REKLAMA

Kontrakt stulecia? Jak wyglądały kulisy zakupu F-16

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-04-18 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
18:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Jachowski dzień dobry ponownie, kiedy przedstawiałem państwu kalendarium wydarzeń historycznych, które miały miejsce 18kwietnia w różnym czasie w różnych wiekach akuratnie zwróciłem uwagi na wydarzenie, o którym teraz chciałbym, abyśmy porozmawiali oto 18kwietnia 2003 roku wyższej szkole Oficerskiej sił powietrznych w Dęblinie został podpisany kontrakt na zakup 48 amerykańskich samolotów wielozadaniowych, a 16 ten kontrakt z 2 określany mianem kontraktu stulecia Rozwiń » inne okoliczności inna sytuacja gospodarcza niż teraz, kiedy mamy kupować kolejne amerykańskie samoloty, niemniej jednak już wtedy ten kontrakt wywoływał nieprawdopodobne emocje i polityczne i społeczne i medialne, a człowiekiem, który od samego początku i śledził wpływa co najważniejsze na na te decyzje był pan dr Andrzej Karkoszka wiceminister obrony narodowej w rządzie Józefa Oleksego dzień dobry dzień dobry pan bardzo się cieszę, że się dobrze słyszymy proszę powiedzieć jakich okolicznościach w ogóle podjęta została decyzja o tym, że w ogóle powinniśmy kupić jakieś nowoczesne w zasadzie od samego początku większość myślała zachodnie samoloty na po tym, jak żeśmy już tak powiem wychodzili ze strefy wpływów Wschodu, kiedy już nie było układu Warszawskiego wiadomo, że polską drogą jest integracja ze światem euroatlantyckim okoliczności były dość skomplikowane z 1 strony już zapadła polityczna decyzja o połączeniu się z NATO układem tak powiem państwu demokratycznych i znacznie bardziej rozwiniętych ekonomicznie problemy z punktu widzenia MON, bo to, że niemal 100% uzbrojenia były albo pochodzenia Radzieckiego albo na licencji radzieckiej produkowane w Polsce tylko niewielka część była polskich polskiego tak powiemy pomysł technicznego i posiadanie jakiegoś źródła dla techniki najbardziej rozwiniętej, które byłyby niezależnie od związku Radzieckiego, który dopiero niedawno tak bym przestał istnieć przy sprawdzili w trzecim roku było bardzo ważnym elementem polityki państwa polityki takim jest duże PE w sensie strategicznym my mieliśmy jednocześnie duży problem, ponieważ no i siły powietrzne wtedy była dość ograniczona to około 120 samolotów bojowych i różnego typu już przestarzały i myślano o tym, aby zastępować Nałęcz decyzja taka z 1 strony trzeba zastąpić już chodzące niedługo samoloty wiadomo, że taki zakup to jest decyzja, którą się wykonuje przez 510 lat dopiero, zanim staną się one tak się mówi w pełni operacyjne do użytku, więc decyzja ta już połowa lat dziewięćdziesiątych no to było jasne, że trzeba jeszcze zwrócić ku Zachodowi łatwo powiedzieć trudniej wykonać, ponieważ były oferty natychmiast pojawili się kilku pań zachodnich opary amerykańska 2 samoloty 1618 oferta świecka prawda nowo przyjęty szwedzki samolot myśliwski i oferta francuska miała 2005 potem, że samolot my zaczęliśmy myśleć o tej sprawie my MON nie ja wtedy bym urzędnikiem niższego szczebla już departamencie studiów strategicznych była, aby rozpocząć jakiś poszukiwania tak powiem czy szukać argumentów za tym czy innym rozwiązaniem w dziewięćdziesiątym trzecim roku już miałem przyjemność być sekretarzem stanu, którego potem zastąpił na tym stanowisku Jerzym Milewskim w Pentagonie w Waszyngtonie i tam podziemia Pentagonu odbyła się w tajna do dzisiaj właściwie, bo ma o tym wie pisze rozmowa minister Milewskiego z przedstawicielami Lockheed Martina i Pentagonu i tam zaoferowano nam rozmowę co chcemy Jerzy Milewski bardzo za odważnie w swoim stylu powiedział no myślimy, że oczekujemy od was oferty na tą samolotów, a 16, aby szybko zastąpi większość naszych sił powietrznych jak wybijają ogromne zdziwienie zaskoczenie strony amerykańskiej, bo wtedy jeszcze nie byliśmy na to dopiero się raczej mówić o tym, że chcemy skierować nasze tak będą Żenia polityczne strategiczne są na to, więc uśmiechnięte się podłączenia się mówi pan no dobrze możemy stosować w tym poznawać na pewno nie tak argumentem, jeżeli wnioski, bo tak my chcemy iść do NATO to wam zaoszczędzić ogromne sumy, bo będziemy wtedy z nami powiązani to jest mniej więcej wartość kilku dywizji ciężkich prawa system przenosi do wschodniej Europy to my będziemy mieć siłę nic z tego nie wyszło rok później oferty zaproponowano inną system zwanych ponadnormatywnych zapasów samolotów w 16, które stoją na pustyni składowane zaproponowano nam eskadry takich starych 10 lat 16 model dziesiąty i pamiętam, że sztab generalny otrzymał zadanie oceny tej propozycji ocena była bardzo negatywna bo, bo wprawdzie mocy miały przyjść darmo, ale koszty tak renowacji oskarżenia to jest samochód stają na pustyni był ogromny potem z powrotem właściwie i od razu otrzymywało się stare samoloty, które nie były w stanie sprostać ówczesnym ewentualnym przeciwnikom oczywiście tutaj myślano o nim 29 głównie dziękuję 35 no wtedy już były pojawiały się bardzo dobre samoloty radzieckie rosyjskiej wtedy jednocześnie przyszła propozycja Francuzkę miraż 2000 to jest potężny samolot ogromny skrzydła Delta dobra oferta również przemysłowa bardzo drogi no to jak do tego dojdzie, jeżeli mieli również bardzo doskonały swój samolot mniejszy, który miał jednocześnie przecież był mniejszy i mógł lądować na pewnych odcinkach drogowych bardzo łatwo, a wtedy mieliśmy takie rozwinięte obecnie już tego właściwie nie ma, a myśmy taki sposób na rozciąganie sił powietrznych, żeby lotnisko czekały na odcinki drogowe przed bombardowaniem, więc ten wszyscy ten ten się zawody bardzo sprawny w tym właśnie w zakresie, że mógł wykonać wiele rozmów ponownych po wykonaniu nocą wracał szybko można było go co tankować załadować i był sprawny Miś 2000 był potężny, ale właśnie był najdroższy element naszej nasi lotnicy pamiętam wizytę dowódca wojsk lotniczych, którą już wtedy jako sekretarz stanu prowadziłem i dowódca ówczesny mówił tylko łącznie 18 istotą sprawy, bo to, że 18 był potężny wokół nich większe uzbrojenie i miał 2 silniki i w związku z tym piloci wolą mieć samolot dwusilnikowy w razie awarii mogą lądować na 1 natomiast 16 miał tylko 1 silnik, chociaż sprawność 12 to byłaby ułamek procenta tylko, bo te silniki nie przyjąć raczej dla, chociaż zdarza mnie podczas wizyty w klimat nie zaś taką tak jak taka sytuacja lecieliśmy do maga klasa wtedy właśnie na sprawdzenie 18 i w 1 w 1 momentów podczas lotu samolot zachwiało prawda jakieś były takie zaburzenie pytałem się chodzi nie powiedziano mi czym rzecz, ale po locie dowiedziałem się wasz 1 silnik używał, aby tylko 2 albo lecieliśmy do celu jeśli tam Odrę kolejnych lat, bo ciekawostką jest to, że wszystkie samoloty, kiedy nam proponowany obiecywałem również jako cywil jako jako pilot to pasażer w związku z tym odbył lot 16 w Teksasie, który białoruska telewizja oskarżyła nas wtedy o oto, że już mamy samolot z boimy się wzdłuż Bugu cóż dowody były właśnie zdjęcia telewizyjne z tego mojego tu w Teksasie potem lata miraże to był taki lot proszę przypomnieć słuchaczom, bo może niektórzy pamiętają Jan widzę ten obrazek przed oczami, że po po tym, jak wysiadł pan samolotu został pan oblany wodą w ramach jakiego tak jak dla takich jest się po pierwszym przejeździe właśnie psem, kiedy się przekracza ileś tam dzieje wtedy ja miałem mam nawet zdjęcia na wideo nasze filmy z tego losu przekraczają 6 południe wie cały wtedy już było przeżyciem i po zejściu w obejściu samolotu poza po zdjęciu kasku nagle z tych wiader wody na mnie spadły nie były zbyt miłe, bo w tym czasie było wtedy 38 i nakładanie tak marca do przeżycia prawda nadzieja władz wielka w razie lot biura w 2000, bo z kolei, zanim Roth zaczął to tak, by wsiadłem do samolotu wyszliśmy, aby hangaru samo został wytoczony i nagle okazało się, że zepsuła się 1 zlote musiałem zmienić samolot przecież była telewizja 5 generał lotnictwa francuskiego i znowu poproszono mnie mogą mnie nie mówił nie pokazują tego jest natomiast odpowiedziałem co nie macie innego miejscowego no tak nie jest przygotowany dla najmniej, ale możemy leczyć możemy poleciałem 1,5 godzinne lotu walki powietrznej jest ogromnym przeżyciem, bo 7 na połowie o 17 000m czy właśnie miraż potrafi, a inne samoloty amerykańskimi no w każdym razie gdy problemem była oczywiście cena, ale także i skutki ekonomiczne, których się spodziewaliśmy się tzw. offset wtedy napisałem po zapoznaniu się z propozycjami bliżej artykułów w polityce, który można poczytać, kiedy napisałem pomyśleć, zanim polatać parlament chodziło o to, że już wtedy wiedziałem, że ten offset, który nam proponowano, czyli te zyski gospodarcze w pochodzącej jak wiemy powiązanej z tym kontraktem z działalności były bardzo wątpliwe miałem wtedy wątpliwości proponowałem, aby najważniejsze to podjąć decyzję o szkoleniu pilotów na przyszłe samoloty z 16, ale szkolenie w Polsce na stary, a bojowe odbywać tylko w Teksasie no tydzień później już zastępujący mnie o tym, stanowisku inny wiceminister napisał im myśleć nie latać i argumenty były głównie to, że 16 poruszy i nada impulsu potężnego dla naszego przemysłu właśnie poprzez offset i to była też argumentacja, która wtedy spowodowała, że rząd premiera Millera podjął decyzję o zakupie najnowszych modeli 52 w tej chwili nawet lepsze 4816 na podstawie dodatkowego budżetu, a więc nie z budżetu MON Ministerstwa Obrony Narodowej, a dodatkowego budżetu, który przyjął Sejm w tym celu, bo 04% PKB dość potężne pieniądze wtedy kilka miliardów dolarów jak się okazało te nasze oczekiwania jeśli idzie o skutki gospodarcze nie wyszły nam na dobre myśmy przez kilka lat Amerykanie prosili nas o zaproponowanie, gdzie te pieniądze miałyby się zjawić w tym sensie co mogliby zakupić mogliby od nas więc, żeby jakiś sposób zwrócić część tych kosztów poniesionych na 16 to się nie udało dzisiaj wg mnie jest dowodem na to, że jednak chyba ja miałem racji wtedy 1005. roku, że należało zwrócić uwagę po pierwsze na dobre szkolenie na całą infrastrukturę, która by tymi samolotami opiekowała i na szkolenie pilotów, których zawsze brakuje na takie samoloty to są takie wspominki, które szczególnie byłyby ważne dla obecnych obywateli, którzy są odpowiedzialni za zakup czy, który dla rynku pogłębić jeśli tak, ale lektury jest dopiero jeszcze na horyzoncie za kilka lat chciałem jeszcze pana zapytać o 1 aspekt, bo oczywiście to było szalenie ważne z punktu widzenia wyboru tego samolotu właśnie to wszystko co miało towarzyszyć zakupowi, ale jeszcze w tym wszystkim właśnie była polityka nie tylko potwierdzenie przez kupno amerykańskich samolotów naszej chęci bycia na to pan minister Onyszkiewicz w którymś momencie sam powiedział, że właśnie to nam bardzo pomoże na tej drodze do NATO jeśli kupimy amerykańskie samoloty, ale jednocześnie już byliśmy w okresie poważnie Ros winien tych rozmów dotyczących członkostwa w unii Europejskiej i ich wtedy, kiedy właśnie ten przychodzi ten rok 2003 ta ostateczna decyzja kupna amerykańskiego samolotu jest niezbyt dobry klimat no bo jest sprawa Busha wyprawy do Iraku polskiego stanowiska w tej sprawie itd. aby wchodzimy do do Unii czy już krótko czy z tego punktu widzenia uważa pan, że wybór amerykańskiego produktu w tamtym czasie był dobry ma również kontekst współczesny przyznał, że wybór amerykańskiego samolotu nie jest jakimś dowodem jak niektórzy mówią zbyt przesadnej atencji wobec Stanów zjednoczonych klucz pytanie to jest to, że odpowiedź musi być krótka po pierwsze do Unii schodzenie do Unii nie było przeszkodą dla naszych starań o NATO na odwrót starania na to dawały dowód, że chodzimy do grona pań demokratycznych z pełni ze wszystkimi elementami także z elementami nie tylko społeczno-gospodarczymi, ale także elementami dotyczącymi obrony spraw strategicznych tak bym takich powiązań już na wiele dekad w związku z tym NATO było pierwszym krokiem do Unii tak na to należało wtedy patrząc z drugiej strony będzie lato było w tym celem pierwszoplanowym tym politycznie taką trudniejszym, bo tam więcej państw musiały się zgodzić na to wiązało się to powiązaniem reżyser nie wiadomo czy technicznych jedno 300 militarnych Amerykanie byli tymi, którzy decydowali właściwie ich głosowanie w kongresie amerykańskim było decydujące dla pozostałych członków NATO nie oszukujmy się wtedy Amerykanie byli bezwarunkowo liderami tego stowarzyszenia państw i w związku z tym ich decyzje były najważniejsze jeśli chodzi o to, jakie elementy wybierały, ale to właśnie to co pan wspomniał nasze zorganizowanie międzynarodowej dywizji do działania w Iraku było o tym, o wiele ważniejszym dowodem na związki strategiczne polityczne dla Amerykanów dla Amerykanów nie dla Europy Europy mógł dowód raczej na to, żeby nie przyjmować na Wschodzie jak wiadomo Francuzi Niemcy nie byli skłonni wziąć udziału w tej operacji wojskowej natomiast wtedy najważniejsze było przekonanie Amerykanów, że będziemy razem w związku z tym tak ktoś układał widzę, że musimy się umówić na kolejną rozmowę, którą już anonsuje, a raczej bardzo dziękuję Andrzej Karkoszka były wiceminister obrony narodowej był gościem poranka dziękuję bardzo, przed nami informacje w okresach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA