REKLAMA

Czy i jak można zarządzać ruchem pojazdów autonomicznych i komunikujących się?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-04-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
38:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w piątek dzisiaj za chwileczkę weekend, ale właściwie pewnie dla niektórych dni zbytnio się nie różnią państwa i moim gościem przez bezpieczne, a czy stabilne połączenie to zobaczymy jest pan Paweł oraz wydziału matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydziału elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki gdańskiej dzień dobry Rozwiń » witam serdecznie dzień dobry witam państwa cudownie udało nam się połączyć dobrze się słyszymy dzisiaj Szanowni Państwo chcielibyśmy z moim gościem porozmawiać o zarządzaniu ruchem, ale pojazdów autonomicznych i komunikujących się ze sobą jak rozumiem, ale też z operatorem pojazdy autonomiczne to, jeżeli chodzi o anglosaski świat to one znane są pod takim akronimem jej drzwi, czyli Connect ten ORMO Lec aro Melvit GUS za chwileczkę pan Paweł Góra trochę więcej na ten temat powie, ale wbrew temu co sądzimy to również prace nad tymi pojazdami i idą pełną parą, a zdaje się, że już nawet są stosowane w różnych tajnych projektach taką pracę pracę taki imprezami autonomicznej mieć zarówno autonomicznymi, jaki komunikujące się właśnie między sobą i sam z infrastrukturą są prowadzone w wielu krajach przez wiele firm nie tylko firmy branży transportowej, bo również firmy informatyczne duże firmy informatyczne też zajmują się tą dziedziną en w niektórych miejscach są już nawet kilku lat realizowane projekty pilotażowe np. firma Waymo należący do kogo już kilka lat temu uruchomiła taki pilotaż autonomicznych taksówek sesji nikt w stanach Zjednoczonych przy czym też trzeba wiedzieć o tym, że jest kilka poziomów automatyzmu właśnie pojazdów, a i tak naprawdę jesteśmy w tej chwili jeszcze jakiś dystans być może całkiem odległe od pojazdów, które rzeczywiście byłyby w pełni autonomiczne byłyby w stanie w każdej sytuacji jeździć bez udziału kierowcy kilka lat temu było dosyć duży entuzjazm związany z pojazdami autonomicznymi w tej chwili trochę obserwuję, że trochę ten entuzjazm jest rodzony pojawiają się nawet głosy, że takie pojazdy 100% autonomiczne mogą się pojawić za naprawdę bardzo wiele lat może w ogóle nie pojawił tak naprawdę, więc jest jeszcze bardzo dużo niewiadomych w tym obszarze jeśli chodzi o kwestie naukowe kwestie technologiczne natomiast na pewno są to bardzo ciekawe badania autonomia dodam, że to że, że kwestie proceduralne to znaczy to co trochę tak jest jak z ładowarkami telefonów różne telefony mają różne wejścia i każdy z producentów uważa, że jego wejście w najlepszej chciałby, żeby cały świat używał trochę w tej branży pojazdów autonomicznych jest podobnie to znaczy nie ma standardowych procedur tak w jaki sposób pojazd miałby się ze sobą np. komunikować tak wg jakich procedur miałby funkcjonować tak dalej tak dalej każdy procent mówi moje najlepsze moje powinny być standardem akurat jeśli chodzi o samą sobą komunikację między pojazdami to pewne standardy są już wypracowane natomiast technika niesie też te standardy są wystarczające i też osobiście uważam, że dalsze prace nad standardami komunikacji powinny być prowadzone aktualne aktualne standardy na pewno można jeszcze rozbudować natomiast chodzi o same pojazdy autonomiczne algorytmy to rzeczywiście w tej w tym momencie jesteśmy na takim etapie, że wiele firm prowadzi badania w związku z tym przeprowadzać badania naukowe to jeszcze niema standardowo ustandaryzowany podejść co jest też sporym problemem ja mogę dodać jako naukowiec, że nie ma też właściwie takich od odpowiednio dobrych standardów nawet w obszarze prowadzenia badań, czyli nie tylko w obszarze tworzenia takich pojazdów, ale również samego prowadzenia badań związanych z takimi pojazdami np. nie ma ustandaryzowane środowisk czy takich zbiorów zbioru danych testowych testowych scenariusze, na których można byłoby wiarygodny rzetelny sposób testować wiele różnych algorytmów sterowania takimi pojazdami czy matematycznych modeli ruchu opisujące routerów takich pojazdów, aby można było wiarygodnie porównywać, która góry faktycznie są lepsze, więc jest, więc faktycznie to jest to jest problem i to no też jedno 1 z powodów tego, że spodziewam się prace i wdrożenia przede wszystkim w świecie rzeczywistym jeszcze będą się ciągnęły parę lat jeszcze na to wszystko będziemy musieli trochę poczekać na to, że faktycznie ta dziedzina rozwija się w tej chwili bardzo prężnie i możemy obserwować właściwie wykładniczy wzrost liczby prac naukowych kolejnych rat w latach, więc widać też coraz coraz więcej osób interesuje się tym tematem powstaje coraz więcej publikacji ENA ale, toteż zwiększa trudności, bo potem im więcej jest prac naukowych i więcej pomysłów NATO tym trudniej jest oczywiście porównywać różne podejścia i wyławiać faktycznie podejścia które, które rzeczywiście są dobre i powinny być dalej promowana 1 z takich prac naukowych albo takich esejów naukowych, które pan jest współautorem przeczytałem praca pt. metro kopie czasy w lesie mogą pokonać ten aromat wielką sterowni lord Archer dokładnie właśnie w tej w tej pracy w ramach pracy staraliśmy się z grupą naukowców zrobić dobry przegląd istniejącą literaturę na temat właśnie mikroskopowych modeli symulacyjnych ruchu takich pojazdów przez modele symulacyjne rozumie właśnie matematyczne modele, które opisywały, by ruch pojazdów autonomicznych komunikujących się tak taki sposób, aby dało się rzeczywiście ten rok za symulować, jakiej skali testu jeszcze pojawiło się słowo ma tam Makowską fikcji modele mikroskopowe co znaczy, że faktycznie chodzi o takie modele, które opisują ruch bardzo dokładnie to znaczy na poziomie każdego pojedynczego pojazdu i stare chcemy opisywać jak ten pojazd będzie jechał jak będzie go trajektoria, jaka będzie opozycja prędkość w każdym w każdej sekundzie każdym kroku symulacji i faktycznie okazuje się, że jest bardzo dużo prac na ten temat jest bardzo dużo pomysłów bardzo dużo modeli duża programów już gotowych do symulacji takiego ruchu te symulacje najczęściej przeprowadza się, badając np. jaki jest wpływ tzw. market ponad 20 raj, czyli udziału pojazdów w ruchu, ale zawsze możemy zakładać, że mamy 5% pojazdów autonomicznych początek albo potem 10% 15 jak w zależności od tego będzie będzie zależało czy jak jak ten dramat będzie wpływał na to, jakie będą od prędkości czy będą się tworzyły korki jak będzie wpływało na bezpieczeństwo, a co jeśli dodamy komunikację między pojazdami albo komunikacji między pojazdami infrastruktura np. pojazdy autonomiczne mogą wysyłać do jakich sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu informację, że jestem teraz w tym punkcie jadę i spodziewam się, że będę za 10 sekund na skrzyżowaniu być może sterownik może wziąć pod uwagę i wydłużyć dziś o 12 sekundy światło zielone, żeby np. autobusy autonomiczne zdążył jeszcze przejechać albo drugą stronę rzeki sterownik mógłby się skomunikować z pojazdami przekazać informację, że przed przełącza światło za 5 sekund, więc albo PiS powinien przyspieszyć albo już zacząć powoli zwalniać to w takim razie powoli zwalniamy przed informacjami oczywiście radio TOK FM, ale po informacjach przyspieszymy państwa moim gościem jest pan Paweł Góra wydział elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki gdańskiej oraz wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek wracamy do naszej rozmowy o pojazdach autonomicznych państwa mają gości jest pan Paweł Góra wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydział elektroniki Telekomunikacji informatyki Politechniki gdańskiej już później chyba będę tylko same uczelnie podawał, dlatego że mam wrażenie, że cały program poświęcona wymieniających na swoim są bardzo długie dobrze wracamy także do do pana pracy, w której pisze pan o różnych pomysłach na to jak symulować te modele funkcjonowania takich gości, którzy pracują właśnie one różnią jak to w ogóle wygląda, bo rozumiem, że za chwileczkę dzisiaj dzisiaj być może naszym słuchaczom to się wydaje temat bardzo atrakcyjne albo wręcz wrażenie za parę lat mówią atak pamiętam dzisiaj kurczy wszystkie samochody jeżdżą bez kierowców pamięta już gotowych organ Owczarek 5 zlotemu no cóż praca praca nad kwestiami ekonomicznymi faktycznie są prowadzone od wielu lat jest wiele różnych typów badań w tym obszarze ponad 3 akurat ja się skupiam są właśnie modele symulacyjne takiego ruchu to znaczy nie zastanawiamy się nad tym jak zbudować pojedynczy pojazd autonomiczny, bo wszyscy bardzo dużo firm, które stara się to robić pracuje po ostatnim zagadnieniem toczą to co nie bardzo interesujące naukowej stojak jak te pojazdy autonomiczne potem mogą wpływać na to co się będzie działał w ruchu drogowym, więc również na nasze życie jak to może zależeć m.in. od tego jakie im jak jaki będzie udział tych pojazdów autonomicznych w ruchu, czyli czy coś będzie działo, kiedy np. na początek będzie 1% prezes autonomicznej, a potem np. 5020 co co się będzie działo, jeżeli jeszcze dodamy komunikację między tymi pojazdami co się będzie działo jeśli dodamy komunikację między pojazdem infrastruktura i drugą stronę infrastruktura do pojazdu, więc faktycznie najlepszym narzędziem właściwie do badania takich rzeczy są środowiska symulacyjne w tej chwili jest istnieje już dość dużo programów do symulacji ruchu zarówno tych programów komercyjnych, jaki program bardziej przeznaczonej do celów badawczych co jest z 1 strony dobra jest jest sporo narzędzi dostępnych, ale z drugiej strony też stanowi to pewien problem, ponieważ taki spełnia się poprzednie części nie ma w tej chwili jeszcze takich ustabilizowanych standardów nawet prowadzenia prac badawczych w tym obszarze, czyli jednak konkretnych modeli 1 konkretny środowisko regulacyjne, których należało być prowadzona większość się większość takich prac, aby porównywać np. różne algorytmy tak teraz możemy mieć różne algorytmy jazdy takich pojazdów każda firma transportowa pracującą każda firma sprawy samochodowej, która pracuje nad własnym pojazdem prawdopodobnie pracuje nad również własny algorytm ma swoje własne pomysły i jest cały czas jakiś nowy pomysł się pojawiają jest teraz chcielibyśmy jak i rzetelny sposób te różne pomysły różne algorytmy porównywać i osoby faktycznie wiedzieć, które algorytm jest lepszy np. pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa jazdy albo pod kątem zapewnienia efektywności naj okazuje się, że po pierwsze, tworzenie takich algorytmów nie jest prosta po drugie, również nawet porównywanie ich skuteczności też nie jest proste i a nawet, gdybyśmy mieli już takie dobre środowiska symulacyjne ustandaryzowane to jest jeszcze kwestia tego, żeby zapewniać aby, aby te modele ruchu, które są zaimplementowane były dostatecznie zgodna z rzeczywistością i też, przeglądając istniejące w tej chwili prace naukowe na ten temat, które są publikowane i prowadzone wielu wielu krajach widać to też jest problemem bardzo rzadko zdarza się, aby stosowane były matematyczne modele, które byłyby kalibrowane na podstawie danych rzeczywistych to znaczy pochodzących z rzeczywistego ruchu pojazdów autonomicznych nie jest to nie jest w tej chwili dużym problemem w przypadku takich pojazdów bardziej tradycyjnych konwencjonalnych to znaczy takich, których kierowcą jest człowiek o takie takie badanie przeprowadzi się od dziesiątków lat i i powstały lepsze gorsze metody kalibracji takich modeli na pewno w przypadku pojazdów autonomicznych jest to wyzwanie, więc nawet, jeżeli mamy jakiś model, który potem działa sobie środowisku stymulacyjnym i coś liczy na to nie możemy mieć niestety gwarancji rząd będzie dostatecznie zgodne z rzeczywistością, czyli to co nam powie program do symulacji potem faktycznie będzie miało miejsce w świecie rzeczywistym, tak więc dostali taką może panią takich tak tak jak taki klasyczny model współpracy pomiędzy programistami, a ludźmi tak trochę gryzie Pragę nie są ze mnie znajdzie na to, że w ten sposób i taki nie, bo tutaj chodzi chodzi nawet o taką bardziej współpracę między naukowcami i waha powiedziałbym, że rzetelność prowadzenia badań naukowych, dlatego że no, jeżeli po prostu problemem jest to, że nie ma nie ma za bardzo dostępne w tej chwili takich danych dotyczących pojazdów autonomicznych to znaczy te firmy, które pracują nad pojazdami autonomicznymi one niezbyt chętnie się takimi danymi dzielą to też z różnych powodów pewnie też żadna żadna firma pewnie chciałaby momencie, kiedy np. jest 20 czy kilkadziesiąt firm, które pracuje nad takimi pojazdami i algorytmami to no i gdybyśmy zaczęli algorytmu porównywano wtedy by się okazało, że faktycznie w danej chwili jest jakiś 1 najlepsza wszystkie inne firmy są 12 trzecie dziesiąte dwudzieste, więc no pewnie pewnie te firmy nie do końca były z tego powodu zadowolone z taką informację też były dostępne dostępne publicznie natomiast ty no trzeba być świadomym, że po prostu to cały czas są prace badawcze i cały czas algorytmy są uprawnione, więc też jako naukowcy mamy nadzieję, że po prostu takich danych dotyczących np. trajektorii przejazdów pojazdów autonomicznych będzie dostępnych coraz więcej dzięki czemu będzie można prowadzić coraz lepszej jakości badania naukowe i faktycznie rzetelnie te różne pojazdy różne algorytmy porównywać czym, więc się różnie rozumieć na razie możemy porównywać prace domowe reszta jest objęta dającą to znaczy do 4 teoretycznie, gdyby gdyby, gdyby były dane dostępne w wielu miejscach, by nie dałby się rzetelnie porównywać to co nie było problemu wiele wiele firm prowadzi swoje własne prace prace badawcze, ale one są po prostu UE objęte tajemnicą i jakby tylko pracownicy danej firmy mają dostęp do tych do tych wyników te różne różne modele symulacyjne różnie mogą się różnić się właśnie na wielu poziomach na pierwszy powiada same same stosowane narzędzia matematyczne, bo MO, czyli to w jaki w, jaki sposób matematycznie staramy się opisać się ruch takich pojazdów mogą być np. modele bardzo bazujące na tzw. automatach komórkowych być może część państwa słyszała, o czym takim jak gra w życie ciekawe automat komórkowy wymyślony przez znanego matematyka ekonomia, który swoją drogą nie tak dawno zmarł na wasze com 19 m.in. w końcu tych automatów komórkowych modeluje się ruch takich pojazdów nie tylko autonomicznych, ale również można zakładać, że część pojazdu są jazda autonomiczna część pojazdów to są prawdy kierowane przez ludzi inne modele bazują np. równania różniczkowe jest po prostu są są opisane zmiany zmiany np. prędkości czy innych parametrów pojazdu w zależności od tego jak jakie są też parametry być może takie bardziej makro kupować mniej niekoniecznie dotyczące 1 pojazdu 1 agenta tylko jakiś całej grupy pojazdów, która jedzie jakoś np. średnią prędkością, więc nawet tych tych podejść od strony narzędzi matematycznych jest wiele, nawet jeżeli się skupimy na 1 narzędziu no, toteż można na różne sposoby opisywać jak dany pojazd autonomiczny reaguje na sytuację, którą np. obserwował ze swoich ze swoich wyników czyli, jaką faktycznie zmienia prędkość, jaką zmienia swoje przyspieszenie i więcej, więc jest wiele sposobów jak można robić i chcielibyśmy oczywiście stosować takie metody takie modele, które dawałyby wyniki symulacji jak najbardziej zgodne z rzeczywistością natomiast w momencie, kiedy tych danych rzeczywistych którymi można się porównać się za bardzo nie ma no to wiadomo, że to jest problemem na jedno jako naukowcy musimy bazować na pewnych założeniach, które mogą być mniej lub bardziej rozsądne oczywiście każdy stara się robić najlepiej, ale najlepiej jak może, ale trzeba być świadomym, że po pierwsze jest to wszystko obarczone jakimś błędem, więc jest jest już znana od wielu lat powiedzenie, że nie ma modeli dobrych, ale niektóre z nich są użyteczne po prostu nie ma nie ma modeli, które dawałyby taką stuprocentową zgodność z rzeczywistością, więc natomiast z uwagi na to, że po prostu nie ma nie ma też takich utrwalonych standardów to właśnie coraz to jest trudno porównywać potem rzetelnie wyniki faktycznie mówić, o które które modele, które algorytmy są lepsze i nawet od strony podejmowania takiej decyzji dotyczących późniejsze wdrożenie pojazdów autonomicznych to jest też pewne wyzwanie, ponieważ taki środowiskach symulacyjne właśnie można np. testować, jakie będą tędy prędkości przejazdu w zależności właśnie od tego ile tych pojazdów autonomicznych jest w ruchu czy to prawda się komunikują i w jaki sposób i zdarzają się prace naukowe, gdzie jedni naukowcy otrzymują przy bardzo podobnych założeniach wyniki mówiące, że przy większej liczbie pojazdów autonomicznych grup będzie lepszy, a innej pracy naukowej jest wniosek, że na ten rok będzie gol gorszy, ale dodamy komunikację między pojazdami to jednak będzie lepszy, więc na ten moment po prostu ciężko powiedzieć to tak naprawdę ma rację jest Jerzy zależy od węzła zamiast, czyli morze morze jest też tak tak zrozumiałem, że może zamiast tracić czas na prace naukowe wystarczy np. sięgnąć do kieszeni po monetę i powiedzieć czy ruch będzie gorszy czy lepszy lepszy Orzeł gorszy Leszka Pach i ciężko takie propozycje niekoniecznie to znaczy hotele te modele tak jak tak jak mówiłem, że nie ma nie ma modeli za żaden model nie jest idealny, ale niektóre z nich są użyteczne, bo jednak model matematyczny coś coś tam jednak powie to znaczy są są jednak pewne wyniki i pewne parametry ruchu, które w takich środowiskach symulacyjnych można mierzyć, które jednak są w miarę miarę powtarzalne to znaczy widać coś tam jednak można coś można jednak przewidzieć większą większych modeli jednak pewnych obszarach jest zgodnych także to nie jest taki rzut monetą zupełne zwolnienie nie jest także musimy się zdawać na ślepy los tylko jednak coś co te modele są w stanie powiedzieć ale, ale nie wszystko, więc cały czas jest bardzo dużo niewiadomych no dobrze czy mamy sporo niewiadomych dotyczących, a co jest takim obszarem, który jest największą niewiadomą albo różne rzeczy chodzi niewiadome to mamy tzw. znane niewiadome nieznane niewiadome nie wie ona mną stanął nocny także jasno co jest co jest wiadome to jest my mamy zań po naj naj trudniejsze są najistotniejsze jest jest to, że nie znamy tak naprawdę dokładnie, ale dokładnych algorytmów, które w tym momencie są implementowane w pojazdach autonomicznych przez przez nie przez pewną firmę, która w tamtym pracują jak też nie do końca wiemy jak jak ostatecznie to wszystko będzie się to wszystko będzie wyglądało w świecie rzeczywistym, kiedy te algorytmy, kiedy pojazdy zaczną być wdrażane to znaczy które, które algorytmy tworzone, przez które firmy faktycznie będą dominować trudno ocenić jak to jak to wszystko się rozwinie i jest też kwestia kwestia komunikacji między między pojazdami po też się w domu właściwie czy jak to jak to do końca będzie zorganizowane, bo mówimy np. sporo ostatnio technologii 5, która w szczególności może pomagać Maria proponują dać karę to proponuję, żebyśmy tutaj taki mały suspens prowadzili powrócili do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan Paweł Góra Politechnika Gdańska oraz Uniwersytet warszawski wracamy po informacjach informacje dziesiąty 40 wczoraj wracamy do programu off czarek do aut autonomicznych autonomiczne auta, a w skrócie pan Paweł oraz wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydziału elektroniki Telekomunikacji i informatyki Politechniki gdańskiej państwa i moim gościem rozmawiamy o pojazdach autonomicznych komunikujących się tak to się nad tak tak brzmi polskie tłumaczenie angielskiego terminu Connect and Armed Pieńkos, czyli z Wizz i na razie prace trwają prace praktyczne, ale te zwykle są ukryte przed wzrokiem niepowołanych i trwają też prace na naukowe można być, czyli teoria praktyka te prace teoretyczne ich wyniki są dostępne można je czytać można je porównywać i trwają symulacje jak się, bo rozmawialiśmy o tym, przy okazji naszych poprzednich spotkań w jaki sposób wprowadzić takie elementy, które są powiedziałbym oczywiste no bo rozumie, że możemy sobie założyć, że podróżujemy po jakimś terenie ten teren jest powiedzmy znany tak nie między miastem, a miastem mamy drogi mamy mamy ograniczenia prędkości możemy projektować mały duży średni ruch wypadki itd. itd. ale czy da się wprowadzić powiedział takie no trochę nieprzewidziane element jakiś taki współczynnik deltaE albo chyba, bo tak to rozmawialiśmy rozmawialiśmy mówili faktycznie faktycznie też o tym, Zgorzelski PSL tajemniczych tak jeśli chodzi o samosąd budowanie pojazdów autonomicznych to w tym momencie do tych klas składa się dosyć duża sensorów to mogą wysłałem i np. faktycznie kamery, które obserwują otoczenie dziś radary Library bazujący na systemach laserowych wyrobiska skanują otoczenia pewnie pewnie nawet lepiej niż człowiek no i na tej podstawie, analizując to co w swoją wiedzę o tym, otoczeniu środowisku muszą podjąć się podjąć jakąś decyzję, więc jeśli jeśli chodzi o samo rozpoznawanie otoczenia i rozumienie tego tego co się dzieje np. że ktoś, kto biegł na na ulice rzeczy wjechał rowerem no cóż te algorytmy to są najczęściej algorytmy sztucznej inteligencji rozpoznające obraz m.in. analizujące różne dane z radarów darów Knighta algorytmy w tym momencie radzą sobie całkiem dobrze natomiast to rzeczywiście bardzo interesujące jest pytanie, jaką wtedy podjąć decyzję, jeżeli coś takiego nieprzewidzianego się dzieje najcięższy i to się dalece nieoczywiste co taki pojazd autonomiczny powinien w takiej sytuacji zrobić no bo w zupełnie skrajnym przypadku mogły po prostu zatrzymać się to znaczy jeśli obserwuje otoczenie widzi coś co tego, czego nie rozumie wykroczeń jest jest w tym otoczeniu coś, czego nie rozumie co to może Polsce najbezpieczniej będzie się zatrzymać na tyle bezpiecznie najlepsze, ale niekoniecznie musi być dobre rozwiązanie może może potencjalnie taki pojazd algorytm przekazać kontrolę z powrotem do kierowcy 1 kierowca będzie się w pojeździe faktycznie znajdował to powoduje właśnie to, o czym panowie panie nieprzewidywalność, że jest do praktycznie wszystkie możliwe sytuacje, które mogą zajść w rzeczywistym teoretycznie mogą mogą zasilić na drodze to powoduje właśnie to, że pojawiały się w ostatnich latach dyskusję, która trochę właśnie powiedziałbym, że cały taki kubeł zimnej wody na osoby, które wierzyły w to, że te pojazdy autonomiczne para się bardzo szybko, bo już kilka lat temu pamiętam ten rok 2016 siedemnasty kilka firm z branży samochodowej głównie deklarowało, że tu pierwsze pojazdy autonomiczne będą sprzedawać w roku 2019 dwudziestym mamy teraz lata i jedno nie widzimy się takich planów sprzedaży nie wydaje się, żebyśmy byli jakoś istotnie bliżej nawet jeszcze 34 lata temu po prostu dzięki metodom algorytmom sztucznej inteligencji można było dojść od takiego powiedzmy poziomu, że pojazd musi być sterowany przez przez człowieka, jakim ewentualnie wsparcia stylu, jaki system utrzymywania prędkości czy utrzymywanie się w danym czasie byliśmy w stanie dojść do poziomu, gdzie bez medalu góry bez autonomicznej osobie w stanie radzić większości pewnie sytuacji i prawdopodobnie zostanie być może są w stanie nawet radzić sobie lepiej lepiej niż człowiek tu akurat nie mam dokładnych danych, toteż może zależeć od Odry konkretnych rozwiązań konkretnych firm natomiast teraz dojść do przejść teraz tego poziomu, gdzie taki prasy ekonomicznej w stanie radzić sobie w 99 przecina 999% przypadków do do tych 100% i to może się okazać najtrudniejszym odcinkiem do pokonania właściwe i niektórzy niektórzy naukowcy dłuższe, bo też sugerują, że albo będą może być zupełnie niemożliwe po prostu coś takiego się nie stanie, czyli zawsze gdzieś tam ten człowiek jednak będzie musiał być w tym pojeździe, żeby w razie potrzeby przejąć kontrolę albo przynajmniej ktoś, kto mógłby przejąć kontrolę być może zdalną niekoniecznie musi być osoba, która siedzi powiedział, gdybyśmy mieli komunikację wyjazdy połączone z infrastrukturą drogową internetową to być może ktoś mógłby też się zdanie no ale to taki pojazd warto no ale myślę, że to trochę, jakby wypacza ideę, bo nie da się tak zrobić, że nie życzą sobie śpi nagle pojazd mówi, ale hala wstała, bo kot wybiegł na drogę masz 2 sekundy na reakcję i więc lepiej się ogarnij chłopaku tak albo podobna sytuacja, że ktoś siedzi w domu nagle SMS proszę włączyć komputer i zareagować, bo kot wbiegł na drogę, tak więc musi być również osoba, która śledzi na bieżąco, a skoro śledzi na bieżąco trend uczestniczyć zdanie nie zdanie to jest wciąż po pojazd autonomiczny no właśnie to jest dobre pytanie powinien nazwać, ale powiedział, że nic nie tego w lasach my dlatego są tak z dlatego dlatego tak mówiłem na początku, że jest wiele poziomów automatyzmu właściwie pojazdu jest poziom najwyższy, gdzie faktycznie zakładamy, że człowiek w ogóle po prostu nie miał nie mógł nie byłby potrzebny tak czy nawet być może nie mógłby przejmować kontroli nad pojazdami gdzieś nad między takie koncepcje miała firma Google czy potem może być docelowo te pojazdy w ogóle nie miała nawet c kierownicy właściwie człowiek chcemy zrobić człowiek w ogóle niepotrzebne natomiast moja pojawiają się po prostu teraz głosy, że właściwie takie rozwiązanie musiałoby być równoważne stworzeniu tzw. ogólnej sztucznej inteligencji, czyli sztucznej inteligencji, która w każdej sytuacji byłaby w stanie poradzić sobie przynajmniej tak dobrze jak człowiek albo lepiej jeszcze też jesteśmy od tego trochę daleko dosyć dosyć daleko tak sądzę i też nie jest wcale pewne, że to, że to się stanie czy nawet jeśli byłoby to możliwe to, że będziemy chcieli do tego dopuścić dlatego nie będzie dlatego Szcze czy np. takiej sztucznej inteligencji doskonałej można zlecić takie zadanie Stwórz taki problem, którego nie będzie w stanie rozwiązać notą mógłby być mu wysoki pewien pewien paradoks być może ale NATO to ciekawe ciekawe ciekawe za ciekawe ciekawe projekty postawiony problem na pewno normy ma należą się należy spodziewać raczej no nie doczekamy się w najbliższym czasie takich rozwiązań, które takich algorytmów z nami w kontekście PS autonomiczne właśnie komunikujących się, które faktycznie byłyby w stanie radzić sobie zupełnie każdej możliwej sytuacji to jeszcze jeszcze nie ten czas i wcale nie jest pewna, że coś takiego będzie miało miejsce kiedykolwiek także dlatego dlatego raczej rozważać też trochę wcześniejsze niższe poziomy automatyzmu, czyli zakładając, że faktycznie przynajmniej w niektórych sytuacjach człowiek przynajmniej mógłby przejąć kontrolę nad pojazdem albo faktycznie, ale nie leżą mógłby, ale być może po prostu, ale musiałby być obecny jednak w pojeździe aby, aby w razie potrzeby kontrolę przejąć o masie tego sterowania zdalnego to tory też mogą być także mogłyby powstawać jakieś takie centra zarządzania ruchem tego się z tą centra zarządzania ruchem dużych miastach są w tej chwili tylko tam zajmują się po prostu czymś innym też jest ruch ruch monitorowane są lepszym niż przyjmowane przetwarzane informacje np. o wypadkach o tym, że dzieje się coś się akurat niezwykłego trzeba zareagować być może po prostu też pracownicy takich centrów, obserwując to co się dzieje dziś mieliby możliwość, aby w danej chwili, w której stosunkowo krótkim czasie przejąć po prostu po kontrolę zdalną NACE nad pojazdem jest takie koncepcje koncepcję też pojawiać także po prostu nie jest także, że ktoś się właściciel pojazdu miałby dostać faktycznie esemesa szybko zareagować po prostu byliby byłyby osoby zawodowo zajmujące się taką zdalną kontrolą w pewnym sensie tych pojazdów autonomicznych natomiast tutaj właśnie mówię też o pewnej właścicielu pojazdu to też ciekawe to też 1 z kolejnych niewiadomych, o których mówiliśmy, bo zupełnie może zmienić koncepcja w ogóle własności pojazdu czy praw własności pojazdów w tym momencie cały czas jest także duża rodzi posiada swoje własne samochody po prostu kupuje jest to jakiś jest jest jakoś uzasadnione jest jakaś wygoda może też może być trochę moda, ale też z drugiej strony jest teraz więcej osób, które okres rezygnują z posiadania własnego samochodu, bo np. dużych miastach jest to ekonomicznie właśnie nieopłacalne i czas ludzie przerzucają się na komunikację publiczną albo na rowery my też takie koncepcje np. mobilności na żądanie polegająca na tym, że właściwie w przyszłości to kiedy dane te pojazdy autonomiczne to właściwie nie musimy tak naprawdę posiada swojego własnego samochodu, który po prostu przez większość czasu stałby na parkingu i tylko zajmowałby miejsce, ale być może może być faktycznie Flota współdzielonych pojazdów, które można byłoby zamawiać sobie przez aplikacja w telefonie i te pojazdy przyjeżdżały, by do nas po nas po nas pod nasz dom w ciągu kilku minut np. od zgłoszenia zamówienie potem dowiozą nas na miejsce my właśnie jako pasażerowie nie musielibyśmy tutaj, że to wszystko ingerować także są różne koncepcje i jak to jak to wszystko przyszłości zorganizować to na pewno też może bardzo zależy też taką zależeć od tego jak będą ostatecznie wyglądały algorytmy pojazdów autonomicznych i dlatego też istotne przeprowadzanie właśnie takich symulacji komputerowych nad którymi pracuje, żeby badać, które z tych rozwiązań będą najefektywniejsze m.in. właśnie w zależności od tego jaka część tych pojazdów poruszających się po drogach będą pojazdy autonomiczne i można w takich środowiskach symulacyjnych badać, jakie np. będą średnie prędkości, jakie będzie zużycie paliwa zużycie energii w różnych scenariuszach i na tej podstawie potem podejmować decyzje jak to wszystko najlepiej zorganizować, ale no właśnie to ten samochód autonomiczny, który od nas podjedzie tak, by przypadkiem nie jest po prostu taksówka no to jest taksówka taka autonomiczna w pewnym sensie np. właśnie mówiłem o firmie Hejmo związanej z góry, która uruchomiła już parę lat temu taką usługę autonomicznych taksówek w mieście nikt w stanach Zjednoczonych, ale po to, autonomiczne tutaj też trochę w cudzysłowie, dlatego że cały czas w tych pojazdach jest człowiek, który siedzi na fotelu kierowcy gotowy do tego, żeby przejąć kontrolę nad tym pojazdem co prawda raczej tej kontroli nie przejmuje wcale albo bardzo żal albo bardzo rzadko ale, ale to jest to są póki co taksówki takie częściowo autonomiczne więc, więc faktycznie to dokładnie to byłyby takie taksówki autonomiczna tylko też pytanie, jakie to powinny być taksówki czy, bo może się okazać, że pana kontrakty mimo macie efektywniej efektywniej może być bardziej bardziej kluczowe studentka pojemność takich taksówek tak znowu możemy testować środowiska stymulacyjnych czy raczej robić mniej pojazdów, które mają większą pojemność są w stanie zabrać się np. c 780 osób, czyli takie vany bardzie, któremu mogą dowiedzieć się też takie, chyba że opcje są różne się przewozem można w zależności od tego czy chcemy zapłacić więcej czy mniej wybrać opcję tylko pana przyjedzie albo nie już kończymy, dlatego że autonomicznie zbliżają się informacji Radia TOK FM bardzo dziękuję Paweł Goran również warszawski oraz Politechnika Gdańska informację wracamy po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA