REKLAMA

Polacy, Żydzi i mit handlu kobietami

OFF Czarek
Data emisji:
2020-04-20 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie w nowym dniu nowe przepisy można oddychać jak państwo słyszeli wreszcie wstrzymaliśmy oddech teraz można troszeczkę zaczerpnąć oddechu jeszcze do końca pełną piersią rozum ale państwa i moim gościem jest pani Aleksandra Jakubczak typach metod jest w Columbia University w nowym Jorku dzień dobry witam serdecznie panią niedobre dziękuję zaproszenie dziękuje za przyjęcie zaproszenia i bardzo Rozwiń » przepraszam, że zerwałem panią z łóżka myślę o trzeciej nad ranem Teresę z czwarta 7 w nowym Jorku już kończą się grudzień list pisze do siebie czy dobrze czujesz się przetłumaczył Maciej Zembaty słowa Leonarda Cohena, a co się właściwie dzieje teraz, zanim przejdziemy do nasz temat naszej rozmowy ciekawi mnie co się dzieje w nowym Jorku jak tam wygląda kwarantanna jak tam wygląda walka jak tam wygląda podejście właśnie wszystko co się dzieje proszę opowiadać tak cichutko, żeby się dzień denerwowali to niestety trochę gorzej wygląda nieprędko wróci na marne, choć też lasy nie zamknęli ba w parku można radzić bez maski, więc trochę, że do tego władze podeszły do mnie swego chwali też duże będziemy z tego wychodzić na takich wiadomościach słychać, że wiele osób umiera co 5 wysłać karetkę ja na szczęście mieszka na Manhattanie, więc mieszkam w części, która jest najbardziej doświadczona przez wielu koronę, ale tak nie wygląda ciekawie, ale wszyscy siedzą w domu wychodzą czasem coś do z dostawami to, że poważny problem ma początku marca nie da się nic dostać się żadnych zakupów online niestety przechodzi do sklepu ceny wzrosły wybucha generalnie to oceny nie, ale sklepy, które mają mniejsze kolejki są dużo droższa cha tak papieru toaletowego nie od marca początku marca mydła wpłynie też nie od początku marca to by pomyślał, że centrum po prostu dobrobytu w epicentrum zgniłego kapitalizmu nie ma papieru toaletowego mydła wpłynie tak nadeszły takie czasy żyła wysłali paczkę z papierem toaletowym swojski, bo nie Perską ten rozpad terenowych są zdaje dochodzą opłaty klasy zaskakująca tak poczta Polska nie wysyła więcej, ale prywatne firmy jak jej część wysyłają w 24 godzin dochodzi paczka nie aktora, ponieważ nie ma lotów, ale doszła do mnie paczka 24 godziny Warszawa jako zastanawia się, ale wtedy wychodzi po pewnie 50USD za rolkę na drogi są teraz przesyłki, ale tutaj też musiał kupić rolkę papieru to, że czeka na nią chyba 3 tygodnie i w sumie wychodzi też was 2USD za rolkę papieru matka chyba jedwabiu sąd rzeczy tak dla bogatych dla bogatych, a co z takim duchem powiedziałbym Narodowym czy też nowojorskim właściwie no to się zbyć czy też Manhattanie z kim, bo to też jest dość specyficzna część nowego Jorku ciekawie nie mam wrażenie dużo nowojorczyków odczuwa to UE kwarantanny zamknięcie w domach jako poważny cios dla nowego Jorku, ponieważ dla nich wszystko czym nowy Jork był jest zamknięte są właśnie restauracje i smrodu i różne wyjścia trzeba być nowe czy program wychodzenia z domu instant w wydawaniu pieniędzy i teraz niemałe za bardzo robić, a Solidarność nie wiem siódmy dziewiętnaste każdego dnia słychać brawa dla personelu medycznego nie jest tak spektakularnych we włoszech np. nie ma w Polsce się odbywa, ale we włoszech to bardzo spektakularny, że w Izraelu też dużo lepiej weszła, ale tutaj tak wydaje się po prostu nie są bardziej uzasadnienie nie ma takich skupisk ludności rodzi się znają sąsiedzi się znają nie w Polsce w ramach podziękowania nie dajemy personelowi medycznemu sprzętu ochronnego to jest taka jest tutaj tutaj też dlatego FBI musi wkraczać w różne miejsca, że odbiera ten sprzęt maseczki tak dalej jak pani uwięziona czy też wychodzi pani w poszukiwaniu to tak myślę trochę o tym jak przypomniał się zrazu film ucieczka z nowego Jorku, ale nie wiem jak daleko ta wizja filmowa odbiega od tego co się dzieje pewnie trochę odbiega jednak mimo wszystko nawet nie gdzie uciec samochodu nie mam metra nie używała ma chyba tak on mieszkam przy kampusie w sumie 6 na piechotę chodziłam na te parę, więc korzystają nie wychodzić można zrobić zakupy, ale ja tak chodzę raz na 2 tygodnie do parku, który stał ludzi bez majteczek także nie wychodzić, a na ulicach naprawdę trudna trudno być samemu pełne są ulice ludzi niestety, a metrem z metra pani korzysta, bo dla bezpieczeństwa czy są jakieś ograniczenia zakazy z tego co wiem nie ma żadnych zakazów ograniczenia nie korzystam, bo lepienie też nie za bardzo potrzeby, bo tak ciężko zamknięte nie będzie dojeżdżać aha, ale metro funkcjonuje normalnie i tak co autobus wszystko to jest właśnie ta różnica między tym co się dzieje w Europie czy też w Izraelu nie ma żadnych ograniczeń co da transportu Miejskiego chodzenia parku nie Police nie ma żadnych mandatów tutaj ja widzę okna grupki ludzi na ulicy piąty piwa nadal nie ma żadnych ograniczeń jak jeszcze do niedawna rozmiar częścią napić piwa musiał je wsadzić do takiej szarej torebki i nadal tak nadal tak niestety, odrzucając pijących piwo ma pani nam się oczywiście w tych klasycznych szarych papierowych torebkach tak tak nadal tak ad, a nastrój taki co znaczy czy ludzi w jaki sposób właśnie wiążą to, że halo nie ma zakazu jesteśmy wszyscy na ulicach byśmy wszyscy mecz jesteśmy wszyscy w komunikacji i karetki jak pani powiedział, jeżdżąc 5 minut czy te 2 rzeczy są ze sobą połączone to w jaki sposób to łączy czy też może uzupełnieniem nie wiem mnie nie odczuwam jakiś krytyki ze strony społeczeństwa nie widzę, żeby ludzie z własnej inicjatywy nie robi jak ja chodziłam już ma serce do sklepu na początku marca ludzie patrzyli na mnie jak na osobę zarażoną dziwną bagażnika proszę chodzi o masaż nikt nie trzyma sytuacja sytuacja nadal tak wygląda, że większość osób po niechętnie zakładają maseczkę nie trzyma dystansu i nie wydają się, że trochę niepoważne tego dochodzą tutaj, czyli tak jak pani powiedziała wydaje się, że stany Zjednoczone będą raczej dłużej niż krócej zmagać się z tą pandemię epidemię koronę wirusa zdecydowanie nie do tej pory nie podeszli do tego dość poważnie tak jak w Polsce czy w innych krajach Niemczech Izraelu to bardzo często w Izraelu Izrael bardzo bardzo szybko zamknięta wszystko tutaj nadal są loty wewnętrzne w stanach nie ma prawie żadnych ograniczeń, więc sama dzisiaj sama z nowego Jorku da Kalifornii nie ma z tym problemu tak samo są loty międzynarodowe także, ale ale do nie wszystkich państw do wszystkich pewnie liczba Niewiem wiem, że nad polskim nie ma lotów, ale w środę z Izraelem ciągle samoloty parę razy w tygodniu nie ma innymi krajami, ale loty nadal funkcjonują dobrze to tyle na temat bieżącej sytuacji Nowym Jorku, a po informacjach myślę powróciły do właściwego tematu naszej rozmowy, bo trzeba państwu wiedzieć, że pani Aleksandra Jakubczak z departamentu historii Uniwersytetu Columbia w nowym Jorku jest autorką wydanej przez wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego książki Polacy Żydzi imid handlu kobietami i o tej książce będziemy dzisiaj rozmawiać, ale po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut za 3 minuty o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa i moim gościem jest pani Aleksandra Jakubczak wydział historii Columbia University w nowym Jorku witam panią ponownie mam nadzieję, że nie został pan jeszcze w niszczą las czy sprawdzam czas czwarta 24 Polacy Żydzi mit handlu kobietami książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego mówimy właściwie okresie przed pierwszą i wybitna przed drugą wojną światową, ale bardziej chyba przed pierwszą prawda pierwszą pierwszą wojną światową, bo w czasie zawarcia czas zaborcze i już tytuł książki sugeruje, że mamy, gdyby 2 przestrzenie 1 to jest przestrzeń nazwana pewnie rzeczywistością, której coś co możemy wnioskować, a potem na podstawie źródeł, a druga przestrzeń to jest przestrzeni taka wyimaginowane przez społeczeństwo czy też przez różne grupy społeczeństwa i przełożona na jakąś opowieść ta opowieść oczywiście już przy właściwie trochę się rządzi innymi prawami ona już nie musi się opierać na źródła raczej opiera się na przekazywanie różnych no albo może inaczej wyolbrzymianie albo może zamienianie lęków przed różnymi rzeczami zamienianie ich na pewno opowieść, która miałaby te lęki kosić tak to Boże to pięknie może sobie zapisać w tę książkę przed jak dobrze to teraz porządzą panie mogą od pani głos w takim razie tak wg cen tej książki była właśnie zestawienie rzeczywistości, w której odbywał się tzw. handel kobietami, czyli jak my byśmy rozumieli zmuszanie kobiet do uprawiania prostytucji co w oczach współczesnych były była również postrzegane jako wysyła jeszcze w szczególności wysyłanie kobiet z Polski do domów publicznych za granicą w szczególności do Buenos Aires i zestawienie z tego z różnymi racjami, które wokół tego krążyły w tym czasie tak jak państwo nie powiedział były one wyolbrzymione mówią nam one dużo więcej o innych lękach społeczeństwa, które rozmawiały na temat tzw. handlu kobietami im cel mają książki było pokazanie, o czym właściwie mówiono co tak naprawdę się działo czym był ten handel, a ja tę książkę przeczytałem, więc wiem, o czym mówiono, ale nie wszyscy nasi słuchacze przeczytali, więc w ich imieniu zapytam, o czym w takim razie mówiono co mówiono czym, co gdyby co co kryło się po tym, bardzo obszernie in obszernym terminem handel żywym towarem jak ja to może zaś odpowiedź, jakie w ogóle do tego tematu doszłam cudo bardzo dziękuję też jest dość ciekawe interesowała się zawsze Argentyną i zaczął czytać książki o Polakach w Argentynie i takiej zacząłby się hiszpańskiego dowiedziałem się, że w Argentynie Polaka, czyli Polka znacie żydowska prostytutka i ma to duży związek ze my tylko nazywam my książce mitem handlu żywym towarem, ponieważ się przed pierwszą wojną światową część nadal te narracje krążyły do wybuchu drugiej wojny światowej wierzono, że rocznie z Polski wysyłana nawet 50 000 kobiet rocznie do domów publicznych w szczególności NSA SN również we Rio de Janeiro to narracja pojawiały się też domy publiczne w Ameryce Południowej rzadziej w Ameryce północnej też w Konstantynopolu i na dalekim Wschodzie i tych narracja tutaj też wpłynąć wróci też do tytułu książkę Polacy Żydzi i handel kobiet ani handlu kobietami wierzono, że to właśnie ludność żydowska zajmuje się wysyłaniem kobiet do domów publicznych i oni działają w zorganizowanych grupach przestępcze siatka przestępcach na terenach Polski zwodzą kobiety porywają jest ulic takiego właśnie dane do doniesienia w prasie, że z ulic znikają kobiety córki żony siostry są porywane nie tylko z ulica z domu po mężu fabryk i innych miejsc publicznych i są wysyłane do domu publiczne i te narracji był też związane z władzami zaborczymi w szczególności rosyjskimi, które oskarżano o sprzyjanie temu procederowi i przymykanie oka na to jak przemytnicy również żydowscy pomagali tym porywaczom wysyła 50 000 kobiet rocznie z ziem polskich granice i nawet utrzymywano, że władze rosyjskie dostawały za to swoją działkę jak może za cały fragment materiał źródłowy słyszał jeszcze może lub czytały nieraz w gazetach, że młode kobiety dziewczęta giną bez śladu także ani znaleźć ich ani o nich niczego dowiedzieć się nie można szuka rodzina szuka policja nadaremnie przepadła jak kamień wodę trudne to do uwierzenia w czasach kolei żelaznych telegrafu telefonu Radia, a jednak tak bywa co się, więc stało z tymi zaginionymi nic innego jak to, że zostały w sposób oszukańczy uwiedziony wywiezione do dalekich przeważnie zamorskich krajów witam sprzedane do domów publicznych szczególnie narażone na to niebezpieczeństwo są takie jak w emigrant zmuszone szukać w kraju lub za granicą zarobku chleba czyhają na nie w podróży podli ludzie żyjący w handlu kobietami handlarze tacy szukają przede wszystkim młodych ładnych, a przy tym samotnych dziewcząt narzucają im się na przewodników podróży i dużą obietnicami łatwego obfitego zarobku bogatego męża pięknych strojów zabaw nie tylko wprowadzają drogi cnoty, ale przyprawiają o zgubę duszy i ciała, jeżeli dziewczyna posłucha już po niej dokładnie takie historie krążyły to nic nie wiem tak bardzo SR 1 i broszurę tak dla imigrantek polskiej walki z handlem kobietami dziećmi, chociaż są odpowiedzialne jest z okresu międzywojennego takie ogłoszenia dla kobiet już krążyły od końca dziewiętnastego wieku od początku dwudziestego wieku można było przeczytać takie ogłoszenie lub broszurę, gdyż rozdawaną np. na stacjach kolejowych w portach, gdzie uprzedza na kobiety, które podróżowały, bo uważano właśnie to one będą z dala od rodziny jeszcze bardziej narażone niż te, które pozostają w rodzinnych stronach mówimy tu np. a kobietach, które nadal były wypisze społecznościach wiejskich i dopiero wtedy przynosiło do miasta i tu dopiero było zagrożone na niebezpieczeństwa, że ktoś się porwie uwiedzie wiedzie i ich i zabierze do domu publicznego jak ja tutaj widać dobrze w tym stacje tutaj odnoszę odnosi się to do upadku morale nie tylko fizycznego, ale też duchowego no właśnie tych rynku tak tutaj bardzo ciekawy ten wątek, który jest pani szansę to jest takie uprzedmiotowienie kobiet to znaczy kobiety szczególnie młode kobiety postrzegane są jako seksualne istoty, gdzie właściwie 2 kontrolne z seksualnością kobiet należy do społeczeństwa może do państwa może jakieś inne instytucje na pewno nie jest pozostawiona kobiecie i wszystkie bez wyjątku są traktowane jako ofiary tak właśnie, które zostały podstępnie zwabione i oczywiście z jakiegoś powodu bardzo raczej się chyba widzi podstęp jako powód, dla którego kobiety kończą w domach publicznych, a raczej chyba nie pojawiają się wątki godnej godnych zarobków tak jako alternatywy, a z drugiej strony rozumiem, że ten ten przymus i to białe niewolnictwo też nie do końca jak pokazują wypadki w 1905 roku w Warszawie później w innych miastach też nie do końca, bo prawdziwe, jeżeli tak to rzeczywiście słuszna uwaga jak zauważa mojej książce kobietom odebrano jakąkolwiek sprawczość one przedstawiane jako niewinne ofiary przebiegłych mężczyzny przebiegu doświadczonych kobiet, który jest wodzą i uprowadzają i tutaj prostytucja właśnie próbuje pokazać ma szansę, że ten dyskurs o handlu kobietami tak właściwie, a także dyskursem o same prostytucji jest przedstawiana jako nie wybór, gdzie otoczkę lepsze zarobki i lepsze warunki życia, ale zawsze, że jest to wynik jakiegoś podstępu zmuszenia kobiet i nie może wynikać z wolnego wyboru jest to taka debata wśród feministek już od lat co do prostytucji 3 czy prostytucja może być w ogóle wyborem i te debaty, które obecnie miński prowadzą jak nasze społeczeństwo postrzega prostytucję czy jest to zawsze pewien rodzaj przymusu zespół od od społeczeństwa my od mężczyzny ode czy kobieta sama nie może tego wybrać, ponieważ po prostu nikt nie może być wyborem są one ma wejść w ten dyskurs c, która dzisiaj ma swoje źródła w tym okresie, w którym jakiś mojej książce myślę, że tutaj pewnie ciekawy zresztą to państwo ocenić, ale sugeruje też zapoznanie się z poglądami to mówimy o współczesności taki bardzo wpływowe feministki kami upaja tak propos dyskusji, ale to jest troszeczkę poza obszarem naszej dzisiejszej rozmowy mówiąc o wypadkach w 1905 roku nie mam namyśli tego co zwykle nasze słabsze kojarzyło, czyli tych dobrze został minister nauki generalnie chodzi o to, że w maju 1905 roku 2004. dokładnie, więc niedługo rocznica ten tłum robotników uzbrojonych w noże siekiery kije zaczął atakować najpierw różnego rodzaju właśnie podejrzane knajpy, w których sutenerzy się spotykali złodzieje sutenerzy także domy publiczne, a potem także właśnie mieszkania tych że, czyli sutenerów i i też niektórych seksu org Arek, żebyśmy powiedzieli, ale o tym, więcej, bo tam doszło też do interesujących wydarzeń w sensie takich nieoczywistych będzie mnie oczy nie oczywistego zajmowania stron to znaczy kobiety, które były wyzwalane nie wszystkie chciały być wyzwolone niektóre nawet stawały w obronie swoich pracodawców informacje już za kilka minut po informacjach powrócimy do naszej rozmowy pani Aleksandra Jakubczak z wydziału historii colombia inwersji w nowym Jorku z państwa moim gościem rozmawiamy o książce autorstwa pani Aleksandry wydanej przez wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego książce zatytułowanej Polacy Żydzi imid handlu kobietami informacji już za 2 minut dziesiątej 40 i wcale wracamy do książki Polacy Żydzi i mit handlu kobietami książka wydana przez wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego państwa i moim gościem jest dzisiaj autorka książki pani Aleksandra Jakubczak z wydziału historii Clubie inwersji w nowym Jorku przed informacjami rozmawialiśmy tzw. pogrom alfonsów w 1905 roku coś się co się wydarzyło obecnie, że w pewnym sensie te kropla przelała wypełniła czarę no właśnie jak już takiego wzmożenia moralnego znaczy zazwyczaj te wydarzenia są wpisywane w szerszy ruchem odnowy moralnej w społeczeństwie Królestwa polskiego nie byłyby zakładane różne Towarzystwa w odpowiedzi na rozrastającą się prostytucji na te doniesienia, o których mówiliśmy dotyczące tzw. handlu kobietami i powszechnie uważa, że robotnicy także pokazali jak się odnoszą do do prostytucji i wyraża swój sprzeciw wobec handlu kobietami betoniarz to właśnie kobiety głównie ze sfer robotnicza miała być uprowadzone i miały znikać ulice z fabryk i tak pyta tak to program miał się tak zacząć, że uprowadzona było wiele różnych latach, ale głównym motywem było wprowadzenie robotnice i umieszczenie w domu publicznym tak też względu wiąże się te wypadki ogólnie z handlem kobietami i prostytucją i przez prawie 6 dni demolowano domy publiczne trudno powiedzieć ile tak naprawdę było w Warszawie oficjalnie powinno być ich około 1719, ale zdemolowane wówczas około 150 lokali być może we wszystkich uprawiano prostytucję trudno trudno powiedzieć i robotnice nie tylko niszczyli takie lokale, ale również atakowano tzw. alfonsów sutenerów innych stręczycieli osoby z tego biznesu Konstytucyjnego także same kobiety, które znaleźli w tych lokalach i kobiety, które nie chciały porzucić się swojego zawodu były poważnie raniony niektóre zostały zabite i tak jak już wspomniał przed przed przerwą niektóre z kobiet stanęły do do walki przeciwko robotnikom i walczył po stronie samych sutenerów obronie swoich lokali, które były dla nich ich miejscem życia i miejscem to się, gdzie zarabiała życia, więc mamy taki kontrast między tym jak opinia publiczna postrzegała kobiet jako niewinne jako o wprowadzane i przenoszone przez mężczyzn z 1 miejsca na drugie wyważone tutaj mamy większą sprawczości kobiet, które pokazały wyraźnie, że one same wybrały, gdzie chcą być i że prostytucja dla nich była lepszym wyborem i ona wolałoby zostać w domu publicznym niż być wyzwalane tak jak tłum przedstawiał się z robotników i być może pójdzie do fabryki albo być służącą takie były alternatywy ma być służącą to też nie była bardzo dobra oferta zresztą jest kilka książek na ten temat niektóre z nich rozmawialiśmy także w programie off czarek, więc proszę poszukać Szanowni Państwo, że ktoś zainteresowany tą wyszukiwarce no dobrze, czyli mówiliśmy o takim postrzeganiu właśnie przez społeczeństwo czy może wyobrażeniu handlu żywym towarem białym niewolnictwie, skąd się wszystko brało mówiliśmy o lękach to był za leki skąd, skąd te lęki w społeczeństwie co mogło być potencjalnym źródłem takiego lęku tak jak właśnie widzimy tutaj mowa o kobietach głównie się sprowadzały do kobiet kobiety są przedmiot raczej przedmiotami i są wyważone przewożone sprzedawane jak towar żywy towar i wg mnie to właśnie proponuje w książce mojej wyraźne lękami o przedstawieniu człowieka współczesnym świecie mamy tutaj okres wzmożonej urbanizacji uprzemysłowienia, ale też migracje ludzie przemieszczają się z miejsca na miejsce mamy rozpad tradycyjnych społecznościach wraz z tym porzucenie tradycyjnych wartości rodzinne społeczności wielu chłopów, a opuszcza swoje rodzinne związki również kobiety na 7 miast zmienia się ich styl życia zasilają oni proletariacka i zmieniać też ich wartości i przy tym rozpadzie w tradycyjnych społeczeństw rozpadają się także on może lepiej powiedzieć osłabiają się systemy kontroli społecznej społeczeństwo utraciło kontrolę nad jednostkami np. kobietami, które były zawsze postrzegane jako najbardziej wrażliwe i podatny na jakieś niebezpieczeństwa i właśnie też w tym okresie pojawia się taki obraz miasta jako miejsca bardzo niebezpiecznego z 1 strony miasto oferuje nowe możliwości dla ludzi, którzy opuszczają swoje rodzinne strony przenoszą się tak niewiele miast tak właśnie nie w ziemi obiecanej do Łodzi czy też do Warszawy też w ogóle za granicę, ale miasto też stanowią wielki niebezpieczeństwa to on też porwania kobiet, ale też porzucenie tradycyjnych wartości, czyli że rodzina jest najważniejsza jak Solidarność związana z grupą społeczną i wg mnie to właśnie to o porzucenie wartości i totalne zmiany świadomości społecznej sprawiły pewien kryzys świadomości ówczesnego społeczeństwa, które było niepewne, jaka jest jego przyszłość i te lęki to w przyszłości będzie wydana społeczeństwo jego jego wartość w ten właśnie moralność przeniosły się na kobiety i po potrzebę kontrolowania ponownego ponownego kontrolowania członków społeczeństwa i tutaj ponownie kobiety należy skontrolować wtedy być może będzie większa kontrola na te nad tym co się dzieje tak właśnie identyfikuję, gdybyśmy mieli skonfrontować ten mit handlu kobietami z dostępnymi danymi to co coś się zgadza czy cokolwiek się zgadza, czyli co właściwie mówią źródła na temat sytuacji rzeczywistej sytuacji rzeczywista, czyli jak powiedziała, że taka, która wyłania się ze źródeł policyjnych i także tych organizacji, która miała się zajmować ochroną ochroną kobiet pokazuje, że wiele kobiet rzeczywiście opuszczały swoje rodzinne strony w UE z własnej woli szukało lepsze o możliwie alternatyw w mieście czy też za granicą rzeczywiście przekraczały one pewne granice obyczajowości pokazujących miejsca publiczne podróżujące samej, ale te przypadki, które kwalifikowane wówczas opinię publicznej jako handel kobietami tak właściwie nie zostało potwierdzone wielokrotnie, kiedy przesłuchiwano kobiety tak jakby wyszła ta w pogromie Alfa 1905 roku kobiety same przyznawały, że wyjeżdżał z własnej woli, że wiedziały co czeka i że nie chcą być uwalniane przez władze np. takie przypadki 3 kobiet, które wyjechały z Odessy to Konstantynopola domów publicznych tam i policja ściągnęła z powrotem do Rosji i myślę, że są ofiarami handlu kobietami one przyznały wówczas, że już przed swoim wyjazdem do Konstantynopola trudnią się prostytucją i wolały zostać asem poluzowane lepsze zarobki tamtejsze dane publiczne i tak ważne przedstawia ze źródeł nie twierdzę tutaj, że nie było przypadku handlu kobietami takie na pewno też się zdarzało, że kobiety nie spodziewały się tego co czeka za granicą i po wygranej podobnie jak dzisiaj, że kobiety kobietom, a obiecywana pewny posady za granicą zobowiązywały się przedstawić umowę zadłużały się pośredników przy wyjeździe i przez to były zmuszane do pozostania ze niekorzystnych warunkach za granicą i dlatego i takich porównywano potem do niewolniczej pan dzisiaj wiele wielu migrantów znajduje się w warunkach niewolniczych w efekcie nieuczciwych umów zawieranych przed wyjazdem i co oni związani przez wiele lat ze pracodawcą czy też w miejscu pracy tylko nie spodziewali dom publiczny zdarzenia plantacja tak też tak, żeby samej książce, że kobiety niebyły jedyne, które było oszukiwanie i wyzyskiwaczy jest to czas, w którym nie bez powodu społeczeństwo było bardzo zaniepokojona tym co się dzieje, ponieważ wiele osób opuszczał rodzinne strony i oddawało się w ręce obcych ludzi, którzy czasami zyskiwali naiwność i bezbronność emigrantów, którzy ukończyli właśnie na plantacjach w Brazylii bardzo ciężkich warunkach zostały następujące niewolników albo kobiety właśnie, które wyjeżdżały spodziewały się pracy służącej czy gospodyni pacjencie w Argentynie, a kończyły wydamy publiczne i tak też przedstawia ze źródeł i rzeczywiście widzimy po źródła, że coś działo i mamy duży ruch ludności wiele osób wyjeżdża i są osoby też bezbronna, ponieważ władze nie są w stanie kontrolować wybiera bardziej się po pierwszej wojnie światowej kontrolują ruch ludności także widzimy jak władze drugiej Rzeczypospolitej stara się kontrolować umowy zawierane przez wyjeżdżających zagranicę Polaków, aby uniknąć tego wyzysku i bardzo niekorzystnych warunków pracy, które je życia, które znajdują za granicą bardzo pani dziękuję za dzisiejsze spotkanie, ponieważ ciasno się kończy to wszystkich państwa zainteresowanych tym tematem odsyłam do książki pani Aleksandry Jakubczak Polacy Żydzi i handlu kobietami książka wydana przez wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję pani serdecznie pani Aleksandra dziękuję pani Aleksandra Jakubczak wydział historii Clubie inwersji w nowym Jorku była państwa i moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA