REKLAMA

Matury zapowiedziane na czerwiec - czy uczniowie, nauczyciele i szkoły są gotowi?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-04-26 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w jak z dzieckiem Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie to jest nasze niedzielny magazyn Radia TOK FM łączymy się teraz panią Anną Dzierzgowski nauczycielką wielokulturowego liceum humanistycznego w Warszawie redaktorką monitor edukacji dzień dobry kłaniał się pani dzień dobry pomówmy teraz piątkowej decyzji rządu w sprawie matury decyzji długo wyczekiwane biorące pod uwagę niepewność, jaką obarczeni byli nie tylko tegoroczni maturzyści, ale także ich Rozwiń » rodzice ostatecznie okazało się, że amator odbędą się od ósmego do 29czerwca, ale bez egzaminów ustnych ustnych w uzupełnieniu tej informacji egzaminu ósmoklasisty odbędzie się szesnastego do 18czerwca czy spodziewała się pani takiej decyzji pani w ogóle odnosi się do tych do tych informacji z piątku no, więc można powiedzieć, że sama się sobie dziwię jak bardzo nam nie wystraszył ostatecznie trochę się spodziewałem trochę rzeczywiście czekałem na jakiś jasny komunikat, po czym jak ten komunikację wreszcie pojawił to zorientowała się tak naprawdę odczuwam strach głównie i nawet mniej przed samymi maturami bardziej jednak mój strach związany z tym, że mamy 2 tygodnie wcześniej wrócić do szkół rozpocząć lekcje powiedzmy, że byłabym sobie w stanie wyobrazić takie procedury maturalne rzeczywiście wszyscy są cały czas 2m od siebie, chociaż nadal przebywanie przez kilka godzin zamkniętym pomieszczeniu to jest wyjątkowo kiepski pomysł w obecnych czasach na nas właśnie nie jestem w stanie wyobrazić jak w tej chwili można będzie naprawdę bezpiecznie prowadzić lekcje, ale która obawa wybrzmiewa pani najmocniej to jest ta związana z bezpieczeństwem czy ta, która związana jest z przygotowaniem tegorocznych maturzystów do samego egzaminu i ta niepewność, której towarzyszyła podczas tych przygotowań bez możliwości de facto konsultacji z nauczycielami to znaczy tutaj jakby generalnie biorąc rzeczy jest bardzo dużo wątków stad pierwszych Antek jest taki, że te decyzje dotyczące przesunięcia na minusie pojawiły za późno, że to, że to tę sytuację dotyczącą kalendarium tego ona ma wyglądać to znowu być deklarowane już dosyć da jakiś czas temu one de facto pojawiły w dniu, w którym maturzystki maturzyści odbierali świadectwa maturalne tak żegnali się ze szkołami i rzeczywiście zrobione tym maturzysta maturzystką w tegorocznym jako zupełnie fatalne proponowane fatalną sytuację niepewnością stanem zawieszenia niepokojem niejasnościami sprzecznymi komunikatami lekcjami one z drugiej strony chciałam powiedzieć, że też mnie jednak strasznie irytuje fakt, że to co w zeszłym roku w czasie strajku nauczycielskiego było rzekomo absolutnie niemożliwe to znaczy właśnie przesunięcie egzaminów nagle okazało się możliwe w tym roku, mimo że przecież my nie mamy w Polsce wprowadzonego żadnego stanu nadzwyczajnego ani ani stanu epidemii sytuacja prawna jest taka sama zeszła tak to znaczy po prostu ministerstwo swoją decyzją zmieniło ten harmonogram egzaminów w tym roku w zeszłym roku to samo ministerstwo twierdziło, że tego zrobić nie da kolejny element jest taki, że rzeczywiście mamy nietypową długi czas między zakończeniem nauki szkolnej, a rozpoczęciem egzaminów i to stwarza nową dosyć skomplikowaną sytuację część szkół część uczniów część nauczycieli zadeklarowała, że będą nadal pracować w jakimś zakresie, ale też umówmy się to nie jest praca, którą ktokolwiek nam w tej chwili chcę płacić tak to znaczy, jeżeli zdecydujemy się pracować naszymi maturzystami maturzystka ami na jedno to robimy to one dary nie i tutaj jakby nikt nie ma żadnych systemowych rozwiązań 300 nowych propozycji tak jak pomóc zagospodarować maturzysta maturzystką ten czasie nie można wymagać od ludzi, zwłaszcza w takich sytuacjach mamy, żeby wszyscy pracowali wolontariusze co należy teraz sytuacja maturzystów maturzystek będzie skrajnie zróżnicowana takim nikt na tym generalnie panuje to jeśli pani pozwoli to ja jeszcze do tych różnicę nawiążę bo, bo one powodowane są nie tylko notę argumentem, który pani przytacza, ale też myślę, że generalnie powinniśmy teraz wyznaczyć takie segmenty sektory samych maturzystów maturzystów różnej prędkości, bo nie dość, że jedni mieli też szansę, by z nauczycielami pracować inni takiej szansy nie mieli też dochodzi do tego, że czynniki ekonomiczne prawdopodobnie zdecydowało o tym kto jest lepiej przygotowany prawdopodobnie tak jak w innych sektorach gospodarki, które zostały zamknięte też i takim nauczaniu poza szkolne kwitło pewnie podziemie ci, których było na to stać zapewne wynajmowali sobie prywatnych nauczycieli być może nawet nie chciałbym, żeby brzmiało to kategorię oskarżenia spotykali się z nimi no i oni siłą rzeczy będą mieli większe szanse nie tylko na to, żeby dostać dobrą ocenę pisemnej matury, ale także od dziś utorować sobie dobrą drogę dobre kierunki studiów to znaczy powiedziałbym, że ta sytuacja epidemii, na którą mamy w tej chwili wyostrzyły mnóstwo problemów, które już i tak edukacji od dawna istniały, które są pokłosiem też tych różnic społecznych moim zdaniem, które są oczywiście są pokłosiem, jakby tutaj się zgodę 100% tak to znaczy, że 1 z najważniejszych zadań systemu edukacji publicznej jest to co się dość brzydka nazwa wyrównywaniem szans działacze nie lubię tego określenia wolę być o zapewnieniu możliwie najbardziej równego dostępu do wiedzy kultury i tego z tym zadaniem Polski system oświaty bardzo różnie sobie radził mówiąc oględnie, ale też ta kwestia równości dostępu ona nie była nigdy od wielu lat nie ma priorytetem w różnego rodzaju reforma całą pewnością nie była priorytetem tej ostatniej reformy ta ostatnia reforma raczej pogorszyła sytuację niż polepszyła i też nie jest temat tuż przy pojawiał teraz w wypowiedziach przedstawicieli władz oświatowych generalnie rzecz biorąc te zostały strony takiej zasadzie władze oświatowe na ogłaszają kolejne obostrzenia albo zdejmowanie kolejnych własnego domu, a teraz sobie kochani radzicie i najwyżej wasz potem rozliczymy z tego, że po na liście poradził jeszcze i rzeczywiście tak ja się tu jak mówią 100% zgadzam także kwestia równego dostępu kwestia zapewniania takiego większego zróżnicowania społecznego, trzymając prości dbania o to, żeby nie tylko dzieci profesorów wyższych uczelni zostawały następnie profesorami to wszystko w Polsce ma się bardzo kiepsko tak począwszy od poziomu szkół podstawowych skończywszy na poziomie wyższym uczelnie, które też stara się nie kwapią do tego, żeby tak akurat taką rolę pełnić tak to znaczy, żeby akurat tym się zajmować uczelni skądinąd dobrze zachowały teraz tej epidemii, bo powiedziałem przesuną rekrutację i że co na to gotowe ministerstwo bardzo dziwny sposób używa tych komunikatów, które uczelnie z siebie wydały bo jakby wyciągnęła z tych komunikatów tę część uczelni mówią, że egzaminy zewnętrzne są potrzebne a jakby właśnie zupełnie zlekceważyło tekstu, kiedy uczelnie pisały czy rada naukowa napisała, że muszą być bezpieczne ja bym chciała znać całą mocą powtórzyć sytuacji, w której tak naprawdę nic nie wiem o tym jak wygląda w tej chwili dynamika epidemii jak będzie wyglądała w czerwcu uważam, że ten termin, który został teraz podane są wczesna jak przed od razu czy nie takie zastrzeżenie, że daleki jestem od tego by być czymkolwiek rzecznikiem natomiast, toteż biorę pod uwagę zmienną, jaką jest sytuacja epidemii na to jak nieprzewidywalne są w te prognozy na przyszłość najbliższą, ale też i dalszą dotyczy to w takim samym stopniu Polski jak innych krajów tak mówię, bo tutaj zakładam, że jednak rząd ministerstwo edukacji robi wszystko, by zadbać o tych, których powinno bardziej do czego zostały te instytucje powołane to też tu rodzinę tak to proszę wobec tego powiedzieć nasz jak ja przyjmuję takie założenie, bo ja wierzę, że w każdym kraju niezależnie od legitymacji politycznej proweniencji politycznej każdy dba o tych, którzy nad którymi sprawuje nadzór taki nadzór sprawuje Ministerstwo Edukacji Narodowej nad uczniami nauczycielami no jak mówię tu się różnimy ja jestem bardzo pesymistyczna jeśli chodzi o mój stosunek do wszelkich władz w ogóle generalnie jednak jestem anarchistą taką, a też jeśli chodzi o stosunek do tych konkretnych władz znaczy jednak przypomnę, że mówimy o rządzie, który chwilę temu rozwalił system oświaty dobrze to w takim razie zadam pani inne pytanie pytanie, które dotyczyć będzie w ogóle tego pokolenia przystępującego obecnie do matury to różnica rok przedruk w tył przód to raczej raczej nie czy nie sądzi pani, żeby demografowie później też i grono socjologów będzie wyróżniać pokolenie ja nazywam na potrzeby choćby naszej rozmowy Koroną wirusowe, czyli takie które, których matury przypadły na czas pandemii takie, które też w jaki sposób zostały dotknięte tutaj nie nie nie stygmatyzuje tego pejoratywnie jeśli chodzi o nauczycieli strajkiem nauczycielskim później, a może przede wszystkim powinien powiedzieć o reformie oświaty, która też dotknęła krótko mówiąc wszystkie plagi spadły na tych ludzi, którzy w tej chwili wchodzą w dorosłość to jest prawda pod pewnymi względami oczywiście to jest taka sytuacja, w której jak też Belfer do szpiku kości mogłabym powiedzieć, że to jest sytuacja, którą można wykorzystać dydaktyczny to znaczy można właśnie potraktować jako taką wielką lekcję biologii i wiedzy o społeczeństwie jeszcze paru innych rzeczy, ale tak to prawda mamy do czynienia z młodymi ludźmi z dzieciakami, które mają wyjątkowo podwórka pytanie jest takie czy to jest ostatnia rzecz, która ich spotyka to znaczy czy ta epidemia po pierwsze, kiedy nasze skończy w jaki sposób się skończy to jest właśnie cały czas wielka niewiadoma po drugie, epidemia epidemią za chwilę zacznie się susza mamy do czynienia ze zmianami klimatycznymi chciałam zwrócić uwagę, że to jest też to pokolenie, które właśnie podjęło ten temat tak to znaczy przecież od dłuższego czasu właśnie nastoletni młodzi mężczyźni kobiety organizują strajki protesty klimatyczne również w Polsce absolutnie się absolutnie się chwali wart jest stan podkreślenie tak dobry właśnie, więc rzeczywiście w pewnym sensie może to jest także, że czasem powiedzieć, że to nie to pokolenie przejmie władzę to znaczy może właśnie to jest także te ostatnie pokolenie, które jeszcze ma jakąś energię w sobie, które właśnie doświadczyło różnych prezesów przetrwało jej może w takim razie niech on zacznie nam Radek poznanie dajemy rady my w sensie my teraz my jako my starsi starsi mamy starsze pokolenia to chyba naturalna kolej rzeczy proszę zwrócić uwagę ci, którzy walczyli w imię demokracji, by później konsekwencji po okresie zmian ustrojowych władzę przejmowali dobrym bądź gorszym skutkiem, ale jednak no, więc dlatego właśnie trochę jest także w jakim sensie być może dlatego w okresie najmu tym nauczanie tak to znaczy, że jakimś sensie troszkę właśnie, jeżeli cokolwiek jeszcze wie, że to wierzę w to, że może młode osoby wejdą świat w jakimś rodzajem innego pomysłu na rzeczywiście rozliczona z tego co myśmy zrobiły zrobili, ale jednocześnie coś uratują w tej nadchodzącej katastrofy wracający do samych matur, a później do procesu rekrutacji na wyższe uczelnie nie ma pani w sobie obawy, że jednak ten skomplikowany system te warunki bardzo bardzo trudne spowodują, że ta determinacja młodych ludzi będzie niższa niż ich kolegów starszych kolegów z roku ubiegłego czy też wcześniej krótko mówiąc jedno niepowodzenie będzie w stanie podciąć skrzydła w sposób dokumenty chodzi o to, że jednak w tandemie Korona wirus i okoliczności z tym związane odbijają się na co słabszych psychika pewną traumą, ale na wszystkich odbijają właśnie o to chodzi dlatego m.in. uwierzyć naprawdę wcześnie na temat, który powinno się ułożyć cieki bardzo spokojna jesienny kalendarz dawno temu ogłosić i powiedzieć sobie właśnie to jest taki czas na nabranie oddechu np. tak ja sobie nie wyobrażam zdawania matury w maju przy takich temperaturach, jakie pewnie będziemy miewają w czerwcu przepraszam, lecz ten program to będziemy mieli maskach ja rzeczywiście, jakby z przerażeniem myślę o tym, właśnie całym dodatkowym stresie, który tutaj zostanie nam zafundowane proszę zwrócić uwagę, że odwołane zostały egzaminy ustne oczywiście funkcja osoby, która musiałaby tezami zorganizować to odczuwam tutaj akurat pewną ulgę, ale to kompletnie nie ma sensu tak to znaczy też pusty gest symboliczny w gruncie rzeczy, ponieważ to egzamin pisemny, kiedy siedzi przed kilka godzin pomieszczeniu lepiej, bo chorych wentylowanych dużej grupie osób z epidemiologicznego punktu widzenia dużo większym zagrożeniem niż egzamin ustny, na którym są 3 Góra 4 osoby 1 szali w tym samym czasie i w związku z tym też matura jest jakby taka nagle okazało właśnie na euro można wyjąć jakiś kawałek systemu tak pytanie, dlaczego w takim razie akurat ten nie inny rzeczywiście to właśnie ten rozbudowany kalendarz to, że teraz system czasu nie wiadomo właściwie teraz się uczyć czy nie uczyć tak no absolutnie nie są to żadne warunki do jakiej takiej dobrej sensownej merytorycznej tak jeśli mogę mamy 2 minuty chciałbym jeszcze 1 rzecz panią zapytać, odwołując się do pani doświadczenia i do tej wersji jej charyzmy ani to podkreśla zresztą czy pani zdaniem to co dzieje się teraz ten czas samodzielności, który też jest pewnego rodzaju testem dla młodych ludzi nie nie determinuje zmiany w ogóle w systemie edukacji na kolejne lata to znaczy, że być może ten świat będzie tak skonstruowana technologia na to pozwoli, by nie wiem w trybie 5 dniowego nauczania w skali tygodnia 3 dni spędzać w szkole 2 dni na pracy samodzielnej, która dziś pozwalałaby samodzielności uczyć my teraz doświadczamy tego z przymusu być może będzie to właściwa droga, kiedy kiedyś nie będą nas spoczywać te obostrzenia epidemii na no, jakby w ogóle generalnie biorąc pytania o to jak w jakim kierunku zmieniać systemu edukacji to jest Super pytanie jak bardzo chętnie o tym, rozmawianie przez gminę tylko przez bardzo długi to potraktujmy jako forpocztę naszego następnego spotkania wirtualnego wprawdzie się nie widzimy i obiecuje pani naszym słuchaczom za dwa-trzy tygodnie dotkniemy tego tematu dobrze bardzo nie, bo rzeczywiście jak zgadzam się tutaj najróżniejszego rodzaju zmiany są konieczne pożądane w kierunku zmiany w kierunku współpracy samodzielnej pracy samodzielnego poszukiwania wiedzy, ale samodzielnego wespół z innymi niekoniecznie pod kierunkiem nauczyciela nauczycielki to są wszystko Super ważne rzeczy nie jestem do końca przekonana czy to się dzieje teraz tak, by na pewno nie tak, jakbyśmy chcieli i mało wyraża swoją głęboką nieufność wobec rządzących nie jestem do końca przekonać akurat w Polsce w ogóle oświata kogokolwiek rządzących naturą choć, żeby stawiać takie pytania to jest mój wielki problem także głębokie przekonanie części na dalekim końcu listy priorytetów, które chciałbym pozostać w swoim naiwnym myśleniem, że jednak obchodzi, a przynajmniej perspektywy ojca też dziecka które, które w tej chwili w procesie edukacyjnym, bo to jest moje marzenia wręcz wymagania wobec tych, którzy krajem rządzą dziękuję pani bardzo te rozmowy pani Anna Dzierzgowska nauczycielka wielokulturowego liceum humanistycznego w Warszawie redaktorka monitora edukacji moim państwa gościem dziękuję bardzo, państwa zapraszam trasy na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA