REKLAMA

Społeczeństwo papieru toaletowego i karabinu. Profesor Jacyno o przejściu z negowania do anarchizowania rzeczywistości

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-04-25 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
godzina filozofów z nami prof. Małgorzata Jacyna halo halo dzień dobre wino dobre spotykamy się jak co 2 tygodnie w okresie pandemii taki sobie narzuciliśmy chciał powiedzieć to przecież wszystko jest zupełnie dobrowolna w każdym razie w takim rytmie postanowiliśmy się spotykać rozmawiać o tym co się dzieje, żeby też na bieżąco przyglądać się procesom i społecznymi ekonomicznymi kulturowym, które pandemii Korona wirusa towarzyszą, które pandemia zdobyła powierzchnia Rozwiń » na początku jednak zapytam jak zdrowie jak 2 tygodnie minęły dziękuję podlicza straty rejestr jest coraz dłuższy chciałabym powiedzieć, że bardzo przemówił do mnie list opublikowany niedawno w 1 piśmie francuskim list doktorantki, która napisała w nim, że w tej chwili praca czas wolny dla niektórych ludzi stały się synonimami istocie i że bardzo tęskni za komunikacją publiczną, zwłaszcza taką, która jest zatłoczona, który nie mogła ani pracować ani myśleć teraz widzisz, że te dojazdy, które trwały pół godziny 40 minut były tymczasem kiedy było naprawdę wolna no tak to też jakoś trafiają do mnie te słowa zdecydowanie myślę, że wielu z państwa, którzy nas słuchają natrafiają i to chyba faktycznie jest tak nie wiem to jest korzyść to nie jest korzyść z tego doświadczenia jeśli w ogóle jakichkolwiek korzyściach można mówić, ale że bardzo wiele to nam pokazuje, kiedy właśnie siedzimy w domu zamknięcie albo kiedy choć siedzieć w domu nie możemy, bo mamy takie zawody, które nas zobowiązują do funkcjonowania na zewnątrz widzimy znieruchomiał świat opustoszałe ulice i paraliż paraliż państwa i paraliż gospodarki no to jeszcze to poczucie zagrożenia to zaczynamy doceniać pewna albo zupełnie niezauważane dotąd aspekt życia albo właśnie takie, o których sądziliśmy, że wręcz ich nie lubimy irytują nas nie podobają się nam, a właśnie ta sytuacja nagle powoduje, że za nimi zaczynamy tęsknić myślę, że w tej chwili cały czas ja zdaję sobie sprawę z tego, że wiele osób chciałoby móc powiedzieć mieć pewność, że to co mówią jest w tej chwili adekwatną diagnozą, że nastąpiło przyspieszenie, że oto pojawia się historia mnie się cały czas wydaje, że jesteśmy na pierwszym etapie pierwszego etapu i że jeszcze przez jakiś czas, chyba że wystąpią jakieś nowe okoliczności będziemy zmagali się z takim poczuciem, że nasza rzeczywistość coraz bardziej się anarchizm czuje najpierw było to widać w sposobie mówienia o tym, kryzysie w polu politycznym, kiedy otrzymywaliśmy sprzeczne wskazówki nosić maski nie nosić masek przydają się są bezużyteczne dyskusja, a na tę trasę, która tak cały czas jest aktualna nie bardzo rozbawiło jak z rozpędu 1 z ministrów europejskich powiedział, że będziemy mieli do czynienia w tym roku ujemnym wzrostem tak przyzwyczają się do tego, żeby ogłaszać wzrost, że powiedział, że tym razem będzie wzrost, tyle że ujemne po prostu, więc myślę, że takie jeśli można tak powiedzieć delirium nie mam namyśli żadnej konkretnej żadnego konkretnego rządu myślę po prostu o władzy tak jak jest ona konceptualizm bana tradycji Europejskiej myślę, że będziemy mieli jeszcze w tym do czynienia, chociaż myślę, że przede wszystkim siły społeczne będą się wyczerpywały, bo jeśli chodzi o to pojęcie szok, którego się tak często teraz używa to ono jednak jest zarezerwowane na pewne momenty tymczasem słyszymy, że różne ograniczenia będą trwały do 2021 roku jest los drugiego albo nawet 2005. czyli przewiduje się, że społeczeństwo będzie w szoku przez najbliższe lata i w związku z tym chciałabym powiedzieć, że najprawdopodobniej właśnie w ciągu tych lat ujawni się jeszcze 1 katastrofa jeszcze 1 kryzys na pewno pojawią się też negacją niż ci taka katastrofa, która będzie odnosiła się do rzeczywistości społecznej i ona też będzie kwestionowana ale jaka katastrofa, jakiego rodzaju tak już już bowiem jako zasymilowani myśmy kryzys środowiskowy jakoś pogodziliśmy się z tym, że trudno jest kwestionować te liczby trudno jest też po prostu kwestionować pożary natomiast drugi problem, który lepiej rzucają się akurat łatwo kwestionować, bo takich negacja ni stycznych teorii, że nie ma żadnej pandemii i że to wszystko jest wymysł Billa Gatesa albo jakichś innych sił, które zainteresowane są za chipowanie nas wszystkich zaproszeni są szczepionek akurat ona rozprzestrzeniają się dosyć intensywnie taki jest 1 z przejawów tego jak działa wirus działa paraliżująco właśnie ja ze szczególną wyrozumiałością odnosi się do takich u takich diagnoz stwierdzeń one mają też dodawać czasem paradoksalnie nadziei w ten sposób, że mają nas przekonywać, że możemy funkcjonować tak samo może w istocie nic się nie zmieniło myślę, że to co chciałabym powrócić jeszcze do tego kryzysu społecznego ale kiedy zostaną zapowiadała katastrofy jeszcze ja tutaj przetrwało drzwi, a to chcemy usłyszeć nasz zamysł nasz ulubiony temat prawda, więc na pewno na pewno będziemy mieli dużo dopowiedzenia na ten temat, gdybym się zastanawiała nad tym, jakie są szanse na to, że coś w Polskiej rzeczywistości się zmieni to pamiętam, że często jak rozmawialiśmy porównywała społeczeństwo polskie do społeczeństwa amerykańskiego raczej i oczywiście, że chodzi o to, że mamy bardzo słabe instytucje państwowe ale gdybym miała znaleźć coś takiego spektakularnego coś sobie co potwierdziło coś co by wskazywało na to, że ta różnica między nami, a innymi społeczeństwami europejskimi jest naprawdę istotna to jest właśnie kwestia, która pojawiła się w ostatnim czasie, a mianowicie, że w mediach wiele osób zastanawia się nad tym, dlaczego niektórzy Amerykanie są takimi anty intelektualistami a dlaczego nie chcą uwierzyć wirusa, dlaczego Amerykanom potrzebna jest to, żeby władze stanowe wydały oficjalne oświadczenie, żeby nie połykać np. Gila, że tonie wymagana wirusa i Wiktor Wiecha tak mówiliśmy tutaj prof. Kępina Matej fantastycznej wypowiedziach prezydenta g no, więc właśnie prezydent trafił się poniekąd odwołał powiedział rzeka była wypowiedź sarkastyczne tylko nieco się na poznali tak tak mam najświeższe i informacje na ten temat no i UE to jest ten moment, który nas zasadniczo różni jeśli chodzi o Inter o anty intelektualisty niektórych kategorii społecznych na to przecież gołym okiem widać, że niektórzy stanęli wobec konieczności takiego wyboru albo umrzeć na wirusa albo umrzeć na cukrzycę są takie kategorie społeczne, dla których pozostanie w domu jest równie niebezpieczne jak wyjście na zewnątrz i pracę tak jakby się nic nie działo, więc powiedziałabym raczej, że nazywanie ich anty intelektualistami jest przejawem anty intelektualisty mu przecież dokładnie wiemy, że jeżeli ci ludzie nie zaczną pracować stracą ubezpieczenie nie będą jeśli akurat cierpi na cukrzycę bądź ich dzieci to po prostu nie będą mogli kupić leków to jest analogiczne do tego co twoim zdaniem dzieje się w Polsce to znaczy ten fakt powiedział to jest o tym, podobieństwie tak tak, bo przypomniałam sobie ponieważ, żeby ten to jest motyw, który powraca po raz kolejny pojawił się po raz pierwszy jeszcze podczas kampanii prezydenta trampa pamiętam, że właśnie taki sposób odwoływano się do różnych wyborców pytano ich o to dlaczego nagle zostali taki anty intelektualistami i to jest z tego powodu, mówi że na mnie raczej bliżej do wyobrażeń do takiego obrażania sobie czym jest rzeczywistość społeczna na czym polega wolność na czym polega sprawiedliwość dla instytucji jest sam raz, dlatego że np. podczas strajków nauczycieli we Francji nauczycielom i uczniom, którzy ich wspierali w tym strajku zarzuconą przez intelektualistę czuwanie pamiętam jak minister edukacji zarzucił nauczycielom młodzieży o, że na pytali się BUR GU, a temu burdzie powinni przed Bór dziećmi autora, który mówił o reprodukcji społecznej o nierównościach o tym, jaką się produkują przez szkołę o tym, że szkoła jest niesprawiedliwa i apelował do tego, aby tej teorii Bourdieu przeciwstawić optymizm pozytywne myślenie Panta Tesco tutaj postawimy tutaj my tutaj postawimy przecinak nie kropkę tylko przecina wmyśl zasady, żeby zacząć od Bourdieu, a później napięcie będzie rosło, a potęguje je informacjami za moment do tej rozmowy wrócimy prof. Małgorzata Jacyna jest państwa gość jesteśmy z powrotem prof. Małgorzata ja ceną wciąż z nami halo halo, a jeszcze dzień dobry dzień dobry w przeciwstawienie pozytywnego myślenia dopiero buduje to był moment, na którym skończyliśmy domyślam się, że sprawiło to nas wszystkich państwa przed szkół głośnikami stan totalnego napięcia co wynika z tej konfrontacji Bourdieu pozytywne myślenie, kto wygrywa jeśli chodzi o Francję raczej wygrywa BUR GU zachodnio 3 etap natomiast chciałabym powiedzieć, że właśnie od tych różnicach, bo to jest 1 ze sposobów poznawania siebie może nieprecyzyjne obarczone różnymi wadami, ale właśnie porównywanie się odnoszenie siebie do innych rzeczywistości społecznej myślę, że to co nas różni to, że u nas jest dużo większa skłonność Sierra wybijania przetwarzania wystąpi na utopie bardzo dużo zjawisk, które daje się obserwować 30 lat w Polsce były bardzo pochopnie niefrasobliwie liczone do przejawów indywidualizacji czy też są czy to jest muzyka czy jest odzież czy migracja czy samobójstwa to wszystko jest u nas indywidualizm ba daczy ktoś ma mieszkanie czy niema wszystko jest kwestia wyboru ale w jakim sensie fachowo w takim sensie, że to jest po prostu efekt działań jednostki tak w tym, którzy w tym także to nie jest problem systemowy, że to jest kwestia indywidualizacji to jest ten moment, kiedy dochodzimy do ściany, bo widzimy że, żeby się zindywidualizować to musimy wybrać pomiędzy taką bądź inną śmiercią pomiędzy takim innym ryzykiem że, że indywidualizacja zostaje skonfrontowana ze sprawą życia śmierci nie jest to już styl nie jest już styl życia, tym bardziej tylko nie styl życia właśnie, ale sprawa życia i śmierci, ale coś chciała powiedzieć tak, bo mam przed sobą świetny wywiad z tobą, który zrobił Jakub Majmurek ten wywiad ukazał 17kwietnia wirtualnej Polsce i tam mówić takie słowa, które jakoś nie zapadły bardzo pamięci w kontekście tego, o czym teraz opowiadała chciałem nie zagadnąć Otóż powiada, że w Polsce przez ostatnie 3 dekady właśnie władza przekonywała, że mamy liczyć na siebie ani na państwo i że nie wzywano do Solidarności tylko właśnie piętnowana nadmierną wspólnotowość coś co się w pełni łączy właśnie z tym co co powiedział wcześniej, ale mówi też o tym, że w Polsce właśnie po osiemdziesiątym dziewiątym roku żyjemy w żałobie po funkcjonującym państwie, że ten stan żałoby za państwem tęsknoty zarazem za państwo, które dobrze funkcjonuje w jakimś sensie definiuje definiuje sposób w jaki jaki tutaj funkcjonujemy przez ostatnie 3 dekady czy mogłaby więcej na ten temat powiedzieć tak to ta uwaga wzięła się stąd, że oczywiście przeglądam ja pracuje na materiale jakościowym natomiast oczywiście bardzo interesuje badaniami ilościowymi i to co, a może ta różnica dla moment dla osób, które nie są biegłe w dyskursie socjologicznym powiedzieć na czym to polega różnica między materią jakościowo mają leczenia badania ilościowe są np. badania ankietowe są badania, których staramy się np. rozpoznać kategorie, które są przekonane, że sukces zależy od pracy albo sukces zależy od koneksji od ustosunkować społeczność otrzymujemy jakiś wynik nie natomiast interesowałaby bardziej narracja nie przebadanie nie zadanie tego samego pytania kilkuset np. nawet osobom, ale narracja, a najlepiej nawet 23 wywiad, których z, których dopiero mogłaby wnioskować czy przypadkiem nie jest także ludzie mają np. 2 albo 3 opowieści, jaką metodą pracował np. Kaufman francuski socjolog, który jak pytał ludzi o życie rodzinne to zwróciło jego uwagę to, że ludzie mają, więc rację 2 opowieści 1 opowieść to jest opowieść do śmiechu jak ostatecznie nazwał, czyli o różnych perypetiach rodzinnych różnych konfliktach różnych słabościach członków rodziny, które sprawiają, że nasze życie wygląda jak komedia romantyczna druga opowieść to jest opowieść o tym, że już niema siły dłużej tak żyć, że ten człowiek zawsze przychodzi to rzuca ubranie na podłogę nie tylko nie pierze, ale nawet nie jest w stanie odłożyć ubrania do Francji i że to jest koniec straciłem straciłam swoje życie jak Hofman KE te osoby, z którymi przeprowadzał wywiad, ale przepraszam dzisiaj pani mówi pan coś zupełnie innego to co jest prawdziwe to osoby, z którymi przeprowadzał wywiad mówiło proszę pana obydwie są prawdziwe i tak też poproszono nas do śmiechu druga jest do łez to jest przykład takiego materiału jakościowego wtedy nie potrzebuje, że pytania rozmowy z 1000 osób mi wystarczy nawet kilkanaście takich wywiadów ewentualnie oczywiście można np. w ramach badań jakościowych badacz język polityków badać to co się pojawia w dyskusjach debatach publicznych i to co zwróciło właśnie moją uwagę to jeśli chodzi o badania ilościowe to z 1 strony czy to dużo zależy od tego jakie zadamy ludziom pytanie z 1 strony są tacy, którzy uważają, że wszystko zależy od pracy od osobistego wysiłku my i że przed ludźmi są duże szanse duże możliwości jeśli tylko zechcą albo np. jeśli chodzi o umowy śmieciowe to one są świetne, dlatego że mam sporo wolnego czasu dysponuje swoim czasem kontroluje go jako przykład pamiętam, że niektórzy podawali każdej chwili mogę wejść po pączki i kraju, ale i w czasie pracy tak i to jest taka jest jeśli los niewątpliwie tak tak nam gen Terry wszystkie te zalety są pod znakiem zapytania tak można, by spocząć na ważną rzecz jeśli ewentualnie można sobie zamówić bączki natomiast nie ma pracy tak no i moją uwagę zwróciło to, że jeśli ktoś zdecydowałby się na badania jakościowe i obserwował kampanii wyborczej są w Polsce to przy takim dominuje z 1 strony mamy narrację bardzo indywidualizuje są, ale z drugiej strony katastrofą polityczną kończą się wypowiedzi, które jednoznacznie mówią o tym, że nie ma czegoś takiego jak Solidarność Solidarność jest anachronizmem każdy z pewnością może sobie przypomnieć takie wypowiedzi no np. z ostatnich bez mała miesięcy istnieje dla jego dziecka nie ma miejsca w szkole to może niech poszuka jakąś szkołę za granicą teraz widzimy, jakie mogłoby mieć to skutki, gdyby wziąć to na serio czy np. o ubezpieczeniu się o tym, żeby wcześniej pomyśleć o samego siebie zadbać i agentami, a pamiętamy to zmiana pan wróciło chcę powiedzieć akurat że, że to nie jest tak, że tylko polscy politycy w tym celują, bo przeglądałam również katastrofy polityczne w krajach zachodnich i pamiętam, że kariera niektórych polityków kosztowały wypowiedzi w rodzaju jak tam się ogolił umyje to na pewno znajdzie jakąś pracę u nas jest tego więcej z pewnością tego rodzaju porad można tak powiedzieć, ale to przykuwa uwagę rozbieżność pomiędzy dominującą narracją indywidualizują całą, uzależniając wszystko starannie jednostki, a z drugiej strony taką solidarną reakcją na na te rady, żeby zakasać rękawy i wziąć się do roboty wtedy odnieść się wszystkie problemy, a może może bym spróbował się zapytać o pewną formę jakiegoś alternatywnego myślenia państwowości wspólnotowości, która mogłaby być może także po tych wszystkich doświadczeniach pan dymić Korona Korona wirusowych stać się rzeczywistością, gdyby oczywiście zrealizował jakiś pozytywny wariant wmyśl, którego wyciągnęli byśmy pewną naukę o nie funkcjonalności tego świata sprzed pandemii, które jednak doświadczamy dosyć boleśnie niektórzy w sposób tragiczny, ale to także pewien stały nasz słuchacz i bywalec spotkanie w teatrze powszechnym, w których też brała udział przecież Krzysztof Pałka, którego ta książka Pałka pozdrawiam serdecznie nas słucha prosił, żeby właśnie ci na to pytanie zadał, że dużo w naszych rozmowach jest krytyki takiego dzikiego kapitalizmu, a jak można, by było sobie wyobrazić alternatywę czy w każdym razie jakieś kierunki, w których można, by było pójść przez, zwyciężając ten stan, który tutaj mówisz może zacznę od tego, że nie ma 1 scenariusza ja w tej chwili z tego co mówię to raczej ma wynikać to gdzie są szansa, że nie ma szans co przemawia za pewnymi możliwościami, a co nas ich pozbawia wydaje mi się, że wydaje mi się, że cały czas jesteśmy na etapie czegoś co nazwałabym takim archaicznym anachronicznym postmodernizm man, że nie tylko władza próbuje uskuteczniać dawne formy rządzenia zarządzania kryzysem, ale także rzeczywistość społeczna usiłuje cały czas działać w ten sam sposób to znaczy zgadzam się organizować Solidarność tak mam namyśli być może to jest jest nieco przesady, ale mam namyśli to pewną właściwość organizowania Solidarności powiedzmy ogólnie w mediach społecznościowych, a mianowicie tam, żeby zdobyć sojuszników trzeba się zawsze zgodzić na to, że zdobędzie się tylu samo taką samą liczbę wrogów AK czyli, czyli mamy tutaj do czynienia z takimi procesami równoczesnego solidaryzowania się i de solidaryzm racji zawiązywania więzi i rozwiązywania ich wydaje mi się, gdybym miała realistycznie o tym w naszym wariancie naszym scenariuszu mówić to powiedziałabym, że na razie musimy liczyć na to że, że anarchizacji, jaką wywołuje wirus pozwoli na nowo na nowo no właśnie nie uporządkować tę rzeczywistość, ale pozwoli nowo tworzyć w tej rzeczywistości jakąś nową fakturę pokaże nam my zobaczymy, że te odruchy społeczne, które mamy one w tych okolicznościach nie zawsze się sprawdzają często rozmawialiśmy kontynuuje myślę często rozmawialiśmy często rozmawialiśmy o tym, że ta sytuacja, z którą mamy do czynienia w tej chwili kryzysowa ona sprawia, że pewne zjawiska procesy przestają być niewidzialne one do my zostajemy w domu one wychodzą na ulice i takie jest da i paradują codziennie od rana wydaje mi się, że to co jest istotne co powinno się u nas ujawnić, a co różna jeśli można tak mówi zawirowania polityczne związane np. wyborami utrudniają to po pierwsze, to, że selekcja pacjentów nie jest problemem szpitala nie jest problemem lekarzy i pielęgniarek to jest problem etyczny to jest problem polityczny selekcja pacjentów dokonała się już jakiś czas temu i tej selekcji dokonali politycy, ale polityczne, uchwalając taki ani budżet wydaje się, że bardzo, by było dobrze, gdybyśmy nie rozmawiali o selekcji pacjentów w kontekście lekarzy oni powinni mieć spokój w tej chwili wydaje się, że to jest absolutnie absolutnie oczywiste co mówisz, a jednak zarazem nie jest właściwie zaraz też dyskusja, który nad tym tak, zwłaszcza do sali czy dostali instrukcje co robią przyglądamy się raczej temu co robią lekarze co robią pielęgniarki natomiast selekcja pacjentów dokonała się dawno temu osiemdziesiątym dziewiątym roku tak takim krajom peryferyjnym podjęto ryzyko pewnego jeśli można tak powiedzieć rozwoju jest to ryzyko, które przejawia się w tej chwili w taki m.in. sposób następnie taka kwestia, która chyba się u nas nie pojawia natomiast jest obecna w debatach publicznych w krajach zachodnich to jest konstatacja taka, że nie ma w tej chwili globalizacji nie ma globalizacji, nawet jeżeli np. składamy zamówienia w Chinach i eksportujemy sprzęt medyczny nawet nie możemy być pewni czy ten sprzęt do nas dotrze nie możemy być pewni ani jego jakości ani tak naprawdę nie wiemy czy do nas dotrze, bo daje się słyszeć, że te zamówienia składane wcześniej nie będą z różnych powodów realizowane zatrzymała się globalizacja i należeć może żyjemy tak ludzkość istnieje w tej chwili największy problem ma kapitał problem kapitału polega na tym, że nie może kalkulować, a więc nie może się kumulować, ale widzimy też, że dla naszego istnienia dla naszego przetrwania dla naszego życia nie ma to większego znaczenia to co naprawdę w tej chwili powinno się rozstrzygnąć jest to jaka część gospodarki, jaka część produkcji jest dla nas istotna co umożliwi nam przetrwanie i do tego wątku wrócimy zaraz po informacjach, bo to z to jest znowu moment, który buduje napięcia prof. Małgorzata Jacyno jest państwa gościem teraz informacja po informacjach do tej rozmowy wrócimy prof. prof. Małgorzata Jacyna cały czas jest z nami raz jeszcze dzień dobry dzień dobry mówiła o tym, że być może nastąpi teraz weryfikacja tego co istotne, a co nieistotne do naszego funkcjonowania kapitał nie może regulować, więc nie może kumulować, ale nie ma dla nas jak się okazuje większego znaczenia tak tak mówiła przed informacjami no właśnie, a masz jakieś przewidywania co do tego jak ta selekcja wypadnie co znaczy co okaże się istotne, a co nieistotne albo może już okazało się do tej pory nie istotne, a co okazało się istotne właśnie mi trudno jest przewidywać w jakim kierunku będzie się rozwijała rzeczywistość mogę w tej chwili to co zwraca moją uwagę to, że w większości wypowiedzi, zwłaszcza w Polsce przeważa taka retoryka wyczekiwania co się okaże co się wydarzy to pokazuje, że nasze poczucie sprawczości podmiotowości nie jest jeśli można tak powiedzieć duże raczej np. pojawienie się historii pojawienie się zmiany raczej na razie cały czas jest lokowane jest cały czas lokowane w geopolityce tytułem takiej konsolidacji mogłabym powiedzieć, że nic z tego co do tej pory czy w Polsce czy krajach zachodnich nie zostało zostało społeczeństwu zaproponowane choćby to były małe rzeczy na pewno nie byłyby nie pojawiłyby się w tych projektach kryzysowych, gdyby nie dotychczasowe protesty, gdyby nie dotychczasowe, gdyby nie dotychczasowe debaty odbywające się także poza głównym nurtem i 1 dziennikarz społeczny spróbował sprawdzić to czy można znaleźć jakieś zależności pomiędzy wprowadzanie różnych obostrzeń ograniczeń w różnych krajach europejskich o tym co się działo w sieciach w mediach społecznościowych i okazuje się, że większość rządów europejskich decyzję o wprowadzeniu izolacji kwarantannie czy jak to się mówi zamrożeniu gospodarki przecież cały czas duża część gospodarki pracuje, ale powiedzmy zamrożenie gospodarki jest bardzo duża zależność pomiędzy tym jak w różnych krajach wzrastały wyszukiwania wirusa Chin Buchanan, a podejmowaniem decyzji przez rządem można bardzo ciekawa korelacja tak to można powiedzieć, że mamy tutaj do czynienia z taką sytuacją anegdotyczna bez mała ludzie zadzierają głowy, żeby zobaczyć czy będzie padał deszcz obserwują Jaskółki, a Jaskółki między sobą mówią będzie padał deszcz, bo Jaskółki Nisko latają, a spółki między sobą mówią będzie padał deszcz, bo ludzie zadzierają głowy i widać, że władza podejmuje decyzję po omacku, ale niewiele wiadomo o wirusie, ale też tak, że ta te strategie rządowe opierają się na bardzo zróżnicowanym materiale podejmowane są decyzje następnie różne rządy się z nich wycofują nie przewiduje, gdybym miała przewidywać tą najbliższą przyszłość wypełni nam 157 sposobów wychodzenia z tego kryzysu, czyli rozmrażania gospodarki i wycofywania się z tych decyzji wszystkie te sposoby strategie i związane są z próbą chronienia rynków finansowych wszystkie te strategie mają zapobiec regulacji rynku finansowych na święta zrobić jeszcze myślisz to znaczy da się rzeczywiście uchronić rynki finansowe przed regulacją i bo to jest jednak myślenia wedle tego starego paradygmatu w nadziei, że się da wrócić do tej postaci świata, którą znaliśmy przed pandemią i że te wszystkie kryzysy, które przy okazji się wydarzyły tego zasadniczego kryzysu nadal się znowu jakoś przykryć żona się na powrót staną niewidoczna tak jak niewidoczne były z nami dla części z nas na co dzień wcześniej czy to jednak nie jest możliwe John Gray np. ostatnio w nas nie stać MEN opublikował taki esej, w którym powiedział, że właściwie nie ma możliwości, żeby do takiego kapitalizmu, jaki znaliśmy wcześniej wrócić to taki brytyjski filozof lekko konserwatyzm żyjący i powrócę do tej diagnozy o parytecie rzeczywistości ten na ten parytet rzeczywistości składa się w tej chwili nie tylko kryzys ekologiczny, ale tak się kryzys społeczny i tak jak powiedziałam w tej chwili prawdopodobnie będzie się usiłowało negować ten kryzys, ale my mamy do czynienia z rzeczywistością społeczną coraz bardziej mniej podatną na zarządzanie zobaczmy co się dzieje z tym, jaki jest identyfikowana jak jest określana nasza tożsamość każdy z nas jest jednocześnie ofiarą, ale i podejrzanym zamachowcem za chwilę będzie 7 miliardów delikwentów ludzi podejrzanych ludzi, którzy będą śledzeni pojawiają się takie propozycje, aby zachować wolność, aby proponować aplikacje śledzące obywateli taki sposób, aby za tym szła nagroda czyni jeśli ktoś się zgodzi wyrazić zgodę aktywną zgodę na rządzenie to wtedy będzie priorytetowo przyjmowany do szpitala przez lekarzy czy uparłam, że to prawda takie takie pomysły już się pojawiają debatach i mamy do czynienia wg mnie mamy do czynienia z taką sytuację to nie jest taki scenariusz pomyślny prawda, bo my zawieramy właśnie głowy i i spodziewamy się, że jakaś zmiana przyjdzie z góry nie spodziewałabym się zmiany, która przyjdzie z góry akt natomiast na pewno spotkamy się z ekonomią i władza spotka się żoną miał jakieś nieznane będzie polegała właśnie na stopniowym rosnącym analizowaniu się rzeczywistości społecznej byśmy na początek zacznę i kończąc sprawie zaczyna od izolacji część jak poproszono nas od obecnie to dyplomatycznie, żeby zostali w domu to jednocześnie ministrowie pokrzykiwali, ale to nie są wakacje nie nigdy w kulturze Europejskiej izolacji nie pojmował jako wakacje izolacji bardzo symptomatyczne wersji właśnie prawda potem przypomnijmy sobie różne takie informacje, które mówiły o tym, że w tej chwili mamy trochę wolnego czasu możemy poznać swoje pasje to z pewnością nieraz od mówiłeś zróbmy coś, czego nigdy dotąd nie robiliśmy, bo nie mieliśmy na to czasu może np. składajmy szafie albo wypracujemy pościel kandydatom bez mała takie, by liryczne właśnie o żadnych Cuiavia 1 liryczne takie same są histeryczne prawda o mają być optymistyczne ja myślę, że władza w tej linii słabą bierze pod uwagę wiem, że bierze już są nie wiem, jakie one mają status, ale wiem, że wywiady różne w różnych krajach są bardzo zaniepokojone tym co się dzieje właśnie ze społeczeństwem na razie tak jak mówiłam jesteśmy na etapie negacjonizmu nie zastanawiałam się na tym, jakim materiałem z zainteresował się dzisiaj się w UK gdyby, gdyby dzisiaj żył to co chcą i przykuł właśnie co przykuło jego uwagę na nie nie było pomysłowa pomysł bardzo bardzo bym powiedziała no właśnie nie był to pomysł było co to coś bardzo mechanicznego, a mianowicie postanowiłam obserwować komunikaty komisariatów policyjnych z niedużych miejscowości idą natykam się bez mała codziennie na takie dylematy czy np. bezdomnemu można wlepić mandat za to zrzeszeni izoluje za to, że nie przebywa w kwarantannie albo np. jakiś czas temu przeczytałam o tym jak policjanci zostali znieważeni, ponieważ kilku nastolatków urządziło sobie na środku miasta grill, a w nocy i jak zniżał do nich policja to strzelali do policji butelek isztar z musztardą i myślę, że to jest, jakkolwiek to są takie one dotyczą na sytuację to dobrze oddają rozpada się rzeczywistości także w tym sensie, że widzimy, że władza traci powagę instytucji tracą powagę, że zapadają się, że tracą może nie tracą suwerenność suwerenność wewnętrzną, którą ja zwracam uwagę czy linię obrony granic, ale obrona swojej populacji przez zapewnienie jej mechanizmów reprodukowania się niektóre rządy mają więcej przestrzeni do manewrowania np. widzę, że w tych krajach, w których jest lepsza infrastruktura i dzieci szybciej będą mogły wrócić do szkoły, dlatego że można tam myśleć o tym, aby w klasie było 810 najwyżej 12 uczniów u nas mniej nie będzie takiej możliwości i braku zabraknie sal zabraknie też najprawdopodobniej nauczycieli, więc to będą rozliczne wg mnie będą rozliczne konflikty przetasowania w Borku i zakładanie się porządek sanitarnych i będziemy widzieli, że znika prawo prawo redukowane jest do porządku sanitarnego do takich prostych decyzji dyspozycji, że tak powiem prawo na poziomie BHP tak też to, czego można się spodziewać, ale też to co TOZ to co pozbawia instytucje państwowe aparat państwowy powagi pozbawia wiarę w to, że gwarantuje, jaką rzeczywistość gwarantuje, że gwarantuje jakiś porządek, czyli można powiedzieć, że do tej pory rządzoną z powodu ekonomii tak władza się legitymizować zła mówiła 3% 60% długu publicznego itd. a teraz będzie rządziła z powodów sanitarnych i tutaj to są to bardzo koreańskie zresztą tak tak teraz będzie rządziła tylko z powodu tylko z powodu ryzyka tylko, że na razie się wydaje władzy, że rząd z powodu ryzyka sanitarnego, ale to ryzyko wtedy, kiedy mamy na uwadze kryzys społeczny katastrofę społeczną równą katastrofie ekologicznej i one dotąd się tak są wały teraz będą się dodawały zsumował i będą tworzyły nowe środowisko nowy obiekt rządzenia taki obiekt rządzenia, jakiego jeszcze żadna władza nie widziała Europejska to będzie także rządzenie, które zetknięcie z tym, że pojawia się nowe ryzyko ryzyko dotyczące właśnie nadziei czy i jeśli ktoś woli ryzyko dotyczące utraty ducha i kończąc lidze chciałbym właśnie nawiązać do instytucji jak, kiedy mówię o instytucjach to tradycja u nas jest nieobecna z tego powodu, że u nas no mamy taki konserwatyzm amerykański powiedziała do mnie nie chcę na niego narzekać, bo każdy kraj ma swoich konserwatystów ma też konserwatyzm zmienia się musi zawsze reprezentować tych samych jakości, ale uważam, że Polski konserwatyzm najbliższy jest amerykańskiemu, a ten amerykański właśnie dotyczy dotyczy ryzyka związanego z utratą nadziei z utratą ducha, gdyby miała, gdybym miała, gdyby była z kolei Michelem kotem, ale dają chorobie z tą fotografką prawda, która pokazała mu osobliwość indywidualizacji amerykańskiej to dla mnie taką fotografię tego czasu reprezentant, której byłby reprezentatywny Amerykanin byłby mężczyzna, który w 1 ręce miałby papier toaletowy, a z drugiej broń karabin, a wiemy, że od 1000 proc chyba wzrosło zainteresowanie kupnem broni i chcę powiedzieć to jest to ryzyko polega na tym, że pojawiają się, że pojawiają się pojawia się duża kategoria ludzi, którzy czują się wtajemniczeni prawdę o naszej rzeczywistości to wtajemniczenie niestety związane jest z przekonaniem, że zło ma właściwości analityczne co to znaczy to znaczy oglądała ten, kto tak to, że to wtajemniczenie polega na przekonaniu, że sprawdzi prawdziwymi anty intelektualistami są ci, którzy uwierzyli wirusa siedzą w domu, bo to są ludzie, którzy w, którym się wydaje, że żyją jeszcze jest jakaś przyszłość, a wtajemniczenie i sprawdzimy i intelektualistami polega na tym, żeby w końcu przyjąć tę gorzką ponurą prawdę my już nie żyjemy my jesteśmy od dawna w piekle i wtedy ruszyć z papierem toaletowym karabinem przed siebie wyjść z domu i właśnie ta dla Kitano tonie mam nadzieję, że tak jednak to jest nasza organizacja taki to jest nasza cywilizacja o tym, fantastyczne w trasę od osób to jest śmiech wynikający z rozpaczy ten mechanizm obronny ta wizja rzeczywiście jest dość przerażająca, bo to jest taka śmiech niezdolni są niższe niż prasowanie pościeli radowania się prasowania pościel jest prof. Małgorzata Jacyna bardzo dziękuję dziękuję socjolog czka, a jeszcze 2 pytania tutaj mieliśmy musieć je zadać koniecznie ona się powtarzają rzecz jasna, ale jak widać jest tutaj istotne zapotrzebowanie pytają panowie już mi się tu czytuje właśnie pan Marcin Ilski rzecz jasna o zdrowie Marcina chińskiego i jeszcze 1 pan tutaj Michał Słowik zadawał pytanie, kiedy nowa książka twoją myślę, że jeszcze w czasie izolacji bardzo dziękuję stale trwa piąta edycja dziękujemy dziękuję dziękuję to nie mobilizuje teraz informacje dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array