REKLAMA

"Rozmiękczanie przykurczów myślowych", czyli filozofia oczami prof. Bartosia

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-04-18 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:22 min.
Udostępnij:

W audycji omawiana jest książka "Klątwa Parmenidesa", Jest to zestaw esejów metafizycznych, w których autor analizuje fundamenty filozofii.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Stawiszyński dzień dobry witam państwa w sobotnim magazynie Radia TOK FM kolejnym pan dymić magazynie słyszałem takie określenie Jacka Żakowskiego ostatnio pandę liczne poranek Noto my też mamy takie pandemii przed przedpołudnie właściwie pandemii magazyn, który jak zawsze wydaje Katarzyna Murawska realizuje Lidia Prądzyńska do godziny dwunastej od godziny ponad 12 Maciej Kulczyński będzie ten program realizował no jak zwykle do 1340 będziemy razem na antenie i 3 Rozwiń » godziny filozofów dzisiaj dla państwa przygotowaliśmy wspólnie z Katarzyną Borowską w pierwszej godzinie pojawi się na antenie prof. Tadeusz Bartoś będziemy rozmawiali o jego nowej książce klątwa Parmy desa znakomitej książce, która się no na dniach ukazała dosłownie to jest książka, która wraca do takich bardzo podstawowych źródłowych obszarów zainteresowania filozofii jest powiedziałbym takim też wzorcowym przykładem tego jak filozofia zdaje sprawę to może kontrowersyjnie zabrzmi powinno się uprawiać ta powinność oczywiście miękka nie mówię, że wszyscy muszą akurat w ten sposób, ale taki naprawdę fundamentalne głęboki sposób myślenia o filozofii którymi jest bardzo bliski ta książka jest też po prostu świetnie napisana bardzo się cieszę z dna, że będziemy mogli tutaj Tadeusza Bartosia o tej książce trochę mówić po godzinie dwunastej z kolei prof. Elżbieta Mączyńska się pojawi na antenie chciałem powiedzieć, że pojawi się w studiu, ale cóż rzeczywistość wygląda tak jak wygląda w studiach domowych wszyscy jesteśmy prof. Elżbieta Mączyńska ekonomistka, z którą po mówimy o tym jak właściwie świat będzie wyglądał po pandemii, jakie będą konsekwencje dla gospodarki, jakby można pomyśleć rzeczywistość ekonomiczną gospodarczą tak, żeby te konsekwencje były jak najmniej drastyczne dotkliwe i drapieżna może jakiś rodzaj reorganizacji się szykuje głębokiej reorganizacji taką myśl wyraził ostatnio Thomas Piketty w wywiadzie dla Ekonomik policji powiedział, że kryzysy to jest taki czas, kiedy doktryny dominującej różne światopoglądy, o których sądzimy, że są nienaruszalne oczywiste i wsiach obowiązujące ulegają rozmaitym reinterpretację i taki czas pewnie też jest przed nami co z gospodarką co z ekonomią w epoce Korona wirusa o tym, prof. Elżbietą Mączyńską będziemy rozmawiali, a po godzinie trzynastej prof. Arkadiusz Stempin historyk po mówimy o szaleństwie władzy trochę w kontekście oczywiście tego jak wyglądały obchody katastrofy w Smoleńsku, kiedy to jak państwo pamiętają ekipa rządząca w zwartej grupie nie bacząc na obostrzenia rygory itd. ruszyła składać kwiaty pod pomniki no i właśnie pomówmy trochę o tym co Barbara taśma taka znana historyczka amerykańska świetna zresztą nazywa właściwością czy jakością i chętnie, więc wewnętrznie trwale obecną właściwie każdej władzy w każdej epoce w historii ludzkości mianowicie tendencji do zachowywania się zupełnie absurdalny sposób niezgodny z oczywistymi rozpoznania rzeczywistości, które można poczynić, gdyby nie było się właśnie stanie jakiegoś od realnie Enia i ta książka Barbary tak mam pt. szaleństwo władzy właśnie będzie punktem wyjścia do rozmowy profesorem wstęp 7 i jeszcze ostatnia uwaga, zanim usłyszą państwo charakterystyczne Dzięgiel godziny filozofów Otóż postanowiliśmy razem z Katarzyną Borowską i Piotrem Kubicą redaktorem strony internetowej Radia TOK FM także redaktorem opiekującym się Facebookiem m.in. że wprowadzimy taką formułę trochę interaktywną bardziej w tych sobotnich programach testowaliśmy już to poniekąd w zeszłym tygodniu, ale w tym tygodniu chcemy już tak na dobra Inter aktywność włączyć do arsenału naszego naszego sobotniego magazynu w związku z tym umieściliśmy specjalny post, analizując ten program na stronie facebookowej Radia TOK FM i tam, że zachęcamy państwa ja to czynię niniejszym też z anteny do tego, żeby państwo się włączali do tej dyskusji do tych dyskusji, które państwo usłyszą, żeby państwo pisali o tym jakie macie w związku z tym co słyszycie myśli refleksje, żeby państwo też zadawali pytania do naszych gości no po prostu, żebyście się włączyli też przebieg tego programu będą na bieżąco tę pytania czytał te wasze posty widział i jakoś będę się starał też odnosić do tego żeby, żeby właśnie jakoś urozmaicić tę formułę dobrze to wobec tego teraz będzie teraz będzie Dzięgiel, a pod klub będzie prof. Bartosz halo halo prof. Bartosz uczy się słyszymy w dzień dobry witam serdecznie słyszymy się bardzo dobrze świetnie prof. Tadeusz Bartoś filozof Akademia humanistyczna imienia Aleksandra Gieysztora w Pułtusku autor kilku znakomitych książek oni nie nie niektórych żeśmy tutaj rozmawiali ostatnio powieści mnich, ale dzisiaj się spotykamy na antenie okazji ukazania się swojej filozoficznej książki kolejnej bardzo się cieszy, bo czekałem długo na twoją książkę ostatnia ukazała się chyba w 2012 koniec prawdy absolutnej znakomity rozbudowany tekst pokazujący jak bardzo nowoczesny filozofem był Tomasz z Akwinu, a teraz daje zbiór esejów, które wszakże łączy pewien wątek obecny w tytule wątek istnienia właśnie tak pomyślałem czytając twoją książkę, która o tym, powiem jeszcze wielokrotnie no naprawdę bardzo się podoba wydaje 1 z ciekawszych ważniejszych filozoficznych książek, na które się ostatnio na polskim rynku ukazały pomyślałem, że w zasadzie mało, kto dzisiaj wraca do takich bardzo podstawowych bazowych problemów filozoficznych jak problem istnienia nieistnienia właśnie ty robisz wirtuozerski sposób zresztą, ale najpierw może zapytam, dlaczego akurat te taki bardzo podstawowe tradycyjne wydawałoby się już jakoś dawno na 40 różnych sposobów opisane przyprawione filozoficzne problemy w takcie zapracowały postanowiłeś tyle tekstów wokół nich rosnąć właśnie nam mówi się, że filozofia jest nas tematy, które są, lecz medycznymi tematami licznymi pytaniami dotyczącymi istnienia jest pierwszym ich ostatni jak każdy z nas filozoficzne są tacy, którzy mnie ujmują problem z rozmachem i odnawiają go kolejne rządzące tak są też tancerki problem ośmieszają inny wielki problem właśnie istnienia nadal fizyki zostały był bywały niekiedy ośmieszany natomiast niewątpliwie podniesie z problemu rozumienia istnienia nowy sposób z nowym też Marcin handel uczestniczy w u znajomych teraz swoje książki, a więc on jest tutaj tym, który przywrócił godność i też na nowe nowe życie będą licznym pytaniom tzw. metafizyki, która miała już umrzeć no kończ już tak fizyki nie być ona się w okresie kontrreformacji skompromitowała, bo stało się polityczną strukturą mającą wyjaśnia dźwięki koncertu walne sposób zmieni panującą w ogóle nadające się nauk przyrodniczych fizyki zgłosił bardzo głęboko rozjeżdża, okazując okazało się, że wszystko to silnie wieczne metafizyki wszystkie pomysły stan jest od to są jakieś czcigodny zabytki ludzki ludzkich błądzenie no, a okazuje się, że 19 wiek filozofii filozofia farmaceutyczna u nas zawsze kontynentalna przywrócą to tematy marki man turysty, który całe dziedzictwo niemieckiej filozofii dziewiętnastym jest niczym podjął on przecież ze względu na jego część z nich to termin desa do filozofów win mieć tonąć, gdy religia mają coś możnego do istnienia, a ja postanowiłem sobie z la w związku z tymi tematami snuć własne dywagacji takiego pewnego rodzaju wariacje na temat istnienia na inny sposób no tak to jest wątek jak powiedziałem, który się przez całą tę książkę przewija, zanim jeszcze mówimy o poszczególnych bohaterach i tekstach z tej książki, chociaż wszystkich rzecz jasna nie mówimy co omówimy trochę samej filozofii, którą określa aż we wstępie do tej książki mianem widma to jest bardzo interesujący sposób myślenia o filozofii dzisiaj taki dziedzinie, która wydawałoby się została została trochę czy próbowano w każdym razie filozofie do lamusa odesłać sądzono, że może nie wiem nauka albo różne inne dyscypliny filozofię zastąpią to się jak na razie nie stało i zaraz po mówimy o tym, czym jest dla ciebie filozofia jak oni myślisz, jakie dzisiaj traktuje, ale najpierw zrobimy trochę przestrzeni na informacje i po informacjach zaraz wrócimy cały czas mają państwa gościem jest prof. Tadeusz Bartoś raz jeszcze dzień dobrem dzień dobry no właśnie skończyliśmy poprzednią część naszej rozmowy na filozofii jako takiej na tej dyscyplinie tej dziedzinie refleksji i kultury powiada we wprowadzeniu do tego do tej książki, które dzisiaj rozmawiamy do książki klątwa Parmy desa eseje metafizyczne nakładem wydawnictwa PWN ta książka ukazała w takiej bardzo prestiżowej i świetnej serii myśleć powiada we wprowadzeniu do tej książki, że filozofia dziś to widmo no tak w pewnym sensie tak, bo ostatni, więc 5500 lat filozoficznych to jest stoczniowe pozbawianie tego czym się zajmowała dość do średniowiecza filozofia jest po prostu z czego jest działem nauka jest po prostu nauką nie wiedzą tego typu nie jest pozostałości organizacyjne dziewiętnastego wieku a kiedy na wydziale filozofii, by w Instytucie fizyki w nocy, dlaczego tak jest filozofia była wiedzy wiedzą o u różnych dziedzin, a świat, a później okazało, że ta wiedza, czyli 16 siedemnastym 18 wieku biologia fizyka chemia nie humanistyczne one się, kiedy otrzymam cytowany w związku z tym filozofowie jak tacy coraz mniej mieli ma do powiedzenia do poruszania mieli mówić o kosmosie no ale to fizycy astronomowie, chociaż mamy, więc z fizyki astronomii Arystotelesa, ale troszkę to już u nas nie tak w związku z tym filozofowie 19 biegu Canto przerzucili się na przyglądanie się temu ja chcę nauki funkcjonują jak długo funkcjonuje Polski w Poznaniu później próbowano tworzyć Axela m.in. ślą filozofii jako takiej syntezie różnych różnych nauk powstają dziewiętnastym wieku nauki humanistyczne trzeci z niemieckim, zwłaszcza to są m.in. dane historyczne dane literackie na dokonanego już kręcą się filozofowie można mówić o budowie kosmosu można mówić o dramacie człowieka jego egzystencji i przeżywaniu świata mieliśmy poznać centralną Tibora co mogą różnić od tradycji dwudziestowieczną, ale na końcu pozostaje takie pytanie czy to filozofia może być literatura o dramacie ludzkich opowieści dziś dowartościowuje narracji opowieść nie był właściwy sposób ujęcia nosimy chińskie doświadczenie może filozofia niż jest inna dynastia w ten sposób koniec filozofii analitycznej w momencie łożą na rolety między tym właśnie, że pozostaje nam literatura jako ten właściwy sposób ujęcia rzeczywistości, więc osobiście logice są metodologie nauk krótko mówiąc jest to filozofia jest taką wielką panią, która została okradziona wszystkich swoich dóbr teraz właśnie co robić i właśnie, a propos tego mam pytanie od naszej słuchaczki Anna sta szewskiej odniesie Tadeuszu w kontekście, o którym rozmawiamy pytanie jest wprost nawiązujące zresztą do tego co mówi czy filozofia jest sztuką czy nauką czy filozofia jest postęp tak jak w nauce bardzo dobre pytanie no są postępy czy w ogóle nauka jest postęp, racząc się pewnej ideologii dotyczącym nauczający o postępie w ogóle ludzkość to kolejny ciekawy wątek swoje książki mamy postęp ludzkości one 8 co jest w dziewiętnastowiecznym głoszący postęp dzięki naukom uda się rozwiązać problemów społecznych życiowych w ogóle egzystencjalnych także lekarzy będziemy musieli wierzyć w Boga, bo na nim naukę itd. więc na ten oświecenia fuzję on później trans 13 jedno punktu posiedzenia, więc słowo postęp w samo w sobie na sugeruje że sugeruje znaczy to postęp niewątpliwie nie totalne to znaczy podobnie myślę myślę, że niezagrożona przykład możemy dziś wyrzucić Arystotelesa Platona tak duże wiadomo w myślę, że tutaj bardzo ciepło głupstw myślę, że chyba chodziło chodziło tak naprawdę przyrost wiedzy to znaczy jak byśmy zamienili to słowo postęp na przyrost wiedzy tobym pewnie jakoś lepiej odzwierciedla intencje pytania takie mam wrażenie nas tu chodzi o to jak właśnie coś ustalił Arystoteles to później wykazano, że się mylił o np. i już wiemy dzisiaj że, że teraz są jakieś inne rozstrzygnięcia czy inne wnioskowania, które są bardziej poprawne niż to, które prezentował jakikolwiek inny filozof tak to wino ta zmiana zmiana wiedzy przyrost wiedzy istnieje, którzy mówią, że zastój od 200 lat 80 proc dzisiaj, kiedy zostanie zweryfikowany czy będzie inaczej ujmowane prawda nieco innym jeśli chodzi o Arystotelesa, jeżeli ustali naszego dotyczący obserwacji zwierząt mogą to zrozumieć, że wiele ciekawych spostrzeżeń trans był tam, ale dotyczących anatomii czytelny pod pomyłki, niemniej jednak Arystoteles ustanowił sposób metodę badania przez obserwację przez opisywanie budowy zwierząt ustaleń produkt na jest do dziś stosowanej metodologii intuicyjne jest stosowana pełnią wiele błędów ale, ale dzięki Arystotelesowi one nauk przyrodniczych w pewnym sensie oczywiście wspomniałeś o Ryszardzie Zaorskim i od tej tym ruchu wewnątrz filozofii szeroko określany mianem postmodernizmu który, którego rok był znamienitym przedstawicielem, którego 1 z tez była teza o końcu filozofii właśnie m.in. wypływająca z przekonania nie wydajności poznawczej filozofii o tym, że filozofia w gruncie rzeczy niczego rzeczywistego nie opisuje więcej, że nawet samo pojęcie czegoś rzeczywistego też jest w tym sensie nierzeczywiste, że zostało wymyślone przez filozofów niema żadnego powodu, żeby je uznawać, zostawiając na boku te aporty takie sprzeczności, które się samo to stanowisko z konieczności wikła no bo należałoby je także zrelatywizować jako wypływające z refleksji filozoficznej co pytanie do ciebie znowu człowieka, który bierze się za bary współcześnie z najbardziej podstawowymi problemami filozoficznymi jak ten krok przez przez przepaść otchłań postmodernizmu wykonałeś to znaczy dlaczego, dlaczego ta krytyka, która była pod wieloma względami mocną krytyką takiego metafizycznego myślenia nawet w wydaniu Hajdy gejowskim, czyli takim już znacznie słabszym i innego rodzaju aniżeli takie bardzo klasyczna metafizyczne rozważania o tym co jest czego nie ma, dlaczego wciąż uważa, że tego rodzaju narzędzia, które filozofia daje refleksja filozoficzna na temat podstawowe istnienia nieistnienia jest możliwa to jest 1 część pytania drugie co specyficznego jest w tej refleksji filozoficznej właśnie o istnieniu nieistnieniu, czego z kolei nie ma nie wiem fizyce chemii i różnych innych na łukach, które się tym co istnieje też zajmują no, nic więc filozofia ona dziś jest żywą więź z myślą to nasze zajmuje do dopowiedzenia tego co jemy jest, ale nie zostało powiedziane wiele rzeczy przed wami skrywa w tym sensie jeżyny pewne rzeczy otrzymujemy mówiła nie automatyczny, czyli myślimy o tym jak nie dostrzegamy problem istnienia jest tego typu problemy o wiemy dziś dwudziestym niektórzy pełne filozoficznej rodzina między niemożna umysłowo istnienie to zaczną oni myśleć, ale z drugiej strony nie minie nie nie myślimy narzędzi rozwiązań możemy zabawić tymczasowym pytać się właśnie wracając z najstarszych imprez krytyków w przyszłości jak to ja myślę o myśleniu jest inny Borowski, jakby aspekt tego rządu to nie od od naukami od obiektywnie znaczy istnienie to jest jakiś doświadczeniem mnie mojego istnienia, ale może doświadczenie świata no i okazuje się, że wszędzie jest istnienia zaczynamy myśleć o istnieniu tonie istnienie bawimy się słowami Anny jesteśmy jest też Wilków było hermetyczne analityczna cała ta historia my jesteśmy tego świadomi nie ma żadnego problemu są zabawy słowne Żołnierowicz słowami może nam coś z tego wyjdzie matematycy bardzo się znaczkami różne rzeczy wychodzą filozofowie bawią się słowami są świadomi tego ograniczenia tego z perspektywy właśnie ryzyko chorób genetycznych, więc pytam o istnienie możemy zapełnić no dobrze o nim mówimy to one dla nas jakąś istnieje tam istnieć jako nieistniejące no ale czy to nie utrzymamy, bo o nim mówić będę mówił, że w ogóle zniszczeniu niemożna mówić no może nie można myśleć mówić, proszę bardzo, ja cały czas w umowie mówi o tym czy można już Platon z wielu Parmy indeks oraz szansę na wiele różnych sposobów jak i jak się mam wiele rzeczy w tym świecie do niej istniejącego 1 ze może powiedzmy parę słów oparł się nie da się właśnie, bo to jest Poznaniu po pierwsze, obecna w tytule po drugie, też bardzo ważna postać dla wmyśleniu Martina Heideggera który, który też Parmę nie da się widziało postać pod wieloma względami przełomową dla sposobu w jaki później ukształtowała się zachodnia filozofia co takiego ten park ani też zrobił z naszym pojęciem istnienia nieistnienia, że jego klątwa prześladuje nas stać dzisiaj najczęściej prześladuje, ponieważ on sens Formuły takie proste zdania istniejące istnieje nie może istnieć nieistniejące nie istnieje nie może istnieć tym co nie istnieje nie możemy ani mówić ani myśleć, ukazując oddzielną dziedzinę istnienia gości, po czym co on robi to postać jest jest z istniejącymi zieloną stronę antologię zielone czerwone istnieje istniejące istnieć to mogę też tożsamość tożsamość przed stosami ze sobą na szybko będą się na torze Tomasza Stawiszyńskiego nie może mieć 2 posłów 1 każdy pojedynczy cmentarz w związku bez wątpienia to są rzeczy oczywiste, ale z drugiej strony do filozofii zastanawia nad tym oczywistością, że może nie są takie oczywiste, że coś jest mechanizm wiecznego świata, ale może naszego myślenia czy badamy to jaki jakimi schematami myślowymi nie jesteśmy kierowanie być może to jest wyzwolenie ten schemat myślowy dla nas mało zniewolona nowe czasy zwalczać walczyć z tożsamością i ciągłością spójnością no bo przecież wywiesić zgodzili się do tych spraw tożsamości nic z tego wynikające z Solidarności w, gdzie jest nasz Szanowny skoro nasze myślenie musi się podporządkować tym wszystkim trawą i nic do tego nie żaden zresztą jak nasze organizmy tak powiem wpływ na funkcjonowanie rynku naszego serca czy też France liczyć przez świadomości mają obyć próbują, ale generalnie jest od nienależnie należąca w orzeczeniu z należących do nas z Lotnika to są rzeczy no to to są te zmagania my, badając to przyglądamy się tym istniejącym skrótem przez założenia naszego myślenia inną zaletą uczelni niezwiązane, z czym pan Mendesa sformował teraz inne paradoksy niezły kombinator to był pędzono element tak no to za mało, by USA z Grecji to jest koniec piątego początek piątego wieku to jest czas dyskusji Letnicy takiego argumentowano tego co jest taką, jakby zabawa słowna złamaną argumentację na pokonanie kogoś zniosło na wprowadzeniu kosz była dostępność do prezesa lub urzędnika cała logika i w ogóle myślenie ludzkie nos no i będzie mówił, że Achilles nigdy nie dogoni żółwia, ponieważ zdaniem, jakiego w przededniu pomysł jego odcinkach dróg, żeby nie było na nim tak ile przybędzie bowiem się na ćwiartkę rzuciłam naukę busem 1632 z konkursu na logikę nie ma możliwości ruchu, bo no to są takie obawy słowne analityczne z z nich wynikła później cała problematyka metafizyczna znajdujemy u Platona i może z posłem poznawanie filozofów Arystotelesa wszystkich innych ukryto z tych właśnie zabawach słownych zabawach logicznych tym co na to wszystko się zgadzają to jest logiczna ość przyczynowości spójność no ale znajdzie się ktoś chce jakiś kompromis stworzyć jednak chwilę z form pomiędzy gorzej niż niejeden ręcznej zmiany, by nie ma ja tutaj ja tutaj na moment zainterweniuje niezależnie od tego jaką, kto ma antologii to ograniczenia czasowe mimo wszystko jako pewna konwencja tutaj występują i zaproszę państwa na informacje, a do rozmowy z prof. Bartoszem wrócimy po informacjach właśnie, czyli dosłownie za kilka minut prof. Tadeusz Bartoś cały czas z nami raz jeszcze dzień dobry kibic, który pytanie od naszego słuchacza Mikołaja Starzyńskiego, które powiedziałbym w duchu rozważań o sprawach fundamentalnych zapytuje niniejszym tak czemu jest to co jest no to jest głębokie pytanie o oczywiście można wyśmiać w ramach wyśmiewania metodę dzięki, ale można też po prostu iść za jego teściowej jest do tego czemu, dlaczego to znacznie pytany, dlaczego to to co dopytać o przyczynę czyny zapytać uzasadnienie to postawi zdobywanie light list Sojuszu informują chodzi, dlaczego uroczystość różnic rozwinął to szkód, dlaczego o coś jest lider będzie marzył o wprowadzeniu do takich dni to fundamentalne pytanie właśnie niesie myślenie ludzkie z drugiej strony nowo wydany właśnie to dlaczego coś się z, dlaczego nie ma nic się do nas ustawia jakoś nie zacznie myśleć natomiast pytanie, dlaczego może być świadczona jest mniejszość tylko zauważą może brzmieć taki usprawiedliwień, ale nic jest wycena uwzględnia bardzo się zło możemy też zapytać, dlaczego chcemy usprawiedliwiać ten świat, czyli istnienie wymaga wyjaśnienia czy istnieje ma się tłumaczyć, że jest to oczywiście abstrakcyjne, ale jako przeniesie ona też nie zawsze jest w horyzoncie jest wiecznym wyrostki możemy zawsze mi, dlaczego ja mam się tłumaczyć, że jest nie jestem jestem tu pytanie chcemy przeróżne lub potencjalne pytanie, dlaczego coś istnieje ona nas prowadzi do takiej może nastąpić takiej konstatacji co nas jest ciągle potrzebujemy usprawiedliwione co znaczą dla Azji jest ciągłą potrzebę połączenia się to co jest wymaga tłumaczenia były, ale co znaczy jest państwo możemy tak w ogóle myśleć to jest wolne od wody, niemniej jednak podniesienie tej kwestii czemu istnienie ma się tłumaczyć z siebie no jest ważne no widzi nas, bo my próbujemy tutaj zadawać pytania jeśli my zadajemy to znaczy to na jakąś wartość to zadawane, czyli pytanie czemu to jest mogą nie być co znaczy, że mogą, że mogłoby być rzeczy są różni nie ma, ale jeśli są już nie ma to czy w ogóle są ma się z rodziną na taką informuję, że to jest co może nie być kiedyś nie jest, a co może nie wszystko może nie być wszystko kiedyś nic poza Bogiem no i żądał specjalną definicję sądu do Konopnicy, ale teraz taki zabieg słownych wydaje się dążyć on to jest ten, który nie może istnieć jesteśmy słowa, a wszystko co co może nie istnieć, kiedy przestaje, więc znaliśmy otrzyma nasze życie dość doświadczenia to widzimy bardziej nie to co nie może istnieć teraz nie widzimy, choć tutaj włączają się czy logice matematyce, że oni chcą nadawać ważność pół wieczną obowiązującą formułą nasz tożsamości czy też styczności nie ma w naszym ludzkim doświadczeniem raczy nas kierunku ludziom, które mogą niszczyć go zawsze, kiedy przestanie istnieć już powstały utrudnia nam zidentyfikować naszych doświadczeń z tą dotyczy później schodzi z terenów do zajęć specjalistycznych instytucjonalnej naszego istnienia wyszli nasze istnienie po jakimś sensie nasze istnienie musi nas nie było tak kiedyś to teraz jesteśmy co znaczyło, że teraz jesteśmy jak rozpoznawać minęłam oddychamy odczuwamy na zewnętrzną trzecie siebie, ale ja później nas nie będzie co oznacza, że nas nie będzie tutaj wiele często są tereny dla filozofii łączą rzeczy tak naprawdę nie aż tak bardzo zbadane jest także to rzeczy wszystko co trzeba w tej materii byłoby powiedzieć zostało powiedziane nic, gdy spółkę z rzecznikiem publikowane jest, więc pytanie czemu jest to co jest można do to pytanie niezwykle ważne ja zwrócił uwagę na to nasze czemu, dlaczego to potrzeby usprawiedliwień na to jest trochę mieszczański afirmacji istnienia, że coś nas, że jeżeli nie możemy nie możemy my przyjąć tylko musimy wytłumaczyć tak, by powiedzieć jest jeszcze jedno pytanie, które się tutaj pojawia już właśnie dostałem to pytanie od Katarzyny Murawski na Facebooku czy pojawiło Damian Maziarz pozdrawiamy, które Apropos tego co w tej chwili mówisz jak sądzę pyta następująco jeśli nie możemy pomyśleć o tym, o czym zaraz pomyślimy tylko rejestrujemy odbieramy Strumień naszych myśli znakiem to niechybny tego, że nasza świadomość przepraszam zawiadywał jest bezwiednie nie podmiotowo zgoła rozumiem, że chodzi panu takie doświadczenia, że myśli przez nas przepływają i że nie jesteśmy do końca ich autorami tylko, że mamy do czynienia z jakimś takim strumieniem który, który płynie to jest w zasadzie chyba bardziej psychologiczna pytanie mam wrażenia jak Tadeusz do tego odniesie on niewątpliwie psychologia będzie na temat swoje rzeczy u mnie do powiedzenia inni tematyce filozoficznej na ten problem istnieje dziś nie są w stanie ten dzień zajmują się nie przedmiotem badań nauk ścisłych mianowicie do tego go determinizmu znaki tej podmiotowości wąskim to są badania Heideggera i wcześniejsze czyny ile podmiot podmiotowi w związku z wytworzona przez nie sposób bycia na temat tego oczyścić przyłoży się czy postać z karty Jański widzieć od nas jako taki, jakby absolutny od losu 1 senatora niż poza historią poza czasem może dać przyglądać temu niezależnie, więc 1 z pewną wizję przedstawiano już tak widzę uprzywilejowane w tym co by w kosmos się popisuje się pokazać ujawnić ma dać poznać modę karty związki takiego spektaklu 1 widza i cały świat koniecznie nic albo kupuje się czynnikom pokazywać, a świetna charakterystyka tego sposobu myślenia rzeczywiście wyobraziłem sobie ten, popisując się wszechświat, który za wszelką cenę próbuje właśnie zamanifestować różne aspekty swojego istnienia przed wojną krajem czy z niepokojem, spoglądając czy widzą to dobra może się nie spodobać co ten kosmos zrobić skoro właśnie, gdy grymas sąd UW od umyślnego typu skandynawskiego podmiotu, a więc no to jest zidentyfikowany dotyczy właśnie psychologia oczywiście pewnie są co ze mną dzieje z psychologiem, który zwracał uwagę w stronę są mi się na to to sensacyjna podmiotowości nic na to, że z filozofii no bo też uda, bo od od nas sposób kolejne przesunięcie ogólnie rzecz biorąc nie są szczegóły będzie tam one w tym otworze jest to, że nie jest taka myśl, którą można krótko nazwać Hartung albo niemy generuje na rzecz to jest dziejowej każdy gra się dzieją narzędziem jakoś będziemy konieczności udzielenia stosownych faktów dziś podmiotowych wspomnę to nowoczesna nie lubić, bo ograniczono sprawczości jakąś szkodę sądu Amor soki niczego szczegół Holdera no to to jest kapitulacja 2, jakie znamy należy życzyć sobie, że tak musiało stać się cenami z niemniej jednak przyjrzenie się badaniu mężczyźni jakieś rozstrzyganiu badanie się tej poziomu sprawczości, które w tej absurdalnej mentalność do nowoczesnego rocznik jakiś totalny omnipotencji doskonałości wszech wiedzy i dalej będzie właściwie w kręgu pana psychologicznych, choć lubią się karkołomnej, więc to filozofowie będą pokazywać nos z 1 strony znaczy determinizmu przygląda się wydaje mu teraz zbadać czy ten determinizm i los się przytrafia dziejowych ucha, gdy niczego na inny sposób testu słuchu dobiera to co nas straszy to może być to z 1 strony drużyna z drugiej strony może być o tyle ciekawe już nieprzyjemne, że np. wytwarzane, jaki sobie obraz świata mamy tendencję, jaką wizję nowoczesnego póki mieć też obraz do zamkniętego znajdzie się tutaj szkoły ustalany jest różnie to główne danie szybko się do 1 i Atal losowości dzieją się osady polega na tym, że być może to metafora społeczeństwa jest, ukazując czy niczego i być może właśnie trafił nas dotknie nas komu się tylko taki metraż domów nie na coś co jest nie jest przedmiotem naszych możliwych spekulacji co do przyszłości czy coś absolutnie nie przewidywalnego niespodziewanego nie są wytwarzane obraz świata wytwarzany sobie możliwe projekt przyszłości tymczasem w tym myśleniu filozoficznym no chodziłoby autorzy nasze wytwory nierządu, że nie jest możliwa niespodzianka rzecz, której się absolutnie nie spodziewam mówi to jako problem analizy egzystencjalną jakoś to będzie czy nie będzie do jego ten modus egzystencji ludzkiej otwarcie na całkowicie bulwersującego na rzecz to jest coś zewnętrznego to jest coś albo będzie burzące samo takie czy inne jest dużo danych myślowych filozofię na wysokim poziomie zajmuję się troszkę jak masażysta zajmuje się przy rozliczaniu przykurczone wzięci to filozofia zajmuje się rozliczaniem przykurczów myślą w stanie po wspaniała metafora rzeczywiście porównanie filozofii do masażu też mi się bardzo podoba na koniec, bo już naszą rozmowę musimy zamknąć zwróciłbym jeszcze do źródła wody książki klątwa Armani CASA, która jest punktem wejścia dzisiejszego naszego spotkania i przywołał bym taką formułę właściwie metodologiczną, ale też swoiste credo chyba twoje i moje również, bo w myśleniu o filozofii jest mi ta postawa właśnie bardzo bliska postawa, którą wyraża formuła Martina Heideggera właśnie, którą tam przywołuje też trwania w pytaniu takiego takiej postawy, która nieustannie to zresztą źródła i Platona wskazuje tam na nas na takie sformułowania bardzo charakterystyczne, które polegają na wyobrażeniu filozofowania jako rozmowy, w której a rozmawiający nie wiedzą jak to jest i szukają wspólnie odpowiedzi i cały czas jakoś próbują orientować myśleć nigdy nie zastyga w takim takiej pozycji kogoś, kto już te odpowiedzi posiadł to to jest bardzo chyba ważne ważna deklaracja także deklaracja metafizyczna tak z 1 strony to wspólne nastawienie na to właśnie możliwość zobaczenia wszystkiego inaczej z drugiej strony nie jest to przywilej wyłącznie chyba tylko filozofii, ale także z zniszczyło 1 z osiągnięć znane też były związane z Justyną, jakby wyjście poza schematyzm oczywiście schematyzm myślenia to wśród na poziomie szkoły z zespołu szkół systematycznie w symetryczności rozbijanie tego ale, żeby rozwijać tematy, żeby jakiś śmieć może coś niecoś sobie na pamięć nauczyć ustawową funkcję tutaj otwiera no tak, a my, a my polecamy my polecam oczywiście książkę Tadeusza Bartosia klątwa Armani desa eseje metafizyczne 16kwietnia ta książka miała premierę ukazała się nakładem wydawnictwa PWN serii myśleć jak powiadam to jest 1 z najlepszych książek współczesnych filozoficznych, jakie czytałem po pierwsze, nasze mierzy z takimi Super fundamentalnymi sprawami, które są po prostu arcyciekawe nie tylko dla tych, którzy interesują filozofią, ale dla wszystkich, a po drugie to jest książka, które świetnie napisana bo, bo ona łączy fascynację problemami właśnie bardzo klasycznymi odwoływanie się do myślicieli często bardzo skomplikowanych bardzo klarownym językiem i zawodem to jest naprawdę po pierwsze, rzadkość po drugie, wielka sprawa bardzo dziękuję Tadeuszu prof. Tadeusz Bartoś państwa gościem dziękuję bardzo, dziękuję bardzo za zaproszenie za komplement dziękuję za służącym i szczera do usłyszenia, a państwem się słyszymy po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array