REKLAMA

Jak dawniej przyuczano do "zawodu” księdza? "Bywało, że go dziedziczono"

OFF Czarek
Data emisji:
2020-04-10 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:07 min.
Udostępnij:

O tekście "Zanim powstały seminaria" z jego autorem ks. prof. Stanisławem Adamiakiem Rozwiń »

Więcej: http://wiez.com.pl/2020/03/19/zanim-powstaly-seminaria/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj wielki piątek, a więc program Owczarek nie może obyć bez księdza państwa moim gościem jest ksiądz prof. Stanisław Adamiak Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu dzień dobry witam serdecznie, więc dobry Szczęść Boże Bóg zapłać wielki piątek to szybko jednak okazji, dla których spotykamy drugą jest bardzo intrygujący temat, który porusza kwartalnik Rozwiń » więź w swoje my wiosennym wydaniu formacja czy deformacja kapłańska czy za 50 lat będą seminaria duchowne i tutaj kilka interesujących głosów także, jeżeli ten temat jest państwo bliskiej to to proszę sięgnąć po kwartalnik większe ale zanim do kwartalnika przejdziemy zastanawiam się jak szczególnie te święta jak jak ten wielki piątek jak Triduum Paschalne wygląda z perspektywy księdza profesora w tych trudnych czasach ja jestem bardzo nietypowej sytuacji, ponieważ mieszkam teraz właśnie w seminarium duchownym, gdzie życie to życie liturgiczne toczy się dość normalnie tak to jesteśmy po prostu 1 wielkim domem, więc więcej śmiech mam przypuszczalnie liczniejszą liturgię w diecezji tak być może jest kilka domów zakonnych, gdzie więcej osób uczestniczy w taki zabieg piękne oczy ksiądz prof. Gdańska ulicy nie nadaje ze swojego mieszkania w kaplicy w tym momencie jest adoracja Najświętszego sakramentu bez tego mieszkania w pokoju, w którym mam internet mam niewiele mebli, więc być może to powoduje to powoduje pogłos oraz oczywiście wracając tutaj do straconych takie nietypowe bo, bo normalnie klerycy uczestniczą zawsze liturgia katedralnych biskupem tymczasem tak jak już tydzień czy 2 tygodnie tydzień temu 2 tygodnie temu, bo to nabożeństwo, które ojciec Święty na pustym placu Świętego Piotra sprawował Instytut taki wstrząsający obraz to teraz, ponieważ wszystkich, których te transmitowane, ale generalnie mamy będą w całej Polsce na całym świecie też właśnie liturgie, który uczestniczy sam biskup z kilkoma obsługującymi jest to coś czego, czego nikt nas jeszcze nie przeżywał na pewno jest dość wstrząsające dla nas dla nas Sergiej masy ostatni nasz kraj czy hoteli nie nosimy jesteśmy w grę jesteśmy 24 godziny z sobą, więc tutaj niestety jak pewnie ktoś nas myślą raczej mamy bardzo mały kontakt ze światem zewnętrznym, więc wychodząc na zewnątrz tak zakłada natomiast natomiast tak jak w domu też raczej przecież chyba chyba nie nosi także tak, ale tak jesteśmy myślę jesteśmy tutaj uprzywilejowani mogą mogąc normalne formalnie właśnie spraw z normami uczestniczy w tym co myślę dla wszystkich wierzących dla wszystkich poważnie swoją wiarę traktujących jest najważniejszymi dniami wciągu roku i ja rozumiem ten ból w setek tysięcy milionów katolików którzy, którzy w tych najważniejszych wydarzeniach liturgicznych w ciągu w ciągu roku nie mogą uczestniczyć może to jest może to właśnie taki ruch taka okoliczność, która sprawi, że te święta można przeżywać trochę inaczej, że można spojrzeć w innym kierunku można inaczej zastanowić nad relacją ze swymi bliskimi z pozostałymi wiernymi relacją z kościołem rolą kościoła takiego fizycznego tak się wyrażę czy rolą uczestnictwa liturgia na pewno każda trudność jest też wyzwaniem jest okazją, by szukać jakiś nowych sposobów natomiast to moje doświadczenie że, że zawsze trudna trwa Triduum uczestniczyli ci ludzie, którzy dla, których wiara jest ważna, którzy nie wchodzili z przymusu pamiętajmy, że nie ma przykazania kościelnego uczestniczyć w jego liquidów także koszty w regionie nakazywał mimo to kościoły zawsze pełne były, bo myślę że, gdy ktoś się będą świadomie swoją wiarę traktuje to takie były dla niego no proszę nawet nie sama niedziela wielkanocna to właśnie te 3 dni stanowią centrum roku i centra, który mogą też poczuć we wspólnocie rolą jest oczywiście w naszej wierze ten kontakt indywidualny z panem Bogiem rodziny jest ważne, ale chrześcijaństwo samego początku jest religią wspólnoty i ta wspólnota najbardziej uwidacznia widocznie zawsze przed właśnie w czasie Triduum formacja czy deformacja kapłańska to jest temat wiosennego wydania kwartalnika więź 1 głosów to głos księdza profesora, który przypomina trochę historyczne warunki w tekście bardzo interesującym tekście zatytułowanym, zanim powstały seminaria no bo pewnie nie wszyscy zdają sobie sprawę, że to nie jest tak, że już od dnia 0 był można powiedzieć pacjent 0 w seminarium co było co było, zanim powstały seminaria jak wyglądała formacja, zanim powstały seminaria czy 2 rzeczy, które w tej chciałbym powiedzieć staram się też przekazać w tym artykule to znaczy po pierwsze po pierwsze tak seminaria wydają być 1 z najbardziej charakterystycznych elementów kościoła katolickiego kościoła rzymskokatolickiego tak przecież w innych wyznaniach chrześcijańskich, owszem mamy czas takiej szkoły dla duchownych, ale czegoś takiego seminarium nie mamy i to się wydaje być czymś oczywistym tak jak było zawsze tak czasem rzeczywiście to jest właściwie 14 historii kościoła seminaria w takim kształcie, który mamy teraz zasadniczo zostają wprowadzone przez sobór trydencki szesnastym wieku, ale druga rzecz jest taka, że to jest także przed tym żadnego przygotowania nie było tak losowo blisko przychodzi wyciąga kogoś z kościołem zostanie księdzem oczywiście starożytności tego typu przypadki można, by powiedzieć, że bywały, ale też od razu były no raczej jako anomalia traktowane raczej w Rosji na ceglanej mówił jak dorośnie zostanie księdzem no o tym, o tym o tym, to nic może być później rozmawiać, bo oczywiście w dużej mierze zawodu i możemy nazwać zawody duchownego przez wieki bywa dziedziczny tak jak chyba dzisiaj częściowo w kościach prawosławnych jest, ale wraca do pacjenta 0 będą tradycji chrześcijańskiej jednak od zawsze się jak pacjentów 0 mogliśmy uznać apostołów, którzy jakiś czas spędzają ze swoim mistrzem później samodzielnie nauczać tego co przekazał, więc to często takiej pobożności mówi o właściwie w gronie 12 jako niemalże pierwszym pierwsze seminarium także jakieś przygotowanie do do do sprawowania przywódczych funkcji w kościele tak to nazwijmy jest od od zawsze od początku natomiast takie seminaria takie jak dzisiaj istnieją od szesnastego wieku rzeczywiście tak jak zostało 16 wieku ustalone to najważniejsze elementy tego tego pozostają dzisiaj przede wszystkim zasadniczą obowiązku, mimo że nawet dzisiaj też jakieś wyjątki mogą być, ale zasadniczą jeśli ktoś ma zostać księdzem musi przez seminarium 6, gdybyśmy tak zabawili się trochę magii i wyciągnęli z mroków przeszłości kleryka z wieku szesnastego siedemnastego i zorganizowali spotkanie z klerykiem wieku 2001. to czy ich rozmowa na temat formacji byłaby źródłem zaskoczeń dla każdego z nich okazałoby się, że no w sumie to trochę to wszystko jest podobne myślę, że raczej uznaje, że podobne, gdybyśmy wyciągnęli kogoś, kto przygotowuje do państwa dziesiątego wieku czy piątego to się bardzo zdziwił natomiast z szesnastego wieku myślę, żeby się, żeby się w dużej mierze dogadali fakt, że seminarium, które jest czymś co dość dość zamknięte tak czy nie jest może klasztor ale jakby to jednak w miarę odizolowane od od od normalnego życia także kościelnego przede wszystkim jest to czas studiów duże, że tak dość nawet program studiów powiedział, że jak no np. to, że zaczyna się przez pierwsze 2 lata od filozofii zasadniczo przede wszystkim zasad klasycznej filozofii komunistycznej, a dopiero później uczy się teologii pisma Świętego, że uczy się łaciny greki to to by było wspólne, że podlega się zasadniczo władzy rektora mianowanego przez przez biskupa, a z drugiej strony, że jest tzw. ojciec duchowny spowiednicy, który w, którym można, w którym można opowiadać, którą można wierzyć wszystkiego, którzy nie mają żadnego głosu w związku z tym przy decyzji czy kleryk powinien być dopuszczony czy nie dopuszczą do święceń, ponieważ właśnie od szesnastego wieku szczególnie kościół bardzo dokładnie rozróżnia tzw. forum zewnętrzne wewnętrzne to znaczy nie będą to co każdy normalny instytucji funkcjonuje wiedza o tym jak się zachowuje i ta wiedza, którą można uzyskać w sakramencie pokuty, gdy ktoś sam po tajemnicą spowiedzi mówi o czymkolwiek ta wiedza nie może być żaden sposób użyta do podejmowania żadnych decyzji i to rozróżnienie właśnie takie ewidencje szesnastowieczny dzisiaj bardzo mocno obowiązuje też nie nie dziwić myślę, że seminarium jest, jako że utrzymywane przez diecezję także jakieś podatki na księży są przez biskupa nakładane będą seminarium seminarium utrzymać, że zasadniczo już seminarium otrzymują strój duchowny tak, bo jeśli ktoś jest wstyd tam dzisiaj to nie znaczy, że to jest koniecznie ksiądz tak może być 4, czyli ktoś, kto technicznie duchownym jeszcze jeszcze nie jest, ale dopiero się przygotowuje także myślę, że przy różnicach oczywiście się zdziwili 16 wie może zdziwienia tak umożliwienia porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM tak mocną pozycję państwa moim gościem jest ksiądz prof. Stanisław Adamiak z uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu informacji za 3 minut o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off Chuck wcale państwa i moim gościem jest ksiądz prof. Stanisław Adamiak z uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wiosennym kwartalniku więź bardzo interesujący tekst dotyczący formacji ksiądz prof. Adamiak pisze o historii o tym co działo się, zanim powstały seminaria i do tego początku chciałbym wrócić raz jeszcze, dlaczego pojawiły się te ten temat ten problem dotyczący formacji właśnie na soborze trydenckim, dlaczego okazało się czy wynikało, że to jest sprawa ważna, dlaczego dlatego, że uznano, że kler jest niedostatecznie przygotowane, że księża są nieprzygotowani duchowa przez intelektualnie przesunie wykształcenie sobór trydencki to jest nią 1 znajdzie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii kościoła my do dzisiaj oczywiście można będzie drugi sobór watykański pewne rzeczy zmienia, ale myślę, że dużo więcej można, by tu zaznaczyć tego co drugi obywatel w Kraśniku potwierdził albo rozwinął Soboru trydenckiego sobór trydencki, który często takiej świadomości powszechnej funkcjonuje pod hasłem kontrreformacja kontrreformacja czyli, ponieważ była wcześniej reformacja to teraz kościół katolicki przystępuje do kontrofensywy przede wszystkim będzie tutaj odpowiadać na zarzutach będzie zwalczać pogląd informacyjne tymczasem już od kilkudziesięciu lat historiografii, zwłaszcza włoskie, ale tam anglosaskiej często zamiast kontrreformacji dziś reforma katolicka, żeby oddać ten ogromne zmiany, które zaszły w kościele katolickim pod koniec szesnastego wieku, zwłaszcza na początku trzynastego w odpowiedzi na informacje, które polegały właśnie na w dużym uznaniem słuszności większości nawet postulatów reformatorów tak czy soborze trydenckim pewnie byśmy znaleźli więcej rzeczy, gdzie jakoś być może czasem nie wprost, ale po cichu sporą część zarzutów świat w trasie będą przyjmuje do wiadomości tak i jakby te zarzuty, które były ze strony ze strony reform ze strony tutaj reformatorów że, że Claire jest nieprzygotowany, że ten nie zna pisma Świętego np. tak to jakby kościół to przyjął do wiadomości i seminaria są i pomyślał, że jak temu zaradzić, przygotowując dotrze do bycia księdzem obowiązkowo przez przez przez przy tworzeniu seminariów, gdy nie było jakieś wynalezienie prochu z niczego, bo już odwołanie do modelu już istniał po prostu upowszechnienie tak miasteczkami także zrobimy oboje skoro gdzieś się okazuje działa to obowiązkowo wszędzie wprowadzimy, więc seminaria już tak od piętnastego wieku powiedzmy gdzieniegdzie istniały tak, zwłaszcza w Hiszpanii pani masowo wprowadzane w piętnastym wieku i ominięcie Hiszpani przez reformację m.in. nie tylko, ale też jakoś myślę zasługą tegoż kler lepiej przygotowany jest, więc turyński, mówi że trzeba wprowadzić w całym kościele musi być taki obowiązek, że jeśli ktoś chce być księdzem musi przez kilka lat w tej zamkniętej szkole być pewni konkretnych rzeczy się nauczyć subwencja jest czas wielkiej centralizacji kościoła, więc normy wydane na cały świat czegoś nauczyć zresztą tak samo dzisiaj że, gdy ta generalna w ramach tego pod intelektualnym czegoś klerycy mają nauczyć jest taka sama całego świata tak też wydawane z Rzymu, więc nie są prezydenckiej to robi i zaznacza, skąd mają być na to pieniądze, bo to zawsze drażliwa kwestia była, więc skąd już składowisko mają zatroszczyć oczywiście dobrze biskupi wcześniej sami o tym, myśleli, ale tutaj sobór trydencki bardzo bardzo konkretnie wyliczał biskupi kapituły jak ma rozwiązany w soborze trydenckim gęstość dużo o pieniądzach łącznie w ramach pieniężnej to znaczy coś, jakby też zdyscyplinowaną duchownych przede wszystkim przez przez kary pieniężne i to zadziałało w dobrze a, czyli biskupi mają zatroszczyć, aby skupić, skąd mają brać pieniądze biskupi ocenili 10 przede wszystkim także z dóbr kościelnych 10 tak zostanie było także czy że, żeby żołnierze założyciele Europy chodzi czy biskup staje się pośrednikiem, a rozumiem, że to wierni tak naprawdę są tymi, którzy utrzymują seminaria oczywiście tak czy oczywiście oczy na nowe pytanie czy uznamy, że pieniądze, które pochodziły z dóbr kościelnych tak to jest od wiernych czy po prostu pewną kościoła jako taki, że ktoś kiedyś stał król nadania, jeżeli kościelna tak te itd. także będą pieniądze kościele były tak od w pierwszym skarbnikiem kościelnych Judasz wiadomo, ale czasami źle zarówno strona nie najlepiej natomiast lepiej zainwestował Święty Wawrzyniec, który wcześniej wieku w przeddzień prześladowań wszystkie dobra kościelne rozdał ubogim później tego prefekt rzymskiej pytać gdzie, gdzie skarb kościoła on pokazał tutaj ubogich, którym prosta oczywiście trochę późniejsza legenda, ale przypomina, że były dobra kościoła więc, by chodziło o to jak na co przeznaczać tak, bo biskupi na miał ogromną swobodę co z tym robić tak mógł budować sobie pałace tak jak mamy pałace Warszawy choćby Prymasowski, tak więc dekret Soboru trydenckiego przymusza biskupów, żeby nie nie zapominali, że ważnym elementem na co po prostu musimy statutu, czyli wydatkami tak powiem jest ma być każdej decyzji seminaria duchowne czekamy czekamy na Świętego Wawrzyńca 2001. wieku okazuje się, że ówczesna Rzeczpospolita była użyliśmy terminu takim PLI adapter tak czyli, czyli już po soborze trydenckim prawie, że prawie, że następnego dnia pojawił się działania w celu utworzenia seminariów w Polsce na ziemiach ówczesnej Rzeczypospolitej tak to jest fascynujące, bo ten dekret wydany w 1500 sześćdziesiąty trzecim roku i nam na ostatniej sesji to już ostatni rok Soboru trydenckiego i seminaria w Polsce powstają natychmiast w ciągu najbliższych kilku lat, jakby na przez jak nawet dzisiejsze warunki byłby Express wtedy to jest nie są w większych jest reakcja co do tego, który pierwszy to jest kwestia drażliwa ja ten tekst, który opublikowałem w pierwszej formie na takim sympozjum w seminarium Ełku wygłaszałem i później od razu w kuluarach do mnie pytaniami pretensjami paru księży się zgłosiło no bo jakby każde seminarium czy nie każde kilka seriali w Polsce chciałby się szczycić tym, że jest pierwsza, więc ja myślę, że nie wchodzi tutaj nie dostrzegłem, że PiS 4 diecezje mają prawo, by wspólnie mówić, że najszybciej reagują w ciągu kilku lat po po soborze trydenckim natomiast tu właśnie technicznie określić, bo to trudno określić co tak naprawdę powstanie seminarium i co tak naprawdę było w Polsce tak, bo tak jak tutaj napisałem to można uznać, że pierwszym będzie Poznań, gdzie już 1000 pięćdziesiąty czwartym roku synod decyduje o utworzeniu seminarium przy Akademii Lubrańskiego, czyli przy istniejącej już uczelni, które możemy na zaświadczeniu wyższą ufundowaną przez biskupa Lubrańskiego na przełomie piętnastego szesnastego wieku z tym, że tak naprawdę tak trochę powoli startowało, więc Boga naprawdę można, by uznać, że poseł Marek poznański jednak wobec może czwarty, ale to nie może nie wykonał koledzy z Poznania, ale jest dyskusyjna kwestia w 1500 sześćdziesiąty piątym roku powstają 2 seminaria na terenie dzisiejszej Polski natomiast czy to jest wtedy Rzeczpospolita powstaje park we Wrocławiu co ewidentnie nie jest ówczesna Rzeczpospolita, ale jest metropolia Gnieźnieńska, ponieważ na poziom organizacji kościelnej do osiemnastego wieku dobrze pamiętam diecezja wrocławska ciągle częścią metropolii polskich gnieźnieńskiej i Braniewie w diecezji warmińskiej, która z kolei nie należy do jeśli to państwo metropolii gnieźnieńskiej no i w ogóle status Warmii na mapach historycznych reguł jako część Rzeczypospolitej pokazywana można, by się kłócić to jest jednak udzielne Księstwo biskupie Lenny wobec Rzeczypospolitej no i w 1500 sześćdziesiąty dziewiątym roku został otwarty seminarium we Włocławku to już na pewno Rzeczpospolita na 100% nikt nie ma wątpliwości tak naprawdę myślę, że 4 seminaria poznańskie wrocławskie warmińskiej włocławskie mogłoby tak palmę pierwszeństwa wspólnie tutaj dzierżyć tak czy jak jest to rzeczywiście zadziwiające szybka reakcja mało, gdzie tak szybko jak w Polsce wtedy realizowano polecenia Rzymu podobnie jak kilkanaście lat później np. zmiana kalendarza też Rzeczpospolita jest 1 z pierwszych państw, które przyjmuje kalendarz gregoriański także wtedy rzeczywiście jakoś bardzo szybko tutaj na tę polecenia, żeby reagować, czyli 16 wieku pod koniec szesnastego wieku pojawiają się rozwiązania systemowe i rozumie, że jak GROM rozwiązania systemowe to musi być pomysł jak to ma wyglądać czy to jest inicjatywa tworzona od od zera od początku czy ta inicjatywa opiera się na jakich wzorcach, które już istniały, jeżeli tak to jakich opiera się tak już finalna istniejących już syna czy kolegia dla kształcenia kleru w z piętnastego szesnastego wieku w gruncie rzeczy wzorami są kolegia szkoły katedralne klasztor tak w pewnym sensie uniwersytety przecież uniwersytety powstały jako instytucji kościelnych najstarsze uniwersytety Bologna o stawkę być także Jagiellońskim powstają przede wszystkim po to, by kształcić kler i to działa tylko tylko chodzi o to, że dotyczy tylko części nie wszyscy duchowni wszyscy duchowni przechodzą przez uniwersytety, a więc, żeby rewolucja Soboru trydenckiego w tym wymiarze polega na tym że, żeby zostać zadekretowane, że wszyscy mają przez ten okres kształcenia takiego no może nie Uniwersyteckiego, ale trochę na wzór Uniwersyteckiego przejść, bo przed ewidentnie z wzoru szkoła być może pierwsze co dla nas oczywiste, a wtedy tak nie było, że trzeba jakąś szkołę przejść, żeby być księdzem, bo alternatywą było coś co bym nazwał przyuczania do zawodu także po prostu ktoś robi mogą mnie takie, które jako ministrant czy Czarni termalnej przy Terminatora determinuje czym zresztą przyjął system niż święceń, które będą obecnie są już zlikwidowane, ale wtedy, że tak rozległe jak jakiś nastolatek był oddawany na taki 1 siewca tak drugi na kierunkach w Rydze Aten miałby przeznaczono stanu duchownego gdzieś przy boku biskupa nawet proboszczom zaczyna od tego, że pewnie zajmował się zakrystią nie wiem śpiewał psalmy tak, a przy okazji patrzył jak tamten starszy jak jak ksiądz odprawia i w ten sposób się tego uczył przez średniowiecze wyglądało to w większości w ten sposób no, a jeśli ten wzór dlatego czeladnika nie był zbyt wysoki jeśli ksiądz sam niewiele miał to to też oczywiście nie był w stanie zbyt wiele nauczyć nauczyć nauczyć swojego ucznia, więc seminaria właśnie były pod jednak jakiś poziom wymóc chociażby coś co wydawało się banalne, ale to, żeby choćby wszyscy mieli czytać tak gdzieś w głębokim średniowieczu gdzieś tam około 1009. wieku wcale nie było oczywiste tak czy wydaje się, że niektórzy nawet duchowni, mimo że duchowny wtedy był bruk wręcz synonimem kogoś, kto umie czytać w ogóle mało, kto poza duchownymi umiał i tak do dzisiaj zostało w językach zachodnich mamy Clarka tak czy jako takiego urzędnika niższego to jest ten sam źródłosłów kleryków, bo tylko ci klerycy czy duchowni umieli pisać czytać płaci, bo też w tym języku prowadzone przez całą dokumentację natomiast, więc nie zawsze, ale zawsze mieli sami mieli Ojcze nasz Zdrowaś Mario wierzę w Boga jako odprawić się z pamięci o Szczecin tyle wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji za 3 minut o godzinie dziesiąty 40 ksiądz prof. Stanisław Adamiak Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu państwa moim gościem, zanim powstały seminaria bardzo interesujące artykuły księdza profesora w najnowszym kwartalniku więź wcale państwa moim gościem jest ksiądz prof. Stanisław Adamiak Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu najnowszym kwartalniku więź bardzo interesujący artykuł księdza profesora zatytułowany, zanim powstały seminaria to głos w dyskusji o formacji, jeżeli państwa ten temat interesuje to odsyłam do kwartalnika więź wydanie wiosenne wspomniał czy ja wspomniałem, a w swoim tekście ksiądz profesor pisze o tutaj w cudzysłowie dziedziczeniu zawodów, chociaż nie zawsze ten cudzysłów rozumiem jest właściwy ta to znaczy zaczną co jest tak nie zawsze właściwe ponieważ, gdyby po pierwsze, oczywiście przez pierwsze tysiąclecie wielu duchownych ma dzieci tak to nie jest bezpośrednio związane z dyskusją o celibacie, bo takie stwierdzenie, że celibat rodzi się w jedenastym wieku trzeba chronić majątki kościelne jest na liście takich mitów historia licznych dobrze w pierwszej trójce prawie 2 powinien być ponieważ, gdyby 30405. wieku w kościele jest bardzo mocne przekonanie że, że księża kapłani powinni żyć we wstrzemięźliwości płciowej natomiast to i w związku z tym też, że najlepiej, żeby szybko rodzi pytanie może z tym lepiej było tych, którzy nie mają żon święci to jest temat na osobę bardzo bardzo długą dyskusję, gdyby w połączeniu z tym, że na pewno w pierwszej szóstce bardzo często święci się raczej starsze osoby niż dzisiaj to trochę się wiąże z tą częstotliwością formacji jest też osobny temat tu też naturalne jest to, że mają dzieci tak często z czasów przed przyjęciem przez 5000 i my mamy czas i choć dziedziczenie dwudziestego w cudzysłowie, ponieważ to jednak nie jest także automatycznie tutaj ktoś ktoś był biskupem danego miasta i po prostu tworzy się po piętnasty tak nastąpiło w kościele ormiańskim, gdzie przez długi czas funkcję patriarchy w zasadzie dziedziczna po prostu o to w kościele katolickim czy prawosławnych większości się prawa nikt tak nie było natomiast z drugiej strony można mówić bez cudzysłowu, że rzeczywiście no coś co do dzisiaj często jest takim powiedziałbym problemem w kościele to znaczy co jest majątkiem parafia co jest majątkiem prywatnym prywatnym księdza proboszcza tak to często budzi kontrowersje jak dotąd bywało problemem już powiedzmy w 0405. szóstym wieku i wtedy dość szybko stwierdzono że, zwłaszcza jeśli to problematyczne problematyczne rzeczą jest to co od zawsze większość wartości największą materialną czy ziemia, która może jakoś udzielona jakąś bliżej określoną w dzierżawę proboszczowi, żeby miał się z czego utrzymywać tak dalej to dziś inny ma dzieci to najprościej będzie jeśli dzieci też będą dalej służyć Kościołowi i w ten sposób nie chciałem tak jednoznacznie rozstrzygać, jaka się na właściwe jest, bo z 1 strony oficjalnie ciągle będzie kościelna z drugiej strony w praktyce będzie służyć tej rodzinie, więc jak takie dziedziczenie bez cudzysłowu też dużymi odbywało natomiast mówi nie mamy takiego liczenia wprost, ale mamy przypadki, że papież Bonifacy pierwszy właśnie skarb papież, żebyśmy przed meczem o człowieka do bardzo się bardzo, że zjazd właśnie Grzegorz lato z kolei na Wschodzie w trzecim czasem wieku Grzegorz w tym cała rodzina są święcie wszyscy jest ojciec żona później dzieci bez niej są dzieci, czego część z nich Bazyli wielki natomiast jak śledzimy listę papieży np. 0506. wieku to widzimy, że tam właśnie jakoś tak rodzinnie się odbywa np. momentami też często są w jakiś taki to też ważnych rodzin już dość arystokratycznych pewnie jest to też nie jest takie dziwne, ale świat w piątek mamy papieża Bonifacego pierwszego, którego ojciec był prezbiterem papież szóstym wieku jest papież stąd dość szczęśliwe zapisy Dariusz, który zostaje przez władze bizantyjskie wywieziony umiera na wygnaniu z rokiem papieżem przedtem jest oskarżany o kolaborację z Gotami idą bardzo skomplikowana historia należy czytać, ale z tą przemija postać świata w ogóle chyba najlepsza lektura właśnie na trudne czasy każdy scenariusz był synem papieża form zda Sadko natomiast kilkanaście lat przed komisją umiera 5 dwudziesty trzecim roku syn Dariusz, który był tylko słów jaką, czyli był dość niskim duchownym zostaje zostaje papieżem 500 szesnastym roku papież Grzegorz wielki najbardziej znany z tych postaci, o których teraz mówię był praprawnukiem Feliksa trzeciego papieża sprzed lat, tak więc by vide proszę potem powtarzało w czasach nowożytnych pojęcie nepotyzmu przy pochodzi od polskiego potem co MO ni po co może oznaczać wnuka, ale oznacza Brandta i w czasach nowożytnych papieże także biskupi jakiż ważny stoi za papieża komu mogli zaufać wzrastać, by powierzyć zarządzanie dobrami kościelnymi niekoniecznie dzieci już raczej nie mieli jesteśmy w czasach studenckich, kiedy właśnie ta dyscyplina zostaje przywrócona w wśród duchownych, ale mówimy właśnie bratanków siostrzeńców i często bratankowie siostrzeńcy czasami wręcz kierowali tak naprawdę nie tylko materialnymi sprawami kościoła byli ci po właśnie stąd pojęcie nepotyzmu, a czasami też byli promowani na świat po wielkim Karola Boromeusza świętym artysty w Mediolanie jakiś czas później jest zostaje arcybiskup Mediolanu Fryderyk robi już, który właśnie chyba jeszcze dobrze pamiętam bratankiem Karola z kolei jest wspaniale opisane w tej narodowej powieści włoskiej narzeczeni mam do niego, która kończy zresztą właśnie w czasach zarazy w szpitalu polowym to do tego, że tak często ojciec Święty odwołuje się Święty, który mówi, że tak raz na rok czyta właśnie mam do niego narzeczonych no bo to tak jak kiedyś stan stawów generalnie, więc ta rodzinność miała istnieje jakiś bardzo jest, że rzeczy tam sądzie komuś może skłonić do powołania przykład właśnie ta dwójka itd. tak więc głośno tam coś na czwartą drużyną żaden sposób nie jest gwarantowane dziedziczy Provost tak w jaki sposób do kwestii informacji podchodziły klasztory to jest zupełnie osobny temat ponieważ, jakkolwiek to się dzisiaj wydaje nam dzisiaj technika storczyk zakonnice oddają tacy ciężar do redakcji lepszy często tak bardziej rygorystyczny czasem na początku na początku życia monastycznego życia niższego niż w 0405. wieku to jeśli dzielimy świat nam księży niech się, że to mnisi są bardzo mocno po stronie księży tak też ruch świeckiej procesu myślę dziś może to zrozumieć mamy dużo w kościele także łuków przy takich świeckich, więc mniejsze zasadniczo są po prostu świeccy, którzy chcą, którzy wcale nie chcą być duchownymi nie chcą nie chcą sprawować posługi sakramentalnej kierować kościołem chcą dążyć do świętości raczej w oddzieleniu od świata tylko bardzo szybko się okazuje że, ponieważ być może jakieś efekty na tej drodze do świętości to zyskują ludzie właśnie jak chcą jak i księży tak właśnie chcą żeby, żeby to inny niż jako ci święci bliżej pana Boga, żeby oni, żeby oni, że oni zostawali biskupami zostawali strony prezbitera i moich, a z drugiej strony też jeśli ktoś mnichem był w klasztorze długu już jakieś nauczanie utrzymywał z reguły np. mówiono nawet nie czytać na tyle łaciny, żeby śpiewać psalmy, tak więc bo wiadomo zaś w kręgu Świętego Benedykta na Zachodzie to życie mniejsze opierało się na długich godzin tak tych kilku się modlitwa w ciągu dnia modlitwach sal mamy płacić, więc siłą rzeczy mnisi z reguły byli jakoś lepiej tutaj wykształceni niż niż księża, więc z 1 strony teoretycznie jestem w średniowieczu taki mnich lub gotowym kandydatem PiS od razu święcić tak naprawdę terenach na biskupa z drugiej strony jednak czasami zauważano, że to jednak nie jest to samo rzecznik innym jest życie w klasztorze we wspólnocie czym innym życie na parafii mówiąc krótko, ale tu wracam do tego już mówię, że znaczą sygnalizują jakoś w dużej mierze kosztorys też tak znaczną solidarnie jakoś nawet swoją także dzisiaj już swoim stylem życia układy jakoś przypomina to co klasztory klasztory, które się pojawiają ogólnie rzecz biorąc pojawiają się w chrześcijaństwie powiedzmy czwarte wieku tak niż pływają w trzecim w kosztorysie zorganizowane miejsca, gdzie ludzie w jakąś regułom żyją taką ustalony sposób jest dziś czwarty wiek w w wypowiedziach papieża Franciszka pojawię się czasem motyw klerykalizmu, przed którym ostrzega kościół zostawia się jak ten klerykalizm z wypowiedzi papieża Franciszka ma się do Clarka, czyli panu się do formacji myślę, że bardziej się tak, bo kleryk to po polsku jest scenarzysta tak w większości języków kleryk to po prostu duchową w okresie po angielsku i myślę, że tak oczywisty bardziej ocen natomiast na pewno seminarium jest miejscem, gdzie tego organizmu można nabrać to nie ulega wątpliwości myślę, że tak jak tu kwestia wyważenia są grupy znaczną chodzi o to, że w grupach niektórym otworzy się coś wartego średnio jest ryzyko tak na przynależności do grupy oraz czy w szkołach czy szkołach wojskowych myślę, że też czy Solidarności zawodowej tak jakby samo w sobie nie jest czymś zły tak nie jest złym że, że nie mam myślę, że oficerowie jakoś nawzajem sobie ufają także lekarze sobie pewnie nawzajem jakoś w miarę trwają stają się pomaga jest jakby księża jako grupa zawodowa też zasadniczo jakoś damy sobie nawzajem sam sobie na sam staram pomagać tak być wobec siebie Solidarni myślę, że to jest coś dobrego natomiast oczywiście klerykalizmu jest, iż jest to kosztem innych kosztem tego uważać za zakup lepszego za kogoś wyniesionego, ale myślę, że seminaria są wypadkową tego jak w ogóle jak się rozumie państwo jak jak jak księża widzą samych siebie myślę, że sam same seminaria tutaj nie nie mają aż tak wielkiego wpływu tak też kleryk seminarium spędza w ciągu roku tak naprawdę więcej niż pół roku, chyba że przychodzi epidemia musi siedzieć nie wiadomo, kiedy ale, ale generalnie jednak bardzo mają też długie wakacje mam wjazd na święta mają różne praktyki w czasie, których też współpracują świeckimi poprawki w szkole też przy różnych różnych akcjach kościelnych w 2, ale przecież na parafii za ten element tego przy, ucząc zawodu cały czas istnieje tras pytanie czy Leclerca większy wpływ będzie miało to co powie rektor profesorowi co wyczyta mądrych książkach czasopismach czy to co powie mu jego proboszcz Wika, że to jest czy radio TOK FM otwarte 3 Radia TOK FM czy jakieś różne inne radio myślę, że przez przekrój jest bardzo szeroki tego klerycy w Polsce słuchacz widz ogląda w temat temat interesujący temat bardzo szeroki i jeżeli państwa interesuje za odsyłam do najnowszego wydania kwartalnika więź bardzo dziękuję państwu moim gościem był ksiądz prof. Stanisław Adamiak z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu dziękuję serdecznie wesołych świąt informacje o godzinie 11 dziękuję życzę jak najlepiej święta przeżyć nawet w tych warunkach, a Jezus przyszedł minąć zamknięty wtedy graliśmy lubiana, więc tego dziękuję bardzo, informację o informację wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA