REKLAMA

Zgłoś to – wystartowała kampania przeciwko szkodliwym treściom w internecie

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-04-28 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:22 min.
Udostępnij:

O kampanii społecznej Rzecznika Praw Obywatelskich i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę przeciwko szkodliwym treściom w internecie mówi Zuzanna Rudzińska-Bluszcz - Główna Koordynatorka ds Strategicznych Postępowań Sądowych w Biurze RPO.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pani Zuzanna Rudzińska-Bluszcz główna koordynatorka do spraw strategicznych postępowań sądowych w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich jest naszym kolejnym gościem kłaniam się pani dzień dobry zgłoś to to hasło kampanii społecznej Rzecznika Praw Obywatelskich fundacji dajemy dzieciom siłę przeciwko szkodliwym treścią internecie, która właśnie wystartowała pierwsze pytanie dotyczy tego czy 4 starty w kampanii jest związane z izolacją społeczną, a co za tym idzie Rozwiń » łatwiejszym częstszym dostępem do do internetu tak to bardzo zasadne pytania rzeczywiście, ale nie kampania była planowana już od dawna przygotowaliśmy się taniej jakieś 6 miesięcy jak w styczniu br. wyznaczyliśmy datę startu kampanii nie przypuszczaliśmy, że 27kwietnia wydarzy się samym środku największej pandemia Stolat, a rzeczywiście wydaje się, że nasza kampania społeczna i towarzysząca jej strona internetowa zgłoś krótka to jest jakby się na miarę na czasy pandemii, ponieważ nasze życie rzeczywiście przeniosła się do internetu, a ta kampania zwraca uwagę na niebezpieczeństwa, jakie grożą, zwłaszcza najmłodszym użytkownikom sieci w jaki sposób zatem zmieniają się założenia tej kampanii, bo nie wiem czy w tych fundamentach czy też tylko w szczegółach w związku z pandemią i dostępnością internetu, zwłaszcza dla tych najmłodszych przygotował musieliście państwo przekonstruowanie program tej kampanii jakikolwiek sposób tak to znaczy mnie nie musieliśmy, aczkolwiek widzimy, że ta kampania, tym bardziej jest potrzebna teraz w czasach pandemii no głównymi założeniami tej kampanii są właśnie 2 główne założenia pierwsze to, że dzieci nie tylko uczą się w szkole i w domach, ale ich trzecim nauczycielem nauczycielem, który towarzyszy niemalże codziennie w ramach zajęć pozaszkolnych popołudniami wieczorami jest internet jest co znajdują na ekranie swojego komputera, ale najczęściej smartfona w swoim pokoju i na to zwracamy uwagę rodziców i drugie założenie tej kampanii nie jest to apel właśnie do nas dorosłych, abyśmy reagowali i ta reakcja nie musi przebiegać wyłącznie jako zgłoszenie jakiś nielegalnych treści w internecie, bo nie zawsze te treści, która nazywamy treściami szkodliwymi są nielegalne nie zawsze miał prawo, ale para akcja może być chociażby rozmowy z własnym dzieckiem może być tą rozmową można, by się po szukaniem porady ekspertów może być zgłoszenie to Platformy internetowej czy administratora danej strony internetowej i oczywiście może być sięgnięciem po pomoc organów ścigania, czyli policji do prokuratury przyznam że, zaglądając do do badań, jakie też, w którym też państwo popieracie to jestem nieco zdumiony jak wielka jest w nas apatia do tego, by zgłaszać treści przemocowych odpowiednim organom jak bardzo wierzymy w skuteczność działania takich organów, które powołane są do ścigania tych, którzy takie treści szerzą tak to rzeczywiście robi wrażenie w ogóle robi wrażenie nasza bierność Obywatelska czy Realu czy on dla mnie, ale rzeczywiście wyróżnia się ten wskaźnik braku zaufania, bo jeżeli już podejmuje jakieś działania odnośnie do szkodliwych treści w internecie, czyli hejtu mowy nienawiści Pato treści, a nawet nielegalnej pornografii to zgłaszanej administratorem serwisu tor to deklaruje 31% osób zgłaszających szkodliwe treść, ale szczęście 5% nic wymiarowi tak tak, ale na policję lub do prokuratury zgłasza się w ogóle tylko 5% 5% tych wszystkich, którzy deklarują, że podejmują jakieś działania i rzeczywiście zastanawialiśmy się, dlaczego tak jest ja na początku tej kampanii zrobiła minister internetowe, jakie porady dostają internauci, jeżeli natknąć na szkodliwe treści wyobraźmy sobie jesteśmy w internecie widzimy jakiś wyjątkowo przemocą klipy na YouTubie albo widzimy jakiś nienawistnych przemocą komentarz innym portalu społecznościowym i co zrobić ma 5 minut i 1 porady, jakie są to idź na komisariat złożyć zawiadomienie do prokuratury Pogadaj z dzieckiem, ale nam nie daje praktycznych wskazówek to na mnie daje narzędzi do ręki i właśnie chcieliśmy odnieść się do tej potrzeby chcieliśmy stworzyć stronę, którą jest strona zgłoś kropkę to zapraszam państwa już działa i na tej stronie osoba szukająca odpowiedzi jak zareagować to odpowiedź mam nadzieję, że zostanie może powinniśmy w ogóle zacząć naszą rozmowę od tego czy są szkodliwe treści, bo one od razu nam się kojarzą z hejtem kojarzą nam się z pornografią ale, ale przecież to zaledwie część tego co szkodliwą treścią możemy nazwać tak oczywiście ja ja jestem prawniczką, więc bardzo lubię precyzyjne definicje legalne to już w ogóle takie, które są w ustawach, a szkodliwe treści wymykają się takiej precyzji zależą od wrażliwości odbiorcy przede wszystkim tak szkodliwe treści kart jest wszystko ta co spotyka w internecie co może mieć negatywny wpływ na rozwój dziecka tak sobie byśmy zdefiniowali na potrzeby tej kampanii to szkodliwe treści i państwo od razu widzę, że szkodliwymi treściami mogą być treści, które są nielegalne, które łamią kodeks karny czy kodeks wykroczeń, ale szkodliwymi treściami mogą być również treści, które tak jak pan redaktor powiedział zależą od wrażliwości oceny indywidualnego odbiorcy czy macie państwo porównanie jak jest z tą obywatelskości w innych krajach w sprawie tych treści nagannych w internecie czy popieraliśmy się państwo tamto tamtejszą statystyką, żeby też mieć jakiś obraz punkt odniesienia z nie znam nie znam statystyk natomiast, że projekt przebudowa tego projektu mieliśmy kontakt ze autorami strony brytyjskiej, która również popularyzuje reagowanie zachęca do takiej Obywatelskiej aktywności w sieci i rozmawialiśmy z twórcami tej strony i oni również wskazywali na to, że jak bardzo niska świadomość tego, że cokolwiek można zrobić jak niska jest wiara w to, że to odniesie jakiś skutek Knighta podobnie mam wrażenie jest u nas w Polsce no dobrze to w takim razie zapytam inaczej czy sądzi pani, że ten niski odsetek tych, którzy zgłaszają treści szkodliwe wynika no właśnie z naszego być może nie niewłaściwego rozumienia obywatelskości 2 wynika z tego, że nie wierzymy w aparat który, który zajmuje się ściganiem tych, którzy takie treści się rząd też wynika on po prostu wadliwej konstrukcji prawnej, bo po być może od tego powinniśmy zacząć myślę, że myślę, że przyczyn jest wiele tutaj mogę się podeprzeć statystykami, bo ona już są częścią badań przeprowadzonych przez nas na potrzeby tej kampanii większość osób, które mówią, że nie zgłaszają twierdzą, że to nie będzie skuteczna, że nie mają wiary to skuteczność to jest 35% 30%, mówi że nie wiedzą, gdzie zgłaszać 17%, mówi że nie ma na to czasu i tutaj jak pan redaktor sam dostrzegano mieszają nam się pewne prawdy pewne mity, bo np. jeżeli chodzi o kwestię czasu to naprawdę nie zajmie nam bardzo dużo czasu zgłoszenie większości szkodliwych treści w internecie na naszej stronie można pobrać replikę np. zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w 3 wersjach w zależności od tego czy ma 51020 minut, więc nawet ci, którzy są w biegu mogą skorzystać i wysłać takie zawiadomienia o podejrzeniu poprzez popełnienia przestępstwa do prokuratury poza tym też, że co takiej samej było zaskoczeniem zgłoszenie na policję to nie jest tak jak nam się wydaje pójście na komendę spędzenie tam upojnych kilku godzin zgłoszenie na policję może być dokonane również e-mailowo może być dokonane online za pomocą formularza biura do walki z cyberprzestępczością KG Policji, więc wydaje mi się, że główna przyczyna polega jest opiera się na naszej niewiedzy niewiedzy i w jakich takich mitach które, które wierzymy i które się nas uratował, ponieważ za kampanią stoi Rzecznik Praw Obywatelskich, ale także Fundacja dajemy dzieciom siłę być może niektórzy rozumieją to, że to jest kampania, która ma przede wszystkim na celu ochronę dzieci i słusznie ale, ale ta kampania de facto dotyczy nas wszystkich, bo przecież też na te treści, które są szkodliwe dotyczą nie tylko tych, którzy nim nie skończyli jeszcze 18 lat absolutnie rzeczywiście główny tutaj ciężar tej kampanii jest położony na ochronę dzieci jako najważniejszych odbiorców treści w internecie najróżniejszych internatów natomiast wydaje mi się, że ta kampania dotyczy budowania społeczeństwa obywatelskiego budowania społeczeństwa aktywnych obywateli w internecie takich aktywnych zaangażowanych, którzy chcą ze sobą współistnieć z wielkim szacunku i dbaniu o siebie nawzajem i absolutnie taka grupa docelowa nie ma tutaj limitu wiekowego górnego ani dolnego i zwłaszcza wracając do tego co pan redaktor powiedział na początku lat teraz mamy okres wielkiego przyspieszenia świata internetu ma ta pandemia spowodowała, że wszystko przeniosło się do tego wirtualnego świata i wierzę, że rozwiązanie, które teraz wypracujemy będą też zostaną z nami na dłużej dlatego wydaje mi, że szczególnie ważne jest teraz wzmożenie naszej aktywności zadbanie o to, żeby ten internet był przyjazną przestrzenią dziękuję pani bardzo Zuzanna Rudzińska-Bluszcz główna koordynatorka do spraw strategicznych postępowań sądowych w biurze rzecznika praw obywatelski był moim państwa gościem kłania się pani dziękuję bardzo, widzenia państwa zapraszam teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA