REKLAMA

Pamiętniki Pandemii - konkurs na pamiętniki z czasów pandemii koronawirusa

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-04-10 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM dwudziesta druga 6 piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska piątkowy wieczór przygotowała Małgorzata Łuczyńska realizuje Maciej Gorczyński przed nami do północy ciekawe rozmowy część z nich zanurzona w problematyce tandem licznej część powiedziałem jest ogólną humanistyczną rozwojowa właściwie wszystkie są na pograniczu najpierw zapowiemy książkę książkę, która jeszcze nie powstała czy powstanie właściwi w jakiej Rozwiń » formie powstanie to zależy od państwa m.in. od naszych słuchaczy za jakiś czas powstanie książka ilustrująca życie nasze Polaków podczas pandemii to co się stało z naszą codziennością prywatną naszą codziennością polityczną, żeby ta książka powstała będą potrzebne państwa pamiętniki zapiski dzienniki refleksje, a te refleksje te pamiętniki następnie mogą jeśli będą mieli państwo ochotę zostać wysłany na specjalny konkurs socjologiczny i o tym, konkursie w ogóle o pamiętnikach jako metodzie badawczej tradycja socjologiczne socjologiczną będziemy rozmawiać już za kilka minut autorami projektu konkursowego pamiętniki pandemii po dwudziestej drugiej 35 przyjrzymy się z kolei epidemii czy wirusowi jako takiemu przeciwne mu dzikiem białku, który to jako pojedynczy wydawałoby się poza ekosystemu potrafi zatrząść życiem całego globu czy rzeczywiście czy tylko nam człowiekowi 1 gatunkowi wydaje się, że świat się zatrząsł, że zaraz również w posadach co na to pozostałe gatunki o tym wszystkim opowie nam Monika kotu lak Frankfurt zoolog czeka Society to jest organizacja międzynarodowa działająca na rzecz ochrony przyrody przyjmiemy zatem perspektywę ekologiczną po dwudziestej trzeciej niezwykły gość ze Stanów zjednoczonych dr Barbara Lipska neurolog ska specjalistka od chorób psychicznych szefowa uwaga kolekcji ludzkich mózgów w Narodowym Instytucie zdrowia psychicznego w Stanach Zjednoczonych to brzmi drastycznie, ale jednocześnie właśnie to laboratorium ten zespół, który bada ludzkie mózgi przyczynia się ogromnie do postępu naszej wiedzy na temat właśnie naszych ludzkich mózgów co ciekawe Barbara Lipska przeszła nieprawdopodobną przygodę poznawczą Otóż i mózg bardzo bardzo zachorował w pewnym momencie musiała zmierzyć się z objawami schizofrenii demencji Alzheimera na koniec okazało się to żadna z tych chorób, jaka ostatecznie to państwo słyszą po dwudziestej trzeciej dr Barbara Lipska wróciła do kondycji wróciła do roli badaczki opisała wszystko co ją spotkało w książce neurolog uszka i o tej książce będziemy po dwudziestej trzeciej rozmawiać już teraz łączymy się z naszymi gośćmi, którzy opowiedzą nam o wadze pamiętników w dzisiejszych czasach pierwszy gościmy Małgorzata Janów z Instytutu socjologii filozofii Polskiej Akademii Nauk i centrum nauki Kopernik dobry wieczór wieczór jest z nami również Mateusz ma czynić z Instytutu socjologii i filozofii Polskiej Akademii Nauk z gazety wyborczej również dobry wieczór w wiecie państwo leczą wszyscy trzymamy kciuki za tę książkę ja już bym chciała ją przeczytać jestem bardzo ciekawa jak to jak to wygląda u nas Polaków wszyscy mamy okazję zajrzeć do naszych domów więcej więcej zdjęć publikujemy z tego jak wygląda nasza zdalna praca zdalna życie zdalna edukacja, ale realne problemy realne Strachy oraz realne zagrożenia polityczne pytanie na co tutaj socjologowie ostrzą sobie kły cóż takiego tych pamiętnikach może być taki właśnie badawczej perspektywy interesujące dla was autorów projektu pamiętniki pandemii Małgorzata Janów nie tutaj oczywiście bardzo dużą kwestii, które nas interesują także zespół nie dosyć różnorodny mamy dość szerokie różne zainteresowania to co jest dla nas bardzo ważne to jest oczywiście zmiana co znaczy co co zmienia się jak zmieniają się np. nasze codzienne praktyki jak postrzegamy ten czas, który kto, w którym właśnie, w którym właśnie się teraz, ale my sami jeszcze Niewiem no właśnie to jest problem my czekamy na odpowiedzi od socjologów nie wiemy właściwie co się dzieje i ta niewiedza to napięcie ta niepewność właśnie istotą tej codzienności jak mawia, że tutaj warto też dodać warto też dodać taki taki szczegół związany z omawianiem zmiany, ale oprócz tego, że interesuje nas zmiana, która już się dokonała zmian, które się też czasem pewnie będzie dokonywać to oczywiście należy też nam na pamiętnikach osób, których takie zmiany tak naprawdę nie ma, bo ważniejsza od tamtej, a są takie osoby, bo przeżyliśmy już trochę w tej naszej medialnej negacji mówienia o rynkowe na wielu się do takiej szerokiej generalizacji, że to jest takie wydarzenie cywilizacyjne właściwe, które wpłynie na całe pokolenia na mimo wszystko są i w naszym społeczeństwie inne społeczeństwa takie segmenty takiej grupy zawodowe takie grupy społeczne, do których ta pandemia stosunkowo niewiele albo ręcznik nie zmieniła w codziennym życiu codziennych praktykach, czego te między ludźmi między, więc zbieramy zmianę, ale też patrzymy na tych, którzy tej zmiany nie odczuwają pamiętnik może mieć przeróżne formy może to być zbiór luźnych refleksji filozoficzną poetyckich może to być szczegółowy zapis dat gramatury miejsc nas lista zakupów i inne szczegóły codzienności może mieć formę bardziej literacko bardziej właśnie takiej wyliczanki, jakiego rodzaju forma jest szczególnie cenna dla późniejszych badań socjologicznych myślę, że tutaj przede wszystkim musimy na to patrzeć taki sposób, że pamiętnik jest zapis osobiste to znaczy trochę odwróćmy optykę patrzenia na pamięta to znaczy ta forma, którą mamy później do czynienia jako badaczki badacze tak naprawdę opowiada nam o osobie, która ten pamiętnik stworzył to właśnie w jakiej formie dostajemy, jakim językiem np. w jaki sposób ta osoba przedstawia treści w tym w tym miły bardzo ważny, więc oczywiście interesują nas kwestie np. prowadzenia pewnej narracji opowiadania o świecie natomiast z drugiej strony, jeżeli to jest pamiętnik, który jest takim Dziennikiem de facto w danym nie są opatrzone datą dzienną, a być może odnośnie do jakich godziny, kiedy co się wydarzyło fundacją kieruje nas do myślenia, że taki sposób myślenia codzienności ważne to oczywiście to oczywiście także bardzo bardzo ważne źródło chciałbym wrócić do samej metody czynności zapisywania swojego życia, od której przemyśleć tę wersję pamiętnika, skąd odeszliśmy na bieżąco dzielimy się swoimi wrażeniami ci, którzy chcą mają tę potrzebę wydarzeniami z naszej codzienności w mediach społecznościowych wydaje się, że taka forma jak pisanie dla siebie do siebie no może nie do szuflady, ale np. do pliku do naszego komputera wydaje się, że ona może być nieco archaiczna, tym bardziej ze zdumieniem zobaczyłam jak bardzo informację o konkursie pamiętniki pandemii rozeszła się błyskawicznie oczywiście po przestrzeni wirtualnej za pomocą mediów społecznościowych różnego rodzaju biblioteki w całym kraju szkoły podstawowe i średnie różne organizacje różne fundacje generalnie biorąc trzeci sektor poleca bardzo ten konkurs ciekaw jestem waszej autorów projektu perspektywy na możliwość ożywienia takiego pisania dla pisania, bo media społecznościowe w zasadzie spełniają tę naszą potrzebę, a na dodatek dają natychmiastową gratyfikację w postaci reakcji wirtualnych czy realnych znajomych tutaj rozumiem, że zależy państwu bardziej na takiej formie, która nie jest na bieżąco publikowana chyba, że to też jest 1 z form dopuszczalnych właśnie współczesnego Dziennika jak najbardziej jest dopuszczalna, ale tutaj myślę, że warto na samym początku już powiedzieć coś, czyli my się jako organizatorzy zetknęliśmy zaraz po opublikowaniu naszej naszej obecnie wynosi 5 osób w internecie, że trochę pod prąd tego co, o czym, o czym mówimy właśnie w kwestii publikowania swoich zapisków w mediach społecznościowych bardzo dużo osób, a zgłosiło się do nas bezpośrednio z takim taką informację taką wskazówką w nim chęcią podzielenia się odbyć się tą informacją, a że prowadzą pamiętniki już tak radni ani chwili tak zapisują tak to co jednak zapisują mówię stop, czyli zapisywać z chwilą rozpoczęcia pandemii koło na wirusa, więc wiem na pewno na pewno jest większa grupa niż nam się wydaje ludzi, którzy rzeczywiście poczuli może taką takiego wita w tej sytuacji Otóż rzeczywiście może takiej pracy, który zdefiniuje relacje społeczne na na kilka czy może kilkanaście lat tego nie wiemy ale, ale rzeczywiście da się odczuć taką atmosferę może podniosło ości może świadomości jakiegoś znaczenia na wirusa i rzeczywiście jest to dla nas to było zaskoczenie, ale do zaskoczenia definiuje wyzwanie intruz myślę, że też warto skorzystać z tej okazji powiedzieć, że my nie przyjmujemy tylko pamiętników po polsku i dlatego że zależy nam na dziś w perspektywie rozwoju co tak również cudzoziemców którzy, którzy przebywają na terenie Rzeczypospolitej polskiej dlatego przyjmujemy m.in. po ukraińsku angielsku francusku pomylili ujmowane przyjmujemy je obliczyć ile nowe dzieci młodzież czy też mogą być autorami pamiętnik od osiemnastego roku życia, czyli federalizacji użytkownicy mogą brać udziału w konkursie natomiast przyjmujemy również pamiętniki analogowe ilość decyduje się do nory Ephron mniej nowości retro, który chyba ma przy tym przeżywa jako naiwne są z tych linii, bo dostajemy coraz to nowe informacje na temat właśnie fizycznie prowadzonych pamiętników, które często jak wiemy tradycji pamiętnika ski Polski socjologicznych bywają opatrzonej wynikami agencjami jakimiś takimi graficzną poetyckimi stawkami takie też jak najbardziej są dla nas wartościowym materiałem badawczym, więc naprawdę przy przy tworzeniu tego konkursu staraliśmy się możliwie najmniej inwestycji na naszych przyszłych autorów nałożyć, bo interesuje nas po prostu indywidualna perspektywa patrzenia na ogólną zbiorową zmianę konkurs organizowany jest przez Instytut filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk przez Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego przez Instytut kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego co jeszcze możemy powiedzieć o tych ramach formalnych za chwilę wrócimy jeszcze do tej literackiej charakterystyki pamiętników w ramach formalnych konkurs skoro już wiemy, że mogą w nim wziąć udział wszystkie osoby pełnoletnie przebywające w czasie narodowej kwarantannę pandemii w Polsce co możemy jeszcze powiedzieć jeśli chodzi o formalne warunki uczestniczenia w tym konkursie przystąpienia do niego dodam jeszcze, że interesuje nas także perspektywa osób przebywających za granicą, a co to jest też bardzo bardzo ważny bardzo ciekawe doświadczenie, więc ta od to nasze zaproszenie kierowane np. do Polaków mieszkających m.in. w wielkiej Brytanii np. czy na Islandii tam, gdzie są właśnie bardzo tam, gdzie w ten bardzo wiele osób z Polski mieszka, więc to to myślę, że warto one zakres i także to, o czym wspomniała pani wcześniej to znaczy, że to nasze zaproszenie dotarło właśnie został udostępniony przez różne biblioteki przez różne placówki kulturalne to jest także bardzo cenna, a to ważne tam, gdzie możemy w tej chwili właśnie dotrzeć to kiedy wiemy, że np. prasa papierowa przeżywa określone trudności będą loty, więc próbujemy próbujemy także w ten sposób kole jest jeszcze taki warunek które, który jest dość istotne to znaczy to by pamiętnik pokazywał jakąś perspektywę czasową znaczy, by nie było np. zapisami 1 nawet jeśli bardzo bardzo ważnego dnia tylko dotyczy okresu około około 2 tygodni co najmniej około 2 tygodni na teksty autorzy projektu czekają do 15czerwca 2020 roku wszelkiego rodzaju formy dokumentu tekstowego są dozwolone ewentualnie właśnie skan rękopisu wszystkie informacje jeśli chodzi o dane kontaktowe można znaleźć na stronie pamiętniki pandemii PL lub na profilu konkursu pamiętniki pandemii np. na Facebooku, a teraz chcę państwa zapytać o własne modelowe przykłady z literatury czy gdzieś w trakcie studiów socjologicznych pracy socjologicznej pamiętają państwo taki pamiętnik taki dziennik takie wspomnienia, które były dla państwa przełomowe ważne, gdzie rzeczywiście mieli państwo poczucie, że pamiętniki jako metoda badawcza socjologiczna to jest jednak bezcenne narzędzie wszyscy pewnie teraz mamy Jana Chryzostoma paska przed oczami, bo kojarzy nieodmiennie z pamiętnika ami ewentualnie pamiętniki starego subiekt ta, ale państwo pewnie mieli do czynienia z pamiętnika bezrobotnych i pamiętnika okresu transformacji i innymi pomnikami nad którymi socjologowie od lat pracują jak wygląda ta wasza osobista, ale też właśnie profesjonalna perspektywa jakie, jakie pamiętniki jako socjologowie lubicie cenić pamiętacie myślę, że tu aż tak daleko jak pani taką miała musimy wcale i możemy też znaleźć takie trzeba przykłady pamiętników, które biada socjologów mają bardzo dużą wagę nudzi się naukową natomiast idea szerszej publiczności ustanowią fantastycznych wgląd w ludzkie pojedyncza też nowe przemyślenia na temat ustalenie takiej odległej historii, a naszego kraju naszego społeczeństwa ja tutaj ze swojego podwórka, bo jestem socjologiem pamięci tam swoich badań w swoich badaniach naukowych zajmuje się socjologią pamięci z okazji polskiej pamięci zdrowej polskiej transformacji ustrojowej to wszystkich państwa serdecznie zachęcam do zajrzenia do książki wcale nie naukowej, a reporterskiej, chociaż stawiającej sobie bardzo duża elementów pamiętnikach ich nie fantastycznego materiału badawczego, czyli do książki Hanny Borkowskiej pt. można wybierać mają do czerwca 81010. roku jak tytuł wskazuje to 13 książka upamiętniająca wydana 30 lat po pie po pierwszych częściowo wolnych wyborach, ale też opisująca stan posiadania takiego pisma duchowego intelektualnego naszego społeczeństwa wtedy tysiące dziesiątym roku, a tam także tych wyborów i rzeczywiście tutaj Aleksandra Rutkowska poświęciła bardzo dużo miejsca w swojej książce pamiętniku pisanym przez różnych ludzi w różnych częściach kraju w różnych grupach zawodowych okresie między tym i czerwca 2010 roku, czyli dokładnie w tym epicentrum przekonują i jako badacz, który się zajmuje tym na co dzień ich widział naprawdę bardzo dużo i tekstów pierwszy śnieg i źródeł i tekstów analitycznych na temat tego mogę wspólną odpowiedzialnością powiedzieć, że rzadko, kiedy zdarza się możliwości obejrzenia tak pełnego spektrum tego to rzeczywiście społeczeństwo przeżywało właśnie wtedy, kiedy mamy do czynienia z odbiorem pamiętników na znaki już sekcję wyselekcjonowanych temat tutaj właściwie spodziewamy się takiej narracji, jaką od lat chroni promuje zabezpiecza również ośrodek karta, który może mniej z perspektywy socjologiczne, ale przede wszystkim historycznej prezentuje zapiski dwudziestego wieku właśnie w pamięci jednostek z pamięci osób, które przeżyły wielką historię swojej osobistej małej z perspektywy wielkiej historii skali, ale jednak te 2 narracje akademicka i osobista one cały czas ze sobą konkurują zarówno na płaszczyźnie historycznej socjologicznej możemy się spodziewać, że za jakiś czas przecież będą też powstawać już w zasadzie powstają analizy akademickie socjologiczne dotyczące tego co dzieje się teraz tego jak nasze społeczeństwo będzie się zmieniało, którą stronę będą też zmiany ewoluowały pytanie jak to wygląda z punktu widzenia socjologów właśnie próba zrównoważenia porównania czy też właśnie jakiegoś przeciwstawienia się raczej uzupełniania się takich 2 narracji 1 bardziej ogólnej niczym parasol taki akademicki zbierającej różne zjawiska właśnie z tą perspektywą narzędziami poznawczymi drugiej w jakimś sensie chaotycznej subiektywnej niekoniecznie zawierającej, by prawdę historyczną, bo przecież w tych pamiętnikach również chodzi o refleksje przemyślenia o to by co co widzimy niekoniecznie co się dzieje czym się różnią te 2 źródła socjologicznego punktu widzenia akademickie takie osobiste nieprofesjonalne powiedzmy to jest oczywiście możemy powiedzieć przede wszystkim o tym w jaki sposób jest skonstruowana tam natomiast powiedziałabym, że takie socjologiczne właśnie podejście wobec pamiętników nie do końca chyba taki zupełnie przeciwstawne to znaczy ten sposób właśnie patrzenia na to indywidualne doświadczenie, które jest jednak także pewnym one w jakimś sensie także ponad indywidualne tak to znaczy księży możemy coś przeżywać jako pewna grupa jako pewna wspólnota prawda czy to będzie nasza wspólnota którą, którą jest rodzina czy to będzie wspólnota narodowa dam, więc widzimy też, że te procesy, które czasem nazywamy właśnie takimi taką dużą historię prawda 4 takie uczy też dużym protestem politycznym one oczywiście są uda, lecz ceniony tych pamiętnikach ona tam znajdują swoje odzwierciedlenie prawda, więc prawdopodobnie większość socjolożki socjologów tego właśnie poszukuje prawda z drugiej strony tak jak tak jak pani powiedziała to jest właśnie ta osobista głębia przeżyć zna w zasadzie do dzisiaj pamiętniki, które były tworzone okresie powojennym można odczytywać wciąż na nowo to znaczy, jeżeli spojrzymy na to, że część pamiętników nie zajmują się swojej pracy głównie pamiętnika ami okresu powojennego w Polsce, czyli Lanzmann i 54049 to są pamiętniki napisane w tej drugiej połowy lat czterdziestych natomiast do dzisiaj tak naprawdę wciąż powstają publikacje, które coś wciąż w nich innego nowego znajdują, więc to jest takie pytanie co my jako badaczki badacze i jesteśmy w stanie z tego pamiętnika odczytać co jesteśmy tam stanie do dostrzec prawda tutaj być może tutaj przywołała bym książkę ukazał się w 2018 roku interes książka, która została uznana za najlepszą książką dotyczącą tutaj prątki pamięci w domu osiemnasty roku to książka Małgorzaty traci pamięć środowiskowa to jest książka, która opisuje pamięć, by nie od antyku docent ręcznie w dacie to właśnie ten to jest takie ujęcie w betonie np. człowiek jest w centrum na mechanizm, bazując na źródła, które były opublikowane po wojnie prawda, więc taki pamiętnik myślę nikt nie jest tematem zamkniętym prawdę to znaczy przeczytaliśmy przy imam Ali da prawdopodobnie coś co publikowaliśmy koniec prawda to uzupełnienie tak, bo to jest cały ogromny taki przeżywany świat taki pamiętnik najczęściej no to jest ciekawe my sobie możemy pisać swoje pamiętniki dzienniki, a kolejne pokolenia socjologów będą odczytywał kolejne warstwy przekazu, którym być może nawet nie mamy teraz pojęcia i dlatego to jest tak bardzo ciekawe ważne potrzebne, żebyśmy dokumentowali te skrawki codzienności rutyny nawet jeśli to jest dla nas trudne oczywiste dzisiaj codzienne obowiązki jak zmieniły się nasze relacje coś się rozluźniła się zacieśniła jak przebiega nasza praca czy rzeczywiście tak wiele się zmieniło komuś wiele zmieniło no jak wygląda nasz tzw. czas wolny co się stało czasem wolnym, kiedy cała doba przypomina pseudo czas wolny to wszystko można opisać na rzecz konkursu pamiętniki pandemii polecamy państwu ten konkurs na teksty autorzy projektu czekają do 15czerwca być może w związku z tym mają jakąś informację, że do 15czerwca najpóźniej najpóźniej całe zagrożenie będzie już pozamiatane przejmie mam jakąś datę psiej mamy konkret ja tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę w tej części wieczoru Radia TOK FM łączyliśmy się z Małgorzatą kanu dziękuję bardzo, dziękuję i Mateusz ma nim dziękuję bardzo, dziękuję tym zwyczajom nawzajem prosimy o pozostanie z nami będziemy rozmawiać teraz kolejnym ciekawym fenomenie właśnie o tej nie antropolog Centre ręcznej perspektywie na to co dzieje się w tej chwili na globie co właściwie dzieje się z perspektywy wszystkich nie ludzkich gatunków wszystkich poza człowieczy gatunkiem co takiego przeżywa teraz ekosystem o tym, będziemy rozmawiać już za kilka minut naszym gościem będzie Monika Kotula Frankfurt zoolodzy CAL Society Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA