REKLAMA

Julia Pełka: Całe dzieciństwo się zastanawiałam co kryje "Gruba Kaśka"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-04-30 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
19:00 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest reżyserka i scenarzystka, Julia Pełka. Opowiada o pracy nad filmem "Gruba Kaśka". Dokument zostanie zaprezentowany na prestiżowym kanadyjskim festiwalu Hot Docs 2020. Rozwiń »

Julia Pełka: "W "Grubej Kaśce", budynku, który stoi w korycie Wisły są małże, które są w systemie ostrzegania przed zagrożeniem. Mają nas chronić przed zatruciem wody. Kiedy 4 małże się zamkną odetną drogę do miasta zatrutej wodzie" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultury osobistej jest dzisiaj Julia Pełka reżyserka scenarzystka witam serdecznie również jak się okazuje są w czasie pandemii dobre wiadomości chociażby te dotyczące twojego debiutu dokumentalnego gruba Kaśka wyprodukowanego w studiu Munka opowiada tak teraz mój film będzie miał premierę na festiwalu hot Docs, którą ktoś bardzo się cieszy czuję się wyróżniona i mam nadzieję, że dotrze Rozwiń » też na festiwale naszej też będzie można zobaczyć w Polsce nie tylko na festiwal w Toronto miał się odbyć pod koniec kwietnia znaczy wszystkich walk odbędzie się online to już pewne to znacznej najprawdopodobniej tak tak jest planowane natomiast pokazy filmów też będą w petycji przy przyszłorocznej także tam też najprawdopodobniej będzie dopiero wybierana nagroda publiczności i jakieś inne atrakcje też będą, ale sam festiwal i teraz żyć będzie też wybierało właśnie film online to będzie jak rozumiem międzynarodowa premiera, bo światowa premiera twojego filmu odbyła się na warszawskim festiwalu filmowym w roku 2019, więc może, chociaż część słuchaczy widziała ten film, ale większość pewnie także porozmawiajmy o tej produkcji jako warszawianka bowiem, że jesteś warszawianką z grubą Kaśkę z pewnością zetknął się już bardzo wcześnie, ale może nie wszyscy wiedzą czym jest gruba Kaśka i jakie mieści w sobie tajemnicę rzeczywiście gruba Kaśka miała swoją premierę na warszawskim festiwalu później jeszcze był tam tam były 2 pokazy później jeszcze pokaz na festiwalu hard rock wszystkie 3 pokazy były w Kinotece widzowie też już mieli okazję zobaczyć zobaczyć czym Chin i też na spotkaniu z publicznością okazało się, że wielu warszawiaków, którzy szyć siedzieli na sali niech oni nie wiedzieli o tym, że grube kasze są mało, więc notę rzeczywiście mało, kto wie jak wpadła w ogóle na na na tajemnicę jak i jakie odkryła no bo to jednak jest swego rodzaju tajemnica no tak to dla mnie to też był za od od zawsze bardzo tajemniczy obiekt, ponieważ moja babcia mieszkała na Saskiej Kępie ja jeździłam z rodzicami do babci przez most Łazienkowski, skąd widziała grubą Kaśkę bardzo często i całe dzieciństwo zastanawiałam się co to jest za obiekt, który stoi na środku Wisły ma okrągłe okienka i udział moją ciekawość później jako osoba dorosła skończeniu szkoły filmowej szukam tematu na film w Warszawie, ponieważ wróciłem do Warszawy, ponieważ jestem warszawianką i wtedy dowiedziałam się z prasy, że są tam Małysza, więc jakoś mnie zafascynowały też nigdy o tym nie widziałam nie wiedziałam o tym, wcześniej jak się okazuje też nie jest jakaś Ross Ross powszechnie na wiedza o tych małych grubej kresce, więc jakoś bardzo mnie troszeczkę za zaciekawiło wydało mi się też ciekawym tematem na film opowiedzmy w takim razie co te małże w grubej Kaśce robią, jaką spełniają funkcję właśnie wydały najciekawsze, że te małże są w systemie ostrzegania przed zagrożeniem, czyli one pełnią funkcję mają nas mają nas chronić przed ewentualnym skażeniem zatruciem wody, więc trochę też od nich zależy czy ta woda w razie skażenia do nas dotrze jak szybko też będziemy mogli zareagować tak naprawdę okazuje się, że mogą nam uratować życie w momencie zagrożenia tak, jeżeli 4 z nich naraz za zamknie się odetną wtedy automatycznie dopływ wody do miasta no tak, bo małże, jakby są w takim pewnym systemie, którym zawiaduje bohater twojego filmu to jest bardzo ciekawa kwestia jak trafiła właśnie do niego do jedynego w Polsce Mala ekologa Poławiacze, który w grubej Kaśce zajmuje się tymi nożami tak zainteresowało, kto oczywiście stoi za tym zapis systemem okazuje się, że to jest w ogóle Polski wynalazek, który jest sprzedawany też do stanu i Rosji i jest też używany w obiektach wojskowych i to właśnie poznałam pana Piotra, który zajmuje się wybieraniem odpowiednich osobników do systemu szybko zgodził się zostać bohaterem twojego filmu czy się wahał zgodził się tak zgodził się gości od razu kostek się polubiliśmy więc, bo tak jak ogląda się twój film to ma się takie poczucie że, że dosyć takim samotni czym trybie funkcjonuje i pracuje pan Mala kolokwium, tak więc zastanawiałam się jak potraktował kamer czy jako intruza czy jako towarzysza utartą Piotr z mamą na pewno niż miały naukowcem i jakoś też niewiele mówi, więc bardziej zajmuje się badaniem tych i puławianie tych mało Rzymian, ale też kamera co zazwyczaj jakoś dalej była taką obserwacyjne kamerą, więc myślę, że to bohater zdążył się przyzwyczaić do tego, że robimy im, że dziś robimy film, że gdzieś tam jesteśmy obok, więc myślę, że to nie przeszkadzało nawet powiedział swoim bohaterze to genialne, że człowiek używa małże do tworzenia systemu ostrzegania przed zagrożeniem wykorzystuje zmysły, żeby chronić przed niebezpieczeństwem, jakie tworzy cywilizacja można powiedzieć, że używa ich, żeby ochronić się przed samym sobą, a co pan Piotr myśli o swojej pracy, której poświęcił większość swojego życia czy to jest dla niego rodzaj misji czyta no i na myśl, że trzeba było zapytać pana Piotra, ale jestem bardzo odpowiedzialna praca, więc i dla niego bardzo ważna, więc co zajmuje w tym całe życie, więc jest pewnie nie ma takiego dystansu też do tego, żeby mu, że może o tym, powiedzieć, ale to już jak trudno, żebym mówiła do niego jak do tego jak do tego podchodzimy to już opiekę firmie, gdyż ukazuje ono jest jego życie tak opłaca pracy ma lekko loga to jest film małże gruba Kaśka o tym filmie rozmawiamy dzisiaj w kulturze osobistej Julian Pełka reżyserką scenarzystką za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informacji dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj gościem kultura osobista jest Julia Pełka reżyserka scenarzystka autorka filmu dokumentalnego gruba Kaśka, które to film zostanie zaprezentowany na prestiżowym festiwalu hot Docs w Kanadzie festiwal w tym roku z wiadomych względów odbędzie się online film odkrywa przed nami tajemnice, jakie skrywa słynna warszawska pompa wodna, czyli tzw. gruba Kaśka okazuje się, że mieści w sobie małżowin tajemnice stworzenia jak się okazuje, czyli małże podłączone do takiego specjalnego systemu pod okiem pana Malak loga sprawdzają czy woda w Wiśle nie jest zatruta no właśnie ich świat wkroczyła dyskretnie z kamerą Julia Pełka i tak powstał ten dokument tak jak już powiedziałyśmy twój film otwiera nam oczy na niesamowite zjawisko, bo okazuje się jak wiele małże ich czułości właśnie zawdzięczamy tak naprawdę mogą nam uratować życie czy takie rozwiązania stosuje się na całym świecie to jest nasz Polski nawet powiedziałabym warszawski patent podobno jest to jest Polski wynalazek jest sprzedawany też na całym świecie, więc tych systemów z małżami w Polsce jest kilkadziesiąt już, a na świecie chyba jeszcze nikt nie policzył, ale jest naprawdę bardzo dużo, a więc, gdzie dokładnie wyławia pan Piotr te nasze małże brodziki i i na jakiś czas, że takimi zatrudnia ma już była, więc są 1 z czystszych najczystszych jezior w Polsce nie jest to Wisła natomiast one dlatego są tam puławian, dlatego że muszą być bardzo wrażliwe, czyli nie mogą wcześniej przebywać, by zanieczyszczonej wodzie w swoje strofy zanieczyszczana, więc jeżeli w tym systemie pracują małże, które wcześniej przebywały w bardzo czystej wodzie one wtedy są wrażliwe i na pewno bardzo szybko jednoznacznie zareagują na takie zanieczyszczenie na te zagrożenia więc, więc tak powiedz co się z nimi dzieje po tych 3 miesiącach sprawdzania czystości Wisły to 3 miesiącach mają wyrzucane są z powrotem do swojego środowiska naturalnego do tego samego jeziora, z którego pochodzą tek tak do tego samego jeziora niż miejsce, w którym z, którym już nigdy nie zostaną położone później to bardzo ważne, żeby już poszły na tu emeryturę swoją od 3 miesiące, żeby nie trafił drugi raz do do grubej Kaśki tak trzeba pamiętać, że ta woda, która jest popierana przez przez grubą Kaśkę jest pozbawiona wszelkiego rodzaju mikroorganizmów, więc tam nie mają pożywienia, więc solnej na może być na takiej diecie dlatego nie jest przez 3 miesiące, jakby nie działa zresztą nie szkodzi ton, ale później wracają i także wyróżnienie nie pojawiać więcej i kolejne przychodzą na ich miejsce jeszcze wracając do bohaterów tych ludzkich bohaterów twojego filmu pan Piotr ma kolor, który opiekuje się marżami grubej Kaśce właściwie sam nie wypowiada słowa do kamery tak się zastanawiam, skąd taki zabieg czy miał dodać sprawy jeszcze więcej tajemniczości tak ja wybrałam aktora do tego, że u przeczytał, żeby przeczytał, że był narratorem, który mówi głosem ekologa i jest Krzysztof Kieślowski, którego głos udało mi się bardzo tajemniczy i jakby idealny do tej do tych idealny do tej roli dlatego dlatego poprosiłam żeby, żeby przeczytał tego narratora, aby dodać jakiegoś takiego klimatu jakiś taki tajemniczości powiedz, skąd pomysł na bohaterkę drugoplanową twojego filmu chodzi o panią średnią wieku, która Opala się na cyplu przy jak rozumiem grubej Kaśce, dzieląc jednocześnie z nami swoimi różnymi spostrzeżeniami na temat życia wspominają też swoje życie takie, kiedy pojechałam na pierwszy raz na dokumentację do grubej Kaśki, kiedy już udało mi się tam dostać pan uprowadzona dotarłam w końcu zobaczyłam małża jest taki okrągły budynek okrągły balkon pokazano okrągły balkon można wejść na ten balkon, kiedy tam wyszłam to właśnie zobaczyłam panią Barbarę niż wtedy pracownicy powiedzieli, że pani Barbara już tam około 2030 lat w upale i wszyscy uznają, którzy znają lornetki obserwują, więc prosto z grubej Kaśki udam się do pani Barbary myli zaproponował mi udział w filmie, ponieważ wydało mi się to bardzo interesujące mnie połączenie jak pani Barbara całe życie się opalała w tej grupie każdy brak miejsca ten cypel i właściwie całe życie patrzyła na grubą Kaśkę też fascynował ten budynek też jest z Warszawy, ale też nie wiedziała później okazało się, że też nie wiedziała, że ta suma środków tutaj też rozumiem nie było wahania, żeby wystąpić w twoim filmie pani Barbary jakoś od razu też to lubiłyśmy kamera zresztą, w którą którą robiliśmy film to i była ogromna kamera, ponieważ była kamera przy został nakręcony histeroskopii, więc właściwie to była taka kamera, która składać takiego pudła tzw. ringu stereoskopowego z lustrem fenickim w środku z 2 kamerami ustawionymi statystek wyglądało dość nietypowo, więc może też szereg bohaterowi nie traktowali tej kamery tak serio zupełnie to może nie czuli się byli w telewizji jak ktoś kręcił film tylko kręciliśmy zdjęcia stereoskopowe to też było coś coś innego policji w sumie trwały zdjęcia do grubej Kaśki i co było właśnie największym wyzwaniem, bo jak oglądam film pomyślałem sobie, że może to zdjęcia podwodne tak przede wszystkim to ta technologia 3 de, ponieważ film został nakręcony w 3 TDI to tek bardzo starannie profesjonalnie, ponieważ dostaliśmy prototyp ringu stereoskopowego Andrzejowi luka który, który taki stworzył, więc Rinke euro to skok po studiach ku Bogu to jest tak czy mogłabyś wytłumaczyć akty urządzenie, które i tak takim statywy takim po polsku mówiąc jarzmem dla 2 kamer pomiędzy tymi kartą pomiędzy obiektywami kamer ustawionych do siebie prostopadle ustawione lustro fenickie czy lustro półprzepuszczalne w każdym razie, kręcąc w tym tym sprzętem uzyskuje właśnie ten efekt stereoskopowe w no dobrze, czyli to była to było największe wyzwanie jak mówisz gratulujemy bardzo filmu, bo naprawdę bardzo dobrze się ten dokument ogląda, ale wiemy też 10kwietnia Polski Instytut sztuki filmowej ogłosił, które projekty otrzymają dofinansowanie i wśród nich jest twój scenariusz kolejny scenariusz tym razem na film drewno i rady no wiem tylko tyle, że to kolejna historia naukowca czy może już zdradzić coś więcej tak rzeczywiście bardzo bardzo cieszy z tego przyznanego dofinansowania dodaje to teraz szansę rozpoczęcia następnego filmu w Lubinie następnego filmu, który bardzo chce zrobić jest to jest tak jest to człowiek, który zajmuje się jako górnikami ja wychowywałam się w drewnianym domu, w którym zawsze zawsze były korniki i pamiętam, że mój dziadek zobaczył całe życie prowadzić walkę z tymi kornikami, żeby mnie zjadł tego do, a więc okazuje się, że w ogóle jest ogromna Praga, gdy korników, które zjadają zjadają średnio średniowieczne obiekty drewniane, jakim są cerkwie kościoły i mój bohater zajmuje się zwalczaniem tych górników i używa do tego różne metody, ale tuż też niewiele mogę zdradzać wszystko, żeby później było oglądać, ale rozumiem że, żeby film pomysł na film wziął się nie samej idei tylko właśnie z tego, że spotkać bohatera na swojej drodze tak spotkań bohatera, ale też same korniki wydały mi się bardzo ciekawymi zwierzętami insektami w sumie to mało, kto o tym wie też nie wiedziałam o tym, ale są takie gatunki, które potrafią doprowadzić taki taki budynek taką budowlę drewnianą do do bardzo krótkim czasie do zawalenia i to są czasami to są czasami obiekty jeszcze, które mają po kilkaset lat więc, więc zafascynowały mnie też zwierzątka zresztą chciałbym oddać też film świat, więc ma już jakiś chociażby przypuszczenia kiedy, kiedy ewentualnie mogłaby rozpocząć zdjęcia do do swojego filmu z dnia myślę, że niedługo, dlatego że mój bohater pracuje sam i tutaj Korona wirus raczej nie przeszkodzi w tym, żeby dalej kontynuował swoją pracę i ziemia mogła nakręcić ten film, bo to będzie dosyć, że tak powiem minimalistyczny plan filmowy tak minimalistyczny zdecydowanie to jeszcze na koniec jako członkinie stowarzyszenia filmowców polskich powiedz, jakie twoim zdaniem nastroje panują wśród ludzi kina w czasie pandemii staramy się rozmawiać w kulturze osobistej jak najczęściej o tym co co w kinematografii dzieje się mimo Korona wirusa, jakie są losy twórców obecnie swoich obserwacji jak to wygląda jeśli chodzi też nadzieję na to co przed nami podkreśla nadzieje to znaczy ja mogę powiedzieć ze swojej posesji ze swojej perspektywy ja ja jestem teraz bardzo zajęta ze skończeniem swojego poprzedniego filmu rozpoczyna zrobić następny, na które dostały dofinansowanie, więc raczej skupią się skupiam się na tym, ale pewnie rozmawiasz z ludźmi ze środowiska ze swoimi kolegami koleżankami jako widzą tę sytuację też wiem, że nic niektórzy biorą stypendia niektórzy przekładają swoje swoje filmy, szczególnie że są to filmy fabularne ci, którzy mogą ukończą scenariusze, bo siedzą w domu, więc im skończą to, czego na co wcześniej nie mieli czasu myślę, że to jest już indywidualna sprawa, ale ale, ale jak wygląda ogólnie to myślę że, że na pewno miało bardzo negatywny wpływ na to co się dzieje zresztą zresztą wydaje się, że twórcy zawsze jakoś się inspirują różnymi sytuacjami, że przykuwają one, iż swoje projekty odczucia, nic więc więc pewnie będziemy mieli po pandemii wysyp sztuki także filmowej sztuki post endemicznej także sformułowanie często pada w naszym programie bardzo dziękuję za to spotkanie na łączach skarbowych Julia Pełka reżyserka scenarzystka była gościem kultury osobistej dziękuję bardzo, dziękuję dziękuję bardzo, do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA