REKLAMA

Zamknięci w domach: co robić z czasem, skoro mamy go za dużo, i za mało zarazem. I jak prowadzić home learning

Rodzice w czasach pandemii
Data emisji:
2020-04-23 17:50
Czas trwania:
16:59 min.
Udostępnij:

Jak wygląda organizacja nauki i życia codziennego u rodziców, którzy od dawna prowadzą "home learning", czyli prowadzą szkołę w domu? Ich doświadczenia mogą być wskazówką, jak wszyscy rodzice, pracujący zdalnie i mający dzieci w wieku szkolnym, mogą organizować sobie dom, czas, i przestrzeń.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w czasach pandemii budziki są nam niepotrzebne budzą nas one płaczą krzyczą skaczą chcą jeść pić włączają bajeczki gry mają lekcje online prace domowe zajęcia sportowe przez internet, a ta energia roznosi po całym mieszkaniu tobie rozsadza czaszkę, bo oprócz tego, że prowadzi domową szkoły i domowe przedszkole jest też zdalnie w pracy, a do tego się gotować sprzątać prawie nie rozstaje się ze swoimi dziećmi nazywam się Dorota artystka Herman i mam to samo też Rozwiń » jestem rodzicem i również pracuje z domu chce się razem zwami dowiedzieć co się z nami teraz dzieje jak opanować tak, żeby nie cierpiały na tym edukacja naszych dzieci nasze rodzinne relacje nasza praca zawodowa inne nasze zdrowie psychiczne rodzice w czasach pandemii w tym odcinku podcastu rozmawiamy o tym jak wygląda organizacja nauki i życia codziennego tych rodziców, którzy zdecydowali się na edukację domową oraz o tym czy i co ich doświadczeń mogą czerpać dzisiaj w czasie pandemii rodzice, których dzieci zamiast w szkole uczą się zdalnie z domu rodzice w czasach pandę podcast Doroty Czarneckiej z nami jest dr Tomasz Duda psycholog z Warszawskiego Uniwersytetu medycznego rozmawiamy o tym jak żyją jak radzą sobie rodzice w czasach pandemii czy muszą sobie radzić i 1 z tych rzeczy, które mamy teraz bardzo duża jednocześnie bardzo mało jest czas, który musimy sobie zorganizować w pewnym sensie na nowo, bo wielu z nas albo pracuje w domu i jednocześnie będąc dziećmi, które nie mogą wyjść do szkoły ani nie mogą być tak naprawdę nigdzie albo albo jesteśmy na zwolnieniu z dziećmi i ten czas, a my jesteśmy od rana do wieczora z dziećmi, które też mają w tym czasie zadania, a jednocześnie również mamy zadania i głównie w przypadku dzieci, które chodzą do szkoły ten czas szkolny czas na naukę na odrabianie lekcji na same lekcje na przygotowywanie się do tego tak naprawdę zajmuje większość tygodnia z 1 strony to dobrze można, by pomyśleć, bo dzieci są czymś zajęte mają jakieś zadania, a z drugiej strony też są tym trochę zmęczone, bo to się w domu ciągnie przeciąga to nie jest tak jak w szkole, bo jednak to wygląda zupełnie inaczej jak podzielić jak znaleźć klucz do podziału tej doby, w której nie śpimy na na podział tego czasu także tego wygospodarować dla siebie i na lekcje jednocześnie na coś co można nazwać odpoczynkiem próbować jakoś tej nienormalnej sytuacji zapewnić ten czas normalnymi czynnościami tak, żeby zachować jakiś jakąś równowagę między nimi o jest bardzo ważny pytanie dotyczące tego tego harmonogramu dnia, ale też harmonogram tygodnia też da się to co ja mam wrażenie, że nas to, żeby dni się od siebie różniły oznacza to, że mamy unikać to też powinno oznaczać, że robimy mniej to, że wychodzimy z pracy to, że nie wiem być może to jest dla tych dzieci ważne, nawet jeżeli nie dając nie mają zrobione absolutnie wszystkiego nie dają rady to, żeby była jakaś taka godzina, której one kończą i której już nie są szkole to też bardzo wyraźnie nam pokazuje jak bardzo te wszystkie programy, które mamy i te po co teraz wszyscy walczący te minima programowe są przeładowane skoro mamy taki problem dzieci nie są w stanie wyjść ze szkoły i potrafią się uczyć od rana do nocy i tych zadań rzeczywiście tak tak strasznie dużo być może jest czas być może ten czas, żeby gdzieś trochę odpuścić ten dramat jest jeszcze taki, że w tym samym czasie musimy być prace wykonywać swoje obowiązki albo z pracy zdalnej przy komputerze albo albo przy telefonie i teraz tutaj dziecko przed przed komputerem przy laptopie ma lekcje za chwilę nazwała, bo potrzebuje jakiejś pomocy albo jakieś wskazówki my zaczynamy jakąś czynność drugie dziecko do nas przychodzić do nas za nogę w Bośni czy mamy poświęcić ten czas na 1 z tych czynności jest możliwe wykonywanie kilku czy to się ogląda połączyć jak świadczenie doktorze pan pan też ma dzieci w różnym wieku i jak w takiej sytuacji z tymi dziećmi poradzić sobie nową jedno przeszkadza albo troje przeszkadza jedność uczy co wtedy robić z pozostałymi najlepszym rozwiązaniem jest znaleźć każdemu jakich zadań na czym te, które się uczą to się uczą te, które są przedszkolne powinny mieć jakieś zadania przedszkolne typu rysowanie granie zabawek też układanie puzzli tylko problem polega na tym, że najbardziej interesujące to, czego nie wolno robić to oczywiste tutaj jest ten problem problem ekranów, które kiedyś publicznych tak właśnie o tym, tak od tych ekranach właśnie ile, o ile tych ekranów możemy dać, bo w pewnym sensie w takich sytuacjach krytycznych jest jakaś jest to bodziec, który odciągnie skutecznie na pewno tak to uwagę uwagę dziecka to oczywiście część stanowić nagle na ile można nagle niemożna, kiedy sobie radzimy, ale rzeczywiście czas jest czas jest trudny czas jest taki, który wymaga od nas bardzo mocnego zastanowienia się, ale czasami też naginania różnych reguł, ponieważ ja mam takie wrażenie, że w paście wszystkie reguły żyjemy z przyczyn zupełnie innych reguł czy później na trasach sytuacja jest nienormalna i te wszystkie nasze zasady, które do tej pory obowiązywały w domu to właśnie to, o czym rozmawialiśmy już też w podcaście o oglądaniu telewizji graniu gry tak dalej czy to czy to dzisiaj w tej sytuacji należy się tego sztywno trzymać możemy sobie odpuścić inna, więc do tej sytuacji ja mam wrażenie, że dużo, że może nie wszystko, ale dużo rzeczy możemy ponad inne, bo rzeczywiście jest tak oczywiście jest także nie da się zrobić wszystkiego my nie potrafimy być, bo to, o czym tutaj rozmawiamy, że właściwie wymagałoby to od nas jakieś klonowania się, by im bilokacji bycia w tym samym taki jak wykonywania kilku czynności naraz Fina roszczeniach zajmowania się kilkoma osobami naraz jednocześnie sobą swoją pracą np. a i tak to jest bardzo trudny sam widzę, że ja właściwie sobie ze swoją pracę sąd radzę tak sobie bo, że tych dzieciach przede wszystkim, jaką pracę gdzieś wrzuca pomiędzy różne obowiązki albo jest także negocjuje swoją własną żoną, kto teraz może pracować, kto nie może pracować ktoś powinien zająć dziećmi to jest trudne to jest frustrujące, bo to oczywiście nas wszystkich stron, ale gdzieś każdy musi trochę odpuścić trochę oddać tego pola, bo wiemy oczywiście w takim miejscu w takim momencie, w którym nie da się zaspokoić wszystkich i potrzebna, bo mamy za mało zasobów to za sobą wczasowych czy zasobów energetycznych czy zasobów i ilościowych, czyli dotyczących tego ile osób mamy do pomocy, bo ten pierwszy raz tak pierwszy raz nie pierwszy raz zalew, gdzie w pewnym sensie jesteśmy oderwani od własnych sieci społecznych, jeżeli zdani na siebie tak naprawdę jest fajne no i Niemiec tak nie powinniśmy też tej pomocy wymagać zgodnie z zasadami zgodnie z zasadą Zostań w domu prawda tak i więc rzeczywiście czasy są czasy są normalne wymagają od nas w pewnym sensie kreatywności, ale w pewnym sensie też jakiegoś różnego pochodzenia chodzenia na skróty, bo bez mam takie wrażenie, że bez małych czy sobie osób w Sienie da no właśnie być może my mamy do tego absolutne prawo nasze, bo te czasy zastawić się zastanowić co jest dla nas priorytetem, bo rzeczywiście ten Korona wirus stawia wszystko na głowie i mówi zastanówcie się czy ten stary świat tak jak wygląda tak naprawdę taki Super zastanówcie się tutaj ilość rzeczy do wykonania musi być rzeczywiście tak ogromna i pracować i szkolna i edukacyjna, bo jak zauważyliście większość rzeczy nie działa większość rzeczy je okazuje się niepotrzebny większość rzeczy jest jest zbędnych naj tutaj jest tutaj jest też, jeżeli chodzi o te ekrany to jest duże druga ważna wytrzymamy absolutnie ogromną szansę, żeby pokazywać na tych ekranach rzeczy wartościowe ani nie wartościowe teraz teraz ten komputer się przydaje rzeczywiście do do pracy do nauki do pracy do nauki, ale te można co niespodziewanie rozmawialiśmy o tym, również Atu nagle stało się tak i też mamy ileś aplikacja edukacyjnych i ile filmów dla dzieci ileż filmów dla edukacyjnych takich lepszych i teatr 4 i właściwie dostęp do do całej kultury mamy szansę rok dzięki tym kraju pokazać dzieciom cały świat zainteresować ich i zainteresować ich różnymi rzeczami, bo to, jako że ekrany na co ludzie najbardziej narzekają brak to także my nie mamy bardzo często nie wiemy co te dzieci oglądają, ale teraz siedzimy z nimi otrzymanie przez ramie i dokładnie wiemy, więc możemy im pokazać to co chcemy, a nie to co one bardzo często chciałem oglądać co bardzo często ma wartość taką co no właśnie ja jeszcze tak myślę o tym, o tym odwracanie uwagi wtedy, kiedy rzeczywiście coś musimy zrobić nie ma innej siły żeby, żeby przez chwilę móc skupić się tylko na tym, żeby wszystkie dzieci nie wymagały od nas co chwilę czegoś to jest właśnie ten ekran np. telewizora lub też tabletu, ale mam taki sposób sprawdzony od koleżanek np. firmy po angielsku albo po prostu takie edukacyjne angielskie kanału angielskiego jest bardzo w bardzo śmieszny przyjemny sposób dla dzieci to rzeczywiście przyciąga uwagę, a jednocześnie uczy, więc można latać pójść tą drogą np. takim się wydaje jak zrobić z tego kranu sojusznikami wroga, bo nagle się okazało, że to jest to co więcej być może jest także dzieci przeładowane tymi ekranami przez szkołę przez to, że one muszą z nich, że muszą z nich korzystać automatycznie będą chciały robić coś co innego, bo nagle ten świat zewnętrzny stał się zakazane, a przez to być może bardziej atrakcyjny panie, którzy jeszcze chciałam dopytać o 1 rzecz, bo wspomniał pan o tym, że teraz no teraz wiemy co nasze dzieci możemy kontrolować to co oglądają to co się na tym ekranie pojawia możemy kontrolować sprawdzać właśnie chciałam zapytać o Otto i na ile my jesteśmy potrzebni przy tym właśnie, kiedy to, kiedy chodzi o naukę to znaczy, kiedy chodzi o lekcje o odrabianie tych lekcji jak bardzo powinniśmy to pewnie też zależy od wieku jak bardzo jesteśmy potrzebni i lub jak bardzo powinniśmy ingerować to na ile powinniśmy dać swobody w tych lekcjach czy w tym o odrabianiu lekcji powinniśmy stać, bo teraz będę wszystko zależy bardzo dużo zależy od nas, bo my odpowiadamy za to to za organizację tego co do tego rzeczywiście doszło tak czy to dziecko usiadło czy zrobiło nauczyciel jest, owszem, ale po drugiej stronie kamery widzi, ale nie może tak naprawdę fizycznie sprawdzić zajrzy do tego zaszczytu czytam książki ani nie stoi nie motywuje w sposób taki, że jest fizycznie i wszyscy robią to samo, siedząc obok siebie, więc na ile my jesteśmy najlepiej winniśmy brać w tym udział taki czynny czy może powinniśmy właśnie tak dziecku swobodę i po prostu pozwolić mu jak w swoim tempie albo metodą prób błędów zapoznawać się też to też dochodzi do tego jakaś obsługa komputera itd. radzenie sobie też z nowymi czy jakimiś automatyzm ami czynnościami tak uczenie się nie tylko sama nauka, ale też uczenie się w ogóle całej sytuacji moim zdaniem powinniśmy dawać dziecku tyle wolności ile ono potrzebuje tyle wsparcia i ile jest konieczne i to też bardzo zależy od wieku czy im młodsze dziecko, tym bardziej powinniśmy z nim się dzieci celi i tym bardziej powinniśmy mu pomagać, bo rzeczywiście tak jest, że dzieci zdolne niezdolnych są dzieci, którym rodzice poświęcają czas albo nie, bo w pewnym sensie nasza szkoła działa, jaką szkoli także wszyscy wiemy, że jest także szczególnie tych młodszych klasach ZL zajęcia są nie wiem ósma dwunasta w tym jest, a potem dzieci odrabiają lekcje tak naprawdę czy ktoś potem będzie miał sukces nie będzie wniosek z bardzo zależy od tego ile rodzice i pilnujemy po prostu Greta pilnujemy się rzeczy i czyta się udało się nie udało, więc rzeczywiście pilnować, a im starsze dzieci im tym są bardziej samodzielne, tym bardziej mogą robić rzeczy bardziej mogą robić rzeczy sama co więcej na jest także my nie mamy ani obowiązku ani możliwości umieć wszystkiego no to prawda to prawda, bo też starszych klasach pojawia się specjalistyczna wiedza, której po prostu możemy nie pamiętać, żeby móc przy tej lekcji siedzieć i w ogóle pomóc musimy najpierw sami ten rozwiązał się na przed metą nie przypomnieć co jest po prostu Jana raczej ja naprawdę cały czas oddycha z ulgą, że moje dziecko w trzeciej klasie podstawówki, więc jeszcze wszystko niemal jak mam znajomych, którzy mają starsze dzieci i wchodzi fizyka chemia matematyka historia biologia czy to co jest dla nas piętą achillesową to rzeczywiście dla tych rodziców też ogromne te ogromne wyzwanie, ale niestety, ale niestety pan w sensie trzeba trzeba przez to i trzeba przez to przejść, więc z jeszcze 1 powodu my powinniśmy tym dzieciom poświęcać więcej uwagi niż normalnie no bo ta sytuacja, w której się znaleźć szczególny nie dzieci starsze i nie wiem czy w ósmej klasie czekające na egzamin ósmoklasisty czy to co się dzieje z maturą wreszcie co są osoby dorosłe, więc oni nie musimy mówić albo takim dziwnym wieku, ale są takie momenty wejścia moment czy momenty ważne, w których tonem mogą mają prawo od nas oczekiwać jakiegoś wsparcia z rządzącą wsparciu technicznym ten też nie jest tak to wszystko świetnie działa to też jest takich tras dla internetu i tutaj rzeczywiście te dzieci mogą nas potrzebować w następnym odcinku podcastu chce się dowiedzieć jak zrobić profesjonalnie domowe przedszkole wszyscy rodzice wiedzą przecież czym się bawił interesują ich dzieci w czasie wolnym w weekendy wakacje, ale teraz te czasy, które dla przedszkolaka trochę przypomina wakacje trwa długu i całą dobę i wszystkie zabawki w domu zostały już wielokrotnie wywrócone do góry nogami rodzice do tego wszystkiego mają obowiązki zawodowe i domowe jak w tych okolicznościach zabawiać przedszkolaka i zadbać o niego o tym, usłyszycie w następnym odcinku rodzic w czasach pandemii podcast Doroty bar Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RODZICE W CZASACH PANDEMII

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA