REKLAMA

"Wszyscy jesteśmy awangardą". Lekcja kina i kultury w czasach kwarantanny

OFF Czarek
Data emisji:
2020-04-16 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry panie doktorze dzień dobry ponoć dobry państwu myślę, że można było się wszystkiego spodziewać nawet tego, że Korona wirus dotrze do Polski jakieś tam prawdopodobieństwo minimalne, ale było, ale tego, że Rozwiń » dr Marcin Borchardt pojawi się na Facebooku to naprawdę jest wielki szok nie tylko chyba dla mnie co się stało coś stało panie doktorze, a konieczność do tego zmusiła, ale konieczność wynikająca z okoliczności, w których wszyscy jesteśmy od wielu tygodni mianowicie ja po prostu miałem potrzeby jak najszybszego wznowienia zajęć z moimi uniwersyteckich studentami i po prostu Facebook okazał się być narzędziem najwygodniejszym do tego, aby zebrać tę gromadkę to jest kilkadziesiąt osób, aby móc z nimi w sposób wygodny szybki się porozumiewać oraz by po prostu zorganizować jakiś alternatywny kanał komunikacji, abyśmy mogli po prostu wspólnie pracować oglądać film analizować rozmawiać o nich dyskutować no i to z powodzeniem Robbie moją grupą od kilku tygodni myślę, że to doświadczenie jest na tyle interesujące, że będę musiał się zastanowić nad tym jak prowadzić w przyszłości zajęcia, bo być może ta wersja on-line nowa jest nawet bardziej efektywna niż tradycyjny wykład w sali sali Uniwersytetu rozważa więc, ale także, tak więc okoliczności sprawiły, że musiałem zaprzedać duszę diabłu rozumiem, ale widzę, że nie zatrzymał się pan tylko na pracę ze studentami, ale tak jak każdy rasowy użytkownik portali społecznościowych postanawia pan dzieli swoją wizję świata to może za dużo powiedziane, ponieważ ja traktuję to medium jednak dużym dystansem oraz z dużą dozą nieufności, a i zapowiem wolałbym nie rozkręcać, tak więc tak po prostu publikuję jakiś czas jakąś informację albo jakiś link do filmu albo umieszczamy jakiś komentarz najczęściej są sprawy są to to są rzeczy dotyczące spraw którymi w danym momencie zajmują albo czasem po prostu do głowy, a i na razie w ten sposób widzę swoją obecność, a dziś ze społecznościowych czy zarząd jest też też ma taką świadomość, że to sytuacja wymusza jednak zmianę i być może ta zmiana będzie polegała w przyszłości na tym, że im szybciej odnajdziemy się w tej sferze online, do której prawdopodobnie za chwilę wpadnie duża część naszej pracy zawodowej czy życia w ogóle tym lepiej być może będziemy skazani na to sytuacja, której jesteśmy pierwsi jeszcze przez tydzień dwa-trzy miesiące, ale być może znacznie dłużej być może będzie mu ubezwłasnowolnieni w tych naszych domach kapsułach to będzie jedyna możliwość naszej komunikacji pracy zatem do po prostu trzeba przyjąć rzeczywistość wiadomości w jaki sposób postarać się z nią współpracować rzucanie obrażanie się nie ma żadnego SA wycięła pewną pogardę i 2 mówi online, ale w latach nie nie ma to to nie jest to nie jest broń Boże pogardę czy pogardy do do niczego natomiast te zupełnie nowa sytuacja oczywiście pracowałem online pracuje, ale ale, jakby nie byłem też zmuszony okolicznościami, żeby jednak spersonalizować również w ten sposób myślę, że filmu nauczać można w sposób taki za pośredniczenie, w którym pan mówi, ale teraz na co ten fach miałby się przydać skoro przyszłość będzie właśnie w kapsułach Czyżby, gdyby wtedy Locker tory lotach powracała teraz każdy będzie producentem aktorem scenarzystą, a połączeń to z domu każdy pokój kuchnia łazienka zamieni się w filmowy set myślę, że środowisko filmowe jednak bardzo szybko zareagowały bardzo szybko zaczęły się dobrze odnajdywać w tej sytuacji może dobrze też za dużo powiedziane, ale jednak znalazło metody i środki możliwości jak próbować działać pracować w nowych okolicznościach i myślę, że nie do końca jest tak, że nie jesteśmy w stanie robić filmu, ponieważ właśnie pracuje nad kolejnym filmem i mam kontakt z liczną grupą researcher ów, którzy są rozsiani po świecie szukają dla mnie w swoich krajach materiałów, których ja potrzebuje i mamy znakomity kontakt to działa dostaje materiały do oglądania są to setki klipów filmowych mogę sobie przyglądać mogę robić notatki mogę nawet próbować zacząć pisać scenariusz w oparciu o to co co zdobywam od dokumentacji poszukiwania, tak więc w dużej mierze jestem w stanie pracować nad kolejnym filmem i myślę, że w dużej w dużym stopniu w tym także w stanie zacząć robić wyłącznie online oczywiście realizacja zdjęć filmowych w tej chwili jest niemożliwa niemożliwe jest również bezpośredni kontakt z partnerami nie wyobrażam sobie, żebyśmy mogli np. spotkać się na montażu i próbować razem pracować natomiast my jesteśmy w stanie robić zdalnie, więc skoro możemy robić to zdanie, więc bruku to zdanie zdecydowanie gorszej sytuacji są w obozie ci, którzy to po prostu pracują z ludźmi potrzebują planów filmowych no to w tej chwili jest niemożliwe festiwal, ale słyszałem wzrastały Brożek dla Hollywood Hollywood prawdopodobnie nastąpi wielki boom na kino animowane, które też da się robić o te bezpośrednie kontakty z partnerami to pewnie jest smutna sercem Mariusza Wilczyńskiego myślę sobie no tylko, byleby te filmy częściej niż raz na 20 lat chodziło o to, że wszyscy modlimy, ale mówiąc o festiwalach filmowych chyba warto też zauważyć pewne zmiany znacznie, które festiwale przesuwają się, licząc na to by na koniec roku jesień, licząc na to, że do tego czasu wszystko będzie tak jak było albo podobnie do tego jak było inne festiwale decydują się no właśnie nową wersję to słowo chyba zostanie nadużyta dzisiaj wielokrotnie online czyli, proszę bardzo, loguje się nie loguje się, ale czy to w pewnym sensie nie nie nie zabieraj czegoś nie umniejsza, czyli oglądanie filmów na własnych ekranach, a nie jakiś jednakowo wspólnotowe doświadczenie, ale właśnie w tym w tej przestrzeni kina ciemności dźwięku światła obecności innych przeżywających ja może powiem przewrotnie, jeżeli cofniemy się do tych pierwociny kinematografii to proszę sobie przypomnieć, że to pierwotne doświadczenia kinematograficznych było doświadczeniem indywidualnym widzowie oglądali ruchome obrazy w taki indywidualnych urządzono kach czuję, że dorabia pan teorie ach, troska tak natomiast tym żartuje rzecz jasna oczywiście, że coś tracimy oczywiście, że trudno porzucić magii kina magii filmu wyświetlanego na dużym ekranie i przeżywania tych emocji, które docierają do nas z ekranu razem z liczną grupą osób zebranych na sali to oczywiście niezwykle istotne po to, robić filmy ja zresztą jestem ofiarą również w tej sytuacji, ponieważ mój film miał mieć premierę na krakowskim festiwalu filmowym ze względu na na sytuację ta premiera została przesunięta w czasie i będzie pewnie nią mam nadzieję, że będzie jesienią, bo mówimy, ale formalnym Palikota tak tak tak także także ja również nie mam najlepszego nastroju w związku z tą sytuacją i odczuwam ją do znamiona bardzo bardzo bezpośrednio, ale no też robiłem filmy z myślą o tym, że widzowie zobaczą go na dużym ekranie te firmy z definicji był był takim filmem był filmem kinowym, więc bardzo trudno jest zrezygnować z tego marzenia o pokazaniu swojej pracy ludziom właśnie w ten sposób zresztą też trudne decyzje natomiast powiem panu, żeby specjalnie nie brakuje tego całego blichtru filmowego czerwonych dywanów ścianek fotoreporterów wywiadów rozmów na temat filmu, bo ja wiem, że możemy o o tym filmie rozmawiać w rozmaity sposób możemy również rozmawiać nie bezpośrednio i ta rozmowa może być tak samo interesująca dla obu stron jak bezpośrednie spotkania zostaną też nad decyzjami filmowców, bo niektóre festiwale decyduje się właśnie wersję online teraz z niej, że autorzy stoją przed wyborem czy pokazać w wersji online czy jednakowoż wycofać się tak, aby przesunąć albo nowo jednak jest to praca, którą się kilka kilkanaście lat życia złożyło i teraz mamy też prawo oczekiwać na zostanie zaprezentowana w pewien sposób niestety jestem pesymistą to znaczy wydaje mi się, że ta sytuacja może potrwać i być może jedyną opcją będzie będzie online będą festiwale, które będą odbywały się w sieci jak to ma działać jest niezwykle skomplikowane w grę wchodzą prawa autorskie geo blokady statusy premie ważne są oczywiście nagrody filmowe mnóstwo spraw ja nie zajmuje się nie nie zajmujemy się rolami filmowymi, więc też nie do końca sobie jestem w stanie uświadomić skali problemów natomiast no nadzwyczajna sytuacja wymusza nadzwyczajne działania, więc nie dziwi mnie to, że bardzo wiele festiwali zdecydowało się na na na taką opcję są festiwal w Cannes również odrzucił już wszystko poza konkursem głównym, więc myślę, że ten konkurs główny jest również bardzo bardzo zagrożone trudno wyobrazić, żeby ten festiwal najważniejszy na świecie nie odbył się w tym roku, ale już nie odbywa się olimpiada nie odbyły się wszelkie możliwe imprezy sportowe wszystko jest zawieszone wstrzymane zamrożone, więc myślę, że festiwal w Cannes nie będzie tutaj wyjątkiem, jeżeli rzuca pan pytanie czy czy wyobrażam sobie, że ta kwestia może się odbyć w Cannes odpada starannością tak właściwie od wielu lat już odpowiada w ten sposób na to pytanie wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego państwa moim gościem informacje o dziesiątej 20 wracamy po informacjach o czary państwa moim gościem jest dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego proszę informacjach panie doktorze dowiedzieliśmy się nawet bęc pracuje z domu no to teraz już chyba nikt nie ma wymówek zgadza się każdy może pracować z domu, ale mogą pracować w domu tylko ci, którzy są tak naprawdę uprzywilejowani wczoraj wysłuchałem interesującej rozmowy ze słowem zyskiem, który podkreślał właśnie to, że jeżeli przebywamy w domu to nie powinniśmy się obrażać na tę sytuację, bo to świadczy tylko wyłącznie o tym, że należymy do tej grupy uprzywilejowanej, która może przebywać w takich warunkach, jeżeli możemy jeszcze pracować to możemy poczuć się wręcz części szczęśliwcami i ja mam do tego właśnie taki stosunek, że czuje czy się nawet zakłopotany tym, że podczas, gdy inni pracują czy walczą o zdrowie chorych no ja mogę przebywać w bardzo komfortowych warunkach moje życie to do zasady niespecjalnie się zmieniło, ponieważ zawsze polegała na takiej indywidualnej dłubanie czy to filmowej naukowe interesująca rozmowa sławą dziś rzekł dumnie pan znowu zaskoczył zawsze się to z nudą kojarzyło się czy pan słyszał słynną debatę Giordano pisarz sam ze swoją zyskiem to prostu, kto doradza usłyszałam nuda nuda nuda, ale tym razem ciekawie mówi pan toczy, bo miejscami ciekawie, ponieważ całość orzekł również odizolowany w swoim mieszkaniu lub Dianie no podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat obecnej sytuacji było dla mnie interesujące, ponieważ lubię słuchać rozmaitych głosów na ten temat i weryfikować to co słyszę z tym co sam czuje natomiast to co zaskoczyło to, że zrzekł napisał książkę na temat emisji stwierdziłem, że jego potencja jest jest naprawdę ogromna swoją drogą to było ciekawe obserwowanie takich mędrców tak albo filozofów, jakkolwiek byśmy tę grupę rozszerzyli w czasach właśnie pandemii czy oni, gdyby tracą nosa czy wręcz przeciwnie wręcz naprzeciwko zastanawiałem się narodem, bo Georga gan zastanawiałem się np. ciekawy przypadek zastanawiają się nad tym, ponieważ no i żyjemy w świecie, w którym brakuje autorytetów właśnie w stałych punktów odniesienia kogoś kto by nam powiedział jak jest to zgadzało się z ze stanem faktycznym myślę, że w tym nowoczesnym świecie, gdzie utraciliśmy akurat te kategorie osób, a trudno jest znaleźć trudno to trudno jest ich znaleźć dlatego czasami próbuje szukać w przeszłości tam próbuje znaleźć tych, którzy wieszczyli, że z sytuacją, którą mamy do czynienia teraz prędzej czy później będzie musieliście zderzyć przed taką osobą jest frank Zappa, który również charakterystyczny dla siebie sposób no nie miał litości mówiąc na temat ludzie są im jesteśmy jako ludzie ludzie są źli jedyna rzecz, którą dobrze robią to zabijanie tak tak to jest jego to są jego jego słowa no no cóż trudno komentować oczywiście nie proszę skomentować nie ma łatwo trudno mi to komentarz, bo oczywiście to daleko idące uproszczenie natomiast natomiast artyście artyście wolno mówić takie rzeczy, ponieważ artysta mówiąc takie rzeczy zmusza nas domyślenia zmusza nas do weryfikowania naszego naszej wiedzy naszego odczuwania świata i to to powoduje, że wiemy o świecie ona sama więcej dlatego takie prowokacje są są nam potrzebne, ale rozwój w poszukiwaniu autorytetów to nie tylko takie poszukiwanie dla dla pana, ale też to jest poszukiwanie i dzielenie się autorytetami za co jestem panu bardzo wdzięczny, bo dzięki temu też myślę, że jestem 1 z osób, które może spoglądać na rzeczy albo słuchać rzeczy przyglądać się rzeczom, które jedno, który może nie są oczywiste albo, na które może nie padły w tym momencie albo wcale no cóż żyjemy w takim momencie, kiedy rzuciliśmy się na kulturę każdy coś ogląda czytamy słuchamy muzyki wspiera artystów kupując płyty generalnie kultura stała się w w tych dniach szalenie istotna szkoda tylko, że to wsparcie dla artystów obecne w naszym kraju wygląda jak wygląda czy nie najlepiej jest bardzo wielu osób, które polecają sobie to tam to ja natomiast zwołały się na tym, że nie jestem w stanie oglądać niczego co jest fikcją fabularną, ponieważ sytuacja bieżąca jest tak dalece bardziej interesująca tak dalece bardziej zajmująca, że tzw. wymyśla Anki, a zupełnie nie wytrzymują konfrontacji z rzeczywistością stają się banalne błahe nieistotne irytujące wręcz na takim poziomie uproszczeń, więc nie jestem w stanie oglądać żadnych seriali nie jestem w stanie oglądać od kina fabularnego, jeżeli coś znajduje dla siebie to gdzieś tam daleko z dalekiej przeszłości, ale też czytam stare filmy stare seriale na zasadzie tekstów kultury, których nie tyle bawi mnie odnajdywanie bawi jest zabawa fabularna, którą próbują proponują twórcy tylko raczej patrzę na rozmaite konteksty kulturowe i czasy, w jakich dane dzieło powstawało, więc więcej ma ja z tym problem i złamała się również na tym że, że bardzo dobrze w takich w tym czasie niepewności pewnego chaosu dezinformacji sprzecznych bodźców, które do nas docierają bardzo dobrze radzi sobie Awangarda, czyli coś abstrahować ne go coś, czyli sztuka oparta na na pewnych wysublimowanych asocjacja ach, na trakcie bardzo często, która jest dla mnie takim taką odskocznię od tej rzeczywistości pozwala dni odpocząć zamierza odpocząć panu polega także kompoz. Maxa Richtera, którą pan sugerował kilka dni temu płyta z 2015 roku, którą jeszcze przez chyba 34 tygodnie właściwie można prawie słuchać można prawie słać można przez prawie 4 tygodnie można słuchać na stronie BBC media 3 tak polecała Maxa Richtera, ponieważ to jest 1 z tych utworów, który dobrze się wpisuje czas, w którym jesteśmy ten utwór powstał jak pan wspomniał 5 lat temu i też utwór, który trwa 8,5 godziny jest niezwykle skomplikowanym tworem kompozytorskim dającym słuchaczowi wytchnienia i BBC wpadło na pomysł, aby retransmisja chować zapis koncertu wy zapis wykonania-li w nocy z soboty niedziele, a w niektórych rozgłośniach radiowych na świecie to trwa także w tym tygodniu można też znaleźć ten koncert jak pan wspomniał na stronach BBC i ten utwór ten utwór, którego może też utwór towarzyszący też utwory, przy którym możemy odpoczywać go możemy współ słuchacz, który możemy się zanurzyć, ale także utwory, przy którym możemy spać, który może nam towarzyszyć norki na prawie będą poziomie Poświat nieświadomości i wydaje się to dobre aby, aby uciekać w takie dzieła, ponieważ one pozwalają nam odpocząć i słuchał pan teraz na żywo kilka dni temu wie pan co ja ja znam ten utwór w zasadzie na wylot słucha go wielokrotnie tej nocy nie słuchałem go natomiast natomiast lubię ten utwór znalazł zresztą kilku kół na środową SUV jest już więcej tego typu kompozycji natomiast wysłuchałem innego utworu, który rekomendował złem mianowicie utworu Juan do jedenastej Johna Cage, a to jest 1 z ostatnich filmów dla 1 zasady utworów, ale w zasadzie film, który kraj przygotował u kresu swojego życia i który jest, który filmem pozbawionym fabuły, który taką to brzmi jak Polski zamysłem na temat na temat na temat światła i w zasadzie przez 1,5 godziny oglądamy nagranie wyłącznie jakiś taki świat łączenie, które zresztą pojawiają się pojawiam się wg zasady w przypadku, którą opracował Keith, a towarzyszy im towarzyszy im w tej wersji, którą ja rekomendowałem utwór 103 na orkiestra, który również jest oparty na operacjach losowych tam muzycy orkiestrze wykonują dosyć skomplikowane trudne muzycznie frazy i orkiestra gra jak, jakby złożona z samych solistów i razem otworzyć oka widza bardzo interesujący też dające taki oddech takie odbicie od od od racjonalności cudownie no chyba jeszcze warto w takim razie powiedzieć skoro już jesteśmy w tych rekomendacjach muzycznych o kompozycji Dark Dream to jest zimno zupełnie innej beczki to jest utwór Hasa we wspaniałym wykonaniu też premierowe wykonanie filharmoników berlińskich dwudziesto 20 kilkuminutowy utwór tytuł tego utworu narzuca też nastrój w jakim oglądamy dać im, ale kompozytor jednak proponuję, abyśmy nie narzucali sobie interpretacji ponury interpretacji tej muzyki tylko dali się ponieść emocjom, jakie w tej w tej kompozycji są zawarta emocji jest tam takie mnóstwo żona buzują na jesteście fantastyczna realizacja z dr odsyłam i myślę, że myślę, że duża przyjemność zobaczenia orkiestra wykonuje ten tt wspaniałą muzykę wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie dziesiątej 40 kilka minut państwa moim gościem jest dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego wcale państwa moim gościem jest dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego bacznie przypatrując się temu co się dzieje komentujący dzielący się także w programie Owczarek wspomniał pan o awangardzie, która jest panu szczególnie bliska nie ma od wrażenia panie doktorze, że właściwie żyjemy teraz takiej 1 wielkiej awangardzie, że ten off stał się on to prawda to prawda ja zdradzę państwu że o tym co nadchodzi to widziałem mniej więcej na początku lutego i miałem takie poczucie, że jestem kimś w rodzaju sygnalisty mówiącym ludziom, o czym co wydaje im się kompletnie absurdalne i przez mniej więcej miesiąc z uporem maniaka wszystkich przekonywał do tego, że powinniśmy przygotować się na zupełnie nieznaną nam sytuację, która jest dla nas dla nas groźna z wieloma konsekwencjami, więc to była sytuacja, która zupełnie wytrąciła mnie z takiego bieżącego z tylu modelu funkcjonowania i można ją nazwać całą pewnością awangardową natomiast bardzo ciekaw jak artyści odniosą się do tego mamy do czynienia bo, bo chciałbym, żeby głos był jak najwięcej na razie mamy mnóstwo rozmaitych koncertów realizowanych w sieci a, ale chciałbym też chciałbym też zobaczyć coś innego to właśnie mówiąc mówią co koncertach realizowanych w sieci czy to nie jest takie takie trochę życie, że my udajemy, że gramy wydaje się nam się podoba, a co to jest oczywiście jak obserwowanie obserwowanie życia przez szybę czy przyglądanie się słodyczy są smakowanie słodyczy lizanie przez papierek lizanie przez papierek dokładnie tak oczywiście jest to jest doświadczenie całkowicie pośredniczą one więc, więc więc, ale co możemy zrobić musimy, gdyby przyjąć, że ono taki jest w tym momencie, a procesy obrońcy było gdyby, gdyby nagle włączono nam prąd to by była zmiana prawdopodobnie jeszcze bardziej tolerancyjna niż, na którą mamy do czynienia teraz w dziale wycen może lądów, a na lata do tak tak tak tak, ale proszę sobie wyobrazić, że nie mamy prądu prądu nam nagle zabraknie no i jesteśmy pozostawieni to znaczy kapsułach samym sobie panie doktorze ze sobą, ale rozumiesz, że tak pan może mówić pan był nowym bankierem albo urzędnikiem, ale proszę sobie przypomnieć różnych artystów młodych, którzy mówili ach, strasznie ciężkie też sztalugi siedzimy po prostu w tych naszych pracowniach malujemy ten nagie modelki, ale oczywiście zamieniamy je w postaci biblijne, bo nie można ich malować inaczej nago i w ogóle mam dość tych ruin grecką rzymskich, iż mam dość tych Afrodyty tych portretów co robić co robić, bo część, która trochę tak jak pan co robi co robić niektórzy byli dobra zróbmy lekkie sztalugi wychodzimy w teren malujemy nagie dziewczyny nagich facetów właściwie to nawet nie musimy całość tylko jakieś tam punktu kwiatu SEK tu coś tam tu jakieś odbicie dzisiaj zachwycamy się Boże impresjoniści genialne genialne, ale może właśnie albo inaczej albo inaczej albo porzucamy to figuratywne nosić porzucamy modelki porzucamy balowanie z natury i idziemy w głąb siebie i zaczynamy pracować nad abstrakcją w ten sposób, starając się wyrazić siebie wyrazić stany, które nam towarzyszą w danym momencie co daje się jeszcze ciekawsze no właśnie może to jest moment na narodzie jakieś formy nowej sztuki nowego filmu nowej muzyki można słuchać te składane z 50 kawałków nagrywanych w Łazienkach telefonami komórkowymi utwory rów być może jest to moment kiedy, kiedy takiego przełomu, który przyniesie również rewolucje w sztuce z mojego podwórka pomyślałem, że w związku z tym, że nie jesteśmy w stanie wyjść z domu to być może tyle już filmów nakręciliśmy w historii kinematografii być może można, by było je jakiś twórczy sposób przerobić, czyli prze montować wymieszać ale, traktując je niejako materię do zabawy, bo tego typu miksów marszałków jest całe mnóstwo, ale do o stworzenia dzieł, które opowiadają o nas przy użyciu materii, którą mamy pod ręką, które możemy użyć to właśnie to pojawią się problemy z prawem autorskim, niemniej tyle już zrobiliśmy, więc być może możemy scanii realizować te dzieła no właśnie proszę zobaczyć na polskie kino filmy fabularne ostatnich 20 lat czytam jakiś scenarzysta jest zdaje się podpisane, chociaż scenariusz chyba żadnym nie ma proszę zobaczyć materiał mamy sporo można zrobić można zrobić z polskich filmów dobre filmy być może można studenci w szkołach filmowych mają dostać takie zadanie, aby prze montować sceny tak, aby jej nie wyraz był inny niż ten pierwotny, a więc bez problemu jesteśmy w stanie w ten sposób pracować z firmami, które istnieją jestem w stanie się również wyobrazić pełnoprawne pełnometrażowe opowieści filmowe, które są zwartą zwartą zwarcia opowiedziana historią przy użyciu bardzo wielu bardzo różnych filmów to jest bardzo ciekawy kierunek, na którą wciągają, która nas wciąga i absorbuje także niesie ze sobą np. reakcję na świat na naszą obecną sytuację Iwo Zaniewski malarz fotografik także reżyser pisarz, w którym momencie badał to w jaki sposób postrzegamy czy może co dzieje się, kiedy obserwujemy dzieło, by plastycznym obraz malarstwo bada takie mechanizmy dotyczące właśnie kompozycji harmonii kompozycji bo, bo bardzo interesujące badanie zresztą został opublikowany 2 lata temu w czasopiśmie froncie synu science myślę sobie, że to byłby dobry pomysł, by właśnie pochylić nad sztuką filmową i zastanowić czy są takie firmy, gdzie dowolna zmiana edycja właśnie jakaś inaczej zredagowana scena zmienia ten film lepszy być może odnajdziemy takie, gdzie wszystko jest idealne doskonałe, że po prostu każda ingerencja sprawia, że ten obraz idealny rozsypuje się czy film jest bardzo precyzyjną układanką i każdy reżyser czasami biorą się za to, że liga regionalna czy chce, aby jego film był tak precyzyjnie tak doskonały, że wyjęcie najmniejszego elementu na dni chodzi o to, aby przygotować daną cenę, ale nawet usunąć z opowieści filmowej rekwizyt w taki defekt, któremu czy uznali oni nie znają reżyserzy nie znają i ta zmiana mogłaby wywołać to, iż im z doskonałej doskonałego stałoby się mniej doskonałe albo niedoskonały, więc tutaj te zmiany montażowe oczywiście są w stanie zmienić całkowicie wymowy wymowy filmu to jest to jest oczywistość więc, jakby skala możliwości mają dziedzictwo kinematografii pod ręką jest ogromna przy kreowaniu zupełnie nowy dział, a ma pan tak pan ogląda no dobrze pozostaje na naszym podwórku, ale każe polskie arcydzieła i zastanowi się one przetrwały próbę czasu nie miał ostatnio takie doświadczenie z popiołem diamentem, że miał wrażenie, że po prostu rydwan czasu dość ostro zahaczył ten film swoim kołem to prawda, ale ten film jest pełen znakomitych scen ona jako jako sceny mają się całkiem dobrze skoro mówimy tak uważa skoro mówimy o scenach to się przypomnieć, bo pan też przypomniał swoją swój tak bardzo interesujący cykl, w których w, którym to wypytuje pan wypytywał reżyserów polskich o ich ulubione sceny i ta scena filmu popiół diament pojawia się też tak pojawia się zresztą w wypowiedziach 2 wielkich naszych reżyserów to są ich ulubione sceny pana Wojciecha Marczewskiego i jeszcze i kogo jeszcze i u pana Jerzego Hoffmana tak tak tak tak tak, ale są 2 zupełnie różne sceny z filmu Andrzeja Wajdy, tak więc wrócę do pana pytanie uważam że, że oczywiście ten film jest tego tak bardzo wiele starych filmów trąci myszką wydaje się nieco archaiczny natomiast co nie zmienia jego jego wartości, a wydaje się, że na poziomie poszczególnych scenach symboliki metafory no jest wspaniałe nadal serię całość jako całość nie na poziomie chce formalnie właśnie chodzi, ale np. Albert ma nie tego pan powie Berman się zestarzał jak dobre wino no tak tak tak tak dalej też trochę moc po dobrze uciekł pan tego cyklu, więc ja powiem to jest cykliczna zamieszcza pan swoim kończyły, który tak to ten cykl reklam, które kiedyś z Jurkiem razem zrobiliśmy nazwaliśmy go kuchnia Mistrzów i za zadaliśmy po prostu znane polskim reżyserom jedno pytanie, jaka jest ich ulubiona scena z polskiego filmu i uzyskaliśmy bardzo wiele bardzo interesujących odpowiedzi na tak proste pytanie, więc pan pomyślał, że warto, by warto ten cykl przypomnieć to co najbardziej jest dla mnie zabawne w tym projekcie to że, że te klipy reklamujące festiwal filmów fabularnych w Gdyni były w tamtym czasie pokazywane w blokach reklam w telewizji, tak więc korespondowały z rozmaitymi usługami produktami które, które reklamowane były w telewizji tutaj opowieści o filmie a, a jednocześnie obok mamy propozycję zakupu jak już para farmaceutyki czy detergentu, a że kultura może znaleźć swoje miejsce również takich miejsc no właśnie, ale równie dobrze w niej radzić proszę zobaczyć ziemia obiecana wesele to skuszeni tam bym niczego nie ruszał, ale też uważam, że ziemia miały szansę na swoich ulubionych filmów i nawet niedawno oglądałem, a od 1 sąd pamięć znalazłem co by zająć Polski Stalin tak obejrzałem, ponieważ obejrzałem jak rozpętałem drugą wojnę światową o w czasie kwarantanny miejsc wiadomo co to za stacja w i muszę państwu bardzo się podobało i to jest 1 z tych filmów, który wprowadzał dobry nastrój, którego brakuje w tym czasie serio, a zaczyna na mnie uprzywilejowanym nam uprzywilejowanych też no dobrze, jakie plany cały czas będzie pan jeszcze sprawy tak dobre pytanie rozwiązuje pana Boga tak dobre plany posiedzimy damą być nie teraz nie trzeba zauważył jest takich mocy, których znają życie kozie tak małym mieszkaniu rabin mówił Zaproś znajomych kozy i potem tylko ze sprzeda jednak okazuje, że mieszkanie faktycznie jest gigantyczne ja mam wrażenie, że to jest taka rabini strategia naszego rządu nie od zauważył zamknęli nas w domach zabronili nam spotkań rozmów wychodzenia jeżdżenia na rowerze wchodzenia do parków, więc teraz czujemy się troszeczkę tak jak się czujemy no i teraz, ale jest szansa tak teraz jeszcze po ponosi maseczki przez tydzień to raz wpuścimy do parków negocjujemy jest jak cudownie, jakim pięknym kraju żyjemy demokratycznym i w ogóle to prawda znaczy skala absurdu, jaką mamy do czynienia z tak nieprawdopodobna nawet nie chce zaczynać tego tematu natomiast natomiast obawiam się takiej sytuacji, że tak w wyniku pewnej administracyjnej decyzji zostaliśmy zamknięci w naszych domach tak w wyniku administracyjnej decyzji zostaniemy z nich wypuszczeni, a oba obiekty te decyzje nie mają uzasadnienia i to jest dla mnie pewien problem, ponieważ one nie mają uzasadnienia mogą być związane z zagrożeniem, jakim mamy do czynienia, który bardzo racjonalne no ZUS proroka to naprawdę są ważne słowa bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę dr Marcin Borchardt również dziękuję reżyser scenarzysta filmoznawca wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego był państwa moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej, po której to czy po, których to właściwie, bo informacjach o godzinie powraca do programu Owczarek co z naszymi z ochroną naszych danych osobowych coś się zmienia, jakie niebezpieczeństwa na nas czyhają o tym, po godzinie jedenastej w programie off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA