REKLAMA

Pasywna eugenika i negatywny mesjanizm. Jakimi prawami rządzi się ten kryzys?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-04-11 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry zaczynamy magazyn TOK FM sobota magazyn TOK FM przy mikrofonie Tomasz Stawiszyński i od razu powiem ten program realizuje Lidia Prądzyńska wyda jego Katarzyna Murawska no, a ja jak zwykle już od pewnego czasu tak to wygląda siedzę w domu w kuchni i nadaje do państwa z tego miejsca godziny z kawałkiem przed nami będzie no nie kawałkiem właściwie to 2 godziny z kawałkiem jako takie myślenie życzeniowe się uruchomiło do 1340 będziemy na antenie naszymi gośćmi w tym Rozwiń » programie będą prof. Małgorzata Jacyno najpierw później prof. Zbigniew Mikołejko, a potem dr Mira Marcinów tylko trochę innym charakterze niż zazwyczaj Mira Marcinów tutaj pojawi, bo jako prozaik autorka książki bez matek, która właśnie ukazała się ukazuje nakładem wydawnictwa czarne tymczasem prof. Małgorzatą ja ja no i prof. Zbigniewem Mikołejko porozmawiamy o tym co się aktualnie dzieje o pandemii o czasach, w których żyjemy o świętach w tym pandemii tym kontekście spędzanych trochę o polityce ekonomii zapewne też o kulturze życiu społecznym o kwestiach egzystencjalnych też całą pewnością dodam tylko, że w podwójnej roli dzisiaj występuje, bo z 1 strony jako zwyczajowo prowadzący sobotniego magazynu i 3 godzin filozofów, które w ramach tego magazynu państwo usłyszą z drugiej strony jako współredaktor strony internetowej stronie internetowej strony facebookowe Radia TOK FM to inicjatywy redakcji portalu Radia TOK FM właśnie stałem się takim współredaktor fanpage dla radiowego na 1 dzień no i zachęcam państwa do tego państwo włączyli się też do naszej dzisiejszej audycji jest tam taki prosty państwo na naszego Facebooka takowego wejdą, w którym pytam państwa właśnie różne refleksje wdrażania doświadczenia z tego osobliwego czasu, w którym się wszyscy znajdujemy jeśli będą mieli państwo chęć proszę coś napisać zadać pytanie naszym gościom formuła jest otwarta proszę nie krępować jeśli mają państwo coś ciekawe kazania ważnego czy państwo potrzebę, żeby się czymś podzielić na te zachęcamy do tego, żeby właśnie zrobić to na Facebooku Radia taka sama ja będę przez cały dzień tam dzielił się różnymi myślami cytatami z utworami muzycznym fragmentami różnych dzieł artystycznych i filozoficznych i różnymi innymi jeszcze rzeczami, które wydają się ciekawe interesujące ważne na dobrze to teraz zaczynamy na dobre ten program zaczniemy go na dobre czas na ring dla godziny filozofów, a później od razu o tym, dzień lub prof. Małgorzata Jacyno sposób bez mała magiczne pojawi się na antenie naszego Radia jako się rzekło prof. Małgorzata Jacyno jest państwa gościem halo halo dzień dobry dzień dobry słyszymy się doskonale 2 tygodnie temu rozmawialiśmy ostatnim razem a, a formalności i przedstawiać tak jak trzeba socjolożka autorka m.in. kultury indywidualizmu związana z Instytutem socjologii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawialiśmy 2 tygodnie temu ostatnio i chciałem na początku zapytać co się przez 2 tygodnie zmieniło w przekonaniu jak dziś się czujesz jak spędzasz gwaranta na no właśnie co się zmieniło od tego czasu nie przyzwyczaiłam się do kwarantanny i uważam, że to jest dobry wynik chciałabym traktować tej sytuacji jako oczywiste naturalne i normalnej natomiast istotne wydaje mi się tak, żeby na tym etapie zastanowić się nad tym co w tej chwili dzieje się z powodu wirusa i co jest naturalnego w kryzysie pomyślałem on właśnie takim pytaniu z powodu, że zostałby odwołany do odpowiedzi do zabrania stanowiska na temat tego co się dzieje w tej chwili nowotwór, który jest autorem takiej głośnej książki nigdy nie byliśmy nowocześni i główna teza jego książki mówi o tym, że współczesne polityki nie uwzględniają tego, że funkcjonują w pewnym systemie, że cały czas mamy do czynienia te akcje pomiędzy naturą i polityką i w tej chwili właśnie widzimy, że na scenę wkroczył wirus, który jest głównym aktorem ma główną rolę w tym scenariuszu i ta wypowiedź wywołała bardzo krytyczne reakcje zainspirowała badaczy filozofów ekonomistów epidemiologów antropologów do zadania lat surowi, ale rozumiem wszystkim nam właśnie takiego pytania są naturalnego jest w tym kryzysie, bo słyszymy, że mamy do czynienia z kryzysem sanitarnym wydaje mi się, że ważne jest, żeby zwrócić uwagę na retorykę, z której bardzo często pojawia się takie ostrzeżenie taka definicja tej sytuacji, że mamy do czynienia z niewidzialnym wrogiem jest taki jest stwierdzenie, które wywołuje lęk wywołuje strach wywołuje niepokój jeśli można jedno słowo, bo właśnie ja dokładnie taki miałem plan na drugie pytanie do ciebie, żeby przywołać to metafora wojny, na której jesteśmy to Macron ostatnio powiedział, że to jest wojna z niewidzialnym przeciwnikiem i zostało to bardzo chętnie podchwycone przez polityków różnych innych komentatorów, którzy o tym co się dzieje rozprawiają o jak to się mówi Walenty nosić poznawczą tej metafory chciałem zapytać tak właśnie właśnie widać, że możemy i bez Radia bez mediów możemy tematycznie się takim czasie chyba tak bardzo nie ma przewidziała w takim razie to pytanie podkreślę nie pamiętam, żeby ktoś upierał się, że wirusy dalsze zobaczyć gołym okiem, że są u nas wg śledczych mrówki w gaszeniu on używa takiego argumentu, że ich nie ma, bo ich nie widać właśnie, że nie latają jakiekolwiek może właśnie, jakkolwiek mówił mer, jakkolwiek mówimy o ruch się to warto zastanowić nad językiem, którym mówimy o o tym wszystkim co się dzieje w związku z kryzysem, który się mówi tak chętnie, że jest kryzysem sanitarnym wirus pojawił się po środowisku wirus pojawił się w pewnym środowisku społecznym pojawił się w pewnym środowisku politycznym i niektórych problemach tego środowiska społecznego politycznego już mówiliśmy 2 tygodnie temu natomiast jest to przede wszystkim kryzys troski i kryzys odpowiedzialności w tej chwili jesteśmy w Polsce w takiej sytuacji, że niedługo mają się odbyć wybory, ale tak istotne dla nas kwestie dotyczące życia i śmierci zapadły całkiem niedawno z tego, kiedy uchwalany był budżet i teraz widzimy, że budżet uchwalanie budżetu to jest straszliwa odpowiedzialność nie chodzi tylko o budżet przeznaczony na ochronę zdrowia, ale chodzi o także inne straty związane z tym, że do góry nogami zwrócona została nasza codzienność nasze zwyczaje nasze relacje zostały pozrywane widzimy mocarstwa, których są masowe groby widzimy mocarstwa, które zlecają bez mała dzieciom życie maseczek potrzebnych szpitalom są ekonomiści, którzy odnieśli zastanawiali się nad tym jak przebiegała ta epidemia, gdyby infrastruktura państw zachodnich była taka jak w latach siedemdziesiątych i okazuje się, że ten wirus byłby o wiele mniej groźne po pierwsze ludzie mieliby zatrudnienie pewniejsza poza tym byłoby więcej łóżek szpitalnych średnio jeśli chodzi o kraje zachodnie w tym czasie 150 lat w ciągu 5 do 2 liczba łóżek ze przypadający już nie pamiętam na ile milionów mieszkańców została zmniejszona o 70 średnia, więc nawet połowa tej infrastruktury szpitalnej nie została, którą mieliśmy w latach siedemdziesiątych podobnie jeśli chodzi o zabezpieczenie leków żywności do tego wszystkiego co sprawiło, że wszystkie obozy obostrzenia, z którymi musimy teraz, w których musimy teraz cięcia byłyby o wiele mniejsze, a skutki ekonomiczne byłyby również o wiele mniejsze mniej drastyczne co się zmieniło od tego czasu dlaczego ta infrastruktura, której mówisz i cała ta budowa życia codziennego społecznego ekonomicznego została zdemontowana akurat od lat siedemdziesiątych no od lat siedemdziesiątych mówi się o modernizacji i modernizacji teraz widzimy na czym polegała modernizacja sektora publicznego i drugi element tego programu jest to co nazywano otwieraniem się na świat, czyli projektem pewnej globalizacji takie pierwsze teksty, do których teraz można wracać oczywiście bardzo interesujący jest co ma dopowiedzenia w tej chwili Bruna la przykład, ale pierwsze takie testy, które zapowiadały rozpad tego systemu i dryfowanie jego użyje ostatnie nazwy w stronę negatywnego mesjanizmu myślę, że to jest interesujące jeśli będzie okazja to chciałabym tendencji powiedzieć, ale też zapowiedzi państwa faszystą idealnego pierwsze takie zapowiedzi pojawiło się pod koniec lat 70 i teraz stosujemy metodę Alfreda Hitchcocka to znaczy zawiesimy naszą rozmowę, budując w ten sposób gigantyczne napięcie w słuchawkach słuchaczach i od tych tekstach powiesz zaraz po informacjach, a tymczasem informacje przed państwem no jesteśmy z powrotem cały czas z nami prof. Małgorzata Małgorzata Jacyna raz jeszcze dzień dobry dzień na ten przerwałem bardzo przepraszam, ale musiałem to zrobić z uwagi na ograniczenia stawiane przez rzeczywistość prawdzie polscy politycy nieszczególnie przejmują tymi ograniczeniami, czego dowód wczoraj w trakcie obchodów katastrofy smoleńskiej, ale ja mimo wszystko co jakoś honoruje ograniczenia przezroczystość stawiane no i musiałem na moment przerwać, bo była konieczność zejścia z anteny, ale już jesteśmy jak powiedziałem i bardzo proszę w takim momencie bardzo istotnym skończyła, bo mówiąc o tekstach, które pod koniec lat siedemdziesiątych się pojawił, które poniekąd zapowiadały nadejście kryzysu taka inna, a ten z kolei zapowiedziały, że napięcie będzie rosło mogłaby postaram się temu sprostać i zadać takie radykalne pytanie, kiedy wejdziemy kiedyś to skończy, kiedy wirus zniknie na wszystkie te pytania odpowiedź jest negatywna nigdy ligę, dlatego że nie ma żadnego z zewnątrz nie nigdy tego nie egoizm, dlatego że nie ma żadnego na zewnątrz kiedyś rozmawialiśmy o takiej koncepcji demokracji mówi mistycznej to określenie iluzja nic ma odwołuje się do słynnego zakładu malarzy i 1 zrywali odszedł do obrazu, usiłując odsłonić kotary, za którą spodziewał się zobaczyć obraz i okazało się, że taka kara jest namalowana jest właśnie obrazem w tej chwili jesteśmy w takiej sytuacji, że poszukujemy klucza czy szykuje się klucza może to być szczepionka może uwiecznienia pewnych ograniczeń może zbiera danych o obywatelach chciałabym powiedzieć, że szukanie tego klucza jest nie tyle daremne w tym sensie że, że nie ma klucza nie ma po prostu drugi miasto polega problem, ale tym, że używasz używasz tego w sposób metaforyczny i nie chcę powiedzieć jak tak siedzibach kwarantannie to na dobrą sprawę wszystko co za oknami widzimy to jest namalowane drzwi też nie ma z tej kwarantanny nigdy się nie wydobędziemy z takim czysto fizycznym sensie tylko myśl idzie tutaj trochę innym torem chce to, mimo że to, czego doświadczamy jest kryzysem ekologicznym my patrzyliśmy w niebo niepokoiliśmy się pożarami nie myśleliśmy o epidemii to nie budzi wątpliwości już w tej chwili, że mamy do czynienia z kryzysem ekologicznym, który przybrał właśnie taką postać władzy na razie podejmuje takie decyzje byśmy mogli z tego wejścia odbyto się miało kiedyś skończyć i raczej to przypomina te działania te decyzje, które są w tej chwili podejmowane raczej przypominają upewniają się naprawdę plag egipskich było 10 całą pewnością można powiedzieć, że jest ich 10 jesteśmy w tej chwili być może przy siódmej, ale my także konsekwencje tego co się dzieje będą tak daleko idące, że trudno sobie wyobrazić powrót do czegoś co uznaje uznajemy jeszcze dzisiaj myśląc o przeszłości za normalność czy chcesz powiedzieć, że to wszystko co się stało w jakim sensie odsłoniło całe obszary tej rzeczywistości, których istnienia być może sobie nie zdawali wtedy sprawy, ale one nagle stało się jawne dostępne wszystkim i nie może być powrotu do normalności po tym co się dzieje, ponieważ żadnej normalności nie ma nigdy nie było jak powoływała się często na koncepcję ślą, uważając niektórzy autorzy, czyli takiej powolnej postępującej przemocy, którą trudno złapać za rękę, której trudno znaleźć odpowiedzialnych i nic też do czynienia z taką aut z, czyli taką wolną cichą dyskretną śmiercią szczęścia co dzisiaj już niektórzy autorzy coraz głośniej nazywają pasywną eugeniką to widać w miastach amerykańskich, gdzie nieproporcjonalnie dużo umiera Afroamerykanów wykonujących taką ani inną pracę naraża na większe ryzyko itd. i Latynosów i Latynosów również Latynosów to da i pojawiło się pierwsze próby genetycznych biologicznych wyjaśnień od, których szybko odstąpiono, dlatego że nierówności wiją od podobnie jeśli chodzi o to wyspę, która jest nam teraz w mediach pokazywana mam namyśli wyspę hard tam zawsze chowano obywateli, których imion nawet mocarstw świata nie znało natomiast teraz z przekroczyła właśnie te granice, o której Rosji, mówi że jest najważniejszą dla możliwości trwania utrzymania porządku społecznego jak tylko wyjaśnienie dotyczące widzialności, że chodzi o te masowe groby które, których zdjęcia w mediach są obecne od pewnego czasu właśnie na wyspie hard tam więźniowie zachowają, bo takich zbiorowych anonimowych grobów ciała dron, który lata nad tymi okolicami właśnie sfilmował taką chce chowania do masowych grobów trumien i na już na rzeczywiście jak się to dzisiaj ogląda robi to dość piorunujące wrażenie chciałabym powiedzieć dzisiaj wszystko wskazuje na to, że nie ma powrotu do tamtego porządku z różnych powodu i ta nowa umowa społeczna to nie tylko likwidacja rajów podatkowych to nie jest tylko o zwiększenie podatków czy progresywny system to jest o wiele za mało, dlatego że wszystkie społeczeństwa będą w tej chwili wystawione na różne formy niebezpieczeństwa na różne formy zagrożeń po prostu kończy się czas, w którym populacje mogły być obiektem zakładów spekulacji takie prognozy pojawiały się właśnie pod koniec lat siedemdziesiątych inaczej mówiąc rządy rywalizowały o o, która populacja jest słabsza jednocześnie przetrzyma różne ograniczenia życie bez pracy, która populacja jest bardziej zdesperowana, żeby uczestniczyć w tym modelu globalizacji, która populacja jest dość, że zdesperowane, żeby przetrzymać stopniową utratę praw godzić się na to, żeby żyć bez mieszkań, żeby dać żyć bez stałej pracy na i teraz widać rzeką staje się także groźne dla władzy z tego powodu, że to też często o tym, rozmawialiśmy z tego powodu, że za będziemy mieli do czynienia z kryzysem wzmagają czym się kryzysem legitymizacji czyli dlaczego ci, którzy dziś mówię o kryzysie legitymizacji mam namyśli pytanie, dlaczego ci, którzy rządzą rządzą skoro coraz więcej zależy od tury czy też od Opatrzności jak i którzy wiedzą to proces o charakterze globalnym to co w tej wersji z globalnym ja zauważyłam podczas pożaru w Australii, że minister odpowiedzialny za gospodarkę nawoływał Australijczyków do zbiorowej modlitwy, aby przyszły deszcze i aby ustąpiły pożary no i widzimy wyraźnie, że mamy koniec pewnej epoki epoki, którą opisywał tylko jako od rządowi nie kosmosu rządowi nie kosmosu dokonało się 17 wieku to jest taki moment, kiedy władza znanym znanej nam kulturę zaczyna się zupełni inaczej legitymizować, a mianowicie nie wskazuje na to, że została wyznaczona do sprawowania rządów przez Boga obywatele mogą być wierzący mogą się modlić natomiast mamy do załatwienia swoje sprawy inne bierzemy odpowiedzialność za to co się dzieje na ziemi, jeżeli rządzący nie mają tej legitymizacji jesteśmy odpowiedzialni za to co się dzieje no to w takim razie muszą znać sobie inną legitymizacji można właśnie taka ilość zadek po co są wybory po co są od niedawna skoro za Bóg to prawda, ale ja pomyślę o tym, jakiego rodzaju legitymizację będą w grze w momencie, kiedy to, o czym powiedziała już stanie się w pełni widoczne to znaczy w warunkach pogłębiającego się kryzysu klimatycznego, który przecież nie zawiesił swojej działalności na czas epidemii Korona wirusa tylko przeciwnie postępuje cały czas ATA dezorganizacja życia społecznego, z którą mamy tutaj do czynienia nie przygotowuje nas lepiej do do konsultacji z kryzysem klimatycznym w momencie, kiedy będą pojawiały się atak mówią epidemiolodzy ci sami zresztą, którzy od lat już zapowiadali, że będziemy mieli wkrótce tak pandemię no, więc jeśli pojawią się kolejne być może bardziej drapieżna no to ten moment innych wersji świata biologicznego naturalnego do tej rzeczywistości społecznej, którym mówiłaś będzie się pogłębiał i to będzie coraz bardziej intensywne i wtedy po jakie metody legitymizacji władzy władza sięgnie no bo jak władza będzie chciała się legitymizować i i będzie poszukiwać środków do tego żeby, żeby właśnie ten ten rodzaj legitymizacji jej potrzebne uzyskać tutaj znowu wiele jest takich analiz i wiele takich przypuszczeń mniej lub bardziej futur logicznych, o czym też już jakiś czas temu rozmawialiśmy, że będzie taka potrzeba czy chęć sięgnięcia po środki kontroli rady z nowoczesnych technologii to znaczy pogłębi kolejnych procesów, których szuka opisał takiej takiej dyscypliny samokontroli i otworzenie takiego pan optycznego społeczeństwa które, która właśnie za pośrednictwem nowych technologii będzie będzie spętane to co wydają się niebezpieczne to może nie entuzjazm nie euforia, ale taka retoryka, w której opisuje się te część przynajmniej zmian, które zostały na nas wymuszone z takiej i języku optymizmu widać, że niektóre rzeczy były niepotrzebne widać, że musimy się tak często spotykać widać, że da się łatwiej szybciej to chciałabym wszystkich optymistów przestrzec, zwłaszcza młodych, że już tej linii powstał projekt oceny uczniów i studentów na podstawie ich aktywności będzie to za zorganizowane ocena możliwości kompetencji zdolności i produktów, które dostarczają uczniowie studenci przewiduje się, że te lata oraz w komputerach domowych tak jak na tej podstawie będą wystawiane oceny oraz profil kompetencji zdolności jednostki to upiornie zostaną skojarzone wszystkie dane związane z tym jak studenci uczniowie poradzili sobie np. z rozwiązywaniem zadań z TUW dane zostaną skojarzone ich wyszukiwania sieci, które podpowiedzą, czego ci studenci uczniowie nie wiedzą jakich zdolności jeszcze umiejętności nie opanowali na tej podstawie zostanie wystawiony profil aktualny oraz prawo prognozy, czego możliwości dalszego rozwoju wiadomo już, że około 1015% uczniów wypadnie z takiego systemu edukacji, ale przyjmuje się, że w sumie 1015% populacji, która tam wypadnie z edukacją to nie jest znowu tak dużo, ponieważ grę wchodzą sprawy życia śmierci i dlatego mówię o tych projektach opracowanych przez stancji na zlecenie krajów OECD dlatego mówię dlatego, że to jest bardzo dobry przykład pokazujący czym jest negatywna mesjanizm to jest ten kierunek zmian, który jest realizowane natomiast tej świni zostaje u dyskurs w miniony także przestaje być on kwestią domysłów czy czy podejrzliwości negatywnym mesjanizm, który mówi ci będę państwa z 30 działa na kontach w 30 sekundach dasz radę zmieścić definicji o mandaty inżynierze ministrowie Adam przyniosę też ale, ale dam radę to jest darwinizm społeczny przebrany za mesjanizm, czyli nasze skrót istnienie jest niemożliwe będziemy musieli się niektórych ludzi pozbyć wracamy po informacjach, które za chwilę prof. Małgorzata Jacyno jest państwa gościem cały czas z nami prof. Małgorzata Jacyna oraz jeszcze dzień dobry kim dobre to zanim od tej legitymizacji jeszcze porozmawiamy i o tym czy negatywny mesjanizmu, która zdefiniowała przed informacjami będzie właśnie modem polityki za jakiś czas prowadzonym to głos od słuchacza Piotra Kazimierczaka pozdrawiamy przy okazji, które pyta, kiedy i czy w ogóle możemy oczekiwać, że twoje książki zostaną wznowione albo będą dostępne jako e-booki broń pan Piotr Kaźmierczak pisarza nieliczne egzemplarze np. kultury indywidualizmu i innych swoich publikacji, których jest autorką współautorką są z rzadka dostępne i w cenach cytuje kosmicznych i pytanie czy będą buki i kiedy bardzo miło słyszeć takie pytanie obiecuje, że pan otrzyma ode mnie pierwszą pierwszy egzemplarz książki, którą w tej chwili pisze o zmianie może nawet chyba żeby, więc w Czechach tak też dysponować dobrami nie będę chciała to będę chciała, żeby to było jeśli to tylko będzie możliwe żeby nie było żadnych problemów, żeby to nic nie kosztowało świetnie panie Piotrze bardzo proszę, żeby pan teraz napisał na Facebooku do Katarzyny Borowskiej, która jest wydawczyni tego programu i przekazał jakiś kontakt do siebie i będziemy o tym, pamiętać i w momencie, kiedy książka się okaże miejmy nadzieję, że już niedługo ja też psy jestem niesamowicie czeka na to właśnie dostanie pan egzemplarz, a teraz wróćmy do do rozmowy, którą toczyliśmy w poprzedniej części naszej dyskusji w godzinie filozofów dzisiaj, czyli do tego negatywnego mesjanizmu wcześniej pytałem różne metody legitymizację na dla władzy czasach nadchodzą czy właśnie negatywny mesjanizm twoim zdaniem może stać takim modelem obowiązującym oni już jest modelem to jest monolog, który już był realizowany natomiast i właśnie na tym polega problem mają książką, którą jest już w dużej mierze napisana, że to pisałam w trybie przypuszczającym różne rzeczy nas natomiast one być dzisiaj już dzieją aktorem pogratulował przenikliwości, ale trochę tak nie wiem jak właśnie 0101. raz tak dobrze widzę, że kiedyś mówi miałam rację to wcale nie ma się satysfakcji no z tego powodu, tak więc negatywnym mesjanizm to jest taka polityka, który polega na tym, żeby znać czasie konieczne logiczne ofiary oka polityka była realizowana można powiedzieć w ramach takiej Cichej ono moralnej tak jak dzisiaj umowy z klasą średnią że, owszem jest 1015% marginesu za celne uspokojenia waszego sumienia damy wam, jakkolwiek żyjecie karny w warunkach damy wam pieniądze Nate projekty na możliwość prowadzenia działalności bez mała misyjnej wśród tego marginesu, ale teraz widzimy, że tą konieczną logiczną ofiarę, że to logiczne konieczne ofiary są rekrutowanych także klasy średniej klasa średnia znalazła się w takim samym położeniu i to jest istota negatywnego mesjanizmu razem nie przeżyjemy razem przeżyjemy chciałabym zwrócić uwagę tutaj na to, że kryzysy ekologiczne one nie będą również nie będzie można ich pchać 1 po drugim one będą się kumulowały i w tej chwili czeka nas susza wyobraźmy sobie co mogą już nie ma właściwie co może oznaczać latem, a najprawdopodobniej wirus dalej będę prosta rzecz, która dla nas na razie w Afryce już jest oczywiście wielkim problemem dla nas na razie Litwini nie jest problemem mycie rąk pod bieżącą wodą, a już w zeszłym roku kilkanaście gmin w Polsce kilkadziesiąt we Francji musiało się ratować dowozem wody i to przez bardzo długi okres czasu, więc i 1 możliwość to jest ten negatywny mesjanizm, czyli darwinizm przebrany za mesjanizm wspierany też pewnym wyobrażeniem o dobroczynności zła można, by powiedzieć czyni zło w tym sensie jest dobre, że okazuje odkrywa przed nami pewną prawdę prawdę o człowieku tak w istocie człowiek jest zły nie ma łowienia na tej na tym świecie zło jest analne i analityczne płacimy bardzo wysoką cenę, niemniej jednak mamy tę satysfakcję, że niejako prześwietliliśmy własną złą naturę chciałabym zatem idzie za tym idzie pewnego rodzaju jak rozumiem komunikat, że właśnie po prostu taki jest, więc pokuśmy się z tym, że tak jest nie twórzmy iluzji utopii, że będzie w stanie przezwyciężyć oto właśnie człowiek w całej okazałości przestańmy się z tym spierać wznosić przeciwko temu fortyfikacja po prostu przyjmiemy to do wiadomości tak oto, że to jest tego rodzaju komunikat będziemy patrzyli na własne wymianie to jest prawda o on nas na to to jest nasze przeznaczenie to jest nasz los tak zdecydowała o płatność tak zdecydowała natura, czyli próba przełożenia satanizmu na taką formę uczestniczenia czy kończeniu się świata ludzkiego czy też uczestniczenia w takiej okrutnej ekonomii zbawienia, ale chciałabym złożyć zeznania odwołać, a mówiąc pani też alternatywę dlatego nowa alternatywa inna alternatywa, której mówi od końca lat siedemdziesiątych to jest państwo faszystą idealne mniej odwołujące się do wyobrażeń religijnych państwo, w którym będzie państwo, które dziś niedawno użył tego określenia tak i taka presja okraszona humanitaryzm humanitarnymi uczuciami ja bym to nazwała sentymentalizmem sanitarnym ani wyłącznie siłę tak trochę bezpieczeństwa trochę spokoju trochę porządku za cenę pół bywa Ania się niektórych ludzi za cenę wolności wszystko co robimy jest konieczne logiczne, bo inaczej rozpadnie się nam tak, ale znam się nam pewnie porządek to rzeczywiście jest w zasadzie coś takiego co funkcjonowało już od dawna i co jest w tym sensie niczym nowym tylko może nie wypowiadano tego w sposób tak bezpośredni właśnie tylko ukrywano podróżnymi eufemizm mami, a teraz być może przychodzi moment, w którym zostanie to nazwane na zasadzie tej której, która powiedziała tego zła, które jest analityczne i wydobywa wszystko na wieś zostanie nazwane wprost, że chciałabym nawiązać do swojego felietonu ostatniego wściekłości myślę, że co w tej chwili to dotychczasowa rzeczywistość dawała nam warunki do rozwijania pewnego rodzaju podmiotowości podmiotowości, która realizowała się w reagowaniu empatią z przymierzania się w dawaniu lajków jak to się często skrótowo natomiast ani znajdowała żadne żadnego przełożenia na możliwość działania to jest bardzo chciałabym zwrócić uwagę na, że to jest bardzo wyczerpujące bardzo wyzwalające, dlatego że im bardziej jesteśmy empatyczni to się okazuje te mniejsze są rzeczywiste realne skutki naszych uczuć widzimy teraz, że nasze uczucia nasze współodczuwanie nie ma żadnych efektów nie zostaje przywłaszczone na rzecz projekty polityczne i wszyscy w tej chwili możemy się czuć też bardzo wypalenie niezależnie od tych bardzo uciążliwych warunków życia od takiej zmienionej postawionej na głowie codzienności czujemy się wypaleni moe nasze działania nasze zawołania Pele nasze aktywności też czasami podejmowane na mniejszą większą skalę okazuje się, że nie odniosły żadnego skutku przeciwnie były były raczej zostały spożytkowane wykorzystywane przez zostały wykorzystane przez ten system do budowania takiego fałszywego poczucia podmiotowości tak w tej chwili jest wciąż żyjemy często bezradni, ale wydaje mi się wydaje mi się że, ponieważ my jesteśmy mam namyśli Polska momencie w trudnej sytuacji, dlatego że są społeczeństwa zachodnie, które mają bardzo ważne doświadczenia to jest doświadczenie Solidarności np. we Francji mam namyśli ostatnie protesty przeciwko reformie emerytur i mają też doświadczenie dobrze działających instytucji chciałabym tutaj nie wiem czy mogę, bo nie widzę macha ręką, żebym herb afa nie ma nie ma cham wydajne jeszcze mamy spokojnie 5,5 minuty działał tutaj powiedzieć tak w momencie, który 5 łączy współczesną lewice i współczesnych konserwatystów i to jest tradycja rozważań rozmyślań nad instytucjami dla lewicy zachodniej bardzo ważny jest stwierdzenie np. leżą dra o tym, że niemowlęta nie przychodzą na świat, ale niemowlęta przychodzą na świat ludzi, że niemowlęta są w istocie rodzone przez instytucję co to znaczy, o co są to co są nam wspólne instytucje wyobraźmy sobie taką sytuację, że jestem sprawczynią wypadku przestrzegała przepisów była też trzeźwa, ale przyjechała kogoś i teraz, kiedy myślę o wspólnych instytucjach mamy zazwyczaj na myśli ofiarę to, żeby istniała np. służba ochrona zdrowia, która tą ofiarą się zajmie, ale jeśli chodzi o instytucje co równie istotne jest sprawca jeśli IRA będę zawsze trzeźwa będę zawsze przestrzegała wszystkich przepisów, a mimo pozbawić kogoś zdrowia albo nie daj Boże życia to wyobraźmy sobie, że na co dzień coś takiego mi się zdarza i ale wtedy są 2 możliwości pierwsza możliwość, która się wtedy ludziom narzuca to jest tak, żeby właśnie przyjąć potwierdzenie negatywnego mesjanizmu taki świat zło jest wszędzie choćby nie wiem jak starała to zło jest silniejsze i nie ma na to żadnego wpływu instytucje mają to do siebie, że opiekują się wszystkim nie tylko ofiarami, ale także sprawcami nie popychając sprawcy do tego że, gdy myślał, żeby fascynował się złem, żeby uważa uważał, że zło jest prawdą o tej rzeczywistości myślę że, ponieważ my nie mieliśmy nigdy dobrych dobrze działających instytucji o los jest więcej skłonności do tego, aby rozwijać w sobie przeciwko instytucjom, zwłaszcza widzimy że te aktywności podejmowane spontanicznie mogą być czasami o wiele bardziej skuteczne, ale wydaje mi się też dobrze by było, żebyśmy myśleli o tych spontanicznych aktach taki sposób, że one będą mogły być początkiem nowych dobrze działających instytucji, dlatego że niema wątpliwości co do tego, że ta umowa społeczna, która jest potrzebna, a nie polega nawet na dużych korektach tary organizacja, która jest konieczna jest reorganizacją całościową z dużym muszę powiedzieć, że znalazłam sojuszników dla siebie z bardzo dużą sekta chętnie i opiekuńczym medycznym mam namyśli tych ekonomistów francuskich, którzy nie patrzą przychylnie na uniwersalny do uczniów mówią to jest dobre rozwiązanie, ale rozwiązanie tymczasowe z tego prostego powodu, że będzie bardzo dużą pracy na tych sektorach o powrocie do produkcji produkcji Zielonej ma wiele sektorów, które zostały zdeponowane w krajach zachodnich w latach siedemdziesiątych w tej chwili byłyby ba ne i narażały nas na taki niedogodności i obostrzenia ja myślę, że kolejną rozmową tutaj też Katarzyna Murawska, która wydaje ten program i cały czas słucha czy mówimy żywo reaguje w różnych momentach to samo pisze, że zrobimy wkrótce program o instytucji fobii to jest bardzo ciekawy wątek, zwłaszcza w kontekście polskiej historii polskiego społeczeństwa tymczasem bardzo dziękuję skórę zapraszamy za 2 tygodnie na kolejny Abdi pandemiczny jeśli można użyć takiego określenia klasa latający pozdrawiam spokojnych świąt życzę wszystkim z wszystkiego dobrego wesołych świąt Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA