REKLAMA

Matury i egzaminy przełożone. Co z uczniami w domach?

Połączenie
Data emisji:
2020-04-09 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z nami jest Iga Kazimierczyk prezeska zarządu fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobry punkt dobrze dzień dobry państwo no tośmy się dowiedzieli matury egzaminu ósmoklasisty nie wcześniej niż w drugiej połowie czerwca na 3 tygodnie przed poinformują nas co znaczą no to się dowiedzieliśmy, ale jednak trochę się nie dowiedzieliśmy to znaczy rzeczywiście może nie zaczynajmy od narzekania tylko podkreślmy to, że wreszcie zostały powiedziane głos decyzja, która wisiała Rozwiń » powietrzu tak naprawdę samego początku, odkąd szkoły zostały zamknięte, bo wtedy już było wiadomo, że ten stan, który mamy w tej chwili nie skończy się szybko, iż mówienie o tym, że decyzja zostanie podjęta tydzień przed planowanym pierwszym egzaminem przed 21kwietnia, czyli około czternastego to nie jest moment na to, żeby ogłaszać takie decyzje, więc tutaj rzeczywiście dobrze się stało że, że to się pojawia czerwiec to tylko musimy włożyć łyżkę dziegciu do tego do tej beczki z miodem, dlaczego ten termin znowu być ogłaszane 3 tygodnie przed przecież można założyć, że jest ta Ada Beda prace i w zależności od rozwoju sytuacji zdecydujemy się na konkretną datę to znaczy uczniowie rzeczywiście powinni wiedzieć, jaki harmonogram pracy się przygotować no właśnie trochę nie rozumiem, dlaczego takie założenie dziwaczna to znaczy, że 3 tygodnie mają wystarczyć na to, żeby ogłosić i zrealizować to jest to jest zadziwiające, tym bardziej że przygotowanie egzaminu egzaminu po ósmej klasie i egzaminów maturalnych to nie jest rzecz, którą zaczyna się przygotować 3 tygodnie przed, czyli wszystkie te sprawy organizacyjne, które są związane z przeprowadzeniem egzaminów on ruszają dużo dużo wcześniej tutaj można przewidzieć jakich jakich momentach egzamin można można byłoby zorganizować, więc rzeczywiście to też w ramach podkreślenia tego co pan minister powiedział wreszcie wreszcie powiedział coś do uczniów do za jakąś odnośnie do tego, że oni mają mają stres to dla nich trudna sytuacja, szanując ich emocje rzeczywiście ministerstwo powinno wysilić się na jakiś większy jednak poziom konkretu, dlatego że nie robi się do egzaminów 3 tygodnie wszyscy to wiemy no właśnie też może się mylę, ale wyobrażam sobie, że pewną sytuacją sprawdzającą takie przygotowanie do egzaminu będzie ten moment, kiedy uczniowie wrócą do szkół to znaczy rozumiem, że teoretycznie oni w tej szkole jakoś tam są, ale wszyscy wiemy, że ta edukacja zdalna to nie jest to samo to nie jest to samo i co do punktu widzenia ministerstwa wygląda to trochę inaczej niż z punktu widzenia szarego rodzica czy też szarego nauczyciele, dlatego że pan minister powiedział to jest rzecz, która nad wartą zapamiętania powiedział okazuje się, że byliśmy w stanie jak sprawuje ten powiedział, że byliśmy w stanie prowadzić zajęcia zdarza, że byliśmy w stanie cały czas mieć szkołę w domu komuś się okazało te muszą okazać prawda może tak, by ustawa o Zobacz, kto byliśmy wstanie oznaczyć stronę ministerstwa nie było poza wytycznymi rozporządzeniem żadnej formy wsparcia i poradnikiem, który także powielenie nie radził nie było żadnej formy wsparcia nauczycieli wszystko oparło się o barki w zasadzie dyrektorów rodziców rad rodziców samorządów też całej rzeszy masy ludzi, którzy zbierali stary sprzęt, żeby dać dzieciakom grupom, które organizowały się, żeby pomagać się w ustawianiu różnych różnych spraw takich IT w szkole to siedziało oddali mi także my tylko raczej komika swoim nic wam się to udało i to, o czym teraz rozmawiamy rzeczywiście uczniowie wrócą do szkół to oni wrócą oni wrócą z doświadczenia kilku różnych prędkości szkoły tak, bo część szkół zajęcia online udało się zrobić w zasadzie pierwszego tygodnia po zamknięciu placówek, ale tych szkół jest mniejszość natomiast w wielu szkołach, ale też w wielu rodzinach tak nie zapominajmy, że to nie jest tak, że każdy uczeń ma swojego laptopa nie żyjemy w takiej rzeczywistości wielu wielu szkołach czy wielu rodzina edukacja odbywa się bardzo dużymi problemami ci uczniowie, kiedy wrócą do szkół prawdopodobnie na początku maja do wiadomości 26kwietnia 2 też powrót nie będzie taki szybki i pewnie realnie panie to po po majówce o realnie wrócą bardzo różnymi doświadczeniami no właśnie teraz takie pytanie w jaki sposób można tę szansę wyrównać prawda, bo to to jest tym momencie trochę trochę ten problem to znaczy on bardzo wyraźnie ten kryzys corrida w bardzo wyraźnie pokazał, że tak jak mówi szkoła różnych prędkości różnie szkoły sobie z tym radzą i być może należałoby jednak dać trochę przestrzeni, a propos nazwy swojej fundacji z zachęty to poziom się wyrównały prawda między tymi, którym po prostu nie poszło tak dobrze ta ten ten test edukacji zdalnej Otóż to jest moment i w zasadzie mógłbym tutaj nam czekać nowe apelować do pana ministra, dlatego że nasza organizacja razem w tej trzeba ponad 40 organizacjami pozarządowymi formować taki list otwarty do ministra nie tylko o to, żeby przełożyć egzaminy, ale też, żeby opanować jednak to co dzieje się z realizacją tzw. podstawy programowej, żeby wprowadzić jakieś jasne wytyczne i po prostu troszkę spuścić z tonu dlatego utrzymywanie fikcji i takiego nastawienia, że oto teraz nauczyciele wszystkie te rzeczy robi szkole robią zdalnej edukacji naprawdę robią ją zdalnie rodzice no jest jest karmienie jakieś wizje, które nie ma kompletnie nic wspólnego z rzeczywistością to co się w tej chwili powinno dziać to jest absolutne oddanie większej autonomii szkołą i a i to co zresztą nasza nasza Fundacja wspólnie z ruchu obywatele edukacji proszę się od dłuższego czasu mamy takie postulaty przestrzeni publicznej to jest moment na to, żeby ograniczyć zakres podstaw programowych, dlatego że nie możemy być fikcyjnym świecie, w którym wszyscy wiemy, że to robimy, a za 34 tygodnie zobaczymy ile rzeczywiście zrobiliśmy, a egzaminy czy tzw. minimum egzaminy są o tym, tzw. minimum programowym tej podstawy programowej i ulega to jest jakiś absurd co się w tej chwili idzie ze strony ministerstwa powinna pójść wyraźna informacja troszkę odpuszczamy trochę nie rozumiem dlaczego, dlaczego minister edukacji decyduje właśnie na takie takie trochę samo oszukiwanie to znaczy to ta opowieść o tych 3 tygodniach czemu ma służyć ma jakieś uzasadnienie nie wiem właśnie, jakie może mieć uzasadnienie w twoim oknem jak ty sądzisz po co zrobiono im szczerze mówiąc nie mam nie mam pojęcia dlatego wydaje mi się, że minister jak jakieś doradza ministrowi to wydaje mi się, że byłby to bardziej bardziej wiarygodne ze strony jego jako jako urzędnika państwowego, gdyby otwartym tekstem po prostu powiedział, jaki w tej chwili mamy problemy i próbował jednak problemy razem z całą rzeszą ekspertów wolontariuszy niektórzy pracują za darmo, żeby te problemy rozwiązywać, by wykonał taki gest zapraszający te osoby do tego żeby, żeby wspólnie pracować od ministra, który bardzo zadowolony gorzej byliśmy w stanie zrobić szkoły zdalną nadal nie usłyszeliśmy co ze wsparciem psychologiczno pedagogicznym tak wielu uczniów zostało w domu pełni zawsze są domy, które są wspierający wychowawczo to jest jednak ukośnie druga grupa uczniów są uczniowie specjalnych potrzebach edukacyjnych również zostali sami trzecia grupa uczniów to są uczniowie z niepełnosprawnościami oni też zostali sami to jest naprawdę bardzo dużo dzieciaków stanie nie usłyszeliśmy nic na temat tego co co z tymi uczniami, którzy staną się taki Super Super mniejszości, a nawet jeśli byłoby ich piętnastka trzydziestka to są również dzieci, które zasługują na to, żeby się nimi zaopiekować się zastanawia mnie dobre samopoczucie ministra, iż szczerze bardziej byłoby wiarygodne po stronie ministerstwa, gdyby ona nazwała problemy i poprosiło o współpracę, która już dzieje to pominęła aż w tym wyliczeniu tych rozmaitych potrzeb wsparcia psychologicznego w zasadzie wszystkich nas mamy wszyscy teraz się klasyfikujemy do jakiego wsparcia psychologicznego ludzie budzą się z paniką po prostu z totalnym lękiem i to niezależnie czy mają lat 40 mają lat 15 myślę, że powszechne doświadczenie, które będziemy bardzo długo zbierali i czy morzach i być może myślenie właśnie w kategoriach społecznej traumy jej jakiegoś szkolenia byłoby tak bardzo potrzebne takie bawienie się za 3 tygodnie mam zorganizujemy matury egzaminu ósmoklasisty albo nie to jest jakby dodawanie jeszcze jakiegoś ruchomego elementu całej rzeczywistości, która zaczyna chwiać i to nie tylko nasze lęki wizjach ona naprawdę zaczyna wszystko się stało bardzo ruchome tak możemy powiedzieć po Baumana w skórze rzeczywistość rozpływa naszego ta to prawda to się wszystko stało płynna też takie próbowanie protezowania tego mówieniem o egzaminach zresztą my też my robimy na egzaminy na egzaminach koncentrujemy, ale nie zapominajmy, że egzaminy dotyczą tylko 2 roczników uczniów tak naprawdę to są uczniowie ósmej klasy maturzyści, ale są jeszcze wszyscy inni są takie przedszkola są takie w edukacji wczesnoszkolnej są dzieciaki podstawówką owe my tak jak teraz rozmawiali oni wszyscy mają mniejsze lub większy poziom lęku i są zostawieni sami sobie, dlatego że jedno komunikacie ze strony ministerstwa nie słyszałam o tym jak ważna jest w tej chwili funkcja wychowawcza szkoły i funkcja taka wspierająca ucznia w szkole cały czas mówimy o mediach i tych komputerach natomiast mówimy o tym, że to jest ona, w którym szkoły nauczyciele powinni po prostu wspierać uczniów, a nie zadać im czterdziestą pracę domową z geografii, bo zupełnie nie o to chodzi właśnie to zupełnie nie o to chodzi, bo to też jest takie mam wrażenie akcentowanie tych najbardziej negatywnych aspektów edukacji to znaczy tego, że jesteś zamkniętej ma coś myśleć sam ze sobą prawda to w ogóle nie o to chodzi redukcja w ogóle nie na tym polega sprawa to jest jednak działalność drużynowa dokładnie to działalność nowa to taka działalność czasem nawet nie sobie próbują zapewnić zabezpieczyć sami to co nauczyciele nazywają przeszkadzanie gadaniem kręcenie się po klasie to szczególnie szalenie potrzebują potrzebują siebie kontami niż przepychania się ze sobą i my nie bierze teraz czas są trudne nie dał rady trzeba było im to zabrać, ale nie próbujemy tego żaden sposób rekompensować nawet nie musi się wiecie, że wiemy, że wszyscy, że ma strasznie trudne chcę pomóc tata czy myśli ma ja tutaj powstał program się zastanawiam się zastanowić, czego Piątkowski się boi, dlaczego takie decyzje podejmuje, ale chyba z tym pytaniem to już słuchaczy zostawimy nie każdy we własnym zakresie ich domu wykona tę pracę domową no to znak, że praca domowa na świat tak gady Wanga dziękuję bardzo, ich śmierci prezesa zarządu fundacji przestrzeń dla edukacji była z nami 1416 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA