REKLAMA

Ekspert: "Dziwi mnie, że 10 lat po katastrofie smoleńskiej nadal nie przestrzegamy procedur w lotnictwie"

Analizy
Data emisji:
2020-04-10 17:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
29:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
informacji audycja analizę Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj w analizach spotkamy się oczywiście zdalnie, ale spotkamy się z dwojgiem reporterów Małgorzata Waszkiewicz reporterka Radia TOK FM po osiemnastej 1820 Piotr Żytnicki GazetyWyborczej i obydwoje zapytam, dlaczego narażają siebie innych oczywiście będzie pytanie nadmierne publicystyczne jak to nazywam, dlatego że dlatego, że obydwoje wyruszyli z miejsca, w których na pewno krąży Korona wirus Rozwiń » Małgorzata Waszkiewicz odwiedziła 1 ze szpitali jedno imiennych szpital, którym leżą zakażeni Korneliussen pacjenci, a Piotr Żytnicki pojechał do Krotoszyna okrzykniętego polskim Bergamo miejsce, w którym bardzo dużo osób zakaziła się wirusem już 4 zmarły, a przynajmniej wiemy o 4 mówi się nawet, że może być więcej, dlaczego pojechali takie miejsca czegoś, czego szukali czegoś dowiedzieli o tym i też trochę właśnie o tej odpowiedzialności dziennikarza odpowiedzialności reportera porozmawiamy po osiemnastej 1820 po 1840 będzie z nami rzecznik konferencji Episkopatu Polski ksiądz Paweł Rytel z dnia NIK i porozmawiamy o tym jak bezpiecznie spędzić święta wielkiej nocy jeśli jest się osobą wierzącą chce się uczestniczyć w kościelnych uroczystościach w różnego rodzaju marszach drodze krzyżowej poświęceniu pokarmów, a jednocześnie wszyscy mamy w głowach zakaz wychodzenia zakaz gromadzenia się i zakaz uczestniczenia w dużych grupach wam się co na to Episkopat, jakie rady ma co przygotował o tym wszystkim po 1840 mają państwo pytania do rzecznika Episkopatu to proszę pisać analizy małpa to kropkę asem analizy małpa to kropkę FM, a zaczynamy analizy oczywiście od podsumowania 10 ostatnich lat i wszystkim wszystkiego co możemy powiedzieć na temat wyciągnięcia wniosków z katastrofy pod Smoleńskiem katastrofy lotniczej, którą postrzegaliśmy jako 1 z takich przejawów państwa niedbałego państwa nieodpowiedzialnej władzy beztroskich decyzji wręcz głupoty i co, jakie wnioski wyciągnęliśmy z tych z tego co się stało czy w ogóle można było naprawić jakikolwiek element skoro wydaje się, że katastrofa była tylko 1 z przejawów ogólnego zjawiska, które lubią nazywać państwem z kartonu o tym, będą rozmawiać teraz naszym gościem Juliusz Sabak z portalu Defence 24 PL jest naszym gościem telefonicznym witam na antenie czy dobry jeszcze jedno słowo, a propos dzisiejszego dnia tej rocznicy ktoś napisał w internecie świętujemy rocznicę nieprzestrzegania procedur nie, przestrzegając procedur nawiązał w ten sposób do tego, że w czasie, kiedy panuje w Polsce epidemia śmiertelnie groźnego wirusa mamy mnóstwo nakazów zakazów regulujących izolację społeczną jesteśmy dzień po tym, kiedy premier Morawiecki bardzo ostro surowo mówił o tym jak jak mogłoby to też trudne święta ze względu na konieczność o separacji od bliskich w tym, że dzień premier wraz z prezesem prawa sprawiedliwości w tłumie innych osób udał się na plac Piłsudskiego w Warszawie składać wieńce pod pomnikiem ku pamięci ofiar właśnie smoleńskich i w związku z tym śmiech, a nie zastanawiam jak na tym tle przebiegnie nasza rozmowa, która ma uchwycić wyciąganie wniosków rozumienie jak drugi raz nie dopuścić do tego, by najważniejsze osoby w państwie były narażone zdrowotnie czy wręcz narażone na śmierć, ale mimo wszystko spróbujmy czy chciałby pan jakoś odnieść do tego zachowania władz publicznych najwyższych władz w kraju, które naraziły się tym razem nie na śmierć lotniczą tylko na śmierć z powodu bardzo poważnego wirusa, a ja staram się nie komentować tego co robią politycy jestem ekspertem w zupełnie innych dziedzinach na szczęście w większości przypadków no lotnicy piloci specjaliści w tym zakresie uczą się na błędach, bo 1 z tych zasad, które Ano tak naprawdę przekonali się wszyscy o tym, zasad jeśli chodzi o bezpieczeństwo to niestety, by procedury bezpieczeństwa w lotnictwie są pisane krwią ofiar, ponieważ każda taka procedura wprowadzana każde obostrzenie uszczegółowienie oznacza, że ktoś miał mniej lub bardziej poważny wypadek może stała mu się większa lub mniejsza sprzedaż lub zginął, żeby ta procedura została usprawniona tylko tutaj musimy chyba wskazać, że 10 lat temu 10kwietnia 2010 roku te procedury już mieliśmy opracowane w czasie Mela odpowiedź jest tak, ale nie do końca ja jeśli chodzi o to całą historię zawsze przytaczam przykład poprzedniej katastrofy, czyli katastrofy samolotu CASA, w której zginęło bardzo wielu ważnych wysokich dowódców lotniczych i wprowadzono wtedy nowe zasady bezpieczeństwa dotyczące takich lotów najważniejszych osób w wojsku, ale to były procedury dotyczyły wyłącznie lotów właśnie wojskowych, a nie polityków w związku z tym tak naprawdę te same błędy w wielu kwestiach równo jeśli chodzi o okoliczności wypadku, jaki o to kto był na pokładzie może nie powinien być popełniliśmy powtórzyliśmy w Smoleńsku, ale tu od razu chciał zwrócić uwagę, ale proszę wyprowadzić błędu jeśli się mylę dowódcy sił zbrojnych Rzeczypospolitej polskiej też były na byli na pokładzie tego tupolewa mimo tej zasady, że mają nie siadać razem to rzeczywiście, ale tak jak mówię to były kwestie, które nie były regulowane tymi przepisami tylko zupełnie innymi przepisami dotyczącymi tzw. przewozów, czyli właśnie lotów najważniejszych osób w państwie to jest 1 kwestia druga kwestia to, że te standardy bezpieczeństwa w Polsce nie tylko kwestii lotów, ale generalnie kwestii bezpieczeństwa są wielokrotnie naruszane czy czy też nie przestrzegana przez ważne osoby odnoszę wrażenie, że w związku z tym, że no tak naprawdę nie mamy w Polsce poważnych zagrożeń terrorystycznych nie wiem organizacji przestępczych zamach to się po prostu w Polsce nie zdarza natomiast zawsze mnie dziwi to, że po katastrofie smoleńskiej nadal nie przestrzegamy tych standardów lotnictwa oraz o nich powiemy dlatego jeszcze raz chciał wrócić do tego obrazka bardzo dużo zdjęć dzisiaj pokazało można oglądać w internecie właśnie tego placu Piłsudskiego, gdzie obok premiera stoi prezes Kaczyński duchowni żołnierze mnóstwo dziennikarzy wszyscy tam tłoczą się w grupie są też ministrowie wiceministrowie podobnie, więc można porównać do tej tych pasażerów tego samolotu być może tak jak pan mówi nie było konkretnego przepisu, ale zdrowy rozsądek nakazywałby, zwłaszcza po wypadku kasy rozdzielać VIP-ów tutaj z kolei policja wskazuje, że nie złamano dzisiaj na placu Piłsudskiego przepisów, bo jest odpowiedni wymóg, który pozwala w ramach pełnienia urzędu gromadzić w miejscach publicznych najważniejszym osobom nie mam praw, jakie urząd pełni Jarosław Kaczyński, ale to zostawmy, ale kolejny raz wiemy dobrze, chociaż mogli mieć na sobie maseczki dla bezpieczeństwa nie mieli to jest cały czas to tło pokazujące, że nawet jeśli procedury są jeśli jest też tzw. apel o zdrowy rozsądek to można go pomijać a jakie wnioski wyciągnięto po tej katastrofy co zmieniono no można powiedzieć, że zaczęto tego, czego się zwykle zaczyna, czyli rozwiązano jednostki, do której należał ten samolot jego załoga stworzono nową strukturę tą starą tak naprawdę zlikwidowano to miało samo to cokolwiek co sprawiło to jest kwestia tak naprawdę otwarta, ponieważ jeszcze przez długie lata potem samoloty, które woziły najważniejsze osoby w państwie to niebyły samoloty wojskowe to były samoloty wyczarterowane lotu i no objęte tak powiem zupełnie innymi procedurami wojskowymi zresztą ta kwestia się pojawiała nawet w ostatnim latach kiedy, kiedy okazało się właśnie, że standardy przewozów wojskowe to jedno a, a umowy i aneksy dotyczące przewozów najważniejszych osób w państwie przedstawiciel sterowane samoloty to zupełnie inna, ale sporo wyjaśni, czyli było więcej obostrzeń przy lotach czarterowych ciemniej no to już bardzo się pytanie, ponieważ wiele z tych procedur jest niejawnych z przyczyn obiektywnych to znaczy no nie ujawnia się procedur bezpieczeństwa to, żeby były bezpieczne natomiast not ta kwestia pojawiła się np. w związku z taką dość słynną historię, kiedy podczas lotu z Londynu, gdzie część pasażerów leciała samolotem Embraer część znacznie mniej komfortowo kasą 5 pojawił się problem tego, że próbowano osoby przesadzać pomiędzy pomiędzy samolotami właśnie na rurze z naruszeniem pewnych standardów i tutaj załoga zaprotestowała i rozwiązano tą sytuację trochę inny sposób natomiast to wrażenie, które odnoszą, obserwując stosowanie procedur to jest troszkę to co pani powiedziała, czyli od procedur zawsze jakiś wyjątek, ale wyjątek staje się regułą jeśli posługują się nim politycy to jest np. procedura dotycząca organizowania takich lotów nie tylko lotów hit, czyli tych najważniejszych osób w państwie, ale w ogóle tych lotów samolotami śmigłowcami, ponieważ w no są ścisłe zasady planowania, które mają zabezpieczyć ten cały lot i spowodować, że będzie odpowiednio zorganizowane, ale jest furtka pt. jakieś zdarzenia pilne niespodziewane, w których mimo wszystko trzeba się mieścić na i wtedy wdraża się taką procedurę nazwijmy ją umownie skróconą no, więc zdaje się, że z ostatnim czasie w związku z lotami części polityków okazało się, że w zasadzie wszystkie loty były tymi pilnymi wyjątkowy to co czeka zupełnie innej przestrzeni na chwilę skojarzenia to trochę tak jak w sejmie, gdzie kiedyś korzystano czasem z takiej skróconej ścieżki legislacyjnej dresu wyłącznie mniejsze korzysta ten samolot, który rozbił się pod Smoleńskiem był w dyspozycji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wtedy m.in. odbyła się taka bardzo nieprzyjemna przepychanka dotycząca właśnie tego lotu tego, kto zań, kto po katastrofie odpowiada za to, że samolot w ogóle to Smoleńska doleciał i próbował lądować czy po tym, zmieniono zmieniono procedury innymi słowy prezes prezydent lata samolotami, które ktoś którymi panuje Kancelaria prezydenta premier i jego ministrowie tymi którymi dysponuje rada Kancelaria rady ministrów to musimy zacząć od tego, żeby ani prezydent ani rada ministrów nie dysponują żadnymi samolotami samolotami dysponuje de facto minister obrony narodowej poprzez podległe sobie siły zbrojne także to może jest organizatorem lotu nazwę to tak nie to akurat duże zmiany nie się nie pojawiły i z przyczyn obiektywnych, ponieważ minister jest członkiem rady ministrów procedura przebiega dość zbliżony sposób natomiast ja myślę, że tutaj problem jest troska, gdzie indziej to znaczy problemem jest to zresztą nie tylko historii tej katastrofy smoleńskiej, żeby mieszamy bardzo dużo rzeczy, łącząc je razem, kiedy trzeba było rozpatrzyć rozdzielnie i wtedy mielibyśmy jaśniejszy obraz ja, ponieważ bezpieczeństwo ruchu lotniczego jest 1 z tych specjalizacji, w których w, których się obraca bardzo dawna obserwowałem zarówno to badanie okoliczności wypadku, jaki to co się z nim potem działo i to co się rzuca w oczy to, że jak to się zdarza politycznie zmiesza z osobą razem to znaczy przyczyny, że tak powiem samego wypadku, czyli te przyczyny związane z organizacją pracy załogi LOT-u stanu technicznego itd. jest jednak co druga kwestia to sposoby, które znalazły się na pokładzie, dlaczego akurat te osoby akurat w tej sytuacji trzecia sprawa to jest organizacja sam pan lotu jego planowanie przygotowanie zgłoszenie, toteż są bardzo złożone kwestie no i kolejna sprawa zupełnie odrębna to jest to co zdarzyło się potem czyli w jaki sposób z zastosowaniem jakich procedur okoliczności tego zdarzenia były badane i jak zostało rozwiązane dodałabym jeszcze pogodę jako 1 z elementów, który mógł być przyczyną był przyczyną katastrofy również wplątano pogodę polityka zaraz wrócimy do rozmowy Juliusz Sabak z portalu Lisa 24 PL jest z nami przez te wszystkie punkty wymieniane przez naszego gościa spróbujemy przejść Zobacz i sprawdzimy, gdzie nastąpiła poprawa teraz informacje audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie dzisiaj dziesiąta rocznica katastrofy pod Smoleńskiem, w której zginęło bardzo dużo ludzi, a przy okazji zginęło bardzo wiele osób najważniejszych osób w państwie prezydent wraz małżonką były Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie duchowieństwo dowódcy sił zbrojnych sama załoga oczywiście posłowie posłanki pracownicy kancelarii premiera i szefowie różnych instytucji państwowych i o tym jakie wnioski wyciągnięto po tej katastrofie co wdrożono co poprawiono, a co jest wciąż łamane rozmawiamy z Juliuszem SA bankiem z portalu FM 24 PL, który tuż przed informacjami podzielił można być przyczyny tej katastrofy na kategorie i zarazem na takie grupy spraw, które jak pan sam powiedział miesza się ze sobą łączy z takim kotle wtedy właściwie nic nie nic z tego nie wynika trudno cokolwiek zrozumieć chciałbym się przyjętym kategoriom mówił pan o tym, że bardzo ważna była było to ktoś znalazł na pokładzie i kto w, jaki sposób przygotowywał ten lot, więc jeszcze raz co w takim razie poprawiono co jest lepiej jeśli chodzi o ten wątek tę kategorię tak jak mówiłem przed wiadomościami wprowadzono jakiś nowe standardy tak naprawdę nową instrukcję, która to lepiej reguluje porządkuje tę organizuje natomiast no niestety w niej też pojawiło się wyjątki, a politycy bardzo lubią wyjątki, bo lubią z nich korzystać np. odwołano wprawdzie tę wizytę ostatecznie ale gdyby prezes Prawa i Sprawiedliwości poseł Jarosław Kaczyński chciał wsiąść do samolotu, a jednocześnie jak wiadomo najważniejsza osoba w państwie nieformalnie chciał wsiąść na pokład z premierem Mateuszem Morawieckim jego częścią jego ministrów i pracownikami kancelarii prezydenta, ale bez prezydenta to byłoby możliwe czy nie no to jest bardzo skomplikowane pytanie, bo jest dużo osób generalnie zasady są takie, że osoby bezpośrednio nazwijmy to umownie dziedziczący po sobie władze nie powinny lecieć razem w zasadzie nie powinno się pod żadnym środkiem transportu nawet 1 samochodem, czyli np. minister wiceminister no tak, aby marszałek Sejmu z prezydenta albo marszałek Sejmu np. z marszałkiem Senatu tak natomiast no tak jak mówię politycy lubią robić sobie najróżniejsze wyjątki-li, ale ta akurat nie są kwestie, na które jest łatwo wpłynąć, ponieważ to są bardzo często też kwestie prestiżowe i ma za sobą 1 z powodów które, które stanęły u podstaw tej całej tragedii smoleńskiej pamiętam to była sobota akurat rano słuchałem w zasadzie słuchałem państwa rozgłośni porannej debaty polityków jak usłyszałem, kto był na pokładzie to pierwsza moja myśl była o Matko, kto ich wszystkich wsadził do 1 samolotu sami się w willi jak się okazało no nie powinni takich rad takimi rzeczami powinny czuwać odpowiednie osoby problem polega na tym, że u nas się nie szanuje odpowiednich osób tak to powiedzmy umownie, czyli niesione przez specjalistów tak samo zresztą jak po samej katastrofie regularnie politycy, bo jak wiadomo wszyscy w Polsce znają się na sporcie medycznej katastrofie smoleńskiej podważali najróżniejsze ustalenia ekspertów też popędzono ekspertów, żeby ustalenia były jak najszybciej, żeby można było szybciej je zignorować to jest oczywiste ale, toteż mi przypomina, że były tak to też różne wypadki-li limuzyn VIP-owskich którymi mamy do czynienia przez ostatnie 4 lata to też wynika z tego, że komuś się spieszy, a nikt nie słucha jak to pan powiedział nie szanuje się tych, które się powinno szanować, czyli w tym przypadku np. dobre oceny sytuacji przez kierowcę, a proszę powiedzieć, bo tam 1 z takich najbardziej tragicznych tragicznych elementów tej strasznej tragedii było ten moment, w którym jak się podejrzewa na decyzję pilota wpływali obecnie na pokładzie i czy czy po tej katastrofie cokolwiek z tym się zmieniło czy też to była na tyle miękka sytuacja, na którą nic poza uporem i nieziemską odwagą sprzeciwienia się dowódcy nie mogą wpłynąć, ale to jest pytanie troszkę innego typu to jest pytanie jak do tego podchodzą same załogi, bo niestety te kwestie pamiętania tego że, cytując taki takim klasycznym powiemy powiedzenie kapitana w pierwszym pomogło w tym wypadku kapitan statku powietrznego no niestety tego się nie przestrzega, chyba że kapitan będzie osobą na tyle silne osobowości, żeby to przestrzeganie mocno te standardy, które obowiązują w lotnictwie cywilnym tak naprawdę od lat siedemdziesiątych dotyczące zarządzania to się tak ładnie nazywa zarządzania zasobami załogi one w lotnictwie wojskowym polskim były traktowane zawsze dość luźno i tutaj jak mówię to bardzo dużo zależy od od decyzji konkretnego oficera z drugiej strony na tę decyzję bywają mocno krytykowane, więc no to jest sytuacja, w której procedura jedno, a w, którym życie w bardzo często drugie, ale to też w tym, że pan to inny tytuł no właśnie to jest po prostu dającym pani najsłabszym ogniwem każdy łańcuchu zdarzenie człowiek człowiek jest najczęstszą przyczyną wszelkich tragedii w sytuacji kiedy, kiedy może popełnić jakiś błąd zwykłego popełnia największą tragedią inaczej przyczyną większości tragedii, włączając w to tragedię smoleńską jest to, że pojawia się kilka czynników, które kumulują się 1 nieszczęśliwym miejscu czasie bardzo często jest kilka błędów ludzkich koniecznej popełnionych w tym samym miejscu w tym samym czasie także no bardzo wiele wypadków zdarza się, dlatego że ktoś trzyma co wcześniej czegoś nie do kręcił akurat ktoś się zdarzyło nietypowego trzeba było uruchomić urządzenie, które zwykle jest wyłączone i czeka na jakiś nieszczęśliwy wypadek, który akurat się zdarza i to jest to jest tak jak mówię przyczyna najczęściej jest to człowiek błąd człowieka jeśli te błędy się kumulują nie ma takiej osoby, która potrafiłaby je wychwycić i chcemy zatrzymać ten łańcuch zdarzeń on prowadzi do tragedii wiele procedur bezpieczeństwa lotniczego powstaje właśnie, dlatego że popełniono wiele błędów i właśnie o to, żeby nie powtórzy czasami są tak głupie rzeczy jak zapisane w instrukcji, że jak się np. startuje samolotem mały marionetką trzeba sprawdzić czy bagażnik jest zamknięty, bo może się okazać, że komuś kij golfowy wypadnie z bagażnika planet i zabije kogoś przechodzącego, że odpowiemy na dole no pan myśli tego przykładu zaczynamy się biznesowej praktyki to są to są takie zupełnie tak jak mówię wiele wiele rzeczy wydaje się oczywistych zupełnie niepotrzebnych sprawdzanie czy przez działaczy wszystkie lampki świętą i wszystkie bezpieczniki na pewno działają no i to powinno się sprawdzać w momencie, kiedy rutynowo tego nie zrobimy, bo jesteśmy przekonani, że to działa w no to za dziesiątym dwudziestym razem okazuje się, że akurat ten jednak bez 1 bezpiecznik nie działa np. lądujemy bez podwozia na lotnisku samolotem wartym wiele milionów złotych tak wyobraź sobie na chwilę, że ten tu tupolew leci do Smoleńska bez tych wszystkich VIPów bez tych 96 osób tylko sama załoga i wtedy co musiałoby się wydarzyć, żeby nie doszło do tej katastrofy zacznijmy od tego, że ten samolot w ogóle, by tam leciał mąkę, ponieważ to lotnisko to nie jest jakiś tam lotnisko pasażerskie jakieś tego typu lotnisko tak naprawdę już wtedy było lotniskiem powiedzmy czasowo działający wykorzystywanym tylko w szczególnych sytuacjach to jest stare lotnisko wojskowe bazy wojskowej, która w zasadzie już nie funkcjonuje on się tamtego czasu nie zmieniło, bo wiatr znowu nawiązuje do tego lotu planowanego Jarosława Kaczyńskiego, który ostatecznie odbył lotnisko nie zostało unowocześnione rozbudowane wciąż z tym nie ma nie było najmniejszych powodów do tego i te systemy, które tam funkcjonowały w czasie tej wcześniejszej oficjalnej wizyty prezydentów one w większości zostały tam przywiezione po prostu to były takie przenośne zestawy do powiedzmy do poprawy działania natomiast na stałe jest tam przynajmniej wtedy był bardzo kiepskiej jakości przestarzały radar bardzo kiepskiej jakości nie do końca sprawny system takiego naprowadzania pilota na lotnisko no jak wiemy warunki pogodowe też były mocno nie sprzyjają no dobrze, ale mimo wszystko samolot wystartował leci do Smoleńska już pilot wiesz, że pogoda jest paskudna bardzo słaba widoczność to nikt nie stoimy nad głową pilot jest decyduje sam kapitan pierwszy po Bogu to wtedy coby się co by się stało, żeby samolot się nie rozbił co trzeba było zrobić to tak naprawdę to jest bardzo trudne pytanie, ponieważ napotykamy na kolejny problem to znaczy procedury obowiązujące Rosji są zupełnie inne niż procedury obowiązujące w Polsce jako kraju należącym do NATO i to był 1 z tych powodów to znaczy, że obie strony nie do końca się potrafiły dogadać nie do końca rozumiejąc te procedury i NATO było częściowo przyczyną tego zdarzenia, ponieważ w tym rosyjskim standardzie zarządzania to tak naprawdę lotnisko dowód na ziemi zawsze decyduje czy samolot może wystartować może wylądować podaje decyzję i tutaj również po stronie tej obsługi lotniska popełniono błędy to znaczy tak naprawdę tego co ja wiem nigdy nie artykułowane konkretnie, że warunki nie pozwalają na lądowanie samolot ma tam lądować, gdyby ten samolot lądował na polskim lotnisku słabo przygotowanym we mgle to kto decyduje pilot czy ten, kto jest na ziemi teoretycznie decyduje pilot natomiast pilot ma też swoje odpowiem parametry, które ograniczają chociażby są to parametry graniczne jeśli chodzi o pogodę dotyczące jego jako osoby odpowiednio wyszkolonej samolotu również w związku z tym, jakie systemy dostępne na lotnisku z tego co wiemy w tym locie przekroczono zarówno te dopuszczalne parametry po stronie pilota jak maszyny z tych szczególnych okolicznościach na koniec jakiekolwiek cokolwiek zmieniło się na lepsze jest trwałe i nie wpływa na to decyzja polityka, który musi, który ignoruje racjonalne racjonalne warunki czy cokolwiek jest takiego czy możemy zakończyć rozmowę i stwierdzić, że przynajmniej to po katastrofie stało się trwale wartości, jakimi zdobyć zdobyczą i oczywiście po pierwsze, byliśmy wreszcie nowoczesne samoloty, które zdecydowanie lepiej sobie radzą i mniej polegają na inaczej bardziej pomagają pilotowi trudnych sytuacjach, bo to jest największy problem lot ma zbyt wiele rzeczy do zrobienia, więc im samolot bardziej mu pomaga tym lepiej poza tym mam nadzieję, że mamy pilotów, którzy pamiętają 10kwietnia 2010 roku i biorąc pod uwagę w swojej codziennej pracy w swojej codziennej, że tak powiem kohabitacji z politykami na pokładzie samolotów którymi dochodzą którymi kierują Juliusz Sabak z portalu Defence 24 PL bardzo dziękuję za tę rozmowę włączyliśmy się telefonicznie teraz informacje Japonii reporterzy TOK FM GazetyWyborczej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA