REKLAMA

Przedsiębiorca w czasach kryzysu: ten trudny okres może być dobrą lekcją biznesu!

Podcast przedsiębiorczy
Data emisji:
2020-04-13 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
17:17 min.
Udostępnij:

Niełatwo znaleźć branże i firmy, które nie odczuwają trwającego kryzysu. Przed bankructwami, zwolnieniami, opóźnieniami w płatnościach ostrzegają restauratorzy, transportowcy, fryzjerzy i kosmetyczki, branża turystyczna, odzieżowa, handlowa, usługi, a to tylko niewielka część długiej listy poszkodowanych. Wysłuchamy ich w tym odcinku Podcastu Przedsiębiorczego; są wśród nich tacy, którzy żyją nadzieją na zobaczenie światełka w tunelu. Później, w drugiej części rozmowy z psycholożką biznesu Iwoną Golonko powiemy jaką lekcją dla wszystkich prowadzących firmy może być trwający właśnie kryzys. Zapraszamy do słuchania!

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak założyć i prowadzić własną firmę podcast przedsiębiorcy zaprasza Wojciech Kowalik dzień dobry to nie jest łatwy czas dla przedsiębiorców czerpiących w czasie kryzysu wywołanego epidemią Korona wirusa, ale ci, którzy przetrwają mogą wyjść z niego poturbowani, ale silniejsi i o tym, powiemy za moment najpierw tych poturbowanych już teraz jest większość skarżą się na przestoje problemy finansowe konieczność zwolnień wśród nich transportowcy jak Tadeusz Pleskot Rozwiń » współwłaściciel firmy minibus w tej sytuacji płaci tam spadł o 80% myśmy dokonali już pierwsze zwolnienia za 3 miesiące koniec marca każda sytuacja walutowa się bardzo nastawiony tylko cokolwiek się zmieni też pracownicy nie pójdzie nam na rękę no to będzie, że bardzo się co się szykuje około 45 ze zwolnienia może zapaść też wśród taksówkarzy mówił reporterowi TOK FM Artur Wnorowski ze związku zawodowego warszawski taksówkarz szarżę jest czasu, jeżeli 90% firm nie pracuje 100% z nas jest zamkniętych 100% lokali usługowych z 2 pilota jest zamknięte co 90% taksówkarze w Polsce warszawscy mają zrobić branża turystyczna kolejna poturbowana ostrzega, że zbankrutować mogą nie tylko hotele pensjonaty, ale też restauracje kluby małej działalności handlowe oparte na turystach Tymoteusz mróz zakopiański radny i prezes lokalnej organizacji turystycznej przyznaje, że sytuacja jest bardzo trudna inwestorzy, którzy korzystają z kredytów pożyczek mają bardzo mocno obciążenia finansowe do tego obciążenia związane z utrzymaniem pracowników zatowarowanie, które nie było planowane takie przestoje, więc sytuacja rzeczywiście bardzo poważna i co poniektóre firmy już musiały zwolnić część swoich pracowników trudna sytuacja też w branży odzieżowej ita pisze już swoje plany na czasy po kryzysie, ale nie są one hurraoptymistyczne przyznawał w TOK FM Krzysztof Badowski z PwC branża współpracuje daje zatrudnienie daje daje wyżywienia także ogromnej liczbie biznes służb współpracujących z branżą, a więc producentom odzieży obuwia firmom ochroniarskim agencję marketingową więc, więc ten cały łańcuch powiązań znacznie szersze i my szacujemy, że około 300 000 ludzi potencjalnie może być dotkniętych obecnym kryzysem jedno wiemy na pewno to, że ten rynek zmieni konsument zmieni zmieni się przyzwyczajenia z zmienią się zmniejsza szereg paradygmatów konsumenckich myślę, że takie wartości jak nie poczucie bezpieczeństwa będą wspólnym mianownikiem dla wszystkiego co się co się dzieje na rynku coś co uznawaliśmy za pewnik w czasach szybko wydobyć w tej chwili już takim takim pewnikiem nie jest w związku z tym będzie liczyło się na pewno ogromnej mierze zaufanie do Marek do miejsc do ludzi do sytuacji społecznych, jeżeli będziemy patrzyli na branżę modową przez pryzmat właśnie tego w jaki sposób konsumenci będą zachowywali będą odczuwali no to przyszłość nie jest nie jest różowa jak się patrzy na doniesienia z Chin w myślimy już tworzyły centra handlowe to w tej chwili detaliści operujący w centrach handlowych wskazują, że nie są w stanie powrócić nawet do 50% ruchu sprzed przed bandami w związku z tym to bardzo jasno pokazuje jak zmienia się perspektywa konsumencka bardzo jasno też widać, że pieniędzy w portfelu konsumenta przeciętnego konsumenta może zostać mnie już widzimy pierwsze zwolnienia na rynku i również rynku chińskiego widzimy takie doniesienia, że w tej chwili konsumenci jedynie dokonują zakupu, jeżeli towary, które na, które patrzą są są objęte bardzo głęboką promocją, więc elastyczność cenowa konsumentów zdecydowanie zdecydowanie się zmieni, choć branża turystyczna już myśli o przyszłości niektóre firmy na co dzień kierujące swoje usługi do obcokrajowców zastanawiają się nad zmianą strategii Michał Sobieszek firmy i Polska promuje akcję Polska to tu pierwsze co w ogóle ruszy się jakoś potem, kiedy kwarantanna cały ten okres zamknięcia się skończy to będzie prawdopodobnie turystyka lokalna turystyka wewnątrz krajowa i przygotowujemy się na to, żeby móc zaproponować coś w momencie, kiedy ludzie będą już mieli ochotę wyjść z domu i gdzieś wyjechać fatalna sytuacja również w branży gastronomicznej, choć właściciele restauracji w Szczecinie Zbigniew Radecki wierzy, że kryzys uda się przetrwać z kompletem pracowników, a w końcu przyjdzie dzień, w którym goście wrócą do restauracji to będzie pędzie, w którym będziemy dziękować naszym pracownikom wiernym goszczą ludziom, którzy wyciągną do nas pomocną dłoń w poprzednim odcinku podcastu przedsiębiorczego mówiliśmy o tym jak nie dać się tym czarnym myślom w czasie kryzysu, a dziś, podążając znaczeniem optymizmu szczecińskiego restauratora w drugiej części rozmowy z psycholożką biznesu Iwona Golonko zastanowimy się, jaką lekcją dla przedsiębiorców może być kryzys co nas nie zabije to nas wzmocni, jeżeli chodzi o naszą firmę, która przejdzie przez ten kryzys, a z tym co nas nie zabije to nas wzmocni to ja niestety jestem wielką przeciwniczką tego hasła bo, bo to niestety nie jest tak to znaczy to zawsze pytanie co z tym zrobimy, bo po bardzo dużych kryzysach, jeżeli mamy niewłaściwe do nich nastawienie psychiczne szczególnie wychodzimy dużo bardziej poranieni i np. trudne sytuacje trudne niespodziewane sytuacje kryzysowe sprawiają, że później np. mniej ufamy bardziej się zabezpieczamy, ale taki nie mówię o takim zabezpieczaniu mądrym przygotowywaniu się mówię o czymś takim, że nie będę ufać będę teraz podpisywać 300 stronicowe umowy zamiast dwu stronicowy tak dalej, więc to sprawia, że my możemy wychodzić poranieni tak emocjonalnie z mniejszym zaufaniem, a biznes zdrowy biznes zdrowe życie opiera się relacje, a relacje to zaufanie, więc jest bardzo ważne, żebyśmy ten czas wykorzystali na to, żeby nie dać sobie odebrać tego od ufności i między ludzkiego zaufania to jest bardzo ważne jest to też bardzo trudne, bo trudne czasy, toteż niestety taki moment, kiedy pojawiają się różne zachowania moralnie delikatnie mówiąc wątpliwe i to jeszcze bardziej podkopuje media oczywiście uwielbiają się z takimi historiami i często rozdmuchują szczególnie takie media, które żyją z takich tanich sensacji to nam niestety też bardzo negatywnie wpływa na nasza naszą dość samopoczucie na postrzeganie świata postrzeganie ludzi, więc oczywiście wzmocni nas tyle kryzys, jeżeli my potraktujemy to sytuacja kolekcję, jeżeli popatrzymy właśnie co ja mogłam zrobić a czego nie zrobiła co mogę dzisiaj zrobić, żeby się zabezpieczyć przed pewnymi sytuacjami i to mogą być bardzo różne, bo to mogą być negocjowanie inaczej umów na przyszłość, bo już teraz rozpoczęcie renegocjacji umów to już teraz może być podchodzenie do wielu niem za zapisów też rozmów z kontrahentami winny sposób do innego dzielenia się ryzykiem do, ale tylko otwartej rozmowy o tym, do czasem TOZ zabezpieczenia większej poduszki finansowej różne rzeczy to dużo cała masa rzeczy, ale ważne jest, żebyśmy patrzyli na to, jaką lekcję, czego mnie to uczy, czego mogę się tego nauczyć, o ile będę mądrzejsza po tym kryzysie jakich błędów postaram się nie popełnić to wtedy oczywiście tak mam szansę być mocniejsza nawet powiem to zabrzmi może strasznie negatywnie, ale część przedsiębiorców będzie musiał stanąć przed przed czymś takim, że nie wszystkie biznesy przetrwają, ale nawet się PiS nie przetrwa, bo właśnie ten model biznesowy nie był wystarczająco silne na takie czasy to, czego się nauczyłam jakiem, jaka jest lekcja jakich błędów już nie popełnię w mojej kolejnej firmie pamiętajmy, że ludzie, którzy osiągnęli ogromny finansowy sukces to rzadko są ludzie, których to był pierwszy biznes zwykle większość z nich miała już kilka czasem kilkanaście spektakularnych bankructw za sobą, więc to też przedsiębiorcy nie rodzą się w swoją wiedzą przedsiębiorczą to jest często bardzo kosztowna lekcja 12 czasem wiele takich lekcji kryzys w ogóle wydaje się dobrą szkołą biznesu i zarządzania firmą i biznesu i zarządzania firmą i budowania relacji proszenia o pomoc, bo to jest taka sytuacja, o czym rzadko mówimy my ludzie lubimy być dobrze i ale wielu z nas nie umie prosić o pomoc i oczywiście nie mówię o takim proszenia o pomoc, że chodzę do wszystkich znajomych wszystkich członków rodziny i proszą o kasę i to robi cały czas od lat, ale mówię o osobach, które mogliśmy liczyć czasem każdy z nas ma w otoczeniu takie osoby wielu z nas jest takimi osobami, które dużo pomagał innym ludziom i teraz kryzys może być też taką sytuacją, żeby nauczyć się poprosić o pomoc poprosić o pomoc, żeby się jednoczyć, jeżeli mamy sytuację tego biegu szczególnie mali przedsiębiorcy szukajmy wsparcia szukajmy, ale nie po to, żeby nakręcać negatywnie tylko, żeby szukać rozwiązań czasem nie wiem nawet poprosić swojego kontrahenta nie bać nie mam teraz pieniędzy zapłacę ci za tydzień za 2 jeśli jesteś w stanie zaczekać dokładnie albo też nawet słuchaj nie wiem, kiedy będę w stanie zapłacić, ale uczciwie ty słuchaj ja nie mam teraz pieniędzy, bo to też, jeżeli to jest oczywiście szczerej fair jeśli zapłacę jak tylko będę mieć pieniądze, ale nie wiem, kiedy będą mieć pieniądze, bo pamiętajmy, że człowiek też czeka nasze pieniądze i on też na nie liczy, że jeżeli wiesz na tę nie ma co liczyć to tu też inaczej zarządza budżetem to, czego co jest szczególnie bolesne w takich trudnych sytuacjach to są jakieś prace się już jest trudna mamy kolejną kolejną przykrą niespodziankę, więc im szybciej ustalimy sobie ten kontrakt dżokej rozumiecie, ale no przynajmniej 13 i potrzebuje nacji to, bo ja mam to i to zapłacenia nikt się okazuje, że my wszyscy jesteśmy w stanie każdy z nas ma taką, gdyż możliwość czy coś przesunąć trochę przeciągnąć część wynegocjować coś zrobić, ale znowu tu wracamy do tego wspólnego wspólnej łąki, jeżeli każdy z nas trochę straci trochę komuś da to jesteśmy w stanie przetrwać, jeżeli niektórzy z nas będą starali się wciągnąć kołderka całą na siebie to nic z tego nie wyjdzie, bo to ma też drugą stronę to do mnie jako przedsiębiorca może przyjść mój kontrahent powiedzieć nie ma teraz nie zapłacę zapłacę 1413 chyba warto wtedy się zgodzić czy warto rozmawiać warto rozmawiać znowu posłucha się nawzajem zobaczyć, jakie są możliwości zobaczyć po prostu, że za tymi liczbami tymi fakturami stoją konkretni ludzie stoją pracownicy, którzy czekają na pieniądze stoją pracownicy czyjegoś w tym zespole, którzy też czekają na pieniądze i jak jak też porównamy to wtedy to są też takie naturalne rzeczy gdzieś ktoś może poczekać możemy złożyć niem z pewnymi urzędami, jeżeli możemy napisać pisma nie czekać na rozstrzygnięcia tylko pro aktywnie wychodzić poprosić o coś albo od razu złożyć wyjaśnienie, że jest taki ani innej takiego innego powodu dzieje się coś oczywiście nigdy nie mamy gwarancji jak jak też będą rozpatrywane, ale pytanie czy my w ogóle próbujemy, bo zawsze jest także, jeżeli jednak jak próbuje i szukam rozwiązań tu jakieś znajduje, jeżeli siedzę w kąciku i płacze i przecież świat jest okropne nie szukam żadnych rozwiązań tylko po prostu uważam, że mi się należy no to rozwiązania same do mnie nie przyjdą, czyli najgorsze co może w tej chwili zrobić przedsiębiorca, który ma kłopoty to 6 i się załamać, bo oczywiście, że tak po załamanie co po co pozytywnego może przyjść załamania nie będzie z niego pożytku ani biznesowego ani przyjacielskiego ani rodzinnego człowiek, który się załamał jest i pozwolił sobie często na to, bo to oczywiście to nie są łatwe rzeczy, których ja mówię tylko my bardzo często zapominamy o 1 bardzo ważnej rzeczy, że emocje, które nami targają to jest coś co my sami tworzymy emocje to jest to konstrukcje, które my sami w pełni odpowiadamy, jeżeli mój mózg pracuje poprawnie znaczy nie mam tam jakiegoś potężnego krwiaka nie mam jakiegoś uszkodzenia mózgu z powodu spowodowane jakąś jakąś chorobą to w zdrowym mózgu za emocje odpowiada odpowiadam ja ja biorę odpowiedzialność, więc jeżeli ja się załamuje to bardzo często się postanawiam odpuścić ja pozwalam, żeby zalał mnie gniew zalał mnie strach i i nie obchodzi mnie jak to wpłynie na innych ludzi dookoła i oczywiście są sytuacje czasem ludzie nie dajemy radę tylko znowu pytanie jak długo każdy z nas ma ma większe mniejsze załamania nawet ja jestem jestem psycholożką, ale staram się dobrze trzymać w tej trudnej sytuacji staram się, ale dzień przed moimi urodzinami, które były parę dni temu nagle uświadomią sum pierwszy w moim życiu urodziny, gdzie nie będzie imprez nie będzie ludzi i przez dobre 2 godziny po prostu pozwoliłam, żeby zalała mnie aż rozpad po szczepu nie stworzono to nie jest poważny problem oczywiście nie chodziło oto urodziny chodziło o przedłużającą się frustracje chodziło o przedłużającą się izolację chodziło o też ich zmartwienia związane z moją firmą z moich relacjami z moimi klientami ich trudnościami, bo ja teraz jestem takim ciągłym telefonie wsparcia kryzysowego dla moich klientów, którzy dzwonią pytają właśnie jak rozmawiać z pracownikami o o tej trudnej sytuacji jak rozmawiać zespołem emo o zmianach wynagrodzeń jak rozmawiać o częściowych zwolnieniach czy częściowym zmniejszeniu etatu różnych różnych rozwiązaniach, więc oczywiście to jest trudne dla mnie, bo im więcej tych trudnych sytuacji mam do zaopiekowania moich klientów to też tych, które tych trudnych emocji też przechodzi na mnie każdemu z nas to zdarza tylko pamiętajmy, że to my decydujemy o tym czy to nasze załamanie to czarna rozpacz pozwalamy, żeby to trwało pół godziny 2 godziny dzień czy pozwalamy, żeby to się nie kończyło to jest nasza decyzja, bo to my tylko my odpowiadamy za swoje emocje to był kolejny odcinek podcastu przedsiębiorczego Wojciech Kowalik dziękuje i do usłyszenia podcast przedsiębiorcy na tokfm PL i aplikacji TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODCAST PRZEDSIĘBIORCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA