REKLAMA

Filozofia w Ogrodzie (wirtualno-domowym): Żałoba

TOK Powszechny
Data emisji:
2020-04-23 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 57:07 min.
Udostępnij:

Na środkowym spotkaniu w ogrodzie wirtualno-domowym gościliśmy Anję Franczak, pierwszą w Polsce profesjonalną towarzyszkę w żałobie, autorkę bloga sprawyostateczne.pl. Rozmawialiśmy o mitach i wyobrażeniach dotyczących żałoby, o tabu, jakim jest obłożona w dzisiejszej kulturze, a także o doświadczeniu straty. Rozwiń »

Spotkanie odbyło się na platformie zoom.us, może w nim uczestniczyć jednorazowo maksymalnie 100 osób, dlatego do udziału niezbędna jest wcześniejsza rezerwacja miejsca.

Prowadzenie:
Tomasz Stawiszyński - filozof, eseista, związany z Radiem TOK FM
dr Paweł Boguszewski - neurofizjolog z Instytutu Nenckiego PAN.

Spotkanie realizowane w ramach projektu "Dramaturgie społeczne" Teatru Powszechnego i Strefy WolnoSłowej.
Projekt realizowany dzięki wsparciu finansowemu miasta stołecznego Warszawy.

Kolejne spotkanie zaplanowane jest na 6 maja, więcej informacji na stronie Stołu Powszechnego
https://www.facebook.com/stolpowszechny/ Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu z nieco mniejszą tremą witam niż przed 2 tygodniami, bo to była wtedy pierwsze spotkanie z umowy i obawialiśmy się jak to będzie przebiegało czy w ogóle formuła naszej stacji ale, ale właściwie wszyscy mamy poczucie mówię, a la Bogusławski, który wyświetla się państwo obok niej jeśli mają państwo ten charakterystyczny układ z łączone dzieląca państwo właśnie, z którym to panu Bogu szewskim biologia euro jest biologiem z Instytutu Nenckiego Rozwiń » Polskiej Akademii Nauk prowadzimy wspólnie ze spotkaniem od pewnego czasu to jest kolejny cykl spotkań, które robimy razem w teatrze powszechnym w Warszawie, a teraz właśnie na sumie, więc mieliśmy jednak takie obaj wrażenie, że też część państwa jako siedziba Spójni swoimi pozytywnymi wrażeniami z nami, że to jakoś udało, że paradoksalnie formuła daje pewien rodzaj oraz z bliskości i jakie możliwości wymiany myśli i rozmowy, więc bardzo się cieszymy, że takie możliwości technologiczne to, iż i, że możemy się dalej spotykać rozmawiać w czasie, w którym w ogóle rozmowa jest niezwykle istotna myślę każdy każda forma kontaktu jest istotna także ta wirtualna elektroniczna plaż okazuje niekiedy jedyną możliwą, a więc raz jeszcze państwa serdecznie witam i będziemy dzisiaj rozmawiali cały cykl, w ramach którego jest to spotkanie się odbywa jest cykl, który zaczęliśmy jesienią 2019 roku cykl poświęcony śmierci i rozmawialiśmy z wieloma już osobami różnych aspektach i śmierci ile przed śmiercią z ich wymiarze zarówno biologicznym jak i kulturowym socjologicznym psychologicznym mieliśmy całkiem spory w zestaw gości z różnych dziedzin, bo idea jest interdyscyplinarna tych spotkań zawsze tak bywa, a więc to jest kolejne spotkanie pod egidą śmierć jeśli można tak powiedzieć, które w, który to temat wydaje nam się obóz stał się paradoksalnie on jest akurat tematem zawsze aktualne nie ma takiej epoki nie ma takiego czasu, żeby rozmowa o śmierci była z w poprzek aktualności natomiast dzisiaj jest szczególnie ważne mam wrażenie istotne, bo jakimś sensie wypychana, o czym tutaj wielokrotnie mówiliśmy i marginalizowana kamuflować ana w naszej kulturze dosyć intensywnie śmierć nagle zapukała do naszych drzwi nagle jest tematem, który stał się z absolutnie główną do spotykamy się dzisiaj ani Franczak, czyli tajne ani brawami młodych sytuacja zostaną jak to będzie bić brawo rozumie ani Francja jest osobą, która wykonuje szczególny zawód zawód, który właśnie w Polsce zdanie jak na razie jest maj jedno osobową reprezentację właśnie postaci ani zawód towarzysza towarzyskich w żałobie to jest instytucja społeczna, która istnieje np. w Niemczech tam, skąd idą działania się szkoliła się nam opowie z pewnością też tutaj w Polsce to jest praca pionierska od pewnego czasu ani też pojawia się w różnych miejscach, opowiadając o swojej pracy będzie to bardzo cenne, bo tematyka żałoba jest obok tematyki śmierci też bardzo intensywnie ze współczesnej kultury za współczesnego dyskursu wybierana o tym, socjolodzy historycy są środki z 10 lat i o przemianach samych form żałoby zachodniej kulturze i o tym, że żałoba zanika będziemy o tym jeszcze mówić, ale wiele wiele takich bardzo symptomatyczny zjawisk związanych z żałobą zachodniej kulturze ostatnich kilkudziesięciu latach miało miejsce na czele z eliminowaniem kategorii normalnej żałoby SOR klasyfikacji zaburzeń psychicznych amerykańskiego Towarzystwa psychiatrycznego PSL 5 nie ma czegoś takiego jak tzw. normalna żałoba każdy stan ten stan mający pewne charakterystyki, który trwa dłużej niż 2 tygodnie podobnie jak zaburzenia depresyjne opresyjne jest kwalifikowany jako jako jako zaburzenie psychiczne i poprzednich edycjach odpowiednio rok DSM 3 to była normalna żałoba, czyli czas, kiedy nie klasyfikowano pewnych doświadczeń emocji jako jako wyraz zaburzenia psychicznego po DSM 4 to było 2 miesiące właśnie interesem jest całkowicie zniknęło to jest bardzo symptomatyczne i bardzo bardzo charakterystyczna dla współczesnych czasu jak i tym istotniejsze że, że się pojawiła taka społeczna instytucja społeczna funkcja towarzyszy towarzyska w żałobie, choć zarazem też jest oczywiście wyraz czy wynik no właśnie pewnego zaniku zaniku naturalnych form zawał no cóż to będzie przebiegało tak jak wszystkie spotkania nasze dotychczasowe my z Pawłem rozmawiamy z Anią przez nie więcej 4550 minut oczywiście jeśli mają państwo jakąś istotną potrzebę, żeby jakoś w tym czasie walczyć z jakimi pytaniami proszę pisać na czacie z myślą postaram się wtedy pytania włączyć do naszej rozmowy ale, żeby nadać temu pewną strukturę, żebyśmy nie jest nie tak się nieraz, kiedy listem w tym co w tej mozaice, którą mamy przed ekranami w co sugeruje, żeby zachować tę formułę klasyczną postać najpierw nasza rozmowa później zrobimy taką część, w której no już wprost państwo będą zadawali pytania i wtedy właśnie takie Galicja mówiła prosimy też zgłaszanie się, żeby my będziemy wtedy proszę państwa o zabranie głosu postaramy się oczywiście zrobić tak, żeby każdy mógł to pytanie zadać tutaj coś będzie będziemy mniej więcej około 1,5 godziny rozmawiać może może trochę mniej może dłużej, żeby się w tym, żeby się w tym zakresie klasycznym płacze godzinowy no dobrze to kto może zaczniemy zaczniemy nie od takiego standardowego pytania, które zadajemy wszystkim dotąd naszym gościom ono się może później pojawić tylko od pytania o to jak właściwie ten ta tematyka czyta z ta najpierw tematyka, a później właściwie droga życiowa stała się swoim udziałem co co się stało takiego co skłoniło ciebie do zajęcia się nad tym tematem jak to wyglądało, a na ten cały cały temat dobry wieczór w ogóle wszystkim się w na ten cały temat jak ja zaczęłam zgłębiać ten temat żałoby śmierci to jest mocno związane z moją biografią to znaczy znaną historią życiową, bo sama przeszłam przez żałobę przez bardzo skomplikowaną 5 lat temu straciłam dziecko i byłam tak bardzo zagubiona w tym taka to była taka strata w ogóle nie widziałem jak sobie z tym poradzić i jedyne porady, które dostałam od wszystkich wokoło mnie to było takie zdania typu, a na jeszcze jesteś młoda, a będzie dobrze to jeszcze nie było dziecko on, więc tak, gdy usłyszałam bardzo duży taki stan, które w pewnym sensie próbowały zmniejszyć moje cierpienie tym niema cierpienia tylko tylko ten ból, który odczuwałam go różne sposoby ludzie próbowali jakoś okazać, że nie jest tak źle i to, czego brakowało to było to po prostu ktoś mi potwierdza, że stało się to coś strasznego on, że czy to co ja przeżywam co jest jakoś adekwatne, a to był taki kluczowe aspekty którymi utrudnia to całą doświadczeniem i kilka lat później ja słyszałam o tym, że w innych krajach właśnie istnieje taka funkcja towarzyszy żałobie, bo bardzo zaskoczona co coś co ma być nie wiedziałam nie słyszałem wcześnie o tym i poznałam kobietę, która właśnie skorzystała ze wsparcia towarzyski w żałobie i zrobiła zrobiło to na mnie bardzo duże wrażenia tak jest wszędzie tam działało, gdybym ja miała kogoś takiego co może moja sama ma samo świadczenie może nie byłoby takie skomplikowane może znalazłabym jakąś ład jako orientacja w tym procesie in tak po prostu zaczęłam zgłębiać w ten temat kim są ci ludzie chcą oni uczą co to za wykształcenie czegoś uczy się, gdzie są też szkoły instytuty i po na po kilku miesiącach myślą miało bardzo chciałabym uczestniczyć w tym, więc zgłosiłam i a przechodziłam przez pan taki ja etat rekrutację dostałam się na to szkolenie przez cały ostatni rok 2019 chodziłam w Niemcach na takim szkolenia i teraz system certyfikowaną towarzyską w żałobie tylko z wpłat nie ma tego zawodne to ja go teraz spróbuje stworzyć, a powiedz jak właściwie jest rozumiana definiowana ta rola czyta ten zawód właśnie w Niemczech np. to znaczy jak to jest w zasadzie ujęto, jakie są z jak jest zakres obowiązków możliwości działania takiego towarzysza towarzyski z budową, jakim jest, jakie miasta wciąż bliżej nie wiem psychoterapeuty czy pracownika pomocy społecznej jak to w zasadzie w ogóle rozumie jak ten w latach rola czy ta funkcja została zdefiniowana właśnie na tym kursie, w którym brała udział to jest właśnie gdzieś pomiędzy wyciem szkolenie było z 1 strony było dużo aspektów właśnie w psychologii, ale też wiedza o różnych rytuałach różnych kulturach, a dużo aspektów duchowości ja żałoby w sztuce to było takie między takimi dyscyplin dyscyplinarne wykształcenie i ten zawód też nie ma jakieś bardzo bardzo długie tradycje w Niemczech działa mniej więcej tak 20 lat i ci towarzyszy w żałobie pracują w bardzo różnych instytucja tak mniej więcej połowa jest samodzielna prowadzi własną działalność idzie i działa tak trochę na zasadzie jak coach albo doradca, a inne połowa druga połowa jest zatrudniona albo w hospicjach jest częścią zespołu z hospicyjnej go albo w szpitalach albo i to dla mnie bardzo fascynujące w zakładach pogrzebowych w Niemczech bardzo dużo się dzieje w branży funeralnej od 10 lat jest coraz więcej takich młodych zakładów pogrzebowych, którzy spróbują poszerzyć swoje pole działania swoje usługi w pewnym sensie widzą siebie nie tylko jako firma, która sprzedaje trumny i organizuje pogrzeb to tylko wcześniejszy kontaktują z ludźmi w procesie, kiedy wiadomo, że ktoś umiera np. chce mieć wpływ na to jak ma wyglądać własny pogrzeb i też mają taką ofertę później, że organizują takie warsztaty i wieczorem spotkania dla osób w żałobie TM ten nowoczesny dom pogrzebowy są takim a w ten będzie trochę takim miejscem edukacji spotkanie też nie tylko takiej czystej usługi jem i właśnie w tym zakresie działa tusza towarzyszy w żałobie w Niemczech dojście do śmierci jest wydają się bardzo nacechowany indywidualnie w różnych kulturach i domy kultury, które dla, których tak naprawdę to pewnie wynika z jakiegoś takiego przerażającego wierzenia religijnego, bo przekonań dalej te społeczności są takie, które uważają, że to raczej taki radosny może nie tyle radosnej nie tak liczne zdarzenie w czymś w tym przypadku życiu, ale inaczej mówi magicznej drodze złożyli zakłada jakiś życie po śmierci to to inaczej bowiem wygląda natomiast jednak jest to pewnego rodzaju nacechowane różnicami kulturowymi powiedziała, że zakład w Niemczech jest to zawód całkiem popularne zwiększa się popularność działa od 20 lat, a w Polsce istnieje czy widzisz jakieś takie diametralne podstawowe różnice pomiędzy właśnie przeżywaniem żałoby sposobem żałoby tym, który jest w Polsce o tym, który jest w Niemczech im czego może to wynikać właśnie akurat Niemce Niemcami i Polakami widzę dużo mniej różnic niż nie będą między Polakami i Meksyk kami, gdzie jest ta tuż za kolorowa celebracja pogrzebów tego dnia telomery to SN co dla nas jest egzotyczna, więc dla mnie jak wygląda w Polsce w Niemczech jednak jest bardzo podobne, kiedy patrzę np. na to branża funeralna w Niemczech to ona 2030 lat temu wyglądała dokładnie tak jak ja w tej chwili jeszcze wygląda w Polsce szansa, że wszystkie podczas pogrzebu są bardzo podobne do siebie, że to jest taka dość sztywna formuła, a więc to co obserwujemy w Niemczech to naprawdę takie bardzo młody zjawiskom on, kiedy porównuje np. jak w Anglii jak się w Polsce mówi o żałobie to czasu zauważam, że w Polskim języku trochę brakuje słów i możemy tutaj pomocy, bo Janie jestem Polką, więc może po prostu nie znam słów, ale w UE na 2 angielskim języku np. Ross rozróżnia między Gryf i możnymi Gri opisuje wewnętrzne procesy żałobne zewnętrzne emocje myśli jest proces przerabiania Amorim to jest to jak to pokazuje na zewnątrz to są rytuały to są praktyki je często co widać na zewnątrz i to jest bardzo mocno ukształtowane kulturową i to w Polskim języku odpowiednikiem Green byłoby opłakiwali tak to się stosuje też w niektórych literatura, które się, które się właśnie żałobą zajmują i opłakiwanie żałoba, ale rzeczywiście jest, że za te terminy po prostu ze sobą ze sobą przed przemieszczeniem przenieś szybują przepraszam za to określenie mieszają się ze sobą i niekiedy bywają używane wymiennie, a ten termin Europa jest taki zasady dominujący ale, ale oczywiście jak słownictwo jest ono faktycznie jest nie używa często tylko opłakiwanie to jest moim zdaniem trochę za za wąską otuchę to tym słowom spłat śnie opłakiwanie, a Greenpeace to dużo bardziej złożone to jest cały wachlarz różnych emocji różnych roślin i ja no właśnie takiego słowa cały czas szukam po polsku i konie mogą znaleźć, a ja bym wrócił do tych właśnie spraw kulturowy albo przychodzą jeszcze niżej spraw religijnych jak w takim razie są, jakie są wytyczne np. czy jakieś konkretne wytyczne uniwersalne którymi się wychodzi można powiedzieć do kogoś przelotnie go do kogoś kogo nie znamy od strony jego przekonań religijnych bądź filozoficznej, a my czy też np. że już mamy wiemy, że taka osoba nie wie pod testamentem Żydem katolikiem muzułmaninem czy w tym momencie jakiś sposób inny prowadzi się tego rodzaju osobę właśnie w żałobie nawiązuje do wierzeń i przekonań danej osoby jako pewnego kontekstu religijnego czy raczej się patrzeć co ma osoba myśli i co to czuje jak wygląda z punktu widzenia religii mam o nim zawsze rację chodzi o to jak ta osoba indywidualnie to psuje, a tych rozmowach, które ja prowadzę ze swoimi inie klientami ten temat religii się pojawia, ale relatywnie późno i nie jest tak oni raczej gdzieś w tle a bo te wyzwania które, z którymi są skonfrontowane osoby w żałobie, a one one często są wyzwaniami ja też takie praktyczne jak dostosować do nowego życia już bez tej osoby teraz szczególnie, jeżeli ktoś mieszka są z osobą, która w, które teraz już niema to są wyzwania bardzo silnych emocji MMA to są wyzwania jak jak, a pałac wspomnienia ja chcę zadbać o to, żeby BM te wspomnienia zostały, żebym z osób chciałoby się boję i zapomina zapomina przykład jak brzmiał głos albo, że te te piękne obrazy, które jeszcze mamy one jakoś blakną czasem to są tematy, które się bardzo rząd teraz pojawiają w tych rozmowach, które prowadzę na ten temat Niki czasami jakoś ja ogólnie w rozmowach idee z tym co ludzi ja, o czym oni chcą porozmawiać on kierującej tą rozmowę moją rolę głównie żyję słucham zadaje pytania panu, ale na szczególnie w tym, jeżeli temat wiary, a sam nie obchodzi je to ja na pewno nie ściska w tym kierunku od 31 nie trochę tak wiele w Polsce osoby, które się do siebie zwracają to są te osoby, które właśnie nie są w stanie odnaleźć np. religii czy w kościele katolickim tzw. pocieszenia jakiegoś przewodnictwa duchowego po dlatego może ten temat nie pojawia, bo też jest tak jak mówiliśmy o tych różnicach pomiędzy polską nazwijmy to innymi społeczeństwami tutaj cały czas jednak bardzo silnie dominującą instytucją obsługującą sytuacja graniczna jest kościół katolicki, który właściwie, którego program można powiedzieć formacyjne obejmuje towarzyszenie człowiekowi od urodzenia aż po śmierć od sztuk, bo ostatnie sakramenty tam jest w zasadzie, jakby cała gotowa matryca LED interpretacji przeżywania i rytualnego doświadczania tego rodzaju Stanów, w których rozmawia z też trochę rozumiem pytanie Pawła jako jako pytanie właśnie o to jak nazwijmy to matryca dzięki swojej perspektywy w Polsce jeszcze działa na ile właśnie masz poczucie, że może ty jesteś kimś kto, kto jest pomocą dla osób właśnie nie od znajdujących się takich osób jest coraz więcej w tej narracji takiej oczywistej katolickiej religijnej w Polsce a nie ma Jasnej odpowiedzi na to na pewno nie jest także te osoby, które się zgłaszają to nie są niewierzące to wśród tych ludzi, z którymi rozmawiam mimo dość, że modlą chodzą do kościoła to nie jest także za albo to albo to to moim zdaniem ciało Anny może uzupełnić zazębiać i to co na pewno już wiele razy teraz usłyszałam to jest to stożek dużo osób po o pogrzebach w Polsce odczuwa jakiś albo niedosyt albo jakieś jakiś rodzaj rozczarowania i inni mówią np. ten to była pusta albo to było stąd połowę i ja ja jestem przekonana, że ten rytuału pogrzebu ceremonia pogrzebu ma bardzo duży potencjał, żeby dać nam coś wartościowego na tej drodze żałobę i właśnie ostatnio byłam na szkoleniu to do mistrzem ceremonii ME w Berlinie i tam ten mój nauczyciel dał taki fajny obraz on powiedział, że ceremonia pogrzebowa, a mi, że wchodzimy do niej nie takim symbolicznym pustym plecakiem i ta ceremonia może na pakować do tego plecaka dobre kanapki, które będą nam służyć dalszej drodze albo ta ceremonia może nam układać kamienie to tego plecaka i wychodzimy z dodatkowym ciężarem, a no była na wielu pogrzebach i kilka z tych ceremonii faktycznie mam wrażenie, że ludzie dostali kamienie, a czasami miał wrażenie lokal dostaje usłyszeli tutaj coś wartościowego BM odbyło się jakieś fajne symboliczne rytuału to jest coś co on, o czym ludzie będą pamiętać z takim ciepłym uczuciem, a innym, więc pogrzeb jest szansa, żeby coś wartościowego zrobić, ale bardzo często korzystamy z tego w tym możliwości, jakie są już są szanse na rozwój tej specjalności w Polsce czy tutaj troszeczkę w zasadzie taki, że właśnie przewidujesz, że za 20 lat tak, chociaż ta branża raz tak, że ona właśnie rozwinie się w tym kierunku to znaczy, że czy też osób przyjmie jakieś jeszcze w innych krajach stłuczkę taki można powiedzieć zawód znak z 1 strony troszeczkę ze świadczenia, ale z drugiej strony teście pewnego rodzaju zamożności, ale jeszcze też chociażby czegoś takiego jak odczucia dniem jedności społecznej, bo przeżywanie żałoby bardzo ważny w oczy człowiek czuje się w kontakcie z innymi ludźmi tematy innych bliskich niższe, bo w dalszych z tym, że sposób przegapić coś ktoś coś powiedzieć zadzwonić dwunastej w nocy i wydaje się, że społeczeństwo zachodnie one są dosyć takie bardzo indywidualistyczny i być może właśnie tego typu zachód jest odpowiedzią na tego rodzaju braki w związku z tym jak przewiduje jeszcze patrząc na tego rodzaju branży właśnie w Niemczech pod w innych krajach, bo 9 jeszcze, w jakich dziś są właśnie w szczerość żałoby jak to będzie u nas za 20 lat to będzie tak powszechne jak inne usługi pogrzebowe jak ja się spodziewać tego, że powstanie taka nisza na rynku właśnie takich usług indywidualnych co niekoniecznie oznacza nie religijne o to, że to brak łączyć z Anną, ale już widzę że, że jest taka dynamika powoli zaczyna też na polskiej branży funeralnej, bo była na kilku targach funeralnych w Polsce w Poznaniu i w Warszawie w zeszłym roku i tam wśród tych wykładów paneli tam właśnie pojawiają to poza pojawiał ten temat jak wprowadzić jakiś element indywidualne osobiste węże UN, który ma ceremonię pogrzebową i ci ludzie, którzy tam przyszli, żeby słuchać, więc właściciele domów pogrzebowych oni mówili nasi klienci nas pytają o to amen nie wiem co też po prostu brakuje specjalistów brakuje ludzi, którzy za myślą o ceremoniach nie tylko sposób ten tryb organizacyjne ale, którzy się znają na rytuałach też punktu widzenia to antropologia, a dramaturgia, którzy znają na tym jak ja się jak działa proces grupowy i ja jestem przekonana, że prędzej czy opóźnienie powiedział pojawiają się także klucze w branży funeralnej zna jednak na taką nadzieję jak jak popatrzymy na historię taką pod kątem antropologicznym właśnie historie żałoba z ostatnich jest 30 latach zachodniej kulturze to mamy taki proces, który jest, który jakimś sensie miłuje chyba dzisiaj te, które się zaczyna tak mniej więcej w okolicach Chełma osiemnastego dziewiętnastego i tak to pakują historycy, którzy się tym zająć JOW no na pewno jakąś taką formę już dość wyrazistą na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku uzyskuje ja taki proces indywidualnych zadaniach prywatyzowania żałoby to znaczy tak mniej więcej siedemnastego osiemnastego wieku żałoba jest instytucją zbiorową dziś twierdzi jest doświadczeniem i wydarzeniem zbiorowym to znaczy śmierć nie przydarza jednostce ewentualnie osobom bliskim tylko śmierć przydarza wspólnocie wspólnota jest osłabiona przez ćwierć jest to jakaś wyrwa we wspólnocie, kiedy ktoś umiera i w związku z tym wspólnota dokonuje pewnych czynności o charakterze nazwijmy to rytuale społecznym o to, żeby to zerwać czy to lukach no chyba w każdym razie jakoś się z nią obejść niekoniecznie może o to, żeby ją załatać w cudzysłowie i tak mniej więcej w okolicach romantyzmu skoro się zaczyna pan racja o no indywidualnej stracie to znaczy ktoś kto, kto jest osobą blisko kogoś, kto umiera, a zaczyna przeżywać indywidualny dramat to znaczy jest to wydarzenie dotykające tej jednostki konkretną ona wokół tego na niezwykle intensywne emocje, które były na różne sposoby bardzo ja Filip arie w książce człowiek świata m.in. to pokazuje, analizując pamiętniki z epok rozmaite i dokładnie krok po kroku, śledząc procesja takiego indywidualizowania i pozowania żałoby, ale cały czas jest także no właśnie jednostka, która przeżywa śmierć kogoś bliskiego jest przez wspólnotę też traktowana w sposób niezwykle z czułe uważne niekiedy oczywiście niekoniecznie, bo są takie takie obszary także w kulturze Europejskiej szczególnie rządy osób, które te marne są traktowane w sposób niezwykle brutalne łącznie z jakimiś aktami przemocy fizycznej rytualnej właśnie formę rytualne żałoby, kiedy przybierały straszne z straszne charakter z i później stopniowo ten ten teren ten ta troska wspólnoty nas inny poczyta okoliczność, że wspólnota jako szczególnie traktuje jednostkę, która doświadcza żałoby i daje pewną przestrzeń na przejście przez dach z rozpaczy także na właśnie przejście w takim sensie zbiorowym to znaczy uczestnictwa uczestnictwa w rytuałach zmienia się w dwudziestym wieku mieć taki stan, który we wspomniany armię określa mianem poddawania jednostki kwarantanną kwarantannie przez wspólną znaczyły mówi kiedyś jednostka oddawała wspólnotę gwaranta nie ma się wycofywała życia życia zbiorowego o dawano im czas na to, że przeżyła rozpatrzy stratę z jakąś do siebie doszła nosiła też emblematy charakterystyczne dla żałoby czerń różne różne inne formy które, jakby manifestowały komunikował to co się wydarzyło to co ona przeżywa natomiast współcześnie jest także to wspólnota obejmuje kwarantanny jednostka z daleka od takich ludzi się trzymamy nie dzwonimy no tak długo nie wiadomo co powiedzieć można ewentualnie być przykro mi nic klepać po plecach dać do zrozumienia, żeby jak najszybciej ta osoba wzięła się dasz coś takiego zabrzmiało w tym jak opisywała swoje własne doświadczenie straty, ale chcę zapytać o to czy widzisz ten proces rzeczywiście co widzisz ten rodzaj takiej indywidualizacji prywatyzacji jak w tym kontekście właśnie ma się ta instytucja którą, którą ty jesteś to no główne problem, który dzisiaj wice w żałobie społeczeństw to samotność, że ja myślę, że większość osób są w żałobie czują się bardzo bardzo bardzo samotni w tym uważnie brakuje wspólnej wspólnotę i ta wspólnota z tak brakuje tej wspólnoty, która pełni różne funkcje 1 z funkcji jest, żeby zobaczyć i szanować ten ból, żeby zobaczyć te osoby, która jest w żałobie i uznać kraj jest jest źle i ja dzisiaj większość osób w żałobie doświadczeń dużą presję, żeby jak najszybciej wyjść z tej żałobę spróbują jak no czy odczuwają takie oczekiwanie od inna, żeby już nie płakali nie, żeby to słynne Best Cars, a przez okropną zdaniem to jest to jest to struktura problem ma moim zdaniem takie procesy żałobę to jest zdrowa naturalna zdrowy naturalny proces, który przez, które się chodzimy to jest to jest nasz ludzki sposób, żeby poradzić sobie ze stratą i to, że oczekujemy od inne, żeby skrócić ten proces wzrostu mieć tych emocji w tym miast problem, więc ta, a ta funkcja tego towarzysza w żałobie na Starym sensie, skąd w ogóle potrzebna po, ale to Soja 1 jest jedno pytanie, które ludzi przede wszystkim mają do mnie to pytanie to jest normalne co ja doświadczam i 3 czy ten to, że ja wiem tyle tyle płacę, ale albo to jak tak się to oglądam zdjęcia albo tak często chodzę na cmentarz to jest normalne taka to pragnienie temat normalności, bo wszyscy wokół sugerują im, że nie są normalni, że powinni sobie poradzić i w ogóle nie nie lubię słowa normalności, bo moim zdaniem nikt nie jest normalne, ale jednak w tych rozmowach ja mówię tak to normalne w po to, że komuś takie cele, bo stracił kogoś odczuwa smutek i mnie tęsknota to dodatkowo jeszcze myśli, że coś się z nim nie tak robimy sobie nawzajem ogromną krzywdę, oczekując od innych żeby, żeby wyszli o tej swojej żałoby jak najszybciej, ale taka może też, bo to można w samym początku wspomniał o definicji żałoby wg desa mów i taki dosyć się o silnej ewolucji są wielokrotnie rozmawiali później audycjach, gdzie kupowało się to żałoba z farmakologii biologii zobaczyć w sporcie im szybciej będziemy mogli wejść lekami tym tym lepiej pytanie jest oczywiście komu służy albo w posłowiu do miast raczej pokazywało nam taką tendencję, żeby zbyt długą żałobę jednak przedstawić jako stan patologiczny i to moje pytanie jest takie w takim razie dla was na tych towarzysze, jakie macie wyznaczniki, gdzie rzeczywiście należałoby już zacząć się martwić osoby, która być może przeżywa żałobę sposób po zbyt intensywne co więcej wiadomo że, bo depresja jest chorobą to jest bardzo różnorodną co więcej ma bardzo przyczyny jest członek depresja reaktywna to właśnie jest stanem chorobowym już klasyfikowane jako choroba na wskutek jakiegoś przeżycia w związku z tym, jakie daje się pan nie może kryteria wyznaczniki, kiedy zaczął pić trzeba zacząć się martwić o zdrowie psychiczne osoby wciąż opiekuje się tak właśnie te pytania to takie pytanie, kiedy to faktycznie jest patologiczna albo kiedy ktoś nie wiem nie niebezpieczne tak ona jest tak to co to ważne pytanie no w trakcie tego szkolenia, bo np. taki 1 cały moduł poświęcony tra zmian i jakie mogą być różne objawy pan, że osoba z faktycznie dramat Giovanna doświadcza Flesz Peki tzw. to jest to np. punkt, w którym ja bym ME to na pewno skonsultował swoją Super wzorem i ma ewentualnie z powodu łączyć te terapią do tego procesu albo kiedy się np. pojawia temat się są z uzależnienia to jest coś na przemian na pewno nie umiem pracować i PDM to jest to ja wtedy muszą komunikować od razu, że teraz idziemy na teren, na którym jeszcze nie znam, ale ogólnie mam wrażenie, że się boimy teorie patologię 10 kroków za wcześnie, że czy to, że to pytanie czy coś jest normalne uruchamia się tak szybko ludzi ja ja czasami naprawdę jestem jestem trochę w szoku, kiedy słyszę, że nie wiem, że kobieta np. straciłam męża i po 3 miesiącach jej oraz dzieci naciskają, żeby ona rzuciła wszystkiego ubrania, bo uważają, że to jest nienormalne, że ktoś z 3 miesięcy po śmierci jeszcze na ubrania to to i jest naprawdę bardzo przykro, że ta osoba doświadcza tego presja, bo dzięki chcemy problem, jeżeli ona nie jest też gotować, by oddać ubranie to jeszcze nie jest gotowa, kiedy osoba, która wie, kiedy będzie ten moment, żeby zapisać się zająć tym to ona może nigdy może nigdy jeżeli, jeżeli ona sobie z tym nie robi krzywdę, a więc, jeżeli ktoś ma jakieś takie, jakie zachowania, które sam myśli, że to, że są jakieś wątpliwości czy to normalne to to można pytać czy, a co tutaj ja, a otrzymasz wrażenie, że to robi daje sobie coś dobrego przez to, że co ma wrażenie, że sobie utrudniać dostęp ja mam na 2 rzeczy zwrócił uwagę tutaj właśnie taki 2 procesy zdrowe 2 postawy wobec żałoby śmierci, o których rozmawiamy w ogóle wobec trudnych Stanów emocjonalnych chciałbym zapytać czy poprosić o to jak takie spojrzenie właśnie na tę na te 2 kwestie i opowiedzenia jak to wygląda swojsko, bo mamy niewątpliwie taki proces związane z zmianami w ESMA, które różnie można interpretować, bo powstało kilka bardzo ciekawych prac na temat i była bardzo ciekawa dyskusja na temat usunięcia tego z tego wyjątku normalnej żałoby DSM 5 cały nr Lancet 2012 roku o znacznej części poświęcono właśnie likwidacja tego wyjątku, a taki taki tekst wprowadzający napisał Artur Klein man, który jest 1 z takich norm najbardziej prominentnych amerykańskich psychiatrów profesorem psychiatrii Skawa zresztą też współautorem wielu i podręczników psychiatry tak daje się komplet jestem nie zgadzał to znaczy napisał, że jego zdaniem jest zmiana bardzo niepokojąca i absurdalna i opisy właśnie swoje doświadczenia żałoby po śmierci żony pisał, że jest kilka lat o śmierci w tej chwili cały czas ma takie momenty tak się czuję, że w zasadzie można, by go myśl tych pytań diagnozować jako jakuza zadłużonego sporo ciekawych książek socjologicznych na temat powstało, ale jak ja rzeczy na rzecz popatrzył w pryzmacie systemu ekonomicznego także, w którym żyjemy w nowo to jest taki system, w którym o ogromnym stopniu wszystkim zależy na tym, żebyśmy jak najszybciej mogli znowu wrócić do pracy to znaczy, żebyśmy jak najszybciej mogli spełniać te obowiązki, które mamy w danym miejscu spełniać, żebyśmy wypracowywali zyski dla no tak od PKB na górze poczynając po to, dochody firmy czy korporacji, w której pracujemy i oczywiście jeśli wszystko jest wokół tego zorganizowana w te coraz intensywniej miara ostatnich 16 lat te procesy zachodzą no to siłą rzeczy tego rodzaju tego rodzaju dziedziny jak psychiatria psychoterapia jakimś sensie odzwierciedlają też klimat społeczny klimat systemowy od psychiatry w stanach Zjednoczonych jest częścią potężnego rynku ubezpieczeń zdrowotnych społecznych w związku z tym środowiska związane z czy nobliście ubezpieczeniowym też bardzo intensywnie naciskają na określone zmiany w krótko mówiąc to ten obserwowany od lat wielu kilkudziesięciu prac takiego skracania kokonem stosowania intensyfikować Ania krótko terminowości coraz bardziej efektywnie działających leków itd. może mieć związek ma w moim przekonaniu głęboki związek z systemem ekonomicznym, który po prostu chodzi o to, żebyśmy coraz szybciej i sprawniej wracali do do pracy to jest jakby główna główne zainteresowanie, a nie, żebyśmy przeżywali pewne stany wspólnie, żebyśmy się konfrontować z nowymi wymiarami życia co teraz są kultura jakoś jednak o obsługiwała gwarantowała i druga kwestia, która się z tym łączy to jest postawa wobec śmierci to znaczy ktoś, kto jest długa pogrążony w żałobie to danie do zrozumienia, że to wytrąca powoduje u niego jakiś stale, które są widoczne dla innych no po prostu przypomina innym o tym, że też będą musieli umrzeć, że też ich czeka taka strata jest jakimś sensie znakiem śmierci jest widomym znakiem śmierci zapasy co myślisz o tym, właśnie od tych 2 elementach to znaczy o lęku przed śmiercią i o ekonomii a no dobrze najpierw ekonomię to właśnie tak właśnie, kiedy mówiła o tym, że jest taki duży wysiłek, żeby to skrócić, żeby ludzie wrócili do efektywności tak dalej to właśnie tak myślałam, że ja robię chyba dokładnie odwrotnie z ja ja zachęcam ludzi do tego, że PE, żeby sobie dali czas, żeby ci byli łagodnie sobie zbyt traktowali swoje doświadczenie z czułością nie z presją a też nie ma nic nie wiem czy się to w ogóle jest jakieś moc innego człowieka, żeby komuś skrócić żałobę to to nie wieża w sensie każdy proces żałoby trwa, a ile trwa i też mam świadomość to co ja mogę robić na ludzi to bardzo ograniczone dlatego ja nie jestem ME jest towarzyszem nie jestem rozwiązać MF ja nie mogę odjąć ani 1 kramu tego bólu, którą oni doświadczają nie mogą być obok obok nich i mogę im zaoferować pewien pewną orientację w tym procesem, więc z takich w takich innych kierunkach nie będą teraz dokładnie, jakie masz na myśli, która stała się skierowane na na jak najszybciej wyjść z tego to no tak to się tutaj nie wpisuje w system ekonomię, którym w, którym żyjemy, a jeżeli chodzi o to, że osoby w żałobie przypominają nam, że nas nasz czas tutaj jest ograniczone to co się zgadzam tak kiedy, kiedy jesteś albo byłeś blisko śmierci żyję to ci osoby, którzy tego boją będą uciekać, a tu osób chciałoby doświadcza, że cały ich i sieć przyjaciół się zmienia, że dużo osób niż nie poradzi sobie z tym i jakoś się wycofują, a inni pojawiają i często osoby, którzy testują już doświadczyli jako stratę i je wiedzą jakie, jakie pytania mogą pojawić w tym o tym, procesem, ale tak ten ten lęk re śmierć to ten lęku o śmierci je przed śmiercią w naszym społeczeństwie władz w ogromne po co problemem jest żałoba należy się stanowimy tak z punktu widzenia militarnego to o śmierć jeszcze przed czymś, czego nie unikniemy oczywiście musimy dbać o siebie w procesie życia dalej to od tego bardziej nam będzie pomagał ból tak unikali jak rzeczy, które mogą nas boleć, które mogą skrzywdzić teraz ta śmierć jednak jest zawsze jakoś tam odległa Zachodu rządem i tak naprawdę myślę, iż świadomość śmierci będzie powodowała mniej konstruktywne życie, jeżeli ktoś będzie cały czas myślał o tym, że urząd to po co zbierać zasoby co zbierać zapasy lepiej, żeby tu i teraz w związku z tym taki właśnie zjawisko tej żałoby po stracie kogoś, jaką to może być główną funkcję tak różnie nie mógł kulturową taką funkcję biologiczną organizmu, który no użyję tu i teraz jest organizmem skończonym, skąd się wzięło, a nie jest biologiem chyba ja jestem biologiem, ale regulacje od żałoby powiedział zawsze ludowa, bo my ta może być także to jest oczywiście pewnego rodzaju, lecz wszystko, żeby też jak skończymy tylko, że ta złożoność tej tej żałoby ludzkiej no ma w sobie coś co na pewno wykracza na kolejne, bo tak biologia jest pewnego rodzaju poziomym, gdzie wiele zachowań nie możemy tłumaczy, że projekt tłumaczki przydzielają populacyjnym w związku z tym się wydaje, że to jednak jest być może jakieś zjawisko to jest właśnie bardzo niskim społecznym i albowiem właśnie czy wyciąć jakiś pomysł, skąd ta żałoba, dlaczego tak silną Osowiec rząd nam na pewno nie mam odpowiedzi na to pytanie, ale to jest jakiś program, który jest wpisany w naszą psychikę naszą duszę nie wiem, gdzie oni podpisane, ale to jest to jest tym do programu, który pomaga nam poradzić sobie ze stratą na różnych poziomach, ale skąd on wziął, jaką dokładnie, a ciała no z ich zupełnie to, żeby coś w rodzaju stanu, kiedy jesteśmy chorzy źle czujemy tak źle czujemy się nie, dlatego że coś się dzieje u nas można ponieść w środku co nas zatruwa tylko generalnie nasz organizm uruchamia specjalne mechanizmy stoki, które mówią teraz możliwość infekcji szybko kocyk kołderka wchodzić tam sobie przeciekają, a w związku z tym nasze uczucie być chory jest czymś czym steruje nasz organizm w związku z tym rzeczywiście ta żałoba może mieć jakieś takie aspekty, gdzie jest coś co i jakim sposobem kompensacji strat, ale powiem szczerze od punktu widzenia biologicznego tak dużo żałobie nie wiem, ale proszę proszę o to co mi się teraz się jakoś przypomniała właśnie w tym kontekście to jest to, że bardzo dużo osób, że człowiek odczuwa były nie tylko psychicznie, ale też fizycznie i sensie takie dosłowne fizyczne bóle serca brzuchu głowę tra koncentracji to to jest standard doświadczeniu żałoby i większość osób w tym jest bardzo zaskoczony że, że to się pojawia też w takiej formie, ale i to nie jest odpowiedź na twoje pytanie jak może dobra i pokaz, bo taką jak dużym stopniu na sposób psychologicznego myślenia o żałobie ukształtowała jednak psychoanaliza, którą teraz współcześni neuro skoncentrowani psychologowie jednak de konstruują ja w swoich tekstach, ale takie najbardziej klasyczne rozumienie freudowskiej załogowy, który właśnie kładzie nacisk na to, że to jest pewien proces wewnętrzny to znaczy, że mamy do czynienia z czymś co oczywiście ma swoją zewnętrzną reprezentację w postaci jakiejś formy rytualnych, ale przede wszystkim jest pewnym procesem o charakterze psychologicznym, które ma związek ze sposobem kształtowania się relacji między ludźmi bez opieki energii psychicznej mamy zakaz wskaże, że mamy mamy energię widzi libido izba czy energia energię psychiczną i różne obiekty, z którymi wchodzimy wychodzimy z interakcja obiekty ludzkie również nie, zwłaszcza takich, z którymi wytwarzamy silne więzi emocjonalne niejako tą energią obsadzane to znaczy proponuję taki taki projekt z rzutu takiego jak jak rzutnik na na ekran i mówiąc metaforycznie obiekty są naszą energią, jakby tak rozpętana następuje silna inwestycja energetyczna taki obiekt na punktach obiekt funkcjonuje TOZ to dynamika naszej naszej psychiki działa na sposób w takich sprawach jest mecz, kiedy znika to ta inwestycja dalej zostaje to znaczy my jesteśmy z tym często z tą energią, która jest wyrzucona na zewnątrz jak i która jest dziś kimś innym ulokowana w cudzysłowie, a tego kogo już niema im wolno stan szoku nie wiadomo jak coś z tym poradzić potrzebny jest ten czas, które z projekt nazywa pracą żałoby no właśnie polegający na tym, że z tego z tego obiektu, którego już nie mamy głos musi wziąć swoją energię, więc w przenośni obcy psychologiczną i psychiczną i ona musi wrócić do nas i tak zostawiamy sobie wspomnienia, ale nie mamy takiego do niezwykle intensywnego emocjonalnego bolesnego związku z tą osobą tutaj to też dużym stopniu jest bardzo ciekawa jak to przenika myślenie takie współczesne do Oslo jednak nie myśli o tym, jako takim procesie, który ma początek koniec, że zakaz taki jest ten proces, który kiedyś na pewno skończy już energię wycofamy i często, jakby moim zdaniem wbrew temu myśleniu, o którym mówimy o kwiatach czasami też na straty są nie do naprawienia zostanę być może z ubraniami z rozpaczą z tym płaczem może do końca życia tak, ale to też od czasów France Floyda tu 8 zmieniło w sensie może ono prawo lub drogą do tego kompletnie 17 o froncie oba w późniejszych publikacjach jednak też zmienił z swoim punkt widzenia po stracie córki, kiedy stwierdził, że Unia to nie działa jednak ta to o tym, o czym teraz mówiłem właśnie ta ta koncepcja trzeba odciągnąć tę energię ona bardzo mocno ukształtowała myślenie o żałobie późniejszych dekad i bazując na takim myśleniu powstało masę nie mam poradników też w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych na temat żałoby, które wszyscy ja mieli takie takie założenia, że trzeba kończyć z żałobą to jest proces, który ma konkretny cel, który im zamknięciem żałobę, które jest w pewnym sensie przerwaniem teorię tego strumienia energii ma takie, lecz wkoło Haut w owych Kam outlet Goło takie takie były hasła i jednak nastąpiła pewna no i rewolucja w psychologii żałoby w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych w Ameryce to pierwsze, które chcą o tym, pisał budyń z klas, a w Niemczech w ogóle kasa dla i hulankach np. 1 można nauczycieli ze tego wykształcenia psycholog, które od wielu dekad ze specjalizował w żałobę i właśnie staram się swojej pracy pomoc ludziom zamknąć ten proces i jak chcecie odciąć się emocjonalnie od zmarłego, kiedy zmarł jego cen on sam doświadczył najgłębszej żałoby stwierdził, że to co on psa on uczy innych co sam w ogóle nie umie tego dostosować na siebie i że nie tylko nie, że nie umie przerwać tę te więzi tylko, że nie chce przerwać ten wiąże im większość osób w żałobie w ogóle nie chce przerywać tej więzi i ja i to o opisuje cała koncepcja, która nazywa kończynę bądź, w którym powstała ona na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, która opisuje, że zamiast ME przerwania więzi ludziom bardziej pomaga wzmacniać i kontynuować utrzymać trwało w związku wewnętrznie właśnie przez pielęgnowanie wspomnień przez uprawianie mały w indywidualnych osobistych rytuałów 6 opowiadania o tej osobie przez tak przez modlitwę przez różne sposoby, które dają im poczucie, że nadal są połączeniem niekoniecznie w jakimś sensie metafizycznym, ale też w takim sensie, że uświadamiają sobie jakieś ślady ta osoba, która już niema zostawiła ich życiu czegoś nauczyli co im ta osoba pokazała, a co razem doświadczyli i 1, więc ten ten to hasło kontynent bon trwałe wewnętrznej więzi to jest to kluczowa 2 testy w mojej pracę no w zasadzie już dajemy państwu głos bardzo nas czeka bardzo istotnych też przedstawiana, jakby z postrzegany właśnie tego tego procesu ja nie mam podstaw taką książkę jednak w sumie chyba najbardziej taki, a tych współczesnych badaczy zawody wzorca Bonna, który w jest właśnie bardzo akademickim współczesnym euro na psychologię i w zasadzie, jakby 1 podstawowa teza jego książki może na zamknięcie tego tego od części naszego spotkania brzmi nie ma ani nie znaczy nie ma żadnej reguły data to znaczy w kiedyś właśnie myślano o żałobie to bardzo mocno została ukształtowana przez analizę jak właśnie w tym zakresie strukturyzowanych później była zabytki Glen Ross ta, która akurat swoje słynne fazy żałoby opisała zresztą w dużym stopniu na podstawie rozmów z osobami, które są śmiertelnie chora nie straciły kogoś bliskiego to samo co, budując własną nie śmiertelnością później jeszcze jakieś różne inne pomysły, ale tak naprawdę w ogóle nie ma na to reguły to znaczy jedni przeżywają to np. latami inni w ogóle nie przeżywają i toteż jest normalne jeśli dziś jedno może czasami wywołuje się rodzaj właśnie moralnego negatywnego rozwoju negatywnej moralnej oceny i jakoś tak też trochę czytam to co tutaj mówili i to podejście, która ma się, jakby istotne jest podążanie za tym, że coś jest człowiekiem, jakby nie ocenianie tego nie wymyślanie to jest normalne jest normalne tak da trochę nam się tutaj pojawiło pytanie po drodze, więc co może może jeśli osoby, które chcą zabrać głos wcześniej pisały no to bardzo prosimy zabrały głos, a może będę wskazywał będzie, aby razem wskazywać, bo się wydaje, że tutaj z ani pani pani Kaśka miała tam się dobrze właśnie, żeby te pytania brzmiały nie tylko były napisane, ale to musi być mogę żadna pani nam pokazać się włączyć mikrofon i zadać pytanie głowy na bardzo jak pani nie chce łączyć wideo to, chociaż audio tylko, ale w co będzie niezbędne, żeby zadać pytanie o pani wyłączeń oraz mikrofon czy pani może się oraz pani Kasia Kaka inżynierem czy nie słychać także za dalsze kłaniam się ta przesada takie pytanie dotyczące, a dopiero śmierci przez dzieci czy może towarzyszyła pani kiedyś właśnie dziecku, a przeżywanie żałoby i choć niekoniecznie żałoba, a po stracie rodziców, ale np. po stracie kogoś się rodzeństwa jako powiem, że to moje pytanie, więc z tego, że dzięki temu popełniłam pracę magisterską dotyczącą przeżywania śmierci przez dzieci a gdyby to było, a czy można w ogóle było znaleźć coś na ten temat w literaturze, zwłaszcza literatów skierowane dla dzieci dla młodzieży i muszę przyznać, że samo pisanie pracy było bardzo trudne z tego względu, że bardzo źle postrzeganą w ogóle mój pomysł na taki rodzaj pracy na taki temat, ale popełniła miał zresztą chciał ją wydać oni z tym, że później już wiele wiele wiele w ogóle inna ukazała się książek na ten temat toczy się właśnie zajmowałam, ale to mnie interesuje czy miała pani możliwość chciała pani i była taka jak takie zapotrzebowanie, żeby towarzyszyć dziecku w 2 czy pani musiała dziękuję ja nie mam takiego doświadczenia są w Niemczech towarzyszy w żałobie, które specjalizują to, który ma mają dodatkowe specyficzne wykształcenie do pracy z dziećmi młodzieżą w trakcie mojego szkolenia, bo taki 1 modułu takie trzydniowe na na temat dzieci młodzieży, ale nie czujesz się wykwalifikowana do tego on, ale w tym w tym module na błąd i dużo pamiętam tego modelu po golach no i zrobiło to zrobiło wrażenie na mnie, że większość tych towarzyszy, które specjalizują MO swoje prace dziećmi stwierdzili, że dzieci sobie poradzą lepiej niż dorośli im, a tam co nie bardzo zaskoczyła bo stwierdzili, że dzieci jeszcze bardziej są w takim kontrakcie z własnymi potrzebami, czego sami czują i oczekują i en, czego sami czują i potrzebują jeszcze nie tak bardzo myślą o tym co inni od nich oczekują jak jak dorośnie i też dali mi tak 1 obraz, który pamiętam, że mu, że mówili, że dzieci proces żałoby dzieci je różni się od procesu dorosła taki sposób, że u dorosłej osoby możemy to sobie wyobrażać jako taki może albo ocean żałoby, przez którą płyniemy, a dzieci to są kałuże, więc dzieci wskakują w ten stan rozpatrzy i je i płaczu i krzyku i tęsknoty i pochodzą je wskakują więc, więc oni są albo absolutnie w tym stanie albo nie w nim i bawią się i tam to to jest może taka 1 rzecz, którą którą mogę się podzielić tylko co są słyszałem czytałem, ale sama nie pracując z dziećmi to tutaj mieliśmy uwaga komentarz, bo powiedział momencie o tej jest charakterystyczny dla Homo sapiens oczywiście nie jest także to i najbardziej charakterystyczne, ponieważ uważa się, że 1 z znacznikiem im z wyznaczników dzięki temu możemy mówić o wstawaniu kultury to jest właśnie to gdzie widzimy pochówki, gdzie widzimy rzeczywiście już celebracje zmarłych chowali z jakim szacunkiem bądź przedstawianie grobów adres oczywiście pewne pewnego rodzaju zachowania, które są związane ze śmiercią towarzysze są obserwowane u zwierząt jak najbardziej, ale to pani Łucja tak czy jaz osób z to jak byśmy prosili o zadanie tak pani Łucja mam pytanie tylko stwierdziłam, że część z testu 1 stwierdziłam, że właśnie ta żałoba po po towarzysza w przypadku różnych zwierząt i to nie tylko tych za 5, ale również tych z niższych tzw. gatunków istnieje, ale można tutaj, toteż jeszcze to, że istnieją również, jakiego rodzaju rytuały żałobne oczywiście czy pogrzebowe oczywiście to jest kwestia, która jest krytykowana przez wielu badaczy nie wiadomo jak to badacz i stąd tutaj wspomniałam jeszcze w pkt 3, że tak z punktu widzenia biologii są pewne badania, które określają czy w ogóle można stwierdzić, że organizm jest w żałobie i jest po prostu specyficzne rodzaje stresu no tutaj tylko dopowiem test ma też ze mnie badanie emocji bez ogromny problem ponieważ, dopóki nie my nie będziemy w stanie być dalej robić to zostanie zrozumieć oni liczyć od 300 odczucia albo Mery po co, jeżeli będziemy obserwować z pewnego rodzaju zachowali są wyznaczniki zewnętrzne podziw wewnętrzna stresów, ale one mogą mieć taką też bardzo realistyczną odpowiedzią tak, jeżeli widzą martwego osobnika ze swojego stada to dla nich może to być po prostu się do wymagań w zakresie funkcji tak to stres wynika jest tego, że przeżywają taki sposób obsady tego tego konkretnego osobnika tylko właśnie stres z powodu tego, że jest zagrożenie istnienia na ile jak głęboko to może przechodzi właśnie to o uczucia, które już później stało się tym ludzkim mózgu żałobą no i zwierząt obejrzenie myślimy o, ale jak najbardziej pewnego rodzinnego zjawisko okaże się już śmierć innych zwierząt pomoc jest od tego HBO dziękujemy feta już od odblokował miał jak ja mam pytanie trochę trochę z innej puli tutaj widzę, że była jeszcze kwestia jakość nawiązanie bezpośredniego tego, o czym była mowa, więc może tak pozwolę ten wątek jazdy trochę inny tam się włączy, czyli teraz nowe pytania nie widzę, że tutaj pani warzywa chciała się odnieść do kwestii związanych ze stresem i żałobą i to wydaje mi jakąś kontynuację sensowną tego wątku, ale chcemy czymś innym, więc może lepiej za moment będzie miejsce już mikrofony udzielone, a dziękuję ja się nazwami Maria może to 12 tysiące albo żywa, a mianowicie chciałem i trochę zajmuje się tą tematyką w kodeksie swoim aktualnie właśnie pisanej pracy magisterskiej i wydaje mi się, że on po co może uznawać właśnie za stres u zwierząt człowieka właśnie związane z żałobą i można zinterpretować jako coś co nas wytrąca się, że żałoba czy śmierć drugiej osoby jest czymś co jakoś zaburza strukturę sensu, jaką nadajemy świat tak, jeżeli znamy już bardzo dobrze to osoba uczestniczy w naszym życiu to jednocześnie uczestniczyć w tym budowaniu tego sens tworzenia się tego sensu, który nadaje światu i w momencie, kiedy brakuje to o dochodzi do jakiegoś naruszenia tak się to ten sens tego świata nie zostaje wypełniony obecnością osoby i w związku z tym posłużyła bym się może to jest ryzyko dlatego tak, że ta to co ja nazywam strukturą sensu wiem mając namyśli coś, używając słownika po prostu filozoficznego fenomenu logicznego być może można, by jakoś spróbować zinterpretować też jako pewne struktury, które ma swój odpowiednik w strukturach euro na tacy się, że w pewnym sensie mamy pewien obraz świata, który w którymś momencie przestaje dobrze działać tak, ponieważ bardzo istotny element tego świata z niego znika i tutaj godziłaby się właśnie z tym co była od, o czym była mowa wcześniej tak chcę się, że żałoba byłaby procesem, który w pewnym sensie utrzymuje obecność tej osoby zmarłej w naszym życiu tylko o funkcjonuje tam innych zasadach i o ile pewne rytuały religijne jeszcze lata temu pełniły funkcję właśnie zagospodarowania tego sensu tej pustki, która wytwarza po śmierci bliskiej osoby to na skutek sekularyzacji, kiedy rytuały nie tylko stricte religijne związane z wiarą, ale po prostu pewnej duchowości zostały wyjęte poza nawiasem chce się odłożone dziś na bo, ale i nie zostały niestety nie zostały zastąpione czymś co by zagospodarował ten ten obszar właśnie związane ze tym jak postrzegamy świat, ponieważ on się zmienił musimy się jakoś dostosować im, więc ze stosunkiem do pieniędzy taki bardziej biologiczny zaadaptować się do nowej sytuacji nie ta interpretacja bardzo podawał przykład bardzo się też w, a ja chcę się odnieść jakoś Paweł c 1000 tak nie wiem czy wszystko dobrze zrozumiałam ale, ale takie myślenie właśnie, że ten żar głowa utrzymuje obecność tej osoby, które już niema fizycznie to notes jak najbardziej zgadzam się system było trochę wydawało mi się to takie odniesienie do koncepcji kończyn fantomowych, czyli właśnie budujemy pewnego rodzaju obraz świata mamy, więc w tym przypadku kończy pan domu mamy pod obrus obok obraz swego ciała i nagle brakuje elementu nie ma od tego momentu żadnych informacji to znaczy nie wysłano żadnych impulsów przypadku kończyny do nie czujemy po prostu nie ma żadnych informacji zwrotnej i o tym, że istnieje od osoby nie mamy tej osoby i tak może rzeczywiście być troszeczkę pewnego rodzaju przebudowanie tego nasze mapy w przypadku kończy atomowych masy ciała w przypadku osoby bliskiej po prostu mapy ludzi, z którymi przyszło nam rzecz tak może jakiegoś dopowiem, że w ogóle różne stresujące sytuacje w życiu tak np. utrata pracy też zmienia sposób odbierania przez nas świata tak w związku z tym też musimy zmienić nasze postrzeganie 7500 w tym świecie i 1 i zmienić zbudować nowe sensy dla dla tej rzeczywistości i może tylko tutaj powiem, że to tą kwestią i właśnie brak kończyn na co zwraca uwagę choćby metropolia bardziej współcześnie taki bio etyk Floris Tomasz silni, który nazywa zarówno te sytuacje i tego zespołu urojonej kończyny, jaki i żalu po stracie bliskiej osoby brak nieobecnością egzystencjalnym tu pytanie było od pana Marcina, ale najpierw przekraczano Adam może pilnować porządku w kolejności i jest to to jest Paweł Paweł Boguszewski to jest dobry policjant, a ja jestem tym złem właśnie ten po dlatego tego pilnuje dziękuję kolejna, bo istotne, żeby do takiego oczywiście, jeżeli nie jakość wyłączone z chronologią oni stosie był teraz w kolejności szukam przejść, bo jest to i tak już, a w ubiegłą niedzielę pytanie co by przyczynek do dyskusji i punkt widzenia na temat rytuałów żałobnych czy też powodów, dla którego one zanikły jak zwrócił uwagę tutaj nie tyle na czynnik kulturowy ekonomiczny tylko zresztą Tomek, ale uważam, że kluczową kluczową rzeczą, która odgrywa znaczenie usług kwestia AB urbanizacji większość rytuał pogrzebowy, który mieliśmy powołały wiejskie tak gospodarskie domowe, które w momencie, kiedy trafiliśmy do miasta lub miały racji bytu radni to by to biorę to ten podejrzenie nie książkową tylko z taką, która nie pamiętam jakiś lata siedemdziesiąte, a nie i próba przeniesienia tych właśnie takiej rytuału Płaczek taki czuwania nocnego do bloków po prostu tak do mieszkania w domu, w którym mamy trumnę ciało i osoby, które poddają się tam przez wiele godzin próbują oszukiwać ten sam architekt nie ma szans działać, ale od doby, gdy data czy wtedy, kiedy widziałem jak leki jak jaki to jest trochę nieprzystające do tego otoczenia jak układ ideowo, bo tego typu sytuacji i dynamika już wydarzyło to osoby, które jeszcze lata czterdzieste mieszkało na szczyt 50 parafii do miast i 2 dróg odwoła się pustka, którą utrudnień nie było w stanie zastąpić myślę że, że fakt, że nie wie w wielkiej Brytanii, która zacznie dłużej przechodziła od systemu podobnego Miejskiego tam do do urbanizacji tam są pewne rytuały miejskich choćby ta możliwość nie wiem wspomina jak w czasie ceremonii pogrzebowej także mamy szansę, aby sposób porozmawiać właśnie powspominać barwą pytanie odpowiedź PiS miał, więc myślę to jest główna główna przyczyna, którego nagle staliśmy się bezbronni nie mamy narzędzi do tego, żeby tą masą żałoby sposób wyrazić ma oczywiście tutaj też nie ma znaczenia jest hospitalizacja jest i tak kiedyś mieliśmy kontakt z wizją UE po prostu w domu pyta o dobro chodziłem możnych towarzyszyć obecnie faktów siedzieli głównie w szpitalach o o kolei wszyscy dbamy o to, żeby one miały szansę jakoś leczyć tak podejmuje próby ratowania, więc to wszystko było w szpitalach sądzą sami to ta zmiana po prostu jest konsekwencją właśnie tak haniebnych trochę niezależnych od kultury od ekonomii NN, czyli i im i to, że kultura nie radzić z tą z świadczą myślę, że też jest trochę inaczej ja rozumiem drastyczność zmian zachodzących w podręcznikach dziękuję klasyfikacji zaburzeń somatycznych, ale trochę rozumiem, czego się dzieje jak sam sobie wyobrazić, że mimo, że mamy wykonać definicja tych tych wartych chorób weź z korzeni no, jeżeli jest jakiś gruby przedstawienia pełnego zadłużenia tylko adekwatnego lub nieadekwatnego do kulturowych zachowań tak skoro śmierć jest zawierana z tym duże oczywiście żałoba prawdopodobnie jest mniej kulturowa adekwatne długa żałoba używana w sposób demonstracyjny właśnie taki bardzo głęboki jest mniej pewnie adekwatne do zachowań kulturowych niż pół roku temu 37 brak takiego jako przykład, że kiedyś LED były, bo to mogą w 50, gdy nie był jakoś się zaburzenie tak nie było rzeczą niespotykaną rzadką i niezwykłą obecnie pewnie już mógłby być zakłada, że o ile, o ile głęboka żałoba lat temu 3040 niebyła niczym nie zmieni niestety nie zwykłem obecnie ktoś może puszczać oka i obecnie ma już tak dziwna że, że jestem już ktoś jest z NFZ już ostatnia kwestia, a propos samej żałoby jako jako indywidualnego sposobu radzenia sobie ze stratą 1 postawił jednak by podkreślić charakter społeczny nie wydaje się, że nastała nie ma oczywiście bardzo indywidualną formę, bo jest to Zioło po Otóż zapis, iż przeżywamy wewnętrznie, ale wg nie ma jednak korzenie w w społeczności także pierwsze grobów znajdujemy to są groby rytualne zazwyczaj osób pozbawionych hierarchii społecznej, a ile są nie bez kozery fakt, że mimo zwierzętach i ich działy się pojawiają tereny te zachowania, które traktujemy jako byłoby to również zwierzęta żyjące zbudowaną Irak jest życie oraz społeczną to są tata, albowiem słoni delfinów czy szympansów, a więc wydaje się, że jego powiązanie lekarz geneza związana z tym rząd, że mieliśmy grupę społeczną, której jednostki dla nas bardzo ważne nawet po śmierci próbować jakoś jakoś wciąż wie kto, ale kontynuować ich obecność, bo dziedzictwo choćby uczestnikiem kundla środków dla mądrości obecność strach ma tutaj niebagatelne znaczenie to, że mają bardzo indywidualnie, ale jednak geneza jest wg mnie w dużej mierze społeczne tyle o 7 chciałabym chce odnieść przede wszystkim do tego pierwszego punktu, o którym mówiłem wcześniej ta urbanizacja, a ja chciałem tak często poszerzyć moim zdaniem problem jest ogólnie ze profesjonalizacji śmierć kim, że wszystko co jest wokół niej jest dzisiaj w rękach profesjonalistów między ludzi już bardzo rzadko umierają w domu tylko wstyd szpitalu otoczeni personelem medycznym bardziej niż niskimi i potem po śmierci je od razu są przekazać do zakładu pogrzebowego i kiedyś wykryli w niektórych rejonach nadal to się praktykuje ludzie zostali po śmierci przez kilka dni w domu i wtedy uaktywniła się właśnie wspólnota przyszli przychodzili coś i rodzina razem spędzili czas przy osobie zmarłej nie będzie płaczki i ja te te nowe nowoczesne zakłady pogrzebowe nie te, które obecnie znamy w Polsce tylko te, które wspomniałam wcześniej te ta nowa generacja zakładów pogrzebowych Niemcach oni się bardzo starają, żeby wrócić do tych tradycję, a więc on zachęcają swoich klientów sędzia nie to osoby masz tylko rodzinę do tego, żeby jeść, żeby oni to wszystko robili wolniej nam, żeby nie od razu tam transportować ciało do chłodni tylko, żeby przez kilka godzin przynajmniej, bo przez kilka dni, bo to jest legalne w Polsce można otrzymać zmarłego przez 3 dni po zgonie w domu wg prawa cmentarnego zachęcają żeby, żeby spędzali czasu co zrobili wolno, żeby brali udział my się w ubraniu takie rzeczy, o których większość zakładów pogrzebowych mówi państwo niczym się za nie nie muszą tam znam się przyjąć de my się wszystkim zajmujemy, więc zupełnie inny jest podejście zamiast chronić bliskich od przykrego widoku np. ten takim zapraszanie rodziny do tego, żeby była aktywnym aktywnie w tym procesie te muszą być tylko by nadwozia dodać, że to wyjaśnienie trochę zmieniam był postrzeganie swojej sytuacji, kiedy zaczęła mówić myślę sobie, że jesteś bliżej tej sprawie profesjonalne i tak by trochę trochę to miało dla mnie jak jak właśnie ta część tego jest trochę zbliżona do tej części takiej właśnie kurczowo ilościowej, ale z tego co opowiada wynika, że bez funkcji państwa, ale w kontrze do do pośpiechu do do instrumentalizacji procesu lub świadczy już ten aspekt bardzo ludzki bardzo indywidualistyczny jest swojej pracy gotowe od dziękuję profesjonalnej jak pierwsze publiczne już raz wybrzmiało właśnie jak oka mamy dodatkowy nową gałąź przemysłu poprzez mamy nową źródło zarobkowania nie, ale to jest to jest też część gospodarki w sensie to jest ludzi mają to jest normalny zawód ludzie pracują w zakładzie pogrzebowym tylko obecnie głównie to jest traktowany jako jako staw Bud, którego trzeba się wstydzić, że kto chce się przyjaźnić osoby, które my zwłoki nie jak te osoby, które znam, którzy pracują np. w prosektorium ja oni bardzo często doświadczają inni ludzie nie chcą dać im ręki, bo brzydzą i on to przykra to bardzo ważny zawód ita to co zakłady pogrzebowe robią jako funkcja społeczeństwa to ważne tylko kwestia jak to robią jak to jak to w tej chwili wygląda, bo to może wyglądać z jako czysty biznes i nie wiem jak najszybciej jak tanie, ale można ten zawód wykonać w sposób bardzo ludzki bardzo czuły z dbałością i ze wrażliwością do do stanu psychicznego o swoich klientów pani Magda oraz w kolejności chciałbym zapytać raz mnie czy tamto ale, ale o tak surową karą właśnie chciałam zapytać o to co napisałam domyślam się chętni są one państwu już teraz jesteśmy w fazie pytań prosimy generalnie po prostu pisać państwo chcą zadać pytanie nie trzeba tego pytania pisać, bo nie prowadzimy selekcji pytań za sposób, więc można po prostu się zgłaszać do i o wypowiedź czytasz doszło sam na pytać, bo domyślam się, że bardzo różne osoby zgłaszają się do pani i jak to wygląda ani strony ile czasu pracy taką osobą, a czy dziękuję pani jakieś ramy tego, że nie wiem mam przykładowo nie miesiąc także tam tylko tak na atak na oko czy tutaj tak bardzo indywidualne że, że dopasowane do tego człowieka, który zgłasza tak to bardzo indywidualnie mam ludzi, którzy zgłaszają do jednorazowej konsultację sesji, ale z większością osób ma 3 spotykam kilka razy czasami na początku raz w tygodniu i potem raz miesiącu, a to teraz też zmienia, bo w tej chwili szefowie nie mogą spotykać fizycznie, więc moja praca w tej chwili też wszystko jest przez idea konferencja co jest nowym doświadczeniem dla mnie jestem miałam takie duże wątpliwości jak jak działa, ale ten występ pozytywnie zaskoczona i dzięki temu w tej chwili pracuje z osobami poza Warszawą mam nawet z różnych krajów ponad w ogóle temat, który teraz jestem najbardziej obecna to jest ludzie nie mogą brać udział w pogrzebach zgłaszają się do mnie i po prostu nie mogli, bo nie będą mogli uczestniczyć w glebie osób osoby za granicą albo albo są w tym samym mieście albo, ale i przez te restrykcje, które obecnie są nie ma nie może być więcej niż określona ilość MO okresu określona liczba osób na potrzebie je dużo osób w tej chwili zaczyna bardzo utrudniony proces żałoby dodatkowo do tego bólu, który już ogromne mają dodatkowe taki Klocek, że są wykluczeniem, że nie mogą nie mogą być taki bardzo i to bardzo ważne wydarzenia, a oni mogli pożegnać ze swoimi bliskimi, bo w tych w tej chwili nie można wejść szpitale nie można od lipca ludzi w hospicjach, więc to interes straszne na to w tej chwili dla nas tyle osób w tej chwili umiera samotnie to jest ważny aspekt, które jest całkowicie aspektem tego nie zakładali na początku tego cyklu, że w pewnym momencie dojdziemy do takiego tematu, który po prostu nie będzie tylko łącznie filozoficznym rozważanie w jaki sposób przebiega śmierć od religii przez kulturę kończąc na filozofii tylko nagle się okaże, że ten cykl już tak powiem jest bardzo aktualny, żebyśmy chcieli było bardzo fajne pytania czy jest bardzo fajne pytanie pana Marcina gali nie bardzo już złożył się wyłączył Warta pisarzom rozłączyć, ale pytanie jest fajne wydaje się ważne, więc czy to raczej to jest pytanie o to jak każdy z nas może towarzyszyć w żałobie drugiej osobie z tora z, a przede wszystkim nie uciec sens czy nie nie milczeć nie przestać się odbywać słuchać więcej słuchać ich niż mówić nie krytykować nie oceniać tego co ta osoba mówię regularnie się od odsuwać osoby w żałobie często w ogóle nie mają siły, żeby do kogoś zadzwonić albo, żeby własnej inicjatywy cokolwiek robić, więc regularnie swoim Stanisz i je pan robić konkretne obietnice, które się trzyma w sensie nie ma wydaje odezwę to tylko zadzwonić do siebie w przyszłym tygodniu i zrobić z tą, kiedy każe z żałobie bardzo potrzebuje-li umieć z liczyć na kogoś na SOS, bo już za już został rozczarowany bardzo przez życzę, więc teraz, jeżeli teraz dodatkowo będzie oferowany przez innych ludzi, którzy zostaną odbywać to pan to nie jest dobre kraj świata o okres okres ja chciałem zapytać ani tym właśnie, gdy świadczenie takie bezpośrednie pracy właśnie z osobami w żałobie i tutaj jest w stanie jakoś przełożyć to właśnie doświadczenia różne swoje obserwacje i nad jakieś wyobrażenie o tym co z nami robi aktualna sytuacja, zwłaszcza w kontekście tego, o czym była mowa na początku, czyli że bardzo potrzebujemy takich indywidualnych rytuałów przechodzenia przez żałowałem, a teraz mamy do czynienia z czymś takim właśnie etycznego następnie na pewno jakimś innym wymiarem zgrozy, jeżeli chodzi o doświadczenie śmierci, ale no właśnie mamy bezpośrednio do czynienia z takimi obrazami jak ciężarówki złoże, które wywożą ciała zmarłych albo masowe potrzeby na Chart Tajlandii Nowym Jorku czy taka sytuacja, w której właściwie ta indywidualny indywidualny wymiar śmierci i jakoś znika to znaczy się staje liczbą pozostaje czymś masowym to się staje czymś co nas czasem nie ma nie ma takiej możliwości, żeby właśnie temu przeznaczyć ten czas uwagę przede wszystkim ten rodzaj jakiegoś rytuału żegnania się i zastanawiam się co robi to o to co może robić na poziomie indywidualnym osobom, które doświadczają tego typu straty i tutaj ten wątek się pojawi był w kontekście niemożność uczestnictwa np. rytuale pogrzebowym, chociaż niestety ironicznie mam ochotę powiedzieć, że 1 osoba w tym kraju ma prawo przeżywać żałoby po prostu ich również rytuały żałobne odpływać 1 jedyna nawiązuje do tego, że dla Kaczyńskiego Jarosława była możliwość utworzenia cmentarza 10 lat po katastrofie smoleńskiej, ale tym co nam robił w sensie takim indywiduów to co co może robić w sensie indywidualnym, ale też co robi w sensie naszego przeżywania jako społeczności tego no no nam takiej utraty właśnie, która jest też w jaki sposób przed nami zasłonięte zakryta to znaczy znowu jest także nie obcujemy z tym w sposób bezpośredni wykonamy do czynienia po prostu właśnie takim od personalizmu ani doświadczenia każdej z tych jednostek, które zmarły cha funkcję Niewiem czy mogę cokolwiek tutaj prognozy czy jak rok oprócz tego, że ono bardziej takiego jak bardzo na 1 na pewno to to wyczuwanie bycia wykluczonym z ważnego wydarzenia w ramach rodziny albo większej grupy to to bardzo bolesnym doświadczeniem, które ludzie często noszą ze sobą latami tu dużo dzisiaj do dorosłych osób nim mówi o tym, że cały czas topoli jako dzieci, czyli wykluczenie z pogrzebu taty np. dnia o ludzi, którzy uważają dziedzinie powinny być na cmentarzu trzeba dzieci chronić od od śmierci żałoby tak dalej i efekty to dokładnie odwrotne, że to że w takich sytuacjach skrajnych chcemy, by razem cement potrzebujemy wspólnotę je no, jaki efekt ta ta sytuacja teraz i ta ani te obrazy też tych w tym sensie masowych w książce Bóg, choć Żarów długofalowo na nas mają nie wiem pewnie nie ma 1 już pewne czy jakiejś jednoznacznej odpowiedzi tylko po prostu tak się zastanawiałam, jakie to odciska piętno na naszym zbiorowym doświadczeniu właśnie czy odsuwa w pewnym sensie od nas śmierć tak jak ty mówisz o takim przybliżeniu jej czy wręcz odwrotnie mam wrażenie, że elewatory idą 2 strony no bo w pewnym sensie mam też przybliżanie to jest teraz taka taka bardzo obecna w mediach i rozmowa i może może wielu osób teraz ma taki właśnie procesu uświadamiają sobie, że są śmiertelni czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos coś powiedzieć podzielić się część niekoniecznie zapytać jak chciał zapytać jeszcze można za takie pytanie nie wiem czy po tym co mówiliśmy to zasadne, ale intryguje mnie jak wygląda proces rekrutacji na taki kurs, któremu pani była zrozumiała, że jakaś rekrutacja była Kora potwierdzili, że zakwalifikowała się pani pamięta pani Barbara tutaj odpowiedziała żona zapytała też na jaki Kurski po prostu od uzyska odpowiedź, że może wziąć w nim udział, ale napisała, że psychoterapeutą psychologiem tym interesuje mnie całe 2 takie podstawowe warunki, które trzeba spełnić i czy słyszała pani takiej historii postępową takiego kursu, bo stwierdził jednak, że nie pani pełnić takiej roli wydawałoby się za potrafiłby nie słyszałam o takiej takiej sytuacji czy ludzie, z którymi byłam na kursie to była grupa 10 osób bardzo różnych tak randów dokształca tam ludzie turze byli w kierunku psychologię później ci, którzy byli pracować w szpitalach hospicjach i byli ludzie, którzy byli związani z kościołem była osoba, która pracuje w zakładzie pogrzebowym, a on być bardzo różnie generalnie wszyscy w jaki sposób swojej pracy mieli to już kontakt z z tematem umierania śmierci ja byłam 1 osobą, która tak zupełnie innego kierunku swoje pojazdy wykształcenia jestem krótko z kulturą znawczynią i pracowała jako producentka filmowa przez ostatnie 10 lat, a proces rekrutacji na początku trzeba tam wysłać im bardzo do tekstów de taka lista różnych esejów, które trzeba napisać o emeryturze tekstów dotyczy własną historię i między 1 z warunków uczestniczenia to jest taka otwartość chęć przepracowania własną historię, a inny i jakie ja chciałam ten kurs to ja już myślałam, że już wszystko sobie uporządkowała i ale w trakcie tego kursu odkryłam z oraz, a takich różnych aspektów, a takich pytań, których nieświadomie myślałam GN to było też bardzo to bardzo do bardzo duży and Gas doświadczenie w kontekście jeszcze takiego przepracowania własnej sali dla mnie zgłaszają się do pani nic szkoły np. po to, zgłaszały się oprawców uzasadnia władz, które jeszcze nie pensję mam ja mam to w ramach swoje serce, że mogę przyjechać np. kiedy te jakaś klasa chce rozmawiać o pochówku albo śmierci, bo uważam to ważny aspekt edukacji, ale nie ma takiego głosowania chyba obecnie w planie szkolnym ten temat nie jest jakimś mówiąc szczerze państwu warto było, żeby szkoła mówić względem się tylko czy jest ona dziś pytanie, a da pani Magda się zgłasza pani Magda tutaj tak, bo mamy tak to cytowań w prasie bardzo dobry wieczór Janusz sensu pytać jak bardzo za pracę jest obciążające dla pani jak na panią wpływa tak na co dzień co pani daje też tak osobiście to tak, a no dużo osób tak pytać to nie jest jakieś Super smutna czy mnie to jakoś nie dołuje w, a do tej pory Niemcy na pewno to nie jest praca, którą można robić 8 godzin dziennie, więc system to nie także jakość codziennie z dziewiątej do osiemnastej prowadzę rozmowy o śmierci to Niewiem czy to było pół doby był dobrym pomysłem ja w tej chwili w ogóle pracuje pół tym w tym kierunku, ale nade pracuje też w branży filmowej, gdzie zajmuje się produkcją filmów animowanych dla dzieci i ekranizacją komiksów, więc jak bardzo jasno zespół, który mam taki balans, ale ogólnie te, a te rozmowy, które prowadzą z osobami w żałobie one są bardzo wzruszające i Anny, ale nie taki sposób, że tak, że mnie to dołuje może trochę taka moja technika w tym to jest to ja wice ten błąd i to żałobę, ale za nim widzę ogromną miłość, bo tylko, jeżeli kogoś kochaliśmy to tęsknimy za tą osobą i ja się dowiem w tych rozmowach odczynu piękna historia od tylu pięknych w relacjach międzyludzkich i je, a im, więc ja tak dla swojego oni zdrowia psychicznego jest bardzo skupiona zatem, że z wice w ogóle ten to ten ten grunt miłościwie, z której na, którym w ogóle może po, z którego może wyrastać ta żałoba, bo jeżeli nie ma miłości to nie państwo obijania są 2 strony tego samego metalu proszę pytania jeszcze żywa Warta SEK i ja mam taki pytanie, ponieważ zastanawia mnie na ile zajmowanie się właśnie żałobą i towarzyszenie w żałobie wywołuje u pani właśnie on jakieś refleksje związane nie tylko z przeżywaniem cudzej śmierci co w swojej własnej na ile to są, by się to teoretycznie są bliskie rzeczy tak ale ja, chociaż przez ostatni rok zajmuje się tematyką śmierci to jednocześnie w zasadzie nie myślą o swojej śmierci czy dla pani i jakby ta praca stanowi źródło właśnie jakiś refleksji dotyczących swojej własnej śmiertelności tak jak najbardziej będzie moje własne, ale też wszystkich moich bliskich na pewno się zwiększy się zwiększyła taka codzienna świadomość tego, że to nie jest oczywiste, że jesteśmy razem to jest mega prezent je, więc myślę, że bardziej je no to strata jest trochę taki jak mógł może trochę już nawet tak i tak takie, a trochę jak dziwnego poradnika pseudo budów w styczniu na koniec, że dopiero, kiedy uświadamia sobie śmierć może oceniać życia, ale w tym miast mam wrażenie, że to, że inaczej żyję od od tych 2 lat od kiedy tak mocno się zajmuje tymi tematami, a PiS lepiej nawet ta akurat nie jest dziwne w ogóle się wydaje wbrew takim bardzo konwencjonalnym może intuicja, jakie można mieć Krzysiek, kto to będzie już ostatnie pytanie o musi dokończyć nawet chciałbym dopytać o to by relacje miłość żałoba, bo powiedziała że, że to są przeciwstawne strony tego samego medalu, że dotyczy zasad tak było, bo nie wydaje się to nie oczywiste, że tak jest władza osobista sytuacja teraz jak niezwykle mocno przeżyłam wyśle swojego ojca, ale bynajmniej nie rok z rzędu napisy naszej relacji znaliśmy się naprawdę bardzo swobodnie raczej raczej było to związek formalny od niewiele brzmiała nie było o tym wie bliskość natomiast do niezwykle ciężkie ze względu na doświadczenie bezsilności w procesie po prostu kompletnie bez czcili UE jest, ale nie, ale powiedzenie, że może bardzo długo trwało to od świecy na miłość ograniczenie nie będzie lekko nie było też pytanie czy wtedy, gdy się wyłączyć takiego typu relacjami jednak niełatwo być osiągnięta nie wiem złości albo nawet dla innych motywacji, a nie tylko czułości miłości i dziękuję oczywiście, bo nasze relacje na zwykle te osoby, z którymi jesteśmy naj naj bliżej napis z sierpnia mówi kim ma moc, a jakość bliską relację po godzinie pan albo on partnerze to jest relacja złożona to nie tylko miłość stoi tam w nocy są często szczególnie w rodzinie są często bardzo skomplikowane relacje i nawet jeżeli je z kim np. z rodzicem mieliśmy taką chłodną relacja to może właśnie ta osoba jest bardzo ważna w naszym życiu, bo była nieobecna i je ten IT ta to, że jej tak mało było w naszym życiu to 8 to możemy jeszcze bardziej ciut o śmierci, kiedy na, kiedy dodatkowo fizycznie już niema, ale ogólnie ta też ta ta relacja ten Continuo bądź tata trwała wiąże ona też nie jest taka jednowymiarowa, że jest tylko różowa pięknie, jeżeli ktoś zmarł, z którymi byliśmy w konflikcie to to ten konflikt albo zostanie albo po jakimś czasie z i uda nam sektor wewnętrznie rozwiązać znaleźć jakiś spokój on nie mówiąc o tym, że, że poza z żałobą miłość na stronach to to też nie takie czarno-biała chodzi raczej o to, że pan wy tych patrząc na to jak Piast sobie poradzę mam ja, a zasiedli też na siebie w rozmowach jak ja staram się zauważać tej tej miłości nawet kiedy kiedy jest tylko w krótkich momentach jakoś odczuwalna ani może to robi też po prostu Trocha byłem trochę bestia nie wiem co robi trochę dla dla siebie żeby, żeby ten, żeby ten były te drogi osobę nie tak łatwo, a pan przeskoczą na mnie nie wiem za to przemysłu dziękuję dziękujemy państwu bardzo chętnie tutaj wszystkie to pani mola chciało to może ktoś od węgla i ostatnio ostatnie, a że teraz jesteś dobrym policjantem zaszedłem komuś pani wyłączyć mikrofon pani Iwona nie słyszymy pani niestety ja próbuję tutaj w włączyć pani audio, ale nie daje urodziny rok rozpraw to od ostatniego są do głowy czy miała pani doświadczenia z osobami, które bliscy samobójstwo popełnili i ich sposób przeżywania, bo żałoba, bo pod pani pomocy informuje inny przy to jest inna droga, ale trudniej to wyobrażam, ale odpłatnie tak miałam do czynienia tam pojawiać dużo dodatkowych tematów właśnie dużo gniewu często i tam tam temat studium tam też bardzo obecne, bo samobójstwo nas naszym społeczeństwie jest, toteż bardzo mocno z tych ma czas to rodzinne nie chcą, żeby inni wiedzieli, jakie było okoliczności śmierci bo, bo obawiają, że wtedy inni będą ich obwinia je, a zamiast no cóż takich dodatkowych tematów się wtedy wuja pojawia no istnieje taki Senat cała taka i wiem lista okoliczności kiedy, kiedy i są dodatkowe utrudnienia właśnie, kiedy właśnie, kiedy samobójstwo albo kiedy kiedy zmarło dziecko to to o non to jest istoty wtedy tak się to, że i otoczenie bliskich jeszcze bardziej je ucieka z bezradności a nie wiem co jest konkretnie teraz powiedzieć powiedzieć na ten temat nie wiem opowiadała pani pytań od powalczy inny procent zdecydowało, że inne to właśnie nową rolę odgrywa, bo też tak kulturowo uwarunkowane od samobójstwa inaczej jakoś nam straszne trudno zaakceptować formy ataku oni tu zamkniemy nasze spotkanie bardzo bardzo dziękujemy ani Franczak za to, że zgodziła się znalazła czasu, by się z nami tutaj spotkać dzięki wielkie ma bardzo niepokojących dziękujemy państwu za to spotkanie to naprawdę jakoś się to udaje ja zawsze jakoś na zawsze dopiero drugi raz jesteśmy, bo po takim spotkaniu, ale mogą jakoś zbudowanych wychodzę ze zmniejszonym poziomem samotną i zdecydowanie ile rynku związanego z tym wszystkim co się dzieje także bardzo serdecznie dziękuję nie tylko za świetną dyskusję spotkanie, ale też SA z no właśnie to poczucie jakiejś wspólnoty, która wyśle się wytworzyło już o dawno temu było wśród opozycji, którzy się pojawia w teatrze, a też zyskały jakiś nowy wymiar religii temu wszystkiemu się teraz dzieje i tym spotkaniem w wirtualnym za 2 tygodnie będziemy mieli kolejne spotkania z tego cyklu poinformujemy o szczegółach o tym kto nas odwiedzi odpowiednim czasie no a teraz już życzymy państwu dobrego wieczoru, a jeszcze bardzo dziękuję, że państwo też bardzo owo też bardzo dziękuję było bardzo mile państwo gościć proszę się państwem, a które właśnie nie mieli wcześniej po prostu jesteśmy troszeczkę też i u państwa UE mogą widzieć i przyrodę bądź przyrodę także jest coś co powoduje, że do spotkania są nie gorsze lepsze są po prostu inne i w ogóle to tam w następnym razem, żeby jak najwięcej osób włączało kamery tak jest mamy dużo uczestniczek uczestników, a kamery włączone w sumie niewiele, a to jest bardzo Super, bo możemy się zobaczyć to z to też duża duża ich można być zbliżona i kilkoma pełna dowolność i dziękujemy do płacenia dziękuję bardzo, z tego dobrego do zobaczenia z tygodnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK POWSZECHNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA