REKLAMA

(Nie)banalnie o Zagładzie

OFF Czarek
Data emisji:
2020-04-22 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wracamy Szanowni Państwo do programu Owczarek państwa moim gościem jest pan prof. Sławomir Bury z Instytutu filologii polskiej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego dzień dobry witam serdecznie pani profesor dobry jeszcze tylko dodam, że mają aktualnie pierwszym miejscem pracy jest inwestor warszawski i wydział Pańczyk Instytut polonistyki stosowanej cudownie wydział po Uniwersytet Śląski klub polonistyki US Zalewskiego Instytut polecić stosowanie dokładnie tak cudownie bardzo Rozwiń » cieszy w takim razie państwa temat dzisiaj 1 dobrze nazwać myślę, że odwołam się może do tytułu artykułu nie banalnie o zagładzie, czyli literatura popularna i zagłada także chyba warto wspomnieć o książce, która się ukazała książce autorstwa Marty Tomczak wydany przez Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk czy dzisiaj zagłada retoryka ideologię pod kultura jeszcze swoją książkę pani Marta Tomczak rozpoczyna od od pytania, które oczywiście pojawiło się dużo wcześniej czy ofiary jak pisać, bo jak pisano o zagładzie jak pisze się w zakładzie podczas kiedy świadków zagłady jest coraz mniej i zagłada wtedy się staje się no właśnie własnością chyba tych, którzy mają na to ochotę tak jakby nie ma żadnych instytucji nie ma żadnych narzędzi, żeby to kontrolować się każdy pisarz każdy autor może dowolnie ten temat przetwarzać pytanie brzmi w jaki sposób to się dzieje szczególnie, jeżeli chodzi o literaturę polską czy by popularną literaturę polską no to jest 1 podstawowa sprawa rzeczywiście jest tak jak pan redaktor powiedział to wynika m.in. z tego, że tych świadków, którzy bezpośrednio kwitną w tamtych czasach dzieje to wydarzenie dzisiaj prawie już niema to jednak druga z inwazji też samej kultury popularnej nasze życie, więc nie sposób udawać także te tematy dotyczące zagłady autorzy, którzy piszą tych temat wojny mogą udawać, że po prostu tej rzeczywistości nie ma, że żyjemy winnej rzeczywistości niż żyjemy jak pisać o tym wydarzeniu pan mówi o tym, że literatura Polska staje przed tym problem w tym problem staje w ogóle literatura, ale też nie tylko literatura także inne media kultury inne obszary kultury w zaznaczonych ta tematyka ma bardzo pokaźną bibliografię w Polsce jest ona niewielka tutaj przytoczona w latach książka prosta Marta Tomczak ze Śląska jest jeszcze są jeszcze pojedyncze opracowania mniejsze lub większe w tym kilka moich tekstów, ale oczywiście to obszar o wielki obszar badawczy to pytanie jak jak pisać początkowo wydawało się wielu badaczom, a też świadkom oni byli nawet bardzo ostrożni badacze ze w ogóle nie powinno używać tych narzędzi, jakie daje literatura kultura popularna do mówienia o tym, doświadczeń i ten stan trwał jakiś czas nawet się daje też są nadto w tak badacze są też właśnie świadkowie, którzy uważają, że to nie jest ten jest droga, ale cóż pozostaje no właśnie tego pan powiedział to wydarzenie zresztą podobnie jak inne wydarzenia graniczne przed drugą wojnę światową na 1000 znakomity przykład w Polsce nawet literatura popularna dotycząca drugiego światowego to doświadczenie nie żydowskiego doświadczenia Holokaustu ona nawet Czesław prężnie się jeszcze i więcej niż znaleźć takich przykładów mówienia tym językiem literatury popularnej kultury planety doświadczeń co są 2 drogi to nie jest także, że po prostu każde użycie literatury popularnej czy szerzej kultury popularnej do do opowiadania o Holokauście jest niewłaściwe to nie jest tak oczywiście jest bardzo dużo przypadków i o nich pisze o nich pisze też prostotą tego niewłaściwego użycia, ale to nie jest tak jeśli przez spojrzymy na takie klasyczne dzieła w obszarze komiksy jak Marks Spidermana to widzimy, że jest to prawda droga ten klucz opowieści należy po prostu pamiętać o 2 rzeczach powstały pierwsze o tym, że jednak jest to doświadczenie szczególne, ale też, gdybyśmy szerzej spojrzeli w drogowej światowa jest takim tyłem do świadczenia i tutaj podniesie autor autorka ktoś piszący czy są też utworów muzycy po chrześcijańsku literatura w tym uczestniczy muszą leżeć w takim jednak są one powinny za zasługi tematy może nie tyle tabel ale kiedy mówimy o tym musimy więc w jakiej zasadzie decoroom stosowności druga rzecz dla nie wolno jednak znaczy nie powinna trudno stawiać cenzurować sztukę, ale z sztuka nie powinna fałszować bezwzględnie rzeczywistości ona musi pamiętać też kultura popularna się o tym, pamiętać, że to jest niezwykle nośne, czyli narzędzie jest znani na jej twórcach spoczęła np. duży rodzaj odpowiedzialności no tak panie profesorze właśnie tutaj dochodzimy do takiego pierwszego wyzwania, bo rozumiem, że 1 z narzędzi sztuki 1 z narzędzi z tego korzysta artyści jest przekraczanie granic albo właśnie używanie pewnych niewspółmiernych do czy pozornie niewspółmiernych środków do osiągnięcia pewnego efektu jak chwileczkę odskoczy od literatury do filmu, który niedawno pojawił się na ekranach kin, kiedy ścieki były otwarte, które wzbudził pewne kontrowersje mówi tu i umieć zrobić fakt, który troszeczkę inaczej pokazywał nazizm troszeczkę inaczej pokazywał pokazał zło pokazał nasz pokazywał drugą wojnę pokazał Holokaust, ale oczami dziecka, ale to jeszcze było trochę inne spojrzenie niż dziecka ofiary raczej to budżet dziecko, które jest częścią tego tej machiny presji tej tamtej machiny zbrodniczej trochę dziecko wychowywane na to by stać się przyszłym członkiem różnych organizacji totalitarnych i pojawi się pytania kto jakie są granice, gdzie leżą granice czy, bo w filmach o inwazji esesmanów z kosmosu można pokazać Hitlera w taki sposób, jaki został pokazany w filmie Jack Rabbit, a jeżeli można to czy każdy może tak czy po pierwsze, jakie są granice, a po drugie, kto może te granice przekraczać co jest bardzo trudna kwestia po pierwsze, chciałbym 1 rzecz taką funkcję historycznego to uzupełnić, bo to odczarowanie czy tak było oswajanie oprawców nasze dokonywało już znacznie wcześniej to zresztą kiedyś przeanalizowała tak jest szansę, po której dla jeszcze duży esej portretu oprawcy to już miało miejsce w latach siedemdziesiątych to oswajanie z oprawcą i w tym uczestniczyła także sztuka wysoka oczywiście w tym miał lat z też swój udział kultura popularna tzw. filmy kręcą filmy pornograficzne po prostu konsekwencja w latach siedemdziesiątych, których bohaterką chociażby komendantką obozu zakocha później w tym uczestniczą na różne sposoby także artyści wysokiego nurtu też to robi przecież te słynna afera ze zdjęciami esesmanów z wystawą zdjęć esesman warstwie nie jest panu nie tyle samo co aktorów, którzy odgrywali role się panu reakcja reakcja NRA bliskiego trudno tu jest kłopot polega na tym, że trudno, a twórcy założyć cenzura znaczną żyjemy w demokratycznym świecie musimy się raczej odwoływać do jego wrażliwości panie uzupełnia pani procesie chodziło o wystawę naziści Piotra Uklańskiego tak ukraińskiego te Otóż tuby trzeba było się po prostu odwołać do wrażliwości, ale ta wrażliwość też jest efektem tego kształcenia do artystyczny nie biorą się znikąd oni są tworem świata, które żyją i tu jest też rola edukacyjna szkoły w ogóle szkoła ma bardzo dużą rolę Ekonomiki nastąpi teraz uczestniczy w wypełnianiu tej roli, ale szkoła no chociażby szkoła średnia w formowaniu wrażliwości odbiorcy, bo ta jak pan słusznie zauważył kultura popularna pewna jej część lubuje się zresztą wcześniej robiła robi to też kultura wysoka kultura popularna lubuje się w tym przekraczaniu granic tematy, których nasze obraca na przedszkolaka prowokuje do takiego przekraczania z tą jest tam sporo obszarów, które są charakterystyczne dla dla sztuki, które nazywamy takimi obszarami tabu, które zdało powtórzy kultura wysoka przekraczała kultura tego obiegu powszechnego ogólnego też to czyni, więc panie mają liczne zajmuje to proponuję, żebyśmy zawiesili na chwileczkę i powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji o godzinie jedenastej 20 już za kilka minut państwa i moim gościem jest pan prof. Sławomir burzyła wydział polonistyki Instytutu polityki z polonistyki stosowanej wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu filologii polskiej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego wracamy po informacjach Radia TOK FM wcale powracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pan prof. Sławomir burzyła Uniwersytet warszawski oraz Uniwersytet Warmińsko mazurskiej rozmawiamy o tym, o literaturze popularnej i zagładzie ze wspomniałem także o książce pani prof. Marty Tomczyk czy dzisiaj zagłada retoryka i geologia kultura, ale także polecam tekst mojego dzisiejszego gościa na Śledź odwołam się do książki pani prof. Tomczak, dlatego że ona, by przygląda się literaturze różnych gatunkach zastał zastanawia się w jaki sposób zagłada pojawia się gatunku, który nazwaliśmy saga po także w kryminale i w romansie, ale pan także analizował różne teksty literatury popularnej, jakie są pana obserwacje uwagi wnioski one są mniej więcej zgodne z tym co pisze Marta to znaczy ja zrobię to trochę wcześniej ona ten wykaz tekstów którymi poddaje analizie strop trzeciego poszerza czy w Rosji wnioski są proste one są podobne do takich wniosków ogólniejszej natury jeśli spojrzymy w ogóle literaturę kulturę popularną widzimy tam różne obszary znaczną zgodzić myślę, że w muzyce mamy przecież tłucze Toma Waitsa czy Boba Dylana czy Nika kreowane w ogóle im kraj, ale wielu wielu ambitnych twórców tu teksty są wasze są teksty nie są pewnym określonym wartościowym znaczący przekaz obok tego są całe zaplecze muzyki, która służy po prostu towarzyszy nami nie ma większego i muzycznie znaczenia i treściowo podobnie jest literatura jest tym tematem Holokaustu czy tutaj znajdziemy w tej literaturze popularnej także twórców autorów, którzy no próbują znaleźć jakiś ten klucz jak na nowo do tego dotrzeć, zwłaszcza że piszą ludzie młodzi często roczniki 7080 ludzie urodzeni po wojnie newsletterów to doświadczenie jest nawet nie jest doświadczenie często ich ośrodku nawet dziadków, ale część to doświadczenie znają już książek jest z szkoły to bardzo ważne, bo bardzo często są książki Rosja wymienia powołują się właśnie na opracowania historyków literaturoznawców tutaj mogą się pochwalić i tam wystąpię jako ekspert w niektórych tych właśnie kryminał retro dokładnie to ten nurt chodzi właśnie jak i gatunkach mówi Marta, o których tam takie, o których też jak pisano ona nawet 1 z nich to stosuje taką swoją terminologię wobec niego szerzą się ma przyjmie ten tam przyjęta nazwa jest Holokaust ma kosztować jest bardzo specyficzny twór z jeszcze kilkanaście no powiedz jeszcze przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem mała nawet po osiemdziesiątym dziewiątym wyobrażenia sobie takiej oto fabuły, której autor autorka opisuje jakiś erotyczny związek czy czyniło czy uczuciowy związek esesmana Żydówką to było czymś bardzo trudnym niebezpiecznym czy spotkał się pewnie też taką mocną reakcję odbiorcy tymczasem to się dzieje tych przykładów jest spora akurat sobie nie udane przykłady to jest to jest książka jest nawet esesman Żydówka bardzo słaba książka oparta na schematach stereotypach do tego słaba literacko językowo kompozycyjnie taki romans niskiej półki no są też różnego rodzaju sagi no pani jak to zresztą absolwentka była absolwentką polonistyki UW, łamiąc się jakiś czas temu dowiedziałem to jest wszystko opisane w myśl takiego schematu i romansu historycznego, ale do daleko im do bardzo dobrych realizacji tego romansu to jest poziom no bo daruje pan, że tutaj tak nazwiskami, ale to przecież są uczestnikiem uczestnicy życia publicznego to jest poziom niektórych książek Marii Kurowskiej, abyśmy listy miłości czy post scriptum ta mówi tylko tych śledzi się tam ta tematyka akurat pojawia to jest obliczone na sensację Docs jest jeszcze mocniej niż Nurowski, bo tam bardzo mocne takie prowokacyjne sceny erotyczne postu kombinacja różnych wyszły zachowań seksualnych perwersji seksualnych dla 2 obszernych tomach co się dzieje nie widzę większego zresztą tak jak przed Tomczyk nie widzę większego sensu na tle czy sens widzę sens marketingowy jak cała ta kultura w tym uczestniczy, a tam wy to konkretny wymiar ekonomiczny dotyczy zresztą po kulturę jest po prostu dziś jedno z najważniejszych elementów kapitalizmu w tym stanie, jakim dzisiaj jest więc, ale przed bardzo ciekawe jeśli jeszcze mogę bardzo ciekawe są tutaj kryminały retro to jest to jest ciekawy sposób to omawiana podejścia do do IT do Holokaustu tutaj też powiem od razu, że Holokaust kryminałach Miłoszewskiego Wrońskiego polisy Czubaja tak i innych Jaszczuka to nie jest tylko on wniosek na tle drugiej wojny światowej zwykle opisywane w 100 przedstawiany w kontekście tych wydarzeń 2 wojny światowej sam ten kryminał retro bardzo chętnie bym ten Polski kryminał retro bardzo chętnie sięga drugiej wojny światowej tych wydarzeń dziejących się już w tych latach 3745 sami też tych wydarzeń poprzedzających moment to i testy wydarzeń, których mieliśmy ten czas, który pisał Marcin Zaremba wielkiej trwodze takiego jeszcze przeciągnięcia się tym mentalności wojennej, czyli rata 357 do takiego instrumentu zawieszenia pomiędzy stanem wojny pokoju jest tutaj jak kryminał retro Polacy tak to są ziarno prawdy na 100× organizowanych możemy być uznane, ale nie tylko ono np. pogrom przyszły wtorek Wrońskiego w grę Wroński jest całkiem ciekawym autorem z tego myślę panie profesorze to, o czym pan troszkę wspomniał, ale także wątki, które pojawiają się przez to Tomczyk to jest to, że w tej literaturze popularnej niższej półki Cantor nazwał panuje jakaś taka tendencja albo może chęć, aby powiedzieć zbyt wiele albo aby wyjaśnić wszystkiego, gdzie właściwie kluczem to spraw trudnych być może bardziej przemilczenie albo pozostawienie jednakowoż pewnej przestrzeni do nagrywania tak tak to w ogóle to co to, o czym pan mówi to jest w ogóle cecha literatury popularnej już nie zależy od tego co naopowiadał doświadczeń wojennych ostoją czy nie mianowicie literatura popularna to do siebie tu kiedyś prof. Matuszewska ze studenckiego w tym ciekawy pisała ma to do siebie że, że dolar nie jest od tego by stawiać pytania na nowo, by prowokować, jakby nowe spojrzenia łamać jakieś schron z stereotypy myślowe ona właśnie jest od tego by te stereotypy niejako utwierdzać najczęściej to czyni ona mieścić ona, dlaczego to czyni ona chce być wszystkim zrozumiała na szczęście sprzedawać, więc musi spełnić pewne wymogi tego średniego uśrednionego odbiorcy on się tego oczekuje oczekuję też zazwyczaj prostych odpowiedzi łatwych, ale od oczekuje od tego, żeby ta literatura czy w ogóle kultura popularna trwa firm też w tym uczestniczy tak czy czy komiks tak czy kabaret nawet dowcipy, żeby było udzieliła tych prostych jasnych odpowiedzi pamiętają jeszcze 1 rzeczy, że ona jest dzisiaj takim narzędziem w takie procedury żyjemy demokratyzacji mówienia o przeszłości one narzędzie mówienia o przyszłości czy chcemy czy nie tak będzie po dlatego stąd ja powtórzę to jest bardzo duża odpowiedzialność spada na twórców literatury kultury popularnej no dobrze, ale to pan mówi o odpowiedzialności, ale podejrzewam, że znowu, kiedy wrócimy do jakiś zagadnieniu wolności artystycznej wolności twórcy to twierdzą, że będzie dobrze ja pisze ludzie czytają jakaś odpowiedzialność to znaczy to jest fikcja tak to jest to jest wytwór mojej imaginacji to jest to jest sposób w jaki to widzę nie twierdzę, że jest to książka historyczna, więc jakaś odpowiedzialność miałby tutaj musiał pojawić to pan dotyka klub sprawy, bo oto właśnie z tej oczywistej przyczyny rzeczy o to, że po prostu nie są świadkami tych zdarzeń oni od operują na tym obszarze tekstu, który to już nie może powiedzieć o sobie, że jest jakąś próbą opisania życia autentycznych, że jest on się ci bardziej ambitni raczej stylizuje próbował stosować ten swój tekst na autentyk czy mniej ambitni pustego nie czynią uważając, że mają prawo pisać tak jak uważają i dla tyle na ile znowu ci bardziej ambitny poznali te głębiej się oni często tam zamieszczają na końcu swej publikacji książek powieści, o ile wgłębić się tę tematykę i tam, załączając wykaz autorów resztę przeczytajcie są klasyczne takie teksty badaczy polskojęzycznych czy obcojęzycznych dotyczących tematyki i z tego powodu, że oni od razu obcują na tym gruncie no fikcji to jest pewien kłopot wyższe, bo nie możemy stosować teraz tego takiego weryfikator jak w przypadku literatury osób, które przeżyły wojnę czy zna wojnę z własnego oświadczenia bezpośredniego leży w tamtych czasach zawsze mogliśmy to jakoś konfrontować tutaj pozostaje nam tu jest bardzo niewygodna sytuacja pozostaje nam konfrontowanie tego wiedzą historyczną, ale czy można lekkiego stopnia możemy konfrontować literaturę czy w ogóle sztuka czy możemy stąd ja pół tej kategorii odpowiedzialnością z kas trudno może do sprecyzowania do weryfikacji tak, ale do czegoś tu 1 jeszcze można się odwołać no nie możemy przecież stosować cenzurę właśnie dziś można już teraz można się to bardzo proszę znaczy przeszła jeszcze można można osuszać rodzaj cenzury to co możemy zrobić po drodze czy pytań, ale to co jest do tego myślę, że to jest praca z kolei także na uniwersytetach nie tylko szkolną media też powinny w tym uczestniczyć tłumaczy dla uczyć trzeba Odrą od odbierania tego co jest prawdopodobne są to przez dotyczy tego świata dzisiaj w tej odniósł tak oddzielania informacji weryfikowania informacji to jest chyba jakiś trop radzenia sobie z tym, bo to nowość do trudno tutaj wskazać inne drogi, czyli kształtowania od biorcy to może to jest droga do kształtowania odbiorcy tylko niestety żyjemy w czasach, kiedy odbiorców raczej kształtuje się w taki sposób, aby chętniej nabywali nowe produkty także produkty literackie tak myślę, że tutaj roczny poziom odpowiedzialności nie można podzielić przede wszystkim odpowiedzialność autora w jaki sposób oczywiście taka zupełnie się bowiem przez przez żadne narzędzia nie nie sprawdzalne czy też egzekwowalne odpowiedzialność wydawcy odpowiedzialność redaktorów tak dalej tak dalej, ale tutaj każdy mówi no dobrze dobrze, ale mamy wolność gospodarczą mamy wolność artystyczną jak dzisiaj wydaje jak ludzie chcą kupują jak nie chcą to nie kupują i już wrócimy panie profesorze do tego wątku ido wątków innych po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Sławomir bryła z wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego Instytutu polityki stosowanej oraz Instytutu filologii polskiej Uniwersytetu warmińsko-mazurskiego informacje o godzinie jedenastej 40 za chwileczkę, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pan prof. Sławomir bryła Instytut polonistyki stosowanej wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut filozofii polskiej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego wrócę panie profesorze do tego pytania na samym początku czyli w jaki sposób pisać o zagładzie dzisiaj, lecz sposób pisze się o zagładzie, uzupełniając to może takie pytania czy obserwacje, że przecież w zależności od tego jak daleko jesteśmy od wydarzenia w taki sposób też trochę zmienia się percepcja się, że coś co było dramatem wciąż olbrzymim dramatem dramatem, który ogarnie cały świat to takich wydarzeń w historii co kilkadziesiąt kilkaset lat mamy kilka i zawsze tego jak blisko tego wydarzenia jesteśmy także literatura czy kultura reaguje NATO im bardziej się oddalamy, tym bardziej zmienia się zarówno twórczość na ten temat, jaki odbiór tej twórczości im oczywiście tych analizach tak które, które pan poczynił mamy rok trochę jak jak właśnie w zwierciadle chyba takie taki właśnie zmienianie się tak oczywiste to nawet jeśli spojrzymy na metę powiedzmy tak nazwiemy dyktatora wysoką wysokiego biegu rozpada się lekturze tego terminu literatura wysokiego obiegu to tam też widać tę różnicę czy inaczej piszą autorzy, którzy bezpośrednio byli świadkami tego wydarzenia, którzy żyli w tych czasach stosuje taką terminologię twórców, którzy piszących z tej pozycji hit tną, czyli tu i teraz inaczej już mówią o tym, którzy znali te doświadczenie jest to doświadczenie z drugiej ręki byli pośrednimi, jakiego świadkami przeżyli też w tamtych czasach, a inaczej się rzeczy muszą jeszcze też opowiadać o tym i to dotyczy znał nie tylko Holokaustu drugiej wojnie światowej muszą wydać ci, którzy są urodzeni już długo powolnie i który jak w przypadku tych płuco, o których rozmawiamy to jest jednak doświadczenia wszystkich dziadków to sami rodziców jest to ja bym jeszcze dodatkowe takie podziały wprowadził to znaczy też inaczej o Holokauście to widać testy w literaturze o Holokauście na świecie w Polsce inaczej opowiadają ci, którzy są, w których rodzice lub dziadkowie właśnie byli ofiarami Holokaustu inna jest perspektywa tych osób, których rodzice i czy dziadkowie no koniec rodziny nie był ofiarą Holokaustu no doszedł, bo osoba, która nie miała tego pochodzenia żydowskiego i no to grono torów ty też raczej wychodzi z takiej perspektywy to pozwoli polskiej w każdym razie coś zmienia w tej grupie tych narracji drugiego tego kraju szpital ma przecież takim przykładem to jest także drugie trzecie pokolenie tych o bo ocalając Holokaustu też ona inaczej widzi przecież tak też te sprawy siłą rzeczy inaczej są zresztą to te przypadki opisane w psychologii różnego rodzaju tzw. traumy po kole Costa owej, której uczestnikami są także osoby 0203. pokolenia, więc to jest jakby oczywiste, ale ten jeszcze dodatkowy czynnik jest to testator szanse, by zwrócić uwagę to jest moment, w którym oni piszą jednak inaczej pisano o tym, po wojnie niezależnie czy to była osoba trafia to doświadczenie bezpośrednie pośrednie to była perspektywa Polska żydowska jest rosyjska jakakolwiek inna inaczej pisano w latach sześćdziesiątych musimy o tym, też pamiętać właśnie wzrost jeszcze to rozwinę jest sytuacja, której powstaje zator wtedy sytuacja polityczna w Polsce ona bardzo mocno rzutuje na charakter tej narracji opowieści zmienia się też ta narracja także popularnej po osiemdziesiąty dziewiątym roku, bo zmienia się dziecko sytuacja polityczna dodatkowo dochodzi inny czynnik rozwój nowych mediów dynamicznie jak prężne to wszystko jest czymś są wszystkie czyny, które modyfikują tę opowieść jeszcze jednak kwestia, bo myśleli rozmawiali o literaturze polskiej popularnej tej po osiemdziesiąty piąte roku jest wprawdzie niewiele, ale warto pamiętać też o kilku książkach, które powstały jeszcze w czasach PRL-u, które opowiadają o Holokauście ja pisałem swego czasu takim nos średniej 0203. z rzędu raczej o to, że w gminie klucze istotę tej książki, którzy pałace kilka wydań był w ogóle był bardzo poczytnym pisarzem w swoim czasie zajmujące się w środę też drugi wyniesie tylko o Holokauście jest Jerzego jeszcze boskiego książka, która wydaje się tym, którzy pasję słabe literacko notes poszukiwany Albert Peryt jest wiele ciekawsze jest książka z lat osiemdziesiątych Grzegorz i sianowskiego do późna nad 80 są pierwsze książki 2 książki Marii Orłowskiej wyższe może 23 tytuły to znalazł tres, w których o Holokauście mu się z perspektywy technice reform porady jest tylko tyle do tytułem do powiedzenia w PRL też takie próby były jak wyglądają te najnowsze próby pisania o zagładzie one są różne diety sobie przede wszystkim przede wszystkim to bogactwo tekstów jest niezwykle na tych żadną miarą nie da się porównać z co z tymi kilkoma sta no powiedzmy 10 cała publikacja mieście mówił o literaturze musi pan, że tutaj od końca trzeba, więc senaty były próby takiej opowieści narracji dot to jest niesamowity zgłoszenia do porównań jest niezwykłe bogactwo tekstów ulica nie może to opisywać poprzez gatunki oświaty mówi o kryminale retro czy romanse, ale przecież mamy też takie próby pisania książek, które są na pograniczu literatury popularnej za to wysokie są po prostu Momo tak się wydaje chyba ich twórcą jest teraz o tej książce po 1 z nich, że to jest literatura wysoka, ale ta jest po prostu kiczowate słabej tandetny książka Piwowarskiego aktorka radę zbiór opowiadań wydane przez słabe, bo to jest po prostu obliczone na czystą prowokację ja bardzo mocno swego czasu mówią o tym, ksiądz to nie tylko ja 2100 do tego dochodzą też takie trudno nazwać od tradycyjnej literatury, ale to co powstaje w sieci tutaj mówiliśmy o świecie przez sieć internet stał się też tym nowym nośnikiem literatury to jest coś co właśnie odróżnia bardzo wyraźnie tę literaturę tego przed jest jeszcze do początku, lecz dziś sądy do momentu, kiedy tysięczne, ale nawet do końca dziesiątki tysięcy stopniowo upowszechniał stała się narzędziem też, której trasie opowiadała no i tutaj już chamy coś co jest taką często radosną twórczością własną to są też może tak jak sami ten sekret nieprzebrane morze informacji w ogóle nie ma ciągle niestety poważnej książki na temat literatury o Holokauście czy w ogóle Holokaustu w internecie jest książka też czekam w Markach śmierć czeka, ale w Auschwitz Grecja to jest sława książkach ciągle czekamy tutaj jeszcze jeśli już o tym, rozpoczęto latko aktualnie przy prowadzę taki projekt grantowy bardzo duży projekt grantowy prezentacja zakłady w kulturze polskiej, której właśnie powstanie pierwsze liczące ponad 100 stron stop 150 stron pierwsza w Polsce część tego właśnie ty dwutomowej publikacji będzie efektem tego projektu pierwsza synteza literatury i kultury popularnej pana Tomasza Łysiaka z miast się SKO, a więc to pana ministra z Eurolandu nie było w programie Owczarek, a NATO chce zaprosić bardzo dawne, więc myślę, że to jest dobry trop panie profesorze, ale o to jak wie tylko dodam, że to jest też 1 się nie spełniają ten 1 z z bardzo znaczący znawców tej tematyki w Polsce pani prezes, ale myślę, że tutaj trudno się jednak, bo aż trudno się wiele, ale ta, która gdzieś tam się wyłania z tego co pan mówi mówienie o zagładzie myślę, że w ogóle trudne wspomniał pan autorach i ocenił pan twórczość jako drugą trzeciorzędne literaturę literaturę niższej półki, więc można pewnie taki wniosek wyciągnąć, jeżeli ktoś w ogóle ma problem z pisaniem na dobrym poziomie także raczej tworzy taką kiczowatą literaturę popularną no to trudno oczekiwać, żeby potrafił dobrze, aby właściwie albo dobrze po prostu mówić oczywiście samo w sobie jest niezwykle trudne no to oczywiście to w ogóle jest umiejętność jest potrzebna gry przy tworzeniu literatury sztuki jednak trzeba umieć robić ale aby jeszcze może tutaj wspomniał ksiądz skoro pan o to pyta o książce, która jest taką próbą gry pomiędzy literaturą popularną wysoką to jest książka nocą żywych Żydów Ostachowicza tak ona jest kilka lat temu wydana bardzo dużo liderzy z dobrą recepcję to jest kosę nie pisałem swego czasu ale dlaczego dlatego, że tej książki broniono mówiąc to jest on jest to nasze wpisy w politykę kampus się zdaje tam czasami ta polityka jest przełamywane żony ta książka spomiędzy waśnie polityków kapłana serio, ale w każdym razie to jest właśnie ciekawe to jest to jak pisarz może wykorzystywać narzędzia jak grać po prostu z takimi schematami kultury popularnej i w ten sposób mówić o trudnych problemach, ale to że, że musi mieć do czynienia z autorem ciekawy ważny na tym, który umie opowiada trudno opowiada trumnie pisać po prostu to jest bez wątpienia z tym, że podobnie jest ze światem sztuki no myśmy życie piękne byli z niego jednak gdzieś z konwencją komedii, a bardzo dobry film tak, jaki przypadł przykład 2 LF kulturze popularnej np. myślę, że to się też dla specjalistów znawców tego gatunku muzyki ale, ale Envelo Dead Slayer właśnie, który opowiada ten, który opowiadał o Mengele to jest dobra literacko czy ten i muzycznym po może ktoś lubi właśnie Black metalu czy Speed metalu czy w przypadku Blaira ale, ale mieliśmy w muzyce też takich rzeczywisty dług w rozmowach z volvo IT jest krótki, a hasłowo chatach należy, dlaczego następna chwila Oświęcim Majdanek no tak ogolone kobiety ogolone dziewczyny oraz wokalista zwykle koncertach mówił nie tak cie, bo to ciekawe, że publiczność nie załapała, ale ja także Real piosenkę bardzo dobra rzecz ciekawa panie profesorze bardzo panu dziękuję za 3 Żarów spotkanie dziękuję za interesujące kierunki, które pan wskazał też w Tomasz Sadowski dobrze wrócimy do tego wątku pan prof. Sławomir burzyła państwa i moim gościem przypomina Uniwersytet warszawski oraz Uniwersytet Warmińsko Mazurski dziękuję serdecznie informacje radio FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program się gościem Mikołaja w będzie Włodzimierz Cimoszewicz dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara wspierał go Tomasz Krzymiński nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA