REKLAMA

Powstaje pierwsze od '68 roku liceum żydowskie w Polsce

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-04-19 12:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:54 min.
Udostępnij:

Łączyliśmy się z polonistka, nauczycielka literatury, nauczycielką nauczycieli, ekspertką edukacji formalnej i nieformalnej, kierującą pracami nad powołaniem Liceum Ogólnokształcącego im. Zuzanny Ginczanki w Zespole Szkół Lauder Morasha Agatą Patalas

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn TOK FM zaprasza Przemysław Iwańczyk test niedzielne magazyny Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie dziewiętnasty dzień kwietnia dzień pamięci ofiar Holokaustu, ale porozmawiamy o innej sprawie o powstającym w Warszawie liceum żydowskim jest to pierwsza tego typu inicjatywa od 1968 roku, o którym opowie nam nasi goście pani dyrektor Agata Patalas dzień dobry i dobre inne państwo proszę powiedzieć, jakim etapie są przygotowania do rozpoczęcia Rozwiń » działalności liceum i proszę też powiedzieć, jakie fundamenty nie tylko te edukacyjny ale, ale także te związane z tradycją będą będzie to szkoła miała tak na 1 może dobrze byłoby powiedzieć, że auto świetnie, że rozmawiamy właśnie 19kwietnia i że uczelni tak ważnej znaczących dla dla oczywiście powstania w getcie warszawskim, kiedy to dużo myśli się nie wiem czy dużo myśli się o o tym co przeżywali powstańcy co w ogóle przeżywali żyć w gettach nie tylko warszawskim, że będziemy mówić o życiu żydowskimi polsko żydowskim, bo mówienie o szkole zawsze mówienie o życiu to jest no to jest rzeczywiście taki pomysł stworzenia liceum, który z 1 strony ma być kontynuacją szkoły podstawowej w zespole szkół autor marsza, jako że po zamknięciu gimnazjów pojawiło się, kiedy zupełnie puste miejsce, które liceum mogłoby wypełnić również samym budynku na Wawel Berga notabene to jest budynek, w którym kiedyś mieścił się żydowski dom starców wyremontowany przez fundację, której przeznaczone na szkoły 80, żeby pod w latach dziewięćdziesiątych na początku lat dziewięćdziesiątych zeszłego wieku więc, więc wydaje się, że to jest nawet pewne to jest się, że ten pomysł z liceum, a nawet projekt licealny jest rzeczą ważną oczywiście środowiska żydowskiego, ale dla wszystkich ludzi ciekawe kultury żydowskiej i wszystkich tych, którzy są otwarci na rozmaite różnorodności na rozmaite zróżnicowania nie tożsamościowe, bo zależy nam bardzo na tym, żeby ta szkoła, która formalnie będzie szkołę mniejszościową w gruncie rzeczy na różne sposoby edukacyjny właśnie wychowawczą okazywała ten mniejszościowy czy mniejszościowe spojrzenie na świat, a przynoszą od razu wie pani słowo obraz pewną wątpliwość skoro pani podkreśla to, że szkoła będzie miała charakter mniejszościowy nie oznacza to jeśli się mylę to proszę mnie wyprowadzić z błędu, że dostęp będą mieli do niej nieliczni spełniających kryteria rozwiąże każdy będzie mógł w progi tej szkoły wstąpić jeśli tylko na to ochotę jeśli tylko jest światopoglądowo otwarty tak tak oczywiście oczywiście nawet może być światopoglądowo zamknięty na początku i może nawet tak nie było źle, żeby doprowadzić do zmian prawda edukację zmian powinna być zmiana to mocno odczuwalną więc, więc szkoła otwarta absolutnie dla wszystkich zresztą nie mogłaby być szkołą żydowską dla uczniów żydowskiej, ponieważ nie mamy ani w Polsce ani w Warszawie niestety w związku z konsekwencjami, a zagłady apotem sześćdziesiątego ósmego roku i lat wokół 1008. roku wszystkiego tego się potem też wydarzyło nie mamy tak silnego środowiska żydowskiego w Polsce, żeby pozwolić sobie na ulicę żydowskiej żydowskimi uczniami w środku w wyłącznie i tam może to jest oczywiście źle, ale ale, ale dobre jest to że, że można zbudować miejsce wewnętrznie zróżnicowany jest chciała powiedzieć oczywiście nie jestem wicedyrektor tego liceum do tego liceum nie ma tylko tworzymy miejmy nadzieję, że będzie od września, że jeżeli na mój punkt widzenia jest jej punktem widzenia osoby, która jest nauczycielką nauczycielką literatury nauczyciel nauczycieli kimś, kto patrzy na sprawy z wnętrza środowiska żydowskiego i kimś to jest bardzo zaangażowany w ten projekt i wprowadź proszę widzicie w oparciu, jakie kryteria będzie odbywać rekrutacji oczywiście pewnie zaburzona sprawą tej społecznej izolacji w związku z Korona wirusem co tutaj będzie miało kluczowe znaczenie w przyjęciu nowych uczniów ta rekrutacja trwa już w tej chwili jesteśmy właśnie w drugim etapie rekrutacji i z kilkunastoma osobami już rozmawialiśmy online przeprowadzaliśmy rozmowy kwalifikacyjne bardzo jasno powiedziane na czym ta rozmowa polega w pierwszej części na auto prezentacji uczy uczniowie kandydaci kandydatki do liceum mówią o sobie, a potem rozmawiamy i o tym co powiedzieli po to, żeby pogłębić niektóre wątki i rozmawiamy o liście motywacyjnym, który też do szkoły napisali także to jest, gdy tak tak wygląda ten w cudzysłowie, a egzamin oczywiście ważne są świadectwa ze szkoły jest skończenie szkoły podstawowej jeśli kiedyś będzie egzamin ósmoklasisty to będziemy ciekawi jego wyników, ale on o przyjęciu do szkoły decyduje wyłącznie to właśnie rozmowa kwalifikacyjna zatem bardziej nas interesuje niż oceny stopnia na świadectwie bardziej nas interesuje osobowość uczniów to co do tej pory myślą o o Żydach kultury żydowskiej, a jak widzą siebie w takiej szkole, która mówi o sobie, że jest żydowska poziom czy stan świadomości otwartości głowy takie rzeczy są źle najważniejsze, bo dziś ma otwartą głowę dziś zaciekawiony taką szkołą naprawdę bardzo dużo w krótkim czasie można się nauczyć nadrobić różne rzeczy, których być może jeszcze słabszym, więc Sejm chodzi samo o dobrych ludzi dobrych ludzi do szkół na wielu chętnych w tej chwili wyraziło swoje zainteresowanie przystąpieniem do państwa szkoły pani mówi prot proces rekrutacji właśnie trwa, a proces sterylizacji trwają oczywiście jest zaburzony, bo zdążyliśmy zrobić 1 tylko dzień otwarty w końcu lutego i rasy rzeczywiście trudno bardzo myślę i ewentualnym kandydatem do szkoły rodzicom, aby skonfrontować swoje wyobrażenia sens z tym co mamy do zaproponowania poprzez zwykłe spotkanie, więc to jest to jest niedobrze czy tak jest i trudno też odpowiedzieć na pana pytanie jak duże zainteresowanie, bo my widzimy jedynie to jak spływają jak spływają zgłoszenia osób na rozmowy kwalifikacyjne także naprawdę trudno byłoby w tym było odpowiedzieć na pytanie tak lub gdy wiem, że wiele osób szkoły pyta, ale zdaję sobie sprawę syn na trudności związanych z rekrutacją do liceum mówi o sobie, że jest żydowskiej, które mówią o osobie świeckiej od bardzo ciekawa sprawa musi pani przyznać, jakie są powody, dla których młodzi ludzie decydują się na wybór takiej właśnie szkoły to co właściwie zawierają tych co będą zawierać w tych listach motywacyjnych skoro wprost z kulturą żydowską być może nie są związani tak niektóre z tych osób są związane są związane rodzinnie po prostu pochodzeniem żydowskim, która zresztą najczęściej było późno odkryła późno odkrywane przez niektórych rodziców o kulturą żydowską niektóre z osób, które dotychczas natomiast pisały mówią o sobie, że miał coś wspólnego przez kulturę po prostu tak wszyscy przez firmy czy jakąś książkę przez muzeum Polin przez jakąś lekcję w szkole i okazało się to zdanie czasem przez wolontariat o tym, się wydaje interesujące, bo kwestie społeczne są dla nas ważnej kwestii zaangażowania społecznego, więc czasem przez jakiś rodzaj wolontariatu pewnie też zazwyczaj związanym z muzeum Polin, więc tak to wygląda ale, ale ja, ale poza tym to kandydaci wydatki zwracają raczej uwagę na to co myśmy sobie dotąd zdołali powiedzieć, czyli że chcemy uczyć inaczej w liceum inaczej w stosunku do tego jak to się zazwyczaj dzieje w Polsce tak to znaczy chcemy zastąpić tradycyjne wykonawstwo czy seriale, czyli tym, żeby nauczyciele mieli pod opieką malutką grupkę uczniów i dobry bardzo dobry nawet bliski z nimi kontakty, żeby to było miejsce i bezpieczne takie miejscowości przyjaźnie się tak w poziomie pomiędzy uczniami pomiędzy uczniami i ich nauczycielami najlepszym tego słowa znaczeniu oczywiście w rozumieniu ich, żeby uczyć się nowoczesnymi nie zawaham się powiedzieć tego MR sposobami metodami technikami czyli, żeby uczyli i tak będą nauczyciele w tej szkole, a ludzie Andrzej dużą wiedzą, ale jednocześnie wiedząc jak to robić tak, żeby uczyli się przede wszystkim sami uczniowie, żeby uczniowie mówili na lekcji uczniowie robili różne rzeczy we współpracy z sobą na lekcji, żeby od siebie nawzajem się uczyli, żeby uczyć, żeby nauczyciel nie był osobą centralną w tym łączeniu w klasie więc, więc myślę, że to jest jak się okazuje dość atrakcyjny model dla osób, które są po prostu zmęczone znudzone tradycyjnym sposobem uczenia polskich szkołach celem będzie nosić imię Zuzanny Gim ścianki, gdyby pani zechciała powiedzieć kilka patronce tak jest Zuzanna kielczanka będzie naszą patronką co akurat o w odróżnieniu od przy głos ND i świeckiej, zwłaszcza na żydowskich, które u nas jest tak strasznie ze starą pikowane słowem, że to, że trudno się przepisy właściwymi znaczeniami akurat mieszanka od razu wzbudziła takie przyjazne zainteresowanie właściwie absolutnie wszystko od osób, którym się zetknęłam się, które jak piszą będą do szkoły w myślach pomyślałem o tym, że po pierwsze, dobrze, żeby trochę już różnicą żydowskiego była osoba, która może być bliska nastoletnim uczniom dziś, żeby była kobietą i że właśnie uchwałę, żeby jeszcze do tego najlepiej spisała w oryginale po polsku także uczniowie mogli czytać teksty jeśli jakoś samo o Polsce nową oczywiście jestem też własny interes, bo szczególnie pasjonuje literatura, więc też wierzę w to, że literatura ma jakiś edukacyjna edukacyjną szczególną, a więc, szukając w głowie i poza własną głową osób, które mogą spełniać kryteria i być kimś atrakcyjnym różnych szansach i kobieta Żydów niż miesiąc po polsku pomyślała rozwiązaniem im szansę, która akurat jest postacią i polską, która jakimś szczególnym zainteresowaniem teraz więc, jakby te pierogi się zaś ledwo co została wydana kolejna nowa książka Iwony, kiedy Izoldy Kiec kończące mammografia 1 z 3, którą za takie wydała w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaledwie, więc jeszcze jest jeszcze czytać i to jest niesłychanie ciekawe światło, które można zobaczyć się za pośrednictwem, zanim banki może zła strażnik lub tylko 27 dla i można bardzo duże dzięki niej powiedzieć ożyciu przedwojennym tak na Wschodzie na południu Polski tamtej Polski przedwojennej Polski można też dużo ważnych rzeczy powiedzieć o losach brzegu czy drugiej wojny światowej o inicjowaniu przez polskich sąsiadów męcząca i po raz przeżyła i o Riley i o morderstwie baraży o u władzy niż wszystkich tych, którzy podzielili los także jak kropli wody widać w życiu jej śmierci i jej ucieczce przed śmiercią i próbie trzymania się życia w latach na początku lat czterdziestych 300 pierwszym roku drugi dzień później znaleźć wiele fantastycznych my jednak trzeba powiedzieć jak brzmi to może dziwnie edukacyjny i wychowawcze rzeczy, że zna nie tylko przez pracownika częściami z wiedzy świadomości tego kim była niczym proszę jeszcze powiedzieć jeśli mogę zadać pani pytanie na koniec czy ten przykład za tym przykładem warszawskim chcielibyście państwo, by poszli także inni, by miasta, gdzie ten żydowski szlak kulturowy jest dość mocne mam namyśli Łódź chociażby miasto żyjące przez lata na styku 4 kultur właśnie takie takie szkoły od o otwierały często w ogóle możliwe tak nazywamy otwarcie takiej szkoły myślę jest bardzo bardzo trudne, ale dlatego miasto tak bardzo pociąga bo, bo ja mam poczucie oczywiście, że i idziemy pod wiatr i ale jakoś się wtedy człowiek nie wiem jakoś jest bardziej wierny właśnie się własnym przekonaniom jakąś własną wizją 3 tt temu co znaczy życia i zawodu najbardziej nam zależy, żeby się stworzyć takie miejsce w są takie próbują myślenie we Wrocławiu są również szkoły banki w tej chwili jeśli się niemal podstawowe także wnioski tamtejsze jako pierwsza klasa licealna też, ale w, ale nie spotkałem się rzeczywiście może czymś nie wiem ale, ale nie spotkałam się z tym, że ktoś miał jakąś mocną wizję liceum żydowskiego wciągu dzisiaj wprowadzić w jakimkolwiek mieście w Łodzi z tego co wiem zupełnie dobrze rozwijała się nieformalna Polska edukacja skoncentrowana wokół gminy żydowskiej i też fundacji autora, ale o tym, że pytam siano szkołę założyć Niewiem, chociaż byłoby to bardzo logiczne po fantastycznych szkołach jak Łódź miała po szkole Teresa, której można zobaczyć wspaniały film dokumentalny, a w którym, który notabene szkole w prasie muszę rozwiązać po po sześćdziesiątym ósmy roku już nie było po prostu uczniów żydowskich zmuszona do wyjazdu z Polski to tam, czyli głównie polscy nauczyciele nadawane tylko klasy były były zapełnione żydowskiej ucznia dziękuję pani bardzo za rozmowę, życząc powodzenia w przeprowadzeniu tego procesu rekrutacji niełatwego ze względu na okoliczności na jakiej on przypada pani Agata Patalas była moim państwa gościem państwa zaproszę na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA