REKLAMA

Zapaść branży lotniczej - czy straty da się odbudować?

Połączenie
Data emisji:
16-04-2020 13:00 (Powtórka: 16-04-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 135 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali pani ulubionym temacie, czyli rynku lotniczym, choć chyba nie jest to na ulubieńca temat, jeżeli popatrzeć na jego kondycję no tak bardzo ledwo przędzie może zacznijmy od tego newsa sprzed paru dni, czyli o tym, że jednak grupa lotnicza lot nie kupi Kondor Airlines, czyli nie dojdzie do tej transakcji, które właściwie jeszcze Rozwiń » przed karana wirusem mówiliśmy, że i tak może pogrążyć w mojej trzeba powiedzieć, że ze dziękuję Opatrzności udało nam się wycofać z tej transakcji, chociaż nie było to takie oczywiste, że to się uda przeprowadzić drugą stronę lot zadeklarował chęć zakupu kondora tuż przed wybuchem epidemii właściwie w momencie, kiedy epidemia, bo już w Chinach na szczęście nikt nie spodziewał, że dojdzie, że rozszerzy się cały świat no i można powiedzieć, że dzięki temu kondycja lotu wygląda nie znaczy lepiej nieznacznie, ale tylko nieznacznie lepiej niż to miałoby miejsce, gdybyśmy wylądowali razem z Contadorem, który jak pamiętamy wymagało ogromnej ogromnego do Chin do kapitalizowania zakupu nowego sprzętu wielkich nakładów na radnych i pożyczki udzieli tak spłatę wielkiej pożyczki, czyli bardzo bardzo zły dziękuję Opatrzności, że się jednak z tego z tej transakcji udało wycofać ciekawsza jest sytuacja Contadora analizowała miał wczoraj, jakie są rozpatrywane rozwiązania względem tej linii, która nagle się dowiedziała że, że rządzą właśnie straciła inwestora strategicznego tak z rozwojem nacjonalizacji prawda no właśnie, bo 1 opcja jest, że zlikwidują linię, bo np. Germanwings podległą likwidacji Lufthansa może również lobbować za tym, żeby drugą nie likwidować, tym bardziej że Lufthansa ma swoją linię rozwija swój piąty czarterowych, więc Kondor trochę idzie w poprzek interesowi Lufthansy, ale druga druga rozpatrywana opcja to jest nacjonalizacja tej linii przejęcie przez państwo utrzymywanie jest pytanie czy to jest bardzo sensowne można powiedzieć, że w ramach ochrony rynku obronę miejsc pracy tak, ale nie wiem to już zmartwienie Niemców co zrobić kondory w tej sytuacji natomiast chciałam powiedzieć tutaj generalnie, że niby temat dotyczy lotnictwa, ale dotyczy całkowitej nagłej rewolucji dotyka gospodarki i w aspekcie no i globalnym, czyli chodzi o to, że mamy tak ogromną rewolucję w tej chwili dotykającą sektora lotniczego może też to dopiero na początku uświadamiania sobie, z czym to się wiąże ja takie punkty sobie tutaj wypisałam przede wszystkim, kto będzie korzystał z samolotów pierwszy punkt czy będą usługi lotnicze tak popularne jak było czy może może z pracą na znaczeniu można powiedzieć, że wg wszystkich prognoz w tej chwili i istniejących no może nie wszystkich, bo nie jestem w stanie wszystkich przepisana realizować większość z nich zwraca uwagę na to, że najprawdopodobniej skutkiem Korona wirusa będzie utrata dużego fragmentu sektora biznesowego w lotnictwie, a ten sektor biznesowy był głównym sektorem dochodowy w przewozach pasażerskich 0205. skargą, ale jeśli patrzymy na na obsługę pasażerów które, która klasa generowała zyski to klasa biznes klasa premium ona jest związana głównie z kondycją korporacji korporacje przeszły na pracę zdalną i zakłada się, że bardzo duży fragment biznesmenów czy przedsiębiorców odkryje, że niepotrzebnie się do tej pory pułku latały między krajami obciążając swoje zdrowie tracą czas mogą zrobić szybkie telekonferencji załatwić sprawę w ciągu 1 godziny zamiast sparingu jeśli chodzi o klasę turystyczną ekonomiczną no ale zaraz momencik ja się musiała wtrącić, bo tak się zaczęła zastanawiać nad tym czy to rzeczywiście tak jest, bo ono oka możemy zakładać, że telekonferencja nam załatwić to samo co spotkanie twarzą twarz ze spotkania twarzą twarz mają pewien pewną przewagę będzie mniej formalności to znaczy zawsze można porozmawiać z kimś o rekord na różne tematy to jest wielka wiedza to jest wielki dzień bez uczeń robi na tej zasadą właśnie właśnie muzycznym chce się obejrzeć tego człowieka, który wchodzi się w ich bardzo często zabiera się ze sobą kogoś, kto nam powie ten ktoś nie kłamie nie zmyślam w tej chwili to wszystko jest element gry biznesowej, więc dobrze zniesienie tego do sieci nie wydają się do końca możliwe, ale ja nie mówię tu procenta pan sobie idąc pana tokiem rozumowania mówimy my nawiązujemy kontakt biznesowy z partnerem jest szczególnie dziś na oczy nie wiem czy między nami chemia, czyli niemało Keith lecimy oglądamy załatwiam, ale potem ma pan 55 powodów spotkań omawiających szczegóły już do szczegółów nie musi pan leczyć punktu dobę zatem nie jest to wyeliminowanie klasy biznesowej, czyli braku klientów w klasie biznesowej stuprocentowego, bo zawsze te kontakty będą w jakiej skali potrzebne natomiast to będzie bardzo duży ubytek szczególnie średniego szczebla przelotów biznesowych fundowane przez korporację, które będą musiały patrzeć na strukturę kosztów, żeby ratować się długów firmy nie będą miały nadmiaru gotówki na opłacanie luksusowej klasy swojemu personelowi pamiętajmy poza tym, że już w Przytkowicach KOV vide mieliśmy trend w lotnictwie, w którym ci biznesmeni nie uznali, że lepiej im używać małych samolotów na kilkanaście osób korporacyjnych takiej dla VIP-ów niż latać klasą biznes, więc ma już miała pewną już boksowała przed przed kryzysem teraz to też to podkreśla, że jak będą chcieli sobie spojrzeć w oczy zobaczyć czy ich oszukują czy nie to, że chętnie skorzystają też będą sami prezesi latać to będą latać wynajmowanymi małymi odrzutowcami drugi aspekt to jest, bo po tych aspektów mnóstwo to tak chcę szybko omówić drugie to jest to jak wydaje się większości analitykom Zmierzch wielkich samolotów typu największy Beijing 33 czy czy tutaj, a 380, pod którego nastąpiło już właściwie zatrzymanie linii produkcyjnej tuż przed Gowinem, ale eksploatacja nie podkreśla się w niebie nie będzie miała sensu, ponieważ na tyle spadł ruch turystyczny, że trudno wyobrazić znalezienie tak wielkiej liczby klientów, których włożymy do tych wielkich samolotów do tego klienci, którzy będą latać przewiduje się, że będą to głównie klienci wakacyjni przede wszystkim w pierwszej kolejności odrodzi się ruch wakacyjny, ale głównie w ramach przelotów regionalnych lokalnych nawet krajowych czy w ramach kontynentu no to w ramach kontynentu nie ma sensu tak wielkich samolotów podstawie, bo one są nastawione na przelot międzykontynentalne tusze przewiduje, że przewiduje, że będzie tak wielkiej stres i procedury bezpieczeństwa, które będą wprowadzane w samolotach, że one znacząco wydłużą no czas przelotu utrudnią jak również lęk, które będzie tyle głowy, żeby z 1 strony nie zarazić czymś z drugiej strony, żeby nie daj Boże nie znaleźć w sytuacji, jakiej znalazły się miliony ludzi na świecie miliony, które nagle w innym kraju nie miał możliwości powrotu do domu, bo ruch lotniczy wstrzymany plus pauperyzacja ludzi, która będzie wynikiem kryzysu spowoduje, że będziemy bardziej czuli się bezpiecznie w ramach kontynentu jeśli w ogóle nie wakacji krajowy, a przeloty międzykontynentalne no po prostu w jakim sensie no staną się luksusowym dodatkiem dla najbogatszych jeśli tak Noto mamy problemy linii, które mają te wielkie samoloty teraz np. 380 jest podstawową Lotto kata linii Emira nic można sobie wyobrazić, by było czyli jakby pomysł linii lotniczych taki, że jeśli mamy nieużywane samoloty obszaru 1 000 000 Carbo, ale z tego co tu czytałam ten największy dwu pokładowa 380 do przelotów Cargo się właściwie nie nadaje jego modyfikacja do przewozów Cargo jest niesłychanie skomplikowane niesłychanie kosztowną w związku z tym pytanie np. jak emigrując ma się utrzymać na powierzchni UE jeśli dominuje u niego Flota tym, że największych samolotów międzykontynentalny następna kwestia to jest taka jeśli idziemy tym tropem, że nie ma takiego znaczenia przelotów między kontynentalnych to po co, aby tu zatrzymajmy podstaw, aby mówimy po informacjach 1316 łączenie łączenie 1322 Jakub Janiszewski przyjęć przy mikrofonie z nami prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego rozmawiamy o kondycji rynku lotniczego zatrzymaliśmy się przy problematyce Chabrów po co co z tymi chamami będzie dalej, a no właśnie, bo tutaj cały taki ciąg rozumowania Otóż patrząc trochę nie będzie to odległa za chwilę się wszystko całość połączy patrząc na kondycję finansową linii lotniczych to linie lotnicze są w stanie wytrzymać jeszcze miesiąc może, by w tej chwili i bez pomocy państwa będą upadać wiadomo, że większość linii lotniczych nie u po prostu fizycznie państwa nie są w stanie wszystkich linii lotniczych uratować w związku z tym przewiduje się na gorszą kondycję finansową będą miały przy mieli przewoźnicy narodowi oni już wykazują, że ich kondycja to jest tak na zakładkę mogą mnie się w 2 wytrzymać, a natomiast w najlepszej sytuacji znajdują się tanie linie, który dzisiaj była temat nawet by informacja na temat krajan rów wiadomościach tuż przed naszym programem o tanie linie europejskie raje Energizer mają zgromadzone bardzo duże rezerwy finansowej znicze mają rzędu 78 do 9 miesięcy funkcjonowania za zagwarantowane kapitału jeśli tak no to wychodzi, że wielu przewoźników narodowych, którzy latają mają ambicję latać między głównymi portami pewnie nie przeżyje zostanie model lotnictwa taniego, który jest no i w najlepszej kondycji i tutaj totalnie lotnictwo funkcjonuje specyficzny sposób przede wszystkim na rynkach regionalnych po drugie, wcale nie z lotnisk centralnych wiemy, że tanie loty odbywają się lotnisk peryferyjnych jeśli większość czy duży fragment narodowych przewoźników będzie w tarapatach albo przeżyje dzięki wyłącznie wsparciu finansowemu państwa oni nie do końca będą w stanie funkcjonować w ramach przelotu międzykontynentalnych wielu wielu względów tam także ze względów zdrowotnych czy przeciwdziałania rozmaitym chorobą, a w związku, z czym Chaba jako lotnisko centralne działające na zasadzie takiej z małych lotnisk leciały samoloty do lotniska centralnego tam były przesiadki Lota ludzie latali międzykontynentalny winnych destynacji jak nie ma w ramach taniego latania w ogóle zastosowania, bo tanie loty odbywają działają wg zasady port port nie wg zasady port port centralny port w związku z tym HBO wydają się w nowy dach z dużym stopniu zagrożone istnienie schabu ich moc, a równocześnie mamy ogromną ilość chamów, które już są oddane funkcjonują np. na bliskim Wschodzie mamy kolosalne lotnisko w Dubaju powiększone podwojony na sumie 200 000 000 osób pasażerów mamy lotnisko Doha mamy lotnisko w kata mamy w Abu Zabi, a obok tego powstało właśnie kolosalne lotnisko np. w Stambule na ponad 200 000 000 osób wydaje się, że się nie znajdzie pasażerów na obsługę tak wielkich lotnisk w związku z powyższym tu staje pytanie na odnośnie do naszego centralnego portu komunikacyjnego czy w ogóle rozumiem, że mamy zupełnie inne warunki brzegowe finansowe, więc pewnie port na razie odpłynął w siną dal i ja myślała jednak, żeby przynajmniej parę lat się wstrzymać popatrzeć, którą stronę zmierza lotnictwo jak ten ruch lotniczy ukształtuje się na nowo, bo na pewno to będzie zupełnie inny inne lotnictwo niższy niż lotnictwo do tej pory zniknie niefrasobliwość chciałam powiedzieć, że po 11września wprowadzono obostrzenia regulacje jeśli chodzi o zasady bezpieczeństwa co można wnosić na pokład, mimo że minęło od tego momentu ponad 10 lat te wszystkie zasady zostały w nocy nikt tych zmian celowo, bo niebezpieczeństwo się oddaliło w takim można zatem podejrzewać, że regulacje dotyczące Korona wirusa, które będą obowiązywały w lotnictwie one będą obowiązywały nie w perspektywie roku 2 walczy z Koroną wirusa rezygnujemy z obostrzeń tylko będą obowiązywały już przy właściwym długoterminowo jeśli nie na stałe a jakie to są obostrzenia musimy po każdym przelocie no i dezynfekować samoloty musimy tworzyć samolotom najwyższych film o jakości filtrów, które by wszystkie Russell eliminowały tu np. liderem w tej kwestii katar Airway, który ma takie filtry w samolotach montowane, że ja się katar US chwali jest w stanie, aby wyeliminować 99% bakterii wirusów z powietrza, które krąży kabiną w związku z tym to jest kolejny element, który podnosi koszty samolotu do tego musimy mieć pewność, że pasażerowie nie wchodzą chorzy dzisiaj wczoraj wywiadzie pan pan Sebastian Mikosz wspominał o tym, że linie lotnicze stosują no i zachowanie dystansu w samolocie, czyli na siatce drugie miejsce puste, ale jest to postępowanie absolutnie tymczasowo uniemożliwiają osiągnięcie w ogóle jakiejkolwiek rentowności jeśli połowa samolot miejsc będzie w samolocie nie zajęta, a tymczasem dopiero pojawiła się informacja ze strony linii Emira nic ku, że ona jako pierwsza Niewiem wczoraj przedwczoraj zastosowała stuprocentowo testowanie pasażerów przed wejściem do samolotu tymi szybkimi dziesięciominutowy testami wydaje mi się, że to jest przyszłość lotnictwa, że inne linie 100 stosują skanowanie temperatury, ale temperatura jak wiemy nie zawsze idzie nie zawsze idzie w parze z Gowinem czy kobiet nie zawsze idzie w parze z temperaturą mówiąc dokładniej, czyli testy są znacznie dokładniejsze pomyślmy o cenie biletu jeśli wszyscy będą testowani testy też swoje kosztuje pomyślmy o czasie, czyli ile czasu będzie samolot odprawiany jeśli 100% ludzi się przetestować i mieć całą logistykę do tego stworzoną tak jak kiedyś na lotniskach wyodrębnione nie wiem część sektor medyczny, w którym odbywają się testy teraz jeśli mówimy o sytuacji na rynku lotniczym to chciałabym tu wspomnieć o całej koncepcji, jakie będą ceny przy w przyszłości Otóż pan Sebastian Mikosz wspomina, że koniec staniemy stanie mi tsunami w lotnictwie, a szef krajowej rady, mówi że się szykuje na wojnę celowość więc, jakby 2 zupełnie przeciwstawny pomysły czy aby przeciwstawić analizy wnioski odmienne no ja u po przeanalizowaniu tych wszystkich zmian, które mają mieć miejsce w lotnictwie i właściwie punktowaniu zwycięzców, czyli tanich linii spodziewam się, że jednak to pójdzie wojnę cenową, ponieważ również strona popytowa będzie zawodzić to znaczy jeśli ktoś będzie chciał latać to teraz będzie bardzo miał duże ograniczenie budżetowe będzie patrzył na to jaka cena biletów nie będzie kierował się koncepcją wydam dużo i przylecę luksusowo też znowu mnóstwo raportu podkreśla, że będzie to wielki problem dla tych narodowych przewoźników, którzy przeżyją, bo oni, żeby znaleźć klientów będą musieli obniżać gwałtownie ceny, czyli nie utrzymywać tylko obniżać, bo nie znajdą przy wyższej cenie klientów po prostu nie zapełnią samolotu, a w związku z tym można się spodziewać rejony będzie rywalizował np. Lufthansa od tych samych klientów w związku z powyższym no może być tu z innymi wielkimi operatorami europejskimi jeśli jesteśmy przy rynku europejskim kolejna kwestia sytuacja Berlinga, bo możemy się oddalać tak teraz linię, ale jeszcze są producenci samolotów jak wiemy EBI miał czarną serię wpadek i znajduje się dzisiaj dramatycznej sytuacji na tyle dramatycznej, że właściwie domaga, żeby przetrwać domaga wymaga dofinansowania winą dofinansowanie ze strony kogoś czy patrzmy państwo, aczkolwiek Berlin godzi się nie podoba że, że Kongres zatwierdził możliwość pomocy publicznej pod warunkiem przejęcia udziałów w firmie no i Beijing na razie zareagował alergicznie ZUS państwa pomocy nie chce korzystać, bo nie oddał udziałów w firmie, ale wydaje się, że wielu nie ma amatorów, żeby Benka wesprzeć dla Boeinga znaleziono formułę, że EBI determinuje bezpieczeństwo narodowe, ponieważ ma umowy dla departamentu obrony na dostawy dla departamentu obrony, bo właśnie wykorzystywanie Korona wirusa dla pomocy publicznej Belgowie w sytuacji, kiedy wcale nie Korona wirus rozłożył Boeinga tylko co kompletnie zła polityka zła strategia tejże firmy i wadliwe produkty no właściwie można powiedzieć nieuzasadnione to to było rozwiązanie no ale ale bezpieczeństwo narodowe w tym wytrychem, który pozwoli bankowi pozostać na powierzchni, tym bardziej że zatrudnienie, by w ringu obejmuje mniej więcej to o 50180 000 osób, więc i mamy zatrudnienie ciągnione tak czy w innych sektora, bo na koniec chciał powiedzieć, że wczoraj wyszedł raport przez regularnie co jakiś czas publikowany przez, a ja te i w tym raporcie, który możemy porównać do do analiz tego stowarzyszenia przewoźników pasażerskich Międzynarodowego tak stowarzyszenia przewoźników powietrznych pasażerskich możemy powiedzieć w jaki sposób ten sektor się pogrąża w połowie lutego przewidywał przewidywaną stratę rzędu 30 miliardów dolarów 5marca przewidywaną stratę 113 miliardów po 2 tygodniach niecały przewidziano stratę już ponad dwukrotnie większą 252 miliardów w połowie marca wczoraj raport mówi już od 314 miliardach dolarów straty na rynku europejskim strata linii lotniczych to ma być blisko 90 miliardów dolarów najwięcej na regionie Azji Pacyfiku 113 miliardów natomiast przewiduje się również spadek o tak można powiedzieć turystyki czy spadek przewozów tam uwzględniano odpowiednim wskaźnikiem na poziomie średnim 48% w Europie 50%, czyli Europa ma dwudziestym roku stracić 50 proc pasażerów w skali całego roku co oznacza, że właściwie no mamy tutaj większość nie ma szans dla bardzo dużej grupy linii do tego chciałem powiedzieć, że przewiduje się utratę 6 000 000 miejsc pracy w Europie, a w całym świecie w lotnictwie 25 000 000 miejsc pracy w ramach tego samego raportu jak również informuje się o odpowiedzialności za 8% spadku popytu na linii lotniczej odpowiedzialności ze strony światowej recesji, czyli oprócz Korona wirusa albo jako skutek Korona wirusa widzimy, że mamy do czynienia z globalną recesją i to szybko narastającą bardzo się wzmacnia tak wzmacniającą coraz gorsze wyniki i teraz to lotnictwo nie tylko będzie zablokowane nie tylko będzie się przekształcała z powodu zagrożenia epidemiologicznego, ale z powodu po prostu likwidacji likwidacji dobrobytu likwidacji i rozwoju gospodarczego powiązań międzynarodowych przewiduje się także inną było pytanie czy może Cargo jest jakąś nadzieją wszystkie linie przystępują do do Cargo i próbują używać swojej Floty albo do Cargo jako luk bagażowy coś delikatnie wkładają do środka albo przerabiają samoloty pasażerskie samoloty Cargo rodzinne, toteż ich nie uratuje do tego pani zmierza musimy kończyć obywatele to jest tylko dodatek, ale miejmy tyle głowy z 1 strony tak potrzebujemy mnóstwa rzeczy transport jest zablokowany komunikację zablokowana i to te samoloty są jakimś jakąś nadzieją dla świata, ale z drugiej strony wg analiz makroekonomicznych na szkodę banku światowego nam się powołuje IATA wynika, że jest zagrożenie jest bardzo prawdopodobne, że spadnie w najbliższym roku o 13 wymiana handlowa na świecie o 13 co się przekłada natychmiast na wyniki Cargo po z 1 strony nie mają, bo wiadomo musimy ograniczyć musimy kończyć dziękuję bardzo, prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego była z nami 1338 łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA