Szefowie, którzy bazowali na pozycji siły i manipulowaniu ludźmi, mają w kryzysie problem

Dobra praca
Data emisji:
2020-04-22 18:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:15 min.
Udostępnij:

Kryzys, wywołany ograniczeniami związanymi z walką z pandemią przynosi nieoczekiwany sprawdzian dla szefów, którzy nie wypracowali sobie ścieżki komunikacji z pracownikami. A to, jak firma wejdzie w kryzys, w jakim stanie, ale też "stylu", go przetrwa, zadecyduje, jak będzie wyglądać po kryzysie. Trudny czas zwolnień, ograniczania wynagrodzeń czy bezpłatnych urlopów to temat najnowszego odcinka "Dobrej pracy"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest kolejny odcinek podcastu dobra praca jest to podcast o tym jak sprawić, aby czas spędzony przez nas pracy był bardziej nośne bardziej satysfakcjonujący w ostatnim czasie jednak głównym tematem tego podcast jest kryzys w środowiskach pracy wywołany przez pandemię Korona wirusa część z nas pracuje zdalnie część traci pracę część ma obniżone zarobki praktycznie Rozwiń » każda barwa została dotknięta przez pandemię Korona wirus w tym odcinku podcastu porozmawiam z Dorotą Szczepan boską z grupy trop na temat tego jak rozmawiać ze swoimi przełożonymi na temat zmian zasad zatrudnienia firmy obcinają wynagrodzenie myślałam pracownik ma bezpłatne urlopy albo zawieszają współpracę na jakiś czas jak odnaleźć w tej sytuacji czy naszym szefem naszym pracodawcą jesteśmy winni jakiś poziom zrozumienia, a może to jak reagujemy na te informacje wypływa nie tylko z naszej sytuacji finansowej, ale również z faktu jak do tej pory wyglądała komunikacja między kierownictwem, a pracownikiem o tym wszystkim już Polacy są 1 z najbardziej zapracowanych społeczeństw w Europie średnio spędzamy w pracy 1832 godziny rocznie dobra praca to podcast o tym jak najlepiej ten czas wykorzystać jak czuć się dobrze w pracy jak zmienić pracę na lepszą Zuzanna Piechowicz i goście przyjmują punkt widzenia pracownika nie pracodawcy dobra praca premiera podcastu TOK FM PL wśród pracownicy tracą prace mają odcinano wynagrodzenia wylądowali na urlopach w tej lepszej wersji płatnych w tej gorszej bezpłatnych nie do końca wiemy, kiedy będziemy mogli wrócić do normalnego trybu pracy i potrzebujemy kurzyć na kogoś ja czy dużo złości w związku z sytuacją, która trwa tylko kurzyć na koronę wirusa, bo byt osobowy zawsze trudniejsze jako odbiorca złości może się kurzyć na polityku nasz rząd na to jak wygląda służba zdrowia może nawet na niektórych lekarzy, chociaż akurat na niego nie radziła, bo to jest grupa społeczna, która nam grupa zawodowa, która teraz może dosłownie uratować komuś z nas życie, a nawet wielu osobom i to częściej niż zazwyczaj łatwo za to zawsze kurzyć na swojego szefa o mamy nowe Wej chłopców dobicia bochenki też stary ale bo to po to, u to złość na szefa się zdarza, ale to oni nam mówią, że będziemy mieć mniejszą pensję to od nas wyszła na urlopy bezpłatne to oni są w tej pierwszej linii, na który na, którą łatwo się zdenerwować może zasadnie moim zdaniem głowę w no myślę, że to jest taki czas próby w pewnym sensie trudne decyzje, które czasami muszą szefowie podejmować te są łatwiejsze niż normalnie, dlatego że trudno ich winić o to, że próbują ratować swoje firmy swoje firmy własne albo firmy, dla których pracują nie muszą zwalniania czy obniżania pensji wiązać tak mocno swoim poczuciem winy, ale też jest coś nowego w tej sytuacji mianowicie wszyscy 1 na 1 wózku, jeżeli idzie o pewnego rodzaju bezradność, więc czy to słusznie, że ludzie denerwują się na szefów słusznie jeśli szefowie robią podejmują trudne decyzje wyjątkowo niezgrabnie zaraz może powiemy co to znaczy wyjątkowo niezgrabnie no to powinni się denerwować za sposób, ale nie za sam fakt natomiast z drugiej strony to jest czas, kiedy możemy sobie w pewnym sensie nawzajem pomóc pomocy w zrobieniu tego co jest najlepsze, a więc nie tylko w podejmowaniu trudnych decyzji typu zwolnienia typu obniżenie pensji, ale również się o zmianie zakresu pracy w mobilizowaniu się zmianie sposobu pracy i ta niesamowita demokratyczna sytuacja w moim poczuciu może bardzo wiele zmienić w relacjach po prostu szefowie w tej chwili jak Kania dżdżu potrzebują wsparcia prawdziwego wsparcia wsparcia jako człowiek i wsparcia jako szef bardzo często szefowie są niesprawne internetowo nie potrafią sobie z domu poradzić z komunikatora mi bardzo często się zdarza, jeżeli nie pracowali zdalnie i po prostu potrzebują, żeby ludzie uczyli, a więc paradoksalnie złość wcale nie musi wynikać z tego, że mój szef jest okrutne mówi w cudzysłowie tylko z tego, że mu się w sobie nie radzi i wracając do twojego pytania czy słusznie no to jak chciała powiedzieć, niemniej oceny czy słusznie, bo to może być irytujące, ale jeżeli nie pomoże swojemu szefowi to wszyscy razem będziecie w trudniejszej sytuacji, więc stop to jest zabawne moim zdaniem w wielu momentach teraz złość ludzi, podsumowując wcale nie bierze z tego się z tego, że mój szef źle wykorzystuje swoją siłę tylko z tego, że sobór nie radzi, ale jednocześnie szefowie też nie do końca potrafią się odnaleźć w tej sytuacji jest wiele artykułów reportaży teraz chciał powiedzieć proszę raczej na portalach internetowych, których jest informacja, że relacje ludzi, że o zwolnieniu dowiedzieć się mailowo, że informacja o obcięciu płac poszła do wszystkich mejlem, a bez żadnej rozmowy na ten temat, że nawet jak pracownik obecnie pensje, o ile procent nawet zarządu obecną sobie trochę wyżej to i tak to rozwarstwienie płacowe i ten koszt i zmiana standardu życia bardziej się dopiero na pracownika jest to nierówne solidarne w jaki sposób no to są sytuacje, których bardzo trudno jest okazywać wsparcie empatię zrozumienie, a raczej not człowieka odnosi, że w takiej sytuacji ten człowiek, który jest na tym stanowisku jakiegoś powodu został na niego na niej wybrane awansował zdecydował się podjąć nie staje na wysokości zadania no tak to co dokładnie to jest jednak sytuacje, o których mówię jak mówiła to przyszłoby do głowy powiedzenie mojego męża na morze to jest za duża skala jak na problemy, o których mówimy, ale przytoczył on, mówi że dobra śmierć jest wypłatą za dobre życie, a ja myślę, że zachowanie szefa w kryzysie jest i to dostaje wsparcie czy nie jest trochę wypłatą za to na ile dbał o relacje wcześniej i na ile uczył się korzystać ze swoich emocjonalnych zasobów do rozwiązywania trudnych sytuacji, jeżeli ktoś przepraszam, że tak powiem obcesowo bimba sobie te demokratycznie budował swoje relacje i uważał, że z pozycji siły może załatwić prawie wszystkie sprawy firmie i próbuje to zastosować teraz to po prostu zostaje nalocie, a i to jest czas ogromnej weryfikacji nie dotyczy to tylko kompetencji menedżerskich dotyczy to naszych problemów klimatycznych dotyczy to treści decyzji biznesowych, ale w tym obszarze również to jest czas próby i mogłabym tutaj odnieść pewną złośliwą satysfakcją trzeba było się uczyć, ale muszę też powiedzieć, że bardzo wiele osób w tej chwili przechodzi jakiś taki proces przyspieszonej głębi, ale głębokiej szczerej edukacji dotyczącej tego jak właściwie ja mam funkcjonować wśród ludzi zarówno jako szef, jaki jako podwładny poprawie każdy szef jest podwładnym, a więc przekazuje decyzję, z którymi się nie identyfikuje w sensie emocjonalnym, ale rozumiem sens i jestem trochę między młotem, a kowadłem jak mam się w tym wyrobić czy ja potrafię rozmawiać o tym, ze swoim szefem czy, jeżeli on tego nie potrafi to czy ja potrafię pójść do niego i powiedzieć porozmawiajmy jak to zrobić na poziomie firmy, czyli to jest sytuacja, w której szefowie często wpływają na styl zarządzania całą firmą swoich szefów szefów szefów próbują ich skłonić ich znam takie przypadki próbują skłonić do tego, żeby nie podejmowali takich decyzji, które nie są ludźmi przedyskutowane i robią to im w imię takiej swojej ludzkiej przyzwoitości, ale również troski o to jak będzie wyglądać firma po kryzysie, czyli przejmują w pewnym sensie część odpowiedzialności za firma z drugiej strony sami są szefami i będąc w pozycji no w pewnym sensie ofiary tej sytuacji i trudnych decyzji np. obniżenia pensji mogą dużo łatwiej i korzystają z tej możliwości bardzo często, żeby nawiązać dialog na temat trudnych rzeczy, które jednocześnie będzie konstruktywnym dialogiem, który prowadzi do szukania rozwiązań, a więc to widzę jako szansę widzę tą sytuację jako szansę na zmianę kultury organizacji jako szansę na zmianę relacji natomiast, jeżeli ktoś generalnie uważa, że będzie uprości wysłać maila apotem spokojnie, bo tylko zamknąć się siebie w domu to dostanie za to wypłaty, która nie będzie po prostu złoszczą tylko będzie utratą zaufania i będzie trudno się z tego podnieść, więc ja uważam, że gramy teraz dużą stawkę, a jak, odwracając relację jak to wsparcie może i w tej hierarchii spór z wyższych poziomów z tego poziomu menedżerskiego szefów właśnie stronę pracowników no myślę że w takich sytuacjach kryzysowych każdej ludzie bardziej liczą się ze zdaniem opinii szefów i to moim zdaniem mamy do czynienia z taką paradoksalną sytuacją, której wszyscy przeżywamy ma swojego rodzaju bezradność, więc uważam, że po pierwsze, szefowie mogą pomóc pracownikom, pozostając w prawdzie i nie udając, że sprawy dla nich wyglądają łatwiej niż wyglądają nie tylko dla nich jako dla przedstawicieli firmy, ale również dla nich jak dla ludzi, więc myślę, że bardzo ważna jest część szczerość otwartość przyznawanie się do niewiedzy i korzystanie ze swojej wiedzy i budowanie pewnej wspólnoty w rozwiązywaniu problemów i teraz myślę, że to jest grunt dopiero to, że to jest uczciwe grunt, na którym szefowie mogą budować taką płaszczyznę wspierania pracowników ja mam przyjaciółkę ona ciągle mówi nie ma mądrych i przestrzegam nie tylko się nie wymądrza za dużo w tych radach opamięta nie ma mądrych jestem wdzięczna za te za te uwagi i próbuje powiedzieć co myślę na temat różnych spraw próbuje prowadzić dialog, ale oczywiście do końca nie ma mądrych i ta pozycja pokory pozwala zbliżyć emocjonalnie do zagubienia pracowników pozwala być bardziej adekwatnym i przede wszystkim nakazuje słuchać więc, jakby nie zapytała zapytała mnie w jaki sposób wspierać pracowników to ja bym powiedziała po pierwsze, słuchaj niemądrze się słuchaj słuchaj stara się zrozumieć, jakie mają w tym momencie potrzeby rozmawiajcie otwarcie wzajemnych potrzebach nie traktuj ich oczekiwań jako roszczeń nie boi się odmawiać jeśli uważa, że to jest niemożliwe, ale rozmawiajcie bez przy ulicy rozmawiajcie o sprawach tak jak są i nie obdarza się nawzajem nierealistycznymi oczekiwaniami tak myślę, że to jest ważne w każdej ludzkiej relacji i w tym momencie jest najważniejsze również w relacji szefa ze swoim podwładnym to jak dobrze zakomunikować przykład to, że państwo muszą zostać obcięte ponieważ, jeżeli nie zostaną oznacza to zwolnienie upadek firmy niewypłacalność bankructwo jak dobrze do tego z perspektywy szefa podejść uczciwie myślę, że tutaj są 2 aspekty pierwszy to jest otwartości sądzę, że w tej chwili lepszej sytuacji są firmy, w których nie są dosyć jawna jest sytuacja finansowa, kiedy pracownicy wiedzą, kiedy jest firma w dobrej kondycji również mają informację, kiedy jest złej kondycji i wtedy to otwartość informowaniu o sytuacji finansowej jest dużo prostsza i ale sądzę, że możemy też się zbudować ją właśnie na bazie tego na tego kryzysu po drugie, myślę, że łatwiej jest to zrobić, kiedy wiemy, że obciążenie i obciążenie rozkłada się równo po wszystkich również właścicielach i akcjonariuszach i kiedy możemy jasno przedstawić po prostu takie na taką informację o jasno i uczciwie, a po trzecie łatwiej jest to powiedzieć wtedy, kiedy już działamy na rzecz alternatywnych pomysłów rozwoju firmy alternatywnych w stosunku do dotychczasowych kierunków, które po prostu już nie mają racji bytu w tych okolicznościach i sądzimy, że nie będą mieli rację bytu nie będą miały racji bytu również się w najbliższej przyszłości, jeżeli mamy alternatywy to jest sens obcinać pensje jeśli nie mamy to ludzie przeżywają po prostu jako zjazd po równi pochyłej i oczywiście z tą interpretacją przejmą to dużo dużo gorzej dla nich to wtedy nie jest czas przejściowy tylko to jest czas powolnego upadku, a kolejna rzecz to jest słuchanie obiekcji to jest trening bardzo trudne bardzo wielu menedżerów generalnie woli nie słyszeć obiekcji nie słyszeć tego, że dla kogoś to jest prawdziwy dramat, bo nie wyrobi się ze swoimi kosztami życia, bo to samo usłyszał tego dnia mąż żona tej osoby, bo ma kogoś chorego w rodzinie ma po prostu mało zarabia i tak więc myślę, że dla dla wielu osób to nie są fałszywe obiekcje to są prawdziwe trudności i ludzie potrzebują wiedzieć, że jeżeli podejmujemy taką decyzję, jeżeli godzimy się z nią to wy to wszyscy wiedzą, że to są jednostkowe koszty i znają te koszty w jaki sposób ja wiem, że te obciążające, ale nic innego sposobu niż otwartość na słuchanie też tego rodzaju informacji na uczciwą otwartość i myślę, że gdzieś pewnie jest jakaś granica trudno, żeby 300 osób opowiada o swojej trudnych okolicznościach, ale myślę, że kilka szyb, że kilka argumentów się powtarza warto jest nazywać warto jest je jakiś sposób pokazywać myślę również, że to powinno być przygotowane z menedżerami niższego szczebla czy ze specjalistami, którzy po prostu mają trochę więcej czasu, żeby z ludźmi pogadać być może przeorganizować jakąś pracę i umożliwić w jaki sposób nie wiem dodatkowy zarobek czy dodatkowy czas na zarobek po prostu, żeby szukać konkretnego rozwiązania dla niektórych osób znajdujących się szczególnie trudnej sytuacji nie jeszcze myślę, że nie należy oczekiwać, że ludzie się ze złością ani też traktować tego w sposób bardzo osobiste ludzie mają prawo się złościć i to nie musi być złość na szefa o tym, dzisiaj mówiliśmy jeśli Anton procedury przeprowadza przyzwoicie i jeżeli sam się zachowuje otwarty sposób również ponosi konsekwencje tej sytuacji to możemy z otwartą przyłbicą podejść do takiego tematu on się złości być może złości się na mnie, ale nie musi tego kupować i w związku z tym stać na to, żeby go wesprzeć, a czy takie zaburzona czy utracone nawet zaufanie między szefem, a pracownikiem ze względu na to, że cały ten proces był źle przeprowadzone jest duże poczucie krzywdy da się odwrócić to zaufanie można odbudować mnie się wydaje, że się da, jeżeli ludzie nadal z tą firmą wiążą nadzieje, jeżeli łączą ich jakieś dobre wspomnienia np. terapii małżeńskiej, kiedy ludzie chcą się rozwieść przechodzą wcześniej mediację mediator lub terapeuta często pytają, jakie macie dobre wspomnienia i okazuje się, że kiedy ludzie wracają myślami do dobrych momentów to zaczynają zauważać, że bardzo dużej łączy nie da się tak bez bez pardonu wyrzucić tych wszystkich wspomnień na śmietnik i decyzja o rozstaniu powodowana tym, żeby uniknąć dalszych przykrości już nie jest taka oczywista i tutaj jest podobnie, jeżeli część osób musimy zwolnić część obniżyć pensję, a to albo po prostu tak decydujemy, że to będzie bezpieczniejsze dla firmy to ci, którzy zostają mogą nie mieć zaufania do komunikatów dotyczących przyszłości to jest słuszne my nie znamy przyszłości my nie wiemy jak to będzie, ale jeśli mamy za sobą ile dobrych doświadczeń przeszliśmy ile barier to odbudowanie tego zaufania będzie prostsze Okaj każdy może się pośliznąć każdy może zrobić pewne rzeczy nie tak jak powinien nie odpowiada nie w zgodzie z potrzebami ludzi własnymi nie wiem nerwowo napięciem każdy szef tak jak powiedziałam ma prawo odjechać w trudnym momencie, ale myślę, że ludzie to one wybaczą jeśli po pierwsze, potrafią się do tego przyznać i potrafią jasno powiedzieć nie wyszło mi to, a po drugie, jeśli jest na czym budować nową przyszłość, więc pamiętajmy o tym ile nas połączyło i przyznawał my się do błędów i przyznawał my się do bezradności, jeżeli prosimy o ne to, żeby ludzie nadal pracowali z zaangażowaniem, a wcześniej ich poradziliśmy to po prostu przeprosimy z tej rozmowy wynika, że na kryzys pracuje się przez cały czas pracy tej relacji szef pracowni czy pracodawca pracownik, a nie tylko w czasie kryzysu ma dokładnie to jest właśnie to co myślę teraz wszystko to, czego nauczyliśmy się w zakresie negocjacji np. okazuje się bardzo ważnym wyznacznikiem czy to jest chcemy, negocjując chcemy relację płynu in czy też występujemy z pozycji siły, a wszystko, czego nauczyliśmy się z komunikacji albo jest oparte na manipulacji albo na otwartości jeśli na otwartości to sobie poradzimy jeśli na manipulacji to w kryzysie ludzie nie mają głowy do takich zabaw i obycia oni to dosyć szybko odczytują, bo zagrożenie ich bytu albo ile rzeczy, które się muszą nauczyć jest zbyt konkretne, żeby się bawić w takie gierki, a więc uważam, że to jest czas na otwartość na prostotę na odłożenie Gierek i na przyznanie, że jedziemy na 1 wózku, a nie będziemy tutaj ze sobą toczyć jakieś wielkie boje i żeby mieć odwagę, żeby mieć gotowość do przyjęcia takiej pozycji co moim zdaniem trzeba długo ćwiczyć teraz możemy zacząć to drogę, ale nie ukrywam, że ludzie, którzy nie wiem szefowie pracownice, którzy jednak nie wchodzili w takie uczciwe otwarte kontakty za często i siedzieli w swojej szklanej wieży po prostu mają teraz trudniej i mórz mają więcej do nadrobienia no po prostu, ale mam nadzieję, że wezmą się za tę pracę bardzo dziękuję Dorota Szczepaniak Boska coach trenerka superwizora kas grupy trop dziękuję bardzo, to był podcast dobra praca kolejna nasza rozmowa nad na temat tego jak radzić sobie środowisku pracy w czasie pandemii Korona wirusa ja nazywam się Zuzanna Piechowicz do usłyszenia idą wyższe dobra praca podcast o pracownikach i dla pracownika premiera w środę na tokfm PL partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA PRACA

Więcej podcastów tej audycji

praca

POPULARNE

praca
PARTNER SERWISU praca

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA