REKLAMA

Scenariusze przeżywania straty. Rozmowa o książce "Bezmatek"

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-04-11 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i ostatnia rozmowa przed nami szczególna, bo nie poświęcona pandemii ostatnio właśnie przez kilka tygodni nic tylko rozmawiamy o pandemii, ale poświęcona książce to jest chyba z najbardziej niesamowitych najmocniejszych książek, jakie od lat czytałem w Polskiej prozie nie tylko w Polskiej prozie, a z nami jest autorka Mira Marcinów halo halo dobry wieczór dzień dobry, więc do wciąż jeszcze mam takie tam rezydują was wtorkowego wieczoru mówię odruchowo dobry wiatr na dr Rozwiń » Mira Marcinów psycholożka filozofka z Polskiej Akademii Nauk autorka historii polskiego szaleństwa ostatnio też książki wspólnie z Bartłomiej Dobroczyński napisanej nie zabliźniają rany Narcyza no i debiutu prozatorskiego bez matek, którym będziemy dzisiaj rozmawiać powiem tak, cytując Marka Bieńczyka który, który jest autorem takiej krótkiego tekstu na okładce twojej książki, że po tej lekturze trudno rzeczywiście wrócić do siebie i powiada jeszcze Marek Bieńczyk jest niezwykła książka łaknienie życia ja się też książka rozpad o tym za moment to będę chciał zapytać, ale najpierw zacznę od tego czy ta książka dla ciebie właściwie jest, bo wchodzi w taką stylistykę, która wcześniej nie uprawiał aż pisarz sążniste poważne naukowe książki, a tu proza niezwykle niezwykle mocna wiesz ja myślę, że to jest po pierwsze, książka, która sama namówiła mnie do tego, żeby nią napisała w tym sensie, że jakoś dała znać że, że muszę napisać i dlatego ja o nim niewiele wiem, bo jest bardzo taka strzelili po świadoma, ale po drugie, bez matek jest moim takim kandydatem literackim jak sam powiedziałeś jak dotychczas sam takie książki czy łączne sam 4 książki, ale te poprzednie były tak którymi tak gabarytowo można było zabić człowieka jak to było w historii polskiego szaleństwa z matkami tak fizycznie tego zrobić nie można, więc próbuje na innej bardzo się dysponuje specjalnymi umiejętnościami ktoś, kto nie wnika natomiast emocjonalnie rzeczywiście może kupować może też być może dać jakąś nadzieję to niemi oceniać, ale jak jak też jak myślę o tej książce to ta ulga mogę odpowiedzieć ja już nie muszą oni myśleć, bo już pisałam teraz jest czas, żeby Czytelnicy oni pomyśleli jeśli taki znajdę to dość trudny ciasna na lekturę myślę, że trudno o koncentrację tak zmienne zmagania w organizmach taka jest, bo chciałem ten termin wyjaśnić może nie wszyscy wiedzą to jest zaraz na początku książki się pojawia informacja cóż to takiego rodzina przetrwa bez matki tak, gdzie makaki szkoła królowa umarła tam jest opowieść o śmierci matki o świadczeniu głębokiej więzi z matką i utraty tej więzi czy więzienie, ale matki utraty matki jest cena właśnie trudno też myśleć czy to jest w takiej warstwie konkretnej to jak najbardziej to jest książka o tym, o czym mówisz, ale też myślę, że przede wszystkim to jest o takim momencie czy czy o takim wydarzeniu życia, po którym przyszłość staje się dążenie do życia tak mi jak było w przeszłości i w tym ceniona jakoś rezonuje z tym co się obecnie dzieje ktoś zahacza oto rzeczywistość jest próbom akurat na tamtym konkretnym doświadczeniu bohaterki nawet korki jest taką próbą uporządkowania czasów gramatycznych takim próbą zrozumienia trudnej rzeczywistości, w której się znalazła i ich tak tak myślę Ależ też to, o czym powiedziałeś jest jest o matkach i córkach o rolach, które są bardzo trudne do spełnienia bardzo trudno jest myślę o takim wymogom sprostać, które są stawiane zarówno matkom jak i córkom i o tym, że jak jak to jest być w tej funkcji istnieje i wychodzić tak w zasadzie powiedziałbym, że początek konta dziś wszystkich takich prostych wyobrażeń stereotypów zakorzenionych w naszym myśleniu z 1 strony takim pewnie źródłowo zakorzenionym nie wiem w konserwatywnym katolicyzmie w tym jak on sobie wyobraża rola społeczne z drugiej strony w kulturze terapeutycznej, która skądinąd jak też są szare twojej refleksji naukowej to w zasadzie jak myślimy o takich stereotypowych rolach matki córki i relacji pomiędzy matką córką to ta relacja pisana bez bez matki kompletnie jest innego porządku natowskie wyobrażenia stereotypy wysadza i zupełnie inaczej to tam wszystko ogląda niż ja sobie myślę także często rzeczywiście mówię o jakiej partii nie wiem o popkulturze np. wyobraża sobie takie takie przedstawienie tych relacji matka córka, jaki parkach może, dlatego że za teraz kwiaty wraz z moimi dziećmi tak tak myślę o tej o tym, przedstawieniu matki jako jednoznacznie dobrej np. znajdź sobie tak z tym radzi, że uśmierca matki księżniczką w tym swoim istnieją w kim zaczyna się o powierzchni umarła matka i czyli ta dobra i pojawia się macocha jak w samej postaci matki jest to nie do udźwignięcia, że ma, że Mate różne różne odcienie różne strony i tutaj akurat trzeba należy współczuć kobietom, które pełnią funkcję ma co, bo rzeczywiście taki popkulturowy obrazek jest taki, że one gromadzą wszystko co niewygodne co złe, ale myślę, że protest matek jeszcze bardziej jest o córkach i temu córką z funkcją tożsamości córki bardzo niewiele książek było poświęconych takim się wydaje, że to jest jakoś zaniedbany temat ta ta tożsamość córki co właściwie znaczy, bo ich doświadczenie macierzyństwa nie jest uniwersalne nie każdy nikt nie mówię oczywiście tutaj o kobietach nie każda z nas IT może czy będzie matką, a le każda jest córką nawet jeśli matki, która już umarła Bień nie używam Różewiczowi ludzkiego Homo określeniem, że odeszła matka odchodzi tylko wskazuje też na te różnice jak to wygląda pomiędzy cenami a jaka jest różnica między cenami córkami tak też umyślne, ale próbowała uchwycić w tej prozie jakiś rodzaj konstytuowania tożsamości córki właśnie, bo to z 1 strony jest oczywiście prosty fakt biologiczne społeczne, że no poza sytuacjami, kiedy rodzice są nieznani, ale wtedy oni też funkcjonuje jako pewne obrazy w psychice wyobraźni w głowie taki prosty fakt każdy, kto się jak to się urodził ma jakichś rodziców no ale tutaj wydaje się, że chodzi o coś lepszego to znaczy ten cały tracę, przez który przechodzi bohaterka ja nie wiem też tak liniowy praca, chociaż struktura książki jest tak bardzo wyraźnie podzielona na przed w trakcie i po to, znana czas dzieciństwa na czas nazwijmy to dorosłości choroby matki i później na czas po jej śmierci, jakby tu jest pewien taki taki wyraźny porządek ale, ale czy to jest jakaś próba właśnie uchwycenia czegoś co co jest jakimś procesem kształtowania się tożsamości autonomii nie ma już dopisać adres bowiem tam tylko, że bardzo spłaszczyła się nim przerywa mecz mamy świetnie tak, a ja mam takie to dobrze że, chociaż te strony, więc jakoś sobie z tym po raz najwyżej proszę o to, żeby powtórzył, ale tutaj zrozumiałem zrozumiałem, że chodzi o oto wieloraką tam przygodności i tożsamości córki no właśnie czy też tak jest tożsamość przy przygodnej właśnie coś co nam się przytrafia w ogóle bycie czyimś dzieckiem może tak szerzej powiem żeby, żeby nie sprowadzać tego wydaje się, że także książka się, że idzie nie tylko nie tylko dla lekturą dla kobiet i żeby mężczyźni też myślę będą mogli się tutaj odnaleźć utożsamić czytałem z ogromną satysfakcją, o ile słowo satysfakcję na miejscu, bo to jest książka bardzo też trudna pod wieloma względami nie w sensie takim, że ona jest nie wiem hermetycznym językiem pisanką ona jest trudna, bo nie, bo zawiera bardzo wiele emocji, które są, które są trudne i ta relacja pomiędzy matką córką tam opisana też jest niezwykle skomplikowana Roch znowu bardzo słyszała tylko przerwanego, ale będzie to rzeczywiście specyficzne rozmowa, ale też czas Mira mamy mamy teraz minuta do końca to może, żeby to usprawnić oraz zadzwonimy do siebie jeszcze raz mamy takie możliwości techniczne i postaramy się zrobić wszystko, żeby to połączenie było lepsze w drugiej części naszej rozmowy, ale czepiać znakomicie w każdym razie dobrze ja jeszcze mogę odpowiedzieć czy mamy minut mamy 20 sekundach dobrze dobrze to 20 sekund chyba nie uda mi się odpowiedzieć NATO NATO pytanie, więc spróbujmy może z tym technicznymi tutaj poprawkami się usłyszeć marne aktor Mira Marcinów jest z nami na pewno nam się uda i poprawimy jakość tego połączenia słyszymy się po informacjach no jesteśmy z powrotem mam nadzieję, że już słyszymy całą dobrze dr Mira Marcinów jest cały czas nam Michał hala tak jest i słyszy mnie dobrze ma nadzieję usłyszeć dobrze w skarpę to może wróćmy do tego wątku który, którzy się pojawił pod koniec poprzedniej części do tego regionu tożsamości córki ja myślę sobie ten sposób, że bardzo istotne w kontekście tego co było co rok, którą wpisałeś córka jako dziecko jako kobieta dorastająca kobiet, a później wszystko co się dzieje, gdy tracimy to najbliższą osobę takim matkę i czy wtedy jesteśmy córkami to jest taka historia, którą z 1 strony naukowo to bardzo ciekawie nie opisała taką rolę w matkach córka ze współczesnej Polsce z drugiej strony literacko jest to temat taki mini zaniedbany jak próbował się tutaj też zmierzyć z tym właściwie po śmierci naszych matek jesteśmy córkami tak sobie myślę plan na takim spotkaniu autorskim właśnie ze wspomnianym Warty liczy, kiedy w marcu i Homo i oni napisali i autorem tak matką świetnej literatury napisali swoich matka to spotkanie swoich zmarłych bokach było zatytułowane o cenach ja sobie wtedy pamiętam pomyślałam, że jest to trochę okrutne okrutny tytuł czy akcji na fakt właściwie to, o czym swego co wiem co się teraz tutaj w tym kata pisał o swoim zmarłym ojcu KO to na pewno na pewno nie są to właśnie synami ilość jak tutaj tutaj próbuje sny też z tym zmierzyć właściwie funkcja jesteśmy w stanie się na Sejm zobaczyć poza funkcją, jaką pełnimy mówiłem dzieci wobec rodziców rodzice wobec i to na pewno można jeszcze dalej generalizować i tutaj poszukuje, ale afera, która pisała, że jej córka, że mówię to córki dopiero będzie miała 50 lat będą po raz usiąść porozmawiać od, że jest to, że matka też kobietom córka również, że i będzie w stanie będą w stanie zobaczyć jak je same poza tą funkcją ja pisałam o bohaterce, która nie dożyła tego momentu nie dożyła ponad miała 10 lat mogła usiąść kuchnię ze swoją matką i o tym, porozmawiać no właśnie, bo ja mam takie wrażenie popraw mnie to jeśli się mylę, chociaż tak odebrałem tę opowieść, która jest drewno ma szczególną formę wydaje się, że ważne jest, żeby powiedzieć, że to książka złożona z takich fragmentów scen niekiedy pojedynczych zdań nawet po, których już nic nie ma na na stronie opisu jak to graficznie wygląda, bo mam poczucie, że bardzo istotne w tej książce tak to co nie zostało w niej opisane to znaczy ten rodzaj łączenia nazwijmy to czy ciszy w razie wokół pewnych kwestii, która spaja ta te oporu jedno ja bardzo silnie jakoś myślałem o tym, czego, czego tam nie ma i co co z ustawą z dostępem co poza dostępem, ale mam wrażenie, że właśnie w odróżnieniu od nawet od tego co stanowi bowiem, jaką za sens tego cytatu Sierant w odróżnieniu od takiego myślenia w kategoriach pewnych domknięty procesów farsz tutaj wydają się do tego nie to znaczy pokazuje doświadczenie utraty matki też bardzo trudnej skomplikowanej niejednoznacznej więź z matką, która jest w tej książce postacią bardzo nie oczywistą niejednoznaczną i też z pewnymi dramatami tragediami własnymi, a więc nie ma tutaj takiego prostego przejścia trochę też charakterystyczne dla myślenia myślę terapeutyczne go może właśnie następuje jest jakiś trudności zawikłane relacyjnego później strata później przepracowanie tej straty już wejście takie spokojne prawda dojrzały częściej zmienia tego jednak książka klasyczne logiczne musi się uspokoić nie może tutaj pan myśli mamy chyba podobne podejście do tematu, że właśnie, jaki coachingowe mądrości mówienie o nawet terapeutyczne psychoterapeutyczne jednak w takim zamysłem, że wszystko co nas dotyka to państwo coś jest jakaś faza w życiu człowieka, którą etap rozwoju, które należy przejść przykład pani właśnie powiedziałem, wzbogacając i to bez edukacji i chyba jesteśmy bardzo jedno myślisz, że to naprawdę nie tak i natomiast rzeczywiście ci, którzy nie będą nic nam czekać nie wyższej od jak jakiś wyjaśniła, że Trójmorze, że właściwie o procesie rad kogoś ważnego czegoś ważnego bardzo często myśli się w takich kategoriach raczej bardzo często nie myśli, bo jesteśmy zainfekowane tym językiem terapeutycznym myślę tak potocznie też że, że to jest właśnie jakiś moment jakaś okazja, żeby np. w przypadku straty rodzica, żeby się usamodzielnić, ale ja też o tym, pisze, że to musi być także, że matka nie musi musieli się, że córka stała się nie wiem kobieto, że te nie ten przypadek im właściwie ETO o terapeutycznej też podejście do żałoby jest czymś czym, więc może nie oczywisty sposób jak ja w tej książce walcem pokazuje, że nie jest to nie jest takie jednoznaczne chyba osobie która, która straciła lekkość miłość swojego życia najbliższą osobę, która była żyła tak blisko mówienie jeszcze, że kraj ma tam 2 tygodnie jak klasyfikację DSM 3 ten sam czyn w czasie 2013 albo, że masz racę oni mówiona w Polsce rok właśnie, że ma szeroki i o roku na Tomaszu tam powikłaną żałobę patologiczną to nie jest coś co co jest takim myśleniem, a które rzeczywiście nam na pomoc ja naprawdę spotykam się takimi też krewni jakimiś dni przerażenia wypowiedział mu momencie przede wszystkim kobiet, które straciły kogoś bliskiego, którym mówią, że jak pani przeżyła żałoby nie przepracowała czy nie zrobią tego prawidłowo takie było jedno to rozwiązanie albo zawsze musiała być ta, a ta dobra rzecz o pewną NIK właśnie jest coś jest coś takiego bardzo represyjnego w tym myśleniu mam wrażenie wbrew pozorom, bo ono możliwe wygląda wydawać z zewnątrz takie bardzo właśnie pokrzepiająca i skierowany jest nią zadbać, ale Zobacz ile zyskała się teraz, że Graś w ten sposób, ale tak jak wspominała o to jest takie właśnie ucieszy Czerskiej takie działające na krótką metę, a na dłużej nie o to co jest tutaj istotne to o pokazanie, że można doświadczyć czegoś naprawdę trudnego bolesnego tak też rezonuje myślę, że obecnie czasami i sam właśnie fakt można tego doświadczyć bez środków farmakologicznych terapeutycznych jest już jakąś myślą o dobrym początkiem nie takim aha, czyli sobie poradziłam, ale przeżyła tak czy jesteśmy wstanie doświadczyć napraw rzeczy ekstremalnie trudnych, lecz dalej to już jest coś co nie dodaje nie potęguje tej odpowiedzialności, za którym się znaleźliśmy to jest łatwy czas, żeby jeszcze myśleć modem jako kolejnym zadaniu teraz się dobrze przeżyć przepracować jeszcze najlepiej być rozpocząć nowe lepsze życie i tak węże straszne raz dopiero zacznę właściwie koń też pewno pewno też jest naprawdę straszne, ale myślę, że dobrze o tym, mówimy, bo właśnie dla bardzo wielu osób nie jest oczywiste co jest taki straszny, a przecież chcemy chcemy tylko już pocieszenia i wiary w sporze, że możemy ciągle się rozwijać, a jak pokazuje przedstawia historie kobiet 3 o 3 letni mieszkaniec jest 500, a obraz zostanie pod dyr pensje oszukania agresywność życie zachłanne no po doświadczeniu utraty jest jest poturbowana no nie jest czas na terapeutyczną nowomowę, że będzie, że jest lepiej tak, ale może dodam też od razu w razie to nie jest autobiografia jak w no właśnie, bo chciałem się chciałem się o to zapytać oczywiście wątku nie nie sposób uniknąć to jest taka proza bardzo intymna momentami nie powiedziałem też bardzo bardzo głęboko wchodząca w różne emocjonalne rejestry i też bardzo w jakim sensie szczera taki dobry sen się z szefami, którzy się jest 42, jeżeli ktoś ładnie mówi napięcie między auto okresu, a literaturą wypadku był otwarty w znakach jak sylwetek Polish częste, ale zawarto natomiast na tym poziomie emocjonalnym jest niezwykle szczera jak nam taka z 3 natomiast tylko tak zaznaczam, że to nie jest autobiografia pomyślę, że ta zwykle zbyt już zbyt eliminuje pisarza zniewala jego wyobraźnie i w tym sensie ten władz przywiązana właśnie grafit faktów ta książka nie wyszła na literacką nie wyszła po prostu, a ta książka jednak najlepiej poszła fizycznie wyszła to jednak dodatni jechać przez 6, ale poza tym przyznam szczerze mówiąc to biografia piszą tylko martwi ja jeszcze jakoś się jakoś trzyma w swej autobiografii no właśnie z VAT powiedzieć nie, bo ja bym jeszcze na koniec naszej rozmowy zapytał się na moment o forma to znaczy o wybór tego popisy wybór tej stylistyki to znaczy ten moment przejścia z pisania książek naukowych esejów właśnie takiej z takiego obszaru filozofii psychiatrii filozofii psychoterapii do tekstu prozatorskiego, który zupełnie innymi się jak w samorządzie reguła, jakiego rodzaju to było przejście druga rzecz to jest kwestia już samej strony formalnej tej książki to znaczy to jest książka właśnie jak powiedziałem ona się ona utkana z takich drobnych elementów drobnych fragmentów, które się układają opowieść powie trochę o tej formie właśnie, dlaczego ona czy remont bez sensu pytanie, dlaczego oni względnej pytanie o 0, ale bardzo się tylko, że to w cały ów tak ludzie tak dobrze i tak jest dobry panie oto oni tutaj chodziło naprawdę może dobrze odpowiem na to wrócę do tego poprzedniego pytania ja akurat trzymam się języka dla mnie to było najważniejsze za grzebanie w słowach bardziej niż historiach tańsze tutaj język prowadził i ten szukanie jest bardzo ważne szukanie języka na opisanie straty szukanie kanał ani doświadczeń zwykle bolesnych i w sensie bardzo się cieszę że, że na to zwróciła uwagę na formy są tak walczyłam jak z tego nie zauważył to chyba 82 w kołach bez formy zobaczyłam jak powiedział jeszcze są to jest jednak nie później jest pusta z kuratorką trzeba szanować obawiam uważa za czas to jest bardzo ważny zabieg tak na mnie również po to jest książka o tym, braku Opus o tym, że nie ma i ta fizyczna stronę właśnie ten formalny zapis też o tym, mówi, że barw są w tym, że taka forma czasem jest skazana na klęskę zasięgiem nie przekształca coś więcej, że jest 1 mocnym w krótkim zdaniem, z którym coś trzeba zrobić, ale taki też pyłu czy też Kurek mojego pisania i okazania formalnie też jak działanie usług i aktów jak jakaś nadzieja że, że taki sposób myślimy niemożliwość nie wiem koncentracja, toteż w specyficznych warunkach pisałam książkę z dwójką małych dzieci 1 maluchem dopiero urocza schody właśnie w takim stanie z potrzeb chciałem musiałem ją tak właśnie napisać i w tym sensie też w trudnym czasie ona może być czytana, bo nie mamy głowy nas często do wielkich form rockowej STAŃ, a ona jest czymś takim bez matek, że możemy przeczytać zdanie książki i głosi, iż nie mamy tradycji iść w Polsce do pokoju obok i coś z tym zrobić po prostu, gdy czy też jeszcze o o przejście pomiędzy wpisaniem esejów filozoficznych historycznych, a czy muszę poprosić właśnie takie krótkie mocne zdanie na ten temat, bo strach musimy kończyć naszą krótko w setach w krótkim Bergen to musiało wydarzyć powiem tak musiało sekretarzy i pamięć już w państwie od od tej filozofii nauk, czyli do to pisanie literatury na wsi komórkę bez przepisów zresztą książka bez przepisów o najważniejsze w tym Pesy dużo lżejsza, choć jak mówi z emocjonalnie może może zaszkodzić może pomóc testera myślę, że emocjonalnie ma emocjonalnie ma siłę szkół i to takiego jakiegoś najnowocześniejszego znajduje bardzo bardzo im jak bardzo dziękuję dziękuję bardzo, zdecydowanie to był komplement dr Mira Marcinów psycholożka filozofka z Polskiej Akademii Nauk autorka historii polskiego szaleństwa, a teraz właśnie książki po na prozę prozatorskiej właśnie część opowieści właśnie powieść bez matek, która to opowieść ukazuje się nakładem wydawnictwa czarne 15kwietnia br. zachęcam absolutnie do tego, żeby państwo tę książkę kupili jest naprawdę znakomita niesamowita książka dziękuję serdecznie żegnamy się Lidia Prądzyńska realizowała tę audycję Katarzyna Morawska wydawała te audycje nazwał Tomasz Stawiszyński jeszcze się państwo całkiem nie żegnam, bo dziś do końca dnia redukuje współredaktor jest zespołem portalu tokfm stronę facebookową Radia, więc tam się będą do państwa z tego profilu facebookowego wzywał, ale już tymczasem życia dobrego weekendu i świąt wspaniałych spokojnych wesołych i soboty też dobrej spokojnej i zdrowia dużo do leczenia do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array