Czy czeka nas gwałtowny spadek cen za wynajem?

Połączenie
2020-04-06 13:40
Audycja:

łączenie trzynasta 41 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Christoph biologii z DELab UW dzień dobry dzień, które będziemy mówić o rynku airbnb w Polsce rynku, które być może jako 1 z pierwszych reaguje bardzo dramatycznie na to co się dzieje w związku z karana wirusem i na osłabienie ruchu turystycznego turystyka z tego co pamiętam co zdaje się 700 000 miejsc pracy jakieś 7% PKB, więc mówimy o dość potężnym potężnej grupie, ale powiedzmy może jak to jest z Rozwiń » airbnb w Polsce wypadali Czermin dość precyzyjnie jeśli chodzi o Warszawę z takim rozbiciem na poszczególne ulice tak, żeby pokazać w jaki sposób ten wynajem krótkoterminowy się kształtuje powiedzmy może w takim razie jakąś teraz zacznie zmieniać czy już zaczyna to być widać tak jest, więc więc, owszem, teraz w związku z tym, że turyści zostały uwięzione w domach granice są zamknięcia nadchodzą duże zmiany na tym rynku i przeprowadziliśmy 2 badania ostatnim ostatnim tygodniu pierwsze było przeprowadzone przez naszego współautorem mojego kolegi z dala Voo Voo przez Łukasza Navarro i przeanalizował na podstawie zdjęć wystawione na portalach zrzeszających oferty na rynku długoterminowe i i zidentyfikował kilkaset mieszkań, które wcześniej były wystawione na Irlandię, a teraz Sojusz oferowane na wynajem długoterminowy więc, więc po potwierdza się taka intuicja że, że rozpoczęła się obniżenie liczba ofert na airbnb na na rzecz wynajął dla turystów i i IT te oferty zostaną coraz liczniej przekierowane na terenach długoterminowe, czyli na wynajem dla lokalnych mieszkańców drugi aspekt to jest również strategia gospodarzy, którzy postanowili powalczyć o o istniejących klientów już w tym momencie to jest już naprawdę mały jak Marc obecnie mogą wynajmować taki sposób mieszkania osobie na kwarantannie personal medyczne osoby na delegację i i to co zauważyliśmy to jest spadek cen na rynku w tym przypadku to wyglądać taki sposób duża, że porównywaliśmy próbka ofert, które były udostępnione teraz w marcu 22020 roku w stosunku do próbki z kwietnia 2019 roku, czyli mamy do czynienia mniej więcej ten sam okres tylko tylko rok później i znaleźliśmy spadek ceny rzędu 8%owe, ale to co jest przepraszam bardzo ciekawe w tym badają to sposób jego przeprowadzenia, bo mówi o porównywaniu zdjęć to może powie, więc jakiś sposób to porównywanie przeprowadziliście tak ręce, więc metoda polegała na tym, że z 1 strony mamy my i pograliśmy zdjęcia z Platformy airbnb jeszcze we wrześniu 2019 roku i tutaj mieliśmy wszystkie wszystkie oferty, które jakimś momencie czasowym były udostępnione na Platformę to wynosi jakieś liczby rzędu 18 000 ofert to są oferty aktywne również się również oferty, które już nie są aktywa i jest w każdym przypadku do każdej oferty dysponowaliśmy zdjęciami, która była tak główne zdjęcia pierwsza pierwsze zdjęcie z rzędu, które zostały wyświetlone w z drugiej strony, jeżeli chodzi o rynek wynajmu długoterminowego to z metodą w sklepie głosili z oprogramowaniem autorskim, który umożliwia zbieranie takich się nie strukturyzowanych informacji z internetu pobraliśmy dane ofert również znowu zdjęcia tychże tych ofert i potem mając dysponując zdjęcia z airbnb oraz zdjęcia z tych Platformę mogliśmy porównać to faktycznie to jest to samo zdjęcia i tutaj już mamy do czynienia z góry mami, które do tego służą metodą phishingu i z taką metodą mogliśmy właśnie porównać zdjęcie nawet, uwzględniając tego typu niuanse czy np. znak wodny jest na tym zdjęciu u i czy faktycznie to jest to samo zdjęcie co co na co w obiegu platformach więc, więc na podstawie takiej dość szczegółowej metodzie udało nam się wykrywać się około 460 mieszkań które, które były na airbnb, a teraz są na długi na długoterminowy wynajem i Łukasz w ten weekend znów się od przeprowadził badania i znalazł kolejne 110 mieszkań, czyli widzimy, że to jednak rośnie wraz z tygodnia na tego dnia czy właśnie to przyspiesza jak rozumiem, bo jeżeli zrobiliście to pierwsze badanie po jakimś czasie od momentu, kiedy się załamał rynek, kiedy właśnie turystyka została w pewnym sensie zawieszona jest zamknięta w związku z tym czymś co nazywamy los dał nam co w ogóle może generować zamknięcie gospodarki także, czyli pierwszy pierwsze pobranie zdjęć była 2001. dwudziestego wykonawcami, a kolejny kolejny teraz tydzień później już tak dokładnie, czyli rozumiem, że właśnie to się sypie lawinowo ten rynek wynajmu krótkoterminowego tak teraz w tym momencie gospodarze mają dosyć się dosyć utrudnioną sytuację, gdy się ze względu na brak turystów muszą coś z tymi mieszkaniami robić i widocznie kierunek czy co zresztą przewidywaliśmy jest taki, że żal, że wystawiające mieszkania dla lokalnych mieszkańców co co może mieć też się przynajmniej dobry skutek dla wynajmujących teraz mieszka uważałem, że tutaj szykuje się jakaś spora przecena jeśli chodzi o przeciętną przeciętny koszt wynajmu z drugiej strony można sobie zadać pytanie czy to jest efekt trwały prawda na ile jak długo to może potrwać czy to będzie tak, jednakże rynek zacznie się odradzać rynek airbnb prawda to jest pytanie podstawowe w tym momencie tak na to pytanie jest bardzo ciężko często Recza bardzo jest utrudnione teraz aby, żeby rzetelnie odpowiadać z z tego punktu widzenia, że nie wiadomo jak długo teolog dawne i i ta pandemia potrwa tak, jeżeli strony też nie wiadomo, jakiego rodzaju zachowania konsumenckie ukształtuje prawda czy być może staniemy się bardziej stacjonarnie nie będziemy chętnie wychodzili nie będziemy chętnie wyjeżdżali być może w ogóle podróże staną się na jakiś czas nie wiadomo jak długi takim elementem siedziałbym zagrażającym tylko źle kojarzonym być może to właśnie sprawi, że faktycznie airbnb przez dłuższy czas byłem jak pewien sposób wynajmu wynajem krótkoterminowy tak tak może lepiej powinien nazywać stanie się po prostu wcześniej popularnym prawda turystyka miejska stanie się po prostu czymś niepopularny tak istnieje taka szansa, gdyż nawet, jeżeli powiedzmy granice zostaną otwarte w ciągu paru miesiące to i tak ten prawdopodobnie ten ruch turystyczny nie będzie wracać od razu tylko będzie musiało minąć jednak dłuższego okresu i właśnie teraz z sta cała ten cały model biznesowy mamy do czynienia z tanimi liniami lotniczymi jest jednak dosyć duża moda na na wypady na weekendy do do różnych miast to na pewno teraz będzie wymagać dłuższą korektę w czasie żeby, żeby to było tak intensywne aż przed pandemią więc, więc myślę, że możemy oczekiwać już na okres dłuższy niż krótkoterminowe jednak zmniejszenia rynku airbnb i i ewentualnego powrotu mieszkań na rynek czy wynajmu długoterminowego jest też oczywiście duże pytanie jak coś w ogóle będzie kształtowało, bo też nie jest powiedziane, że te mieszkania teraz przekierowane na rynek wynajmu długoterminowego będą znajdowały jakoś masowo nabywców prawdę musimy pamiętać o tym, że w ogóle jest taki moment, kiedy wreszcie wszyscy wstrzymują się z decyzjami długofalowymi, więc tutaj może być problem zobaczymy jak się to jak ta pula mieszkań właśnie teraz wpuszczane na rynek będzie zachowywała prawda czy będzie znajdowała swoich klientów to jest bardzo ciekawe pytanie czy taki rodzaj 1 z takich znaków ostrzegawczych może być to zjawisko wynajmu średnioterminowego, czyli to jest coś pomiędzy długoterminowego wynajmu ma taki najmu na wyłączne na 23 dni, czyli mówimy o wynajmie na okres dla tygodnia lub produktu lub miesiąc i Łukasz znalazł właśnie około 100 takich ofert co ciekawe z tego samego agencji były te mieszkania więc, więc być może będzie taki taki asfalt się, że te mieszkania nie wrócą jednak na na na trwałe na nasz rynek długoterminowe i po prostu się zostaną z takim w takim stanie pomiędzy to zastanawiające, bo można, by zadać pytanie, jakiego rodzaju klienta w tym momencie ktoś liczy ktoś, kto chce wynająć mieszkanie na miesiąc czy np. to jest klient kwarantanną, czyli np. lekarz pracujący w szpitalu, który nie chce wystawiać na ryzyko swojej rodziny być może on miałby być tym, który wynajmie na miesiąc mieszkania albo ktoś, kto po prostu musi być kwarantannie to może być i taki sposób przetrwania prawda tak tego typu oferty przybędą teraz jako 1 taki element przydatności teraz tych mieszkań, czyli gospodarze mogą inwestorzy mogą mogą właśnie przeżycia na tego typu aktywność na co jest jakikolwiek jakiekolwiek popyt w tym momencie dziękuję bardzo, Christoph diody DELab UW państwa moim gościem trzynasta 94 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «