REKLAMA

"Przedwojnie" czyli literackie proroctwo Galopującego Majora

Gościnnie w TOK FM: Poczytawszy
Data emisji:
2020-04-28 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
36:17 min.
Udostępnij:

Łukasz Hassliebe, znany jako Galopujący Major – płomienny publicysta i komentator polityczny, od niedawna jest również prozaikiem – właśnie ukazała się jego pierwsza powieść „Przedwojnie”. W rozmowie z Pawłem Sajewiczem mówi o tym, czy pisanie futurystycznej, wizjonerskiej powieści politycznej służy „meblowaniu wyobraźni” oraz czy to dobry sposób na dotarcie do czytelnika z zupełnie innej bańki światopoglądowej. „Przedwojnie” to opowieść o Polsce, w której prawica właśnie straciła władzę (do czego jest zdolna, aby ją odzyskać?) oraz o pewnej zbrodni i katastrofie małżeńskiej - autor zdradza z niej kilka smaczków oraz opowiada m.in. o swoim stosunku do bohaterów, łapczywości pisania, Polsce trochę bardziej, scenach erotycznych, empatycznych ćwiczeniach prozatorskich oraz o pisaniu kobiecych postaci przez mężczyzn.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
odkazić książkowy wydawnictwa Agora Łukasza liczba przed wojnie najdziwniejsza wydawała się cisza przez kilka tygodni miasto nie spało jadło bawiło się nie kradło nie wyłudzał od nikogo miłości tylko dzień dzień w przeciągu czasami, że ciało płakało frustracji Ludmiła przepastnych tunelach dupa powyginany asfalt, ale nigdy nigdy nie milczały przez kilka tygodni miasto trzęsło się swoim wypasionym Helskim wypływały coraz nowych pomijanych rannych było głosem Rozwiń » gotowych kartek łopata drzewce flag transparentów oraz szkoły same nie chciało nie potrafiły się zatrzymać rosło jak pulchne ciasto i kipiało wciąż kipiało tą samą czarną jak długi na liściu dziś jednak miecza dzień dobry przy mikrofonie Paweł Sajewicz, a w dzisiejszym odcinku podcastu poczyta wszy moim gościem państwa gościem jest nieobecny w studiu, ale obecny po drugiej stronie łącza Łukasz Haas liczbę znany również jako galopujący mjr od wielu lat płomienny publicysta komentator polityczny, a od niedawna również prozaik powieściopisarz autor powieści przed wojnie, która niedawno miała swoją prapremierę w postaci Buka, a już 28kwietnia będzie dostępna jako powieść papierowa i oni właśnie przede wszystkim chciałbym dzisiaj z Łukaszem porozmawiać część witam ale zanim o przed wojną konkretnie to taki trochę bardziej ogólny temat nie jest pierwszym publicystom trzeciej Rzeczpospolitej, który postanowił wziąć za bary z literaturą piękną tyle tylko, że głównie swoimi poprzednikami byli autorzy zupełnie drugiej strony tego politycznego myślnika publicyści głównie konserwatywni prawicowi nie wiem Bronisław Wildstein Cezary Michalski Rafał Ziemkiewicz czy Waldemar Łysiak itd. tak dalej, a takich lewicowych publicystów, którzy zajmują się również literaturą piękną bądź też literatów tak mocno zaangażowanych w publicystykę było raczej niewielu przychodzi namyśl chyba tylko Wojciech Orliński, który napisał powieść, ale no powiedzmy sobie, że nie jest z tego głównie znany, więc czy, jakkolwiek czuje się związany z tą tradycją w Polskiej literaturze czy jednak ze względu na różnicę światopoglądową jednak stoi zdecydowanie po drugiej stronie tego Myślenicka wolałby się od tych wspomnianych autorów grubą kreską oddzielić może pamięta, że oczywiście ideologicznie chciałbym oddzielić, ale nie ma co udawać, że mój pomysł na ten oryginalny, że nagle publicysta bierze się za pisanie powieści i jest to w jaki sposób inne niż to co robią prawicowi publicyści, pisząc powieść oczywiście powieście zupełnie inna to nie jest spowiedź prawicowa en, chociaż po części są na prawicę natomiast ja uważam też bardzo dobry pomysł to znaczy ja uważam, że nie ma nic złego w tym, żeby publicyści pisali książki uważam powieści, zwłaszcza AJA nie ma nic przeciwko temu, żeby bardzo wielu osób na lewicy pisał opowieści lepsze gorsze słabsza, ale chodzi o to, żeby pisali raz, że pisanie jest wartością samą w sobie, ale o tym, może sobie powiemy później, ale 2 przede wszystkim, dlatego że literatura w jaki sposób stara się meblować na wyobraźnię i myślę, że tutaj najlepszym przykładem takiej literatury popularnej i będzie Bobkowski z Wiedźminem to jest bardzo ciekawa w ogóle historia na ile Wiedźmin jest w pewnym sensie literacko nie jest to odpowiedź prawicową został w ten sposób mam wrażenie za, a zawłaszczona przez polską prawicę nie ma jednak to bardzo dobry przykład jak można za pomocą literatury tak pewien przekaz tną oczywiście najlepszym przykładem tutaj są kryminały np. skandynawskie kryminały, które w sposób oczywisty przemycają kwestię związaną np. z emigrantami np. przemoc wobec kobiet itd. tak dalej uważam, że literatura to jest taki kanał, w którym można dystrybuować pewne poglądy, które wierzy w sposób inny niż publicystyka o wiele bardziej atrakcyjne i wydaje mi się też przede wszystkim o wiele bardziej finansowa ciekawe, że użyła określenia przemycać pewne treści poglądy, bo faktycznie mam takie wrażenie, że bardzo trudno jest dotrzeć do czytelnika z innej Boniecki światopoglądowej coraz trudniej, zwłaszcza dzisiaj, a już, zwłaszcza w przypadku autorów, którzy są tak mocno kojarzeni jak właśnie publicyści z określonymi poglądami, więc ciekawi mnie, jaki był w trakcie pisania tej twojej powieści twój pomysł na na dotarcie do Czytelników, którzy mogą przyjąć jakiejś góry założone uprzedzenia wobec siebie jako autora jako galopującego majora jako kogoś, kto się już wielokrotnie na temat polskiej rzeczywistości wypowiadał i to wypowiadał w sposób być może nieodpowiadający wielu czytelnikom właśnie o poglądach konserwatywnych czy prawicowych myślałeś o tym, pisząc tak tak tak natomiast to jest książka, która zakłada pewną uczciwość w stosunku do bohaterów i to jest powieść, w której ja zakładam, że staram się zrozumieć prawica to nie jest książka, która w, jaki sposób prawicę deprecjonuje tym czasie wyśmiewa, a raczej stara się zrozumieć czasami mam wrażenie, że być może nawet przeholował i jest tam być może zbyt empatyczny dla niektórych prawicowych bohaterów, ale różnic Czytelnicy ocenią, niemniej jednak starałem się potraktować prawicę jak ludzi ze swoimi uczuciami batami, ale też zaletami z tym co potrafiącym, czego nie potrafią swoim przerażeniem mam wrażenie, że literatura tylko wtedy ma sens, jeżeli staramy się uczciwie podejść do waszych bohaterów i pokazujemy ich własne poglądy czy odtwarzamy własne poglądy i własny świat taki sposób, że to nie jest tak, że tylko 1 strona ma rację, czyli w tym sensie chciałem pokazać co stoi za prawicowymi wyborami co stoi za tą częścią ludzi co może stać za nim w przyszłości zresztą starałem się tak każdy każda postać mam taką nadzieję, że Czytelnicy będą czytać ma i to nie tylko poza krwi kość, ale przede wszystkim ma określone poglądy one szczególnie wynikają ma jakiś określony bez Francji przede wszystkim staram się uczciwie opowiedzieć o prawicy ani w sposób publicystyczne nie chciałbym prawica nieco wyśmiewać moja poprzednia książka czy Kill koncern proza Otóż ta książka trochę publicystyczna, gdzie pokazywałem pewne Imaginarium językowe, jeżeli chodzi o prawicę i tam rzeczywiście było mnóstwo złośliwości, bo taki był cel tej książki tutaj zupełnie inaczej tutaj chciałem po prostu potraktować każdego bohatera jako osoby, którą znam, który dużo wiem, który z moim znajomym w jaki sposób go wytłumaczyć przez świat 1 sprawą jest stosunek do postaci, a drugą sprawą jest stosunek do poglądów tej postaci myślę, że w swej książce jednak opinia narratora być może również opinia autora wobec sfery poglądów rozmaitych bohaterów czy ta sprawa czy czy lewej strony politycznej pokazanych w tej książce na opinię bardzo krytyczna i to jest troszeczkę taki punkt, w którym czytelnik twojej książki może nagle poczuć, że ktoś próbuje nie wiem wysiedzieć, a może podważyć jego przekonania to jest ta trudność moim zdaniem w dotarciu do czytelnika, który z innej banki światopoglądowej to jest powieść jak napisała 1 osoba, która już do zdążyła przeczytać recenzować, gdzie ja, owszem, jednocześnie potrafi w jaki sposób bronić tych postaci tłumaczyć, a jednocześnie daje rady każdemu znaczy to jest powieść, której każdy musi trochę dostaje wobec czego to jest moim zdaniem pewne staranie się czy usiłowanie no oczywiście nie możemy być w pełni obiektywnie, ale staranie się w tej w tych ramach rzeczywiście pewnego lewicowego postrzegania świata, bo nie będę ukrywał, że to jakieś inne Emmę starałem się po prostu, jeżeli była pewna krytyka wynikająca z narracji albo albo narzucające się czytelnikowi oto bluesem dlatego czytelnika prawicowego będzie to, że to nie tylko moje dostali, ale też dostało się liberałom dostało się nie wiem księżom dostało się, ale księżom łagiewnickim nie wiem księżom ryzykownym dostało się i rządowi liberalnemu, ale i mojej partii wobec czego tutaj ta sytuacja wygląda to nie jest także kopana jest tylko wyłącznie 1 strona, aczkolwiek starają się w sposób uczciwy wskazać co będzie okazja co nie będzie Okaj i w sposób uczciwy pokazać pewne konsekwencje naszych Słowik czynów, bo książka wpisuje się pewien nurt katastrofizmu i katastrofami to zwykle tak jest, że nie jest tylko wyłącznie 1 strona ovi no dobrze to, o czym jest twoja odpowiedź, gdyby miał opisać ją czytelnikowi, który być może właśnie jest do galopującego majora w jaki sposób uprzedzony Łukasz pas IBF kupujący mają napisał powieść, o czym bo obrać sobie Frantic Polańskiego, który dzieje się w upadającej Republice Weimarskiej roku 2030 i dajemy na to jest jakiś tło natomiast tak naprawdę ta książka jest o małżeństwie o mężczyźnie, któremu ginie żona żona nie może znaleźć jednocześnie zamordowany jego teść, który jest prawicowym politykiem no ten mężczyzna w pierwszej części musi szukać tej żonę podczas drugiej części jest powiedziane co się z nią, a rzeczywiście stało jest to opowieść, która wskazuje tobie osobą o prawicowych poglądach co się stanie, gdy swój obóz straci władzę czy też czas sobie z tym poradzisz politycznie już mówi o pewnym Klatt polityczną socjologicznym jest to powód dla ciebie czytelniku liberalny co się stanie, jeżeli twoi idole czy twój ruch zdobędzie władzy czy jesteś w stanie jakikolwiek sposób powstrzymać przed zemstą jest to książka dla ciebie czytelniku lewicowy, który zobaczy świat poza własnej lewicowej Boniecki świat prawicowi liberalny, który skacze sobie do gardła jest to powieść dla siebie osobą, którą o wiele mniej interesują losy bohaterów powieści, ale interesują się losy przyszłej tej planety czy tego kraju zobaczyć w jaki sposób kraju w wielu miejscach się po prostu zapada jest to książka dla tych wszystkich, którzy cały czas zdają sobie sprawę, że sprawy poszły rzeczy rzeczy czy to co się dzieje w Polsce muszą trochę za daleko w jaki sposób należy się cofnąć i jest to opowieść o tym, że zmierzamy wszyscy do pewnej katastrofy trzeba się zatrzymać jednocześnie jest to opowieść, która pokazuje mówi nie tylko katastroficzne się politycznym, ale też pokazuje katastrofy małżeńską, czyli pokazuje to w jaki sposób może się okazać, że wszystko co, bo u nas dzieje z fikcją w jaki sposób należy brać pod uwagę to, że miłość nigdy nie jest dana raz na zawsze trzeba dbać chuchać dmuchać na i o tym, że nasze życie czasami stawia na takich sytuacjach, że nie można się cofnąć i trzeba ponieść tego konsekwencje i toteż jest powieść, która myślę trafia do czytelnika zainteresowanego po prostu thrillerem wspomniałeś o Francji Polańskiego o poszukiwaniu zaginionej żony morderstwie, więc na ile trudno było zauważyć ten ładunek związany z ze stroną polityczną ze światopoglądową swojej prozy, a ładunek związane z prozą gatunkową, która się w tej powieści zawiera po prostu koncepcją thrillera to wynika trochę z pełnego rozwoju wsi osobowościowe również również ideologicznego być może również wieku to znaczy oczywiście, bo nie ukrywam, że pewnie każdy, kto pisał próbowałem też proces wysoce artystycznej mam pewną powieść mnie powierzchnię wydaną napisaną taką prozą poetycką bardzo bardzo intensywną natomiast czasem, a zauważyłem i doszedłem do wniosku, że zaszła we mnie pewna zmiana to znaczy mam wrażenie, że taka proza wysoko artystyczna jest opiera się na pewnym egoizmie egocentryzm mieli to ja jestem najważniejszy daje światu swoje dzieło, a reszta Czytelników powinnaś przez nie jakoś próbować przepłynąć się z nim walić, więc to ja jest tutaj najważniejsze w przypadku prozy gatunkowej jest na odwrót to znaczy ona jest o wiele bardziej empatyczna, ponieważ ona pokazuje pewne rzeczy, które ja oczywiście jako autor chce przekazać, ale o wiele od bardziej atrakcyjnej formie formie, która jest znośna o wiele bardziej dla czytelnika znaczy w pewnym wieku czy w pewnym momencie zaczyna się zastanawiać czy to jednak nie czytelnik jest ważniejszy od autora wobec czego musisz wybrać taką formę przekazywania swoich myśli poglądów wizji, żeby czytelnik się z tym nie męczył dlatego dlatego uważam, że wybrałem thriller istotą dobrej książki to jest jest to, żeby jednocześnie potrafił na kilku warstwach się poruszać, żeby to wszystko razem miało pewien sens i w jaki sposób było skonstruowane tak, żeby się rozlało no imię róży Umberto Eco bardzo dobrą książką ze swoim słynnym podwójnym kodowanie możesz sobie tak spokojnie jako dnia jako książkę niemal detektywistyczną będzie zadowolone może się cieszyć, ponieważ można masy wątków filozofii średniowiecznej ktoś, kto lubi będzie zadowolone możemy posłuchać, jaką historię kościoła itd. tak dali ma, więc kilka takich warstw, które jednocześnie tworzą pewną spójną całość i tutaj chciałem to dziwić ja nie będę twierdził że, że zapis na poziomie Umberto Eco, ale chodzi mi mniej więcej podobny zamysł znaczy pewnym szkieletem jest thriller polityczny można tę powieść tak po prostu jako cele polityczne skrucha g na koniec z pewnymi zwrotami akcji zaskoczenie zagadkami, czyli wszystkim tym co lubimy, jeżeli chodzi thriller z emocjami no nie ukrywam, że również tam trochę opis jest tam również opisy przemocy, zwłaszcza przemocy ulicznej to jest 1 rzecz może tą książkę czytać jako dramat małżeński i dramat rodzinny pewną toksyczne wizja rodziny, które tam się pojawiają może tą książką oczywiście czytać w sposób jak najbardziej polityczne, a może tą książkę czytać również jako o sposób taki dosyć niektóre lubią futuryści, czyli czy urolodzy przepraszam, czyli po prostu jak to będzie wyglądało w przyszłości i patrzeć w książce opisano w 2 niemal od 2 lat co udało się już przewidzieć, a co pewnie się nie stanie wreszcie może to też był 1 z moich celów tej książce zapaści fotel, jeżeli chodzi o stylistykę i dać porwać takiemu potoczy temu stylowi, który celowo do tej powieści wybrałem, więc pomysł był taki, żeby wielu urodzaju Czytelników dać pewną przyjemność obcowania z tym co o tym co lubią coraz częściej mam wrażenie, że chciałbym też próbować w przyszłości pewnie jakiś innych gatunkach ja naprawdę się nie obraził, jeżeli mogę napisać nawet Fantazy nie obraziłby się miał przed nią kawałki rapowe nie obraziłby się, że miałbym się reportaż historyczny itd. tak dalej uważam, że należy używać bardzo różnych narzędzi i bardzo różnych form literackich do tego, żeby przekazać światu coś co się uważa, że jest powinno być ważne czy jest właśnie na, ale jednocześnie test bardzo wielka mnogość tych komunikatów i środków wyrazu jak sam wspomniałeś, które mogą ciągnąć swoją książkę jakąkolwiek prozę w różnych często wykluczających się kierunkach w tym procesie pisania powieści jak udawało się zapanować nad materią literacką taki sposób, żeby jednak ten efekt finalny zachował spójność zachowały jakąś jednolitą strukturę, żeby nie była to nie było Silva rerum przede wszystkim do musi być pewien kręgu osób powieści ten wątek sensacyjny książę ten thriller owe byśmy powiedzieli to jest wątek, na którym wszystko zasadzone to znaczy on rzeczywiście bez niego całkowicie powieście rozchodzi i rozłazi fakt natomiast i dlatego mam wrażenie, że rzeczy mam nadzieję, że czytelnikowi to spodoba dzięki temu dopiero jest trochę jak taka choinka, która stoi na razie naga mam w salonie dopiero na nią możemy wieszać poszczególne ozdoby rzecz łańcuchy, jeżeli bombki na końcu oczywiście w finale zawiesić gwiazdę na samej górze wobec czego trzeba być bardzo ostrożnym, żeby przypisaniu ustami w mojej ocenie na tego typu powieści, żeby to balansować to znaczy Emina trzeba uważać i z tym, żeby nie było za dużo nie wiem opisów przyrody, ale jednocześnie, żeby nam się polityczne czy po pogodą właściwie ideologiczna dyskusja nie rozdała tak jak to Niewiem czasami bywało Dostojewskiego trzeba się zastanowić nad tym, żeby wątek sensacyjny, jeżeli jest miał on sens, żeby nie podważał sam czytelnik trzeba jednocześnie mniej dbać o to, żeby postacie były na tyle wiarygodna i miały swoje racje, że jesteśmy w stanie wcisnąć pewne ramy tak, czyli innymi słowy wątek sensacyjny jest tutaj duży może innej metafory pewnej pewnym pewną ramą, którą dopiero wkładamy poszczególne elementy, ale bez tego wątku wszystko rozsypuje ja uważam, że bardzo do to jest trochę analogicznie w przypadku kryminału czytał urocze skandynawskie kryminały ten wie, że tam jest wątek śledztwa, których główne, ale największe nasze błyskotki naszej choinki to są te wątki dodatkowe czy elementy dodatkowe, które sobie obserwujemy nie wiem skandynawskim życie obserwujemy sobie kwestie związane np. c pewną zmianą poglądów albo np. kwestia z przemocą itd. tak dalej niż to jest przyjemne, ale mówi, że po się czyta kryminały macie niektórzy czytają tylko dla zagadki, a niektórzy czytają dla całej tej otoczki, ponieważ nie oszukujmy się tak naprawdę dobry czytelnik kryminału albo czytanie, który robi to często można już wszystkie chwyty po tych chwytów nie jest nieskończona ilość takich w pewnym momencie będzie mógł domyśleć co się stało, ale chodzi o to, że nawet, jeżeli się domyślić, żeby został przypowieści zostanie tylko wtedy, kiedy ten cały świat wytworzony będzie jakiś wspólny oprócz tego, że ta powieść jest kryminałem czy thrillerem czy korzysta ze metod tych gatunków to jeszcze jest 1 element chyba nie wspomniała o nim dotąd ani też nie wspomniałem mianowicie taki, że powiedz dzieje się w bliskiej niesprecyzowane przyszłości mówi się w wywiadzie na temat przedwojnia myślę, że część słuchaczy już mogła się w tym 1 zapoznać się, że oczywiście były wpisaniem tej powieści związane określone niebezpieczeństwa takie jak to czy nasze przewidywania dotyczące przez przyszłości tego jako narzędzie technologicznie wyglądać co się wydarzy w przyszłości mogą za chwilę okazać anachronizm miałem wręcz przeciwnie tak jak w twoim przypadku pewne rzeczy udało się przewidzieć chociażby kwestie grasujących po Polsce wirusów wprawdzie ciebie wypuszczonych ze szczepionek co jest komicznym, chociaż może tragikomiczny rozwiązaniem fabularnym, ale jest jeszcze 1 aspekt tego pisania o przyszłości, który skojarzył się przed wojną słyszałem ostatnio takie stwierdzenie, że ten świat pokorna wirusie to w zasadzie on nie będzie bardzo inny od świata, jakim dzisiaj żyjemy to będzie ten sam świat tylko będzie świat bardziej mam wrażenie, że typ, pisząc przed wojnie na poziomie językowym uchwyciła właśnie świat przyszłości, który jest bardziej jest taka Hyper Polska ona nie jest tylko włącznie Hyper wyznaczeniu jakiegoś z brzmienia naszych narodowych wad czy cech czy czy zalet, ale ona jest bardziej bez bardziej intensywna i ta intensywność w tej książce znajduje bardzo mocne odbicie w języku co nie jest typowe dla takiej literatury gatunkowej, jaką jest thriller czy kryminał, więc chciałbym, żeby trochę się z tego wyspowiadał pisania bardzo mocną wyrazistą frazą może najpierw jeszcze wrócimy do do tego elementu pewne zaskoczenie rzeczywiście parę rzeczy udało mi się przewidzieć już w trakcie pisania i ona się zrealizował w trakcie pisania, zwłaszcza 1 taka dosyć tragiczna rzecz, więc nie chciał o nich mówi Czytelnicy pewnie sami się szybko domyślam i rzeczywiście był taki moment, że zacząłem się zastanawiać czy ja się ścigam w jaki sposób rzeczywistością ponosi zaczęła coraz bardziej realizować, więc chciałam tę książkę też w momencie skończyć, żeby to po prostu zamknąć, ale zaraz potem Korona wirus okazało się, że była już jednak niektóre rzeczy się sprawdzają natomiast, jeżeli chodzi o język no właśnie tutaj jest też pewna rzecz, która mam wrażenie może być trochę inna od autorów, którzy przychodzą z publicystyki do literatury ja się dosyć długo zastanawia jak napisać, jakim językiem napisać książkę trochę wynika z pewnych własnych fascynacji literackich wcześniejszych prób literackich na pewno nie chciałem opisać takim typowym prostym przezroczystym stylem Emmę stylem, który w Polsce jest coraz bardziej popularny nazwijmy go stylem reportażu owym można, by nazwać ja sobie czasami roboczo nazywam stylem wydawnictwa czarne ale, ale jednak nie no bo czarne wydało chociażby Dani luk Isia ogród i popił i to jest naprawdę proza wysokiej próby, jeżeli chodzi o liryzm natomiast mam wrażenie, że bardzo dużo osób pisze takim językiem powiedzmy mało przymiotników mnie krótkimi zdaniami to jest styl, który jest bardzo oszczędne, którą oczywiście ma swoje plusy ma swoje minusy, ale o tym, pisać nie chciałem, ponieważ doradcy częściej mam wrażenie, że tych książek książek pisanych takim stylem powstaje coraz więcej coraz więcej autorzy w ogóle nie są między sobą odróżnia mnie to znaczy od pewnego momentu tak jakby wszyscy pisali takim samym stylem tego nie chciały nie chciałem też pisać oczywiście prozą poetycką taki podział mam 1 próbę za sobą, gdzie chciałem dotrzeć jakoś na granicy metafory to jest bardzo trudne do czytania 1 koleżanka pisarkami powiedziała, że to bardziej wygląda jak duży poemat, a więc oczywiście też odpadało również szacunku dla czytelnika, ale w pewnym momencie pomyślałem, że może pisać powinienem tak jak mu mówię parę osób, mówi że właśnie w ten sposób możemy spróbować i rzeczywiście to pod pasowało mi trochę pod pasowało również ze względu na na ostatnie literackie fascynacje czyli, czyli oczywiście kwestia Faulknera oczywiście kwestia węgierskich pisarzy czy może nie ma raj taki bardziej naukowe jest ale, ale nadal czy Esterhazy, czyli tacy pisarze których, którzy jak i duszy sposób uczą od lat ze mną pisarzy, którzy tworzą bardzo długie skomplikowane zdania, które potrafi potrafią pisać w sposób dosyć po to, czysty napomknął, że może w ten sposób intensyfikuje doznania podczas samej lektury dla mnie jest to dosyć istotne, ponieważ dla mnie styl pisania powieści jest rozstrzygający dla mojej własnej ocen dla mnie jako czytelnik tak czy mogę już fantastyczną pomyśl powieści fantastyczne wątki fabularne, ale jeżeli ja tam nie znajdę językowo coś co mnie pewien sposób zainteresuje to ja raczej tego czytać już nie będę zawsze będzie trochę książki tak jak chciałby się samemu czytać dlatego też postanowiłem napisać o takim stylem na taki duży klub literacki, lecz tutaj trzeba oczywiście być wyczulonym na parę kwestii to znaczy rzeczywiście ten długi zdania do wciskania gazu przypomina trochę jazdy samochodem albo spadanie z takiej kaskady trzeba pilnować jednak w pewnym sensie się wtedy o wiele bardziej niż normalnie, ponieważ czasami można tom docisnąć gaz za bardzo i czasami przychodzi nam to jakiś Strumień świadomości to tego oczywiście chciałem chciałem uniknąć, czyli bardziej, jeżeli byśmy patrzyli na Fort na raty świat świat klucza Absalon niższe niż kosi inne i wrzask oczywiście, więc chodziło mi raczej o to, żeby po prostu pisać takim powiedzmy stylem, który przypomina trochę rozlewisko, a nie takie pojedyncze pan, które są czasami literaturze małymi drobnymi zdaniami no tutaj przypomniało mi oczywiście 1 z moich ukochanych poetów, czyli Jacek Procki, który nie potwierdził, że jednak to rytm jest ważniejszy od g i Izbą on dla u niego też widać kontrę cytuje słuchacze recytują na tak się nie rosyjskiej czytam rytm jest bardzo ważne ja też chciałem, żeby te zdania miał pewien rytm dlatego też np. uważam, że to powieść o wiele lepiej się czytanie w odcinkach tylko od razu siadał jest też tak napisana, żeby ją można było przeczytać wręcz 1 dzień albo 2 wieczory rzesze zapadamy ten styl nas po prostu łapczywie obejmuje widzimy coraz więcej więcej to taka czynność pisania, która ma być w ten sposób zgrana zła przyszłością czytania też o to tu chodziło to stylistyką starałem się opowiedzieć historię, bo miałem wrażenie, że takich książek, używając pewnego takiego potoczy tego stylu jest w Polsce coraz jest po prostu za mało, a nie bałeś się, że ktoś właśnie pochodzący tu wracam do początku naszej rozmowy z te i inne światopoglądowej Boniecki ktoś, kto będzie czytał tę książkę z pewnymi założeniami już wyrobionym z góry zdaniem zacznie łapać za te co bardziej ryzykowne fragmenty za te do wciśnięcia metafory metafory, w których gaz wciskać do samej deski i no nagle zostanie zarzucone, że jednak odpłynął za daleko opuściła się poręczy, bo no cóż jak się wyjmie dowolnemu pisarzowi ryzykowne zdanie kontekst zawsze można powiedzieć, że te pretensjonalne czy też za bardzo czy też z nie dorobią na itd. więc to ryzyko było warte tego, żeby spróbować oczywiście, że tak bez tego nie byłoby całej przyjemności pisania to znaczy pisanie w stylu, który nie leży od początku jest w pewnym sensie mordęgą też jednak druga rzecz jestem oczywiście z gotowym na to przekonany o tym, że osobą prawicowych poglądach będą nazywały tę książkę grafomania podobno zwykle tak uważa, że to jest najczęściej powtarzane argumenty oczywiście jestem przygotowany na to, że książka nie wszystkim się może podobać oczywiście jestem przygotowany na to, że niektórzy myślą, że to będzie literatura bardzo wysokiej próby wobec czego będą porównywali ją do najlepszych dzieł literackich w Polsce no i będą prycha oczywiście zdaję sobie z tego sprawę, że niektórzy zajmą fragment nie wiem dajmy na to sceny erotycznej, która była pisana celowo z pewnymi założeniami i nie do końca rozumiejąc, dlaczego była pisana tak wyśmieją go jako nie wiem nie kwestia jakiegoś opowiadania pornograficznego polskiej czytań musimy o tym, pamiętać, że często również prawicowy czytelnik, a nie to jest pytanie, które tylko we chowane na pewnym kanonie i rzadko tego kanonu chce odchodzić, ale oczywiście dotyczy również liberalnych Czytelników, więc pamiętajmy o tym, że tutaj jest pewne ryzyko, na które ja oczywiście zgodziłem i które brałem pod uwagę, że czasami może się okazać, że jednak trochę za bardzo szanowałem, ale ja wolę przy szarżować w tej prozie niż zatrzymać pół drogi, bo nie mam wrażenia, że wtedy ta książka miała być są dodatkową stylistyczną 2 ta książka składa się nie tylko w poprzek tych podziałów politycznych ona również sposób odważny obrazuje podział ról płci to jak my postrzegamy nie tylko dzisiaj mężczyzny w Polskim społeczeństwie jego rolę, ale też kobiety nie zawahała się przed wpisaniem części tej książki z punktu no może nie z punktu widzenia, ale kobietą na pierwszym planie i to jesteś ryzyko tak myślę, które podjąłeś i no właśnie tutaj słowo wyjaśnienia chodzi o żonę głównego bohatera, która znajduje się w centrum tej powieści, bo to ona jest poszukiwana przeżywania tej zaginionej żony są punktem wyjścia tym silnikiem fabularnym i oczywiście ta nieobecność mogłaby świadczyć o tym, że to jest postać, która jakiś fabularnej roli ważnej w kolejnych scenach nie odgrywali jednak i przemyślenia głównego bohatera o tej postaci o swojej żonie i kolejne działania tej żonę no decydują o tym, jaką ostatecznie wymowę ma twoja powieść tak tutaj nie ma 1 bohatera, jeżeli chodzi o pierwszoplanowych dróg mamy dwójkę, czyli mamy małżeństwo i o ile jeżeli chodzi mężczyzna rzeczywiście pisać wpisało się go o wiele łatwiej tylko kobiety oczywiście pisało się trudniej, ale też takie też pytanie do ciebie ile znasz współczesnych powieści, gdzie mężczyzna pisarz popularny pisarz całą książkę albo, chociaż połowę pisze o kobiecie, a nie wydaje mi, żeby było aż tak dużo pewniaki, by się znalazło mam wrażenie, że mężczyźni pisarze ład jest pisać o mężczyznach kobietom pewnie o kobietach natomiast bardzo dobre ćwiczenia nie tylko stylistyczne, ale bardzo dobre ćwiczenia empatyczne i wskazujące o tym czy jesteśmy jak jesteśmy w stanie wczuć się po prostu kobietę w jej rolę w świecie zmienia się to trochę, ponieważ mieliśmy ten feministek liberalne, które w pewnym stopniu dużo o dużą duży nacisk kładł na wolność formalną, a natomiast ten lewicowy feminizm wiele więcej kładzie nacisku na sytuację faktyczną faktyczne i sytuacji kobiet tutaj rzeczywiście to jest maga temat, który można wykorzystać, jeżeli połowa czy nawet więcej niż połowa obywateli naszego kraju kobiety to one chyba też powinno odgrywać dosyć istotną rolę w powiecie nie tylko kwiatka, bo kożucha wspomnę tutaj o Wojciechu Zielińskim, którego pozdrawiam no i Wojciech Orliński jest autorem takiego słynnego tekstu prawicowym porno czy w ogóle tak takiego MMA o prawicowym porno, gdzie po prostu wskazuje, że na prawicy, jeżeli patrzysz w jaki sposób są traktowane kobiety to one są traktowanie główny przedmiotowo jako obiekt seksualną nie mają własnego świata nie mają własnych poglądów nie mają własnego Libii było ono są po prostu dodatkiem do mężczyzn wielkich prawicowych rycerz, żeby kusić często tam seks również bardzo przemocowej pewien sposób ma to niejako pod pompować bohatera dumnie oczywiście tego nie ma, chociaż tak jak mówię dosyć ryzykowna scena seksualna natomiast chodzi tutaj o to, że by rzeczywiście starać się pokazać też kobietę z dobrymi złymi stronami stracie zajęć postacią kobiecą, nawet jeżeli jest to pewien sposób ryzykowne natomiast moja teoria jest taka, że mamy z 1 strony na ten moment coraz słabszych maszyn, którzy sobie z emancypacją kobiet nie radzą po prostu zaczynają się wycofywać oczywiście zrzucają winę na na kobiety, a z drugiej strony mamy kobiety, które są coraz silniejszej przez to siły rzuca się na ich barki coraz więcej i tutaj jest rzeczywiście fajnie to wygląda nawet w badaniach politycznym, gdzie młodzi mężczyźni skupiają się wokół radykalnej prawicy, ponieważ sobie nie za bardzo dają radę tymi wyzwolonym kobietami, które spokojnie mogą mówić o seksie spokojnie mówić o aborcji spokojnie mówimy o wielu innych kwestiach bez żadnego zażenowania jednocześnie kobietą i bardziej np. z chcą głosować młode kobiety na lewicy, czyli mamy bardzo duży rozdźwięk płci, jeżeli chodzi, zwłaszcza o ludzi młodych z czegoś to wynika no pewnie najprostszym poziomie właśnie mocy, a nie jako biednej chciałem, żeby moja bohaterka też w jaki sposób gmina byłaby mam co powołana na ile to się udało na ile ona jest wiarygodna no to tutaj raczej kobiety czytelniczki mogą ocenić natomiast, nawet jeżeli ta postać im się bardziej lub mniej spodoba to moim zdaniem wartością powieści jest to, że połowa tej powieści jest wpisany, gdzie na pierwszym planie jest kobieta zresztą interakcji z innymi kobietami, więc mnie trzeba sobie na to zwrócić uwagę trzeba zwrócić uwagę na to, że oboje bohaterów rzucanie są sytuacje, które dla nich niekomfortowa to znaczy bardzo statyczny Maciek jest rzucony sytuację bardzo dynamiczną, gdzie musi uciekać Warszawy itd. a z kolei bardzo dynamiczna wżyciu emeryta zostaje wrzucona sytuację bardzo statyczną, czyli oboje mają pewne wyzwanie, które rzucił los pytanie w jaki sposób odpowiedzą dziś załamią czy nie w jaki sposób udaje się, chociaż ciut zmienić, bo jednak podróż chociażby wewnętrzną zawsze jakąś zmian ostatecznie, która swych bohaterów było ci jako autorowi bliższy jest w stanie jakoś podzielić Maciek Edyta mistrz był Maciej bardziej imponowała Edyta nadal, że to mamy nadzieję, że w ten sposób przekonała się również odbiorców z góry nastawionych do publicystyki galopującego majora, żeby sprawdzili jak bardzo sympatycznie podszedł w powieści do swoich bohaterów do ich poglądów i do ich lasów zapraszam wszystkich do lektury moim gościem był Łukasz cha lip autor powieści przez wojnę dzięki Łukaszu dzięki, a ja się nazywam Paweł Sajewicz po odczyta wszy podcast książkowy wydawnictwa Agora Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: POCZYTAWSZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA