REKLAMA

Dlaczego Kościół stawia grubą kreskę pomiędzy cierpieniem ludzi a zwierząt?

Świąteczny Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-04-13 09:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
17:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świąteczny poranek w radiu TOK FM dziewiąta 20 i 24 sekundy na wagarach świąteczny poranek w radiu TOK FM przez telefon połączyliśmy się z filozofem etykiem Dariuszem k 0 autorem książki dziękuję za chińskie oczy i członkiem polskiego Towarzystwa etycznego dzień dobry dzień dobry panu to tak, żeby otworzyć naszą rozmowę zapytam zwierzęta trafiają do nieba mają swoją duszę i życie pożyciu to jest bardzo ciekawe pytanie, ale nie umiem odpowiedzieć pewnie nikt Rozwiń » dokładnie nie wie tego są są takie próby odpowiedzi przychylne zwierzętom, żeby włączyć również z życia wiecznego, ale pan dla mnie człowieka niewierzącego wciąż będzie gdybanie oczywiście można gdybać lepiej lub gorzej wolałbym, żeby ludzie chyba raczej na korzyść zwierząt niż różnie mamy rozmawiać takie wprowadza bowiem, że to nie jest tylko potoczne myślenie, że zwierzęta oczywiście mogą mieć duże takie mają ludzie i mogą dzielić później życie wieczne z ludźmi, ale też pewne nurty teologii to jest ważne, żeby zaznaczyć, że istnieją tacy myśliciele istnieli katolicy, którzy ostrzegali, że to jest możliwe dopuszczali pani taką możliwość to jest ważne, żeby to znaczy pytam o to nie bez powodu wczoraj wieczorem, kiedy z Karoliną Kaczyńską przygotowywaliśmy się do dzisiejszej audycji dużo miejsca w naszej takiej wewnętrznej wewnątrz redakcyjnej dyskusji poświęciliśmy właśnie rozmowie o etyce związanej ze zwierzętami obecności zwierząt w doktrynie nie poszczególnych religii to przyszło nam właściwie do głowy, że pytanie odpowiedź na pytanie o dusze zwierząt jest fundamentalna, ponieważ od tego zależy mam taki przynajmniej wrażenie postawa wiernych względem zwierząt jeśli włączymy zwierzęta do katalogu transcendentny posiadających duszy i życie wieczne będziemy bardziej traktować się w sferze sacrum natomiast mam takie poczucie, że w kulturze chrześcijańskiej bardziej włączamy zwierzęta w katalogu rzeczy nie transcendencja nie przenikające przez sferę życia śmierci i przez to bardziej przyzwala na okrucieństwo czy na cierpienie tych braci mniejszych uczestniczek to katolicyzm oczywiście tradycyjnie rysował dosyć grubą kreskę pomiędzy mieć możliwość stworzenia człowiekiem i jest stworzony na podobieństwo Boga nie inne zwierzęta, o ile w ogóle mówi się człowiek chodzi o zwierzęciu w tej właśnie rady mamy tą grubą kreskę kwestia posiadania bądź posiadania duszy i oczywiście należy to do tych narzędzi rozdzielania między człowiekiem niż życie zwierzętami, ale wie pan dusza duszą cierpienie tragiczne życie, ale cienie wierzący to jest to co się dzieje teraz niezależnie od tego czy ktoś ma dotrzeć też nie ma to cierpienie rozgrywa się w momencie życia do do jego końca i w zasadzie na to pytanie powinniśmy odpowiada na pytanie czy krzywdzić renta rodzinna to jest niezależnie od tego czy ktoś duszę miecz czy też nie oczywiście, ale zastanawiamy się bardziej nad wtedy na takim poziomie czy w jaki sposób religię w swoim przesłaniu tutaj nie ogranicza mu tego tylko łącznie do religii chrześcijańskiej w jaki sposób nie przyczyniają się do legitymizowania tego okrucieństwa wobec zwierząt na wszelkich poziomach i trzymania psa na łańcuchu i masowej rzezi jaka, jaka dokonuje się chociażby na zwierzęta hodowlane po zdecydowanie się o przyczynie to znaczy wszyscy ważni gracze tego świata, którzy mieliby być mają potencjalną możliwość zmienić świat tego nie robią przyczyniają się do ogromnej krzywdy kościół nie jest tutaj wyjątkiem oczywiście, że się przyczynia kościół nie otworzył się jeszcze na krzywdę zwierząt można powiedzieć, że uchyla się miejscowo na taką na tę krzywdę niektórzy, ale odważniejsi myśliciele również tacy popularni jak Szymon Hołownia zaczynają mówić o zwierzętach wybacz równościowych w sposób bardziej ma pan emancypacja inny sposób mamy kilka książek, które zostały jednak w Polsce dane warto o tym, wspomnieć oprócz Polski w kierunku oni wydanych przez znak mamy to zwłoki zwierząt, gdzie indziej ja, a całkiem niezłe wydawnictwo wam jedno z najstarszych największych poza religijnych dawno w Polsce witało tę książkę mamy wreszcie książkę Antoine na rok Cetera głaskane tuczone zabijane to z kolei wydawnictwo Święty Wojciech znów zacznę wydawnictwa najstarsza katolicka oficyna w Polsce warto, ale w końcu też papieża Franciszka, który też zdaje się być jak i awangardzie dotyczącej podejścia, ale duchowieństwa i religii do zwierząt mamy Lauda to ci strzec się już w tej chwili kilku lat w tym, że trzeba pamiętać, że PŻM projekty takie kierowane bardziej na zwierzęta otwierające się na szczepienie to często projekty ekologiczne warto na rozwój rozróżnić, że czas ekologii raczej nie mówić o jednostkach wieżę taką dobrą ekosystemu wrzuca się wszystko temu wielką kategorie szacunku do natury rano od życia w ogóle nie do kwestii i nierząd umyślnie tak, które są traktowane dla ludzi jako zwierzęta udomowione zniewolone w ramach chociażby chowu przemysłowego często się nie mieszczą tej refleksji tylko ekologiczne kościelna również dla NATO ona się, a nie ma nie mieszczą były takie wypowiedzi oficjeli kościoła jak choćby kardynała Ratzingera jeszcze zanim został papieżem potępiających przemysłowy ale kiedy został papieżem o tym nie mówi się wyciszył to coś taki jest kościół w pańskim zdaniem jest cały czas konsekwencja tego 1 zdania czyńcie sobie ziemię poddaną literkę stacji tego zdania, ponieważ jak wiemy w kościele jest czas, który o interpretację tego poddaństwa czy będzie to tyrania czy będzie to takie rozsądne zarządzanie ostatecznie UE własnością Boga prawda trochę żąda człowiek na ziemi trwa, który lata, który nie jest sporem mainstreamowych jest sporem wciąż niszowy dla kościoła, ale jak mówię jako jestem bardzo krytycznego wobec wielu przez społecznych kościele i jego w stosunku do tych kwestii staram się uważać również uchylenia drobne kościelne jak to wygląda innych wierzeniach monoteistycznych Hipolita i stycznych to jest trochę także bardziej na wschód tym przywiązanie do zwierząt do ich roli w naszym życiu jest większa niż na Zachodzie co stanie się tak mówi potocznie się tak mówi no tak toczy się do sieci wegetarianie większości, ale pan to różnie wyglądać w zasadzie żadna Religi dusze wielkich monoteistycznych rodzinie i nie ma postulatu szkolenia bez zwierząt oceny od opresji nie postuluję takiego mamy bardzo co rozumiemy pod płot pod hasłem wyzwolenia zwierząt teraz rozumiemy ich pewien sposób upodmiotowienie na równi z człowiekiem to jest czy wyzwolenie ich cierpienia rozpoznanie ich podmiotowości, ponieważ rozpoznaje już tam podmiotowość nauka mówiąc świadomości zwierząt o tym, że nie są rzeczą tylko kimś, kto w takim centrum świata, które czuje stąd pojęcie dobrostanu tak może się czuć się dobrze, bo śle rozpoznawać, bo dobre i ładem i była kwestia pogodzenia się z tym uznania tego później implikacji dla życia społecznego dla naszych praktyk codziennych tego co wiemy w jaki sposób organizujemy chociażby naszą rozrywkę podróże infrastrukturę miejską itd. jak chodzimy z uznaniem podmiot uznania podmiotowości do kwestii codziennego konkretnego życia i rozwiązań społeczno-politycznych już o tym, mówi wyzwolenie poważnym potraktowaniu podmiotowości biorą tak, aby ograniczyć cierpienie i czeskich zabijania do absolutnego minimum, bo to nie jest jak rozumiem to nie jest tylko wyłącznie kwestia takiego globalnego traktowania zwierząt w ogóle tego w jaki sposób podchodzimy do ich cierpienia, ale to jest także kwestia chociażby dbania o ich Habitat naturalne środowisko nieingerowania ekspansją miast czy wsi czy działalności człowieka także na środowisko naturalne czy na lata nawet na takim podstawowym poziomie, na które już tutaj powoływałem na utrzymanie takiego burka na łańcuchu na wsi, który łańcuch ma powiedzmy 1m i w ten sposób pies przeżywa całe swoje życie, gdzie ponieśli wykluczenie jest tak ogromne tak dogłębna jak w przypadku zwierzątko malutki to w zasadzie każdy ma do odegrania jakąś, ale i ten, kto zażąda ewentualną ekspansją człowieka jakiś jeszcze większy sposób ten, kto może tego psa przywiązać na krótkim łańcuchu bez tego nie zrobić wszyscy mamy pewną rolę odegra konsumenci, ale również jako bibliotekarze kierowcy pracownicy Radia filozofowie itd. to wykluczenie jest ogromna wielkość największe wykluczenie współczesnego świata wykluczenie z wieżą w związku z tym odpowiedzi pozytywnych na to orzeczenie jest ogrom również, że każdy sytuacjach na współczesnym świecie takim zwykłym codziennym naszym życiu daje możliwość zmiany na korzyść zwierząt chociażby sposobu w jaki jakim mówimy o zwierzęta, by nie mówić o świństwa np. każda, ale także nie wydaje się, że to się przejawia w takiej warstwie językowej dotyczącej posiadania versus opieka nad zwierzętami najczęściej jednak cały czas w w takiej mowie potocznej mówimy, że posiadamy sam mamy psa mamy kota natomiast jeśli podmiotowi zwierzęta to ich nie posiadamy nie mamy tylko możemy się nimi opiekować albo dbać o nie zapewniać im dom natomiast nie są są naszą własnością dokładnie bardzo dobrze tamto przypomniał to ta kwestia właściciel opiekuna również kwestia umiera, gdyż prawda oddychają najwięksi nasi wrogowie, a nie byliśmy do tej samej sztuce do worka wrzucać, dzieląc czas często szanujemy i mówicie, że zapytają, dlaczego niektóre ujęcia mają być rozwiązane tylko tylko na ludzi, tym bardziej że ten najczęściej na 1 wydechu mówimy, że to są członkowie naszych rodzin no co naprawdę są to co jest ważne, żeby powiedzieć, że oczywiście ludzie kształtują masową zwierzęta robią to w wielu przypadkach niepotrzebnie, ale mają również bardzo dobre relacje ze zwierzętami to jest myśląca kółko powtarzać ludzie potrafią to nie jest coś, czego musimy nauczyć się zupełnie od zera mamy wiele przykładów dobrych dla relacji takich właśnie relacji, których rozpoznajemy jako część podmiotowość mówimy o zwierzętach udomowionych Love pies tak, bo jakoś wypełnić pewne w pewnym stopniu osobie zrelatywizować piszmy to znaczy naszymi domownikami takimi współtowarzysze życia codziennego są te zwierzęta którymi możemy opiekować się w domu tutaj katalogi dosyć szeroki od psów kotów przez świnki morskie i różnego rodzaju gryzoni, ale z drugiej strony na drugiej salce są zwierzęta hodowlane świnie konie, czyli też wie, że zwierzęta, które spożywamy co, do których szacunku mamy jeśli nie powiedzieć, że w ogóle to bardzo mało no tak to wie pan jest także zwierzęta wrzucone do kategorii tzw. gospodarskich i te wrzucone do tzw. domowych towarzyszących różni się to nazywa one ostatecznie mają bardzo podobne organizmy bardzo podobną zdolność odczuwania bólu cierpienia stresu, ale również pozytywnych doznań nie są bardzo podobne pod względem istnienia tych, które są istotne moralnie tak może wypowiedzieć, ale nasza praktyka wobec tych zwierząt jest zupełnie inna są poprzez sam fakt rzucenia odpowiedniej kategorii takie Krzemień klatki kategorii jeśli się rodzić w klatce ona, gdzie zwierzę gospodarcze kości nie ma wyrok najgorszy wyrok najgorszego życia szybkiej i szybkiej śmierci jeśli był brak spada do kategorii domowe ma szansę być członkiem rodziny i jako podmiotowość może być ewentualnie uznana, choć wszystko warunkowo, bo jak wiemy członków rodziny również wyrzuca się przywiązują do dobrze i odjeżdża samochodem do fragment Pańskiego wywiadu dla krytyki politycznej, który w, którym opowiadał pan swojej drodze do do weganizmu, ale prowokacyjnie zapytam czy nie bycie weganinem być wegetarianinem jest łamaniem praw zwierząt to tutaj bardzo ciekawe pytanie proszę pan prowokuje ja zawsze staram się staram się doceniać dlatego nie ma on uchyleniu kościoła, które jako krytyk kościoła jednak zauważam staram się doceniać każdy krok dobrą stronę w związku z tym sądzę, że na drodze do mechanizmu mamy wiele kroków pośrednich jak ograniczenie chociażby spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego prawda to jest bardzo pozytywne poza pozytywny ruch wydaje się, że w dzisiejszym świecie nic sama praktyka Gdańska nie jest już czymś bardzo egzotyczne i nie jest czymś trudnym w takim sensie społecznym dostępności lub wręcz tego procesu powiedział powiedziałbym w rozkwicie dosyć dużym no właśnie wydają się, że jestem coraz łatwiej związku z tym standard to chciałbym, więc rosną tutaj jest oczywiście czegoś oczywiście bardzo cieszy, ale mówi o mechanizmy zawsze, dlatego że dzisiejszy się też trzeba zauważyć, że to nie tylko mięso jest bardzo obciążone moralnie oczywistych względów również inne produkty pochodzenia zwierzęcego, których do produkcji, które również używa się przemocy wobec zwierząt umieścili podstawowe prawa i właśnie nie uznaje się ich podmiotowość wcześniej jeszcze przez kilka lat świadomie ograniczyłem jedzenie mięsa tej posługuje się cytatem z pana przykro mi, że byłem taki oporny wydaje się że, gdyby nie internet nie zostałbym weganinem na pewno nie wtedy, kiedy nim zostałem na szczęście trafiłem na ludzi, którzy wzbudzili we mnie poczucie winy się ociąga nie rozumiem jak skonstruowany jest świat i że fiksacja na problemy mięsa jest nieuzasadniona to ludzie zrobili ze mnie wygania, bo tak tak pan grupę lepiej, gdyby na zawsze opowiadał, że zwierzęta nie zrobił czekali na to po prostu lepiej brzmi prawda dostrzegłam krzyż dają szybko zareagowałem tak nie było osiągałem się i ostatecznie zobaczyłam na czym polega problem poprzez innych ludzi myśli szacujemy też zwierzęcia i zwierzęciem społecznym podpatrujemy się nawzajem bierzemy na siebie przykład albo nie bierzemy jak zobaczyłem zwierzęta w oczach innych ludzi to znaczy w tym w jaki sposób reagują na ich krzywdę i to była dla mnie odpowiedź, żeby też później samemu dawać przykład innym tylko teoretyzować, ale być po prostu w tym świecie już tak najlepiej się być skoncentrowani, który by mogli robić powiedział pan o tym, że dojrzał pan zwierzęta w oczach ludzi jeśli odpowiednio, parafrazując to co pan powiedział i przesądy nasunęło mi to myślę, że jednak ten głos nie tylko u pana zapewne, ale też w ogóle u wielu osób, które decydują się na przejście na wegetarianizm czy na weganizm to nie jest jakiś głos, który płynie chociażby od instytucji religijnych od instytucji kościelnych, które nawołują do większego poszanowania praw zwierząt, ale to jest jednak coś co dostrzegamy między sobą, że nie ma takiego głosu odgórnego, który by wskazywał na to, że pewnych chociażby nawet nie w formie weganizm, ale ograniczania spożywania mięsa w taki głos nie płynie tak w zasadzie nie ma takiej instancji nie ma takich autorytetów dobrze rozpoznane społecznie, które by o tym, mówił mamy kilka osób znanych, które zwykle podejmują tematykę to bardzo rozsądnej wrażliwy sposób je trochę takich osób jak aktorzy pisarze tutaj mimo OZ Tokarczyk np. no ale nie, ale na pewno nie można uznać dzisiaj np. instytucji kościoła wracając do kościoła za da coś co inspiruje masy ludzi no w tej chwili na czuje się tam ogromny opór to jest powiedziałbym, że to jest potencjał, który jest wciąż niewykorzystany bo jakkolwiek możemy ten kości wtedy krytykować niż to robić to jednak trzeba uznać, że to wciąż jest bardzo wpływowa siła ludzie słuchają kościoła, czyli winą kościoła jest nie tyle brutto w trakcie naszej rozmowy padło nie tyle legitymizować okrucieństwa wobec zwierząt obojętność na to okrucieństwo, gdzie pan co powiedziałbym jednak bardziej szeregi dno legitymizowanie i obojętność to jest chyba za zbyt delikatna podsumowania powiedziałbym tak bardzo serdecznie panu dziękuję tutaj w takim razie postawimy kropkę z takim apelem wydaje mi się na święta i na te dni szczególnie w kwarantannie dni, które też bardzo często spędzamy ze swoimi podopiecznymi w domach z psami kotami na to, żebyśmy przemyśleli nasz stosunek do zwierząt nie tylko prawdę mówiąc przed jej przejawiające się w jedzeniu bądź nie jedzeniu mięsa jego ograniczaniu, ale w ogóle nasz to stosunek do środowiska naturalnego i do jego mieszkańców na co dzień nie tylko w domach, ale także i poza nimi bardzo serdecznie dziękuję państwu moim gościem był filozof etyk autor książki nie dziękuję za świńskie oczy Dariusz Gryza dziękuję serdecznie dziewiąta 38 za 3 sekundy za chwilę wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĄTECZNY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA