REKLAMA

Pandemia: dla bezpieczeństwa miasta oddają ulice pieszym i rowerzystom. A w Polsce?

Światopodgląd
Data emisji:
16-04-2020 15:20 (Powtórka: 01-05-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz połączyliśmy się teraz z Martą Ziółkowską dzień dobry dzień dobry dzień dobry test redaktorka naczelna magazynu miasta związana też innym Instytutem badań przestrzeni publicznej idee dna miasta przyznała Gazecie wyborczej wczoraj bodajże z powodu epidemii Korona wirusa drastycznie zmienił się zmniejszył się ruch samochodowy otoczyć się nie musimy czytać, bo wszyscy widzimy, a jednak w kwietniu na śląskich drogach zginęło ponad Rozwiń » 2× więcej osób niż rok temu podobne zjawiska czy podobne paradoksy obserwują włodarze władze służby wielu krajów nie tylko europejskich m.in. z tego z tej przyczyny w niektórych miastach pojawiają się inicjatywy zawężanie zmiany przeznaczenia dróg tak to mogę określić czy jest sens tego co obserwujemy co najmniej od kilku dni, czyli że na drogi wchodzą ludzie i wjeżdżają rowery na ulicach tak oczywiście już od dłuższego czasu od te pierwsze ruchy bardzo ciekawy pojawiło się pewnie gdzieś tam w okolicach przełomu lutego marca i na początku marca w Bogocie wtedy, czyli takiej kolebce zrównoważonego transportu, która w ogóle wypromowała wprowadziła do kultury miejskiej taki model właśnie przekształcenia jezdni na przestrzeni ruchu rowerowego ruchu pieszego czy też na różne formy rekreacji w już wcześniej to robiła przez wiele dekad i osiągała naprawdę bardzo fajne te rezultaty pojawił się taki ruch decyzja tamtejszej burmistrz czyni, że właśnie w związku z pandemią i w związku z zagrożeniem zdrowia mieszkańców ona otwiera i teraz na stałe tymczasowe, ale w ramach jeszcze czasowych pandemii na stałe jest nie na ruch rowerowy bez zdecydowała się na otworzenie prawie 100130 km i przeznaczenie w godzinach szczytu porannych popołudniowych właśnie dla pieszych rowerzystów tak, żeby promować w ten sposób ruch rowerowy no to jest decyzja z kontekstu zarządzania przestrzenią, stawiając na to, że musimy po prostu zadbać teraz właśnie z różnych stron o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów od, odciążając w ten sposób też transport publiczny oczywiście mamy różne obostrzenia względem tego ile osób może obecnie przymierzyć w autobusach tramwajach czy metrze w Warszawie akurat, ale wiadomo, że liczba ludzi, którzy jednak codziennie to to pracy jest większa robią się problemy i Tłoki na przystankach często to też wiemy z różnych doniesień okazuje się, że w tych autobusach jednak ludzie się pchają, który próbuje dostać do służby nie musi czekać na kolejne, więc takie ruchy, które jest wyraźnie stawiają na promocję ruchu rowerowego dzisiaj jako środka transportu, ale też ważne tak nie jest może każdy, kto jest inaczej niż w Polsce, gdzie rowery w pewnym momencie w miastach jako rowerzystka uznawała, że lepiej niż na nogach albo nie wiem jakoś inaczej, że rowerem zbyt duże ryzyko, że będzie musiał funkcjonariuszowi policji tłumaczy czemu w ogóle tym rowerem jadę to znaczy były dosyć mocno kontrolowany tak to ujmę kontrolowana z tego co wiem z różnych doniesień nie mamy jeszcze takich pogłębionych badań na ten temat danych, ale z tego co wiem to te kontrole mandaty pojawiają się w dużej mierze w kontekście różnych przestrzeni jednak zielone, ale nie zorganizowanych na prawie jak teraz jeździ po Warszawie bardzo mało ludzi, ale jednak sporo ludzi jest ulicami na rowerach i na niewiele muszą poczekać na dane czy czy to jest karany czy nie, niemniej w Warszawie nie wykonała takiego radykalnego ruchu, jaki właśnie zrobiła Bogota, jaki zna, jaki zdecydował się nowy Jork Wiedeń nawet Budapeszt, który nie słynie nie jest takim nad miastem kolebką zrównoważonego transportu ruchu rowerowego ma dość podobną strukturę kultury, w którym przemieszczania się co my jednak właśnie zdecydował się otwarcie głównych arterii część głównych arterii już miejsce na ruch rowerowy po to, żeby go promować, odciążając w ten sposób właśnie ten transport publiczny i rzeczywiście to jest to bardzo fajny model w Wiedniu np. właśnie w zdecydowano o zamknięciu 2020 dróg na ruch samochodowy właśnie po to, żeby stworzyć bezpieczne bezpieczne przestrzenie do przemieszczania się i my też potrzebujemy takiej decyzji, niemniej nie ma na razie nie mamy dyskusja promowali to nie tylko pozwoli wydłużyć może to, że zaczął mocy tego, że samochodów jest mniej, a przynajmniej na śląskich drogach zginęło 2× więcej osób, że rozumie, że podejrzenie takie, że po prostu drogi są puste lub samochody jeżdżą kierowcy jeżdżą dużo szybciej zrobiło się też z tej perspektywy niebezpiecznie, dlatego że część miast czytam też od się poszerza czy Puszcza ma ulicę pieszych i tu rozumiem, że argumenty są takie, że na chodnikach w Warszawie, zwłaszcza parkują gdzieś tam z boku samochody bardzo trudno jest utrzymać dwumetrowy dystans od siebie po prostu trzeba więcej przestrzeni również na ulicy żeby, żeby no być, żeby w warunkach pandemii móc się poruszać oraz, że po prostu myślą o tym, mówi wielu ekspertów na siedzenie w mieszkaniach czy mieszka w mieście niedużych, zwłaszcza nie jest najzdrowsze dla dla nas, więc lepiej miasto zamiast wyrzucać z miasta dostosować miasto trochę do nowych warunków funkcjonowania w ramach bandami tak to rozumiem tak jak najbardziej tak to są pewnie 2 obszary, których musimy się rozmawiać bardzo szybko działać też różnymi AK nimi nakładami, bo też taka dyskusja w Polsce prawdopodobnie zaraz odniosę jeszcze bezpośrednio tego co mówiła w Polsce prawdopodobnie wielu polskich miastach tak jak śledzę to współpracuje badań dla urzędów temat zaraz się pojawi kwestia tego, że nie ma pieniędzy nie ma diagnozy itd. te miasta, które dzisiaj wprowadzają rozwiązania to po pierwsze, pani sposób oznaczone przedstawiał nagle donice takie bardzo tanie, poszerzając chodniki 1 pas ruchu, ale o 1 pasy jest prawda czy czy wręcz taśmami po prostu zdając sobie sprawę, że dziś nie ma czasu na analizy nie ma czasu na zdobywanie dużych budżetów potrzeba po prostu działać w tym co powiedziałeś przed chwilą są 2 bardzo ważne obszary kodeksy pandemii przestrzeni publicznej przemieszczania się 1 to jest kwestia chodników tego, że my musimy zachowywać teraz między sobą dystans na różne różne badania różni ciągle poznajemy tę sprawę, ale co najmniej 2m w Polsce w większości miast naprawdę na ogromnym procencie przestrzeni miejskich to jest po prostu niemożliwe za zaległe cenię te są są tak samo nierealne jak jaki jest po prostu bezpieczne przemieszczanie się w dużej części miast chodnikami na co dzień mamy teoretycznie wg prawa konieczność pozostawienia chodnika na chodnik co najmniej 1,5m 2m tak naprawdę, niemniej w ogromnej to widzimy bardzo różnych badaniach ogromnej części miasta tak po prostu nie jest jest to, więc dobry moment na to, bo mamy też różne diagnozy nie jest także nagle orientują, że taki problem aktywiści miejscy eksperci badacze zdiagnozowali to przecież przez lata od dekady na nie prowadzimy taką dyskusję mamy dane wiemy wielu miast, gdzie co trzeba zrobić może to jest dobry moment było pierwsze zarząd za zarządzić tymczasowe kryzysowe znajdujemy się dużym kryzysie przez park z parkowaniem na na ulicach tak można porzucać chociażby właśnie takimi tymczasowymi materiałem po drugie mamy ogromny ogromnie dużo przestrzeni na ruch samochodowy bardzo dużą wielo pasmowych jest druk wiele jest nią owych i tak jak te różne miasta właśnie od Bogoty przez nowy Jork Wiedeń po nową Zelandię, która teraz, które teraz się tym zajmuje powinniśmy po prostu poszerzyć chodniki tymczasowo zdając sobie sprawę, że ten populista dochodowych, które ukształtuje nam rzeczywistość na co dzień też kosztem bardzo niebezpiecznych sytuacji zdrowotnych tego, że ktoś z wózkiem chodzi z dzieckiem to musi chodzić bardzo często w Warszawie na jezdnię, bo po prostu nie zmieści się między budynkiem zaparkowanym samochodem no to teraz już wiemy po prostu, że te koszty zdrowotne są jeszcze większe niż na co dzień będziemy też dodam, że nowy jest już kilka było zdaje się badań, które wskazują na razie, że zanieczyszczenie powietrza no niestety pogarsza naszą utrudnia naszą walkę z widzami taki to jest ten moment stronę musimy taki kosz, w którym się borykamy jako badaczy aktywiści miejscy na co dzień w polskich miastach i dyskusji o polskich miast, że pracę na rzecz zrównoważonego transportu, czyli takiego, który nie opierać na komponencie samochodowym szkodliwe z różnych powodów w tym właśnie z powodu klimatycznych czy jakości powietrza nie jest fanaberią to dzisiaj widzimy po prostu ja też chodząc, załatwiając te najważniejsze rzeczy, które jednak muszę załatwiać na chodniku no po prostu widzę nie jest w stanie przejść Pack tak samo tak samo ten komponent właśnie smok ma ogromne znaczenie musimy w końcu uznać, że jeżeli wszystkie globalne lokalne dokument nawet warszawski dokument, mówi że musimy tę kulturę przekształcić na to, że to jest moment, która już te koszty zdrowotne prostu będą na noc widoczny na gołe ręce ma Martyna Osiecka przekazami właśnie wydawczyni światopoglądu informację, że w programie analizy Agaty Kowalskiej Bator Bartłomiej granicznego 1840 lat będzie rozmawiała z prezydentem Warszawy właśnie w wyzwaniach dla miast, więc jeżeli masz ochotę tomach możemy teraz przedstawić postulat, który Agata zaproponuję prezydentowi na gorąco ta informacja przekazywana więc, by umorzenie nie tylko dała się na szybko skorzystać, ale to jest moment bardzo chętnie też już, jakimi kanałami próbował próbowałam lobbować tak powiem mamy przede wszystkim czekamy bardzo jak eksperci warszawiacy na nas takie zawołanie na to co robią dziś burmistrzowie bardzo różnych miast na świecie właśnie do tego, żeby decydować ten, kto może zdrowi sprawni mieszkańcy na na na na wybór roweru, pamiętając o koniecznych podróżach, pamiętając o tym, że to odciąża też właśnie te infrastrukturę ruchu transportu publicznego po drugie, czekamy i w urzędzie jest o tym, wiedza to jest także my wszyscy pracowaliśmy wiele lat na ten temat urząd wie jak organizm jak się przekształca jezdnie tymczasowo i długofalowo na na nawet na deptak na przestrzeni ruchu rowerowego tę wiedzę w końcu trzeba wyciągnąć spółek i po prostu wdroży natychmiastowe małym kosztem nie musimy robić wielkich jak zwykle objazdów itd. bo teraz ruch samochodowy jest naprawdę znacznie mniejszy i czekamy na takie właśnie działania, jakie podejmują się echem na całym świecie od Bogoty przez meksykańskich nowy Jork Budapeszt Wiedeń po nową Zelandię poza tym musimy też zająć się natychmiast planowania to to dzisiaj mamy problemy to nie jest jedyne wyzwanie w kontekście przestrzeni transportu wiemy, że dystans i odetchnąć będziemy musieli dbać aż do wynalezienia szczepionki co najmniej skutecznego lekarstwa na głowic Warszawy nie jest na to gotowa naprawdę pod bardzo wieloma względami pod właśnie w kontekście przemieszczania się po miejsce teraz powoli jak, jeżeli dobrze rozumiem będziemy rozróżniać różne restrykcje ludzie zaczną wychodzić na ulice i wcisnąć się nie tylko w różnych przestrzeniach prywatnych publicznych, ale też właśnie na chodnikach, więc potrzebujemy natychmiastowych w ciągu 2 tygodni diagnoz co dokładnie trzeba zrobić musimy zacząć wdrażać, bo po prostu tym razem już nie tylko będziemy mieli trupy na przejściach i ludzi ginących od smogu przedwcześnie, ale będziemy mieli po prostu kolejnych ze ze rażą bez względu na to, że miasto nie pilnuje nie realizuje po prostu są też swoich postanowień psy ze strategią komunikacji już tak na koniec krótko, ale bardzo zależało, bo czytam właśnie o tym jak Wiedeń to robił to jedno decyzji, które z tych, które 20 ulic zamknąć zamienić na deptak dla mieszkańców oparty na nie są ciekawych badań, które uwzględniały właśnie szerokie są chodniki jak dużo ludzi tam mieszka dużo starsi ludzie tam mieszka itd. tak dalej i tak wybrali te ulice czy myślę, że nasze miasta mają takie możliwości czy czy te badania pomagają danymi są aż tak potrzebna mają one pomagają i gdybyśmy bardzo poważnie podchodzili do przestrzeni publicznej do tego szczególnie w tandem, jaki ma wpływ to moglibyśmy natychmiast powołać np. zespół roboczy, który siedział przez najbliższy tydzień i portu analizował dane, które są pod bardzo wiele danych do takiej decyzji po prostu wszyscy mamy z różnych różnych ten bowiem w teczkach w różnych urzędach, więc ja uważam, że także należy się przede wszystkim przejrzeć aktywiści robili audyty chodników itd. mamy wiadomość, która w końcu możemy wykorzystać niejako wygląd pracując na populizmie warszawskim samochodowym badać kolejne rzeczy miesiącami nic nie robić bardzo dziękuję Marta Żakowska redaktorka naczelna magazynu miasta też ekspertka Instytutu badań przestrzeni publicznej dna miasta była państwa goszczą przypomnę po osiemnastej 40 prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski będzie gościem Agaty Kowalskiej to w ramach tego cyklu miasta wobec epidemii mamy Agata podejmie część tych wątków może wszystkie, które mówi Marta Żakowska informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA