszystkim umiar musi być umiar dokładnie tak we wszystkim musi być umiar dziękuję pani bardzo za rozmowę zapraszam państwa oraz informacji Radia TOK FM pani Beata Ślęzak cebula dietetyczka kliniczna, bo moim państwa gościem dziękuję pani bardzo raz jeszcze dziękuję również państwa, a teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA