REKLAMA

Komisja Europejska wraca do procedury z artykułu 7. Powód? Niedemokratyczne wybory planowane przez polski rząd

Analizy
Data emisji:
2020-04-23 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:21 min.
Udostępnij:

Gość Analiz, dr Bartłomiej Nowak - politolog i ekonomista, prezes Grupy Uczelni Vistula, mówi o dyskusjach w organach UE w sprawie odpowiedzi Wspólnoty na pandemię, a także o obiekcjach Komisji Europejskiej związanych z planowanymi przez Polskę wyborami.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie zaglądam do skrzynki widzę, że wpływają kolejne maile z pytaniami do prezydenta Lublina jest jeszcze czas analizy małpa to kropkę FM analizy małpa to kropkę FM po 1840 będzie z nami Krzysztof Żuk, a teraz jest z nami dr Bartłomiej Nowak politolog ekonomista prezes grupy uczelni Vistula, z którą łączymy się przez Karpa dzień dobry witam panie doktorze jest dobry państwu ostatnio bardzo nam brutalnie przerwaną rozmowę z powodu Rozwiń » kolejnej konferencji premiera, ale tym razem mam nadzieję spokojnie sobie porozmawiamy panie doktorze dzisiaj dzisiaj odbyło się spotkanie wideokonferencja chyba właściwie ministrów państw Unii Europejskiej co to było za spotkanie, jakie był jego temat no dzisiaj to była konferencja szefa rządu, więc najwyższa formuła spotkania w radzie Europejskiej kurator telekonferencja, aczkolwiek specyficzna, dlatego że niezakończona konkluzjami to znaczy przewodniczący sza niż ona głoszona od początku duże i nie będzie przedstawiał konkluzję przedstawić tylko taki takie podsumowanie swojej strony i prawdopodobnie, dlatego że może braknąć konsensusu do do jakiś taki wszelkich decyzji, ale tematem jest oczywiście pora na wirus i pomoc Unii Europejskiej i narzędzia finansowe Unii Europejskiej państw, które mają się złożyć na cały pakiet pomocowy pakiet pomocowy no właśnie Rekowo falą nawet ma taką ładną nazwę ten pakiet i pomysł powiedzmy najpierw dla kogo miałoby to być wsparcie państw dla państw czy dla firm czy dla regionów jak to jak to sobie wyobrażają państwo członkowskie oczywiście taki pakiet pomocowy byłby adresowany przez państwa członkowskie jak ma różne Formuły dzisiaj mówiło się dyskusja nie jest zakończona chyba jeszcze nie trwale mu no właśnie mówiło się o nieoficjalnej nocie o 2 000 000EUR, czyli 2000 miliardów euro, a można znacznie poprawia, bo ja oczywiście pomyliłam się z liczbami, że Trion po angielsku to będzie po polsku bilion euro, więc sama nie wiem ilu zaraz mówimy w mówimy o mówimy od 2 i dziesiątkach miliardów miliardów euro tak 2000 dzięki pracę to są bardzo duże, ale zauważam dosyć mylące, dlatego że na to składa się bardzo dużo różnych funduszy bardzo różnych spółek tak naprawdę połowa tego całego pakietu dyskutowanego to byłyby pożyczki byłyby to pożyczki na na bardzo uprzywilejowanych zasadach adresowane jest różny sposób, że pożyczka jest oczywiście ten problem, że one zwiększają zadłużenie państw członkowskich nie mogą prowadzić do zwiększania deficytu, bo te pożyczki trzeba oczywiście oddać natomiast druga połowa to to byłaby są zarówno działania państw członkowskich policzone taki sposób komisja pozwala na dodatkowe wydatkowanie pieniędzy, które byłyby wydatkowane np. funduszy strukturalnych wcześniej zaplanowanych lektury państwa do tej pory nie wydatkował udane mogą być przeznaczone ma na walkę właśnie skoro wirusem kwestie pomocy publicznej też mogą być są TFI rozróżnia komisja zatwierdzi już na bieżąco kolejne projekty, które pozwalają państwom de facto dokonywać interwencji na rynku bez tutaj obostrzenie wspólnego rynku i polityki dzięki Unii Europejskiej inne to jest pękała kolosalna wydaje się SUV-a, ale jeżeli rozłożymy na czynniki pierwsze to tak naprawdę to są trochę nieporównywalne pieniądze i bym powiedział ciężko ciężko, jakby tak sumować dobrze to nie będziemy operować obiecuje czynami w tym momencie będziemy operować tą sumą 2 000 000EUR zwłaszcza, że to trochę podobnie z tarczą antykryzysową w Polsce też pan premier wtedy rzucił jakąś taką dużą sumą, po czym się okazało, że część tego znaczka zawieszenie składek do ZUS, które i tak trzeba będzie w końcu spłacić, ale tą łączy do tej tarczy i 40 brzmiał tak na bogato zamiast tego porozmawiamy o tym jakie czy w ogóle powstał jakiś grupy podgrupy jeśli chodzi o tę dyskusję czy są jakieś linie sporu wyraźne można kilka linii sporu nie pani Lidia sobie ja sobie analizowałem to wszystko co się w tej chwili dzieje i problem jest taki, że od biurka PR-owe jak media jest dosyć zwodnicze bo czego dotyczą spory których, których nie do końca nie do końca obserwujemy oczywiście nie mamy dostępu do tych negocjacji, które toczą, ale one dotyczą np. tego w jaki sposób wszystkie środki Unii Europejskiej miałaby być wydawane i poprzez, jakie narzędzia, więc Polska minister Szymański mówił wielokrotnie Polska się wypowiadała się tutaj chodzi o naprawdę reformy budżetu wieloletniego Unii Europejskiej, a ja nie wiem czy to jest aż tak korzystne, dlatego że budżet wieloletni to jest bardzo długa procedura podejrzewam, że jego zatwierdzenie zajmie jeszcze długo, bo ostatni szczyt chwilę przed wybuchem tak naprawdę Korona minusa ME był skandaliczny jego obserwowanymi muszę powiedzieć, że takiego poziomu i braku powiązania między argumentami merytorycznymi, a planowaniem budżetowym to nie obserwowałem dawno w negocjacjach budżetowych chyba nawet nigdy, ale to jest przy tym do polskiej strony czy wszyscy uprawiali ten populizm to było uparcie się, bo Polska strona oczywiście postuluję większy budżet, ale była grupa kraju, która mówiła 1% i nie więcej, bo 1%, czyli tam nie było uwarunkowane potrzebami wydatkowania pieniędzy w okresie, kiedy musimy uzupełnić dziurę budżetową po brexicie i kiedy pojawiają się nowe bardzo duże potrzeby wtedy wtedy oczywiście potrzebą nr 1 był tzw. ringi, czyli zielony ład i ten 1% nie miał związku sypiemy jak ma wyglądać Unia Europejska tylko po prostu było przyjęcie 1% 1% i w ogóle nie było dyskusji w jaki sposób Unia ma, bo brexicie wydawać pieniądze, jakie są potrzeby u pani mąż, ale mówi pan o tym, że 1 z pomysłów jest reforma całego tego wieloletniego budżetu ja rozumiem, że to dyskusja równolegle się toczy do dyskusji o tym, lekarzem fang, czyli tym pakiecie pomocowym nie jest właśnie jest trochę jest pogląd taki sposób wydajemy pieniądze, bo państwo państwo południa chciałyby tych pieniędzy jak najszybciej nie jak najszybszy dostęp, ale również, czego obawiają się to, że za chwilę one będą miały kryzys finansowy, którego jeszcze nie mają, bo na razie obligacje są skupowane przez chociażby interwencje Europejskiego banku centralnego na rynku, ale za chwilę istnieje ryzyko 12 państw udało się dramatycznie powiększyć oni już wcześniej był bardzo długi i państwa północy w pewnym uproszczeniu nie chcą się zgodzić na ten mechanizm niech tzw. królem obligacji i mają pewien słuszny argument mówiący o tym, że jakiekolwiek obligacje to są długoterminowe i ich stworzenie chwilę zajmie, więc tak naprawdę chciałyby finansować głów państw południa, który już poprzednio był dosyć wysoki i tuje 11 czy jednak takich kluczowych kwestii tego sporu, bo państwa południa chcą rzeczywiście doprowadzić do Ustki notowania długu argumentując, że brak jest wyjątkowa i rzeczywiście to jest też Solidarności Europejskiej, a tutaj Niemcy przede wszystkim Holandia no nie zgadzają się na takie stawianie sprawy to jest de facto spór, który był wcześniej prowadzony od czasy debaty nawet w czasie kryzysu finansowego w tym euro ta dzisiaj niestety od żywa, ale zupełnie innych okolicznościach dlatego to pytanie czy pieniądze wydawać poprzez wieloletni budżet Unii Europejskiej, który będą negocjacje bardzo trudne i automatycznie pieniądze będą bardzo uwarunkowane wydawać w sposób szybki czy czy tworzyć euroobligacje czy nie i linii podziału jest naprawdę dużo ja się obawiam, że właśnie dlatego zasadnicze nie chciał wydawać komunikatu końcowego szczytu, bo się bał, że nie będzie consensusu wokół niego premier Conte premier Włoch tak bardzo postawił kwestię euroobligacji i kwestii skoro koronę obligacji na agendzie jako coś bez czego nie może wrócić do domu po szczycie, chociaż oczywiście fizycznie siedzi w domu teraz, ale musi coś takiego uzyskać i to jest kwestia Solidarności Europejskiej i Włochy nie mogą być dopuszczone, ale zagrałbym tak wysoko, że w zasadzie nie pozostawił sobie pola wyboru innym państwom żeby, żeby tutaj, gdyż z, czego ustępować, więc ja się obawiam, że rzeczywiście pan szczyt skończy się jakimś takim ogólnym komunikatem, bo nawet ten projekt komunikatu, który zaproponował 7 Szal odbył tak ogólny napisali takimi chęć można powiedzieć, że dawno, czego ja to nazywa językiem brukselskim, chociaż pewnie no właśnie za za grosz nastąpi zaawansowania niechętnie, ale też duży sposób na te negocjacje wpływa wpływa to, że one są za pomocą wideo to zaraz o tym, rozmawiamy, bo to jest też istotne w rozmowach jak się okazuje odczuwamy to w radiu TOK FM od kilku tygodni istotne jest też to oczy widzimy się osobiście czy też tylko przez wideo czat dr Bartłomiej Nowak jest z nami przez Skypea politolog ekonomista prezes grupy uczelni Vistula zaraz po informacjach druga część posłów porozmawiamy o tym co ministrom grało w sercach w czasie przeszłym minister co ja powtarzam premierom wyższym szefom rządów ten dzisiaj na spotkaniu unijnym audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie z nami cały czas dr Bartłomiej Nowak politolog ekonomista prezes grupy uczelni Vistula łączymy się przez Skypea rozmawiamy o tym jak rozmawiają-li i rozmawiają wciąż ze sobą szefowie rządów państw unijnych, którzy próbują przynajmniej wstępnie porozumieć się co do pakietu pomocowego rynkowe van, czyli oczywiście reakcji Unii Europejskiej na kryzys związany z epidemią panie doktorze zaraz będę pana pytać o to dlaczego ma znaczenie, że głowy państw obszaru głowy państw szefowie rządów spotkali się zdalnie ani osobiście ale zanim to mógł pan przypomnieć ja w jaki sposób miały być przeszkodą mają być wydawane te Korona obligacje, kto miałby je skupywać no, więc to na temat też były dyskusje, bo był pomysł oczywiście żeby, żeby to robił Europejski bank inwestycyjny czy są dosyć delikatne sprawy relacji również europejskim bankiem centralnym, ale tutaj nie było konsensusu w jaki sposób organizować sam kształty rolę obligacji też też był dyskusyjny ni, ale to miał być projekt był on być narzędzie tylko dla Włoch Hiszpanii może Grecji czy czy dla wszystkich, a w ogóle w ogóle oczywiście dla państw, które są w kryzysie związanym z Korala wirusem, aczkolwiek są członkami strefy euro bowiem trzeba pamiętać dlatego osobne fundusze w tym całym projektowanie funduszy osobne fundusze są dla państw strefy euro jest osobny fundusz dla państw nie członkowskich strefy euro skoro obligacje oczywiście mogą być emitowane tylko, jeżeli to jest członkiem, jeżeli posiada wspólną walutę i to dobro czy inaczej na Jasną WIS takich takich przedsięwzięć warto warto pamiętać to po prostu przeszło informacjach, ale po wystąpieniu Wielkiej Brytanii 85% PKB PLB unijnego produktu Narodowego obu państw strefy euro, a w tej chwili 3 państwa się bardzo śpieszą do tej strefy Bułgaria Chorwacja Rumunia po o to, żeby móc korzystać, bo nawet przystąpienie do tzw. węża Walutowego KIP posiadanie stabilnej bank pierwszym w przeciągu 2 lat przed przystąpieniem do strefy euro, zapewniając dostęp do dodatkowych funduszy unijnych przeznaczonych dla strefy euro Polska oczywiście tutaj się trzymać wokół, ale te kraje dlatego tak bardzo się spieszą nagle przyspieszyły swoje negocjacje, więc rzecz dotyczy oczywiście strefy euro i pamiętajmy, że w strefie euro główne środki pomocowe są skoncentrowane, a nie poza tą oczywiście rolę w takie dotyczyłyby oczywiście TV jasne rozumiem, a jeszcze Apropos przystępowania choćby do tego węża Walutowego przez dodatku na nowe kraje to czy to by powiększyło siłę gospodarki unijnej jej wiarygodność czy też pomniejszy łomów myślę o tym, kolejne narzędzie, które dyskutowane, czyli zamiast bezpośrednich dotacji zamiast pożyczek to gwarancje kredytowe wydawane przez Unię jako taki silny podmiot to na ile tutaj to mogłoby zachwiać tego typu propozycją proszę zwrócić uwagę, że euro jako waluta jest cały czas bardzo silne wbrew takiemu kryzysowe było brakowi, który bardzo częstowały wbrew temu ludzie mówi się, że Włochy tutaj mają niski poziom sympatii dla euro, ale przecież nikt nie chciał ze strefy euro wychodzić, więc tak naprawdę zespół zresztą ten zobaczymy na wahnięcia polskiej waluty Polska waluta niesamowicie osłabła prawda to wszystko ma swoją cenę pozostawanie poza strefą euro tak samo wszelkie gwarancje kredytowe udzielone, jeżeli Europejski bank centralny mówi dokona dokona na rynku wtórnym skupu obligacji 750 na nasze 750 miliardów euro to jest potężne narzędzie Europejski mechanizm stabilności, który jest dysponuje w tej chwili 500 miliardami euro potencjalnych pożyczek dla państwa czy gwarancji kredytowych również dla państw strefy euro, więc doki rzeczywiście strefy euro znacząco podejrzewam zwiększyła się wiarygodność Polska w takim przypadku, ale też to by działało na korzyść strefy euro, dlatego że przystąpienie kolejna integracja rozprawie działa na korzyści samej waluty to oczywiście nie nie zmienia tego problemu związanego i z tym jak ma wyglądać strefa euro tutaj o Holandia przede wszystkim ma zupełnie inną wizję tego, ale też Holandia reprezentuje tak naprawdę interesy kilku państw, które się trochę za Holandią bywają to jest problem cały czas nie Rozłogi, ale Polski w strefie euro nie ma ona nawet nie próbuje do niej przystępować ten temat jest chwilowo zamknięty na kłódkę w związku z tym z tego co do tej pory wiemy, jaka mogłaby być ewentualna pomoc dla Polski i co to znaczy dla Polski, bo dostałem się nad tym też czy już rozpoczęto myślenie o tych, których najbardziej uderza kryzys mówi się o firmach, ale czy mówi się o regionach albo o samorządach lokalnych jako tych, którzy też są pracodawcami, a potrzeb i to po prostu przeraża no może nie bankrutują, ale są też na skraju kryzysu wie pani to dla mnie jeszcze nie znamy szczegółów wysoko uprzedzić, jaka będzie pomoc dla Polski na ten, bo nawet nie chodzi mieliby tylko bardziej, jakiego mechanizmu, który na bok monstra ze strefy euro nie skorzystamy jak na ten moment będzie osobny fundusz dla państw zestawienie euro będziemy mogli korzystać na pewno pożyczek bardzo tani Europejskiego banku inwestycyjnego natomiast na ten moment to co jest najważniejsze dla Polski, że wszystkie środki, których Polska nie użyła uznanie w polityce regionalnej, które prawdopodobnie trafiłyby z powrotem do budżetu unijnego i Polska jest krajem nr 1, jeżeli chodzi dziś o wysokość wydatkowanych brawo my wiedzieliśmy co robimy, a okazji, ale i, jakby to się obróciło trochę naszą korzyść, bo wszystkie środki możemy w zasadzie odchodów widać pod warunkiem, że są udane dla działania w związku z walką z pandemią, kiedy to nawet na wybory, bo rząd twierdzi, że wybory to też element walki z pandemią trochę żartuję, ale nie, bo nie jest jeszcze ja przestrzegam przed takim optymistycznym rozwojem sytuacji, dlatego że dzisiaj komisarz i w ogóle komisja Europejska u wróciła do kwestii art. 7 tak jest w związku z polskimi wyborami Otóż chcę powiedzieć, gdzie ta sytuacja prawdopodobnie się nie zdarzyła, gdyby Polska nie miała tego problemu praworządności do tej pory nigdy by były jakiekolwiek mechanizmy poważnego dialogu między polską, a komisją Europejską w tym zakresie, ponieważ nie ma ponieważ, a sprawa cały czas stoi jak zresztą swojego czasu postulowałem, że tak naprawdę wyjście z procedury art. 7 co brzmi trochę technicznie, ale powinien być cel nr 1 polskiej polityki zagranicznej, dlaczego dlatego, że tonem Polska jest na zupełnie na cenzurowanym razem z Węgrami to był pierwszy tego typu przypadek w całej Unii Europejskiej i to nam, o ile nie powoduje takich bezpośrednich konsekwencji, bo o polskie prawo głosu pupila bronią Węgry nie będzie zawieszone, ale komisja po pierwsze, będzie działała przez kierowanie spraw do Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej Trybunał sprawiedliwości musi okazać skuteczne, bo to jest tak naprawdę być albo nie być Polski Unii, bo wyroki Trybunału sprawiedliwości wykonuje ale gdy tylko jedno pytanie czy w momencie, kiedy teraz rozmawia się o ratowaniu gospodarek unijnych to pojawia się znowu ta kwestia Uzar uzależnienia pieniędzy od praworządności pojawił się taki akapit w relacji Tomasza Bieleckiego dla Deutsche Welle, który mówi, że wciąż wraca ten po pomysł reguły pieniądze za praworządność pani Ela daje głowę się pojawi i że może środki mamy, czyli ograniczonej tym państwa, które są płatnikami netto mają mają ograniczone środki, a potrzeby Unii są ogromne szczególnie tych, które są w kryzysie im, jaki jest interes państw płatników netto, żeby finansować państwo, które taki sposób nie przestrzega zasad praworządności i organizuje wybory, które nie spełniają żadnych warunków w konstytucyjnej i demokratycznych, więc myślę, że ten temat bardzo szybko wróci i bardzo szybko nam się odbije też kasę ja wiem na pewno wejdę w Brukseli, że właśnie taka drobna rzecz niby, ale taka ofensywa polskiego rządu przede wszystkim premiera Morawieckiego, ale również pana ministra Szymańskiego i pana ministra Czaputowicza, która obwinia Brukselę obraz działami okresie kryzysu została tam bardzo źle odebrana jak ja nie bardzo wiem, jaka była intencja Paul, ale nie badano okres ten zarzut dotyczy niedostatecznie sejmowych nie stworzy pomocy w czasie wybuchu epidemii czy ty Ka tak czy za późno reagowali to ten stary zarzut, ale premier Morawiecki podczas rozmów, że Unia powinna zrobić więcej, że nie ma żadnych nowych pieniędzy itd. i teraz się pojawił w okresie, kiedy po pierwsze, negocjujemy niesłychanie wysoki i pakiety pomocowe i negocjujemy budżet Unii Europejskiej wieloletni cały czas, jaki jest cel tego nie bardzo wiem, bo to jest najmniej potrzebna retoryka okresie, kiedy Unia naprawdę ma problem, zwłaszcza przepraszam, że przerwę, że zwykle przy zwyczajna premier mówi to w Polsce za granicą za granicą trochę inną narrację po co tam rzucać takie myśli to rzeczywiście zdumiewające, ale to się osiedlach albo przeciw aha rozumiem doskonale wie to się mówić w Polsce stały system raportowania prawda jak jak wygląda Indianie bardzo rozumiem tutaj strategie w okresie, który jest niesłychanie trudne z punktu widzenia negocjacji i okresie, w którym Polska zrobiłaby najlepiej, starając się konfigurować Wołku nie do pewnych rozwiązań europejskich, a tak się oczywiście nie dzieje Polska walczy o to, żeby zachować jak najwięcej z polityki spójności przyszłym budżecie, bo jest takie ryzyko, że projekt to już nie będzie polityka spójności zresztą od od od dawna nie była my trzeba pamiętać, że ten budżet został ułożony zupełnie inna tak mówiło się też musimy nauczyć na nowo korzystać z budżetu unijnego są tylko na koniec panie doktorze boję się pojawia informacja znów niezawodny Tomasz Bielecki, że komisja Europejska przygotowuje się również do wszczęcia postępowania przeciwko Polsce w związku z ustawą kagańca złotą no to na sędziów i że to już ma się wydarzyć w przyszłym tygodniu wyraźne przyspieszenie albo przynajmniej takim mocny nacisk przed polskimi wyborami moim zdaniem nie mnie nie to było na to było na agendzie komisji no ale tutaj nie czekaliśmy zawsze go, bo zawsze zawsze trochę spada nim, zanim przebiegnie takie, jakby dochodzenie komisji w tej sprawie, ale komisja tak naprawdę szykuje się do skierowania wniosku do Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej kolejnego, więc tutaj nie jest niespodzianka i komisja tego nie zapomnę w ogóle jesteśmy, bo komisja jest strażnikiem traktatów, gdyby ona takich rzeczy nie robiła to nie wypełnia swoje testowe funkie, więc do programu pro postępuje wedle procedury to jest kolejny etap musimy kończyć dr Bartłomiej Nowak politolog ekonomista prezes grupy uczelni Vistula państwo moim gościem teraz informacje po nich prezydent Lublina Krzysztof Żuk państwo pytania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA