REKLAMA

Czy kultura przetrwa lockdown?

Połączenie
Data emisji:
21-04-2020 13:40 (Powtórka: 21-04-2020)
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
10:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 1344 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Witold Mrozek z gazety wyborczej dzień dobry dzień dobę będziemy mówili o tzw. powiedział, że jest w klasie kreatywnej, czyli o twórcach szeroko rozumianej kultury to jest w zasadzie branża no nie wiem czy nie czy nie należy użyć słowa już niszczona przez te zamknięcia lokalnych, w których tkwimy to jest branża, w której właściwie nic nie dzieje w tym momencie poza odtwarzaniem rozmaitych produkcji użycie Rozwiń » internetu, czyli poza takim taką digitalizację tych zasobów, które są nie wiem co się ze mną zgodzi, że właśnie tak można podsumować tą sprawą z pewnością jest także cała branża kulturalna Baraka pewne bardzo mocno dotknięta przez przez rok dane związane z koronacją sam na pewno myślę, że pisarze piszą książki na tyle na ile mogą wobec przy obecnym obciążeniu psychicznym jest większy niż zazwyczaj jakiś tam prace nad dużymi projektami np. filmowymi, do której nie doszło jeszcze do etapu zdjęć też zapewne trwają, ale z pewnością czy to realnie producenci mówią, że jednak wszystko siadło to znaczy, że jeśli chodzi o branżę filmową wejście wszystkie elementy tego układu w tej chwili są zauważone przez 3 dni zdjęciowe czy tak dalej to wszystko to wszystko zniknęło się ludzi, którzy żyli od projektu do projektu może znalazła się w sytuacji takiego odliczania pozostałych oszczędności to przejrzenie mają częściej ma część maczać koniec to może spróbujmy spojrzeć na to jak też to środowisko próbuje się organizować w jaki sposób próbuje zwrócić uwagę na te problemy problemy, które się na równe warstwie mają i być może dla tych najlepiej sytuowanych artystów, którzy mają duże nazwiska, którzy mają Wojas brutalnie duże oszczędności mają z czego przeżyć to może nie jest aż tak niszczący czas jak lat, którzy byli mówiąc kolokwialnie na dorobku, bo to w nich uderza bardzo mocno, więc myślę można tej inicjatywy, które próbują zwrócić uwagę na to co się dzieje w ogóle twórcami kultury no był apel rozmaitych organizacji i już istniejących albo takich inicjatyw, które właśnie odwoływały się rok w celu zwrócenia uwagi na problemy nie wiem może mówić mówili, że jakieś są w fatalnych możemy mówić o rozmaitych inicjatywach dramatopisarzy też możemy mówić z drugiej strony takich inicjatywach samopomocowych z 1 strony fundusz wsparcia uruchomiło Stowarzyszenie filmowców polskich takich dużych stałych organizacji w stan Unii literacka nowa organizacja Pisarska też zbiera pieniądze na na pomoc ludziom, którzy znaleźli się na lodzie taki fundusz uruchomił też związek zawodowy inicjatywa pracownicza, ale to wszystko jest kropla w morzu potrzeb powiedzmy sobie wprost to nie jest tak, że Polska ma jakiś szczególnie wysoki czy to w całej gospodarce wskaźnik uzwiązkowienia jakoś szczególnie zorganizowaną obdarza artystyczną to wszystko te wszystkie takie oddolne inicjatywy dużo za mało jak na jak na obecną tragiczną sytuację no tak, ale warto tutaj się zastanowić nad tym w jaki sposób ta branża jest tak powiem chroniona przez resort, który właściwie po to, istnieje, czyli przez ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego czy tutaj rzeczywiście tworzy się jakiegoś rodzaju działania osłonowe także ci ludzie mogli ten najtrudniejszy okres przetrwać, jeżeli się zestawimy z niektórymi krajami europejskimi Norwegia pewnie nie jest najszczęśliwszym krajem do zestawienia jest dużo bogatsza od Polski ma mniej ludności zupełnie inną tradycję, ale warto przypomnieć prof. Nina Witoszek podał, że 1,5 tygodnia temu na antenie w tym programie tłumaczyła jak też to wygląda Otóż tam twórcy także twórcy niezależni otrzymują 80% swojego przeciętnego wynagrodzenia z najlepszego okresu harce oraz o tym, pamiętać o formie oczywiście wsparcia socjalnego, ale co się dzieje jeśli chodzi o polskie ministerstwo kultury dziś możemy też polecam np. bardziej na bardzo szybko również twórcę cały sektor takim poziomie finanse skok kreatywne otrzymał kwotę 5000EUR na swoje konta, żeby jakoś po prostu przejść przez tą pierwszą fazę problemu w Polsce główny problem w Polsce nie można powiedzieć, że ministerstwo nic nie robi moment wrażenie, że minister Gliński bardzo intensywnie zabiega o to by było widać, że ministerstwo coś robi natomiast działania są nieadekwatne są za wolne i niekoniecznie trafione poziom to są 3 główne problemy z nimi to znaczy to co ministerstwo ogłosiło najpierw tzw. program kultura w sieci, na które przeznaczono 20 000 000zł w tym 5 000 000zł na stypendia dla indywidualnych artystów od 15 000 000 na projekt dla Wrzosów i instytucji kultury to po pierwsze, skarpa w morzu potrzeb już wczoraj nawet minister Gliński w TVP Info przyznał, że może to być trochę za mało, ponieważ jeszcze przed la innemu wpłynęło 1600 aplikacja wiadomo, że większość ludzi czeka z takimi aplikacjami, zwłaszcza nas, zwłaszcza w nagłych sytuacjach było mało czasu, by w ogóle to skonstruować ostatnią chwilę drugie pole jest taki, że w ogóle mówimy o aplikacjach nie mówimy o projekcie o projekcie socjalnym o wsparciu socjalnym, który pozwolił, które pozwoliłoby jakoś przetrwać ten czas i płynnie przejść chociażby z obniżoną stopą życiową, ale z jakimkolwiek komukolwiek pewnością gwarancją tego się będzie dało utrzymać pozwoliłoby jakoś przejść dalej nie to konkurs grantowy zasadzić dość podobny do poprzednich konkursów grantowych, gdzie kryterium jest złożony projekt podstawą podstawą do ewentualnego wypłacania tych pieniędzy te pieniądze najwcześniej artyści zobaczą jakieś 2 miesiące też stypendia mówił dla indywidualnych artystów wynoszą około 2,51000 na rękę, więc nie są takie szalone potem być może jest to jakaś jest jakaś realna pomoc natomiast będąc po to, że to jest program konkursowy wniosku muszą spłynąć wczoraj strona ministerstwa, przez którą składa wnioski niemiłosiernie się wieszała w związku z tym zainteresowaniem wydłużono ten termin jeszcze 92 potem będziemy mieli falę projektów artystycznych wymyślanych tylko po to, by pisać się kryteria ministerstwa coś zrobicie nie monodram internecie albo coś takiego niekoniecznie ktokolwiek będzie to oglądał natomiast widać takie myślenie to powiedziałbym wzięte z lat dziewięćdziesiątych, że musimy wytworzyć jakiś towar, żeby te pieniądze otrzymać ten towar, który jest może niekoniecznie w ogóle w tym momencie potrzebne i ustawia artystów sytuacji konkurencji te nie za duże pieniądze o ministerstwo zapowiada też program odbudowy branży kulturalnej tylko, że ciągle nie wiemy jak on miał wyglądać mają być ogłoszone dopiero po pandemii są też zapomogi socjalne faktycznie są zapomoga zmianie projektem rentowym natomiast ich tutaj wszystko po morzu potrzeb przyznano około 300 Jane wynoszą jednorazowo 1800zł to oczywiście jest także lepiej dostać 1800zł licznym niż nic nie dostać, ale trudno też sytuacji wielomiesięcznego wstrzymania działania tej branży traktować jako jakąś poważną pomoc to jest oczywiście pytanie, kiedy cały ten biznes ruszy to jest pytanie nadrzędne i najbardziej niepokojące, bo też z planów kancelarii premiera Ministerstwa Zdrowia jeśli można tak sądzić, że ten, gdzie to jest ten autor tego planu widać, że np. teatry ruszą dopiero w tym etapie czwartym, czyli etapie ostatnim to jest zrozumiałe, ale też zabójcze dla samej branży ta tutaj jest zabójcza na pewno z pewnością przede wszystkim dla tych, którzy dla tych artystów, którzy są finansami, którzy nie mają etatu etatu jeśli chodzi o aktorów etatowych to oni otrzymują jakąś tam niewielką co prawda, ale podstawa nie otrzymują pieniędzy za spektakl, choć było od tego wyjątki to już bardzo dużo zależy od tego w jaki sposób w pracownicy współpracownicy realizujące projekty artyści każe Sarze np. dogadują się daną instytucją, jakie zostały zawarte umowy wiemy, że tutaj środowisko właśnie postaci np. Jerzy Sophia zostaje teatralnych z drugiej strony związku polskich na zawodowego to Polski próbuje wyciągnąć jakieś wsparcie od instytucji taka instytucja w momencie, gdy nie pracuje bardzo się różni w zależności od danego teatru może czasem trochę zaoszczędzić na wał obecnie, że tata publicznych bardzo często jest także, bo to spektakl i włącza się dopłaca to znaczy no płaci się aktom płaci się technice dostaje jakieś pieniądze z dotacji staje się dziś piątek biletów to zależy, jaki z tego jak wychodzi z tego bilans bardzo różne różne tata w zależności od tego czy sąd to teatr powiedziałbym elitarną poszukujące cytaty bardziej masowego takim sam komercyjnych wychodzi to już nie natomiast z pewnością także no wielu spektakli, które miały powstać nie zobaczymy cały ten kalendarz się cały ten kalendarz pracy, który tata często zaplanowane 23 lata naprzód się całkowicie przesunie, a dla artystów, zwłaszcza właśnie dla aktorów na dorobku aktor świeżo po studiach aktorów, którzy w związku ze swoją sytuację życiową nie wiem nie mieli etatów od nich jest to bardzo ciężki czas dziękuję bardzo, Witold Mrozek z gazety wyborczej państwa moim gościem 1355 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA