REKLAMA

Kultura w czasach pandemii przeniosła się do internetu. "Wiele osób znalazło się bez środków do życia. Trzeba wspierać artystów"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-04-17 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
punktualnie 1743 popołudniu Radia TOK FM przez telefon połączyliśmy się z panem Piotrem Gruszczyński dramaturg kierownikiem literackim wicedyrektorem do spraw programu w nowym teatrze w Warszawie dzień dobry panie dyrektorze, a dzień dobry jak obecnie wygląda działalność teatrów w tym trudnym czasie pandemii działalność teatru wygląda trochę dziwnie to jak wiemy nie wolno nam urządzać żadnych wydarzeń publicznych, a więc nie gram przedstawienie nie organizujemy żadnych Rozwiń » debat spotkań wykładów warsztatów tych wszystkich rzeczy, które do tej pory organizowaliśmy natomiast ta pracuje pracuje dział techniczny, który zajmuje się konserwowanie sprzętu i przygotowanie wszystkich, kto tak po rozruchu pracuje administracja pracuje produkcję pracujemy talia i robimy właściwie pierwsza przeznaczy pierwszą dosyć znane z nową, która w zresztą bardzo się podoba chyba naszym i co to znaczy przenosimy się do internetu zarówno z zawartością archiwalną teatru pokazujemy spektakle te, które możemy pokazać w internecie dziękujemy zapisy rozmaitych wykładów warsztatów, które do tej pory organizowaliśmy, ale robimy też, że nowe, które powstają specjalnie na zamówienie tak tak internetowego w tej chwili mamy taki ktoś nazwał majster klasy, gdzie eksperci różnych dziedzin życia mówią nam można sobie umilić życie w czasie kwarantanny czy izolacji i takich takich cykli planujemy planujemy Kitano, bo nie wiemy jak długo ta sytuacja potrwa wiemy, że jesteśmy także na czwartym etapie otwierania życia, czyli ostatni i przygotowujemy się na to, że to może, że to może potrwać długo czy także samym teatrze trwa też działalność artystyczna przygotowywanie nowych spektakli same spotkania aktorów to jest w ogóle możliwe nie w tej chwili byliśmy w trakcie prób 2 spektakli nowego spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego i nowego spektaklu dla dla dzieci młodzieży byliśmy zmuszeni zawiesić próby, ponieważ to są gromadzenia powyżej 5 osób taka próba Krzysztofa Warlikowskiego to jest często nawet 2020 osób, które się spotkają, więc dla dobra wszystkich dla zdrowia wszystkich te próby są zawieszone w no i czekamy na moment będziemy mogli się zacząć z nią spotykać być może nastąpi wcześniej niż uruchomienie działalności publicznej teatrów tak czy tak czy siak premiera była planowana na początek maja oczywiście jest zawieszona ani nie wiemy jeszcze kiedy kiedy będziemy mogli ten w ten nowy spektakl pokazać w jaki sposób w ogóle finansowane są teatry jak moglibyśmy o tym, opowiedzieć oczywiście w zależności od pewnego nadzoru właścicielskiego teatry należą do miasta czy są współfinansowane przez ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego czy też przez lokalne samorządy akurat na wydatki z teatrem miejskim dzięki utrzymywany przez miasto Warszawa czas jest finansowany w taki sposób otrzymuje stałą dotację roczną w wypadku nowego teatru ta dotacja stanowi, więc 23 budżetu jednak, że pochodzi z wpływów ze sprzedaży biletów 13 pochodzi z wpływów ze sprzedaży biletów taki działalności, która akurat nowym teatrze mamy bardzo rozbudowaną, czyli wyjazdu teatru teatr na wyjazdach zarabia w tej chwili ta 13 budżetu jest pod wielkim znakiem zapytania, bo siłą rzeczy nie sprzedajemy biletów to drugie też wyjazdy zostały na razie są zawieszone bądź odwołany po bardzo dużą to także w tej 13 dodatkowej znajdują się pieniądze, które dają producenci, ale na na produkowanie dużych spektakli, więc pieniądze również są pod znakiem zapytania, bo nie wiadomo czy spektakl powstanie jak to ten ktoś się będzie także tych bardzo duża strata finansowa często mówi spotykam się taką opinię często, mówi że teatr jest tańszy jedynie gra Otóż to nie jest do końca tak teatr też zarabia pieniądze, grając w pytały o te źródła finansowania teatru nie bez powodu, ponieważ jestem ciekaw czy te wszystkie nazwijmy aktywności poza sceniczne które, które państwo prowadzą i to, o czym pan wspominał m.in. wyświetlanie spektakl poprzez internet czy różnego rodzaju spotkania autorskie czy też czytania scenariuszy w jaki sposób te te działania są finansowane z państwa przypadku przez miasto, ale także przez ministerstwo kultury w przypadku innych teatrów czy jest jakiś pomysł w jaki sposób rekompensować państwu strat w tej chwili zostały ogłoszone programy, do których można aplikować m.in. program kultura w sieci ogłoszony przez właśnie ministerstwo kultury się do tego programu ogłaszane ale kiedy on rozstrzygnięty, jakim skutkiem tego nie wiemy także na razie te działania, które podejmujemy finansujemy ze środków własnych teatru jest, toteż z naszej strony przy Solidarności wobec artystów, którzy nie są w teatrze na etatach tylko teatrem współpracy komisji bardzo wielu i to są często ludzie mówili bardzo utalentowani, którzy są na początku swojej kariery nimi te osoby z dnia na dzień znalazły się bez środków do życia pani wasze niema pracy nie ma występów nawet czy część z nich, która dorabia do swojego utrzymania przez pracujące nie jako kelnerzy barmani akty te zajęcia też odpadł także mamy bardzo duża wokół siebie osób no po prostu tragicznym położeniu finansowym rozumiem, że cała ta działalność, którą prowadzi prowadzą państwo od momentu wybuchu epidemii i wprowadzenia tych obostrzeń do dzisiaj to jest właściwie działalność pro Bono czy tak na tym zarabia tak też się nie zastanawialiśmy się nad tym, ale jeśli wprowadzamy żadnego rodzaju opłat za korzystanie z tzw. kontentu który, który umieszczamy w internecie to wszystko jest bezpłatne i cieszymy się OKL naprawdę dużo ludzi z tego korzysta z ubiegłym tygodniu pokazywaliśmy spektakl Krzysztofa Garbaczewskiego uczta wg tekstu Platona ten spektakl obejrzało ponad 6000 osób to jest, gdy to przeliczyć na widowni nowego teatru to musielibyśmy zagrać się jakieś 1520×, żeby mieć taką dużą widownię na żywo jak pan wspomniał sytuację aktorów szczególnie tych niezatrudnionych na etatach w teatrze jest dramatyczna jak długo teatry poszczególne w tym państwa są w stanie się utrzymać bez publiczności na miejscu to jest to jest trudne pytanie, bo my oczywiście mamy dotację miejską, która starcza na pokrycie wszystkich wydatków stałych tam właściwie tylko te, a dodatkowo 13 budżetu, której mówiłem służy temu również, żebyśmy mogli produkować przedstawienia, bo te pieniądze dotacyjne właściwie pokrywają koszty stałe, więc otrzymaliśmy zapewnienie dzisiaj od o tym, miasta stołecznego, że tegoroczne dotacje zostaną ograniczone, a więc pieniądze na tzw trwanie mamy, ale no, jaka jest proporcja pracowników etatowych pracowników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych w teatrze trudno mi to trudno w tej chwili powiedzieć, ale pracowników etatowych tętno 80 we wszystkich działach artystycznym technicznym administracyjnym natomiast artystów, którzy z nami współpracują z co najmniej kilkuset złotych ogromna rzesza ludzi to znaczy, że kilka osób kilka swoich ludzi pozostało bez środków do życia przypadków przynajmniej z tego źródła, jakim był teatr dla nich tak oczywiście oczywiście to są to są artyści, którzy żyją różnych teatrów współpracują z różnymi instytucjami nie tylko z nowym teatrem, niemniej jednak w tej chwili ani rzeczywiście straci dostęp do wszystkich do utrzymania nie ma nie ma żadnego tak jeśli są współpracownikami więcej niż 1 teatrze to oznacza, że wszystkie źródła zarobkowania się na razie wyczerpały jak pan wspomniał jesteście państwo jako teatr instytucje kultury zaplanowanie w tym czwartym etapie wznoszenia obostrzeń, które jak można spekulować nastąpi w przeciągu najwcześniej miesiąca prawdopodobnie potrwa potrwa to dłużej umowa jest o tym, że teatry kina miałyby wznowić swoją działalność pewnymi zaostrzonymi reżimie sanitarnym czy pan wie co znaczy co to pojęcie oznacza nie mam pojęcia na przesłuchaniu wczoraj konferencji prasowej pana premiera to całą wyjaśnione tam pojawią się też takie niepokojące stwierdzenie, że ten czwarty to właściwie możesz się zbiec momentami stworzenia szczepionki przeciwko wirusowi jak wiemy jest prawdopodobnie bardzo odległą perspektywą także trudno mi powiedzieć czy to będzie tak będziemy mogli sprzedawać nie wiem co trzeci fotel, żeby do takiej możliwości ich jak państwo analizowali są takie możliwości techniczne sanitarne, żeby ewentualnie wpuszczać na teren teatru tylko ograniczoną liczbę osób zachować pomiędzy nimi odpowiedni dystans czy też logistycznie do wykonania mówi pan oczywiście tak też jednak sprawdzamy ile składające, wpuszczając naszych widzów do teatru, więc możemy dokładnie policzyć drugi będzie natomiast wydaje się, że to po pierwsze, będzie strasznie smutne taki wyobraź sobie taki teatr jest, więc co trzeci hotel zajęte tylko co przeciw toteż, kiedy jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że mamy kibiców wejściówkami, którzy wypełniają teatr do po brzegi łącznie ze schodami i z różnymi rodzajowo rodzajami poduszek tak poza tym no to też, jakby znowu wracamy do tego co jest niewdzięcznym upadku sztuki, ale do finansów na oczywiście, jeżeli będziemy sprzedawać biletów to eksploatacja spektakl stanie się bardzo droga to wszyscy jakoś bilansuje prawda koszty biletów w wersji niż honoraria dla artystów, którzy dochodzą nastaną, więc to jest wszystko bardzo bardzo trudne, ale rozumiem, że jest czas strat trzeba jakoś przetrwać czy pańskim zdaniem jest jakaś nadzieja, że w tym sezonie w tym sezonie teatr jeszcze powróci w jakiej formie do odgrywania spektaklu szczerze powiedziawszy nie mam takiej nadziei, obserwując co się dzieje w Europie, obserwując Niemcy obserwuję to co się dzieje z festiwalami teatralnymi one wszystkie są odwoływane myślę, że pewnie będziemy musi poczekać do września, ale oby tylko do września to na koniec jeszcze zapytam panie dyrektorze wspominał pan o tym, że nie pobierają państwo opłaty za oglądanie spektakli online czy też za uczestniczenie w jakichkolwiek wydarzeniach internetowych organizowanych przez teatr, ale czy są jakieś możliwości, żeby wspierać nasze ulubione teatry niezależnie od od sytuacji mnie nie prowadzimy żadnej formy zbiórki pieniężnej także, ale także są też takie takie teatry, które pozwalają wykupować bilety na zaś nie bez pokrycia tak tak tak tak były też apele o to, żeby nie zwracać biletów na odwołane spektakle my tego nie robimy natomiast staramy się na tyle na ile jesteśmy w stanie najlepiej trafimy pomagać właśnie współpracownikami przyjaciołom, którzy nie mają z czego żyć bardzo serio co wiem to nie tylko nasz tato robi bardzo serdecznie dziękuję panie dyrektorze mam nadzieję, że jak najszybciej się zobaczymy w teatrze ja również zaprasza Piotr Gruszczyński dramaturg kierownik literacki wicedyrektor do spraw programu nowego teatru w Warszawie był państwa i moim gościem 1756 za chwilę informacje TOK FM, na które zapraszam w imieniu Marcina, żeby ruch Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA