REKLAMA

Paweł Łysak: Wiele bardzo zdolnych osób będzie musiało zmienić pracę

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-04-27 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
23:41 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Paweł Łysak, reżyser teatralny i dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie Rozwiń »

Paweł Łysak: "Szukamy sposobów na znalezienie jakiegoś przełożenia teatru w sieci. Te rozwiązania będą musiały wejść na trwałe do życia teatralnego, trzeba nad tym pracować, aby ten kontakt z widzami dalej prowadzić" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Paweł Łysak reżyser teatralny dyrektor teatru powszechnego w Warszawie dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie witam dzień dobry pani dobre państwo panie dyrektorze oswoił się pan już trochę z tą myślą, że teatr zamknięty, że nie ma widzów, że nie ma spektakli i że nie ma prób, a plany repertuarowe trzeba było zawiesić na z tą myślą dosyć trudno się oswoić swoje my się z nią cały czas na Rozwiń » bieżąco tak naprawdę myślę, że z dnia na dzień tygodnia na tydzień coraz jakoś ja bardzo jasno widzimy czystą sytuację i widzimy tę zmianę, która jest jakoś tak bardzo głęboką zmianą obawiamy się w przyszłości tak naprawdę moim pierwszym setem to moją pierwszą troską jest troska o troskach ludzi zespół pracowników drugą troską jest troska o to w jaki sposób możemy się z widzami kontaktować w jaki sposób możemy służyć widzą tak jak to do tej pory robiliśmy no i to wymaga rzeczywiście przemyślenie sytuacji tak naprawdę nikt nie wie co będzie dalej niewiedzę się co się wydarzy to jest jakaś bardzo głęboka zmiana obawiam się, że to jest taka zmiana, która w ostrą w pewnym sensie zostaniemy bez względu NATO czy wrócimy, kiedy wrócimy myślę, że to jest jakiś rodzaj niestety próby generalnej przygrywkę przed kryzysami, które nas czekają kryzysem klimatycznym, którym od dawna mówi taki sposób dosyć abstrakcyjny w tej chwili czujemy jak to wszystko może wyglądać no właśnie panie dyrektorze pan już wspomniał o tym, porozmawiajmy najpierw o sytuacji pracowników teatru, bo nie tylko aktorów dlatego używam tego sformułowania, ale także reżyserów dramaturgów charakteryzator garderobiana oświetleniowych dźwiękowców bileterów nie możemy zapominać o tych wszystkich osobach, czyli grupy, która także bardzo cierpi na tym kryzysie, który trwa i będzie niestety trwał i tak moje pytanie jest takie w jaki sposób, jakie rozwiązania pan wdrożą, żeby wspomóc swój zespół, a na początek to jeszcze powinnam spytać ilu jest wśród pana pracowników pracowników etatowych, a ile takich, którzy pracują na tzw. śmieciówkach no wy to ten to zatrudnienie śmieciowe tzw. w teatrze jest ograniczone do minimum jedno wynika to tt tt zatrudnienia właśnie te kłopoty z zatrudnieniem to zakup za zatrudnienie czy ten cały tzw. prekariat Kariny zatrudnienie wynika z jakiegoś jakiś takich kłopotów strukturalnych czy takich takiej idei takiej struktury, która w Polsce była przez wiele lat wdrażana i która bardzo dużą część społeczeństwa pozostawiła właśnie na bez etatów pozostawiła na takiej niepewnej formy zatrudnienia my w teatrze bardzo bardzo staraliśmy się o to aby, aby takie formy wykorzenić, aby takie formy nie miały miejsca mimo tego, że ta, że ta reforma rad, które miał miejsce w latach dziewięćdziesiątych bardzo mocno parła na stronę wielu miejscach bardzo wielu pracowników jest jest pozbawionych jest pozbawiony właśnie są zatruć u zatrudnionych w umowach śmieciowych i w zasadzie reżyserzy scenografowie kompozytorzy choreografowie w całej Polsce są zatrudnieni właśnie na umowy o dzieło i tak ten system działa i bardzo niewielu jest rezerwa etatowych no, tym bardziej że, jeżeli są bardzo wielu miejscach więc, gdy ta sytuacja pozostaje to jest grupa ludzi, która często jednorazowo zarabia dosyć duże pieniądze, których sytuacja oczywiście bardzo niepewna są też w teatrach grupy tzw outsourcingu, czyli nie reporterzy z zespołów ściągające u nas na szczęście te te grupy pozostają na etatach jest obsługa bileterka to w zasadzie studenci więc, więc to są osoby, które są rzeczywiście też na umowach zewnętrznych losu jakieś takie grupy typu nie wiem usługi wieszania plakatów itd. one one rzeczywiście tak pozostają w ten to opieka nad tymi ludźmi ten ten ta to w jaki sposób ludzie mogą w tej chwili funkcjonować właśnie bardzo trudne dlatego cały ten system w Polsce jest na tym oparty to jest jak widzimy w tej chwili ogromny ogromna ogromny problem ogromna ogromna trudność nawet liczyć się pan no właśnie takimi zwolnieniami z jakimi cięciami w teatrze powszechnym nie ja podejmuję wszelkie działania NATO tak aby, aby tych zwolnień nie byłoby tych cięć nie było aktorzy też to jest taki system w Polsce aktorów, by prace, których aktorzy mają zasad zatrudnienia zazwyczaj na niskich pensjach, ale dostają dodatkowe pieniądze zagranie spektaklu no i tak jest wyliczony budżet teatru, aby bilety ze spektakli zwracały kosztów spektaklu, czyli zwracały honoraria honoraria aktorów będzie, kiedy teatr grany aktorzy pisma pozostają na bardzo niskich albo albo wręcz na najniższych pensjach w wielu miejscach w Polsce i to jest ogromny problem rzeczywiście również dyrektorzy mają problem z tym, ponieważ no tak złożą ten system, że nie mają prawa do wypłacania pieniędzy w momencie, kiedy aktorzy, kiedy aktorzy grają rząd pieniędzy też nie mają, bo nie dostaje bilet za gotowość do pracy nie ma dodatkowych pieniędzy no to jest to pensja to strata najniższa pensja, czyli aktorzy mają najniższą pensję natomiast nie dostają honoraria za spektakle u nas starszej myśmy podjęli starania takie, aby pracować właśnie przez internet, aby wydać, aby odbywały się wydarzenia dla in za tak też dostają dodatkowe pieniądze, więc również tutaj w jaki sposób są zabezpieczeni rozmawiamy o tym, środowisku ja też mam taki pomysł, aby wprowadzić taki system alarmowy, aby powiększyć pensje po prostu o o te spektakle, jakby mniej, żeby ta pensja niebyła zależna od zagrania spektakl ilości spektakli w takich sytuacjach to się to by się mogło przekładać na jakiś rodzaj bezpieczeństwa właśnie z punktu pomocy artystom obiecało ministerstwo kultury wdraża m.in. program kultura w sieci, na które przeznaczyło 80 000 000zł twórcy mogą również liczyć na zapomogę w wysokości 1800zł są zapomogi jednorazowe trudno mówić, że to jest pomoc wystarczająca takie głosy podnoszą się tak naprawdę środowisku artystycznym w całej Polsce tak no absolutnie społecznie wystarczające rozumiem też, że to, że państwo nie jest przygotowane do takiej pomocy i państwo nie potrafi czy nie może pomóc temu sektorowi w 1800zł jako zapomoga jednorazowa jest jest też nie jest do końca, skąd taka kwota wychodzi co za tę kwotę ta osoba robiąca bieg dostające może zrobić natomiast to to niestety może skutkować tym, że wielu uczniów twórców wiele osób wykształconych przez państwo wiele osób wiele osób bardzo zdolnych i będzie musiał zmienić zawód będzie musiało przystąpić jakiejś innej pracy te rzeczy są Nosek niezwykle niebezpieczne bo, bo mówimy od dawna, jaką rolę pełni kultura myślę, że w takiej sytuacji jak jesteśmy w rolę jest jeszcze ważniejsza ani Angela Merkel Niemcy niemiecki rząd, kiedy wdrożył pomocy 50 miliardów euro dla dla sektora kultury tylko tłumaczył w ten sposób właśnie w takich czasach właśnie w tych czasach niepewności właśnie w czasach kryzysów, na którym Krystiana wirus jest pierwszym kryzysem właśnie w tych czasach kultura pełni rolę kluczową, dlatego że musimy sobie świat obrazić na nowo, ponieważ musimy o tym, świecie pomyśleć w inny sposób pomyśleć osobie za swoich zachowaniach jako innych w tym świecie no i tutaj tu rolę przede wszystkim spełnia kultura, bo to jest to jest taka taka przestrzeń, w której w, którym świecie możemy myśleć w świat wymyślamy, na którym siebie jako właśnie w sposób kreatywny potrafi rozwijać, więc mam głębokie poczucie, że ta pomoc ministerialna nie jest wystarczające jest bardzo potrzebna jest niewystarczająca no i obawiam się tych konsekwencji tych w tej konstytucji konsekwencją, które mogą skutkować zapaścią całego tego sektora no właśnie to cały czas to pytanie, które powraca co po pandemii pytania tak naprawdę dotyczące różnych kwestii chcę panu jeszcze zadać, ale to w kolejnej części kultury osobistej, bo teraz w radiu TOK FM czas na informacje o dobry wieczór raz jeszcze Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie reżyser teatralny jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze witam panie dyrektorze jest pan współautorem dokumentu zatytułowanego Alert kultura, który powstał przy współudziale ekspertów zaproszonych do współpracy i współ myślenia, że tak powiem przez prof. Jerzego Hausnera jest w tym dokumencie to wszystko, o czym rozmawiać my w pierwszej części kultury osobistej, czyli obawa o to co dalej z kulturą jak piszą państwo w tym dokumencie pierwsza do wygaszania ostatnia do wybudzania i jest też apel władz szybkie i mądre działanie rozmawialiśmy już o tym, że ta pomoc ministerstwa kultury dla twórców, mimo że jest zwiększana, mimo że te budżet na projekty np. na kulturę w sieci są powiększane to jednak jest to cały czas niewystarczające takie pytanie no może trochę pana zdziwię, ale na miejscu ministra kultury to co ten pan zarządził przede wszystkim w tej chwili no ja myślę, że to, że minister kultury tak naprawdę powinien potraktować potraktować walczyć o nas jako pewien sektor jako ten sektor, który powinien znaleźć tarcza anty kryzysowym jest pewnym ja z pewnym ciemny z pewnym takim z pewnymi oporami przystąpiłem do do grupy alertu dla kultury, dlatego że notowania sposób traktować czy traktować kulturę jako sektor gospodarki jest właściwe czy nie, bo rzeczywiście przełom przykładanie przekładanie tego co daje kultura na pieniądze na trochę stare kultury takich w takim świetle i kultury komercyjnej jak wiemy tak naprawdę nie chodzi o to co się sprzedaje tylko chodzi o to co kultura robi na głowach cokolwiek sposób kultura nas kształtuje w jaki sposób nam co nam daje natomiast myślę, że w momencie, kiedy mówimy o tarczy anty kryzysowej, kiedy liberalnych pieniądzach to ważne jest, abyśmy zostali również potraktowanie jako jako pewien sektor finansów państwa który, który musi być utrzymany stąd stąd, jakby też mój udział w tej grupie ja też w bardzo mocno działamy na płaszczyźnie Stowarzyszenie dyrektorów teatrów oraz Gildii reżyserek i reżyserów teatralnych, wysuwając różne różne postulaty natomiast w ramach tego alertu tak jednolite jest połączenie sił po to, aby, aby kultura gminne miała tak taki rodzaj 1 reprezentacji, którą można, by rozmawiać o tym, wsparcia od tych wsparcie finansowe no tak tego też dotyczył ten apel, który ostatnio ukazał się w sieci, które właśnie Stowarzyszenie dyrektorów tak, o którym pan mówi nam też się podpisało o to, żeby twórcy byli dopuszczani do rozmów na temat tej trzeciej, ale najstarsze 4 do anty kryzysowej tak jak np. są dopuszczeni nie wiem przedstawiciele branży turystycznej oczywiście dokładnie dokładnie o to chodzi, ale się, gdyby mówimy o takich 3 podstawowych najważniejszych zagadnieniach mianowicie utrzymanie potencjału sektora kultury i aktywności twórczej w co się wiąże właśnie z zabezpieczeniem finansowym ludzi ludzi kultury oto, aby ten sektor nie upadał, aby mógł być właśnie jako 1 z najważniejszych tras sektor czynne zapewnienie zbędny fakt warunki funkcjonowania twórców w sieci, czyli tak naprawdę znaleźli na tej przestrzeni, w której kultura może w tej chwili działać i może się znaleźć i zintegrowanie działań środowisk twórczych instytucji kultury Schleck 2 wystąpienie głos ja bym zrobił jako minister minister kultury ja, by po pierwsze, pewnie się bardzo przestraszył, bo sytuacja trudna, ale na pewno to co jest najważniejsze to walczyłby po prostu pieniądze, bo tak naprawdę ze względu na sposoby rozwiązania NATO co można zrobić no to wszystko zależy od tego jaka pula pieniędzy dla kultury będzie będzie dostępna w ramach pomocy ido i w ramach potem rozmów i negocjacji można się zastanowić co co co czym wspomagać co robić jak dzielić z ministerstwa kultury twierdzi, że w sumie na na walkę z kryzysem w kulturze właśnie zostanie przeznaczonych aż 4 miliardy złotych no to są to pani mówi pani aż no rozumiem, że telewizja przy swoich przy swoich jakiś problemach tegorocznych dostała 2 miliardy od tak bez żadnego kryzysu, więc masz mówią przedstawiciele ministerstwa kultury nowość jeśli jeśli telewizja dostaje tak po prostu myśleć jeszcze 2 miliardy na wielkim kryzysie dla całej branży jest przeznaczona suma 2× większa to rozumiem, że to jest zupełne Donek został zostawienie zupełnie w końcu stać to są to pieniądz absolutnie niewystarczające to widać jakoś w sposób namacalny, a jeśli tak jeśli jeśli tak się dzieje jeśli tak jeśli tak się traktuje kulturę NATO to rozumiem no i rząd pokazuje całą kulturze uważa, jaką widzi dla nich de dla kultury rolnej Walery kultura jest jeszcze taki 1 postulat mianowicie postulują państwo m.in. jak najszybsze wykonanie przez ministra ustawy prawo autorskie, czyli wydanie przez nich teraz będę cytować rozporządzenia w sprawie tzw. czystych nośników w takiej formie, jaka jest zawarta w ustawie, kto na tym miałby przede wszystkim skorzystać no ja tutaj ja tutaj to budzi moje największe wątpliwości ponieważ, ponieważ tutaj jest duży spór pomiędzy środowiskiem pomiędzy ZAiKS sem dotyczący dotyczący tego, kto na tym skorzystać i toteż my to też dotyczy ustawy o ustawę o statusie miasta tak i wspomaganiu środowiska akurat się z tym zgadza, więc tutaj się zastanawiałem się na ile moje nazwisko powinno być podpisane potem, ale temat uznałem, że jak bierze, że te rzeczy większość tych rzeczy z większością tych rzeczy się zgadzam tak naprawdę, ale jest takim jest takim, który powstał w 3 dni jest takim Sejm zlepkiem trochę różnych idei różne środowiska no, gdy złączony tym, aby aby, aby działać pod 1 szyldem od razu mogą jednoczyć walczyć dla mnie to jest dla mnie to jest punkt dyskusyjny to jest kwestia tego komu zostaną przyznane no właśnie tak, bo to jest punkt dyskusyjne nie tylko dla pana jak się okazuje rozmawiałam niedawno z przedstawicielami forum obywatelskiego sztuki współczesnej też też to wzbudza wątpliwości co z tego względu że, że te pieniądze, jakby uzyskane miałyby trafić do ZAIKS-u, a nie tak jak to było w planach na ubezpieczenia artystów no właśnie, więc to jest tutaj o środowisko musi się dogadać tutaj i tutaj sytuacja jest sytuacja jak od dawna są sądy są 2 opcje raczej skłaniam się skłaniam się za tym, że pieniądze pewnie trafi artystów, ale rozumiem, że to też w ramach takiej wspólnej plan Platformy powinna być powinny być TGE właśnie ta wspólnotowość to jest chyba też coś bardzo ważnego dzisiaj też, ale kultura sygnalizują państwo no pewien problem środowiskowy jednak ludzie kultury nie widzą się razem, że każdy trochę kolokwialnie mówiąc idzie po swoje, ale chyba nie da się niestety nakazać środowiskowej Solidarności odgórnie tak to jest niestety także kultura, gdyż polega na tym, że ludzie zaczną być widoczni czy zaczynają być zaczną zyskiwać jakiś jakiś sposób ze względu na swoje poglądy bardzo często ogląda się wyostrzają czysto w końcu no to trochę też agent nauce, że po prostu są różne pomysły różne sposoby osiągania celu i że też jak nasza działalność działalność reżyserów np. polega na tym, że obok ze sobą konkurują czy samochodzie wspór natomiast w momencie, kiedy trzeba oczywiście powiedzieć 1 głosem na temat pieniędzy na temat podziału pieniędzy zaczyna być trudne ja od lat mimo tego, że również prowadzą stać powszechne robi rzeczy kontrowersyjnej też często chodzę spory bardzo mocne jednak od lat też staram się w takich trudnych sytuacjach szukać porozumienia i stawać za konsensusem i próbować siadać i rozmawiać z takich jest w takich kryzysowych sytuacjach jak np. obecnie na dobrze to wróćmy w takim razie jeszcze na chwilę do teatru powszechnego w Warszawie teatr zamknięty, ale działa to już pan wspomniał jak większość scen przeniósł się częściowo do sieci mamy do czynienia z nowym zjawiskiem, które zostały nazwane powszechny online teatr minimum, a jest co to jest będę cała cała nasza duża część działalności w tej chwili oprócz tego, że pokazujemy stare przedstawienia co cały weekend zasadzie wpuszczamy do sieci na 3 dni te przedstawienia są też czytania czytania książek bakcyla Monte przygotowujemy też premiery więcej na stronie teatru powszechnego albo na Facebooku teatru powszechnego myślę, że to będzie bardzo nowatorskie myślę że, toteż pokazuje pewien rodzaj drogi, którą będziemy może zmuszeni pójść pewnie będziemy też jakoś szli spotkanie z widzami właśnie poprzez scenę teatralną, ale poprzez poprzez internet też jakiś rodzaj interakcji normalności wspólnoty i być raz tak, ale teatr online to jest rzeczywiście zupełnie inny teatr jeszcze szczególnie jak się myśli właśnie teatrze powszechnym w Warszawie, że ta interakcja widz Ano jest niezbędna, bo jednak swoimi spektaklami tworzyliście jakieś takie rodzaje wspólnotowych misterium tak tak to jest dla nas rzeczywiście bardzo trudne, dlatego że ten ten kontakt jakoś tak podstawową naszą ideę bardzo o tym, dyskutujemy szukamy jakich sposobów myślę, że też właśnie współpraca z Krzysztofem Karczewskim, przez które były, bo przez cały ostatni rok prowadziliśmy ze stowarzyszeniem dramat przez Society to są techniki sposoby na znalezienie też jakiś jakiegoś przełożenia właśnie być może na sieć być może jakiś rodzaj kontakt kontakt bliższego przez rzeczywistość wirtualną 1 obawiam się, że te rzeczy jednak będą musiały wejść na trwałe do naszych do naszej życia teatralnego trzeba nad tym myśleć Tusk jest bardzo świeży bardzo nowe, ale trzeba nad tym myśleć nad tym pracować aby, aby rzeczywiście ten kontakt z widzami, aby to naszą służbę dla widza, która jest tak najważniejszą rzeczą dla nas dalej prowadzić właśnie to jest taki czas, który w ogóle się tak zastanawiamy na co ten czas wykorzystać oczywiście wtedy, kiedy odsuwa od siebie ten strach lęk, który również nam towarzyszy tak się zastanawiałam teraz nawet jako instytucja pana zdaniem, ale jako dziedzina sztuki jako dziedzina życia ten moment trudne na co powinny powinien wykorzystać myślę, że myślę, że to jest taki moment, w którym widzimy w ogóle jest potrzebna kultura bo, siedząc w domu wszyscy wszyscy z nich korzystamy i rzeczywiście nie wiem czytam książki oglądamy filmy oglądamy właśnie stare spektakle, więc na pewno jest taki moment, w którym widzimy dziś ogromną potrzebę kultury i z drugiej strony myślę myślę, że taki to co powtarzam, że to jest drodze jednak jakieś próby generalnej być może jakieś będą będą zdarzały częściej i to wymaga tego, abyśmy pomyśleli o jakimś stałym miejscu stał w miejscu kontaktu z nim rozmowy przez komunikatory się spotykamy sektorami prowadzimy próby przez komunikatory z prowadzimy próby prowadzimy rozmów spotkania z pracownikami w zasadzie jesteśmy cały czas w tym to też pewien rodzaj spotkanie być może z tego należy należy wyciągać jakieś wnioski i mam nadzieję, że będziemy się spotykać pewnie nie za długo jakiś mniejszych grupach, więc być może ten czas powinien być właśnie pomyślany jako jako spotkanie mniejszych grup i myślę, że też to co bardzo ważne w tej chwili, że nie powinniśmy myśleć o kulturze jako jakiś produktach i wydarzeniach, ale bardziej o relacjach budowaniu relacji wymianie myśli o zmianie poglądów o czymś takim przestrzeni Demokratycznej, który się spotykamy co zresztą też powszechny realizował cel jako instytucja feministyczna instytucja kultury staram się staram się od 2 lat przeprowadzać no trudny czas czas dla ludzi kreatywnych czas do tego aby, aby myśleć o przyszłości płonie park Narodowy w tej chwili, w czym w ogóle, o czym w ogóle nie myślimy nosi miast jak już wielkim kryzysie stanęliśmy wszyscy w jakiś ogromnego kryzysu i tylko my możemy myśleć w jaki sposób nie możemy wychodzić dlatego wracając do teatru jeszcze już kończą też niestety naszą rozmowę o takie pytanie przychodzi do do głowy, czego widz będzie szukał po pandemii prawda i i czego będzie szukał w czasie tego kryzysu, który dopiero jest przed nami możemy tylko gdybać czy będzie potrzebował właśnie takiej pogłębionej refleksji, jaką chociażby oferuje teatr powszechny w Warszawie czy raczej śmiechu bardziej rozrywki, żeby na chwilę zagłuszyć te problemy troski, które nikogo z nas z pewnością nie ominą ja myślę, że 1 drugiego jak księżna na najbardziej będzie potrzebował jednak tego tak tak, w którym wszyscy wszyscy chętni tęsknimy tego wspólnego kontraktu, ale myślę właśnie, że poprzez wspólny temat kontach soczystą wspólnotowość będziemy wszyscy chcieli wiedzieć jak się zna odnaleźć w nowej rzeczywistości będziemy wszyscy chcieli wiedzieć jak być razem czy właśnie śmiechu czy smutku także myślę że, że to, abyśmy po prostu razem Renaty przyszłości myśli razem od jej to przyszłość wymyślali razem zmienili swoje życie pomyślę, że to jest taki moment, kiedy naprawdę wszyscy czujemy, że musimy zacząć się żyć jeśli jeśli mamy dalej istnieć jako jako społeczeństwo czy społeczeństwa jako jako ludzkość i te tematy czy w sposób nie wiem no właśnie czy w sposób śmieszny czy w sposób dramatyczny i one będą do nas wracać, więc myślę, że takiego, że nie oczekujemy niewielu zapomnienia tylko raczej oczekujemy nadziej nadzieję to było ostatnie słowo, które padło w naszej rozmowie bardzo dobrze, bo tej nadziei rzeczywiście bardzo potrzeba Paweł Łysak reżyser teatralny dyrektor teatru powszechnego w Warszawie teatru, który się wtrąca będzie się wtrącał również po pandemii był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję bardzo, dziękuję bardzo do usłyszenia też na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA