REKLAMA

Koniec snu o potędze. LOT nie przejmie Condora

Połączenie
Data emisji:
2020-04-14 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego dzień dobry dzień dobry witam pana tam państwa będziemy mówili o no właściwie koń końcu snu o potędze dla polskiej grupy lotniczej, czyli końca snu o przejęciu niemieckiej linii lotniczej Kondor do tego przejęcia nie dojdzie już mamy komunikat oficjalny polskiej grupy lotniczej odstąpienie od transakcji zakupu tej spółki wiąże się to oczywiście z koniecznością i to Rozwiń » rychłego pokrycia zadłużenia Kandora 380 000 000EUR to lot miałby spłacić ewidentnie będzie miał z czego pojawia się oczywiście pytanie czy samolot w ogóle przetrwa ten światowy przestój w lotnictwie ten, który teraz w związku z epidemią karana wirus się pojawił zupełnie nowa sytuacja prawda, ale pytanie czy rzeczywiście, po czym płakać, a ja byłem zwolennikiem tej transakcji uważam, że przejęcie kondora miałoby duże szanse dla LOT-u, jeżeli chodzi o realizacje takiej normalnej strategii rozwoju linii lotniczej nie skupionej na politycznej decyzji budowaniu, a działań wokół cpk uważam, że przejęcie kondora miało szans w tamtych okolicznościach dzisiaj oczywiście u nas sensu tego nie ma kiedy IATA, czyli stowarzyszenia linii lotniczej mówi o spadku popytu w Europie 90% rok do roku, kiedy mówimy o sytuacji, kiedy odwołanych jest ponad 200, a no przepraszam ponad 2 000 000 lotów do końca czerwca, a straty linii lotniczych, a jeżeli chodzi o przychody sięgają 250 miliardów dolarów to są gigantyczne liczby, które przewróciły całkowicie to co się dzieje w tej chwili, a na rynku lotniczym i dzisiaj rzeczywiście ta transakcja miałaby najmniejszego sensu to transakcja miała sens w momencie, kiedy Kondor sprzedawał wakacje miał przychody nie doszedł jeszcze do szczytu, a osiągania kosztów, a sprzedawał już wycieczki na lato, a 2020, więc część tej kwoty, o których o, których wspomniał pan redaktor spłacił sam Kondor, a z własnych przychodów i tu wejście lotu, a miało rzeczywiście dużo sensu dzisiaj, a sensu to niema bardzo dobrze, że ktoś podjął decyzję o wycofaniu się tak wielu z tej transakcji dzisiaj jeśli chodzi o, a rynek lotniczy uważam, że można podejść dwojako, a albo, a rzeczywiście starać się przetrwać albo starać się myśleć o inwestycjach, a linie, które są dobrze sytuowane, bo w takiej sytuacji nie był Kondor, a i np. budowania, a Allianz czy notkę wynalazek miałby sens w tej chwili tu myślę, że mizernie natomiast ja myślę trochę szerzej popatrz np. na rynek globalny i na inwestycje amerykańskiego przewoźnika Delta w linię lotniczą latam, która no dosyć mocną Czaję, a tak jeśli debata, która waży, ale tam jest kilka mniejszych spółek się też grupa lotnicza, która bardzo duże udziały w rynku Ameryki Południowej, a Delta, która kupiła 20% udziału w tej spółki za prawie 2 miliardy dolarów dzisiaj 2 miliardy dolarów jest kapitalizacja całej spółki na giełdzie, a więc inwestycja na poziomie mniejsze niż lot chciał wydać na konto oraz gwarantuje przejęcie, a 1015% linii lotniczej, która działa prężnie, w której udziałowcami jest katar, w której udziałowcami jest nadal ta i pozwala budować zupełnie inne linie lotnicze i też wejść na zupełnie inny poziom lotnicze, a obecność lotniczej na świecie także może to jest alternatywa, a jeżeli tak mówi teraz giganta oraz życiu pan mówi o gigantach to znaczy Delta czy katar to są potężne linie lotnicze natomiast ja zapytałem jednak to, jakie są szanse wolę przetrwania przez regionalną linią lotniczą zwaną lotem w mojej ocenie tak naprawdę gigantyczne to znaczy to jest spółka, która jest spółką skarbu państwa mamy dzisiaj, a sytuację taką że, a rząd nie waha się stworzyć polskiej grupy lotniczej, komponując tam kilku miliardów złotych po to, żeby utrzymać, a tę spółkę po to, żeby miała ta spółka dużo większe możliwości działania na rynku, więc traktuję tak no nie nie chcę użyć słowa subsydiowanie natomiast zdecydowanie jest to postawienie na narodowość tego przewoźnika no i z drugiej strony mamy sytuację na całym rynku, a myślę, że żaden rząd żadna instytucja żadne zgrupowanie państwa myślę tutaj również Unii Europejskiej nie będzie blokowało, a subsydiowania linii lotniczej, bo wszystkie linie lotnicze, a na świecie, a wyciągają ręce po pieniądze czy to w formie niskooprocentowanych pożyczek tylko, a subsydiów rządowych w zależności od swojej struktury właścicielskiej przez rozum, że to jest czas gotowania biznesów, które ja rozumiem, że to nie jest tylko kwestia tego, że lot był państwowy, bo pewnie, gdyby był prywatny również potrzeba również Motor Lublin na tak zdecydowanie taką patrzymy na rynek światowej, a możemy zobaczyć np. i lider, który jest prywatną linią lotniczą i ubiega się Nisko oprocentowana pożyczka i ją dostaje w wysokości 600 000 000 funtów, a od rządu brytyjskiego teraz wszyscy trochę z zapartym tchem patrzą na rynek australijski, żeby zobaczyć co tam będzie działać bardziej nastraja i skład kas, a ważny Australia przystąpiło 1,5 miliarda dolarów konta zapowiedział, że jeżeli ta kwota zostanie przyznana oni wystąpią 4 miliardy dolarów i mówimy tutaj naprawdę gigantyczne, a zapotrzebowaniu na gotówkę a bo tak jak wspomniałem spadek przychodów w liniach lotniczych za kwartał drugi tego roku to jest 250 miliardów dolarów amerykańskich, więc gigantyczna kwota, a jednak jest to gałąź się uczymy słów, która jest do krwiobiegu gospodarki bez tego a, pomijając już aspekt czysto turystyczne a gdzie bardzo wiele krajów skupia się na tym, że to jest głównego główna gałąź przemysłu ten przemysł nie istnieje to jest również krwiobieg, które po o budzą inwestycje i różnego rodzaju ruchy biznesowe pomiędzy państwami no właśnie chciałbym też musi być utrzymywany w tym też warto pamiętać, że w tym momencie taki taką odnogą LOT-u, która dalej pozostaje aktywna skargą tak to jest ta część działania linii lotniczych, która rzeczywiście funkcjonuje funkcjonuje dobrze czasami nawet mamy do czynienia trochę klęską urodzaju tych zamówień jest ze względu na zamówienie przede wszystkim medyczne, a bardzo dużo, ale też jest niepewna przyszłość to znaczy dzisiaj już powoli mówi się o poluzowanie ograniczeń a, ale jeszcze tydzień temu 10 dni temu zupełnie nie było wiadomo czy przypadkiem Cargo też nie zostanie obcięte, bo przecież są ograniczenia ruchu na poszczególnych lotniskach, a my mówiło się o tym, żeby zamykać magazyny takich gigantów jak Amazon i wprowadzać ograniczenia w możliwości dokonywania zakupów to na szczęście nie zdarzyło nam mam nadzieję, że nie wydarzy, ale jeżeli byśmy mieli spojrzeć na to co się dzieje w samej Europie to kto tutaj może być takim pierwszym kandydatem do nogi niestety bankructwa to znaczy czy już zaczynają się takie ruchy po, których widać, że niektóre linie będą eliminowane z tej gry, a rzeczywiście no już na tej liście z przodu wysoko jest Norwegia już jest Germanwings, a które, który jest częścią Lufthansy myślę że, toteż jest w innym stopniu równym stopniu sposób na restrukturyzację tej tego co się dzieje na rynku lotniczym, a pewnie konsolidację, ale no nie wszyscy przetrwają myślę, że zależy to prędkości im pomocy, którą mogą uzyskać linię lotniczą od poszczególnych państw regionów, ale myślę, że linie prywatne, które już miały pro problemy np. płynnością tak jak Norwegian, a będą miały bardzo bardzo duża trudność utrzymania się na rynku tutaj właśnie chyba pytanie co będzie szybsze sprawdza czy pomoc publiczna czy tempo destrukcji ktoś, kto to jest absolutnie bezprecedensowym, bo takiego spadku na popyt na takiego spadku na usługi lotnicze usługi przewozowe to dawno nie było nie było nigdy tak naprawdę nawet wydarzenia 11września nie spowodowały tak gigantycznego kryzysu lotniczego oczywiście trzeba powoli już zacząć myśleć o tym jak będzie, choć wyglądało wychodzenie z tego kryzysu to znaczy jakiś sposób po pierwsze, przekonać pasażerów, że warto, że można, że jest bezpiecznie po drugie, jak ujednolicić przepisy dotyczące powrotu ruchu normalnego ruchu lotniczego czy przypominającego normalny ruch lotniczy, bo właśnie przywołane przeze mnie nie 11 września spowodował tak różne ograniczenia tak różne przepisy poszczególnych regionach świata i na różnych lotniskach, że budziło to chaos duże opóźnienia, a wiele odwołań wiele komplikacji da dla setek tysięcy pasażerów i tutaj dzisiaj zadaniem wszelkiego rodzaju organizacji i linii lotniczych i a w związku z portów lotniczych, a i instytucji rządowych regionalnych ponadregionalnych jest to, żeby ustalić a w jaki sposób pasażerowie wrócą do normalności czy wszystkim będziemy badać teraz temperatura czy będą musieli mieć zaświadczenia czy w jaki sposób przywrócić normalność najskuteczniej najszybciej i najbardziej jednak sam sposób, jaki się pan pod spodziewa czy możemy spodziewać szoków cenowych to znaczy czy będzie totalna drożyzna teraz na tym rynku, jeżeli on w ogóle ruszy to jest trudne pytaniami co na to, że za jednak nie oczywiście, jeżeli spadnie podaż, jeżeli liczba tych przewoźników, którzy pozostaną potem po tej po tej rewolucji, a spadnie gwałtownie to myślę, że ma obniżenie podaży pociągnie za sobą wzrost cen, a dzisiaj z kolei jest idealny moment na to, żeby kupować, bo rzeczywiście ceny oferowane przez przewoźników są bardzo bardzo bardzo niskie, a k to jest to jest ten moment, ale po czasie liczyć z tym, że jest ryzyko przedłużenia pandemii IAI restrykcji związanych z pandemią, jeżeli chodzi o podróży po Europie np. ładna nie dostanie zwrotu pieniędzy tylko czarna następny lot i to jest to jest trudne pytania mam wrażenie, że jednak, że działa taka psychologia, a tych, którzy już podróżowali dużo, a w końcu mogę w związku z tym zleca, a tych, którzy nigdy nie podróżowali podróżował mało będzie taki moment kurcze szkoda, że nie podróżowałem teraz będę podróżował więcej będę podróżował częściej, bo nie wiadomo, kiedy znowu dojdzie do takiej sytuacji, że ktoś zabroni podróżować i mam nadzieję, że te 2 zmienne te 2 informacje pobudzą rzeczywiście bardzo mocno rynek lotniczy ja jestem optymistą, jeżeli chodzi właśnie są osoby, które może ktoś słyszy też pytanie oczywiście nie podróżowałem teraz bym zaczął podróżować, ale nie mam za co to tak to też będzie chciała niestety dziękuję bardzo, Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego był z nami 1355 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA